BMW Oktoberfest

Goede bescherming is van kritiek belang voor motorcoureurs, die met enorme snelheden over het circuit razen. Daarom voert Scorpion haar ultieme sporthelm, de EXO-R1 Air, uit met de laatste veiligheidstechnieken en comfortverhogende eigenschappen. Het is dan ook niet voor niets dat toprijders vertrouwen op de kwaliteit van Scorpion. Smaakmakers Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT, MotoGP) en Alvaro Bautista (Aruba.it Racing - Ducati, World Superbike) rijden met de EXO-R1 Air. De buitenschaal van deze helm is gemaakt van Ultra TCT, een glazvezelstructuur die zeer sterk en licht is. Daarnaast zijn er drie verschillende maten, waarmee de kwaliteit van de EXO-R1 Air wordt verhoogd. Een ander groot voordeel zijn de ‘emergency’ wangkussens. Bij een eventueel ongeval haal je deze gemakkelijk weg, waarna medisch personeel de helm zonder verhoogd risico kan verwijderen. Uiteraard ontbreekt een titanium dubbel d-sluiting niet. Naast de veiligheid van de EXO-R1 Air werd eveneens veel aandacht besteed aan het comfort. De perfecte pasvorm ontvang je door Airfit. Door lucht toe te voegen, zorgt dit systeem dat de wangkussens (met uitsparing voor brildragers) perfect aansluiten. Om zo veel mogelijk hitte uit de helm te houden, maakt de EXO-R1 Air gebruik van een uitstekend ventilatiesysteem en KwikWick3-voering. Zo blijft het hoofd koel tijdens intensieve inspanningen op de motor. Scorpion levert een zeer complete helm met de EXO-R1 Air. Dat blijkt wel uit het feit dat de helm met twee vizieren wordt geleverd. Naast het standaard vizier (inclusief tear off-pins en Pinlock Maxvision) ontvang je namelijk ook een dark smoke-vizier.

Maatvoering: XS tot en met XL (drie verschillende buitenschalen)
Prijs: € 369,95 (Solid); € 399,95 (Corpus en Ogi)
Garantie: 5 jaar

Scorpion Helmets
In slechts enkele jaren heeft het Koreaanse Scorpion Helmets de wereld veroverd en blijft de fabrikant bezig om de beste en veiligste helmen te bouwen. Dat doet Scorpion in samenwerking met maar liefst 600 medewerkers. Het gehele proces van de helm wordt in eigen huis afgehandeld, zodat Scorpion Helmets een optimale kwaliteit aan de klant kan bieden. Elk model van de street- en off road-lijn is daardoor ook ECE 22-05 goedgekeurd.

Trophy Motorsport
Opgericht in 2006 en sindsdien is het importbedrijf uit Ossendrecht flink gegroeid. Trophy Motorsport behartigt nu de belangen voor meerdere merken, waaronder Scorpion Helmets, Bering, Segura en Bagster. Trophy is zeer actief op de Nederlandse markt, maar breidde afgelopen jaren haar dealernetwerk uit in België en Duitsland. In totaal weet Trophy Motorsport ruim 400 dealers aan haar te binden.

ScorpionHelmets EXO R1 AIR White Blue Red

Het geluid. De geur. De show. Niets is vergelijkbaar met de onvergetelijke sfeer op het hoogtepunt van de tweewielermotorsport op asfalt dan samen met KTM van de MotoGP te genieten. KTM staat bekend om spannende evenementen vol actie en de fans spelen een cruciale rol om hierbij het geheel tot eenzame hoogte te tillen en er iets extra speciaals van te maken. Ook hier is KTM in alle drie de klassen - MotoGP, Moto2 en Moto3 - vertegenwoordigd met een duizelingwekkend scala aan talent en machines. Bereid je voor op de met adrenaline doordrenkte sfeer van de van oranje overlopende tribunes om de coureurs van Red Bull KTM Factory Racing en Red Bull KTM Tech3 aan te moedigen. Zich gesteund wetend door de onmiskenbare slogan Ready to Race, is KTM voorbestemd om het totaalpakket aan kracht, passie en MotoGP aan te bieden in het KTM Fan Package van 2019.

Door hun populariteit en de vraag ernaar zullen KTM Fan Packages beschikbaar zijn op elf van de negentien data van het nieuwe FIM World Championship-seizoen, dat begin maart al van start is gegaan in het lampenlicht van Losail, Qatar.

De KTM Fan Packages variëren in prijs en beschikbaarheid, maar meestal bevat een aankoop een toegangsticket, een plaats op de KTM-tribune (bij geselecteerde wedstrijden), een KTM-tas, een T-shirt, een pet, een keycord en oordopjes. Er zijn ook een speciale KTM-parkeervoorzieningen bij het thuiscircuit van de fabriek in Oostenrijk. Voor KTM-rijders en -fans is dit een unieke manier om bijeen te komen en zich achter de raceteams te scharen, die aan werkelijk elke categorie meedoen – de MotoGP, de Moto2 en de Moto3 – en zelfs de 'winnaars van morgen' eruit halen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup support-serie (die samenvalt met de races in Mugello, Assen, op de Sachsenring en in Spielberg).

Aanstaande MotoGP Grand Prix-wedstrijden met KTM-tribunes:

Ronde 7: Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje (16 juni)
Ronde 8: Assen, Nederland (30 juni)
Ronde 9: Sachsenring, Duitsland (7 juli)
Ronde 11: Red Bull Ring, Oostenrijk (11 augustus)
Ronde 12: Silverstone, Groot-Brittannië (25 augustus)
Ronde 16: Motegi, Japan (20 oktober)
Ronde 17: Phillip Island, Australië (27 oktober)
Ronde 18: Sepang, Maleisië (3 november)

Alle informatie over wat elke KTM Fan Package per race bevat, vind je hier: https://www.ktm.com/fanpackage

Tickets voor de KTM Fan Tribune tijdens de MotoGP van Assen zijn bijna uitverkocht! Wil jij er nog bij zijn, bestel ze dan snel. Klik hier: https://mtrn.ws/KTMfanpackage

KTM Fan Package 2019

Husqvarna Motorcycles is verheugd om de onmiddellijke beschikbaarheid van de Svartpilen 701 Style aan te kondigen - een speciale, flat-track geïnspireerde straatverkenner met een opvallend nieuw kleurenpalet en talrijke premium-upgrades. De Svartpilen 701 Style is nu beschikbaar bij het wereldwijde dealernetwerk van Husqvarna Motorcycles.
Een stijlvolle progressie van de Svartpilen 701, de Svartpilen 701 Style biedt een opwindende rij-ervaring samen met extra premium componenten en een uniek, visueel opvallend brons, zwart en zilverkleurenschema. Spaakwielen zijn een premium add-on, waardoor de fiets een stoere, tijdgebonden uitstraling heeft. CNC-gefreesde voetsteunen zorgen voor een extra vleugje kwaliteit en zorgen voor meer aandacht voor detail. Aan het stuur gemonteerde spiegels verlagen het visuele uiterlijk van de fiets en zorgen voor een iets 'gemener' uiterlijk. Aan de zijkanten van de brandstoftank worden aluminium badges toegevoegd om de high-end kleurstelling af te werken, en om bescherming toe te voegen. De Svartpilen 701 Style is ontworpen om aantrekkelijk te zijn voor stijlbewuste motorliefhebbers en biedt uitstekende prestaties in alle rijomstandigheden. Hij is gebouwd rond een krachtige ééncilindermotor die een uitstekende prestatie biedt van 75 pk [vermogen] en 72,0 Nm [koppel]. Uitgerust met verstelbare WP-veringvoor een doortastende handling, is een uitzonderlijk remvermogen gegarandeerd dankzij de combinatie van Brembo-remmen en de nieuwste Bosch ABS-technologie.

Svartpilen 701 Style highlights

-Eenvoudig maar toch progressief ontwerp-Premium spaakwielen
-CNC gefreesde voetsteunen en bar-end spiegels
-De meest geavanceerde eencilindermotor op de markt (75 pk, 72 Nm, 692,7 cc)
-Componenten en technologie van hoge kwaliteit als standaard
-Up/down Easy Shift-Ride-by-wire gasbediening
-Geavanceerde Bosch ABS- en Brembo-remmen
-Volledig verstelbare WP-vering
-Slipper clutch
-Premium LED-verlichting

Svartpilen 701 Style- en Svartpilen 701-rijders hebben de mogelijkheid hun motorfietsen verder te personaliseren met een speciaal aangepast assortiment originele onderdelen. Husqvarna Motorfietsen bieden ook een uitgebreid assortiment aan rijkleding en accessoires, ontworpen om te voldoen aan de stijl en behoeften van moderne motorrijders. De Svartpilen 701 Style is verkrijgbaar bij de Husqvarna Motorcycles dealers, in gelimiteerde oplage bij geselecteerde landen. Voor alle details over prijs en beschikbaarheid, neem contact op met Husqvarna Motorcycles Nederland.

2019 Husqvarna Svartpilen 701 Style

Met de Z1000 heeft Kawasaki de perfecte balans gevonden tussen agressief design, baanbrekende performance en ultieme rijeigenschappen. De Z1000R tilt de combinatie van agressieve styling en rijder gericht ontwerp naar een hoger niveau met de best mogelijke componenten.

Voor 2019 onderstreept Kawasaki de extreme sportiviteit en weergaloze uitstraling met 2 nieuwe kleurstellingen. Maar dit is nog niet alles, want bij aanschaf van een nieuwe 2019 Kawasaki Z1000 of Z1000R ontvang je nu een gratis Performance Pakket ter waarde van € 1.500,-! Met het Performance Pakket krijgt je Z1000(R) niet alleen agressievere looks en een diepere sound, maar wint hij ook nog eens 3 pk aan topvermogen terwijl hij 4,2 kg lichter wordt.

Het Z1000 & Z1000R Performance Pakket bestaat uit:
• Akrapovic uitlaat Carbon
• Carbon hitteschild
• Tankpad (Alleen op de Z1000)

De 2019 Kawasaki Z1000 staat nu in de showroom vanaf € 13.799,- en de Z1000R vanaf € 15.099,-

Kawasaki Z1000 performance pakket

Eigenaars van een KTM 1290 Super Duke GT uit de jaren 2016-2018 krijgen nu de schokdemperinstellingen van de nieuwste generatie aangeboden als upgrade. Deze premium sporttourer met indrukwekkende prestaties heeft in 2019 een flink aantal upgrades gekregen, zoals de nieuwste versie van de 1301 cc LC8 V-twin-motor met een vermogen van 173 pk en 141 Nm, een TFT-display met volledige kleurweergave, verbeterde ergonomie en aerodynamica, en een nieuwe LED-koplamp. Maar een van de dingen die het meest opvallen, is de verbeterde schokdemping.

Sinds de introductie van de originele KTM 1290 Super Duke GT heeft drie jaar aan extra ervaring met en ontwikkeling van de semi-actieve WP-schokbrekers, in combinatie met feedback van gebruikers, geleid tot verbeterde prestaties van de verschillende dempingsinstellingen.

De parameters van deze instellingen, ingedeeld in Comfort, Street en Sport, zijn tijdens het rijden vrijwel direct met een druk op de knop aan te passen en nu nog verder verfijnd. Dat wil zeggen dat Comfort voortaan nog comfortabeler is en Sport nog sportiever. De anti-duikfunctie is verder verwijderd uit de Street-instelling en ook de dempingseigenschappen van deze instelling zijn verbeterd.

Tevens zijn de reactie, respons en nauwkeurigheid van de semi-actieve schokdemping bij veranderende wegcondities drastisch verbeterd, waarbij KTM de softwareontwikkeling nu volledig zelf verzorgt. Nieuwe algoritmes maken het mogelijk driemaal zoveel dempingscurves te bepalen als voorheen beschikbaar waren, waardoor de computer/ECU van de motor minder berekeningen hoeft uit te voeren om de ritkwaliteit af te stemmen op de gedetecteerde ondergrond.

Omdat de KTM 1290 Super Duke GT van MY 2019 identieke schokdempingsonderdelen gebruikt als de voorgaande generatie, kunnen officiële KTM-dealers de modellen uit 2016-2018 nu upgraden* met de nieuwe instellingen. Deze software is een optionele gratis upgrade die slechts 30 minuten vergt, inclusief installatie en testen. Dit is dus een perfect extraatje als de motor toch aan onderhoudsbeurt krijgt of van KTM PowerParts of nieuwe banden wordt voorzien.

