Alles over de 2022 Honda CMX500 Rebel

Alles over de 2022 Honda CMX500 Rebel

De Rebel, Honda’s A2-rijbewijsvriendelijke 500 cc paralleltwin compacte cruiser, verschijnt voor MY22 in een frisse nieuwe kleurstelling. De standaarduitrusting bestaat uit een assist-/slipperkoppeling, LED-verlichting en een versnellingsindicator. Honda brengt ook de Rebel S-versie op de markt met fabrieksaccessoires zoals een koplampkuip, zadelbekleding met diamantpatroon en zwarte voorvorkkappen en beschermrubbers.

1. Introductie

Veel motorrijders die nu prille twintigers zijn – ook wel bekend als Generation Z, opgegroeid in het digitale tijdperk – beschouwen motorfietsen als meer dan enkel een vervoersmiddel. Het is een levenswijze. Een verlengde van hun karakter waarmee ze hun eigen identiteit kunnen uiten. De verwachtingen van deze groep zijn anders dan die van de grote massa motorrijders, en dat komt ook tot uiting in de machines die hen aanspreekt. Die moeten passen in hun leven, maar ook ruimte laten voor individuele creativiteit en personalisatie. Door traditie te vermengen met baanbrekende nieuwe ideeën en perspectieven wil de CMX500 Rebel exact die motor zijn.
Zijn klassieke, tijdloze uitstraling doordrenkt met een eigentijdse, vooruitstrevende en unieke stijl maakten van de CMX500 Rebel een doorslaand succes bij zijn introductie in 2017. De populariteit bleef en groeide nog meer de komende jaren. Vooral bij vrouwelijke rijders, goed voor 33% van de eigenaars. Het maakte van de Rebel 500 de bestverkochte motorfiets in Europa in de ‘Custom’-klasse. In MY20 werd de Rebel comfortabeler en praktischer met dank aan een beter zadel, betere ophanginsinstellingen en de toevoeging van een versnellingsindicator. Honda vernieuwde ook de koplamp en het achterlicht en dankzij de nieuwe LED-richtingaanwijzers werd alle verlichting LED. Een verfijnd uitlaatsysteem met een nieuwe uitlaatsensor zorgde voor EURO5-compatibiliteit. De Rebel is toegankelijk, eenvoudig te rijden en eenvoudig om mee te leven. Daarnaast geldt de custom ook als een blanco doek waarop de eigenaar zijn verbeelding de vrije loop kan laten. Mechanisch blijft het model onveranderd in MY22. De esthetiek krijgt wel een boost dankzij de gloednieuwe – en toepasselijk aparte – kleurstelling.

2. Modeloverzicht

De ontwikkeling van de Rebel begon in Noord-Amerika, waar ze erop gebrand waren op een andere manier dan gewoonlijk tot de verbeelding te spreken van een jongere generatie motorrijders. Het is een motorfiets geschikt voor het A2-rijbewijs, aangedreven door een 471 cc parallel twin en voorzien van heel wat koppel onderin en een soepele, lineaire krachtopbouw. De Rebel is slank en heeft een lage zitpositie. Dat maakt hem ook eenvoudig hanteerbaar bij lage snelheden. De rijpositie is relaxed en neutraal: de armen licht gestrekt en de voeten op de centraal gemonteerde voetsteunen. Het stalen buizenframe van de Rebel zorgt, in combinatie met de dikke banden, voor een fris en eigentijds ‘Bobber’-silhouet. De stoere zwart kleur domineert het geheel. De Rebel transformeert eenvoudig met slechts twee bouten van solo- naar duozitter.

Voor MY22 zal de Rebel verschijnen in volgende kleuropties:

  • Pearl Organic Green (nieuw)
  • Mat Jeans Blue Metallic
  • Graphite Black
  • Mat Axis Grey Metallic

3. Belangrijkste elementen

3.1 Styling & uitrusting

  • Onvervalste ‘Bobber’-styling
  • Negatief LCD-display met witte achtergrondverlichting en versnellingsindicator
  • Zadel en voetsteunen voor passagier gemakkelijk demonteerbaar
  • Fabrieksgemonteerde accessoirekit beschikbaar

