Ducati clubrace 2022 op TT Circuit Assen op 27, 28 en 29 mei

Ducati clubrace 2022 op TT Circuit Assen op 27, 28 en 29 mei

Eindelijk kan er weer een normale Ducati Club Race worden verreden. Vanwege corona kon het evenement in 2020 niet doorgaan. Een jaar geleden werd er wel gereden, maar toen betrof het trainingen zonder publiek. Dit jaar is iedereen weer welkom op het TT Circuit Assen. Een bezoek is zeer de moeite waard, want er komen tal van raceklassen aan de start. En je kunt de Australische wereldkampioen Superbike Troy Bayliss ontmoeten.

De Ducati Club Race is in zijn soort één van de grootste evenementen in Europa. Ooit bescheiden begonnen is het in de loop der jaren uitgegroeid tot wat het nu is. Een evenement waar niet alleen de Ducati-liefhebber naar uitkijkt, maar een driedaags festijn waar elke motorliefhebber aan zijn trekken komt, zowel op de baan als ernaast. Er komen zo rond de vierhonderd coureurs naar Assen.
De vrijdag staat van negen tot zes in het teken van de trainingen; voor alle klassen zijn er vier trainingen van twintig minuten. Op zaterdag worden van tien tot kwart voor vijf de kwalificaties verreden. Daarin worden de startposities voor de races bepaald. Aansluitend dan de eerste vier races. Op zondag zijn er races (in totaal vijftien!) vanaf elf uur en wordt het raceprogramma tegen zes uur beëindigd.
De deelnemers staan allemaal in het rennerskwartier, dat vrij toegankelijk is voor het publiek. Daar staat ook een grote tent, waarin stands te vinden zijn van de Ducati Club Nederland, maar ook zusterverenigingen als de Laverda Club Nederland en de Benelli Club Nederland. En er staan enige zeer bijzondere motoren. Op zondag zijn er body painters aanwezig. Er zijn stands met onderdelen. Uiteraard zijn in het rennerskwartier een hapje en een drankje verkrijgbaar. Vanaf half negen is er zaterdagavond een Paddock Party.

Troy Bayliss twee dagen aanwezig
In de geschiedenis van het wereldkampioenschap Superbike speelt Troy Bayliss een belangrijke rol. De Australiër veroverde drie keer de wereldtitel in deze klasse, in 2001 (waar hij de titel op het TT Circuit veilig stelde), in 2006 en 2008. Na dat seizoen, dat hij afsloot met een dubbele zege in de slotwedstrijd, beëindigde hij zijn imposante carrière, die zich in internationaal verband op één jaar na (MotoGP op Honda in 2005) geheel op Ducati afspeelde. Bayliss was negen seizoenen actief op WK-niveau, zes jaar bij de Superbikes en drie jaar in de MotoGP. Bayliss won één GP. Dat deed hij in Valencia als invaller voor de geblesseerde Sete Gibernau, na het behalen van zijn tweede wereldtitel Superbike. Bayliss is de enige coureur die in één seizoen zowel een MotoGP-wedstrijd als races in het WK Superbike wist te winnen.
Troy Bayliss komt zaterdagmiddag naar Assen en zal de rest van de dag op het circuit verblijven, waar hij zondag de hele dag zal zijn. Op zondagmiddag om één uur is er een interview met Bayliss, een uur later kun je met hem op de foto en om half drie kun je proberen een handtekening van hem te krijgen. In het programmaboekje staat een poster, met daarbij ruimte voor een handtekening. Daarna stapt Bayliss op de motor voor enige demoronden op het circuit. Tijdens het WK Superbike van april was Bayliss al in Assen, als begeleider van zijn racende zoon Oli. Daar zei hij: “Ik ben nog nooit bij de Ducati Club Race geweest. Dat zal een mooi weekend worden. Ik ga er zeker van genieten.”

Veel raceklassen
Er komt een heel breed scala aan Ducati’s aan de start. Er zijn oudere modellen, maar ook de allernieuwste zullen in de baan komen. Er zijn tweecilinders en viercilinders en verder is er nog een onderverdeling naar tweekleppers en vierkleppers. Kortom, voor elke Ducati is een bijpassende klasse. Doordat de deelnemers die zich aanmelden voor de Open Klasse na de kwalificaties worden ingedeeld op basis van hun trainingstijden ontstaan klassen van gelijkwaardige rijders, een garantie voor spannende races. Bovendien komt deze indeling de veiligheid ten goede, omdat de snelheidsverschillen tussen de rijders niet al te groot zullen zijn. De snelste vierkleppers komen uit in de klasse Desmo Quattro, de snelste tweecilinders gaan naar de Due Valvole. Deze klassen hebben rond de veertig deelnemers. De volgende veertig gaan, zonder onderverdeling naar motortype naar Ducati Open A en de resterende rijders plaatsen zich voor Ducati Open B. Daarnaast is er de klasse Desmo Valvole voor alle modellen tot en met de 1198. Tot slot is er nog de klasse Panigale quattro valvole, voor alle Panigale-modellen.
Naast de Ducati’s komen er zeer uiteenlopende motoren aan de start, van de kleine 50cc-machines tot dikke meer dan 1000cc metende zware motoren. De 50cc-klasse betekent pure nostalgie en brengt je terug naar de jaren zestig tot tachtig toen de Nederlandse coureurs de toon zetten in de Grands Prix. En dan dat snerpende geluid. Nog meer nostalgie is te zien als de Euro Classics (alle Europese viertakten van voor 1990), Euro Singles (Europese eencilinders van voor 1990) en de NK Classics (klassieke racemotoren) in actie komen. Ook een directe link met het verleden biedt de IG Königsklasse, een categorie waarin uitsluitend met tweetakten wordt gereden.
De Pro Thunder All Stars is een Duitse klasse voor hoofdzakelijk Europese twee-, drie- en viercilinder motoren. Vanuit België komt de Belgian Twin Trophy naar Assen. Dit is een klasse voor tweecilinders van 500 tot 650cc. De klasse Thunderbikes is voor alle Europese, Engelse en Amerikaanse motoren, met uitzondering van Ducati’s. Er wordt geracet met één-, twee- en driecilinders met een vrije cilinderinhoud. Tevens mogen Italiaanse viercilinders in deze klasse starten. Nieuw is dat twee tweecilinders van Honda en Suzuki ook mogen meedoen.
De zijspannen komen uit onder de vlag van de Northern Sidecar Cup, een dit jaar gestart initiatief om de zijspanklasse te stimuleren. Gelet op het ruime deelnemersveld bij de op 1 mei verreden races op de Varsselring in het Gelderse Hengelo slaat dit initiatief zeer goed aan.

Praktische informatie
De entree bedraagt slechts vijftien euro. Kaarten zijn bij de ingang aan de zijde van de tunnelweg verkrijgbaar. Wie niet in de rij wil staan kan ze ook in voorverkoop aanschaffen. Ga daarvoor naar www.ducaticlub.nl/shop. In het programmaboekje (een speciale uitgave van de Strada, het orgaan van de Ducati Club Nederland) staan alle deelnemers vermeld en daarin staat ook een uitgebreid portret van Troy Bayliss.
Voor motorrijders is het belangrijk te weten dat zij in het rennerskwartier hun motoren kunnen stallen. Om niet de hele dag met een helm in de hand te moeten lopen kunnen helmen in een helmengarderobe worden achtergelaten.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form