Klanten wordt aanbevolen de nieuwe schokdempingsinstellingen eerst te proberen tijdens een rit op een 2019 KTM 1290 Super Duke GT (bijvoorbeeld tijdens de KTM Orange Days), omdat de oorspronkelijke (2016-2018) instellingen niet kunnen worden hersteld.

Ga voor meer informatie naar www.ktm.com

KTM 1290 Super Duke GT suspension upgrade

Op zaterdag 22 juni a.s. organiseert Stichting Eveno Racing Gramsbergen wederom de Gramsberger Classic TT. Voorafgaand wordt op vrijdagavond 21 juni in Gramsbergen, evenals afgelopen jaren, nabij café Bolte, de technische keuring van de motoren gehouden. Net als indertijd in Assen rijden de deelnemende motoren op unieke wijze onder politiebegeleiding van het rennerskwartier in Anerveen naar de plaats van keuring en weer terug. Bij deze keuring tussen 18.45 uur en 19:45 uur zijn een aantal bijzondere racemotoren te zien en te horen: Honda, BMW, Yamaha, Ducati, MV Agusta, etc. 

Feestavond 
Na de technische keuring zal er op vrijdagavond in de tent op het rennerskwartier nog een gezellige feestavond zijn voor iedereen die zin heeft in een gezellige avond. Een dj zal muziek draaien voor jong en oud. Aanvang 20:45 uur en de entree is gratis. 

Zaterdag racedag
De trainingen beginnen op zaterdagmorgen om 10.00 uur en om 12:30 uur is de officiële opening. Er worden demo-races verreden in de 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc, zijspannen en oldtimerklasse. En er zal een zogenaamde Classic parade worden gereden met bijzondere motoren en bekende namen van weleer.
De speciale gast(en) voor dit jaar zijn op dit moment nog niet bekend. En zodra bekend zal dit ook op onze website komen te staan.

Gratis toegang
Evenals vorige jaren is dankzij de sponsoren van Eveno Racing de toegang en het parkeren gratis, kom dus allen naar het circuit in Anerveen voor een prachtige dag motorsport in Gramsbergen.

Doelstelling Eveno Racing
Eveno Racing zet zich in om jonge talentvolle wegracecoureurs financieel te ondersteunen en organiseert hiervoor o.a. de Gramsberger Classic TT. In 2019 ondersteunt Eveno Racing meerdere coureurs o.a.: Leon Stolte (Nieuwleusen), Dylan Czarkowski (Coevorden) en Justin Fokkert (Dalfsen)

Voor meer informatie: www.eveno-racing.nl 

Gramsberger Classic TT 2019 Foto Henk Mannes

Zet ‘m in de agenda, met stip, zondag 16 juni de KicXstart Classic Superbike Meeting 2019. Een uniek evenement voor liefhebbers van superbikes uit de jaren 70, 80 en 90 … en met een gastoptreden van, jawel: Michael van der Mark. 

Freddie Spencer, Eddie Lawson, Carl Fogarty, Nori Haga, Troy Bayliss, Michael van der Mark, Honda CB900, RC45, Ducati 888 Corse, 916, Yamaha FZ750, R7, Kawasaki GPz750, Z900, ZX-7RR, Suzuki GS1000, GSX-R750, Benelli, Laverda, Triumph… Gaat het motor(sport)hart al sneller kloppen? Mooi, zorg dan dat je zondag 16 juni vrijhoudt in de agenda.

Op die dag komen namelijk de mooiste superbikes uit Nederland (en omstreken) samen in Uithoorn. Sterker, bezit je zelf een klassieke superbike/youngtimer uit jaren 70, 80 of 90, kom dan vooral, schrijf je ter plekke in (voor 14u) en maak kans dat je machine uitgeroepen wordt tot de ‘Mooiste Superbike van Nederland’! De trofee krijg je uit handen van Michael van der Mark. Verder is er genoeg vertier op de ‘paddock’ uiteraard, met een heuse, overdekte Hall of Fame van Yamaha’s mooiste fabrieks-superbikes van half jaren 80 tot nu, de fijnste onderdelen en accessoires, kleding, merkenclubs, een mobiele Dyno-bank (run voor een tientje), foodtruck en live MotoGP. Kortom, zorg dat je erbij bent!

Meet & Greet Michael van der Mark (13u-15u) - Plaats van handeling: Motoport Uithoorn, Anton Philipsweg 5-7, 1422 AL Uithoorn Paddock open: 11u-17.00u.

Kicxstart Superbike Meeting 2019 Uithoorn

Tussen 15 mei en 30 juni 2019 organiseert Vespa de Vespa Days met buitengewone scooterdeals. Ontvang korting op de scooterlijn Vespa Primavera en Vespa Sprint tot aan de Vespa Elettrica en de nieuwste Vespa GTS 300 hpe. Die laatste is het krachtigste model van nu en is beschikbaar in vijf verschillende versies. Vanaf 15 mei en in de hele maand juni ontvang je korting op de bovengenoemde modellen vanaf 125cc: de Elettrica, de Primavera 125, Sprint 125 & GTS 125cc & GTS 300cc. De nieuwe eigenaar ontvangt een accessoirevoucher ter waarde van €200 (incl. btw) op alle voertuigen vanaf 125 cc. De korting is niet geldig op scooters van 50 cc, de Vespa 946 RED en de Vespa GTV Sei Giorni. 

Voor meer details over de voucher en om je dichtstbijzijnde Vespa dealer te vinden, surf naar de website: https://www.vespa.com/nl_NL/landing/vespa-days

2019 Vespa Primavera S 125 korting

Afgelopen jaar slaagden 28.743 mensen voor het afsluitende motorrijexamen (‘verkeersdeelneming’) en dat is 5,6 procent meer dan in 2017, zo blijkt uit een analyse van CBR-cijfers door Bovag. Sinds de radicale aanpassingen in de categorieën voor motorexamens van 2013 stijgt het aantal geslaagden jaar op jaar. Daarnaast telde Nederland op 30 april 2019 met 740.129 het hoogste aantal motorfietsen ooit. Sinds 2002 slaagden niet zoveel Nederlanders voor het motorrijexamen als in 2018; destijds waren het er 31.781 en waren er nog twee soorten motorrijbewijzen te behalen. Het examensysteem voor lichte en zware motoren in combinatie met de leeftijd van de bestuurder werd in 2013 veranderd in drie categorieën, als gevolg van nieuwe Europese richtlijnen. Dat zorgde in 2012 voor een kunstmatige piek in de animo voor het motorrijbewijs.

Recordaantal motoren
Met 740.129 geregistreerde exemplaren eind april (bron: RDC) waren er nog nooit eerder zoveel motorfietsen in Nederland. In 1980 werd de grens van 100.000 motoren doorbroken en het huidige aantal is ruim het dubbele van medio jaren ’90; in 1996 telde Nederland 335.000 motorfietsen. De verkoop van nieuwe motoren steeg in de eerste vier maanden van 2019 met 20,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018, naar 5.897 stuks. Dit was het hoogste verkoopcijfer in deze periode sinds 2009. In heel 2018 reden 13.104 nieuwe motorfietsen de showrooms uit, een toename van 2,9 procent in vergelijking met een jaar eerder en het vijfde jaar van stijging op rij.

Bijna 1,5 miljoen motorrijders
Ook de handel in gebruikte motoren verliep vorig jaar voorspoedig voor de vakhandel, aangezien zij 42.489 occasions aan consumenten wisten te verkopen. Dat was 15,1 procent meer dan in 2017, terwijl de handel tussen particulieren onderling met ruim 4 procent afnam. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hadden op 1 januari van dit jaar 1.456.843 Nederlanders een motorrijbewijs; dat waren er ruim 12.000 meer dan een jaar eerder en bijna 47.000 meer dan op 1 januari 2014. Dat betekent nog altijd dat gemiddeld slechts de helft van alle motorrijbewijsbezitters een eigen motorfiets heeft. 

Drenten en Zeeuwen aan kop
In Drenthe en Zeeland is respectievelijk 11,5 en 10,3 procent van de totale bevolking in bezit van een motorrijbewijs. Bijna 57.000 Drenten en bijna 40.000 Zeeuwen mogen een motorfiets besturen. Dat staat in schril contrast met ruim 250.000 Zuid-Hollanders die het motorrijbewijs hebben, maar dat is slechts 6,8 procent van de totale bevolking en daarmee het laagste percentage van Nederland. Ook de andere Randstadprovincies Utrecht (7,4 procent) en Noord-Holland (7,9 procent) scoren onder het landelijk gemiddelde van 8,4 procent. Dat is op zich opmerkelijk, aangezien de file- en parkeerproblematiek in de Randstad het grootst is en de motorfiets dat deels kan oplossen.

Provincie Aantal inwoners % motorrijbewijs
Drenthe 56.790 11,50%
Flevoland      33.934 8,10%
Friesland       60.112 9,30%
Gelderland 194.225 9,40%
Groningen   49.650 8,50%
Limburg  100.105 9,00%
Noord-Brabant     233.093 9,20%
Noord-Holland      225.119 7,90%
Overijssel               108.431 9,40%
Utrecht                     99.279 7,40%
Zeeland     39.368 10,30%
Zuid-Holland       250.902 6,80%
Nederland   1.451.008 8,40%

Motorrijbewijs A Nederland

Bron: Bovag

De gloednieuwe Yamaha YZF-R125 kwam in januari 2019 op de markt als de meest geavanceerde 125cc Supersport die Yamaha ooit heeft gemaakt. Deze YZF-R125 ademt R-World en race DNA, en bouwt voort op de jarenlange ervaring van onze wegraceteams. Vanaf mei dit jaar wordt dit DNA nog verder verwerkt, door de pure racespirit van het legendarische MotoGP team van Yamaha te combineren met de speciale YZF-R125 Monster Energy Yamaha MotoGP Edition. 

Deze exclusieve, gelimiteerde editie van de YZF-R125 weerspiegelt zijn raceachtergrond met de stijl van de Monster Energy Yamaha MotoGP die nauw aansluit bij de YZR-M1 look van MotoGP supersterren Valentino Rossi en Maverick Viñales. De stoere, agressieve styling is onmiskenbaar en de onmiddellijk herkenbare groene Monster Energy klauw laat zien dat de motor een echt roofdier is. Deze gelimiteerde uitvoering geeft motorrijders de kans om één stap dichter bij de wereld van racetalenten te komen, als trotse eigenaar van een machine met het zuivere Yamaha race DNA. 

2019 Yamaha YZF R125 Monster Energy MotoGP Edition Vinales

Natuurlijk heeft een echte Supersport machine het vermogen nodig dat bij de stijl hoort, en de YZF-R125 stelt niet teleur. Het vloeistofgekoelde 125cc hart met vier kleppen is volledig opnieuw ontworpen voor het 2019 model, voor een nog hoger koppel en een bredere, soepelere vermogensafgifte dat altijd binnen handbereik is.

De technologie achter de 125cc-motor is pure wetenschap, met een variabele klepbediening (Variable Valve Actuation - VVA) die de inlaatkleptiming optimaliseert in verhouding tot het motortoerental. Het VVA systeem zorgt ervoor dat de YZF-R125 rijder kan genieten van geweldige sensaties die worden veroorzaakt door een hoog koppel en een sterke acceleratie van laag tot gemiddeld toerental en betrouwbare prestaties bij hogere motortoerentallen.

De indrukwekkende prestaties en het geweldige vermogen worden aangevuld met een wendbaarheid die er perfect bij past. Het lichtgewicht Deltabox frame met geoptimaliseerde geometrie zorgt voor de legendarische rijeigenschappen van de YZF-R125. De swingarm van lichtgewicht aluminium completeert het chassis en optimaliseert de stijfheid voor een sportief, wendbaar en comfortabel rijgedrag.

Vermogen en rijgedrag zijn niets zonder controle, en daarom beschikt de YZF-R125 over een groot aantal serieuze kenmerken van de R-serie, waaronder een nauwkeurige A&S koppeling (Assist and Slipper), een Ø 41 mm upside-down voorvork, een kroonplaat in GP stijl en een brede 140 achterband.

