BMW Oktoberfest

Ter ere van twee uitmuntende atleten en hun Red Bull KTM Factory Racing-motoren, kondigt KTM met groot genoegen twee beperkt beschikbare modellen aan die binnenkort bij de dealers zullen arriveren: de KTM 250 SX-F Prado en de KTM 450 SX-F Cairoli.

2019 was een jaar van alleenheerschappij voor KTM's Jorge Prado, waarin de jonge Spanjaard zijn talent, toewijding en consistentie toonde door zijn tweede opeenvolgende FIM MX2 Motocross World Championship-titel te behalen. Met 31 overwinningen en 16 overalls, waaronder 14 1-1-finishes dit seizoen, is de 18-jarige coureur op zijn Red Bull KTM Factory Racing KTM 250 SX-F, die hem zijn 11de titeloverwinning van de laatste 12 races opleverde, niets minder dan exceptioneel te noemen. Om dit voor Prado ongelooflijke jaar te vieren, heeft KTM iets bijzonders gecreëerd en wordt nu met groot genoegen de beperkte oplage van de KTM 250 SX-F Prado MY2020 aangekondigd.

Deze Ready To Race-machine biedt hoogwaardige componenten, zoals oranje geanodiseerde Factory-kroonplaten, een carterbeschermplaat van composietmateriaal en een Selle Dalla Valle Factory-zadel. Daarnaast heeft dit sublieme model, dat de basis vormde voor Prado's kampioensmotor, een op racen geïnspireerd oranje frame, een half-zwevende voorwielschijf, een remschijfbeschermer voor, een oranje achtertandwiel, een goudkleurige Regina-ketting en natuurlijk een design in de Red Bull KTM Factory Racing-stijl met Prado's nummer '61' voor- en achterop. Motorrijders die het venijnigste wapen wat er bestaat met exclusieve specificaties willen aanschaffen, hoeven niet verder te kijken dan de KTM 250 SX-F Prado.

"Een productiemotorfiets met het nummer '61' erop is iets waar je als kind alleen maar van kunt dromen - het is echt bijzonder en ik vind hem er spectaculair uitzien. We hebben een fantastisch seizoen achter de rug en ik wil KTM bedanken voor deze viering van ons gezamenlijke succes. Het is echt heel cool. Ik ben erg trots om deel te mogen uitmaken van de oranje familie en het is een grote eer om de KTM 250 SX-F Prado-machine in productie te zien gaan,” bevestigt Prado.

Als het gaat om een kampioenschapswinnende stamboom, is de KTM 450 SX-F een model dat in de racerij is ontwikkeld om overwinningen te boeken. Veel van het succes van deze ongelooflijke motorfiets kan worden toegeschreven aan de legendarische motorrijder Antonio 'Tony' Cairoli, die dankzij zijn negen wereldkampioenschapstitels en zijn voortdurende aanwezigheid in de voorhoede van het MXGP-veld een waar erfgoed aan het opbouwen is.

Cairoli hielp bij het vormgeven van de nieuwste generatie van deze beproefde racekampioen, die simpelweg de meest competitieve crossmotor op de crossbaan is. Als eerbetoon aan een legende wil KTM graag de lancering van de KTM 450 SX-F Cairoli MY2020 aankondigen. Deze motor is nog meer Ready To Race en beschikt net als de KTM 250 SX-F Prado over uitmuntende kenmerken en exclusieve Red Bull KTM Factory Racing-design met Cairoli's wereldwijd bekende nummer '222'.

"Mijn motorfiets is voor mij heel bijzonder en in de loop der jaren hebben we zoveel grote stappen gezet in de ontwikkeling van de KTM 450 SX-F terwijl we successen najoegen tijdens de races. Er is veel werk gestoken in de nieuwste generatie van de 450 en ik hou nog steeds evenveel van racen als vroeger. Om dit eerbetoon van KTM in ontvangst te mogen nemen, is enige bescheidenheid wel op zijn plaats. Om onderweg motorrijders te zien met het nummer 222 op een motor die zoveel lijkt op mijn Red Bull KTM Factory Racing-machine, dat is pas echt cool. Het is een uitzonderlijke motorfiets die door de beste technici ter wereld is ontwikkeld, en het betreft een écht heel bijzonder model. Ik kijk ernaar uit om ze onderweg te zien," zei Cairoli.

"Bij KTM zijn we er trots op dat twee van 's werelds beste motorcrossatleten invloed hebben op de ontwikkeling van onze machines en we zijn blij dat we daar ten volle van kunnen profiteren. Ter ere van Prado's ongelooflijke seizoen en als eerbetoon aan Cairoli's voortdurende succes in de MXGP hebben we besloten om twee speciale modellen te bouwen die voorzien zijn van een aantal topcomponenten en een echte Factory look. Ze zullen in het laatste kwartaal van 2019 op strikt beperkte basis bij Europese dealers beschikbaar zijn,“ aldus KTM Senior Product Manager Offroad Joachim Sauer.

De KTM 450 SX-F Cairoli arriveert eind oktober bij KTM-dealers in heel Europa, terwijl de KTM 250 SX-F Prado in december beschikbaar komt bij erkende Europese KTM-dealers.

Voor meer informatie kunt u terecht bij uw plaatselijke KTM-dealer of op www.ktm.com.

KTM Jorge Prado Special Edition

Sinds zijn introductie is de Ninja H2 SX ongeëvenaard in het Sports Touring segment. De state-of-the-art Sports Tourer is uniek in zijn klasse door de combinatie van Kawasaki’s geprezen Supercharger technologie, lichtgewicht trellis frame en uitzonderlijke touring kwaliteiten. Het 998cc viercilinder motorblok met supercharger heeft een vermogen van 200 pk (210 pk met Ram Air) en een veelzijdig motorkarakter. Zo is er veel koppel beschikbaar in lage toeren en een intense acceleratie in hogere toeren. Met behulp van deze bijzondere technologie zijn de Kawasaki ingenieurs erin geslaagd om het verbruik op een zeer laag niveau te houden voor een motor van dit niveau. Het uitzonderlijke motorblok wordt aangevuld door een net zo bijzonder lichtgewicht trellis frame, speciaal ontworpen om op hoge snelheid stabiel en comfortabel bagage en een passagier mee te kunnen nemen.

De zijkoffers van de H2 SX kennen geen snelheidslimiet. Het frame huist unieke geïntegreerde bevestigingspunten zo behoudt de motor zijn stroomlijn en uitstraling wanneer deze koffers niet zijn gemonteerd. Aan boord van de motorfiets beschikt de rijder over de nieuwste hightech applicaties zoals het Kawasaki tractiecontrolesysteem (KTRC), Wheelie controle, Power modes, Instelbare motorrem (KEBC), Cruise Controle, bochten ABS (KIBS), Launch controlesysteem (KLCM) en de unieke Kawasaki Cornering Management functie (KCMF). Bovenop deze functies heeft de Ninja H2 SX SE nog een Kawasaki Quick Shifter (Up & Down), Full colour TFT display, LED bochtenverlichting en zelfherstellende lak.

De Ninja H2 SX SE+ is de overtreffende trap. Deze ultieme uitvoering van de H2 SX range is uitgerust met Kawasaki Electronic Control Suspension (KECS) welke binnen 1 milliseconde de vering kan aanpassen aan de wegomstandigheden. De elektronische vering wordt aangevuld met Brembo Stylema remklauwen welke lichter zijn en beschikken over betere koeling en een nog constanter en beter remgevoel. Daarnaast beschikt de H2 SX SE+ over geïntegreerde rijmodi en smartphone connectiviteit.

De 2020 Ninja H2 SX staat vanaf december in de showroom van de Kawasaki dealer in de volgende kleuren:
• Ninja H2 SX: Metallic Carbon Gray / Metallic Matte Carbon Gray
• Ninja H2 SX SE: Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black (zelfherstellend)
• Ninja H2 SX SE+: Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black / Metallic Graphite Gray (zelfherstellend)

Voor 2020 zijn ook de lucratieve Tourer, Performance en Performance Tourer pakketten weer beschikbaar voor de Ninja H2 SX. De prijzen van de motor en beschikbare pakketten worden later dit jaar bekend gemaakt.

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl 

2020 Kawasaki Ninja H2 SX SE plus Emerald Blazed Green Metallic Diablo Black Metallic Graphite Gray o

Nieuwe 2020 kleuren voor de veelzijdige Kawasaki Versys 650

De Kawasaki Versys 650 is één van de meest veelzijdige motorfietsen ooit en is sinds zijn introductie geliefd bij een breed publiek en de meest populaire all-road in zijn klasse. Het is dan ook niet meer dan passend dat deze alleskunner voor 2020 voorzien wordt van nieuwe moderne kleuren.

Ongekend populair
De Versys 650 is een gevestigde naam op de Nederlandse wegen. Met een krachtig en zuinig paralleltwin-blok en vederlichte buizenframe is de Versys 650 motor perfect te gebruiken voor zowel dagelijks woon-werk verkeer als sportieve tourritten. Zowel beginnende als ervaren rijders kunnen hun hart ophalen bij deze fantastische motor die tevens verkrijgbaar is voor het A2 rijbewijs.

Voor 2020 is de Versys 650 verkrijgbaar in 2 nieuwe kleurstellingen: Pearl Stardust White / Metallic Spark Black en Metallic Matte Covert Khaki / Metallic Spark Black. De SE uitvoering behoudt zijn Metallic Moondust Grey / Metallic Flat Spark Black kleurstelling.

Aantrekkelijk geprijsde accessoire pakketten
De Versys 650 is met een breed scala aan originele accessoires naar uw eigen wensen te personaliseren;

Tourer pakket: Mono-key geïntegreerde zijkoffers in kleur inclusief luxe binnentassen, handkappen en tankpad

Tourer+ pakket: Als Tourer pakket inclusief luxe LED mistlampen

Grand Tourer pakket: Als Tourer+ pakket inclusief topkoffer met rugsteun, GPS bracket en 12V contactpunt

De 2020 Versys 650 is beschikbaar vanaf november bij uw Kawasaki dealer. De prijzen zullen later dit jaar
bekend gemaakt worden.

 20MY Versys650 Shot4

Nieuwe kleuren onthuld voor de ultramoderne 2020 Versys 1000

De succesvolle Kawasaki Versys 1000 en Versys 1000 SE zijn met hun krachtige en soepele 4 cilinder blok, sublieme rijeigenschappen en rijke standaard uitrusting al jaren een van de bestsellers in het Adventure Sport segment.

Het smeuïge en koppelrijke 1.043cc 4 cilinder blok met elektronische gaskleppen is uniek in deze klasse en zorgt al vanaf 2.000 tpm voor een uitzonderlijk soepele vermogensafgifte. De perfecte sportieve partner voor toerritten en woon-werk verkeer.

Kawasaki Versys 1000
Deze hightech en bijzonder rijk uitgeruste motor wordt standaard geleverd met onder andere met Traction Control, diverse Power Modes, Cruise Control, Cornering Management en radiaal gemonteerde remklauwen. Het uiterlijk van de Versys 1000 is niet alleen modern, met onder andere zijn volledige LED verlichting, maar ook functioneel door zijn traploos verstelbare grote windscherm voor optimale windbescherming.

De 2020 Versys 1000 is beschikbaar in de kleuren Candy Lime green / Metallic Spark Black en Pearl Flat Stardust White / Metallic Flat Spark Black.

Kawasaki Versys 1000 SE
Voor de meest veeleisende rijders is er ook dit jaar weer de ultramoderne Versys 1000 SE. Het SE model heeft bovenop op de rijke standaard uitrusting van de Versys 1000 nóg meer features waaronder; KECS: elektronisch adaptieve vering, LED Cornering lights, Quickshifter (up & down), TFT display, Smartphone connectiviteit met de Kawasaki Rideology app, handkappen, handvatverwarming en Kawasaki’s unieke zelfherstellende lak.

Met deze hoeveelheid features is de Kawasaki Versys 1000 SE de best uitgeruste motor in zijn segment en voor 2020 beschikbaar in Emerald Blazed Green / Pearl Storm Gray en de nieuwe Metallic Carbon Gray / Metallic Spark Black kleurstelling.

Scherp geprijsde en complete accessoire pakketten
Een deel van het succes van de Versys 1000 modellen zijn de scherp geprijsde accessoire-pakketten die voor dit model beschikbaar zijn;

Tourer: Mono-key geïntegreerde zijkoffers met luxe binnen tassen, handkappen (alleen op de Versys 1000) en tankpad.
Tourer+: Als Tourer pakket inclusief LED mistlampen.
Grand Tourer:Als Tourer+ pakket inclusief 12V contactpunt, topkoffer met rugsteun en GPS steun.

De 2020 Versys 1000 en Versys 1000 SE staan vanaf november bij uw Kawasaki dealer in de showroom. De prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl.

20MY Versys 1000 Shot 33

2020 Kawasaki Z400 
Een jaar na de introductie van de gloednieuwe Z400, bewijst de laatste toevoeging aan de Kawasaki Z-range zich te hebben ontwikkeld tot uiterst succesvol model binnen het A2 Naked segment en voor heropstappers of rijders die willen downsizen. De Z400, met zijn moderne en agressieve Sugomi design elementen, is voorzien van alle rij-gemakken zoals een multifunctioneel LCD scherm, rondom LED verlichting en Assist & Slipper koppeling. De actieve en sportieve rijhouding en korte wielbasis dragen bij aan de optimale beleving en controle. De niet te missen 399cc Parallel-Twin met 45 pk staat niet alleen garant voor een koppelrijk karakter, maar ook voor een zeer laag brandstofverbruik. De 41mm dikke voorvork biedt een flexibele vering en doormiddel van het Slipper Clutch systeem kan het achter wiel niet meer blokkeren tijdens snel terugschakelen.

De Kawasaki Z400 staat vanaf november in de showroom in de volgende kleuren: Metallic Matte Graphite Gray/ Metallic Spark Black en Candy Lime Green/ Metallic Spark Black.

Performance Pakket:
Om de Z400 te personaliseren, zal wederom het Performance pakket verkrijgbaar zijn met een titanium Akrapovič uitlaat, Buddyseat Cover en Tankpad.

2020 Kawasaki Ninja 400 
De Kawasaki Ninja 400 wordt vanaf zijn introductie geprezen om zijn geweldige prestaties en uitstekende rijeigenschappen. In het lichte Supersport segment is de A2 geschikte Ninja 400 al vanaf zijn introductie ongekend populair. De Ninja 400 weet succesvol een brug te slaan tussen dominantie in het World Supersport 300 kampioenschap engebruiksvriendelijkheid op straat. De Kawasaki Ninja 400 is de perfecte combinatie van ultieme performance en optimale handling en is voorzien van een ongekend betrouwbare en zeer potente 399cc Parallel Twin krachtbron met 45 pk. Verder blinkt deze Supersport uit door het gemakkelijk en vertrouwd sportief rijdenop straat en circuit. Dankzij het hoogwaardige lichtgewicht Trellis frame, een dikke 41mm voorvork en de beste remmen in zijn klasse zetten de Ninja 400 op een uitzonderlijk hoog niveau. Het scherpe en volwassen design van de Ninja 400 wordt benadrukt door een hoogwaardige afwerking. Dubbele LED koplampen, een multifunctioneel LCD-scherm, een assist & slipper koppeling en de nieuwste Nissin ABS-module behoren tot de standaard uitrusting.

De 2020 Kawasaki Ninja 400 is beschikbaar in twee kleurstellingen;Metallic Spark Black en de vernieuwde  KRT editon (Lime Green).

Performance pakket
Voor de 2020 Ninja 400 is er het populaire Performance pakket, bestaande uit een schitterende titanium Akrapovič demper met hitteschild, een seatcover in bijpassende kleur en een tankpad.

De 2020 Kawasaki Ninja 400 en Z400 staan al vanaf december in de showroom. De prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl

 2020 Kawasaki Ninja400 EX400G 242GN1DRF3CG

Husqvarna Motorcycles is verheugd om het succes in de Best of Best Automotive Brand Contest aan te kondigen met het Vitpilen 701 Aero-concept dat de hoogste onderscheiding behaalde in de categorie Motorfietsen 2019.

De Best of Best Automotive Brand Contest is een onafhankelijke, internationale Duitse Design Council-competitie voor automotive merken en wordt algemeen erkend als een belangrijk wereldwijd evenement in de sector. De wedstrijd eert uitstekend product- en communicatieontwerp en vestigt de aandacht op het fundamentele belang van merk- en merkontwerp in de automotive-industrie.

Vorig jaar onthuld op EICMA (Milaan), is het Vitpilen 701 Aero-concept een samenwerking tussen Husqvarna Motorcycles en het Oostenrijkse ontwerpbureau KISKA. Het concept borduurt voort op de unieke ontwerpbenadering van de Vitpilen-serie. Als concept geeft het de evolutie in de ontwikkeling van Husqvarna Motorcycles weer en blijft het voldoen aan de wensen van toegewijde en veeleisende rijders.

De Vitpilen 701 Aero-concept is een moderne sportmotor met een innovatieve ontwerpbenadering met respect voor het verleden. Gebouwd rond een moderne eencilindermotor met een verhoogd vermogen, heeft het een sportieve uitstraling die wijst op het potentieel voor een meer prestatiegerichte toekomst voor de straatrange van Husqvarna Motorcycles. Met een lagere en meer compacte positie biedt het Vitpilen 701 Aero-concept een intense rijervaring. Het combineert een aantrekkelijk klassiek ontwerp met opwindende prestaties met als doel de pure opwinding van motorrijden weergeven.

Dit is niet de eerste keer dat een concept gebouwd door Husqvarna Motorcycles en KISKA een industriële waardering ontvangt. Het Vitpilen 701-concept heeft een iF Design Award gewonnen tijdens de 2016 iF Product Design Awards Competitie. Een jaar later werden de Vitpilen 701- en Vitpilen 401-modellen formeel geïntroduceerd door Husqvarna Motorcycles.

De prijs Best of Best Automotive Brand Contest voor het Vitpilen 701 Aero-concept onderstreept de voortdurende stijgende lijn van Husqvarna Motorcycles, met een recordgroei van jaar op jaar sinds 2014.

Husqvarna Vitpilen 701 Aero Concept

Kawasaki heeft zojuist weer een teaser van de naked Z H2 vrijgegeven, waarin de contouren van het nieuwste model met supercharger zijn te zien. Verder gegevens ontbreken nog steeds, maar onderttussen is wel heel duidelijk dat de nieuweling n modeljaar 2020 officieel Z H2 gaat heten en echt een naked is. Hieronder de tekst van Kawasaki zelf: 

Vergeet alles wat je denkt te weten over supernakeds. 23 oktober 2019 breekt er een nieuw tijdperk aan en zal de Kawasaki Z familie voor altijd veranderen. De spectaculaire nieuwe Z zal een verpletterende entree maken in de zwaarbevochten supernaked klasse. Z H2 Supercharge. 

