BMW lanceert 313cc ééncilinder roadster: G 310 R

Eén cilinder, een laag gewicht en krachtige dynamische prestaties – de BMW G 310 R belichaamt de pure essentie van een BMW roadster: hij heeft van niets te weinig of te veel. 'Pragmatisch'. Zo kun je hem het best omschrijven: hij biedt precies wat u nodig hebt voor dynamische prestaties en een hoogstaand comfort, zowel in de stad als op het platteland. De BMW G 310 R tilt deze essentiële kwaliteiten naar een inhoudsklasse waar BMW Motorrad nooit eerder vertegenwoordigd was. Als volwaardige BMW roadster beheerst hij een brede waaier aan disciplines: hij voelt zich even goed in zijn sas wanneer hij wendbaar en flexibel door bochtige steegjes in de stad rijdt als wanneer hij op superieure en krachtige wijze het platteland doorkruist. En dankzij zijn uitzonderlijk lage brandstofverbruik en zijn ontspannen, comfortabele zithouding werpt hij zich ook op als de ideale gezel om een lange afstand aan één stuk af te leggen.

Thuis op de wegen van de wereld
De BMW G 310 R, die vanaf een wit blad papier werd ontwikkeld, vertegenwoordigt alles waar BMW Motorrad voor staat: innovatie, kwaliteit en natuurlijk een jarenlang, zorgeloos partnerschap met zijn eigenaar. Hij werd speciaal ontworpen voor de wereldmarkt en kan op de meest uiteenlopende brandstofkwaliteiten rijden. Hij voldoet ook aan alle emissienormen en lokale vereisten en vertaalt de typische prestigekwaliteiten van BMW naar het segment van de motoren kleiner dan 500 cm³.

Dynamisch roadsterdesign met verwijzingen naar de S 1000 R
Het krachtige en expressieve design van de BMW G 310 R laat geen twijfel bestaan over zijn wendbare, dynamische karakter en maakt een duidelijk statement binnen zijn eigen segment. Visueel is hij onmiskenbaar verwant aan atletische BMW motoren zoals de BMW S 1000 R. Het kleine koplampmasker met opvallende koplamp, de dynamisch gelijnde sierelementen op de brandstoftank en de kenmerkende roadsterproporties met een opvallende voorkant en dynamische achterkant geven de BMW G 310 R een volwassen uitstraling op de weg. De nauwkeurig gemodelleerde oppervlakken definiëren het dynamische zijaanzicht. De compacte, dynamische proporties en korte wielbasis beloven snelle richtingswijzigingen, terwijl de hoge achterkant een zekere lichtheid oproept als verwijzing naar de sportieve genen van de motor. Ondanks het duidelijk zichtbare 'naked bike'-karakter van de BMW G 310 R creëren de flanken in koetswerkkleur een gesloten silhouet met een atletische toets. Hoogwaardige details zoals de standaard gemonteerde 'upside-down'-vork, de kwaliteitsmaterialen, de bijkomende bevestigingen en het uitmuntende vakmanschap positioneren de BMW G 310 R stuk voor stuk aan de top van zijn segment en onderstrepen zijn prestigeambities.

Innovatieve eencilindermotor voor dynamisch rijplezier en een brede waaier van toepassingen over de hele wereld
Het hart van de nieuwe BMW G 310 R is een volledig nieuw ontworpen, vloeistofgekoelde eencilindermotor van 313 cm³ met vier kleppen en twee bovenliggende nokkenassen in combinatie met een elektronische brandstofinjectie. Zijn cilinderinhoud van 313 cm³ wordt gecreëerd door een boring van 80 millimeter en een slag van 62,1 millimeter.
De motor valt op door zijn naar achteren gekantelde cilinder in 'open-deck'-design met 180 graden gedraaide cilinderkop. Dat maakte het mogelijk om het inlaatkanaal vooraan te plaatsen (gezien vanuit de rijrichting). Met zijn vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en zijn maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min werpt de nieuwe BMW G 310 R zich op als een erg dynamische partner met een leeggewicht van nauwelijks 158,5 kilogram (gemeten volgens de DIN-normen).

Geavanceerde ergonomie en soepele respons
De nieuwe BMW G 310 R staat borg voor een ontspannend, stressvrij en soepel rijgedrag dankzij een opmerkelijk ontspannen zitpositie. Zoals het een motor van BMW Motorrad betaamt, zijn alle schakelaars en bedieningselementen eenvoudig en veilig te gebruiken. Hij hecht veel belang aan de eenvoudige en veilige werking en leent zich voor de meest uiteenlopende rijdersanatomieën.

Hij toont zich uitermate wendbaar, maar blijft steeds neutraal en voorspelbaar. Lange bochten en snelle stukken worden afgewerkt met een onverstoorbare rechtuitstabiliteit en atletische kracht zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. De extreem compacte nieuwe BMW G 310 R kan een brede waaier aan rijstijlen aan, van comfortabel tot sportief en dynamisch en opent in zijn segment een heel nieuwe wereld aan ervaringen op het gebied van rijdersresponsen.

Het stijve buisvormige stalen frame, de 'upside-down'-vork en de lange swingarm staan garant voor een onberispelijke stabiliteit, een nauwkeurige stuurrespons en een gezond weggedrag. In termen van ophanging heeft de nieuwe BMW G 310 R een uiterst robuust stalen buizenframe met hoge torsiestijfheid in een rasterstructuur, gecombineerd met een achterframe dat met bouten is bevestigd. De voorwielophanging wordt verzorgd door een massieve 'upside-down'-vork terwijl achteraan een swingarm met rechtstreeks op die arm gemonteerde veerpoot wordt gebruikt.

Ultraperformant remsysteem, standaard ABS en multifunctioneel instrumentenbord
Zoals alle motoren van BMW is ook de nieuwe BMW G 310 R standaard uitgerust met een ABS-systeem. Dat combineert een krachtig remsysteem met een 2-kanaals ABS. Vooraan verzekert een enkele remschijf met radiaal vastgeschroefd remzadel met vier zuigers en een schijfdiameter van 300 millimeter krachtige en stabiele vertragingen. Achteraan wordt deze functie waargenomen door een zwevend remzadel met twee zuigers voor een schijf met schijfdiameter van 240 millimeter. Het instrumentenbord van de BMW G 310 R heeft een groot LCD-scherm (liquid crystal display) dat een uitstekende leesbaarheid aan een uitgebreide waaier aan informatie koppelt.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW G 310 R:
- Innovatieve watergekoelde eencilindermotor met twee bovenliggende nokkenassen, naar achteren gekantelde cilinder en vooraan geplaatst inlaatkanaal.
- Vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min.
- Een stijf stalen buizenframe, 'upside-down'-vork en lange swingarm voor een hogere rijstabiliteit, een nauwkeurige stuurrespons en een gezond rijgedrag.
- Bandenmaat 110/70 R17 vooraan en 150/60 R17 achteraan.
- Ultraperformant remsysteem met standaard ABS.
- Geavanceerde ergonomie en multifunctioneel instrumentenbord.
- Lage zithoogte van nauwelijks 785 millimeter.
- Dynamisch roadsterdesign met verwijzingen naar de S 1000 R.
- Ontwikkeld door BMW Motorrad in München – geproduceerd in India door partner TVS Motor Company.

BMW G310R

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga