BMW Oktoberfest

Tijdens de opening van Triumph ’s nieuwe bezoekerscentrum in Hinckley, dat op 1 november haar deuren opent voor fans, pakte het legendarische Britse motormerk nog eens extra uit door maar liefst twee nieuwe modellen te presenteren; de Bonneville Speedmaster en de Bonneville Bobber Black.   

Speedmaster
De nieuwe Bonneville Speedmaster borduurt voort op de authentieke Triumph geschiedenis en bezit het klassieke DNA van de Bonneville familie. Hierbij heeft de nieuwe telg de sterkste genen mee gekregen van de Bobber, maar is praktischer en veelzijdiger dan ooit. De nieuwe Speedmaster voegt een nieuwe dimensie aan de line-up toe – met een ontspannen Britse custom stijl en een nog hoger specificatieniveau. 

“British Custom” attitude en ontspannen stijl

  • Het tijdloze DNA van een Bonneville met de karakteristieken van een Bobber
  • Veelzijdig door de keuze uit een solo en duo zadel set-up.

Superieur rijgedrag, comfort en controle

  • Ontspannen en comfortabele zithouding dankzij het beach-bar stuur.
  • Dubbele remschijven met krachtige Brembo twee-zuiger remklauwen en hoog gespecificeerde vering.
  • Een onderscheidende kooivormige achterbrug voor een authentieke hard-tail look.

Krachtige Bonneville 1200 HT motor met Bobber tune voor enerverende prestaties en geluid

  • Met 106Nm koppel bij 4,000rpm en een topvermogen van 77PK bij 6,100rpm levert het blok de beste prestaties in zijn klasse.
  • Onderscheidend mooi en rauw geluid
  • Uitgerust met een Twin Air Box met twee luchtfilters en verborgen katalysator

Toonaangevende capaciteiten en technologie  

  • LED koplamp voorzien van dag-rijverlichting met een herkenbaar lichtpatroon.
  • Ride-by-wire dat voorziet in twee rijmodi; Road en Rain.
  • De laatste generatie ABS en schakelbare Traction Control
  • Mechanische bekrachtigde koppeling en standaard Cruise Control voor meer rijcomfort.
  • Een elegant enkel display met uitgebreide functies.

Ontworpen om geheel naar eigen inzicht samen te stellen met twee inspiratie en meer dan 130 accessoires

  • ‘Highway’ kit voor nog meer touring capaciteiten -  inclusief een tweedelige kofferset
  • ‘Maverick’ kit voor een minimalistische en nog ruigere uitstraling – inclusief een solo zadel.
  • Een ruime keuze aan accessoires voor meer stijl, details, comfort, praktisch nut en premium Vance & Hines uitlaatdempers.

Bonneville Speedmaster Location Front Quarter 1

Bobber Black
In navolging van het grote succes van de Bonneville Bobber – de snelst verkopende motor in 115 jaar Triumph geschiedenis, tilt het Britse motormerk het model naar een nog hoger plan in 2018, met de donkerdere, ruigere en sterkere Bonneville Bobber Black.

Met behoud van de prachtige kenmerken van de Bonneville Bobber

  • Authentieke custom stijl
  • Elegante en innovatieve engineering
  • Categorie bepalende capaciteiten
  • Enerverende rijbeleving en geluid

Nu met nog meer karakter en attitude

  • Een meer agressief uiterlijk dankzij het “vette” 16-inch voorwiel (19-inch op de Bobber) en een dikke 47mm voorvork (41mm op de Bobber)
  • Een donkere en ruige uitstraling dankzij diverse zwarte elementen.

En met nog hogere specificaties

  • Dubbele remschijven aan de voorkant met Brembo remklauwen
  • Een dikke Showa voorvork
  • LED koplamp met dagrijverlichting met een kenmerkend lichtpatroon
  • Standaard Cruise Control dat met een knop op het stuur te bedienen is

Bijpassende kledinglijn
Voor zowel de Bonneville Speedmaster als de Bonneville Bobber Black is er een unieke kledinglijn ontwikkeld. De lijnen bestaan uit diverse t-shirts, hoodies, een casual jas en twee motorjassen. Deze unieke collecties van hoogwaardige kleding zullen begin 2018 beschikbaar zijn bij de Triumph dealer.

Beschikbaarheid en prijzen
In de Benelux zullen zal de Bonneville Bobber Black beschikbaar zijn vanaf eind februari 2018, op korte termijn gevolgd door de Speedmaster die medio maart 2018 bij de Triumph dealers zal arriveren. Prijzen zullen later bekend gemaakt worden.

Bobber Black Location Hero 1

Stichting MXGP Assen, organisator van het WK Motorcross op het TT Circuit Assen, werd vandaag in het Engelse Matterley Basin tijdens de jaarlijkse Motocross of Nations gehuldigd als ‘Best Organizer 2017’. Namens Stichting MXGP Assen nam Martin de Graaff vrijdagmiddag 29 september de ‘Award’ in ontvangst.

De Graaff, vice-president van de FIM Europe, de internationale motorbond, is lid van de Raad van Toezicht van de stichting die op 9 en 10 september jongstleden voor de derde maal de Motocross Grand Prix of the Netherlands op het TT Circuit Assen organiseerde. 36.000 mensen bezochten over het weekend de Motorcross Grand Prix Assen en zagen de Italiaanse grootmeester Antonio Caïroli voor de negende keer wereldkampioen worden, terwijl de Nederlander Jeffrey Herlings in zijn debuutseizoen in de ‘koningsklasse’ MXGP de dagzeges pakte.

Provincie Drenthe en Gemeente Assen verleenden subsidie aan het evenement dat van het Circuit van Drenthe de enige huidige circuitfaciliteit ter wereld maakt met zowel een WK Motorwegrace als een WK Motorcross op hetzelfde terrein. In een periode van een week werd het benodigde zand vanaf het nabijlegen defensieterrein uitgereden. Aannemer De Romein uit Veendam richtte hiermee een motorcrossbaan in die over het binnenterrein langs de Hoofd- en GT-tribune voerde, waarmee optimaal gebruik werd gemaakt van de bestaande faciliteiten voor publiek, pers, deelnemers, organisatie en gasten. De Grote Prijs van Nederland op het TT Circuit Assen bleek daarmee voor het derde jaar op rij een sfeervol, stadionachtig evenement rondom 's werelds beste motorcrossers.