2020 Kawasaki Z H2 teaser

De populaire Ninja 650 is compleet vernieuwd voor 2020

Het potentieel van de Ninja 650 werd al snel duidelijk na zijn lancering in 2017. Het was dan ook geen verrassing dat de Ninja 650 al snel één van Kawasaki's meest gewilde machines in het middelzware sport tour segment zou worden.

De volledig vernieuwde Ninja 650 behoudt het "Fun, Style, Easy" concept van zijn voorganger en combineert sportieve prestaties met dagelijkse bruikbaarheid. De 650cc parallel Twin-motor blinkt uit in het lage en middelhoge toerengebied. De gemaakte aanpassingen aan het blok, om de Ninja 650 EURO-5 ready te maken dragen niet alleen bij aan schonere emissies maar resulteren ook in een hoger koppel in het midden gebied. De Ninja 650 is ook dit jaar leverbaar in 35 kW (A2 rijbewijs).

De scherpe nieuwe styling wordt geaccentueerd door de LED-koplampen en ultra modern 10,9 cm TFT display met onder andere Bluetooth Smartphone connectiviteit, versnellingsindicator, schakellamp, brandstofmeter en ECO indicator.

Een van de drie kleurenopties voor 2020 is Lime Green / Ebony en heeft dezelfde graphics als de WorldSBK motor van vijfvoudig wereldkampioen Jonathan Rea. De twee andere frisse nieuwe kleurstellingen zijn: Metallic Spark Black en Pearl Flat Stardust White / Metallic Flat Spark Black.

De Ninja 650 rijder kan kiezen uit een lijst aan originele Kawasaki accessoires zoals: smoke windscherm, groot windscherm, 30mm hoger zadel, seat cover, frame sliders, radiator scherm, tankpad, zijtassen en 12 volt aansluiting.

Met dit weloverwogen pakket aan updates en innovaties is de populaire Ninja 650 klaar voor de toekomst.

De nieuwe 2020 Kawasaki Ninja 650 staat begin volgend jaar bij uw Kawasaki dealer in de showroom. Prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl.

2020 Ninja 650 GN1 1200x800

Vanaf 1 oktober 2019 zijn tankstations verplicht om E10 brandstof te voeren. Wat houdt dit in voor uw Kawasaki motorfiets?

E10 brandstof is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. Alle voor de Europese markt gebouwde Kawasaki motorfietsen en scooters vanaf 2011 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10). Ook alle Kawasaki ATV’s & Mule’s zijn geschikt om op E10 brandstof te rijden.

Onderstaand is een lijst vrijgegeven door Kawasaki met motorfietsen van voor 2011 die de E10 brandstof zonder problemen kunnen voeren. Is uw Kawasaki motorfiets ouder dan 2011 en staat deze niet in onderstaande lijst dan raden wij u aan om een premium brandstof zonder ethanol te tanken. Neem contact op met uw brandstofleverancier voor informatie over welke brandstoffen geen ethanol bevatten.

Model Vanaf Bouwjaar
KLX 125 2010
D-Tracker 125 2010
KLX 250 2008
Ninja 250 R 2008
Ninja ZX-6 R 2007
ER-6 n 2006
ER-6 f 2006
Versys 2007
Z750 2007
W800 2011
VN 900 2006
Z1000 2009
Z1000 SX 2011
Ninja ZX-10 R 2006
ZZR 1400 2006
1400 GTR 2008
VN 1700 2009
VN 2000 2008
KX 65 2000
KX 85 2001
KLX 110 2002
KX 125 2003
KX 250 2004
KX 450 2006
KLX 450 2008

 

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl.

 2020 Z900RS 1200x800

Een zeer belangrijke evolutie voor Honda’s grote avonturier: verbeterde prestaties offroad dankzij een lichter chassis, slank bodywork in rally stijl en een hertekende rijhouding. Het gewicht neemt af met 5 kg en de cilinderinhoud neemt toe, waardoor er meer vermogen en koppel is. Bovendien voldoet de Africa Twin aan de EURO5 normen. Een IMU met zes assen stuurt de rij-modi en het HSTC aan, maar ook drie nieuwe systemen: bochten ABS, Wheelie Control en Rear Lift Control. Er is ook een nieuwe bochtendetectie functie op de DCT versie. Verder is er een 6,5 inch TFT touchscreen met daarin Apple CarPlay en Bluetooth connectiviteit. De dubbele LED koplampen hebben nu ook Daytime Running Lights (DRL) en cruise control is standaard aanwezig.

Ruim drie decennia geleden kwam de Honda XRV650 Africa Twin in Europa op de markt. Ook al was de motor die nu zijn naam draagt – geïntroduceerd in 2016 als de CRF1000L Africa Twin – een totaal nieuwe motorfiets, de essentie en de spirit die het origineel zo populair maakten, zitten nog steeds in het DNA. De balans tussen vermogen en gewicht was de kern van de originele Africa Twin en dat geldt ook voor het nieuwe model. Met zijn unieke atletische verschijning, een vlot en bruikbaar blok en een krachtig rijwielgedeelte, toonde de CRF1000L Africa Twin zich een ware hedendaagse allrounder en hij werd enorm populair bij de wereldreizigers, als stadsmotor, in woon-werkverkeer en voor tourritten in het weekend.

In 2018 ontving zowel de DCT versie als de versie met een manuele transmissie de Throttle By Wire (TBW) controle plus 3 rij-modi, er kwamen meer Honda Selectable Torque Control (HSTC) opties en een verbeterde in- en uitlaat zorgde voor een sterkere grom en een betere respons op het gas. Het platform werd ook uitgebreid: de Africa Twin Adventure Sports – met dezelfde updates, maar met meer windbescherming, een groter benzinetank en langere veerwegen – zorgde ervoor dat de motor een nog groter bereik had.

2020 Honda AfricaTwin CRF1100L L1 Red R380B

Gebaseerd op nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau voor beide modellen en met ondertussen 87.000 stuks verkocht wereldwijd, zal 2020 een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin. Het touring comfort, de technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* worden verder uitgebreid en er is de toegevoegde optie van de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel, en het gewicht is beduidend lager. Op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al neergezet werden.

*Zie het dossier van de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports onderaan dit bericht

Zie de MEGA-fotogallery op onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/pg/nieuwsmotor.nl/photos/?tab=album&album_id=10157100054163387

Model overzicht
De 2020 CRF1100L Africa Twin heeft een nieuwe en scherpe focus op offroad capaciteiten en daarbij hoort de look – en feel – van een ware rally motor. Smaller, slanker en 5 kg lichter: dat zorgt voor nog betere atletische prestaties, dankzij aanpassingen aan het blok dat nu 7% meer topvermogen levert en 6% meer koppel, en vooral over het hele vermogensverloop beter presteert. De motor voldoet ook aan de EURO5 normen. Het frame werd volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe. Ook de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crossmotor. Centraal in de Africa Twin bevindt zich een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC controleert, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Control, Bochten ABS (met offroad setting), Rear Lift Control en DCT bochtendetectie. Een OFF-ROAD werd toegevoegd aan de URBAN, TOUR en GRAVEL standaard rij-modi.

Gericht op een perfecte controle, biedt de nieuwe rijhouding een smallere zadelsectie en een hoger geplaatst stuur. Een 6.5 inch Multi Information Display touchscreen in kleur (MID) laat connectiviteit toe met de systemen van de Africa Twin en biedt ook Apple CarPlay® en Bluetooth verbinding. Dubbele LED koplampen met Daytime Running Lights (DRL) bieden een verhoogde zichtbaarheid en veiligheid. De cruise control is standaard.

Kerneigenschappen

Styling en uitrusting

• Compacte stijl ontworpen voor offroad met een smal zadel en hoog stuur
• Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT Touchscreen
• Apple CarPlay laat gebruik van de Apple iPhone toe via de MID
• Bluetooth connectiviteit, Daytime Running Lights (DRL) en cruise control

Agressief en compact. Deze twee woorden omvatten de gedurfde nieuwe rally-stijl van het bodywork van de Africa Twin samen. En dat heeft een goede reden: om beter te presteren bij offroad gebruik. Het vaste scherm is veel korter dan voorheen zodat je gemakkelijk voorover kunt leunen om de onverharde weg in detail te bekijken. Terwijl de zadelhoogte onveranderd op 850-870 mm blijft, staat het stuur nu 22,5 mm hoger, waardoor er een rechtere zithouding komt en een betere controle over de motor, zowel staand als zittend. De achterkant is slanker en het zadel is 40 mm smaller, zodat de rijder of rijdster gemakkelijker bij de grond kan. Het is ook zo gevormd dat het gemakkelijk is om voor- en achteruit te bewegen. De lage (825-845 mm) en hoge (875-895 mm) opties zijn beschikbaar als accessoire. De nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en leveren een doordringende lichtstraal in combinatie met Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. Handbeschermers zijn standaard.

Het Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT touchscreen is volledig in kleur en stelt de rijder in staat de systemen van de Africa Twin te controleren. Elk van de rij-modi kan geselecteerd worden bovenaan links op het scherm. Het MID kan ook aangepast worden naargelang de gewenste informatie en is gemakkelijk te bedienen, zelfs als je motorhandschoenen draagt. Het biedt ook Apple CarPlay, wat toelaat om een Apple iPhone te gebruiken via het touchscreen. Er is toegang tot navigatie-apps en via een Bluetooth helmset kunnen in- en uitgaande gesprekken gevoerd worden. De iPhone zelf kan ingeplugd worden via een USB laadpoort aan de rechterzijde van het MID. Handsfree Bluetooth connectiviteit is ook een optie voor iPhones en Android toestellen en de controle hiervan gebeurt via knoppen aan de linker stuurhelft.

