KTM 1290 september 19

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition

Geplaatst in: Premium persberichten op: 24 augustus 2019

De ultieme editie van Triumph’s legendarische meervoudige Supersport-kampioenschap-winnende Daytona is er- de nieuwe Daytona Moto2 765 – dichter dan dit kun je niet bij de Moto2 fabrieksmachine komen. Zeldzaam, speciaal en uniek. Tijdens een van de beroemdste overwinningen in Triumph’s racegeschiedenis, de Florida Daytona 200 uit 1966, zag men Buddy Elmore op spectaculaire wijze van de 46e plaats op de grid naar de eerste plaats racen, waarbij hij de race won met een prototype van de T100 Tiger - een legendarische overwinning die uiteindelijk de naam 'Daytona' kreeg. Om terug te keren naar Triumph’s modelreeks in het begin van de jaren '90, versterkte de Daytona zijn legendarische positie als de meest succesvolle naam in de racerij, door met de 3-cilinder aangedreven 675 de Isle of Man TT , het Britse, Duitse, Franse en World SuperSports Championships, en wederom de Daytona 200 te winnen. En door de overwinning van race 2 van dit jaar op het Isle of Man te winnen, met Peter Hickman, is de Daytona nog steeds de beste middelzware sportmotor ter wereld. De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition, waarmee Triumph als exclusieve motorleverancier van het Moto2TM –wereldkampioenschap, de opwindende terugkeer naar de top van de racerij als exclusieve motorleverancier viert, vertegenwoordigt het de hoogste specificaties van deze Britse racelegende ooit door een unieke samenwerking met het FIM MotoGPTM -wereldkampioenschap.

Jouw Moto2 –fabrieks machine
De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is ontworpen door hetzelfde deskundige team dat ook het Moto2-blok heeft ontwikkeld. De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is voorzien van een uniek en nieuw direct van de Moto2 afgeleid driecilinderblok die het hoogste vermogen en koppel ooit levert van een productie 765. Met een piekvermogen van 130 pk bij 12.250 tpm en een piekkoppel van 80 Nm bij 9.750 tpm levert het nieuwe blok het vermogen en de prestaties voor op de weg. En die opwindende upgrade is zowel in het lage als volledige toerentalbereik te voelen, met een uniek geluid en de geavanceerde ECU van de Street Triple RS.

De motor is voorzien van een aantal componenten en prestatie gerichte upgrades die rechtstreeks zijn afgeleid van het Moto2 -ontwikkelingsprogramma, waaronder titanium inlaatkleppen, sterkere zuigers, MotoGP –gespecificeerde DLC-gecoate zuigerpennen, nieuwe nokkenas, nieuwe luchtinlaten, aangepaste drijfstangen, inlaatpoort, krukas en cilinder met een verbeterde compressieverhouding. De motor maakt ook 600 toeren per minuut meer dan het Street Triple RS-blok, met een rode lijn die nu 13.250 toeren per minuut haalt. De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is ook voorzien van een nieuw uitlaatsysteem met een prachtig TIG-gelaste high-performance op de Moto2 geïnspireerde Arrow titanium race uitlaat , die dat ongelofelijke Moto2 -geluid levert! De nieuwe speciaal , voor Triumph gemaakte zijdelingse uitlaat is geoptimaliseerd voor betere prestaties, betrouwbaarheid, efficiëntie en gewichtsbesparing. Met de nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition kom je het dichtst bij een echte Moto2-fabrieksmachine maar dan voor op de openbare weg en voorzien van een nieuwe versnellingsbak geoptimaliseerd voor het circuit. De eerste overbrengingsverhouding is rechtstreeks afkomstig uit het Moto2 -ontwikkelingsprogramma.

 De hoogste specificatie ooit op een Daytona
De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition heeft de hoogste specificatie ooit van deze kampioenschapswinnende racer en is voorzien van superieure lichtgewicht Brembo Stylema-remmen. Dit zijn Brembo's compacte en zorgvuldig vormgegeven highest performance remmen voor direct ingrijpen, gekozen vanwege hun duurzaamheid op het circuit en de snelle koeling. Andere eersteklas componenten van Brembo zijn onder meer de instelbare remhendels en MCS radiale rem cilinder.

