De derde week van september staat in Europa in het teken van de Week van de Mobiliteit. Tijdens die week besteedt men aandacht aan het verplaatsingsgedrag en aan alternatieve
vervoersmodaliteiten. FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) vestigt extra de aandacht op 125 cc motoren en scooters die ook met het rijbewijs B bestuurd mogen worden als mobiliteitsalternatief.

Sinds september zijn de fileproblemen in volle hevigheid teruggekeerd. Logisch dat pendelaars naar alternatieven uitkijken. De motor of scooter is dan een goed alternatief, maar worden doorgaans over het hoofd gezien. Het openbaar vervoer (trein, tram, bus) en de fiets worden eerder als vervanger voor de auto naar voren geschoven. “Maar als je niet gemakkelijk een station kunt bereiken, niet op fietsafstand van je werk woont of bus, tram, trein en fiets moet combineren, zijn die alternatieven niet altijd even interessant,” weet Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.

Start2Ride
In de - Europese - Week van de Mobiliteit met evenementen in Antwerpen (15/9) en Brussel (22/9) organiseert FEBIAC daarom ook de ‘We Are Mobility’ Tour. Iedereen kan daar de nieuwe ‘micromobility’- voertuigen (steps, monowheels, hoverboards, …) komen testrijden. Informatiestanden leggen de focus op sharingconcepten met auto en scooter. Ook het FEBIAC-project ‘Start2Ride’ organiseert een informatiestand waar men de aandacht vestigt op de gemotoriseerde tweewielers en hun voordelen.

Tussen de files door
Hét voordeel van de motor of scooter is dat je in fileverkeer tussen de rijen auto’s door mag rijden op voorwaarde dat het snelheidsverschil met het overige verkeer niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt en dat je als de snelheid van al het verkeer meer is dan 50 kilometer per uur, weer invoegt. Wie de auto laat staan en met een gemotoriseerde tweewieler op weg gaat, zorgt er ook voor dat er al één wagen minder op de weg is. Als méér verkeersdeelnemers de motor of scooter zouden nemen voor woon-werkverplaatsingen, vermindert zo de verkeersdruk voor iedereen. Momenteel zijn er in ons land bijna vijfhonderdduizend motoren en scooters ingeschreven. Daarvan is een groot deel in het bezit van personen die (nu nog) met de auto naar en van het werk rijden...

Motorrijden met rijbewijs B
Om met een motor of scooter de weg op te mogen, is het niet altijd noodzakelijk om het specifieke motorrijbewijs A op zak te hebben. Je kunt in België met het autorijbewijs met een 125 cc motor of scooter aan het verkeer deelnemen. De bestuurder moet dat rijbewijs B minstens twee jaar in bezit hebben. Het 125 cc-voertuig mag een vermogen van maximaal 15 pk (11kW) hebben. Wie na 1 mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald is wel verplicht om vier uur scholing te volgen, maar er hoeft geen praktische of theoretische proef afgelegd te worden.

De vele voordelen van 125 cc
Omdat met het rijbewijs B al genoeg verkeersinzicht opgebouwd is, is de overstap naar een gemotoriseerde tweewieler 125 cc relatief klein. De snelheid en de acceleratie van een 125 cc’er ligt op het niveau van het overige verkeer. Je rijdt in stadsverkeer en in het verkeer op de grotere wegen even vlot als de rest. Op de snelweg moet je wel rekening houden met een kruissnelheid van 110 kilometer per uur. Maar in fileverkeer is dat kleine nadeel van geen belang: er is dan toch stilstaand tot stapvoets verkeer. Door het geringe gewicht en de smalle bouw is zo’n 125 cc motor of -scooter wendbaar en kun je er in stadsverkeer gemakkelijk mee uit de voeten.

Financieel
Een 125 cc heeft ook financiële voordelen. De aanschafprijs van een nieuwe 125 cc’er is interessant: van nog geen 2.000 euro tot 4.500 euro. De lopende kosten zijn laag zijn: er is een vrijstelling van verkeersbelasting, er is een éénmalige belasting voor in verkeerstelling, en de brandstofkosten zijn gering (de meeste 125 cc’ers doen 100 kilometer met slechts 3 liter benzine - of zelfs minder). De fiscale voordelen van motoren en scooters gelden natuurlijk ook voor de 125 cc-scooter en -motor: 100% aftrekbaarheid van de aanwijsbare kosten voor beroepsverplaatsingen en woon-werkverkeer met de gemotoriseerde tweewieler en van de uitrusting voor een motor of scooter.

125cc motorfiets B rijbewijs foto Yamaha

Bron: FEBIAC (Vereniging van Belgische Automobiel- en Tweewielerindustrie). Foto: Yamaha Motor