De voor- en achterknipperlichten hebben een Noodstop Functie. Bij abrupt remmen boven 50 km per uur, gaan de noodknipperlichten aan om andere weggebruikers ervan te verwittigen dat er een harde remactie aan de gang is. De noodknipperlichten schakelen ook automatisch uit. Niet op basis van een eenvoudige timer, maar gestuurd door het verschil in wielsnelheid.

Voor 2020 is cruise control standaard aanwezig, dit om lange ritten op de snelweg nog comfortabeler te maken.

Motorblok
• Cilinderinhoud stijgt tot 1.084 cc met 75 kW (102PK) vermogen en 105 Nm koppel
• Dit werd bereikt door een nieuwe cilinderkop, kleptiming en -lift, nieuw gasklephuis en andere uitlaat
• Manuele overbrengingsverhoudingen aangepast en tandwielmateriaal geoptimaliseerd, waardoor gewicht bespaard wordt
• De demper heeft nu een variabele Uitlaat Controle Klep of Exhaust Control Valve (ECV) voor verbeterd geluid bij lage omwentelingssnelheden en prestaties bovenin het toerengebied

De SOHC 8 kleps paralleltwin houdt in essentie dezelfde architectuur voor 2020, maar heeft een grotere cilinderinhoud, 1.084 cc i.p.v. 998 cc. Het resultaat is dat het vermogen stijgt van 70 naar 75 kW (102PK) bij 7.500 tpm met een maximum koppel van 105 Nm (i.p.v. 99 Nm) bij 6.250 tpm. Belangrijk is dat de toename in vermogen en koppel vanaf 2.500 tpm over de hele lijn voelbaar blijft. Om tot de grotere cilinderinhoud te komen, werd de boring niet vergroot (blijft 92 mm), maar wel de slag; van 75,1 mm naar 81,5 mm. De compressieverhouding bedraagt 10.1:1. De cilinderwanden zijn nu in aluminium. Samen met gewichtsbesparingen in onder andere de transmissie, resulteert dit in een motorblok dat nu 2,5 kg lichter is: 66,4 kg. De DCT versie is 2,2 kg lichter met 74,9 kg. Net als voorheen zorgt de 270° krukas met oneven ontstekingsinterval voor de herkenbare sound en de uitstekende tractie. De cilinderkop is echter totaal hertekend, net zoals de gasklephuizen met een 46 mm diameter. De luchtinlaat en -uitlaat van de cilinder werd geoptimaliseerd. De ECU settings zijn nieuw en de hoek van de injector werd aangepast om tot een meer directe verstuiving te komen in de hervormde twin-spark verbrandingskamers. Honda’s SOHC Unicam kleptrein is een kenmerk dat afkomstig is uit de CRF450R MX competitie motor. De lage positie van de nokkenas draagt bij tot de compacte structuur van de cilinderkop. De kleptiming werd geoptimaliseerd voor 2020 en de lift van de in- en uitlaatkleppen steeg respectievelijk tot 10,1 mm en 9,3 mm (was 9,2 mm en 8,6 mm).
Om met de gevolgen van de verhoogde in- en uitlaatstroom om te gaan, werd de uitlaatdemper uitgerust met een variabele uitlaatklep, de Exhaust Control Valve (ECV), sterk gelijkend op die van de CBR1000RR Fireblade. Deze verbetert de prestaties en efficiëntie door te openen bij hogere toerentallen. Bij lage toeren is er een diepere grom.

De carterhelften zijn verticaal gescheiden. De waterpomp is – zeer efficiënt – ondergebracht in de koppelingsbehuizing met een geïntegreerde thermostaat in de cilinderkop. Manuele en DCT versies hebben dezelfde carterhelften met slechts detail verschillen. De water- en oliepomp worden in beide gevallen aangedreven door de balansassen. Dit is een semi-dry sump ontwerp met olieopslag in de lagere delen van de carters. Dit laat een minder hoge pandiepte toe, waardoor het gewicht van het blok lager wordt. Omdat de drukgevoede pomp in de tank zit waar de olie vandaan komt, is een drukgevoede passage niet nodig. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door het wederzijds heen en weer bewegen van de zuigers, terwijl primaire inertie- en koppelingstrillingen uitgeschakeld worden door de bi-axiale balansassen.

Voor 2020 is er ook een optimalisering van de voorste en achterste balanstandwielen, waardoor de versnellingsvorken verwijderd kunnen worden. Een krukas pulseer-ring ontdekt valse ontstekingsintervallen en draagt er op die manier aan bij dat de motor optimale verbranding heeft en de EURO5 normen haalt. Daarbij komt dat de 02 lambda-uitlaatsonde vervangen werd door Linear Air Flow (LAF) sensoren in de neerwaartse bocht van de uitlaat. Dit laat een veel accuratere meting toe van de lucht/benzine-verhouding.

Het aluminium koppelingscentrum en de drukplaat maken gebruik van hulpnokken om schakelen te vergemakkelijken. Slipper nokken voor deceleratie en terugschakelen; de koppelingsdiameter werd kleiner en heeft een lagere veerspanning voor een lichter gevoel in het koppelingshendel. De tandwielen zelf werden hervormd en zijn vervaardigd uit lichter materiaal. Een quickshifter blijft als accessoire verkrijgbaar.

Motorblok en chassis management elektronica
• IMU-gestuurde HSTC interventie niveaus geoptimaliseerd voor offroad gebruik
• Wheelie Control heeft 3 niveaus en IMU ondersteuning
• OFF-ROAD wordt toegevoegd aan de rij-modi TOUR, URBAN en GRAVEL
• Twee USER modi laten toe om de rij-modi optimaal persoonlijk af te stellen

Het blok van de Africa Twin ontving de voordelen van Throttle By Wire in 2018, waardoor er een optimale sturing van het motormanagement kwam op het vlak van vermogen en motorkarakter, samen met een uitgebreide HSTC versie voor de best mogelijke tractiecontrole. In 2020 wordt het systeem nog slimmer dankzij de komst van een zes axiale IMU*. Het systeem biedt 4 vermogensniveaus en 3 niveaus van motorrem. Er zijn nog steeds zeven niveaus in HSTC, maar de mate waarin elk niveau ingrijpt, werd geoptimaliseerd op basis van de input van de IMU. De ruimte tussen de niveaus is verbeterd zodat de rijder met nog meer precisie kan kiezen tussen de verschillende standen en de mate waarin er nog wielspin toegelaten wordt. HSTC kan ook volledig uitgeschakeld worden. Wheelie Control is een andere nieuwe functie. Ook hier wordt de meting van versnelling en hellingshoek en de snelheid waarmee die bereikt wordt in rekening genomen. De rijder kan kiezen tussen drie niveaus. Niveau 1 laat toe om het voorwiel in de lucht te heffen, maar verhindert onverwachte beweging. Niveau 3 verhindert elke vorm van lift van het voorwiel. Niveau 2 is een tussenweg. Wheelie Control kan ook volledig uitgeschakeld worden.

Er zijn vier standaard instellingen voor rij-modi: TOUR, URBAN, GRAVEL en OFF-ROAD. Dit is goed voor de meeste situaties. Daarbovenop komen twee USER settings, maar zelfs binnen de vaste rij-modi is het mogelijk om een aantal parameters aan te passen. HSTC tussen niveau 1 en 7 (en ‘off’), Wheelie Control tussen niveaus 1 en 3 (en ‘off’) en DCT S mode schakelpatroon niveaus 1-3.
TOUR gebruikt het hoogste vermogen (1) voor tourrijden met passagier en bagage plus middenniveau van motorrem (2) en een actief bochten ABS.
URBAN past bij een brede waaier aan vereisten en gebruikt het middenniveau van vermogen (2) en motorrem (2) met actief bochten ABS.
GRAVEL gebruikt het laagste niveau van vermogen (4) en motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS op de achterrem kan uitgeschakeld worden.
OFF-ROAD gebruik het lagere middenniveau aan vermogen (3) en het laagste niveau aan motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS van de achterrem kan uitgeschakeld worden.
USER 1 & 2 bieden de rijder een keuze tussen twee gepersonaliseerde instellingen. Met een keuze tussen vermogen 1-4, motorrem 1-3 en ABS (on-road/offroad) parameters.

