KTM 1290 september 19

Superbike tegen Supercopa: Jurgen tegen Tom, motor tegen auto

Geplaatst in: Persberichten op: 20 augustus 2010 Tijdens Bavaria City Racing 2008 maakte SEAT-coureur Tom Coronel al eens kennis met KTM, toen hij de opzienbarende KTM X-Bow over de Willemsbruggen joeg. Op 4 september ontmoet hij weer een Orange racer, maar nu een tweewieler en ditmaal als tegenstander. In een direct tweegevecht bindt Tom de strijd aan met ex-MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh, één van Nederlands meest succesvolle motorcoureurs. In een ultieme fast lap zullen Tom en Jurgen uitmaken wie de snelste is: Coronel in zijn door SEAT Team Holland ingezette SEAT Leon Supercopa of Jurgen van den Goorbergh op een KTM RC8 Superbike van het KTM-fabrieksteam.

Jurgen van den Goorbergh
Van den Goorbergh is motorcoureur in ruste, hoewel nauwelijks sprake is van een rustig moment in zijn bestaan. Hij kan terugzien op een indrukwekkende erelijst in de motorsport. Motorsportman van het Jaar en ondermeer enkele jaren in actie op het hoogste niveau van de motorsport, de MotoGP. Sinds kort ook behept met het Dakar-virus. Hij verscheen al aan de start van Le Dakar in Argentinië en plant ook de komende editie weer van de partij te zijn. Maar eerst pakt hij zijn helm van de kapstok om zijn oude beroep weer op te pakken, aan het stuur van een razendsnelle motorfiets: een KTM RC8. Via KTM Nederland ter beschikking gesteld voor The Dutch Battle door het fabrieks IDM-team van KTM Oostenrijk. Standaard beschikt de RC8 over 170 pk, maar de raceversie RC8 Superbike is bijna 200 pk sterk.

Van Den Goorbergh keert pas vlak voor de Battle van zijn vakantie terug. "Ik hoorde van de uitdaging via de telefoon op mijn vakantieadres en was er direct voor in. Mijn voorbereiding is verre van ideaal, maar onkruid vergaat niet. Ik heb nog nooit op het circuit van Oschersleben geracet en om het makkelijker te maken, ook nog nooit op een KTM RC8 Superbike gereden. Ik zou deze zomer met een KTM de Erzberg Rodeo rijden, maar dat ging niet door omdat ik van de motor viel. Ben ik tegen Tom overigens niet van plan. Ik hoop dat er twee spiegels op die SEAT zitten, want dan kan hij mij aan zien komen. Trouwens, altijd een leuke uitdaging; vier wielen tegen twee! De acceleratie van de motor die het op zal moeten nemen tegen de remmen van de auto. Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een circuit heb gereden, maar dat wil niet zeggen dat Tom het makkelijk gaat krijgen! Ik kijk er naar uit!"

Tom Coronel
Nederlandse coureurs die op wereldniveau in de autosport presteren zijn op de vingers van één hand te tellen, maar Tom Coronel is er daar ondubbelzinnig één van. De coureur uit Huizen doet mee aan het WTCC (World Touring Car Championship) en beschikt over 'the car to beat', de SEAT Leon TDI. Hij is ook de enige landgenoot die – met een SEAT – een race in het WTCC winnend wist af te sluiten, een wereldprestatie. Voor het gevecht tegen de KTM Superbike beschikt Tom over een SEAT Supercopa, geprepareerd door het officiële SunRed-team uit Spanje dat ook de WTCC-SEAT van Tom prepareert. Daarmee heeft Tom een geducht wapen, want de Supercopa is de top uit de Leon-reeks en de raceversie beschikt over ruim 300 pk, en dat is nog meer dan de reguliere WTCC-SEAT van Tom.

Beide coureurs zien uit naar de Battle of the Dutch. "Natuurlijk ga ik winnen, no way dat die motormuis sneller is dan ik. Ik heb als voordeel dat ik de baan en de SEAT als mijn broekzak ken. Verder heb ik weinig met motorfietsen, ze hebben twee wielen te weinig. Maar ik heb wel grote bewondering voor die motorcoureurs; ik doe het ze niet na wat die mannen voor fratsen uithalen. Hoewel, mijn Opa was een niet onverdienstelijk motorcoureur en mijn broer Tim en ik hebben die snelheidsdrang denk ik toch van hem in onze genen zitten."

Edgar Kleinbergen, Directeur van KTM Nederland: "De KTM-fabriek was direct in voor dit idee, want KTM is niet voor niets 'ready to race'. Er is direct een KTM RC8 Superbike van het IDM-team klaargemaakt en twee racemonteurs van het IDM-team komen zelfs terug van vakantie voor het tweegevecht. Jurgen heeft al lang niet geracet en is nu nog aan het herstellen van een vervelende blessure, opgelopen tijdens het trainen voor de Erzberg Rodeo, maar hij is een allround prof. Komt wel goed. Zodra hij terug is van vakantie hebben we bij KTM Nederland een roadgoing RC8 voor hem klaar staan om te wennen. Zo kan hij zich in ieder geval op de openbare weg een beetje vertrouwd maken met de KTM. En ik hoop dat Jurgen op vrijdag een paar ronden kan trainen op het circuit van Oschersleben."

Die voorbereiding heeft Tom niet nodig. "Instappen en wegwezen, is het devies. Zo'n Supercopa verschilt niet veel van mijn WTCC Leon TDI, behalve de brandstof. Effe opletten met tanken," aldus de Huizenaar.

Beide heren hebben weinig tijd om zich voor te bereiden. De tweekamp moet na de out-lap direct over één ronde worden uitgevochten, want Eurosport heeft zendtijd ingeruimd om The Battle of the Dutch live op Eurosport 1 uit te zenden.

Bron: KTM Nederland

Van Den Goorbergh keert pas vlak voor de Battle van zijn vakantie terug. "Ik hoorde van de uitdaging via de telefoon op mijn vakantieadres en was er direct voor in. Mijn voorbereiding is verre van ideaal, maar onkruid vergaat niet. Ik heb nog nooit op het circuit van Oschersleben geracet en om het makkelijker te maken, ook nog nooit op een KTM RC8 Superbike gereden. Ik zou deze zomer met een KTM de Erzberg Rodeo rijden, maar dat ging niet door omdat ik van de motor viel. Ben ik tegen Tom overigens niet van plan. Ik hoop dat er twee spiegels op die SEAT zitten, want dan kan hij mij aan zien komen. Trouwens, altijd een leuke uitdaging; vier wielen tegen twee! De acceleratie van de motor die het op zal moeten nemen tegen de remmen van de auto. Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een circuit heb gereden, maar dat wil niet zeggen dat Tom het makkelijk gaat krijgen! Ik kijk er naar uit!"

kawa mei 19 z1000sx