KTM augustus nm

Alles over de nieuwe 2020 Yamaha YZF-R1 & R1M

Voor 2020 heeft de Yamaha YZF-R1 een radicaal nieuwe racelook. Dit in combinatie met een zeer verfijnde motor en een verbeterd chassis, maakt het nog steeds het ultieme Supersport model. Met zijn radicale nieuwe MotoGP stijl en zeven elektronische rijdersbedieningselementen, is de YZF-R1 voor 2020 meer dan klaar voor het derde decennium van de 21st eeuw.

Nieuw op de M1 geïnspireerde kuipwerk design
Elk model van de R-serie is geïnspireerd op de YZR-M1 en het geheel nieuwe kuipwerk van de YZF-R1 voor 2020 benadrukt de nauwe band tussen de MotoGP racemotor en de Supersport modellen van Yamaha.

Puur M1-DNA komt tot uiting in de agressief vormgegeven kuipdelen en het kuipruitje. Daarnaast lopen de zijkanten van de nieuwe kuip naadloos over in de brandstoftank. Een strakke en volledig geïntegreerde look die wordt versterkt door het gebruik van tankpanelen in bijpassende kleur. Het nieuwe kuipwerk geeft het 2020 model niet alleen een dynamischere stijl en een hoogwaardig gevoel, maar zorgt er ook voor dat rijders het gevoel van eenheid met hun motor kunnen versterken. De aerodynamische efficiëntie wordt met meer dan 5% verhoogd, waardoor de prestaties bij hoge snelheden aanzienlijk toenemen. Bovendien benadrukken de nieuw vormgegeven LED koplampen en de opnieuw ontworpen LED contourverlichting de radicale, vooruitstrevende look en het karakter van het 2020 model nog meer. Dit hoogwaardige kuipwerk is voor extra stevigheid voorzien van een nieuw aluminium luchtkanaal achter de voorkuip. En het onderste deel van de kuip dat het uitlaatsysteem afdekt, is nu gemaakt van hoogwaardig en lichtgewicht titanium.

2020 Yamaha Motor YZF R1 R1M 8

Zeer geraffineerde Euro 5 motor
De 998cc viercilinder motor met 200 pk is een van de meest opwindende krachtbronnen die voor een motorfiets verkrijgbaar is. Deze geavanceerde crossplane motor levert ultieme prestaties en biedt voor 2020 een reeks wijzigingen die consistent hoge niveaus van verfijnde prestaties garanderen en tegelijkertijd voldoen aan de nieuwste Euro 5 voorschriften.
Geoptimaliseerde prestaties bij hoge toerentallen. Dankzij de unieke crossplane krukas met een onregelmatig ontstekingsinterval van 270°/180°/90°/180° en een maximaal vermogen bij 13.500 tpm levert de YZF-R1, voor de meest opwindende rijervaring in combinatie met een betoverend karakter, een hoog lineair koppel. De technici van Yamaha hebben de uitstekende prestaties bij hoge toerentallen van de motor verder verfijnd door nieuw ontworpen "vingervormige" tuimelaars en nieuwe nokprofielen te gebruiken. Die zorgen voor een geoptimaliseerde kleplichthoogte en een stabielere klepopening en klepsluiting bij hoge toerentallen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een soepelere en efficiëntere werking van de motor.

Link: een MEGA-gallery met meer dan 60 foto's vindt u op onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/pg/nieuwsmotor.nl/photos/?tab=album&album_id=10156934518318387

Grotere verbrandingsefficiëntie
Een van de belangrijkste veranderingen is de nieuw ontworpen inlaatconstructie met een nieuw ontworpen cilinderkop en verplaatste injectoren die de motorprestaties optimaliseren. De gaskleppen zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. De nieuwe Bosch injectoren zijn nu voor de gasklep (diameter 45 mm) geplaatst, in plaats van erachter. Om een grotere verbrandingsefficiëntie te bevorderen injecteren de nieuwe 10-gaats injectoren de brandstof nu met een sproeihoek van 21,5 graden. Verdere verbeteringen zijn onder meer een nieuw ontworpen uitlaatsysteem met in totaal 4 katalysatoren, waarvan één paar zich voor de balanspot bevindt en het andere paar erachter. Zowel de uitlaatdemper als het hitteschild zijn voorzien van extra geluidsverminderende maatregelen.

Grotere motorefficiëntie
Voor een grotere efficiëntie en minder vermogensverlies, is de smering van de krukaslagers aangepast. De oliepomp maakt gebruik van een 10% compactere rotor. Andere wijzigingen zijn onder andere oliekanalen met een gewijzigde afmeting in het carter om de oliedruk te optimaliseren en nieuw ontworpen sproeiers om de zuiger te koelen. Daarnaast heeft de tweede versnelling een breder tandwiel gekregen en is de 2020 YZF-R1 voorzien van een nieuwe, duurzame ketting. Voor betere koelprestaties bij de uitlaatpoorten is een gewijzigde indeling van het koelvloeistofkanaal in de cilinderkop doorgevoerd.

Ride-by-wire APSG gasklep voor betere regeling
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), voor de aansturing van de gaskleppen, wordt ook in 2020 gebruikt. Voor een beter gasgevoel en lager gewicht is de YZF-R1 nu voorzien van een nieuw Accelerator Position Sensor Grip systeem (APSG) met een magneet en een sensor die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventionele draaigasgreep te behouden, is het nieuwe APSG systeem voorzien van een veer, geleider en tandwiel die een natuurlijk en progressief gevoel geven. Voor een betere controle met een optimale interactie tussen rijder en machine.

Geoptimaliseerd veersysteem geeft een betere feedback
De hoogwaardige Kayaba upside-down voorvork (Ø 43 mm van de YZF-R1 - met een veerweg van 120 mm - behoort tot de beste in zijn klasse en door de binnenconstructie aan te passen heeft de rijder een betere feedback. Met een iets lagere veerkarakteristiek, de nieuw ontworpen dempingskleppen en een aangepast oliepeil, geeft de upside-down voorvork een nauwkeurigere feedback en een directer en natuurlijker rijgedrag. Deze wijzigingen aan de voorwielophanging worden aangevuld met een aangepaste stuurdemper en gewijzigde instellingen voor de achterschokdemper, die de prestaties van de 2020 YZF-R1 nog verder verbeteren.

Toonaangevende remprestaties en wegligging
De twee Ø 320 mm remschijven vóór met monobloc remklauwen, zijn vermaard om hun opmerkelijke remgevoel en -prestaties. Voor 2020 zijn ze voorzien van een nieuw materiaal met een hoge wrijvingsweerstand dat nog krachtiger remmen oplevert. Daarnaast bieden de nieuwste generatie Bridgestone Battlax RS11 banden een uitstekende tractie en een nauwkeurig gevoel.

Geavanceerde elektronische regeltechnologie
De YZF-R1 is de eerste motorfiets die beschikt over kunstmatige intelligentie van de volgende generatie in de vorm van een Inertial Measurement Unit (IMU) met 6 assen. De IMU is uitgerust met gyrosensoren en G-krachtsensoren die de hellingshoek en het uitbreken bewaken. Tevens voorzien van een versnellingsmeter om versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en rechts te meten. De IMU verzendt 125 keer per seconde alle gegevens naar de ECU. Deze ECU regelt de geavanceerde elektronische hulpmiddelen van de YZF-R1. Voor 2020 profiteert deze toonaangevende Supersport van twee belangrijke, nieuwe, geavanceerde, elektronische regeltechnologieën die het uitstekende potentieel van deze machine nog verder vergroten.