3.4 Dual Clutch Transmission
• Super snel veranderen van versnelling met Manuele Transmissie of Automatische D of S-modi
• S- (met 3 niveaus) gaat hoger in de toeren en schakelt sneller af dan D, voor een meer agressieve rijstijl
• G switch verbetert achterwiel tractie bij offroad gebruik
• Hellingshoekdetectie past schakelpatroon aan afhankelijk van de hoek
• IMU biedt bochtendetectie voor betere schakeltiming

Honda heeft in Europa meer dan 100.000 motorfietsen met DCT verkocht sinds het systeem 10 jaar geleden zijn intrede maakte, in 2009. Als getuige van hoezeer de motor aanvaard is in de markt: het voorbije financiële jaar werden 48 procent motoren met DCT verkocht op de modellen waarop het systeem beschikbaar is. Het unieke DCT systeem levert consistente en supersnelle versnellingswissels en men raakt er zeer snel aan gewend. Er worden twee koppelingen gebruikt. Eentje voor opstarten, 1e, 3e en 5e versnelling, De andere voor de 2e, 4e en 6e met de hoofdas voor elke koppeling die geplaatst is in de andere, voor een compacte structuur. Elke koppeling wordt afzonderlijk gecontroleerd door een eigen electro-hydraulisch circuit. Als er een verandering van versnelling is, selecteert het systeem de beoogde versnelling die nog niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de tweede koppeling simultaan geactiveerd wordt. Het resultaat is een consistente, naadloze en supersnelle versnellingswissel. Daarbovenop komt dat als de twee koppelingen het overschakelen van een versnelling naar een andere sturen, dat er slechts een minimaal schokeffect is, waardoor het wisselen van versnelling als bijzonder soepel ervaren wordt. Er is ook een groot voordeel op het vlak van duurzaamheid, want fout schakelen behoort niet meer tot te mogelijkheden. Bovendien is het onmogelijk het blok per ongeluk te laten afslaan en de vermoeidheid van de rijder wordt verder beperkt. Er zijn verschillende rij-gebruikersmodi: MT-modus biedt manuele controle, waarbij de rijder schakelt via triggers en knoppen op het stuur. De automatische D-modus is ideaal voor de stad en de snelweg, en biedt de grootst mogelijke zuinigheid. De automatische S-modus biedt drie niveaus van sportief rijden omdat de ECU het blok hoger in de toeren laat klimmen alvorens op te schakelen en hij schakelt sneller af als bij het remmen meer motorrem nodig is. Zowel in D- als in S-mode laat het DCT ook manuele tussenkomsten toe wanneer dat gewenst is. Het volstaat voor de rijder om een van de bedieningsknoppen te gebruiken op de linker stuurhelft. Op het juiste moment schakelt DCT terug naar de automatische mode, afhankelijk van de openingsstand van de gashendel, de snelheid van de motor en de gekozen versnelling. DCT voor de Africa Twin is er ook op gericht optimaal te functioneren in een avontuurlijke omgeving met offroad functionaliteit geactiveerd via de G-schakelaar op het TFT touchscreen. Het activeren van de G-schakelaar in gelijk welke rij-modus verbetert het gevoel van tractie en controle door het verminderen van de koppelingsslip bij het veranderen van versnelling. Een andere opvallend kenmerk van de DCT is de detectie van de hellingshoek. Hier wordt het schakelpatroon aangepast op basis van de hellingshoek, zodat er te allen tijde een optimale controle is. Een nieuw kenmerk van de Africa Twin is de bochtendetectie van de DCT. Als de IMU vaststelt dat de motor in een bocht is, past het systeem subtiel het schakelprogramma aan met het oog op de meest natuurlijk aanvoelende versnellingswissels.

Chassis
• Een zes-axiale IMU bevindt zich centraal in de motor
• Een herwerkt en lichter frame met verbeterd aluminium subframe en een lichtere en stijvere swingarm in CRF450R-stijl voor betere achterwieltractie en feedback
• Bochten ABS biedt meer vertrouwen en heeft een offroad setting
• Nieuwe demping en veerstijfheid voor de Showa ophanging voor- en achteraan

Aan de basis van de on- en offroad prestaties van de Africa Twin ligt een Bosch MM7.10 zes-axiale IMU (Internal Measurement Unit), verstopt in het centrum van de motor. Het meet – in real time – versnelling, afremmen en hellingshoek en de snelheid waarmee die factoren verlopen. Het regelt de achterwieltractie via TBW en HSTC, grip tijdens het remmen vooraan met Bochten ABS, voorwiel-lift via Wheelie Control en de lift van het achterwiel door Rear Lift Control. Samen met de komst van deze nieuwe IMU voor 2020 is er ook een nieuwe balans qua kracht en stijfheid voor het stalen semi-dubbel wiegframe. Dit werd compleet hertekend door de Honda ingenieurs met het oog op een grote potentieel bij offroad gebruik en een beter allround gedrag. De stijfheid rond het balhoofd werd geoptimaliseerd voor een beter gevoel van de grip vooraan. De hoofbalken zijn nu ook dunner en rechter, en de voorste gekruiste buis is weg. Het frame weegt 1,8 kg minder dan het vorige. Een opgeschroefd aluminium subframe (in rood) vervangt de integrale stalen structuur van het vorige model en is met een breedte van 195 mm maar liefst 40 mm smaller – cruciaal om gemakkelijk bij de grond te kunnen met beide voeten. De aluminium swingarm is compleet nieuw en is 500 gram lichter. Hij is gebaseerd op het design dat gebruikt wordt op de WK-winnende CRF450R. De verbeterde stijfheid zorgt voor een betere tractie en een betere feedback naar de rijder. Met een veerweg van 230 mm biedt de Showa upside down vork een uitstekende schokabsorptie en de veranderde settings bieden een verbeterde werking op de weg én offroad. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar en een aluminium kroonplaat bovenaan die verbonden is met de onderste gegoten kroonplaat verbindt de beide vorkbenen. De achterschokbreker werd aangepast om perfect te passen bij de vernieuwde voorvork en biedt 220 slag voor de as en heeft een 46 mm cilinder met afzonderlijk reservoir voor een stabiele demping onder alle omstandigheden. De voorspanning kan ingesteld worden via een grote draaiknop op de schokbreker. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar. De IMU neemt hellingshoek, rem (via sensoren op het het voor- en achterwiel) en de slip van beide wielen in aanmerking om de remdruk via het ABS te regelen. Op dezelfde manier wordt een plotse lift van het voorwiel gedetecteerd. Bij stilstand kan het ABS achteraan uitgeschakeld worden voor offroad gebruik.

Zoals op het vorige model zijn er tweedelige radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen op 310 mm wave-type remschijven vooraan. De achterste 256 mm schijf heeft geperste gaten. Het 21 inch wiel vooraan en een 18 inch achteraan zijn uitgerust met 90/90-21 en 150/70-18 banden. Noppenbanden (Continental 90/90-21 M/C54 S en 150/70B 18M/C 70Q goedgekeurd voor respectievelijk 180 km per uur en 160 km per uur) zijn goedgekeurd.

De grondspeling blijft onveranderd 250 mm, met een wielbasis van 1.575 mm en balhoofdshoek en naloop van 27°en 113 mm. Rijklaar gewicht daalde met 5 kg tot 226 kg.

Accessoires
Het aanbod van originele Honda Accessoires voor de Africa Twin werd uitgebreid met: bagageopties, waaronder een Premium 42L aluminium topbox en zijkoffers plus een grote set met 58L plastic topbox en zijkoffers. Twee zadelhoogtes (laag op 825-845 mm en hoog op 870-895 mm), touring windscherm, radiatorbescherming, motorbescherming, zij-buizen, extensie voor de handbescherming, verwarmde handvatten en een laadpoort.

Prijzen en Beschikbaarheden
De 2020 CRF1100L Africa Twin zal beschikbaar zijn in twee kleuren:
1) Mat Ballistic Black Metallic
2) Grand Prix Red
en is vanaf medio november 2019 bij de officiële Honda dealer verkrijgbaar, vanaf € 16.858,- (DCT: € 18.158,-), incl.BTW, BPM en rijklaarkosten.

Extra Africa Twin Adventure Sport:

Voor een optimale ophanging voor- en achteraan, is de Africa Twin Adventure Sports ook beschikbaar met Showa EERA™ als optie. Vier standaard modi - SOFT, MID, HARD and OFF-ROAD – zorgen ervoor dat alle rijomstandigheden gecontroleerd worden. En er is een USER modus voor verdere finetuning. De voorspanning van de achterschokbreker kan ook aangepast worden wanneer de motor stil staat.

Ontworpen om lange afstanden af te leggen, biedt de grotere voorkuip veel wind- en weerbescherming, en die bescherming wordt nog verder versterkt door het vijfvoudig in de hoogte verstelbare windscherm. De Africa Twin Adventure Sports deelt nu zijn zithoogte met de Africa Twin: 850-870 mm (beduidend lager dan de 900-920 mm van het vorige model).

Met een inhoud van 24,8 liter is er een potentieel rijbereik van 500 km. Dit dankzij een verbruik van amper 4,8 liter op 100 kilometer. (1 op 20,4, WMTC mode). Een grotere carterbescherming, aluminium panelen en een aluminium draagrek behoren tot de standaarduitrusting.

Om de demping voor- en achteraan te perfectioneren – en de veervoorspanning af te stellen op de rijomstandigheden – is de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment een optie op de nieuwe Africa Twin Adventure Sports. Showa EERA past de demping aan op de geselecteerde rij-modus en zorgt voor een optimale reactie van de ophanging onder alle rijomstandigheden – comfort bij lagere snelheden en stabiliteit bij hogere snelheden. De input wordt verkregen via slagsensoren op de ophanging en via de IMU (Inertial Measurement Unit). Er zijn drie Road settings: SOFT heeft de laagste demping voor de zachtste reactie, veelzijdig MID is een allround setting en HARD biedt de hoogste dempingskracht op alle snelheden en is gericht op sportief rijden. Er is een OFF-ROAD setting die de vorkdemping trapsgewijs opvoert naarmate de snelheid van de veerwerking stijgt en daaraan gekoppeld een hogere demping voor de achterschokbreker levert. De veervoorspanning van de achterveer kan elektronisch aangepast worden als de motor stil staat, dit met vier voorgeprogrammeerde settings: 1) Solo rijden, 2) Solo met bagage, 3) Rijden met passagier en 4) Rijden met passagier en bagage. Een USER optie stelt in staat om de demping te finetunen voor- en achteraan en er zijn 24 veervoorspanningskeuzes.
De Africa Twin Adventure Sports is ook beschikbaar met standaard Showa ophanging. Met een veerweg van 230 mm biedt de Showa upside down vork een uitstekende schokabsorptie en de veranderde settings bieden een verbeterde werking om de allround prestaties te verbeteren. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar en een aluminium kroonplaat bovenaan die verbonden is met de onderste gegoten kroonplaat verbindt de beide vorkbenen.