De nieuwe Daytona is ook uitgerust met Pirelli's nieuwste generatie high-performance wegbanden, de Diablo Supercorsa SP-banden, die optimaal zijn voor weg- en circuitprecisie. Tevens is hij uitwegrust met Öhlins race voor- en achtervering, 43 mm NIX30-voorvork en TTX36-achtervering – beiden volledig instelbaar. Bovenop deze hoge specificaties en motorvermogen is de nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition ook nog eens lichter dan de vorige Daytona voor maximale wendbaarheid en een dynamische, op de race geïnspireerde rit. Dit dankzij het lichtere hoofdframe, het subframe en de swingarm, naast de nieuwe lichtgewicht carrosserie van volledig koolstofvezel. De nieuwe Daytona heeft ook de lichtste wielen in zijn klasse - sportieve 5-spaaks 17-inch gegoten aluminium, voor maximale wendbaarheid en uitzonderlijke handling, met een hoogglanzend zwarte anti-slip lak speciaal ontwikkeld voor de racesport.

Perfect sturend chassis
De langverwachte nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition heeft hetzelfde perfect sturende chassis als het Moto2 motorontwikkelingsprototype, het BSB-kampioenschap en de meervoudige Isle of Man TT Supersport-winnende Daytona R. Dit is te danken aan de onovertroffen wendbaarheid en precisie, waardoor dit nieuwe model, bovenop de hoogste specificatie ooit, het meest dynamische en nauwkeurige rijgedrag heeft dat Daytona ooit heeft geproduceerd.
De nieuwe Daytona is ontworpen voor uitzonderlijke weg- en circuitcapaciteiten en heeft een single-seat set-up, waardoor gewicht wordt bespaard en de sportiviteit wordt versterkt. Er is ook een nieuw, voor het circuit geoptimaliseerd zadelmateriaal gebruikt , dat de rijder in staat stelt zich gemakkelijker over het zadel te bewegen, en een race geïnspireerd achterspatbord geïntegreerd in de achtercarrosserie .

De meeste technologie die ooit op een Daytona is toegepast
De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is nu standaard voorzien van een beduidend hoger niveau van moderne technologie, waaronder toonaangevende full-color TFT-display met een unieke nieuwe Moto2 Triumph co-branded opstart scherm en rondetimer, waardoor dit de meest uitgebreide technologie ooit op een Daytona is. En voor eenvoudige bediening van het dashboard tijdens het rijden is de nieuwe Daytona voorzien van de nieuwste multifunctionele, ergonomisch geoptimaliseerde schakelaars met joystickbediening in 5 richtingen. Ook kunnen rijders voor het eerst op een Daytona profiteren van vijf nieuwe rijmodi – Rain, Road, Rijder instelbaar, Sport en Track- welke allemaal invloed hebben op de gasresponse , traction control en ABS om zich zo aan te kunnen passen aan de voorkeuren van de rijstijl en wegcondities, via ride-by-wire.  De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is klaar voor gebruik op het circuit en gericht op prestaties en is standaard voorzien van Triumph Shift Assist - de quickshifter voor schakelen zonder koppeling - perfect voor volledig gefocuste en circuit rijders.