Twee sleutelwoorden vormden de leidraad bij de ontwikkeling van de Rebel: ‘SIMPLE’ en ‘RAW’. Tijdens deze oefening in minimalistisch ontwerpen telde elk detail mee. Het is een kunst op zich om zoveel te realiseren met zo weinig om handen. En de Rebel stelt niet teleur. Rollend op zijn dikke banden plaatst het lage, scherpe ‘bobber’-silhouet de rijder stevig binnenin de machine, met de hellende 11,2 liter benzinetank en het dikke stuur als kenmerkende elementen. Vanuit elke hoek is zijn gestripte vorm tekenend voor een uitzonderlijke individualiteit. Alles dat een zwarte kleur kan hebben, heeft een zwarte kleur. Samen met het subtiele lakwerk accentueert dat het minimalistische ontwerp van de Rebel ten top. Alle verlichting is LED. De kenmerkende ronde koplamp heeft een diameter van 175 mm en staat gemonteerd via een beugel uit gegoten aluminium. Het ultradunne ovalen achterlicht en de kentekenplaathouder benadrukken de lage houding van de Rebel. De kleine ronde LED-richtingaanwijzers meten slechts 55 mm diameter. Vooraan zijn ze uitgerust met dagrijlichten.
De snelheidsmeter is compact en heeft een negatief LCD-display met witte achtergrondverlichting. Het efficiënte én aantrekkelijke ontwerp toont ook een versnellingsindicator en geeft het brandstofverbruik weer. Het contactslot staat links onder de tank. Het zadel en de voetsteunen voor de passagier kunnen eenvoudig gedemonteerd worden. Accessoires zoals een bagagerek, tankpads en een nylon of leren zadeltas vervolledigen de uitstraling van Rebel.
De ‘S’-uitvoering – met Mat Axis Grey Metallic kleurschema – is voorzien van fabrieksaccessoires zoals een koplampkuip met een getint windscherm, voorvorkkappen en beschermrubbers met retro-uitstraling en een special zadel met gestikt diamantpatroon.

3.2 Motorblok

  • 471 cc vloeistofgekoeld parallel twin motorblok, compatibel met A2-rijbewijs
  • Koppelrijke output in lage toerengebied
  • Assist-slipperkoppeling
  • 120 mm “Shotgun-style”-uitlaat.

Het 471 cc vloeistofgekoelde parallel twin motorblok met acht kleppen van de Rebel is afkomstig van de sportieve CBR500R. Dankzij een aangepaste mapping van het PGM-FI-injectiesysteem krijgt het blok een meer cruisergericht karakter. De aangepaste ontsteking en kleptiming zorgen ervoor dat het motortemperament in plaats van hoogtoerig en snel (bij de CBR) verandert naar koppelrijk vanaf de lage toeren met een soepele en lineaire vermogensafgifte doorheen het toerengebied. Het pittige piekkoppel van 43,3 Nm bij 6.000 tpm gaat samen met een piekvermogen van 34 kW (46,3 PK) bij 8.500 tpm. De krachtbron vindt het perfecte evenwicht tussen fysieke omvang en flexibele output. Boring x slag is 67 mm x 66,8 mm, met een compressieratio van 10,7:1. In de cilinderkop bedienen interne roltuimelaars de kleppen. De klepspeling wordt via vulplaatjes afgesteld en dat houdt het gewicht laag, waardoor wrijving afneemt en de klepveer minder belast wordt. Een stille (SV Chain) nokkenasketting werd aan de oppervlakte met Vanadium behandeld, wat de wrijving reduceert en betere bescherming biedt tegen stof en slijtage. De diameter van de inlaatklep is 26 mm en de uitlaatklepdiameter meet 21,5 mm. Wrijving neemt af dankzij het aanbrengen van tussenstroken op de zuigermantels. Daardoor vergroot het contactoppervlak en kan er olie doorheen de openingen lopen, wat zorgt voor betere smering. Een proces met een AB1-zoutbad, toegepast na isonietennitrering, brengt een beschermend oxidatiemembraan aan. De krukaspennen staan gefaseerd op 180° en een primaire balansas bevindt zich achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt van de motor. De balansasaandrijving en ook de primaire aandrijving gebeurt met dubbele frictietandwielen die aandrijfgeluiden reduceren. De vorm van de contragewichten van de krukas is aangepast aan de balansas. Dankzij het lichte gewicht draait het motorblok erg soepel en met verminderde trillingen. De carters hebben geïntegreerde cilinderbussen. Hun interne design vermindert het verlies bij oppompen dat kan ontstaan bij een 180° gefaseerde ontstekingsvolgorde. De diepe carterpan bevat 3,2 l olie. De versnellingsbak met zes versnelling is ontworpen voor moeiteloze schakelbewegingen, erg handig bij het rijden in de stad. Een assist-/slipperkoppeling maakt het schakelen lichter en soepeler en elimineert een stuiterend achterwiel bij snel terugschakelen.
De 2-in-1-uitlaat stuurt de gassen eerst naar de katalysator, waarna ze in de expansiekamer terecht komen en vervolgens doorstromen naar de resonantiekamer. Dat veroorzaakt een zwaarwichtig pulserend geluid dat perfect past bij het afgeleverde koppel. Een Lineair Air Flow (LAF)-sensor en interne aanpassingen aan de 120 mm “Shotgun Style”-uitlaatdemper maken het motorblok compatibel met de EURO5-norm.