Nieuw remregelsysteem - bochten ABS
Met het nieuwe remregelsysteem (Brake Control - BC) kunnen rijders een van de twee ABS-functies kiezen (BC1 of BC2 modus) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur en rijomstandigheden. De BC1 modus heeft een vast geprogrammeerd gevoeligheidsniveau voor het ABS, terwijl de BC2 modus een flexibele ABS gevoeligheid heeft die afhankelijk is van de hellingshoek en de positie van de machine. In de BC2 modus nemen de gevoeligheid van het ABS systeem en de interventiesnelheid toe naarmate de hellingshoek groter wordt, wat extra vertrouwen en controle geeft bij het nemen van bochten.

Gegevens met betrekking tot de snelheid van het voor- en het achterwiel en informatie van de Inertial Measurement Unit (IMU), zoals de hellingshoek en de wielspin, worden doorgegeven aan de hydraulische- en de elektronische regeleenheid van het ABS, die real-time berekeningen uitvoert. Deze informatie stelt de remregeling vervolgens in staat om wielblokkering te voorkomen door de hydraulische druk in de systemen van de voor- en de achterrem te moduleren.

Nieuw Engine Brake Management (EBM)
Een andere nieuwe toevoeging aan het indrukwekkende aanbod van elektronische regeltechnologieën van de YZF-R1, is het Engine Brake Management (EBM). Een systeem dat rijder de mogelijkheid biedt om te kiezen uit drie verschillende motorremniveaus (hoog, gemiddeld, laag) om te voldoen aan uiteenlopende rijomstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Aan de hand van gegevens van verschillende sensoren, waaronder de versnelling, het motortoerental, de gashendelstand en de gasklepstand, past de ECU de gasklepopening, het ontstekingstijdstip en de brandstof inspuithoeveelheid aan om het niveau van de motorremwerking te regelen. EBM1 levert de hoogste en EBM3 de laagste motorremkracht.

Gewijzigd Launch Control Systeem (LCS)
Het Launch Control Systeem (LCS) van de YZF-R1 biedt meer controle tijdens de starts van bijvoorbeeld een wedstrijd. Voor 2020 is de LCS1 modus aangepast om geactiveerd te worden bij 9.000 tpm met een gasklepopening van 41 graden.

Met de toevoeging van BC en EBM en het gewijzigde LCS, beschikt de 2020 YZF-R1 over in totaal zeven verschillende typen elektronische rijdershulpmiddelen en bedieningsfuncties, waardoor de rijder meer vertrouwen en controle heeft bij een breed scala aan rijomstandigheden. Elk elektronisch systeem is ontworpen om naadloos te integreren met andere systemen voor een natuurlijk en intuïtief gevoel, zodat elke rijder zijn of haar ware potentieel kan benutten.
Uitgebreid TFT instrumentenpaneel

Het volledig TFT (Thin Film Transistor) instrumentenpaneel van de YZF-R1 is verbeterd met indicatoren voor de Brake Control (BC) en de Engine Brake Management (EBM) functies.

Nieuwe kenmerken 2020 Yamaha YZF-R1

Agressief nieuw design kuipdelen in M1-stijl
Volledig geïntegreerd kuipwerk, hierdoor een betere eenheid van rijder met machine
Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
Versterkt gevoel van kwaliteit en M1 DNA
Geoptimaliseerd veersysteem voor een verfijnde feedback
2-mode Brake Control (BC) bochten ABS
3-mode Engine Brake Management (EBM)
Geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
APSG ride-by-wire gasklep
Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
Verbeterde remprestaties
Nieuwe instellingen voor de stuurdemper
Bridgestone Battlax RS11 banden
TFT instrumentenpaneel met BC en EBM indicatoren
Motor conform Euro 5 voorschriften