MXGP Assen

Motovudu heeft de data voor wegracetrainingen in de komende herfst en winter 2017/2018 bekend gemaakt. Motorrijders die het slechte weer willen ontlopen kunnen in zonnige omstandigheden rijden op circuits als Jerez, Valencia en Almeria in Spanje en Portimao in Portugal. De cursussen zijn er voor zowel recreatieve circuitrijders als ervaren coureurs, waarbij de instructie wordt verzorgd door voormalig GP- en Superbikes coureur Simon Crafar en zijn crew, bestaande uit grote namen uit het Britse wegracekampioenschap. Crafar gaat tijdens cursusdagen veel verder dan andere opleidingen, zoals wel blijkt uit zijn bekende MotoVudu video's. Tijdens een circuitdag kan de begeleiding naar keuze variëren van één-op-één tot gedeelde aandacht, maar altijd is Crafar zéér dichtbij, waarbij hij zelf als ex-topcoureur van heel dichtbij ziet hoe de cursist het doet. Daarnaast is er een volledig videosysteem om curisten te helpen zichzelf te verbeteren als coureur. 

Voor cursisten die in willen vliegen is er ook de mogelijkheid een gloednieuwe, voor circuitgebruik opgebouwde, Suzuki GSX-R1000 of een GSX-R750 te huren. 

>Meer info en alle cursusdata: http://www.motovudu.com/simon-crafar/  Voor boekingen en beschikbaarheid email: kirsten@motovudu.com 

2017

Catalunya      18-20  Sept       No Limits Trackdays
Jerez              27-29  Sept       No Limits Trackdays
Almeria           1 -3    Oct         Track Sense/Bike Promotion
Valencia          6-7     Oct         Bike Promotion
Estoril             09-10  Oct         Farside Sportsbiking
Portimao        13-14  Oct         No Limits Trackdays
Aragon           16-18  Oct         No Limits Trackdays
Almeria           26-29 Oct          Bike Promotion
Almeria           30 Oct-2 Nov    Bike Promotion
Jerez              04-06 Nov         Track Sense/Bike Promotion
Almeria           20-22 Nov         Farside Sportsbiking
Jerez              25-27  Nov         No Limits Trackdays
Almeria           1 - 4  Dec           Track Sense/Bike Promotion
Cartagena       8- 10 Dec          Bike Promotion
Cartagena      15-17 Dec          No Limits
 
2018
Cartagena      20-23 Jan          Bike Promotion
Almeria          25-28 Jan          Bike Promotion
Valencia          2- 4  Feb          Bike Promotion
Almeria           8-13 Feb           Bike Promotion
Cartagena      15-17 Feb         Bike Promotion
Valencia          19-21 Feb         Bike Promotion
Almeria              3-4  Mar          Bike Promotion
Valencia            9 -13 Mar        Bike Promotion
Almeria             5-8 April           Bike Promotion
Cartagena        9-12 April         Bike Promotion VIP

Motovudu 2017 2018

Met de komst van de Street Triple S A2 biedt Triumph Motorcycles aan beginnende motorrijders eindelijk een serieuze keuze voor een èchte motorfiets. De Triumph Street Triple S A2 is er dan ook voor de meest gevorderde beginners of de beginnende meest gevorderden. Hoe je het ook ziet, één ding is direct duidelijk: de Street Triple is er nu voor iedereen. 

Dat een motor voor het A2 rijbewijs maximaal 35 Kw mag hebben, is genoegzaam bekend. Aan die eis voldoet de Street Triple natuurlijk. Maar in tegenstelling tot andere A2-motoren, is de Street Triple S A2 hiermee allesbehalve een tamme machine geworden. Om dat te bereiken hebben we het onszelf dan ook niet gemakkelijk gemaakt, maar gekozen voor een aanpassing waarbij het karakter van de ‘Street’ volledig intact is gebleven. De technische oplossing hiervoor bleek een aangepaste cilinderinhoud van ons unieke driecilinder-motorblok; met 660 cc is het maximale koppel nog steeds een dikke 60 Nm, met daarbij ook nog steeds dat karakteristieke, duistere geluid. Oftewel: op alle vlakken is de Street Triple S A2 een volwaardig lid van de Triumph line-up.

De 2018 Triumph Street Triple S A2 is ook nog eens meer dan compleet uitgerust en standaard voorzien van de modernste features, zoals ride-by-wire, ABS, RAIN- en ROAD rijmodi en traction control. Verder biedt de Street Triple het meest volledige pakket in zijn klasse met LED-verlichting een vernieuwd LCD dashboard; allemaal standaard uitrusting van het hoogste niveau. Dat alles is verpakt in een werkelijk uniek uiterlijk, met de befaamde dubbele koplampen, een diepzwart frame en de nieuwe, fraai ogende swingarm.

Naast deze enorm complete technische overdaad biedt de Triumph Street triple S A2 nog één factor die nergens anders te krijgen is: een waanzinnige cool factor. Triumph is immers het authentieke merk met de meest moderne uitstraling; de maker van moderne classics als de Bonneville, maar ook van de woeste Speed Triple en de avontuurlijke Tiger. Eén blik op de Street Triple leert dat dit geen ‘middle of the road’ motorfiets is, maar een rijdende statement. Een bewijs dat motorrijden niet voor iedereen is weggelegd, geen truc om stoerder te lijken maar een keuze voor een levenswijze.

Over beginnen gesproken: dat kan al snel. De Triumph Street Triple S A2 is per eind oktober 2017 leverbaar via de officiële Triumph dealers. In Nederland kost de A2 € 10.200,- is en in België € 9.080,-

2018 Triumph Motorcycles Street Triple 35 KW A2 rijbewijs

Meer motoren en scooters in het verkeer zorgen voor minder verkeersdruk. Dat stelt FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, met het oog op de nog steeds toenemende fileproblematiek in ons land. De gemotoriseerde tweewieler is in het woon-werkverkeer echter nog altijd eerder een uitzondering. 