De exclusieve 2019 YZF-R125 Monster Energy Yamaha MotoGP Edition is een eerbetoon aan de MotoGP en is vanaf mei 2019 via de officiële Yamaha motorfietsdealer te bestellen. De YZF-R125 is ook verkrijgbaar in Yamaha Blue, Tech Black en Competition White. Neem voor meer informatie en de adviesverkoopprijs contact op met de officiële Yamaha motorfietsdealer in uw land.

Hoofdkenmerken:
R-serie kuipdelen met Monster Energy Yamaha MotoGP kleurstelling
Nieuwe 125cc motor met Variable Valve Actuation
Hoge verbrandingsefficiëntie voor soepele vermogensafgifte
Deltabox frame voor uitstekende stijfheid
Aluminium swingarm voor sportief rijgedrag
Lichte en nauwkeurige Assist & Slipper koppeling
Speciaal ontworpen brandstoftank met 11 liter tankinhoud
Op YZR-M1 MotoGP geïnspireerd dashboard
Geavanceerd, goed afleesbaar LCD instrumentenpaneel
Sterke ergonomie voor een evenwichtige rijpositie
Brede 140/70-17 achterband voor een scherpe wegligging en sportieve rijstijl
Krachtig remsysteem met grote Ø 292 mm remschijf vóór en Ø 230 mm remschijf achter
Originele Yamaha accessoires
Met de originele Yamaha accessoires kan iedereen zijn Yamaha transformeren tot een unieke motorfiets. Het assortiment onderdelen voor de modellen uit de Yamaha R-serie is ontworpen voor betere prestaties, functionaliteit en stijl en omvat titanium uitlaatsystemen en slip-on uitlaatdempers, billet koppelingsbeschermers, beschermers en nog veel meer.

Yamaha werkt nauw samen met goedgekeurde leveranciers om nieuwe producten te ontwikkelen. Daarom wordt het assortiment originele Yamaha accessoires voortdurend uitgebreid met onder andere een volledig uitlaatsysteem, voetsteunen en seat covers, of de indrukwekkende complete Sports Kit, met een speciale Endurance kuipruit, lichtgewicht kentekenplaathouder, velgstickers, tank pad, valblokken en LED knipperlichten.

Husqvarna Motorcycles biedt een complete lijn van vijf geavanceerde tweetakt- en viertaktmotocrossmodellen in de fullsize-categorie. Voor 2020 gaat deze vooruitstrevende en trendsettende Europese fabrikant onverminderd door met de technische ontwikkeling van elk model in deze toch al hoogwaardige motocross-lijn. Alle vijf de TC- en FC-machines combineren de meest geavanceerde techniek met ongeëvenaarde aandacht voor detail, en leveren daardoor op het circuit de beste prestaties in hun respectievelijke categorieën. Naast de 2020-modellen van de TC 125 en TC 250, ontwikkeld voor pure tweetaktliefhebbers, wordt de lijn gecompleteerd met een opgewaardeerde lijn van viertaktcrossers die de top in hun klasse vormen.

De ingenieurs van Husqvarna Motorcycles hebben nauw samengewerkt met de toprijders van Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing om de 2020-viertaktlijn te ontwikkelen, waarmee de wendbaarheid, de ergonomie, het vermogen en de vormgeving zijn verbeterd. In de motocrosswereld draait het allemaal om snelheid, dus de FC 250, FC 350 en FC 450 zijn gemaakt op een optimale vermogen-gewichtsverhouding. Husqvarna Motorcycles is een toonaangevend merk in de motocross-sector en blijft ononderbroken succesvol op het hoogste niveau van offroadcompetitie wereldwijd. In 2018 behaalde het historische merk de AMA Supercross-titel met Jason Anderson en het demonstreert in alle belangrijke klassen van het FIM WK Motocross de uitstekende prestaties van zijn vooruitstrevende motoren.

TECHNISCHE HOOGTEPUNTEN 2020-MODELLEN

- Extra verwisselbaar luchtfilterdeksel op de FC-modellen voor geoptimaliseerde luchtstroom
- Opvallende nieuwe kleurstellingen als een hedendaags eerbetoon aan de race-historie van Husqvarna
- Vooruitstrevend plaatwerk voor optimale ergonomie
- Chroommolybdeen-stalen frame met nauwkeurig ingebouwde flex-karakteristiek
- Innovatief tweedelig composiet subframe
- Progressieve afstelling op de WP XACT-voorvork met AER-luchtveertechniek
- WP XACT-achterschokdemper met progressieve afstelling
- CNC-gefreesde kroonplaten op de fullsize-modellen
- Hydraulische koppelingsbediening van Magura voor perfecte werking in alle omstandigheden
- Brembo-remklauwen & hoogwaardige remschijven die superieure remkracht combineren met geweldige doseerbaarheid en veel vertrouwen
- Traction & launch control met geavanceerde afstelling (op de viertakten)
- Elektrische startmotor voor gemakkelijk starten wanneer elke seconde telt
- Lichtgewicht lithium-ion-accu van 2,0 Ah
- ProTaper-stuur
- Progressief gashendelmechanisme & ODI-handvatten —> instelbare progressiviteit en gemakkelijk te monteren handvatten
- Met laser ingegraveerde D.I.D.-wielen
- Versnellingsbakken gemaakt door Pankl

KENMERKEN EN VOORDELEN – RIJWIELGEDEELTE

Husqvarna Motorcycles blijft de maatstaf zetten op het gebied van stuureigenschappen, motorprestaties, gewicht en vormgeving, door het verzamelen van feedback van wereldtop-coureurs en dat te combineren met uitgebreid testwerk.

Frame
Het met hydro-forming, laser-snijden en lasrobots gemaakte frame is zeer vakkundig gefabriceerd. Het is geconstrueerd met specifiek berekende paramaters voor torsiestijfheid en stijheid in lengterichting. Anders gezegd: ingecalculeerde flex voor een optimale stijfheid in alle richtingen. Dat resulteert in verbeterde feedback voor de rijder, energieabsorptie en stabiliteit. Het frame is afgewerkt met een hoogwaardige blauwe poedercoating en standaard aanwezige frameprotectoren die een uitstekende bescherming en levensduur garanderen.
- Optimale stijfheid → betere feedback voor de rider, energieabsorptie & stabiliteit
- Duurzame blauwe poedercoating-lak & standaard frameprotectoren
Composiet koolstofvezel subframe
Het composiet subframe is een ontwerp dat exclusief wordt toegepast door Husqvarna Motorcycles. Het toont onze innovatie en grensverleggende technieken. Het bestaat voor 70% uit polamide en 30% uit koolstofvezel (carbonfiber), waarmee het tweedelige subframe in totaal maar net iets meer dan 1 kilo weegt. Naast dat het robuust is, heeft het door zorgvuldig ontwerpen ook de ideale stijfheid voor optimale stuureigenschappen en rijcomfort.
- Tweedelig subframe → totaal gewicht slechts iets meer dan 1 kg
- Koolstofvezel-composiet constructie → lichtgewicht & robuust
- Specifieke stijfheid → resulterend in betere stuureigenschappen en meer comfort

Swingarm
De holle gegoten aluminium swingarm is gemaakt op optimale stijfheid en betrouwbaarheid bij een zo laag mogelijk gewicht. De sleuf voor de kettingspanners geeft een groter stelbereik voor het verlengen van de wielbasis, voor optimale rechtuitstabiliteit op snellere circuits en over springbulten.
- Optimale stijfheid & betrouwbaarheid in een lichtgewicht constructie
- Groot stelbereik van de kettingspanners → meer rechtuitstabiliteit

WP XACT-voorvork met AER-techniek
De 48mm-voorvork met gescheiden veer- en demppoot heeft een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en een drukgevulde oliekamer voor progressieve en consistente demping. De voorvork heeft een progressieve afstelling die is afgestemd op de stijfheid van het frame en hij is instelbaar via een enkel luchtdrukventiel voor de veervoorspanning (op de linkerpoot) en gemakkelijk te bedienen klikverstellers met 30 klikjes (op de rechterpoot). Verder is de luchtpomp die nodig is voor de instelling van de luchtdruk standaard bijgeleverd.
- Een nauwkeurige constructie, kwaliteitsmaterialen & geavanceerde productieprocessen garanderen de hoogst mogelijke prestaties
- Progressieve afstelling → optimale demping & werking
- Ingesloten luchtveer en oliekamer onder druk → progressieve & consistente demping
- Gemakkelijk te bereiken klikverstellers → gemakkelijke en snelle afstelling van de demping

CNC-gefreesde kroonplaten
De CNC-gefreesde kroonplaten met 22 mmm offset hebben een geïntegreerd rubber dempingssysteem dat trillingen in het stuur vermindert en zo het rijcomfort verhoogt. De kroonplaten hebben een optimale stijfheid die past bij de framestijfheid en afstelling van de vering. Een drievoudig verstelbaar stuur is standaard en maakt het mogelijk om de ergonomie aan je persoonlijke wensen aan te passen. Verder heeft de voorste nummerplaat een geïntegreerde gele kroonplaatprotector die de onderste kroonplaat afdekt en beschermt.
- Dempingsbubbers op de bovenste kroonplaat → minder trillingen, meer comfort
- CNC-gefreesd aluminium → beste kwaliteit & betrouwbaarheid
- Verstelbare positie van het stuur → aanpasbare ergonomie
- Kroonplaatprotector geïntegreerd in voorste nummerplaat

WP XACT-achterschokdemper
De WP XACT-schokdemper heeft een progressieve afstelling die past bij de framestijfheid, erop gericht om een optimale dempingskarakteristiek te hebben bij compacte afmetingen en een laag gewicht. Een gebalanceerde drukregulering binnenin de demper zorgt voor consistente demping, resulterend in een superieur rijcomfort en stuurkarakter. De demper is volledig instelbaar en is gekoppeld aan een progressief hevelsysteem met uitgekiende geometrie, voor de best mogelijke tractie en maximale absorptie. De veerweg achter is 300 mm.
- Progressieve afstelling → afgestemd op de voorvork en framestijfheid
- Lichtgewicht & compact
- Drukbalancering → consistente demping
- 300 mm veerweg

Magura hydraulische koppelingsbediening
Dit extreem betrouwbare, hoogwaardige koppelingssysteem uit Duitsland garandeert gelijkmatige slijtage, vrijwel onderhoudsvrije werking en perfecte bediening in alle omstandigheden. De vrije slag wordt voortdurend gecompenseerd, zodat het drukpunt en de werking van de koppeling hetzelfde blijven in warme en koude omstandigheden – en ook op de lange duur.
- Magura hydraulische koppelingsbediening → perfecte werking in alle omstandigheden

Remmen
Brembo-remklauwen en -rempompen garanderen het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. De 260mm-schijf voor en de 220mm-schijf achter geven superieure remkracht, terwijl ze tegelijk vertrouwen geven in alle omstandigheden.
- Brembo-remklauwen & hoogwaardige remschijven → superieure remkracht met meer controle en vertrouwen

ProTaper-stuur
Het ProTaper-stuur is de top qua functie & vorm. Het wordt gemaakt volgens exacte normen, heeft de beste weerstand tegen metaalmoeheid en is tegelijk heel licht. Een unieke kromming geeft meer comfort door het minimaliseren van de drukpunten op de handen van de rijder.
- ProTaper-stuur → topklasse vorm & functie
- Unieke, gepatenteerde kromming → optimaal comfort voor de rijder

Handvatten & gashendel
Het ODI-handvatrubber aan de linkerkant kan gemakkelijk worden vastgezet zonder gelijmd te
hoeven worden, terwijl het gevulkaniseerde handvatrubber aan de rechterkant een innovatief geïntegreerd gaskabelmechanisme heeft. Het systeem heeft een gemakkelijke verstelling van de vrije slag en de progressiviteit van de bediening kun je veranderen door een nok te verwisselen.
- Gashendelmechanisme & ODI-handvatten → verstelbare progressiviteit van het gashendel & gemakkelijke montage handvatten

Mapping-schakelaar en launch control
De standaard mappingschakelaar op alle viertakten is gemaakt op gemakkelijke bediening en activeert launch control, selecteert tussen twee motormappings en activeert de traction control. Zowel traction control als launch control hebben een geavanceerde afstelling. Dit geeft een optimale tractie vanaf het starthek en op glibberige circuits. Wanneer beide systemen zijn geactiveerd, werken ze gelijktijdig en profiteer je maximaal. Launch control wordt ingeschakeld door bij stationair toerental de TC- en MAP-knoppen gelijktijdig in te drukken gedurende ongeveer twee seconden. Het LEDlampje zal continu knipperen om aan te geven dat het systeem actief is. Deze functie beperkt het motortoerental en de hoeveelheid vermogen die naar het achterwiel gaat, waardoor de tractie wordt verbeterd en een verlies van controle onder harde acceleratie wordt voorkomen.
- Standaard mappingschakelaar op het stuur → pas de motorkarakteristiek aan naar de omstandigheden & voorkeur van de rijder
- Launch control → maximale tractie voor perfecte starts

Traction Control
De traction control heeft een optimale setting voor een aanzienlijk voordeel in natte of modderige omstandigheden. Hij kan aan en uit worden gezet met de schakelaar op het stuur. Het systeem werkt door het analyseren van het gashendelcommando van de rijder en de snelheid waarmee het motortoerental toeneemt. Als het toerental te snel oploopt, registreert het EMS een verlies van grip en reduceert de hoeveelheid vermogen naar het achterwiel, zodat maximale tractie wordt behouden.
- Traction control → optimale tractie in alle omstandigheden

Engine Management System (EMS)
Het Keihin-EMS is er specifiek op ontworpen om kleiner en lichter te zijn, en sneller in het verwerken van gegevens. Het omvat launch control voor perfecte starts, selecteerbare motormappings via de knop op het stuur en traction control. In combinatie met een versnellingsbaksensor wordt de vermogensafgifte per versnelling geoptimaliseerd.
- Keihin-EMS → klein, licht & snel in het verwerken van gegevens - Versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling

44mm-gasklephuis
Alle FC-modellen hebben een 44mm-Keihin-gasklephuis. De injector is zodanig geplaatst dat de meest efficiënte verneveling optreedt op weg naar de verbrandingskamer. Voor optimale gasrespons is de kabel rechtstreeks gemonteerd, zonder een hevelmechanisme. Dit levert een optimaal gevoel en directe respons op.
- 44mm-gasklephuis → injectorpositie gemaakt op optimale verneveling
- Rechtstreeks gemonteerde gaskabel → directe gasrespons

2-takt-uitlaatsystemen
De expansieuitlaten van de tweetaktmodellen zijn specifiek voor elk model op maat gemaakt met een innovatief 3D-ontwerpproces, waardoor ze niet alleen de optimale geometrie voor het vermogen hebben, maar ook maximale grondspeling. Daardoor lopen ze minder snel schade op. Alle tweetaktdempers hebben een geavanceerd binnenwerk met een lichtgewicht dempingsmateriaal voor efficiënte geluidsdemping.

4-takt-uitlaatsystemen
Alle viertakt-uitlaten zijn gemaakt op het best mogelijke vermogen bij een zo laag mogelijk gewicht. De voorbochten zijn voorzien van een geavanceerde resonantiekamer die de gasstroom optimaliseert. Ook is de verbinding met de einddemper zo geplaatst dat de voorbochten kunnen worden verwijderd zonder de achterschokdemper te demonteren. De einddempers zijn kort en compact, bij een optimaal dempingsvolume voor het vereiste geluidsniveau. De dempers zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium en afgewerkt met een stijlvolle geanodiseerde coating met daarop het trotse Husqvarna-logo.
- Viertakt-uitlaten → lichtgewicht & compact
- Gasstroom-optimaliserende resonantiekamer → optimale vermogensafgifte
- Praktische positie voorbocht-einddemper-verbinding → gemakkelijker demonteren

Elektrische start en geavanceerde Li-ion-accu
De viertaktserie heeft een gemakkelijke elektrische startmotor en heeft daarvoor een moderne lithium-ion-accu van 2,0 Ah aan boord. Deze Li-ion-accu weegt ongeveer een kilo minder dan een conventionele loodaccu, zodat je het gemak van een elektrische startmotor hebt bij een minimale gewichtstoename.
- Elektrische startmotor → gemakkelijk starten als de tijd dringt
- Lithium-ion-accu → laag gewicht, circa 1 kg lichter dan een gewone accu

Geïntegreerd koelsysteem & radiateurs
De radiateurs zijn zorgvuldig gemaakt van hoogwaardig aluminium. Met behulp van CFD-techniek (computational fluid dynamics) wordt een efficiënte luchtstroom door de radiateurs geleid voor optimale koeling in alle omstandigheden. Door koelvloeistof door het frame te leiden, wordt er gezorgd voor extra koeling en bovendien kunnen een aantal kwetsbare externe slangen daarmee vervallen. Een centrale buis die door het frame loopt reduceert de druk op dit punt van het systeem, wat een consistente koelvloeistofdoorstroom mogelijk maakt. Verder zijn de radiateurs gemonteerd met het oog op een optimale ligging van het zwaartepunt, terwijl slimme radiateurprotectoren de radiateurs niet alleen beschermen tegen rondvliegende stenen en dergelijke, maar ook fungeren als een versteviging in geval van bijvoorbeeld een crash.
- Geïntegreerde koeling → maximale efficiëntie in minimale ruimte
- Zorgvuldig gefabriceerde radiateurs → voor optimale koeling
- Centrale koelbuis → consistente koelvloeistofstroom
- Lage montage → dichter bij het zwaartepunt, betere stuureigenschappen

Benzinetank
De polyethyleen benzinetank met een inhoud van 7 liter heeft een schroefdop en een geïntegreerde brandstofpomp op de viertaktmodellen. De pomp is geoptimaliseerd met interne leidingen, rechtstreeks van de pomp naar de flens voor optimale benzinedoorstroom. De externe benzineleiding is naar binnen toe gehoekt, waardoor hij minder kwetsbaar is voor beschadiging.
- Polyethyleen tanks van 7 liter → grote inhoud voor langere sessies
- Verbeterde loop van de benzineleidingen → optimale doorstroom en betrouwbaarheid

Luchtfilterkast & gereedschaploze bereikbaarheid luchtfilter
De luchtfilterkast heeft nauwkeurig gepositioneerde inlaatopeningen die luchtwervelingen voorkomen en zorgen voor maximale doorstroom en bescherming van het filter. Het luchtfilter is gemakkelijk toegankelijk, zonder gereedschap, door het linker zijpaneel te verwijderen. Het onderhoud is gemakkelijk dankzij het ontwerp van het Twin Air-luchtfilter en de filterhouder, die een eenvoudig en nauwkeurig montagesysteem hebben dat verkeerde plaatsing onmogelijk maakt. Voor het verder naar wens aanpassen van de motorprestaties worden de 2020-FC-modellen geleverd met een extra luchtfilterdeksel dat kan worden verwisseld zonder gereedschap, terwijl het luchtfilter maximaal beschermd blijft. Het nieuwe zijpaneel van de airbox geeft een betere luchtdoorstroom, voor een scherpere gasrespons, aangepast aan de voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.
- Extra verwisselbaar luchtfilterdeksel op alle FC-modellen → voor geoptimaliseerde luchtdoorstroom en agressievere vermogensafgifte
- Luchtfilterkast → maximale luchtdoorstroom & filterbescherming
- Filtermontagesysteem → veilige & accurate bescherming tegen vuil
- Gereedschaploze bereikbaarheid luchtfilter → gemakkelijk & snel onderhoud

Wielen
De wielen bestaan uit zwarte, hoogwaardige aluminium D.I.D.-velgen met lichtgewicht spaken, zilverkleurig geanodiseerde nippels en CNC-gefreesde wielnaven. De spaaknippels hebben een progressieve constructie die minder vaak controles en aandraaien nodig maakt.
- Lichtgewicht, sterke & betrouwbare wielen → minimaal onafgeveerd gewicht
- Progressieve spaaknippels → minder vaak aandraaien nodig

Banden
Standaardmontage is de Dunlop MX3S GeoMax-motocrossband die voorzien is van de bewezen ‘nop-in-een-nop’-constructie voor verbeterde stuureigenschappen en superieure grip.
- Ontwikkeld in de racerij op het hoogste niveau → verbeterde stuureigenschappen en meer gevoel in bochten.

Plaatwerk
De motocross-lijn heeft nieuw kunststof plaatwerk dat goed de pionierende rol van Husqvarna Motorcycles op het gebied van offroadmotoren laat zien. De ergonomie is speciaal gemaakt op meer comfort en controle, zodat de rijder voor langere tijd op het hoogste niveau kan presteren. Verder maken de slanke contactvlakken de beweging tussen verschillende zitposities naadloos. De vorm van het zadel is perfect gecombineerd met het stroeve zadeldek, voor superieur comfort en optimale controle in alle omstandigheden.
- Functioneel kunststof plaatwerk → Zweeds-geïnspireerd uiterlijk, moderne vormgeving & Kleurstellingen
- Ergonomie → Vertrouwenwekkende zitpositie in alle rijomstandigheden
- Zadel → optimale zithoogte met verbeterd comfort en superieure controle in alle omstandigheden

TECHNISCHE INFORMATIE PER MODEL

FC 450

Motorblok
De SOHC-cilinderkop is ongelooflijk compact en licht, met een korte bouw. De enkele nokkenas is zo dicht mogelijk naar het zwaartepunt van de motor geplaatst, wat de wendbaarheid en stuureigenschappen wezenlijk verbetert. De lichtgewicht kleppen worden bediend via tuimelaars en de kleptiming is gekozen op een optimale koppelkromme en gasrespons.
- massacentralisatie → verbeterde stuureigenschappen en wendbaarheid
- Prestaties → 63 pk bij een gewicht van maar 27,3 kg

Cilinderkop
De FC 450 voor modeljaar 2020 heeft een compacte en lichte SOHC-cilinderkop. Dankzij de compacte bouw zit de nokkenas dichter bij het zwaartepunt van de motor, wat de stuureigenschappen wezenlijk verbetert. Verder geeft de korte klepoverlap beter vermogen onderin, met een betere respons. De nokkenas heeft een optimaal nokoppervlak en bedient vier lichtgewicht titanium kleppen. De diameter van de inlaatkleppen is 40 mm, die van de uitlaatkleppen 33 mm. Een wrijvingsverminderende DLC-coating (Diamond-Like Carbon) op de tuimelaars en wrijvingsarme kettinggeleiders verbeteren zowel het rendement als de betrouwbaarheid.
- Cilinderkop → compacte bouw
- Nokkenas → optimaal nokoppervlak
- DLC-coating & geoptimaliseerde kettinggeleiders → minder wrijving

Cilinder & zuiger
De lichtgewicht aluminium cilinder is een waar technisch meesterwerk. Hij heeft een boring van 95 mm en erin loopt een gesmede CP-zuiger van het bridged-box-type, die maar 320 gram weegt. De slag is 63,4 mm, de compressieverhouding is 12,6 : 1 en het topvermogen een indrukwekkende 63 pk.
- Lichtgewicht aluminium cilinder → grote boring van 95 mm
- Gesmede ‘bridged-box’ CP-zuiger → hoogwaardige constructie, lagere heen-en-weergaande massa

Krukas
De massatraagheid van de krukas is zorgvuldig berekend voor optimale tractie en doseerbaarheid van het hoogvermogende 450cc-motorblok. De krukas is doelbewust zo gepositioneerd dat de roterende massa ideaal ligt qua zwaartepunt, met als resultaat een licht en wendbaar gevoel qua sturen. Een big-end-glijlager met twee op hun plek geperste lagerschalen geeft maximale betrouwbaarheid en levensduur, met lange onderhoudsintervallen van 100 uur.
- Krukas-positie → ideaal zwaartepunt, verbeterde stuureigenschappen
- Big-end-glijlager met in positie geperste lagerschalen → langere levensduur & onderhoudsintervallen

Motorcarter
De carterhelften zijn zo gemaakt dat de assen en andere inwendige motorcomponenten zo geplaatst zijn dat de optimale gewichtsverdeling en daarmee beste stuureigenschappen worden behaald. Verder ligt de koppeling boven het oliepeil, wat minder wrijving en dus een hoger rendement geeft. Een hogedruk-gietprocedé beperkt het totale gewicht tot het minimum, dankzij hoge materiaalkwaliteit en daardoor geringe wanddiktes bij behoud van sterkte.
- Indeling → geoptimaliseerde massacentralisatie en verhoogd rendement
- Hogedruk-gietprocedé → dunnere wanden voor een lager gewicht, bij behoud van sterkte

Versnellingsbak
De lichtgewicht vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems, waarmee de hoogste graad van levensduur en betrouwbaarheid is verzekerd. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en dat het pedaal zelfs in de zwaarste omstandigheden steeds terugkeert in de uitgangspositie. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
- Vijfversnellingsbak → vloeiend & precies schakelen
- Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling

DDS-koppeling
De FC 450 heeft een DDS-koppeling (Dampened Diaphragm Steel). De unieke eigenschappen van dit systeem zijn een enkele diafragmaveer (in plaats van de traditionele schroefveren) met een dempingssysteem voor betere tractie en levensduur. De koppelingskorf is een enkel stuk CNC-gefreesd staal dat het mogelijk maakt om dunne stalen frictieplaten te gebruiken, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het motorblok.
- DDS-koppeling → lichter, met betere werking & langere levensduur

2020 Husqvarna FC450 350 250

FC 350

Motorblok
Het 350cc-DOHC-blok weegt maar 27,2 kilo en levert een topvermogen van 58 pk. Het blok is ontwikkeld met vermogen, gewicht en massacentralisatie als belangrijkste criteria. Alle assen zijn daarom zo geplaatst dat de roterende massa;s op de optimale plek liggen qua zwaartepunt, terwijl alle componenten erop zijn gemaakt om de best mogelijke prestaties te leveren bij het laagst mogelijke gewicht.
- Prestaties, gewicht, massacentralisatie → 58 pk bij een gewicht van slechts 27,2 kg
- Plaatsing van de assen → roterende massa’s in het ideale zwaartepunt

Cilinderkop
De FC 350 heeft een geavanceerde DOHC-cilinderkop die gemaakt is op maximaal vermogen. Hij heeft twee gepolijste nokkenassen en DLC-gecoate klepslepers voor minimale wrijving en ongeëvenaarde prestaties. Het blok draait moeiteloos tot liefst 13.400 toeren.
- Geavanceerde constructie → laag gewicht
- Grote titanium kleppen → inlaat 36,3 mm, uitlaat 29,1 mm
- Gepolijste nokkenassen, klepslepers met DLC-coating → minder wrijving, meer vermogen

Cilinder & zuiger
Een boring en slag van 88,0 x 57,5 mm, een compressieverhouding van 14 : 1 en een lichtgewicht gesmede zuiger van het bridged-box-type zijn de ingrediënten voor topprestaties. De lage oscillerende massa maakt hoge toerentallen en een zeer brede powerband mogelijk.
- Lichtgewicht 88mm-zuiger → lagere oscillerende massa
- Gesmede zuiger van het bridged-box-type → hoge prestaties bij grote betrouwbaarheid

Krukas
Een topkwaliteit krukas vormt het hart van het hoogvermogende, hoogtoerige FC 350-blok. Het glijlager in het big-end heeft twee op hun plek geperste lagerschalen voor maximale betrouwbaarheid en levensduur, waarbij een lang onderhoudsinterval van 100 uur mogelijk is.
- Big-end-glijlager → langere levensduur & onderhoudsintervallen

Motorcarter
Het motorblok van de FC 350 is ontworpen met massacentralisatie en gewichtsbesparing als hoofddoelen. Alle hoofdcomponenten zijn zodanig gepositioneerd dat het zwaartepunt zo gunstig mogelijk ligt. The resultaat is een licht en compact motorblok en een motor die geweldig stuurt. Een hogedruk-gietprocedé zorgt voor hoge materiaalkwaliteit en maakt zo geringe wanddikte mogelijk bij behoud van betrouwbaarheid, waardoor het totale gewicht tot een minimum wordt beperkt. De bronskleurige carterdeksels worden gesierd door het iconische Husqvarna-logo.
- Motorcarter → massacentralisatie & gewichtsbesparing
- Hogedruk-gietprocedé → dunne wanden voor laag gewicht bij behoud van sterkte

Versnellingsbak
De compacte vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems en heeft een wrijvingsverminderende coating op de schakelvorken, wat het schakelen soepel en precies maakt. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en de bediening ook in de zwaarste omstandigheden goed blijft. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
- Pankl vijfversnellingsbak → vloeiend en precies schakelen
- Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling

DS-koppeling
De 2020-FC 350 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). De unieke kenmerken zijn een enkele diafragmaveer (in plaats van gewone schroefveren) in combinatie met een CNC-gefreesde stalen koppelingskorf die het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk maakt. Dat draagt bij aan de compacte bouw van het motorblok.
- DS-koppeling → lichter & compacter, met betere werking & langere levensduur

FC 250

Motorblok
Het motorblok van de FC 250 is ontworpen op de beste prestaties en stuureigenschappen in zijn klasse. Daarom zijn alle hoofdcomponenten van het blok zorgvuldig gepositioneerd om zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te zitten, zodat de effecten van rotatie-massatraagheid worden verminderd. De 250cc-viertaktmotor is ook licht, met een gewicht van slechts 26,1 kilo, en tegelijk opmerkelijk sterk met een topvermogen van 46 pk.
- Motorblokconcept → licht & compact voor optimale massacentralisatie
- Uitstekende prestaties → een maximumtoerental van 14.000 en een topvermogen van 46 pk
- Weinig wrijving → weinig totale weerstand

Cilinderkop
De DOHC-cilinderkop is gemaakt op veel vermogen. De twee nokkenassen bedienen de vier grote titanium kleppen – 32,5 mm inlaat en 26,5 mm uitlaat – via klepslepers met een DLC-coating. Daarmee kan de motor moeiteloos tot liefst 14.000 toeren draaien, met een vloeiend en efficiënt vermogen over het hele toerenbereik.
- Grote titanium kleppen (inlaat 32,5 mm, uitlaat 26,5 mm) → optimale doorstroom
- Klepslepers met DLC-coating → weinig wrijving, betere prestaties
- Verbeterde timing van de uitlaatnokkenas → optimale vermogensafgifte

Cilinder & zuiger
In de cilinder met een boring van 78,0 mm maakt een gesmede CP-zuiger van het bridged-box-type een slag van 52,3 mm. Cilinder en zuiger zijn gemaakt van een hoogwaardige aluminiumlegering die zorgt voor uitstekende betrouwbaarheid bij de hoge prestaties. De compressieverhouding is 14,4:1.
- Grote boring van 78 mm & grote kleppen, korte slag → hoge toerentallen, snelle respons
- Gesmede zuiger van het bridged-box-type → betrouwbaar hoge prestaties

Krukas
De krukas is gemaakt op de best mogelijke prestaties en geplaatst in de perfecte positie voor het centraliseren van roterende massa’s. Het glijlager in het big-end heeft twee op hun plek geperste lagerschalen, waarmee maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid worden behaald - en lange onderhoudsintervallen van 100 uur.
- Glijlager in big-end met op hun plaats geperste lagerschalen → langere levensduur & onderhoudsintervallen

Motorcarter
Alle Husqvarna-motocrossblokken zijn ontworpen met massacentralisatie en gewichtsbesparing als belangrijke criteria. Daarom is het motorcarter zo gemaakt dat de inwendige motoronderdelen op de best mogelijke plaats zitten voor een ideale ligging van het zwaartepunt, terwijl ze tegelijk zo licht mogelijk zijn. Het carter is gemaakt met een hogedruk-gietprocedé. Dat geeft een betere
materiaalkwaliteit en daarmee kan dus een kleinere wanddikte worden gerealiseerd bij gelijke sterkte en uitstekende betrouwbaarheid. De bronskleurige carterdeksels zijn voorzien van het iconische Husqvarna-logo.
- Motorcarter → licht, compact & geoptimaliseerd voor massacentralisatie
- Geproduceerd met een hogedruk-gietprocedé → dunne wanden voor een lager gewicht bij behoud van sterkte

Versnellingsbak
De vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems en is ontworpen op een extreem laag gewicht en grote duurzaamheid, met overbrengingsverhoudingen specifiek voor motocrossgebruik, De schakelvorken hebben een wrijvingsverminderende coating voor soepel schakelen. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en de bediening ook in de zwaarste omstandigheden goed blijft. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
- Vijfversnellingsbak van Pankl Racing Systems → langere levensduur & optimaal schakelen
- Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling

DS-koppeling
De FC 250 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). De koppelingskorf is CNC-gefreesd uit één stuk staal en maakt het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het blok. In plaats van de traditionele schroefveren wordt een enkele diafragmaveer gebruikt, wat het gewicht en de afmetingen verder reduceert.
- DS-koppeling → lichter, met betere werking & langere levensduur

TC 250

Motorblok
Het tweetakt-motorblok van de TC 250 is een optimale combinatie van ongeëvenaard vermogen en een lichtgewicht constructie. De eenvoud en de lage onderhoudskosten van de tweetaktmotor hebben hem bij vele generaties rijders tot het favoriete motortype gemaakt. Het blok van de TC 250 heeft de nieuwste tweetakt-techniek, gericht op het centraliseren van roterende massa’s en het verminderen van trillingen, met tegelijk het hoogste prestatieniveau in zijn klasse.

Cilinder
De cilinder met een boring van 66,4 mm (bij een slag van de zuiger van 72,0 mm) heeft een innovatief powervalve-systeem, waarmee een soepel en controleerbaar vermogen over een breed toerengebied wordt geleverd. De uitlaatpoort heeft een gefreesde nabewerking van de bovenrand voor optimale nauwkeurigheid en daarmee de best mogelijke prestaties. De vermogensafgifte kan verder worden aangepast door te kiezen uit de twee verschillende powervalve-veren die worden bijgeleverd. Hiermee kan de vermogensafgifte worden veranderd voor verschillende circuitomstandigheden of naar voorkeur van de rijder.
- Cilinder & powervalve → soepele, aanpasbare vermogensafgifte
- Gefreesde uitlaatpoort → optimale werking, dus optimaal vermogen

Motorcarter
Het TC 250-blok is ontworpen met massacentralisatie als belangrijke doelstelling. Door de assen in de optimale positie te plaatsen, helpen de lichtgewicht, spuitgegoten carters mee om de roterende en translerende massa’s te centraliseren en daarmee de stuureigenschappen te verbeteren.
- Assen-opstelling → ideaal geplaatst voor massacentralisatie

Balansas
De TC 250 heeft hoog achter de krukas een balansas met contragewichten aan weerszijden van de krukas. Daarmee worden trillingen aanzienlijk verminderd, waardoor de motor vloeiender loopt en comfortabeler rijdt en de rijder minder vermoeid raakt.
- Balansas → minder trillingen

Carburateur
De TC 250 heeft een 38mm-Mikuni TMX flatslide-carburateur met verbeterde afstelling voor een optimaal vermogen. Hij geeft een soepele en controleerbare vermogenafgifte met een optimaal vermogen over een breed toerenbereik.
- 38mm-Mikuni-carburateur → verbeterde afstelling

Versnellingsbak
De TC 250 heeft een vijfversnellingsbak die precies en gemakkelijk schakelt. Het ‘no-dirt’- schakelpedaal voorkomt het ophopen van zand en modder in de zwaarste omstandigheden.
- Vijfversnellingsbak → precies & gemakkelijk schakelen
- ‘No-dirt’-schakelpedaal → voorkomt ophoping van zand

DDS-koppeling
De TC 250 heeft een DDS-koppeling (Dampened Diaphragm Steel). Deze heeft een enkele diafragmaveer in plaats van de traditionele schroefveren, met een dempingssysteem voor betere tractie en levensduur. De stalen koppelingskorf maakt het mogelijk om dunne stalen frictieplaten te gebruiken, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het motorblok.
- DDS-koppeling → lichter, lichtere bediening en betere tractie & betrouwbaarheid

TC 125

Motorblok
Met een vermogen van 40 pk en een totaalgewicht van slechts 17,2 kilo staat de TC 125 aan de top van de zeer competitieve 125cc-klasse. Het lichtgewicht motorblok is ontwikkeld om meer koppel te leveren dan de bestaande 125cc-machines, waardoor de TC 125 gemakkelijker te rijden is voor zowel beginners als ervaren professionals. Het TC 125-blok is gemaakt op het centraliseren van roterende massa’s, voor een optimale samenwerking met het rijwielgedeelte, wat resulteert in een licht en wendbaar gevoel.
- Topklasse prestaties → 40 pk bij een gewicht van slechts 17,2 kg
- Massacentralisatie → aanzienlijke voordelen qua stuureigenschappen en wendbaarheid

Cilinder & zuiger
Boring en slag zijn 54,0 x 54,5 mm. Een innovatief type powervalve controleert zowel de hoofduitlaatpoort als de zij-uitlaatpoorten. Een gefreesde nabewerking van de bovenrand van de uitlaatpoort zorgt voor nauwkeurige poorttiming en ongeëvenaarde prestaties.
- Geoptimaliseerde uitlaatpoort → optimaal vermogen & controleerbaarheid

Krukas
De krukas is zo licht mogelijk gebouwd en perfect gebalanceerd om trillingen te reduceren. Hij is ook zodanig in het frame geplaatst dat de roterende massa zeer weinig effect heeft op de stuureigenschappen van de motor.
Lichtgewicht krukas → minder trillingen

Motorcarter
Een hogedruk-spuitgietprocedé zorgt voor hogere materiaalkwaliteit, wat dunnere wanden en daarmee een lager gewicht mogelijk maakt - bij behoud van sterkte en duurzaamheid. Het carter zorgt ook voor een compacte positionering van de assen dichter bij het zwaartepunt, voor optimale stuureigenschappen. Het historische Husqvarna-logo siert de bronskleurige carterdeksels als een hedendaags eerbetoon aan de tweetaktlegenden uit het verleden.
- Hogedruk-spuitgietprocedé → laag gewicht & optimnale sterkte
- Compact gebouwd carter → optimaal zwaartepunt voor betere stuureigenschappen

Carburateur
De TC 125 heeft een 38mm-Mikuni TMX flatslide-carburateur. Hij geeft een soepele en controleerbare vermogenafgifte met een optimaal vermogen over een breed toerenbereik.
- 38mm-Mikuni-carburateur → optimale vermogensafgifte, maximale prestaties

Versnellingsbak
De motocross-specifieke zesversnellingsbak wordt exclusief voor Husqvarna Motorcycles gemaakt door Pankl Racing Systems. Hij geeft het hoogste niveau van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het schakelpedaal heeft een innovatieve vorm die het ophopen van zand en modder voorkomt.
- Motocross-specifieke zesversnellingsbak → gemaakt door Pankl Racing Systems

DS-koppeling
De TC 125 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). In plaats van de traditionele schroefveren
wordt een compacte enkele diafragmaveer gebruikt. De koppelingskorf is CNC-gefreesd uit één stuk
staal en maakt het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk, wat bijdraagt aan de compacte
bouw van het blok.
- DS-koppeling → lichter, met betere doseerbaarheid & langere levensduur

De complete lijn mini-motocrossmotoren van Husqvarna Motorcycles geeft rijders van alle leeftijden de mogelijkheid om het beste materiaal en de beste techniek te ervaren die er momenteel op de markt is. De opgewaardeerde lijn bestaat uit drie tweetakten en één elektrische minimotor en geeft de kampioenen van morgen het juiste gereedschap in handen. Ze zijn afgeleid van de fullsize-lijn van TC- en FC-modellen; de hele minicycle-lijn is zorgvuldig ontwikkeld om topprestaties op het circuit te leveren en er fantastisch uit te zien. De kwaliteit en aandacht voor detail laten de connectie zien die TC 50, TC65 en TC 80 hebben met de titelwinnende fullsize-modellen van Husqvarna Motorcycles. 

Deze opwindende mini-motorcrossmotoren combineren een gemakkelijk controleerbaar, breed uitgesmeerd vermogen met een hoogwaardig gevoel en uiterlijk. Ze geven jonge rijders de mogelijkheid zich met volledig vertrouwen te focussen op hun eigen prestaties. De Husqvarna EE 5 – de eerste elektrische motor van het merk – is volledig aan te passen en af te stellen. Een gemakkelijk te gebruiken machine die aanstormende talenten de mogelijkheid geeft om met vertrouwen in de wereld van offroad-motoren te stappen. De EE 5 combineert kwaliteitscomponenten met de unieke stijl van Husqvarna Motorcycles.

TC 85

De TC 85 zet de maatstaf in de ultra-competitieve 85cc-klasse. Hij heeft veel van dezelfde techniek die de succesvolle fullsize Husqvarna-motocrossmodellen kenmerkt. Met een chroommolybdeenstalen frame en state-of-the-art WP-vering kunnen jonge rijders met volledig vertrouwen hun aandacht richten op hun eigen rijden. De TC 85 heeft een motorblok dat een breed uitgesmeerd, goed controleerbaar vermogen levert. Deze geavanceerde tweetakt levert topprestaties en duurzaamheid voor de wereldsterren van morgen.

Frame
Het vakkundig geconstrueerde chroommolybdeen-stalen frame bestaat uit met hydrovorming gemaakte buizen die met lasrobots aan elkaar worden gelast, waarmee het hoogste niveau van consistente kwaliteit wordt behaald. Verder is het frame voorzien van ‘no-dirt’-voetsteunen die voorkomen dat er in diep zand of modderig terrein zand of modder ophoopt en vastklontert. Het simpele maar effectieve zelfreinigende systeem zorgt ervoor dat de voetsteunen goed terugkeren in hun oorspronkelijke positie, zodat je in alle omstandigheden de controle behoudt. Het frame is afgewerkt met een zeer duurzame blauwe poedercoating en standaard aanwezige frameprotectoren. - Hydrovorming en robotlassen → hoogste niveau van consistente kwaliteit
- Uitgekiende flex-eigenschappen → optimale torsiestijfheid en stijfheid in lengterichting
- ‘No-dirt’ voetsteunen → volledige controle onder alle omstandigheden

Subframe
Het subframe is gemaakt van lichtgewicht aluminium en heeft een korte en compacte bouw, wat bijdraagt aan massacentralisatie en een laag totaalgewicht. Achtervork De eendelige gegoten aluminium achtervork biedt uitzonderlijke sterkte bij het laagst mogelijke gewicht. Voor gemakkelijk onderhoud zijn de merktekens van de kettingspanners van bovenaf zichtbaar, wat de afstelling handiger maakt.

WP-vering
De TC 85 heeft de nieuwste WP XACT-vering, net als de fullsize-Husqvarna-crossmotoren. De WP XACT-voorvork met AER-techniek is een 43mm-vork met gescheiden functies. In de linkerpoot zit een ingesloten luchtveer, in de rechterpoot het hydraulische dempingssysteem. Deze componenten vormen de modernste veringtechniek en geven je een veerweg van 280 mm. De instelling is gemakkelijk dankzij het enkele luchtdrukventiel en de bijgeleverde luchtpomp voor de ‘veervoorspanning’ en gemakkelijk te bedienen klikverstellers voor ingaande en uitgaande demping.
- WP XACT43 met AER-techniek → optimale werking & laag gewicht
- Veerweg van 280 mm
- Gemakkelijk instelbaar → enkele luchtkamer & bijgeleverde pomp, gemakkelijk bereikbare klikverstellers
Achter heeft de TC 85 een speciale versie van de WP XACT PDS-schokdemper, gemaakt op optimale progressiviteit en zo goed mogelijk aanspreken. De veerweg is in totaal 305 mm. De WP XACT PDS-demper is volledig instelbaar qua veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping.
- WP XACT PDS → optimale progressiviteit en aanspreekgedrag
- Veerweg van 305 mm
- Volledig instelbaar → veervoorspanning, in- en uitgaande demping

Stuur, handvatten, gashendel
De TC 85 heeft een lichtgewicht en sterk taps stuur met een geavanceerd gashendelmechanisme voor gemakkelijke afstelling van de vrije slag. Verder is de TC 85 standaard voorzien van ODI ‘lock-on’-handvatten. Het systeem heeft een gevulkaniseerd rechterhandvat, terwijl het lock-on-handvat links geen lijm of borgdraad nodig heeft.

Plaatwerk/zadel
De TC 85 heeft modern plaatwerk dat precies aansluit op het postuur van een 85cc-rijder. De contactvlakken en het gevoel geven jonge rijders dezelfde mate van controle en comfort als op de grotere modellen. De ergonomie geeft vertrouwen en vrije en onbelemmerde bewegingsruimte, dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijdeksels over het luchtfilter.

Koeling
De radiateurs zijn ontworpen met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics) om een ideale doorstroom van koellucht door de lamellen te krijgen. In combinatie met een geavanceerde lay-out van het koelvloeistofcircuit zorgt het systeem voor een optimale motortemperatuur in uiteenlopende omstandigheden, voor de best mogelijke motorprestaties en betrouwbaarheid. De radiateurprotectoren dienen niet alleen als bescherming tegen rondvliegende stenen en andere troep, maar dienen ook als een beschermende beugel die bij een eventuele klap de energie om de radiateurs heen leidt.

Luchtfilterkast
De luchtfilterkast is gemaakt op de best mogelijke luchtdoorstroom bij maximale bescherming van het filter. Het filter is gemakkelijk toegankelijk zonder gereedschap door het linker zijpaneel te verwijderen. Het onderhoud is gemakkelijk dankzij de constructie van het TwinAir-filter en de filterhouder; het simpele montagesysteem maakt verkeerd monteren onmogelijk, zodat het plaatsen van het filter veilig en correct gebeurt.

Wielen en banden
De wielen hebben zwart geanodiseerde aluminium velgen en CNC-gefreesde naven. Ze zijn standaard voorzien van Maxxis-banden die uitstekende grip hebben op uiteenlopende ondergronden. De vorm van de noppen en de rubbercompound geven exceptionele rechtuitstabiliteit en uitstekende tractie en voorspelbaarheid.
- zwarte aluminium velgen en CNC-gefreesde wielnaven → laag onafgeveerd gewicht en
uitstekende stabiliteit
- Maxxis-banden → exceptionele rechtuitstabiliteit en uitstekende tractie en voorspelbaarheid

Remmen
Een Formula-vierzuigerklauw en 240mm-wave-remschijf in het voorwiel en een tweezuigerklauw met 210mm-wave-schijf in het achterwiel zorgen voor veel en vertrouwenwekkende remkracht. De diameter van de remzuiger achter in combinatie met het zorgvuldig bemeten rempedaal zorgen voor optimale doseerbaarheid en gevoel.
- Formula-remklauwen en wave-schijven → superieure remkracht en gevoel

Uitlaat
Het uitlaatsysteem is perfect afgestemd op de vermogenskarakteristiek van het motorblok, wat zorgt voor uitstekende prestaties en een goede rijdbaarheid over het hele toerenbereik. De uitlaatpijp is gemaakt met een driedimensionaal persproces. De geperste delen worden vervolgens door een lasrobot aan elkaar gelast, voor de best mogelijke kwaliteit en duurzaamheid.

Motorblok
Het TC 85-motorblok is voorzien van de modernste techniek en levert ongeëvenaarde prestaties in de ultra-competitieve 85cc-klasse. De eencilinder-tweetakt levert optimale prestaties met een uitstekende souplesse over het hele toerenbereik. Essentieel hierin is de powervalve die het mogelijk maakt om het vermogen effectief te optimaliseren bij verschillende toerentallen.

Cilinder en zuiger
De cilinder is ontwikkeld rond het powervalve-systeem. Dit systeem varieert de hoogte van zowel de hoofduitlaatpoort als de sub-uitlaatpoorten voor optimaal vermogen, koppel en doseerbaarheid. Het resultaat is dat de TC 85 het sterkste middengebied in zijn klasse heeft, waardoor je minder vaak de koppeling hoeft te gebruiken in modderige omstandigheden of zwaar zand. Een stelschroef maakt het mogelijk om het openingsmoment van de powervalve te verstellen, afhankelijk van de omstandigheden op de baan of de voorkeur van de rijder. Door te wisselen tussen twee verschillende powervalve-veren (beschikbaar in de Husqvarna Accessories-catalogus) kun je ook nog de mate waarin de powervalve opent aanpassen.

Krukas
De lichtgewicht krukas heeft een optimale balancering voor minimale trillingen. De nauwkeurig berekende vliegwielwerking verbetert de motorloop onderin en rijdbaarheid.