Hoofdkenmerken van de 2020 Yamaha YZF-R1

998cc, 200 pk, viercilinder crossplane 'CP4' motor
Lineaire koppelafgifte
Uiterst geavanceerde elektronische regelsystemen
6-assige IMU met Gyro/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
Modi voor vermogensafgifte (PWR)
Hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) en Slide Control Systeem (SCS)
Wheelie Control (LIF) en Launch Control Systeem (LCS)
Quick Shift Systeem (QSS) - Up & Down
Aluminium Deltabox chassis met korte wielbasis
Opwaarts gerichte swingarm en magnesium subframe
Magnesium velgen en 17 liter aluminium brandstoftank
Power Mode Selection Systeem (PWR) voor instelbare rijmodi
TFT (Thin Film Transistor) instrumentenpaneel

Kleuren
Yamaha Blue - DPBMC
Tech Black - SMX/MBL2

Beschikbaarheid en adviesverkoopprijs 2020 YZF-R1
De 2020 Yamaha YZF-R1 is vanaf september 2019 beschikbaar. Voor meer informatie en de adviesverkoopprijs kunt u contact opnemen met de lokale Yamaha importeur in uw land.

2020 YZF-R1M

De YZF-R1M is de ultieme Yamaha Supersport motorfiets die een reputatie heeft opgebouwd als een van de meest geavanceerde en capabele wegracemotoren. Bovendien wordt de YZF-R1M gezien als de ultieme machine voor de enthousiaste motorrijder.

Dankzij de geavanceerde elektronische regeltechnologie en het agressief uitziende - op de M1 geïnspireerde - kuipwerk, biedt deze exclusieve wegracer elke motorrijder de mogelijkheid om optimaal te kunnen genieten van de prestaties van een af-fabriek Superbike motorfiets Dankzij de zeer geavanceerde CCU en Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) kunnen motorrijders en coureurs bovendien de motor en het chassis optimaal instellen, zonder dat ze daarvoor een dure en zeer specialistische uitrusting nodig hebben. Dit geeft een groter aantal rijders de kans hun volledige potentieel te benutten en te genieten van een van de mooiste extreme sporten die ooit is bedacht!

Naast alle wijzigingen aan de YZF-R1, die hierboven zijn beschreven, profiteert de 2020 YZF-R1M van een reeks exclusieve upgrades.

Nieuw Öhlins ERS NPX veersysteem
De YZF-R1M maakt gebruik van het nieuwste generatie Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) veersysteem, dat het hoogste aanpassingsniveau biedt voor ultieme controle in combinatie met racewinnende prestaties. Het 2020 model profiteert van het nieuwste Öhlins ERS NPX veersysteem. Deze is voorzien van een kleine, geïntegreerde gascilinder. Door 0,6 Mpa interne druk uit te oefenen, vermindert het de vorming van luchtbellen in de voorvorkolie. Dit wordt veroorzaakt door een negatieve druk, die optreedt bij de uitgaande demping. Het nieuwe Öhlins ERS NPX veersysteem zorgt voor een extreem constante demping, meer feedback, een grotere wendbaarheid en snellere rondetijden. Ter aanvulling op de verbeterde prestaties van de nieuwe Öhlins ERS NPX upside-down voorvork, profiteert de elektronische Öhlins achtervering van een gewijzigde veervoorspanning.

Nieuw lichtgewicht carbon kuipwerk
Nieuw en exclusief voor 2020 is een lichtgewicht carbon zitje, dat perfect past bij de nieuwe carbon kuip en het voorspatbord in M1-stijl. Het gebruik van een ultralicht kuipwerk benadrukt de exclusiviteit van de YZF-R1M.

2020 Yamaha Motor YZF R1 R1M 1

Voorzien van een uniek productienummer
De YZF-R1M is ongetwijfeld het meest exclusieve Supersport model van Yamaha. Om de trots van het eigendom van deze motorfiets te benadrukken, geeft Yamaha elke machine een eigen nummer bij het verlaten van de productielijn.