Een racegerichte houding en stijl
De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition heeft een nieuw, lichtgewicht, volledig koolstofvezel carrosserie, bestaande uit een nieuwe, lichtgewicht cockpit uit één stuk, een volledige kuip, een gerestylde achterkant, voorspatbord, achterspatbord, kettingbescherming aan de bovenkant en een race-spec bescherming van de ketting aan de onderkant. Geïnspireerd op de Union Jack-stijl bestickering van de Moto2 testmotor, is de nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition voorzien van de officiële Moto2- branding en unieke kleuren in Carbon Black, Graphite Grey en Aluminium Silver, met een uniek, opvallend zichtbaar carbonvezeleffect, en echte aluminium tankstickers.
Het hoofdframe en de swingarm, die de racegerichte houding en stijl veroorzaken, hebben een kenmerkende, geanodiseerde afwerking, waardoor het gewicht aanzienlijk wordt verminderd ten opzichte van de traditionele poedercoating. Dit, samen met de karakteristieke dubbele koplamp, paddock-stand bevestigingen en de LED-richtingaanwijzers, maken de stijlvolle nieuwe Daytona Moto2 765 klaar voor elke weg of elk circuit.

Zeldzaam, speciaal en uniek
Met een beperkte oplage van slechts 765 motorfietsen voor de VS en Canada en 765 voor Europa, Azië en de rest van de wereld is de nieuwe Daytona Moto2TM 765 Limited Edition zeldzaam, bijzonder en werkelijk uniek - en de vraag van de klant is tot nu toe overweldigend positief geweest. Elke motorfiets is voorzien van een prachtige Moto2TM aluminium kroonplaat met het Moto2TM -merk en een lasergeëtst uniek limited edition nummer.

Race-geïnspireerde accessoires
Met meer dan 35 originele Triumph-accessoires, voor dit nieuwe model, kunnen klanten hun Daytona aanpassen aan hun eigen persoonlijke behoeften, met zowel styling-, beschermings- als beveiligingsfuncties. Nieuwe accessoires zijn onder andere: scrollende LED-indicatoren in een glanzend zwart gegoten aluminium behuizing, plus een prachtig gefreesd aluminium achterremreservoir met een met laser gegraveerd Triumph-deksel. Bovendien kunnen rijders additioneel blok- en voorvorkbeschermers, korte kentekenplaathouder, TPMS en een tanktas met snelbevestiging toevoegen. Dichter dan dit kun je niet bij een rit komen op een fabrieksmachine maar dan voor voor op de openbare weg. De nieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition is de allereerste officiële Moto2 door Dorna Sports gelicenceerde motorfiets.

ENGINE TYPE  Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
CAPACITY 765 cc
BORE STROKE 78 x 53.38
COMPRESSION 12.9:1
MAX POWER  130 PS at 12,250 rpm
MAX TORQUE  80 Nm at 9,750 rpm
SYSTEM Multi-point sequential electronic fuel injection with SAI. Electronic throttle control.
EXHAUST  Stainless steel 3 into 1 exhaust system. Stainless steel underbody primary silencer. Arrow titanium secondary silencer.
FINAL DRIVE Chain
CLUTCH Wet Multiplate
GEARBOX 6-speed with Triumph Shift Assist
FRAME Front - Aluminium beam twin spar
Rear - 2 piece high pressure die cast
SWINGARM Twin-sided, cast aluminium alloy
FRONT WHEEL Cast aluminium alloy 5-spoke 17 x 3.5 in 
REAR WHEEL Cast aluminium alloy 5-spoke 17 x 5.5 in
FRONT TYRE 120/70 ZR17 
REAR TYRE  180/55 ZR17
FRONT SUSPENSION Öhlins 43 mm upside down NIX30 forks with adjustable preload, rebound and compression damping
REAR SUSPENSION  Öhlins TTX36 twin tube monoshock with piggy back reservoir, adjustable, rebound and compression damping
FRONT BRAKE Brembo Stylema® 4 piston radial mono-block calipers, Twin 310 mm floating discs, switchable ABS
REAR BRAKE Brembo single piston calliper, Single 220 mm disc, switchable ABS
WIDTH HANDLEBARS 718mm
HEIGHT WITHOUT MIRRORS 1105mm
SEAT HEIGHT 822mm
WHEELBASE 1379mm
RAKE 23.2°
TRAIL 91.1mm
WEIGHT TBC
TANK CAPACITY 17.4L
FUEL CONSUMPTION ** TBC
CO2 EMISSIONS ** TBC
Tags:

kawa mei 19 z1000sx