Motorcarter
Het motorcarter is gemaakt met een hogedruk-gietprocedé, waarmee de materiaalkwaliteit wordt verbeterd en de wanddikte tot een minimum kan worden beperkt, bij behoud van sterkte en duurzaamheid. Het carter is compact gebouwd en erop gericht om de assen zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te plaatsen, voor optimale stuureigenschappen.

Versnellingsbak
De TC 85 heeft een lichtgewicht versnellingsbak met motocross-specifieke overbrengingsverhoudingen. Het progressieve schakelmechanisme zorgt ervoor dat de bak trefzeker schakelt. Verder is er net als bij de voetsteunen een zelfreinigend schakelpedaal dat de ophoping van zand tegengaat en zo zorgt voor goed schakelen in alle omstandigheden.

Koppeling
De TC 85 heeft een compacte en duurzame diafragmaveer-koppeling. De koppeling wordt bediend door een hydraulisch systeem van Formula, wat betekent dat de vrije slag altijd automatisch wordt bijgesteld en het drukpunt van de koppeling onder verschillende omstandigheden en ook in de loop der tijd hetzelfde blijft.

TC 65

Motorblok
Met zijn motorblok dat is voorzien van de modernste tweetakttechniek is de TC 65 zeer concurrerend in de 65cc-klasse. Naast het gebruik van de lichtste en meest duurzame materialen heeft de eencilinder-tweetakt in de uitlaatpoort een drukgeregelde powervalve die zorgt voor topprestaties. Verder heeft het blok een zesversnellingsbak en hydraulisch bediende koppeling, waarmee de rijder de volledige controle heeft over de vermogensafgifte.

Cilinder
De hoogvermogende cilinder is gemaakt van licht en duurzaam aluminium. Hij heeft een drukgeregelde uitlaatschuif (PCEV – Pressure Controlled Exhaust Valve) die zorgt voor ongeëvenaarde prestaties in de zeer competitieve 65cc-klasse.

Frame
Het sterke chroommolybdeen-stalen frame heeft zorgvuldig berekende parameters van torsiestijfheid en zijdelingse stijfheid, om de stuureigenschappen en de werking van de vering te optimaliseren. Dat draagt bij aan gemakkelijk en nauwkeurig sturen, gekoppeld aan uitstekende stabiliteit. Het lichtgewicht aluminium subframe is met vier bouten aan het hoofdframe bevestigd.

Plaatwerk
Het moderne kunststof plaatwerk is in schaal verkleind om precies te passen bij het postuur van een 65cc-rijder. De contactvlakken en het gevoel geven de jonge rijders een soortgelijk gevoel van controle en comfort als op de grotere modellen. De ergonomie geeft een vertrouwd gevoel en biedt vrije en onbelemmerde bewegingsruimte dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijpanelen over het luchtfilter.

Achtervork
De holle gegoten aluminium swingarm is ontworpen met geraffineerde simulatieprogramma’s en is berekend op een optimale stijfheid bij minimale wanddikte. Het resultaat is een achtervork die de ideale stijfheid heeft bij het laagst mogelijke gewicht.

Radiateurs
Een slim koelvloeistofcircuit met geïntegreerde carterkoeling en twee radiateurs zorgt voor betrouwbare warmteafvoer. Het resultaat is een constante temperatuur voor een consistent hoog motorvermogen.

Voorvering
De TC 65 heeft de modernste veringtechniek. Hij is voorzien van een WP XACT-voorvork met AER techniek, met een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en het dempsysteem in de rechterpoot. De 35mm-upside-down-voorvork is niet alleen heel licht, maar heeft ook exceptionele dempingseigenschappen en biedt veel comfort, zodat rijders met vol vertrouwen hard kunnen gaan. De voorvork heeft een veerweg van 215 mm en de luchtveer in de linkerpoot kan met een luchtpomp gemakkelijk worden aangepast aan gewicht en voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.

Achtervering
De WP XACT-monoschokdemper is direct op de achtervork gemonteerd en is qua veer en dempingseigenschappen perfect op de voorvork afgestemd, voor de optimale balans. De achterschokdemper geeft een veerweg van liefst 270 mm en hij is volledig instelbaar, zodat hij aan de voorkeur van de rijder en de circuitomstandigheden kan worden aangepast.

Stuur
Het stuur is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is zeer sterk en veilig. Een speciaal gevormde kromming in het stuur zorgt voor uitstekende ergonomie. Een crashpad op de stuurbrug beschermt de rijder bij een eventuele impact.

Koppeling
De betrouwbare en licht werkende hydraulische koppelingsbediening zorgt voor een gelijkmatige slijtage, vrijwel onderhoudsvrij gebruik en een perfecte werking onder alle omstandigheden. Omdat de vrije slag continu wordt bijgeregeld, blijven het drukpunt en de werking van de koppeling hetzelfde in koude of warme omstandigheden, en ook in de loop der tijd.

Wielen
Net als de fullsize-crossers heeft de TC 65 zwart geanodiseerde, lichtgewicht aluminium velgen die zeer sterk en betrouwbaar zijn. De standaard Maxxis-banden geven uitstekende grip op uiteenlopende ondergronden.

Remmen
De TC 65 heeft techniek op hetzelfde niveau als de fullsize-crossers, met hydraulische remklauwen en grote wave-remschijven voor (198 mm) en achter (160 mm). Het systeem geeft moderne stopkracht en feedback in alle omstandigheden.

TC 50

2020 Husqvarna TC50 minicross

Motorblok
Het moderne en compacte blok heeft de nieuwste tweetakttechniek en levert de beste prestaties en souplesse in zijn klasse. Door de opstelling van de drie assen ligt de krukas vlakbij het zwaartepunt, wat goed is voor de massacentralisatie, maar ook de ideale inlaathoek geeft naar de reed valve voor een optimale gasstroom. Verder is de motor voorzien van een automatische centrifugaalkoppeling die het rijden minder complex maakt voor jonge rijders.

Uitlaat
De uitlaat is afgestemd op het karakter van het TC 50-motorblok en is gemaakt met een driedimensionaal persproces. Vervolgens worden de geperste delen door een lasrobot aan elkaar gelast, wat een hoge kwaliteit en grote duurzaamheid geeft.

Koppeling
Een belangrijk kenmerk van de TC 50 is de automatische centrifugaalkoppeling. Hierdoor kunnen jonge rijders zich concentreren op het rijden zonder de complexiteit van het bedienen van een handmatige koppeling en versnellingsbak. De multiplaatkoppeling geeft een precieze en voorspelbare vermogensafgifte over het hele toerenbereik. Bovendien kan hij gemakkelijk worden afgesteld op de voorkeur van de rijder of de toestand van de baan, zonder dat er speciaal gereedschap nodig is.

Vermogensbegrenzings-kit
Voor de echte beginners kan het vermogen van het blok worden begrensd tot een milde 5,5 pk met een kit uit het Husqvarna Accessories-programma.

Plaatwerk
Het moderne kunststof plaatwerk is in schaal verkleind om precies te passen bij het postuur van jonge rijders. De contactvlakken en het gevoel geven de rijder de perfecte controle en het comfort dat ook de grote modellen kenmerkt. De ergonomie geeft vertrouwen en biedt vrije en onbelemmerde bewegingsruimte dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijpanelen over het luchtfilter.

Frame
Het sterke chroommolybdeen-stalen frame heeft zorgvuldig berekende parameters van torsiestijfheid en zijdelingse stijfheid, om de stuureigenschappen en de werking van de vering te optimaliseren. Dat draagt bij aan gemakkelijk en nauwkeurig sturen, samen met uitstekende stabiliteit.

Achtervork
De nieuwe gegoten holle aluminium swingarm is ontworpen met geraffineerde simulatieprogramma’s en is berekend op een optimale stijfheid bij minimale wanddikte. Het resultaat is een achtervork die de ideale stijfheid heeft bij het laagst mogelijke gewicht.

Voorvering
De TC 50 heeft de modernste veringtechniek. Hij is voorzien van een WP XACT-voorvork met AERtechniek, met een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en het dempsysteem in de rechterpoot. De 35mm-upside-down-voorvork is niet alleen heel licht, maar heeft ook exceptionele dempingseigenschappen en biedt veel comfort, zodat rijders met vol vertrouwen tot de limiet kunnen gaan. De voorvork heeft een veerweg van 205 mm en de luchtveer in de linkerpoot kan met een luchtpomp gemakkelijk worden aangepast aan gewicht en voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.

Achtervering
De WP XACT-monoschokdemper is direct op de achtervork gemonteerd en is qua veer en dempingseigenschappen perfect op de voorvork afgestemd, voor de optimale balans. De schokdemper geeft een veerweg van 185 mm en hij is volledig instelbaar, zodat hij aan de voorkeur van de rijder en de circuitomstandigheden kan worden aangepast.

Remmen
De TC 50 heeft techniek op hetzelfde niveau als de fullsize-crossers, met hydraulische remklauwen en wave-remschijven voor en achter. Het systeem geeft moderne stopkracht en feedback in alle omstandigheden.

Wielen
Net als de fullsize-crossers heeft de TC 50 zwart geanodiseerde, lichtgewicht aluminium velgen die zeer sterk en betrouwbaar zijn. De standaard Maxxis-banden geven uitstekende grip op uiteenlopende ondergronden.

Radiateurs
De TC 50 heeft vloeistofkoeling voor de cilinder en het carter. De grote radiateurs werken samen met de spoilers om rijwind door de lamellen te geleiden, voor een efficiënte en betrouwbare koeling in alle omstandigheden.

Stuur
Het stuur is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is zeer sterk en veilig. Een crashpad op de stuurbrug beschermt de rijder bij een eventuele impact.

Kom proefrijden op de nieuwe KTM 2019 straat modellen! In de maand mei kan er nog volop worden proefgereden tijdens de KTM Orange Days. Wil jij de nieuwe 2019 KTM straatmotoren testen? Dan is dit je kans! In de maand mei zijn er nog verschillende proefrijdagen bij de KTM dealers in Nederland. Interesse? Bekijk onderstaand de kalender, kies je dichtstbijzijnde KTM dealer en bezoek een KTM Orange Day. Iedereen is van harte welkom tussen 10:00-17:00 uur. Inschrijven voor een proefrit kan op de dag zelf vanaf 09:00 uur tot uiterlijk 16:00 uur.

KALENDER*
Vrijdag 3 mei - MotoPort Wormerveer - Wormerveer
Zaterdag 4 mei - Mulders Motoren - Veendam
Zaterdag 11 mei - Premium Motors - Apeldoorn
Zaterdag 25 mei - Hannamax Motorsport - Hedel
Zondag 26 mei - DIPI Moto - Gilze
Zaterdag 1 juni - Goedhart Motoren - Bodegraven
Zondag 2 juni - Vos Oss Motoren - Oss

KTM Orange Days

Voorwaarden
- Je kunt maximaal 2 verschillende type motoren testen op de gekozen testdag.
- Je dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.
- Het dragen van motorkleding is verplicht.
- Deelname is op eigen risico.

Ducati Zaltbommel organiseert i.s.m. Trackdays4all een exclusieve ‘Trackday 4 Starters’ op het prachtige Circuit Zandvoort. De naam zegt het al; het is een circuittraining voor beginnende circuitrijders of die weinig ervaring hebben. Exclusief voor Ducati’s van elk bouwjaar en type. Voor slechts €199,- inclusief koffie/thee en een complete lunch en GRATIS foto’s biedt Ducati Zaltbommel en Trackdays4all je een zeer gezellige en leerzame circuitdag op het prachtige Circuit Zandvoort. In een heel ongedwongen sfeer en met kleine groepen wordt je de basistechniek van het circuitrijden geleerd door zeer ervaren gecertificeerde instructeurs/coureurs. 

Voor wie?
Je hebt een motorrijbewijs en je wilt graag eens op een circuit rijden maar je wordt geïmponeerd door de hoge snelheid, de racemotoren, grote groepen, de hoge prijs en je hebt een beetje de angst om meteen ‘losgelaten’ te worden op een MotoGP circuit? 