“Het is vreemd dat motoren en scooters niet méér ingezet worden in woon-werkverkeer, zeker als je ziet dat de filedruk jaar na jaar toeneemt. Te meer omdat de overheid de afgelopen jaren een aantal voor gemotoriseerde tweewielers positieve maatregelen heeft doorgevoerd,” stelt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. Hij pleit er dan ook voor om de motor of scooter meer te gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen. Motor- en scooterrijders mogen immers bij fileverkeer de rijen auto’s inhalen op voorwaarde dat de file niet harder rijdt dan 50 kilometer per uur en dat het snelheidsverschil tussen de file en de gemotoriseerde tweewielers niet groter is dan 20 kilometer per uur. 

Minder kilometers per motor
De indruk bestaat dat in het huidige drukke woon-werkverkeer het aantal motoren en scooters sterk is toegenomen. Maar schijn kan soms bedriegen, zeker als je er harde cijfers tegenover zet. Per jaar leggen in ons land de weggebruikers met 7,1 miljoen voertuigen iets meer dan 100 miljard kilometer af (de meest recente cijfers daarover zijn van 2015). Personenauto’s namen dat jaar met 5,6 miljoen stuks 78 miljard kilometer voor hun rekening. Er waren in 2015 bijna 466.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 1,22 miljard kilometer aflegden. Dat is op jaarbasis slechts 2.600 kilometer per motor of scooter. Het aantal ingeschreven motoren en scooter neemt gestaag toe, maar het aantal afgelegde kilometers per motor of scooter daalt door de jaren heen. In 2000 waren er 278.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 90 miljoen kilometer aflegden - dat is gemiddeld 3.600 kilometer per jaar.

Nog enkele cijfers. In een onderzoek uitgevoerd in Wallonië (2013) zei slechts 8% elke dag, enkele dagen per week of enkele dagen per jaar de motor of bromfiets voor de dagelijkse verplaatsingen te gebruiken. Vlaams onderzoek (2015) wees uit dat 0,86% van de respondenten dagelijks de motor voor woon-werkverkeer gebruikt en 1,39% de bromfiets of snorfiets (op basis van gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag).

Meer voertuigen op het wegennet
De ringwegen rond Brussel en Antwerpen zijn al enige jaren enkele uren per dag gesatureerd en afgelopen zomer (toen in principe de verkeersdrukte door vakanties kleiner was) was er op die wegen ook overdag veel fileleed Daarbij kwam ook nog dat het centrum van Antwerpen door de werken aan de Leien moeilijk bereikbaar was (en nog enige tijd zal blijven). Naast wegwerkzaamheden en ongevallen is de groei in het aantal voertuigen en de relatieve status quo van de lengte van wegen gemeten in kilometers een belangrijke oorzaak van de files. De lengte van het snelwegennet in ons land is tussen 2000 en 2010 van 1.702 kilometer naar 1.763 kilometer gegaan. Maar in die periode steeg het aantal voertuigen van 5,7 miljoen naar 6,7 miljoen. Inmiddels is het aantal gegroeid tot 7,1 miljoen.... Tussen 2000 en 2010 is het aantal verreden kilometers met 8 miljard gestegen. Er zijn méér voertuigen die samen méér kilometers afleggen op hetzelfde wegennet. Het is dus niet meer dan logisch dat er een saturatie optreedt. En dan is er nog niet gesproken over de files en de verkeersdruk op de gewestwegen nààr de snelwegen toe. Het aantal uren in een file (ook wel verliesuren genoemd) is groot: in Brussel is dat aantal op jaarbasis per auto 41,3 uur, met andere woorden één volle werkweek van 5 dagen van 8 uur! In Antwerpen is dat aantal 37 uur, nog altijd meer dan 4,5 werkdagen van 8 uur.

Gemotoriseerde tweewielers: sneller en minder milieubelasting
Wie met de motor of scooter door de file ‘filtert’ wint veel tijd. Als een auto in de file 30 kilometer per uur kan rijden, legt die tien kilometer af op 20 minuten tijd. Een motor of scooter die dan 50 kilometer per uur kan rijden, legt die afstand af in 12 minuten en wint zo 8 minuten. Motor en scooter hebben nog meer voordelen. Omdat ze sneller door de file kunnen, is de milieubelasting in de tijd ook minder (zowel in als buiten de stad). En omdat ze makkelijker te parkeren zijn (de gemotoriseerde tweewieler is het enige voertuig dat van deur-tot-deur kan gaan) hoeven ze minder lang rond te rijden om een parkeerplaats te zoeken zodat ook zo de milieubelasting lager is.

De ervaring leert dat bij bedrijven meer en meer aparte parkeerplaatsen voor motoren en scooter voorzien worden. Alleen: die staan vaak leeg. Wat houdt de mensen tegen om op de motor te stappen? Er is de vrees dat je op een gemotoriseerde tweewieler meer risico loopt als je bij een ongevallen betrokken raakt. Verder vindt men het moeilijk om in motorkleding te verschijnen als je een representatieve functie hebt. Maar er is ook een financiële kwestie. Een deel van de automobilisten in de file heeft thuis een motorfiets staan maar nemen voor het woon-werkverkeer een bedrijfsauto. De motorfiets is privé en de woon-werk-kilometers die daarmee gereden worden, worden niet vergoed door het bedrijf. De overheid heeft al voorstellen voor een mobiliteitsbudget gemaakt. Als dat ingevoerd wordt, is in ieder geval één van de hinderpalen om met de motor naar het werk te gaan weggenomen. En dan kan de filedruk verminderen. FEBIAC heeft - op basis van onderzoek - er al meermaals op gewezen dat als 10% van de automobilisten in de file overstapt op een gemotoriseerde tweewieler de files 40% korter zouden zijn en het aantal verliesuren zou dalen.

Financiële voordelen
1) Motoren en scooters tot 250cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
2) De kosten voor het woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets zijn 100% aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping, ...).
3) De fiscale voordelen voor elektrische wagens zijn sterk beperkt. Elektrische 2-, 3-en 4-wielers zijn de enige voertuigen die nog kunnen genieten van een federale belastingvermindering (voor een motorfiets 15% belastingvermindering op de aankoopwaarde met een maximum van €3.010). Bovendien is een elektrische motorfiets vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en betaal je het basistarief van € 61,50 voor de BIV.