YZF-R1M apps: Een virtuele Yamaha pit crew
Yamaha heeft een aantal apps ontwikkeld voor de YZF-R1M waarmee elke rijder volledig toegang heeft tot de geavanceerde technologie waar een fabrieksteam ook over beschikt. De intuïtieve software maakt deze apps gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen. Dankzij de mogelijkheid om de geavanceerde elektronische rijdersinstellingen van de YZF-R1M direct aan te passen, zijn deze apps vergelijkbaar met een persoonlijke Yamaha pit crew.

YRC Setting app
Met de YRC Setting app kunnen YZF-R1M gebruikers hun eigen persoonlijke rijmodi creëren door de zeven elektronische regelsystemen naar eigen inzicht aan te passen. Rijders van alle niveaus kunnen voor elke modus het gewenste ondersteuningsniveau kiezen en in sommige gevallen is het zelfs mogelijk om bepaalde elektronische regelfuncties uit te schakelen. Het systeem is snel en eenvoudig in gebruik en biedt gebruikers de mogelijkheid hun motorfiets zo nauwkeurig af te stellen, zodat deze zich gedraagt op een manier die past bij hun persoonlijke voorkeuren en rijomstandigheden.

Y-TRAC app
Y-TRAC is de app van Yamaha voor telemetrieregistratie en -analyse, waarmee gebruikers toegang hebben tot de CCU van de YZF-R1M en een scala aan gegevens naar een mobiel apparaat kunnen downloaden. Met Y-TRAC is het mogelijk om logbestanden in 'real time' te bekijken en af te spelen op een Google Maps® afbeelding van een circuit en zo alles te analyseren en te vergelijken - van het motortoerental en de hellingshoek tot de acceleratie-G-krachten - en te zien wanneer verschillende elektronische rijdersfuncties zijn geactiveerd.

Nieuwe kenmerken YZF-R1M
Zeer geavanceerd Öhlins ERS NPX veersysteem
Lichtgewicht carbon kuipwerk achter
Agressief uitziende nieuwe carbon kuipdelen in M1-stijl
Voorzien van een uniek productienummer
Geoptimalisserde Y-TRAC en YRC app
Volledig geïntegreerd kuipwerk, hierdoor een betere eenheid van rijder met machine
Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
Versterkt gevoel van kwaliteit en M1 DNA
2-mode Brake Control (BC) bochten ABS
3-mode Engine Brake Management (EBM)
Geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
APSG ride-by-wire gasklep
Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
Verbeterde remprestaties
Nieuwe instellingen voor de stuurdemper
Bridgestone Battlax RS11 banden
TFT instrumentenpaneel met BC en EBM indicatoren
Motor conform Euro 5 voorschriften

Hoofdkenmerken van de 2020 Yamaha YZF-R1M

Ultramodern Öhlins Electronic Racing Suspension NPX veersysteem
Exclusief ontwerp met carbon en gepolijste componenten
Carbon voorspatbord
Communication Control Unit (CCU) met draadloze remappingfuncties
998cc, 200 pk, viercilinder crossplane 'CP4' motor
6-assige IMU met Gyro/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
Modi voor vermogensafgifte (PWR)
Quick Shift Systeem (QSS) - Up & Down
Hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) en Slide Control Systeem (SCS)
Wheelie Control (LIF) en geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
Aluminium Deltabox chassis met korte wielbasis
Opwaarts gerichte swingarm
Magnesium subframe
Exclusieve toegang tot de Europese Yamaha Riding Experience (YRE) evenementen

Kleur
Silver Blu Carbon - BWM2/Carbon
2020 YZF-R1M reserveringssysteem

Yamaha zal speciaal voor de YZF-R1M een online reserveringssysteem openstellen. Het online reserveringssysteem gaat live op donderdag 25 juli 2019. Hiermee kunnen klanten hun machine reserveren en de Yamaha-dealer van hun voorkeur kiezen. Volledige informatie wordt later in de maand juli bekendgemaakt. Voor meer informatie en de adviesverkoopprijs kunt u contact opnemen met de lokale Yamaha importeur in uw land.

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga

kawa mei 19 z1000sx