De naam Trackdays 4 Starters zegt het al, dit is echt voor beginnende circuitrijders. En wie wil dit nu niet; op een verantwoorde, veilige manier ontdekken en leren waar jij en je motor toe in staat zijn. De ervaren circuitrijder en/of coureur heeft hier niets te zoeken, maar heb je al eens op Assen of Zandvoort gereden en je vond het eigenlijk gevaarlijk om in grote groepen rijden op hoge snelheden? Dan ben je bij deze Trackday 4 Starters op het juiste adres! We stomen je op een veilige wijze klaar voor het ‘grote werk’ zodat je in de toekomst met een gerust hart kan mee doen aan een circuitdag op bijv. het TT Circuit Assen. Daarnaast zul je na het volgen van onze unieke rijopleiding ook op de openbare weg er zeker profijt van hebben.

Het type Ducati maakt niet uit en elk model is mogelijk. Zowel met de Panigale, SuperSport, Multistrada, Hypermotard, Monster, Diavel of de Scrambler zul je een fantastische dag beleven!

Door wie?
De organisatie van Trackday 4 Starters wordt verzorgd door Trackdays4all, de organisatie die al sinds 1999 circuitevenementen organiseert in binnen- en buitenland. De instructie wordt verzorgd door zeer ervaren gecertificeerde instructeurs/coureurs. Onze instructeurs rijden op de nieuwste Ducati’s zoals de Panigale V4, 959 en 1299.

Werkwijze?
Bij Trackday 4 Starters rijden we geen rondjes met 10-15 man achter een instructeur aan. We werken met kleine groepen per instructeur en begeleiden je zowel op als naast het circuit. Aangezien het een overzichtelijk en veilig circuit is, kunnen de instructeurs ook naast de baan staan om de cursisten te beoordelen en aanwijzingen te geven. Voor elke praktijksessie worden de deelnemers gebriefd en gaat men met een gerichte opdracht de baan op. Na de praktijksessie volgt een theorieblok waarin de verrichtingen beoordeelt worden.

Wat leer je op zo’n dag?
– De ideale lijn rijden
– Bochtentechniek
– Zithouding
– Kijktechniek
– Remtechniek
– Throttle Control
– Alles over vering & banden
Al deze technieken worden duidelijk uitgelegd en individueel aangepast per persoon. Daarna worden de technieken in praktijk gebracht. Maak je snelle vorderingen dan wordt hier op ingesprongen aangezien onze ervaren instructeurs gewend zijn om op elk niveau instructie te kunnen geven. De instructeurs van Trackdays 4 Starters hebben zelf op hoog (WK) niveau geracet en zijn geaccrediteerd om de cursus voor een racelicentie te geven.

Wat kost het?
Voor de prijs van €199,- kun je verwachten:
– Een gezellige, zeer leerzame en intensieve Track Day op het prachtige Circuit Zandvoort
– Uitgebreide instructie in kleine groepjes op en naast de baan
– Ontvangst met koffie of thee en tussen de middag een uitgebreide lunch in het restaurant
– Gratis foto’s van top-motorsportfotograaf Ad Kievit als leuk aandenken aan deze speciale dag

Wat zijn de voorwaarden?
– Beschermende kleding van leer of nylon met protectie, integraalhelm (systeemhelm is ook toegestaan), motorlaarzen, motorhandschoenen en rugprotector (los of vast in het motorpak)
– Je motorfiets dient in algehele goede staat te verkeren en remblokken en banden mogen niet versleten zijn. Koplamp, achterlicht, richtingaanwijzers, spiegels dient verwijderd c.q. afgeplakt te worden.
– Het is alleen toegestaan om met je originele uitlaat of met een vervangingsuitlaat met DB-killer te rijden. Het maximale toegestane geluid is 89dB(A).
– Je dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs A (dus ook A1 en A2 is toegestaan)

Opgeven?
Klik hier en druk bovenaan de pagina op "meld u aan"

Ducati zaltbommel trackdays4starters 1jul2019

De serie bekroonde SX-motocrossmodellen van KTM is nu nog beter. De SX-line-up voor modeljaar 2020 van KTM, binnenkort beschikbaar bij de dealers, is voorzien van verbeteringen en prestatie-updates. Deze zorgen ervoor dat deze machines, van het instapmodel KTM 50 SX tot de krachtige KTM 450 SX-F, beter Ready to Race zijn dan ooit. Na de race is vóór de race en deze mantra is helemaal belangrijk wanneer het gaat over deelname aan de meest prestigieuze kampioenschappen ter wereld. Dat KTM zich vol inzet voor de winst in de AMA Supercross en de FIM Motocross World Championships, blijkt altijd duidelijk uit de uitstekende prestaties in deze series, dankzij KTM’s focus op het creëren van de scherpste wapens voor de taaiste gevechten. Deze R-mentaliteit en ontwikkeling in de meest uitdagende arena's is direct terug te vinden in onze productiemodellen. 

Na de introductie van de nieuwe KTM SX-generatie van vorig jaar, die een ware schokgolf heeft veroorzaakt, hebben de 2-taktmotoren KTM 125 SX, KTM 150 SX en KTM 250 SX en de 4-taktmodellen KTM 250 SX-F, KTM 350 SX-F en KTM 450 SX-F voor modeljaar 2020 verdere updates aan de motor gekregen, om zo de prestaties nog verder te verbeteren en om te garanderen dat ze zo competitief en wedstrijdklaar blijven als altijd. Deze minutieuze verbeteringen, ontwikkeld met de KTM-testrijders in Europa en de VS en Factory-racers van over de hele wereld, vormen een aanvulling op de kwalitatief hoogstaande productieonderdelen die al in de KTM SX-serie te vinden zijn.

2020 KTM SX graphics

Dankzij de frisse graphics en kleuren is het uiterlijk klaar voor het nieuwe seizoen, terwijl deze marktleidende line-up ook standaard is uitgerust met een E-starter en een keuzeschakelaar met geïntegreerde traction control en launch control voor de 4-taktmotoren, evenals premium remmen van Brembo en No-Dirt-voetsteunen. Verder is modeljaar 2020 voorzien van hoogwaardige uitlaatsystemen, kunststof elementen en zadels, en een opnieuw ontworpen WP XACT-ophanging met bewezen AER-technologie, voor verbeterde rijeigenschappen.

De sportminicycle-serie van KTM is ontworpen door dezelfde technici die verantwoordelijk zijn voor de motoren van racers als Jeffrey Herlings, Antonio Cairoli en Cooper Webb en blijven toonaangevend op het gebied van vanuit de fabriek geleverde prestaties voor jonge rijders. Voor modeljaar 2020 hebben de KTM 50 SX, KTM 65 SX en KTM 85 SX een nieuw uiterlijk gekregen en zijn ook deze voorzien van een WP XACT-ophanging, voor nauwkeurige besturing en stabiliteit in de zwaarste motorcrossomstandigheden.

Alle juniormodellen zijn uitgerust met premium onderdelen, zoals de hoogwaardige Formula-remmen, een hoogsterkte frame van staal, ergonomisch ontworpen bodywork en een zeer krachtige motor. De KTM 65 SX heeft in modeljaar 2020 een aangepaste ontstekingscurve gekregen voor verbeterde prestaties en de carburateur is geoptimaliseerd voor een betere vermogensafgifte. Zijn grotere broer, de KTM 85 SX, heeft een nieuwe bevestiging voor de aandrijfas, om zo de fixering van het tandwiel veiliger te maken. Ook is de KTM 85 SX voorzien van een opnieuw ontworpen geluidsdemper met verbeterde demperwol, wat gewicht bespaart.

Er wordt met de KTM SX-E 5 tevens een interessante nieuwe optie voor jonge rijders toegevoegd aan het aanbod sportminicycles. De KTM SX-E 5 is gebaseerd op het hoogwaardige frame van de KTM 50 SX, maar wordt aangedreven door een elektrische motor. Daardoor is de KTM SX-E 5 eenvoudig te hanteren, heeft deze motor een lage uitstoot en geluidsproductie, en vereist deze minimaal onderhoud. Rijders kunnen dus op meer plekken rijden, zonder in te leveren op gebruiksgemak. De hoogte van deze nieuwe motor in de line-up van KTM is compleet instelbaar, wat de motor geschikt maakt voor rijders van vier tot tien jaar oud. De KTM SX-E 5 wordt deze zomer geïntroduceerd.

“Om consistent te presteren op ieder raceniveau, is het belangrijk om te blijven ontwikkelen. Het werk houdt nooit op, of dat nu in Mattighofen is of bij onze technici in de VS. Het SX-aanbod van KTM voor modeljaar 2020 heeft enkele updates gekregen om de baanbrekende nieuwe generatie van vorig jaar verder te verbeteren. We zien al dat onze constante ontwikkeling zijn vruchten afwerpt: onze sporters in zowel Supercross als Motocross hebben dit seizoen geweldige resultaten behaald. De sportminicycle-modellen van KTM worden ontwikkeld door hetzelfde R&D-team als hun grotere broers en blijven door hun verbeteringen voor modeljaar 2020 hoog in de juniorcompetities te vinden. Bovendien zijn we enthousiast over de langverwachte introductie van de volledig nieuwe elektrische KTM SX-E 5-motorfiets, die deze zomer beschikbaar komt,” vertelt Senior Product Manager Offroad Joachim Sauer.

Als u uw nieuwe KTM SX of KTM-sportminicycle nog extremer wil maken met persoonlijke aanpassingen aan het uiterlijk of met prestatie-upgrades, vindt u alles wat u zoekt in het KTM PowerParts-assortiment. Deze premium onderdelen zijn ontwikkeld door de technici in Mattighofen, Oostenrijk, en brengen iedere KTM SX tot nieuwe hoogten.

Bovendien kunnen volwassen en jonge rijders altijd Ready to Bace blijven met de KTM PowerWear-collectie. De KTM PowerWear-collectie omvat hoogwaardige motorkleding, premium bescherming en casual kleding, ontwikkeld in samenwerking met geselecteerde partners, zodat KTM-fans zich met hun uitrusting tijdens iedere rit kunnen onderscheiden.

Maak binnenkort bij de dealer kennis met de KTM SX uit modeljaar 2020 of ga naar www.ktm.com/nl.

2020 KTM 125 SX

Op 25 mei organiseert Nol Bikker Motoren ter ere van zijn 40 jarig jubileum de grootste Kawasaki tour ooit. De bedoeling is zoveel mogelijk Kawasaki’s op zaterdag 25 mei in de polder op de Grotewaard 8 achter het bedrijf van Nol Bikker naar Noordeloos te trekken. De ingeschreven deelnemers worden ingedeeld op leeftijd aan de hand van “datum eerste toelating” volgens het kentekenbewijs. Nol Bikker zelf zal op een Kawasaki 250 Samurai uit 1968 gaan deelnemen. 

Vervolgens zal er een rit van 40 kilometer gereden worden waarbij een notaris het aantal Kawasaki’s officieel zal vast leggen voor een vermelding in het Guinness World Record Book. De inschrijving is al geopend en is te vinden op www.polderevenementen.nl

Grootste Kawasaki Toer Tocht Nol Bikker

The Dark Side of Japan MT Tour komt weer naar Nederland! Maak een reis door de MT-wereld en ervaar het rijden op Europa's bestverkopende assortiment motorfietsen, inclusief het wereldwijde fenomeen de MT-07. Neem de tijd, weg van het alledaagse, om uzelf te vermaken met de donkerste dromen van Japan. Bereid u voor op een ervaring die u naar het hart van The Dark Side of Japan zal voeren en laat uw zintuigen prikkelen. Tijdens de MT Tour kunt u onder andere: 

  • proefrijden op de 2019 MT-modellen: MT-10 SP, MT-10 Tourer Edition, MT-10, MT-09 SP, MT-09, MT-07, MT-07 35kW, MT-03 en MT-125
  • de werkplaats bezichtigen van Yamaha Motor Europe, branche Nederland
  • deelnemen aan het Yamaha Wheel of Torque en kans maken op leuke prijzen
  • genieten van een echte American Smoker en muziek

    Kortom, veel activiteiten en gezelligheid!

Datum: zaterdag 11 mei en zondag 12 mei 2019. Locatie: Koolhovenlaan 101 te Schiphol-Rijk 

U kunt kosteloos en vrijblijvend deelnemen aan de MT Tour. Wees er snel bij want vol is vol.

Aanmelden: https://mtrn.ws/YamahaMTtour 

Yamaha MT on Tour

Kawasaki Ninja 650