Test 2017 Kawasaki Vulcan S Rotterdam 8

Aanstaand weekend presenteert Moto Guzzi tijdens het jaarlijkse Moto Guzzi Open House een bijzondere, nieuwe uitvoering van de V9 Bobber. Deze V9 Bobber ‘Open House’ beleeft zijn debuut tijdens de drukbezochte home-coming voor Guzzi-rijders, bij de historische fabriek van het merk in het Italiaanse Mandello del Lario. Deze editie van het evenement krijgt bovendien een extra gouden randje vanwege de 50ste verjaardag van de legendarische Moto Guzzi V7.

Duistere kant van de V9 
De Moto Guzzi V9 Bobber Open House maakt van 8 t/m 10 september 2017 voor het eerst zijn opwachting, ten overstaande van duizenden ‘Guzzisti’. Deze speciale uitvoering wordt gekenmerkt door een compleet zwarte livery en is direct gelinkt aan het jaarlijkse Open House event. De Moto Guzzi V9 Bobber Open House is gebaseerd op de aantrekkelijke V9 Bobber, maar zet zijn duistere kant visueel extra aan en is bovendien bijzonder compleet uitgerust met een keur aan officiële Moto Guzzi-accessoires. Voorbeelden zijn het zwarte, aluminium kuipje boven het instrumentarium en de elegante Bar End spiegels. 

Tijdens het Open House 2017 zet Moto Guzzi dertig exemplaren van de speciale V9 Bobber Open House gereed voor de duizenden liefhebbers, voor een speciale testrit. Daarbij worden ze vergezeld door een speciale gast: Gianfranco Guareschi, de coureur die zijn Moto Guzzi MGS-01 in 2006 en 2007 naar de overwinning stuurde tijdens de prestigieuze Battle of the Twins op het circuit van Daytona. 

Vijftig jaar Moto Guzzi V7
Een ander hoogtepunt tijdens het Moto Guzzi Open House 2017 is de viering van de vijftigste verjaardag van de legendarische V7, één van de meest iconische motorfietsen in de historie van het merk met de ‘eagle’. Ter ere van dat jubileum heeft Moto Guzzi komend weekend een speciaal initiatief in petto: alle eigenaren van een V7 (van 1967 tot heden) die het evenement bijwonen, ontvangen een gepersonaliseerd jubileumcertificaat wanneer ze hun V7 bij aankomst registreren. Bovendien kunnen ze rekenen op een fantastische afbeelding van de allereerste V7 700 uit 1967 met de allernieuwste V7 III Anniversario. Dankzij de samenwerking met Poste Italiane (de Italiaanse posterijen) ontvangen alle deelnemers aan het Open House 2017 tevens twee speciale V7 jubileum ansichtkaarten waarvan het postzegel in het teken staat van het legendarische model.

Het complete programma voor het Moto Guzzi Open House 2017 op 8, 9 & 10 september aanstaande is beschikbaar op de website van de Italiaanse motorfietsfabrikant, via https://goo.gl/5hsYmb

2017 Moto Guzzi V9 Bobber Open House

Maar liefst 5.000 motorliefhebbers kwamen zaterdag 26 augustus 2017 naar Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie -bij Enschede- naar het eerste Dutch Motorcycle Festival. Het draaide daarbij vooral om motorrijden en alles wat daarbij hoort, maar net zo goed om het ‘festivalgevoel’ met ontspanning, eten en drinken en goede muziek. Malou Peters, organisator van Dutch Motorcycle Festival, kijkt terug op een succesvolle eerste editie: “Vanuit heel Nederland kwamen motorrijders samen op deze unieke locatie om te genieten van dit spiksplinternieuwe festival en het prachtige weer. Met deze eerste editie hebben we een stevige basis gelegd voor de toekomst.”

Motorliefhebbers verzamelden zich al ver voor opening voor de toegangspoorten om als eersten naar binnen te mogen. Het overgrote deel van de bezoekers kwam daarbij natuurlijk zelf op de motor, wat voor een machtige stroom met motorrijders zorgde. Van de duizenden motoren werden er honderden midden op 'de Strip' van het festivalterrein geparkeerd, waardoor de voormalige startbaan het kloppend hart van motorrijdend Nederland werd.

Aansprekend en divers programma
De bezoekers waren vol lof over de eerste editie. Eén van de reacties: "Lekkere muziek, goed eten, aardig wat standjes en shows. Prachtig weer en natuurlijk heel erg veel motoren. Was fantastisch!" Het diverse programma sprak aan. Onder begeleiding werden de nieuwste modellen getest rondom het terrein van het vliegveld en scheurden kids de hele dag rond op minibikes en -quads. Ook vielen de stunts en motorshows goed in de smaak. Bezoekers liepen onder andere massaal uit om een glimp op te vangen van de Globe of Speed en de enorme burnouts die de Dragracer maakte.

Niet alleen ervaren motorrijders reisden af naar Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie, ook mensen die nog niet in het bezit zijn van een rijbewijs kwamen naar Dutch Motorcycle Festival om hun eerste motorrijles te volgen bij BOVAG Try the Bike.

Bezoekers bewonderden uitgebreid elkaars motoren, genoten van muziek van onder meer The Originals en The Heinoos, aten een lekkere hap bij één van de foodtrucks en ontspanden in hangmatten en op de vele terrassen. Veel bezoekers waren enthousiast over de relaxte festivalsfeer. 'DMF' onderscheidt zich met de combinatie van motorevent en volledig festival met muziek en horeca dan ook van alle andere motorevenementen in Nederland en daarbuiten.

Dutch Motorcycle Festival 2017 Twente thumb

26 graden en zonnig, perfect weer om aanstaande zaterdag op de motor te stappen voor een mooie motorrit. Dutch Motorcycle Festival is daarbij je ultieme eindbestemming. Kom samen met al je motorvrienden naar Vliegveld Twenthe in Enschede om de liefde voor motoren te vieren en te genieten van goede hits en lekkere happen. Hier een laatste update waarom jij dit motorfeest niet mag missen. 

Motoren, motoren, motoren! 
Een motorfestival is geen motorfestival als je niet wordt overladen met de vetste stunts, gaafste shows en mooiste motoren. Dus dat heeft Dutch Motorcycle Festival geregeld. Meerdere stuntrijders trekken alles uit de kast, van burnouts tot stunten op een quad en een bizarre show waarin motoren rakelings langs elkaar schieten in een ijzeren ronde kooi. En dat is niet het enige; bezoekers kunnen zelf ook in actie komen door verschillende testritten te maken, een eerste rijles te volgen of verschillende motorsporten te proberen.