2020 Honda AfricaTwin Adventure Sports L4 Tricolore NHB53H

Om bandenherstel te vergemakkelijken zijn er op de roestvrijstalen spaakwielen tubeless Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T of Metzeler Karoo Street banden gemonteerd. Maten: 90/90-21M/C 54H en 150/70R18 M/C 70H. Noppenbanden (Continental 90/90-21M/C 54S and 150/70B 18M/C 70Q) zijn ook goedgekeurd voor gebruik.

Prijzen en Beschikbaarheden
De 2020 CRF1100L Africa Twin zal beschikbaar zijn in twee kleuren:
1) Mat Ballistic Black Metallic
2) Grand Prix Red
en is vanaf medio november 2019 bij de officiële Honda dealer verkrijgbaar, vanaf € 16.858,- (DCT: € 18.158,-), incl.BTW, BPM en rijklaarkosten.

Technische gegevens 2020 Honda Africa Twin CRF1100L (Adventure Sport)

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin met 8 kleppen SOHC, 270° krukas en unicam
Inhoud 1084cc
Boring x Slag 92mm x 81,5mm
Compressie verhouding 10.1:1
Max. Vermogen 102pk (75kW) @ 7.500 tpm
Max. Koppel 105Nm @ 6.250 tpm
Geluid niveau  73dB
Olie reservoir 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)
BRANDSTOF SYSTEEM  
Systeem PGM-FI
Tankinhoud 18,8Liter (24,8 Liter)
CO2 Uitstoot 112g/km MT  
  110g/km DCT
Verbruik 4,9L/100km (20,4km/L) MT
  4,8L/100km (20,8km/L) DCT
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Batterij Capaciteit 12V-6Ah Li-ion batterij (20u)
ACG Output  0,49 kW/5.000 tpm
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppgeling met veren, assist en slipperkoppeling met aluminium nok. 
  DCT – 2 natte meerplaatskoppelingen met veren
Aandrijving 6 versnellingen (manueel en DCT)
FRAME  
Type Semi dubbel wiegframe
CHASSIS  
Afmetingen (L*B*H) 2.330mm x 960mm x 1.395mm 
Wielbasis 1.575mm
Balhoofdhoek 27,5°
Naloop 113mm
Zadelhoogte 850/870mm (lager zadel 825mm, hoger zadel 895mm)
Grondspeling 250mm
Rijklaargewicht 226 / DCT 236kg (Incl. Showa EERATM 240 kg/DCT 250 kg)
VERING  
Type voor Showa 45mm cartridge-type upsd telescoopvork met schroefstijl aanpassing voor veervoorspanning en demping. 230 mm veerweg. (EERATM - Showa)
Type achter Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link Showa met gas-geladen demper, schroefstijl aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras. (EERATM - Monoblock)
WIELEN Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link Showa met gas-geladen demper, schroefstijl aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras. (EERATM       Monoblock)
Velgen voor Aluminium velg met spaken 21M/C x 2.15
Velgen achter Aluminium velg met spaken 18M/C x MT4.00
Grootte velg voor 21"
Grootte velg achter 18"
Voorband 90/90-21M/C 54H (tube type) 
  (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / 
  Metzeler Karoo Street) 
Achterband 150/70R18M/C 70H (tube type) 
  (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / 
  Metzeler Karoo Street)
REMMEN Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T (EERATMBridgestone)
ABS systeem 2-kanaals met IMU
  Instelbare ABS met on-road en offroad instelling
Remmen voor 310mm dubbele wave-type remschijf met aluminium naaf en radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en remblokken in gesinterd metaal.
Remmen achter 256mm wave-type remschijf met enkelzuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal. 2 kanaals uitschakelbaar ABS.
UITRUSTING & ELEKTRONICA 310mm dubbele wave-type remschijf met aluminium naaf en radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en remblokken in gesinterd metaal. (EERATM -  310mm)
Uitrusting LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi informatie display
Beveiligingssysteem Immobiliser, veiligheids alarm (optioneel)
Koplamp LED
Achterlicht LED
Elektronica Daytime running lights, Bluetooth audio en Apple Carplay, USB poort, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, bochtenverlichting wheelie control (EERATM)

Nieuwe kleurstellingen voor de 2020 Kawasaki Ninja ZX-6R
De legendarische Ninja ZX-6R brengt ook in 2020 de Supersport klasse naar het volgende niveau met de modernste technologieën en ongekende bruikbaarheid op straat.

Straat Supersport
De kracht van de ZX-6R komt vanuit zijn unieke 636cc motorblok. Het verhogen van de inhoud van het motorblok heeft in deze klasse een grote invloed op het vermogen en in het bijzonder het koppel. Hierdoor is de motor naast zijn uitzonderlijke sportieve prestaties ook goed en comfortabel te gebruiken op straat. De ZX-6R is uitgerust met hoogwaardige componenten zoals een Showa Big Piston voorvork, Monobloc remklauwen, Assist & Slipperclutch en de Kawasaki Quick Shifter (KQS). De straatambities van de ZX-6R worden onderstreept door de toevoeging van Kawasaki’s intelligente anti-blokkeringssysteem (KIBS), KTRC Traction Control en powermodes. Het dashboard kent vele functies waaronder een brandstofmeter, het resterende bereik en is er 12V-power take off ingebouwd. Ondanks zijn Supersport voorkomen is er veel aandacht besteedt aan een ergonomische rijpositie.

De Ninja ZX-6R is voor 2020 beschikbaar in 2 vernieuwde kleurstellingen; Metallic Spark Black en de vernieuwde KRT editon (Lime Green / Ebony).

Performance Pakket
Het Performance Pakket haalt het allerbeste naar boven in de 2020 Ninja ZX-6R.
De kit bestaat uit een Akrapoviè Carbon uitlaat, Buddyseat cover, tankpad en kneepads.

Deze rasechte hightech Supersport staat vanaf november in de showroom bij de Kawasaki dealer. Prijzen worden later bekend gemaakt.

 2020 Ninja ZX 6R 4 1200x800

2020 Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10R SE kleuren

De Kawasaki Ninja ZX-10R is al jaren de maatstaf in de sportieve 1000cc klasse, zowel op straat als op het circuit. Nu krijgt Kawasaki’s superbike een geheel vernieuwde KRT kleurstelling volledig in lijn met WorldSBK machine van viervoudig wereldkampioen Jonathan Rea, terwijl de Ninja ZX-10R SE zich handhaaft als de meest geavanceerde Ninja ZX-10R ooit.

Ninja ZX-10R
Door de grenzen steeds verder te pushen is de Ninja ZX-10R geëvolueerd in een van de meest succesvolle superbikes.
Met de laatste evolutie is het vermogen van de 1000cc krachtbron gestegen naar 203pk met een betere verdeling van het vermogen over het gehele toerenbereik. Door motorcomponenten uit de racerij, zoals de klepbediening en de lichtgewicht krukas, klimt het blok sneller in toeren en zijn er hogere toerentallen mogelijk.
Gekoppeld aan de standaard Kawasaki Quick Shifter KQS (up en down) zorgt dit voor sensationele acceleraties.
Voor wie dit niet voldoende is zijn er racenokkenassen en een volledig Akrapoviè uitlaatsysteem beschikbaar. Het perfect uitgebalanceerde chassis wordt aangevuld met een hoogwaardige Showa Balance Free voorvork, Brembo M50 monobloc remklauwen en een uitgebreide range aan elektronische hulpmiddelen waaronder Kawasaki Cornering Management om zo een ultieme rijervaring en scherpe handling te creëren.

De Ninja ZX-10R is voor 2020 leverbaar in een geheel nieuwe KRT kleurstelling (Lime Green / Ebony).

Ninja ZX-10R SE
De 2020 Ninja ZX-10R SE is voorzien is van de zeer hoogstaande KECS elektronische Showa vering voor een weergaloze handling, zowel op het circuit als op de weg. Dit intelligente semi-actieve systeem past zelf binnen 0,001 seconde de demping van de hoogwaardige Showa voorvork en achter schokdemper aan voor maximale controle en vertrouwen onder praktisch alle omstandigheden. De schitterend gesmede lichtgewicht Marchesini wielen en de Kawasaki Quick Shifter KQS (up en down) maken van de Ninja ZX-10R SE de ultieme superbike onder alle omstandigheden.

De Ninja ZX-10R SE is voor 2020 leverbaar in de unieke zelfherstellende Metallic Carbon Gray / Neutron Silver / Lime Green kleurstelling die kleine krasje en slijtplekken zelf herstelt.

Performance pakketten
Voor de 2020 Ninja ZX-10R en ZX-10R SE is er het Performance pakket, bestaande uit een WorldSBK geïnspireerde carbon Akrapoviè uitlaat, kneepads en een seatcover in kleur.

De 2020 Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10R SE staan vanaf december in de showroom bij de Kawasaki dealer. Prijzen worden later bekend gemaakt.

2020 Ninja ZX 10R 5 1200x800

Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl

 

KTM is trots op zijn innovatieve benadering van motorsport en op de introductie van de KTM SX-E5, een nieuwe elektrisch aangedreven motor voor jonge rijders. Dit Ready to Race-model werd vorig jaar aangekondigd en groeit mee met de rijder, terwijl het zowel premium prestaties als alle voordelen van een elektrisch aangedreven voertuig biedt.