Muziek
Op een festival mag goede muziek natuurlijk niet ontbreken, daarom kan het publiek losgaan op de beste hits van nu en de grote hits van toen. The Heinoos, STOOT!, The Originals en many more betreden het podium tijdens de eerste editie van Dutch Motorcycle Festival. Het muziekaanbod is groot: van rock en soul tot pop en punk.

Food
Een mals stuk vlees, Hollandse pakkenkoeken of poffertjes, echt Italiaans ijs of een Mexicaanse nachos met homemade guacamole? Dit en meer staat er op de menukaart van Dutch Motorcycle Festival. Op het festival zijn verschillende foodtrucks aanwezig die je doen watertanden!

Dutch Motorcycle Festival
Zaterdag 26 augustus staat in het teken van Dutch Motorcycle Festival. Het festival is er voor iedereen met een motorhart. Het is dé plek waar je oude motorvrienden ontmoet en nieuwe vrienden maakt. Dutch Motorcycle Festival vindt plaats op een legendarische, ruige locatie; Vliegveld Twenthe in Enschede. De organisatie is in handen van de makers van MOTORbeurs Utrecht, de grootste motorbeurs van Nederland.

Facts
Wat: Dutch Motorcycle Festival, van de makers van MOTORbeurs Utrecht
Wanneer: 26 augustus 2017
Waar: Vliegveld Twenthe in Enschede
Programma: zie hieronder
Plattegrond: zie hieronder

http://www.dutchmotorcyclefestival.nl 

Tickets:
Voorverkoopprijs: €16,50
Kassaprijs: € 17,50
Kinderticket, 6 t/m 13 jaar: € 5,-
Kinderen t/m 5 jaar: gratis

Dutch Motorcycle Festival Programma Plattegrond

Dutch Motorcycle Festival Programma Plattegrond 2

Voor het zesde achtereenvolgende jaar worden de straten van talloze wereldsteden gevuld met het geluid van klassieke, custom en vintage motoren tijdens The Distinguished Gentleman’s Ride 2017. Dit initiatief werft wereldwijd fondsen om de strijd aan te gaan tegen een aantal van de grootste gezondheidsproblemen onder mannen: prostaatkanker, teelbalkanker, mentale gezondheid en zelfdoding. Dit alles in samenwerking met The Movember Foundation. 

In Amsterdam stappen Ruud de Wild, Birgit Schuurman, Evgeniy Levchenko, James van der Velden en Henry van Loon op 24 september op de motor, gekleed in hun meest chique outfit om zo hun steentje bij te dragen aan The Distinguished Gentleman’s Ride en The Movember Foundation. Niet alleen vragen ze aandacht voor het initiatief; ze geven zelf ook het goede voorbeeld door onder de naam Amsterdam Allstars zoveel mogelijk sponsorgeld binnen te halen. 

Over The Distinguished Gentleman's Ride
The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) is in 2012 opgericht door Mark Hawwa nadat hij geïnspireerd werd door een beeld van Mad Men's Don Draper op een motorfiets in een maatpak. Dit leidde ertoe dat Mark een liefdadigheidsrit startte - in de kenmerkende retro stijl - om geld in te zamelen en het stereotype beeld van motorrijders te weerleggen. Het was snel duidelijk dat DGR zou uitgroeien tot een internationaal succes na de deelname van meer dan 2.500 rijders in 64 steden in het eerste jaar. In het daaropvolgende jaar had DGR vier keer zoveel deelnemers, in tweemaal zoveel steden en haalde meer dan $ 270.000 AUD op voor de Prostaatkanker Stichting Australië.  Snel door naar 2016: DGR heeft inmiddels meer dan $ 8 miljoen USD voor gezondheid van mannen en prostaatkankeronderzoek opgehaald, met deelnemers in meer dan 500 steden en meer dan 90 landen. Dit jaar streeft DGR ernaar om 70.000 deelnemers te verenigen in 600 steden in 95 landen, met als doel het ophalen van $ 5 miljoen USD ten bate van liefdadigheidspartner The Movember Foundation.

Mark Hawwa, oprichter van The Distinguished Gentleman's Ride:
"De afgelopen 5 jaar is DGR veel groter gegroeid dan ik me ooit had kunnen voorstellen - niet alleen in het bereik en het aantal deelnemers aan de rit zelf, maar ook wat betreft mannen die de beslissing hebben genomen om zichzelf te laten controleren. Door onze samenwerking met de Movember Foundation hebben we de mogelijkheid om ons te richten op de voornaamste zorg in de gezondheid van de man, waardoor wij het leven van mannen kunnen veranderen en hen helpen om langer en gelukkiger te leven. Niets hiervan zou mogelijk zijn als we niet de ondersteuning en samenwerking van Triumph Motorcycles en Zenith Horloges hadden gehad. De collectieve passie van al deze briljante organisaties is de brandstof voor de The Distinguished Gentleman’s Ride, dat alle klassieke en custom motorrijders verbindt om samen de meest bijzondere liefdadigheidsgebeurtenis ter wereld te organiseren. "

Triumph Motorcycles, een vooraanstaande naam in de motorfiets community, is trouw aan het initiatief gebleven. Ook dit jaar steunen ze de organisatie, onder andere door vier gloednieuwe motoren ter beschikking te stellen als prijs voor de drie grootste fondsenwervers en de winnaar van de online competitie. Zenith Watches, de luxueuze Zwitserse horlogemakers, ondersteunen DGR ook weer door op maat gemaakte uurwerken te schenken aan de meest effectieve fondsenwervers. Hedon Helmets - de fabrikant van prachtige luxe helmen - geeft 100 prachtige handgemaakte helmen, om aan de meest betrokken fondsenwervers weg te geven.

De rode draad voor DGR is vintage mode en de gezondheid van mannen. DGR stimuleert rijders, ongeacht hun geslacht, om deel te nemen aan en geld op te halen voor de gezondheid van mannen. Deelnemers rijden niet alleen voor zichzelf, maar voor hun vaders, partners, broers, ooms en vrienden; hun bijdrage gaat naar degenen die zij liefhebben. The Distinguished Gentleman’s Ride roept mensen over de hele wereld op om zich te laten horen - mannen sterven te jong en het is tijd om daar ​​verandering in te brengen.

Over de Movember Foundation
Movember FoundationDe Movember Foundation is de enige liefdadigheidsinstelling die het hele jaar door de strijd aangaat voor de gezondheid van de man. Dit door het financieren van meer dan 1.200 projecten in 21 landen wereldwijd - gericht op de geestelijke gezondheid van mannen, zelfmoordpreventie, teelbal- en prostaatkankeronderzoek en ondersteuning. Tot op heden heeft The Movember Foundation wereldwijd meer dan 800 miljoen dollar ingezameld voor innovatief, baanbrekend onderzoek en ondersteuningsprogramma's, waardoor mannen gelukkiger, gezonder en langer kunnen leven.

Justin Coghlan, oprichter van The Movember Foundation:
"De steun en passie van de organisatoren, vrijwilligers en deelnemers is overweldigend. DGR gaat over het samenbrengen van de motorfiets gemeenschap om trots te rijden, geld op te halen voor The Movember Foundation en vooral schouder aan schouder te staan. Als we mannen samen kunnen laten rijden en gesprekken laten hebben, dan kunnen we hun gedrag veranderen en daarmee te voorkomen dat mannen te jong sterven. Bedankt voor het rijden! "

The Distinguished Gentlemans Ride 2017 Allstars

Een dragracer, motorshows en showmotoren. Een motorfestival is niet compleet zonder veel brandend rubber. Daarom heeft Dutch Motorcycle Festival, het gloednieuwe festival speciaal voor iedereen met een motorhart, zaterdag 26 augustus op Vliegveld Twenthe een aantrekkelijk stuntprogramma voor haar bezoekers in petto. 

Waanzinnige stunts 
De stuntrijders trekken alles uit de kast op Dutch Motorcycle Festival. Zo laat René van den Berg met zijn dragracemotor onder meer zien hoe je een echte burnout maakt. Ook Sickriders geeft een show weg. Ze nemen niet alleen motoren mee; ze gaan ook stunten met een quad. Daarnaast kan het publiek zich verbazen over het AvZ Stuntteam. Het Nederlandse koppel rijdt op een Suzuki GSX-R 600 en een Suzuki Bandit 1200 en laten spectaculair en verbluffend stuntwerk zien. Tot slot geeft Globe of Speed een spetterende performance weg. Tipje van de sluier: het wordt een bizarre show waarin motoren rakelings langs elkaar schieten in een ijzeren ronde kooi.

Dutch Motorcycle Festival
Zaterdag 26 augustus staat in het teken van Dutch Motorcycle Festival. Het festival is er voor iedereen met een motorhart. De hele dag staat in het teken van motoren, muziek en food. Het is dé plek waar je oude motorvrienden ontmoet en nieuwe vrienden maakt. Dutch Motorcycle Festival vindt plaats op een legendarische, ruige locatie; Vliegveld Twenthe in Enschede. De organisatie is in handen van de makers van MOTORbeurs Utrecht, de grootste motorbeurs van Nederland.

Facts
Wat: Dutch Motorcycle Festival, van de makers van MOTORbeurs Utrecht
Wanneer: 26 augustus 2017
Waar: Vliegveld Twenthe in Enschede

Tickets:
Voorverkoopprijs: € 16,50
Kassaprijs: € 18,50
Kinderticket, 6 t/m 13 jaar: € 5,-
Kinderen t/m 5 jaar: gratis

Dutch Motorcycle Festival 2017 Twente stunts

Op 9 en 10 september 2017 is het eindelijk zover: Het eerste Flatlands Motorcycle Festival! Dit evenement vindt plaats op het terrein van Nederlands enige actieve Flat Track Circuit, namelijk Lelystad Speedway. Dit festival neemt je mee terug naar de tijd waarin niemand iets gaf om geluidsoverlast, scheef gemonteerde kentekenplaten en gepoetste motorfietsen. Tijdens Flatlands zullen driften, live muziek, custom bikes, eten/drinken en omhoog spattend gravel gewoon zijn totdat de geblokte vlag wappert in de brandende zon.

o Flat Track demonstraties door professionele rijders
o Knallen met je eigen(bouw) motor op de ovale baan (verschillende klasses voor onervaren piloten)
o Custom Bike Show
o Custom Bike Parts & Apparel
o Swapmeet
o Food & Drinks
o Live Music

Je kan je inschrijven om 1 of 2 dagen met je eigen motor te rijden op de gravelbaan, je kan je tweedehands onderdelen verkopen op de swapmeet en bedrijven kunnen hun waar aanbieden op de custom bike show. Of je komt gewoon als toeschouwer genieten van allle gekkigheid.

Flatlands Festival: two days of full throttle motorcycle madness!

Meer info op www.flatlandsfestival.nl 

Flatlands Festival 2017 Speedway Lelystad poster

Ter ere van het 25-jarig bestaan van de prestigieuze Fireblade, organiseert Honda een Fireblade Festival tijdens de Bol d’Or 24-uur race, op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk. Als trotse Fireblade eigenaar, ongeacht uit welk modeljaar, maakt u kans hier op uitnodiging van Honda bij aanwezig te zijn. 

25 jaar Fireblade 
In 1992 introduceerde Honda de eerste Fireblade. Een iconisch model dat voortdurend doorontwikkeld is, met altijd als doel de beste rijbeleving te leveren met meer vermogen en minder gewicht. In 2017, 25 jaar later, viert Honda dit jubileum met een compleet nieuwe Fireblade CBR1000RR, Fireblade SP, de ‘Next Stage Total Control’ en nu dus een Festival tijdens de Bol d’Or. 

Honda Fireblade Festival 
Het Honda Fireblade Festival is een all-inclusive weekend tijdens de 24-uur race van Bol d’Or 2017, op 15-17 september aanstaande. Met een exclusieve Honda VIP camping, inclusief beveiligde parking en toegang tot de Honda Hospitality met tevens diverse pitbox en paddock tours. Daarnaast staat er tevens een meet-and-greet en ‘Friday night party’ met de Honda rijders en ambassadeurs - waaronder onder andere Freddie Spencer - gepland. En.... een exclusieve parade-lap met alle Fireblades, voor aanvang van de race, over het Paul Ricard circuit!