KTM heeft hard gewerkt om alle kennis die in de afgelopen tien jaar over elektrische voertuigen is opgedaan, te benutten voor de ontwikkeling van de KTM SX-E 5. Het eindproduct is een zeer competitieve elektrische minibike met een vermogensafgifte die vergelijkbaar is met de KTM 50 SX, maar met minimaal onderhoud en geluid. De motor heeft zes vermogensinstellingen, waardoor een complete beginner rustig op een Ready To race-machine kan beginnen, terwijl de modus voor het hoogste vermogen de snelste juniorrijder spanning en uitdaging biedt. Het premium chassis van de KTM SX-E 5 is ontwikkeld door onze KTM-ingenieurs. De machine heeft een volledig aanpasbare rijhoogte, helemaal in combinatie met de extra KTM PowerParts-verlagingsset, en is gericht op rijders van drie tot tien jaar oud. Een groot pluspunt van deze kwalitatief hoogwaardige motor is dat hij meegroeit met de rijder, zowel wat zijn of haar lengte als het behendigheidsniveau betreft.

2020 KTM SX E5 2020 action

Deze innovatieve juniormotor heeft een elektrische motor die wordt aangedreven door een supermoderne lithium-ionaccu met een robuuste behuizing voor maximale bescherming: veiligheid stond centraal bij de ontwikkeling van dit model. De vermogensafgifte is soepel en controleerbaar, waardoor de rijervaring beter is dan die van vergelijkbare motoren en de wendbaarheid op een motocrossbaan geweldig is. De KTM SX-E 5 is net als zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor uitgerust met een luchtgeveerde WP XACT 35-vork en WP XACT-schokdemper. Daarnaast biedt deze kleine krachtpatser echte race-ergonomie en kwaliteitsonderdelen als premium schijfremmen, gegoten voetsteunen en een taps aflopend aluminium stuur. Sterker nog: de KTM SX-E 5 heeft hetzelfde ontwikkelproces doorlopen als de grotere SX-modellen die door het Red Bull KTM Factory Racing Team worden gebruikt. Het is een spannende, innovatieve en veilige racemachine die nieuwe rijkansen creëert voor jonge rijders die niet van ophouden weten.

“We zijn heel enthousiast dat de KTM SX-E 5 nu bij de dealers komt te staan. Deze motor heeft een premium chassis, zoals al onze SX-modellen, maar biedt ook geweldige rijeigenschappen dankzij de elektrische motor. Dit model is eenvoudig te besturen, maar kan ook supersnel zijn zonder lawaaiig te worden. We hebben de motor getest met allerlei verschillende rijders. Een complete beginner kan met deze motor door het rijgemak bijna direct het circuit op en een motorracer op nationaal niveau kan zelfs de rondetijden van een model met verbrandingsmotor evenaren, wat heel bijzonder is. Door de aanpasbaarheid van de motor kan een rijder deze jarenlang gebruiken, maar toch steeds sneller worden. Ook is de rijder met deze motor onafhankelijker, omdat er naast het smeren van de ketting slechts minimaal onderhoud nodig is. Het elektronicateam heeft bovendien hard gewerkt om dit model zo veilig mogelijk te maken. De KTM SX-E 5 is echt een fantastisch nieuw model in het KTM-productaanbod, dat competitieve prestaties combineert met grote aanpasbaarheid voor de rijder”, vertelt Joachim Sauer, KTM Senior Product Manager Offroad.

E-mobiliteit is niet meer weg te denken uit de hedendaagse visie op vervoer en KTM heeft dan een toegewijd R&D-team dat hard werkt aan de ontwikkeling van platforms voor de elektrische KTM-motorfietsen van de toekomst. In combinatie met de jarenlange ervaring in het bouwen van sportmotoren zorgt dit ervoor dat KTM een van de koplopers is op het gebied van deze e-technologie. KTM heeft aangekondigd zich te richten op motoren met 4-18 kW (piekvermogen) en lage bedrijfsspanning en zet zich in om aan de strengste veiligheidseisen te voldoen. De introductie van de KTM SX-E 5 is een spannend nieuw hoofdstuk in het e-mobiliteitsverhaal van KTM.

De nieuwe KTM SX-E 5 is deze herfst beschikbaar bij geautoriseerde KTM-dealers. Bezoek voor meer informatie over prijzen en beschikbaarheid de lokale KTM-dealer of www.ktm.com.

De Kawasaki Vulcan S is de uitblinker in het Cruiser segment. Door zijn bijzondere design en unieke Ergo-Fit systeem staat de Vulcan S apart in zijn klasse. De Kawasaki Vulcan S is al vanaf zijn introductie uiterst succesvol in het Cruiser segment door de beste handling en performance in zijn klasse en zijn volkomen eigen uiterlijk. De Urban Cruiser is ongekend populair bij een breed publiek, dit onder andere door het beschikken over een moderne en krachtige 650cc parallel-twin en de unieke ERGO-FIT lijn. De Vulcan S is ook geschikt voor het A2 rijbewijs.

In 2020 is de Vulcan S maar liefst in drie uitvoeringen beschikbaar. Dit seizoen verschijnt de Vulcan S in de populaire en tijdloze kleurstelling Metallic Flat Spark Black. Daarnaast zijn er nog 2 SE uitvoeringen beschikbaar voorzien van schitterend lakwerk en wheelstriping. De kleurstellingen voor het SE model zijn Metallic Spark Black met gouden accenten en Metallic Spark Black met groene accenten.

2020 Kawasaki Vulcan S EN650D 44SBK2DRF1CG

Customize de Vulcan S naar wens met de Kawasaki Ergo-Fit
De Vulcan S is aan te passen naar de lichaamsbouw van praktisch iedere rijder, hierdoor is hij voor iedereen even toegankelijk. Zo zijn er onder andere “Reduced Reach” en “Extended Reach” zadels verkrijgbaar evenals een Easy reach stuur en verstelbare voetsteunen.

Daarnaast zijn er nog 2 fantastische accessoire pakketten te verkrijgen. Het Sport pakket met een Arrow volledig uitlaat systeem en Smoke windscherm en het Light Tourer pakket met een groter windscherm, sissybar en lederen zijtassen. Uw Kawasaki dealer vertelt u graag meer over de mogelijkheden.

De 2020 Vulcan S staat al vanaf november bij uw Kawasaki dealer in de showroom. Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl.

De derde week van september staat in Europa in het teken van de Week van de Mobiliteit. Tijdens die week besteedt men aandacht aan het verplaatsingsgedrag en aan alternatieve
vervoersmodaliteiten. FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) vestigt extra de aandacht op 125 cc motoren en scooters die ook met het rijbewijs B bestuurd mogen worden als mobiliteitsalternatief.

Sinds september zijn de fileproblemen in volle hevigheid teruggekeerd. Logisch dat pendelaars naar alternatieven uitkijken. De motor of scooter is dan een goed alternatief, maar worden doorgaans over het hoofd gezien. Het openbaar vervoer (trein, tram, bus) en de fiets worden eerder als vervanger voor de auto naar voren geschoven. “Maar als je niet gemakkelijk een station kunt bereiken, niet op fietsafstand van je werk woont of bus, tram, trein en fiets moet combineren, zijn die alternatieven niet altijd even interessant,” weet Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.

Start2Ride
In de - Europese - Week van de Mobiliteit met evenementen in Antwerpen (15/9) en Brussel (22/9) organiseert FEBIAC daarom ook de ‘We Are Mobility’ Tour. Iedereen kan daar de nieuwe ‘micromobility’- voertuigen (steps, monowheels, hoverboards, …) komen testrijden. Informatiestanden leggen de focus op sharingconcepten met auto en scooter. Ook het FEBIAC-project ‘Start2Ride’ organiseert een informatiestand waar men de aandacht vestigt op de gemotoriseerde tweewielers en hun voordelen.

Tussen de files door
Hét voordeel van de motor of scooter is dat je in fileverkeer tussen de rijen auto’s door mag rijden op voorwaarde dat het snelheidsverschil met het overige verkeer niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt en dat je als de snelheid van al het verkeer meer is dan 50 kilometer per uur, weer invoegt. Wie de auto laat staan en met een gemotoriseerde tweewieler op weg gaat, zorgt er ook voor dat er al één wagen minder op de weg is. Als méér verkeersdeelnemers de motor of scooter zouden nemen voor woon-werkverplaatsingen, vermindert zo de verkeersdruk voor iedereen. Momenteel zijn er in ons land bijna vijfhonderdduizend motoren en scooters ingeschreven. Daarvan is een groot deel in het bezit van personen die (nu nog) met de auto naar en van het werk rijden...

Motorrijden met rijbewijs B
Om met een motor of scooter de weg op te mogen, is het niet altijd noodzakelijk om het specifieke motorrijbewijs A op zak te hebben. Je kunt in België met het autorijbewijs met een 125 cc motor of scooter aan het verkeer deelnemen. De bestuurder moet dat rijbewijs B minstens twee jaar in bezit hebben. Het 125 cc-voertuig mag een vermogen van maximaal 15 pk (11kW) hebben. Wie na 1 mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald is wel verplicht om vier uur scholing te volgen, maar er hoeft geen praktische of theoretische proef afgelegd te worden.

De vele voordelen van 125 cc
Omdat met het rijbewijs B al genoeg verkeersinzicht opgebouwd is, is de overstap naar een gemotoriseerde tweewieler 125 cc relatief klein. De snelheid en de acceleratie van een 125 cc’er ligt op het niveau van het overige verkeer. Je rijdt in stadsverkeer en in het verkeer op de grotere wegen even vlot als de rest. Op de snelweg moet je wel rekening houden met een kruissnelheid van 110 kilometer per uur. Maar in fileverkeer is dat kleine nadeel van geen belang: er is dan toch stilstaand tot stapvoets verkeer. Door het geringe gewicht en de smalle bouw is zo’n 125 cc motor of -scooter wendbaar en kun je er in stadsverkeer gemakkelijk mee uit de voeten.