Winnen?
Er zijn maximaal 200 plaatsen beschikbaar voor trotse Fireblade eigenaren uit heel Europa, waarvan er voor de Benelux Fireblade eigenaren 10 zijn gereserveerd. Wat moet u doen om een van deze plekken te bemachtigen? Schrijf u hier in voor het gratis digitale Honda Motor Magazine, volg Honda Motorfietsen op Facebook en plaats daar de gekste foto van jezelf met uw eigen Fireblade en een motivatie waarom u de gelukkige winnaar zou moeten zijn. Uit alle Benelux inzendingen zullen 10 deelnemers geloot worden.

Duimen maar en blokkeer alvast 15-17 september 2017 in uw agenda!

Fireblade Festival Bol dOr 2017

Op de eerste editie van Dutch Motorcycle Festival, het eerste zomerfestival waarbij het volledig om motoren, muziek en food draait, komen bezoekers zelf in actie. Zij kunnen naast het maken van testritten, ook verschillende motorsporten uitproberen. Ook motorfans zonder rijbewijs kunnen hun hart ophalen; zaterdag 26 augustus op het festival volgen zij hun eerste rijles om het rijvirus te pakken te krijgen. 

1. Zelf trial rijden 
Altijd al eens op een trialmotor willen rijden, maar is het er nog nooit van gekomen? Dutch Motorcycle Festvial biedt bezoekers de kans om de kneepjes van het vak te leren. Nonstop Motoren is aanwezig met een heel stel trialmotoren en geeft 1 op 1 begeleiding. Bezoekers kunnen zich ter plekke inschrijven en gratis opstappen. 

2. Probeer Moto Gymkhana 
Wat? Ja, je leest het goed. Moto Gymkhana, dé motorsport uit Japan waarbij motorrijders een behendigheidsparcours afleggen. Wil jij zien of je rond een parcours van pylonen kan rijden en de snelste tijd neerzet? Daag jezelf uit en probeer onder begeleiding een rondje op Dutch Motorcycle Festival.

3. Pak je eerste rijles
Motorliefhebbers zonder rijbewijs kunnen ook losgaan in de Dutch Motorcycle Festvial-snoepwinkel. BOVAG staat namelijk klaar voor hun eerste motorrijles. Inschrijven, opstappen en rijden, zo simpel is het.

4. Parcours voor de jongste motormuizen
Kids mogen zich gaan opmaken voor een gave dag. Zij kunnen op miniquads van Quadcentrum Van der Ham en minibikes van Race Kids hun eerste kilometers afleggen op een parcours. Je kunt er immers niet vroeg genoeg mee beginnen!

Dutch Motorcycle Festival
Zaterdag 26 augustus staat in het teken van Dutch Motorcycle Festival. Het festival is er voor iedereen met een motorhart. De hele dag staat in het teken van motoren, muziek en food. Het is dé plek waar je oude motorvrienden ontmoet en nieuwe vrienden maakt. Dutch Motorcycle Festival vindt plaats op een legendarische, ruige locatie; Vliegveld Twenthe in Enschede. De organisatie is in handen van de makers van MOTORbeurs Utrecht, de grootste motorbeurs van Nederland.

Facts
Wat: Dutch Motorcycle Festival, van de makers van MOTORbeurs Utrecht
Wanneer: 26 augustus 2017
Waar: Vliegveld Twenthe in Enschede

Tickets:
Voorverkoopprijs: € 16,50
Kassaprijs: € 18,50
Kinderticket, 6 t/m 13 jaar: € 5,-
Kinderen t/m 5 jaar: gratis

Dutch Motorcycle Festival 2017 Twente thumb

Motorrijden is leuk, maar samen rijden is nog leuker! Daarom organiseert Dutch Motorcycle Festival op zaterdag 26 augustus 13 mooie uitgestippelde motorritten vanuit het hele land. Een goede reden om jouw motormaten weer te zien en nieuwe vrienden te ontmoeten. Via afwisselende routes trekken honderden motoren richting het leukste nieuwe festival van het jaar; Dutch Motorcycle Festival. Malou Peters, brandmanager van Dutch Motorcycle Festival: “Stel je voor, een colonne van motoren die toeren door het mooie Nederland om uiteindelijk te eindigen bij Vliegveld Twenthe in Enschede. Daar ligt tussen de hangars een 1,2 kilometer lange streep asfalt waar iedereen zijn motor kan parkeren en direct door kan naar Dutch Motorcycle Festival om te genieten van een geweldig feest!” 

Hoe het werkt 
Motorrijders kunnen zich door het hele land bij aangesloten motordealers verzamelen voor een goede bak koffie. Daarna is het tijd om op de motor te stappen voor een fijne roadtrip en te genieten van een gevarieerde rit naar Vliegveld Twenthe. De verschillende routes worden geconfigureerd door TomTom, maar zijn voor ieder navigatiesysteem leesbaar. Twee weken van te voren zijn de routes via de website van Dutch Motorcycle Festival te downloaden en worden de exacte vertrektijden en alle overige informatie bekendgemaakt. 

Dutch Motorcycle Festival
Zaterdag 26 augustus 2017 staat in het teken van Dutch Motorcycle Festival. Het festival is er voor iedereen met een motorhart. Het is dé plek waar je oude motorvrienden ontmoet en nieuwe vrienden maakt. Dutch Motorcycle Festival vindt plaats op een legendarische, ruige locatie; Vliegveld Twenthe in Enschede. De organisatie is in handen van de makers van MOTORbeurs Utrecht, de grootste motorbeurs van Nederland.

Facts
Wat: Dutch Motorcycle Festival, van de makers van MOTORbeurs Utrecht
Wanneer: 26 augustus 2017
Waar: Vliegveld Twenthe in Enschede
Tickets:
Voorverkoopprijs: €16,50
Kassaprijs: € 18,50
Kinderticket, 6 t/m 13 jaar: € 5,-
Kinderen t/m 5 jaar: gratis

Dutch Motorcycle Festival 2017 Vliegveld Twente

Speedway Lelystad bestaat 13 jaar. Een enigzins vreemd jaartal om over te berichten lijkt dat misschien, maar niets is minder waar. Onder het bewind van een nieuw bestuurdersduo zal Speedway Lelystad de focus verplaatsen van Speedway naar Flat track/Dirt track. Hells race ( 6-7 mei j.l.) was als het eerste evenement in deze nieuwe context inmiddels feit. Met meer dan 800 bezoekers door de poort en ruim 80 Flat Track rijders aan de start kan dit evenement worden beschouwd als het meest succesvolle in de historie van Speedway Lelystad. 

Speedway Lelystad is elke zondag, als het niet regent op de dag zelf, open voor training, voor zowel Flat Track/ Dirt Track rijders, speedwayers en supermotard rijders. Ja ook de motardrijders zijn welkom. En niet de minsten melden zich, zo was Bo Bendsneijder ook van de partij op zijn Supermotard KTM om zijn slide en drift skills te verbeteren. innenkort kunnen de super motard rijders tijdens speciaal voor hun georganiseerde trainingen zowel linksom ( gebruikelijk) als rechtsom (ongebruikelijk) de baan verkennen tijdens hun trainingsactiviteiten.

Speedway Lelystad verhuurt ook motoren voor mensen die kennis willen maken de de flat track sport. Of voor mensen die de sport willen beoefenen maar nog niet in het bezit zijn van het juiste materiaal.

Op 9 en 10 september a.s. is Speedway Lelystad host van het Flatlands Motor Festival. Waarin behalve met echte flat track motoren ook geracet zal worden met choppers, scramblers en cafe racers. Een fun event met dito begeleiding. Zoals life muziek, swap meet, camp fires, BBQ's en andere motorfiets zin en onzin.

Meer informatie: https://www.speedwaylelystad.com/ 

Speedway Lelystad

Op 8 juli moet je in Zaltbommel zijn voor de eerste officiële ScramblerDag 2017. Op die dag staat de enige Official Ducati Store van Nederland helemaal in het teken van de zo succesvolle Scrambler. Die dag beschikken we niet alleen over onze eigen testmotoren, maar zijn er ook nog eens extra fabrieksdemo’s voor een unieke proefrit. Zo kan je die dag kiezen uit de Scrambler Desert Sled, Scrambler Café Racer, Scrambler Icon en Scrambler Classic. Daarnaast hebben we ook de Scrambler Sixty2 klaarstaan voor A2-rijbewijshouders. Van een paar modellen hebben we er zelfs meer dan één, je komt dus altijd aan de beurt. 

De kenners weten ondertussen dat het bij Ducati Zaltbommel altijd Italiaanser, mooier, groter en leuker kan. Dat geldt ook voor de ScramblerDag 2017, dus je kunt rekenen op veel extra Scrambler kleding, nog meer accessoires en volop hippe Scrambler goodies, allemaal in een speciale, gele Scrambler omgeving. Heb je al een Ducati Scrambler? Kom dan die dag zeker langs voor een speciale verrassing!

Als jij er een dagje uit van maakt, moeten wij er natuurlijk voor zorgen dat die ook echt compleet is. Daarom zorgen we voor de beste koffie en laten we de beste bakkers van Nederland hun lekkerste flammkuchen uit een authentiek Italiaanse foodtruck serveren. Gewoon lekker, maar ook de ideale ontspanning als je even wacht op je proefrit.
Wat is een Scrambler evenement zonder speciale aanbieding? Juist ja! Dus als je tijdens de ScramblerDag een Scrambler aanschaft, scoor je een voucher ter waarde van € 250,-, vrij te besteden aan kleding of accessoires! Als je de aankoop van een Scrambler nog (héél even) uitstelt, ga je toch niet met lege handen weg die dag. Tenminste, wanneer je geluk hebt! Want als je een proefrit maakt op een Scrambler maak je kans op een heel weekend rijden op een Scramber naar keuze, of zo’n gave Scrambler helmtas, of zo’n überhippe baseballcap. Hoe cool is dat!

Ducati Scrambler Day Zaltbommel

Vandaag heeft minister Melanie Schultz van Haegen tijdens de Transportraad in Luxemburg het Protocol tot wijziging van het EUCARIS-Verdrag ondertekend. Hiermee wordt het opsporen van fraude en criminaliteit met rijbewijzen en voertuigen weer iets eenvoudiger. Het uitwisselen van gegevens over rijbewijzen en voertuigen tussen Europese landen onderling vergroot de verkeersveiligheid op de Europese wegen en draagt bij aan het voorkomen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen.

Lidstaten van de Europese Unie kunnen onderling gegevensuitwisselen en deze gegevens gebruiken voor opsporen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Zo kan voorkomen worden dat een voertuig dat in een land is gestolen, in een ander land door (her)registratie wordt gewit. Ook het beboeten van overtredingen als het rijden met een te hoge snelheid of het rijden onder invloed van alcohol of drugs in het buitenland is hierdoor mogelijk. Daarnaast is het mogelijk om gevallen van kilometerfraude bij import van voertuigen uit de aangesloten landen eenvoudiger op te sporen.

EUCARIS-Verdrag
Het European car and driving licence information system (EUCARIS) is een samenwerkingsverband en systeem waarmee alle EU-landen transportgerelateerde informatie uitwisselen. Zij wisselen bijvoorbeeld voertuig- en rijbewijsgegevens uit om fraude en criminaliteit te voorkomen.. Het systeem wordt ook ingezet voor de uitwisseling van gegevens voor handhaving. Inmiddels zijn België, Duitsland, Letland, Luxemburg, Nederland, Roemenië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk aangesloten bij het Verdrag. Zij ondertekenen ook het Protocol tot wijziging. Een aantal andere lidstaten, waaronder Zweden, Estland, Malta en Cyprus, heeft aangegeven te willen toetreden zodra het Protocol tot wijziging van kracht is. Meer informatie is te vinden op www.eucaris.net.

Belangrijkste wijziging
De belangrijkste wijziging betreft het gebruik van het systeem gebaseerd op een andere rechtsbasis dan het Verdrag zelf. Gewaarborgd wordt dat bij het gebruik door derden de betrokken partijen zich houden aan de voorwaarden die het Verdrag stelt aan het gebruik van het systeem. Een tweede wijziging betreft de uitbreiding van het aantal gegevens dat met het systeem kan worden uitgewisseld. Het gaat daarbij om technische voertuiggegevens als type, tankcapaciteit en wielbasis, en ook om kilometerstanden.

Minister Melanie Schultz van Haegen EUCARIS Verdrag

Kawasaki Ninja 650