Financieel
Een 125 cc heeft ook financiële voordelen. De aanschafprijs van een nieuwe 125 cc’er is interessant: van nog geen 2.000 euro tot 4.500 euro. De lopende kosten zijn laag zijn: er is een vrijstelling van verkeersbelasting, er is een éénmalige belasting voor in verkeerstelling, en de brandstofkosten zijn gering (de meeste 125 cc’ers doen 100 kilometer met slechts 3 liter benzine - of zelfs minder). De fiscale voordelen van motoren en scooters gelden natuurlijk ook voor de 125 cc-scooter en -motor: 100% aftrekbaarheid van de aanwijsbare kosten voor beroepsverplaatsingen en woon-werkverkeer met de gemotoriseerde tweewieler en van de uitrusting voor een motor of scooter.

125cc motorfiets B rijbewijs foto Yamaha

Bron: FEBIAC (Vereniging van Belgische Automobiel- en Tweewielerindustrie). Foto: Yamaha Motor

De Motocross of Nations op het TT-Circuit in Assen komt eraan! Naast drie soorten petten en een official fan-shirt breidt Living for the Weekend de collectie vanaf vandaag uit met een official Living for the Weekend MXoN Hoodie. Dit voor zowel kinderen als volwassenen. Ook de achterkant zien? Alle foto's en details over deze items zijn te vinden in de webshop.

Prijzen:
T-Shirts: €19,95
Hoodies €34,95
Petten: €19,95

Te bestellen via www.livingfortheweekend.mx

MXON Team Nederland merchandise

Triumph Motorcycles is er ongelooflijk trots op dat het de Distinguished Gentlemans Ride (DGR) voor het zesde achtereenvolgende jaar ondersteunt als hoofdsponsor.

Op zondag 29 september 2019 zullen meer dan 125.000 volledig in stijl geklede deelnemers in meer dan 700 steden in 110 landen over de hele wereld hun sjaals omdoen, stropdassen strikken, tweed jasje persen en op hun favoriete klassieke motorfiets plaatsnemen met als doel meer dan $7 miljoen op te halen en het bewustzijn te verhogen voor de (geestelijke) gezondheid van mannen en in het bijzonder prostaatkanker.

Onze focus dit jaar is het verhogen van het aantal fondsenwervers en geld in te zamelen voor de gezondheid van mannen door het onder de aandacht brengen van de zeer persoonlijke connectie die rijders hebben met de DGR via een campagne genaamd "Ride for the people you love". Dit zal worden gedeeld in de aanloop naar het belangrijkste DGR-evenement in 2019 met de presentatie van verschillende korte video's over de persoonlijke motivatie van mensen om deel te nemen aan het DGR. We delen deze authentieke verhalen met elkaar met de ambitie om meer fondsenwervers te bereiken, met name ter ondersteuning van doelen waar mensen een diepe persoonlijke affiniteit mee hebben. We vertellen hun DGR-verhaal; voor wie ze rijden, waar ze op rijden en de redenen waarom het zo belangrijk is.

The Distinguished Gentlemans Ride is opgericht in Sydney, Australië door Mark Hawwa. Hij werd geïnspireerd door een foto van Mad Men's Don Draper op een klassieke motor in zijn mooiste pak. Mark besloot dat een themaritje een geweldige manier zou zijn om het vaak negatieve stereotype van mannen op motorfietsen te bestrijden en tegelijkertijd de wereldwijde motorgemeenschap te verbinden.

Die eerste rit in 2012 bracht meer dan 2.500 rijders in 64 steden samen. Het succes van het evenement moedigde de oprichter aan om na te denken over hoe het gebruikt zou kunnen worden om een waardig doel te steunen, wat vorig jaar leidde tot de grootste wereldwijde rit die tot nu toe werd gehouden met meer dan 115.000 rijders in 101 landen die in totaal meer dan 6 miljoen dollar inzamelden voor liefdadigheidsdoelen.

Als belangrijke sponsor sinds 2014 heeft Triumph besloten dat de Distinguished Gentlemans Ride alles vertegenwoordigt wat gevierd moet worden over motorrijden en heeft het evenement rechtstreeks ondersteund met de hulp van ons wereldwijde netwerk van meer dan 700 dealers en 100.000 gepassioneerde rijders, waardoor DGR uit is gegroeit tot een wereldwijd fenomeen.

Onze gezamenlijke focus is gericht op mannen die de nodige tegenslag in het leven hebben gekend. In het bijzonder door de gepassioneerde steun van onze rijders in te zetten om geld in te zamelen voor onderzoek naar prostaatkanker, geestelijke gezondheid en zelfmoordpreventieprogramma's, als onderdeel van de missie van de DGR om de gezondheid van mannen wereldwijd te ondersteunen. Deze fondsen worden geïnvesteerd door de Movember Foundation, 's werelds grootste mannengezondheidsorganisatie.

Triumph Distinguised Gentlemans Ride 2019

Het is Herfst Sale bij Stena Line en dat betekent profiteren van 15% korting op een overtocht naar Engeland t/m 31 maart 2020. Of je nu komend weekend naar de British Superbikes op Oulton Park wil, voordelig wilt nazomeren, motorrijden in de herfstvakantie, met Kerst familie bezoeken of alvast de beste plaatsen wilt boeken voor een motortrip in het voorjaar 2020, je kunt flink besparen op je overtocht. Met onze uitstekende faciliteiten, maken we van elke overtocht een relaxte minicruise. Om je verblijf op onze comfortabele ferry’s nog aantrekkelijker te maken, ontvang je nu ook 10% korting op hutten en vooraf geboekte maaltijden.

Zijn je reisdata nog niet zeker? Boek het Flexi of Premium tarief. Dan kun je je boeking zonder administratiekosten wijzigen: je betaalt alleen -indien van toepassing - het verschil in tarief. Maar wees er snel bij. Deze actie loopt tot 15 september 2019.

Vul de actiecode AUTUMN19 in om de korting te ontvangen wanneer u boekt.

* Extra leden krijgen 20% korting op Economy, Flexi en Premium tarieven op de route Hoek van Holland-Harwich en niet-leden krijgen 15% korting. Nog geen lid? Schrijf je in voor Extra via deze link voor je boekt en je profiteert direct! Kortingstarieven zijn o.b.v. beschikbaarheid, er is een gelimiteerd aantal tickets beschikbaar.Extra-leden krijgen zelfs 20% korting.*

https://mtrn.ws/StenaLine

stena line UK kortingscode motorrijden

Roan van de Moosdijk bleef kalm tijdens de laatste ronde van het FIM European EMX250 Motocross Championship om de titel voor Kawasaki en het F&H Racing Team binnen te halen.

De Nederlandse tiener had in de tweede manche van de MXGP van Uddevalla, Zweden, slechts een finish in de top negen nodig en reed in de eerste bocht een veilige lijn naar plek 6, maar werd vervolgens ernstig gehinderd bij het uitkomen van bocht twee toen een andere rijder voor hem viel en deze moest ontwijken met als gevolg dat hij nu buiten de top 10 reed. Gelukkig wist Roan zich snel te herstellen en reed al weer op de negende positie aan het eind van de tweede ronde. Terwijl zijn titelrivalen vrij baan hadden vooraan, bleef Roan kalm om aan het einde van ronde vier door te pakken naar de zesde plek. Verder vermeed hij elk mogelijk contact met de andere rijders om zo de finish te passeren op plek 6 en de Europese titel binnen te halen! Nu dat hij zijn seizoensdoel heeft bereikt, zal Roan nu de laatste twee MX2 GP's in Turkije en China meedoen ter voorbereiding van zijn opstap naar het FIM MX2 Wereldkampioenschap in 2020. Het binnenhalen van de titel geeft ook aan dat zijn nominatie voor Team NL tijdens de Motocross of Nations meer dan gerechtvaardigd is.

Roan van de Moosdijk: "Het was een beetje stressvol de afgelopen dagen, maar ik heb het de afgelopen maanden goed naar mijn zin gehad en veel races gewonnen, dus ik ging met vertrouwen dit laatste race weekend in. Natuurlijk was ik een beetje nerveus voor de tweede race, maar ik denk dat dat normaal is! Mijn start was redelijk goed, maar in de tweede bocht crashte Haarup. Ik moest stoppen en verloor vijf of zes plekken. Toen zag ik Rubini slechts een of twee posities voor mij. Hij passeerde iemand en ik deed hetzelfde. Ik controleerde de race en wist dat dat genoeg was. Tijdens de laatste paar ronden zei ik tegen mijzelf: ‘gewoon niet crashen, geen fouten maken’ en liet me door één rijder passeren in de laatste ronde om ervoor te zorgen dat er niets meer kon gebeuren en zodoende de titel veilig te stellen. Ik wil iedereen om me heen bedanken - Kawasaki, mijn team, mijn sponsors, mijn familie en mijn vriendin. Nu ga ik, ter voorbereiding op volgend jaar, de MX2 GP’s racen in Turkije en China. Dit zal tevens een goede voorbereiding zijn als de Nederlandse federatie me mij uiteindelijk kiest voor Team NL met de MX of Nations. Zowel de GP van Turkije als ook China zijn natuurlijk harde banen en Assen is een zandbaan, maar ik heb al laten zien wat ik in het zand kan doen. ”

Roan van de Moosdijk kampioen EMX250

Kawasaki Ninja 650