3.3 Chassis

  • Laaggeplaatst stalen buizenframe
  • Soepele demping voor- en achteraan, stikstofgeladen schokdempers
  • 130/90-16 voorband en 150/80-16 achterband

Het kenmerkende stalen buizenframe ondersteunt het motorblok op drie plaatsen en accentueert de laag geplaatste looks van de Rebel. De veerconstanten en het olievolume van de voorvorkpoten werden geoptimaliseerd voor goede demping en een soepele rit. De naloop staat op 110 mm met een balhoofdhoek van 28°. De voorloop van de voorvork is 30 graden. Dat geeft samen met de wielbasis van 1.490 mm een zithoogte van 690 mm. De centraal geplaatste voetsteunen dragen bij aan de natuurlijke zithouding en zorgen voor een gebalanceerd, neutraal stuurkarakter. Een innovatieve achterbeugel is in het frame geïntegreerd, waardoor het dikkere zadel gescheiden is van het metalen spatbord. Het aangeschroefde aluminium subframe maakt verder personaliseren mogelijk.
De 41 mm dikke voorvorkpoten staan met 230 mm breed uit elkaar voor een strakke, comfortabele en stijlvolle wegligging. De stalen ronde swingarm, 45 mm diameter, gebruikt twee stikstofgeladen achterschokdempers met 5 instellingen voor veervoorspanning. Banden van Dunlop in de maten 130/90-16 voor en 150/80-16 achter zijn standaard. De 16-duims aluminium gietwielen ogen fris en eenvoudig, waarbij de schijfrem met 296 mm diameter vooraan het spaakpatroon van het wiel kopieert. Vooraan beschikt de remklauw over een dubbele zuiger, achteraan over een enkele zuiger.

4. Accessoires

Honda maakt met de Rebel een motorfiets die staat te springen om te worden gepersonaliseerd. Daarom is er voor het model een uitgebreid aanbod aan originele Honda-accessories. De perfect passende en eenvoudig te monteren accessoires zijn afzonderlijk te verkrijgen of als deel van het ‘comfort’- of het ‘travel’-pakket.

Onder andere beschikbaar:

  • Koplampkuip
  • Rugsteun voor passagier
  • Instelbare remhendel
  • Tankpads
  • Bagagedrager
  • Zadeltassen (in leer of lichtgewicht nylon)
  • 12 v oplaadpunt

Share

Laatste Nieuws

Motornieuws

Uitbreiding wettelijke garantie motoroccasions uitgesteld
Uitbreiding wettelijke garantie motoroccasions uitgesteld
Op 1 januari 2022 wordt de wetgeving op het gebied van non-conformiteit en commerciële garanties aangepast, onder motorrijders waarschijnlijk beter...
Nieuw: Voge 300 GY Rally
Nieuw: Voge 300 GY Rally
Naast een motorscooter, de SR4, heeft Voge ook een adventure model gepresenteerd tijdens de EICMA in Milaan: de Voge 300 GY Rally. Het motorblok ke...
Nieuw: Voge SR4 motorscooter
Nieuw: Voge SR4 motorscooter
Tijdens de EICMA in Milaan heeft Voge diens eerste motorscooter gepresenteerd. De SR4 is al eerder in Azië getoond, maar in Italië maakte deze moto...
Concept: Royal Enfield SG650
Concept: Royal Enfield SG650
Royal Enfield heeft een concept laten zien tijdens de Eicma, de SG650. Het motorblok dat voor deze concept is gebruikt is dezelfde als die van de I...
Nieuw: Pirelli Diablo Rosso 4 Corsa sportieve motorbanden
Nieuw: Pirelli Diablo Rosso 4 Corsa sportieve motorbanden
Waar de line-up van Pirelli motorbanden al wat aan de ingewikkelde kant leek, gaat dat er met de komst van de nieuwe Diablo Rosso IV Corsa begin 20...

Motorsport

Nieuwe MotoGP documentaireserie in 2022 op Amazon Prime
Nieuwe MotoGP documentaireserie in 2022 op Amazon Prime
Streamingdienst Amazon Prime kondigt, nadat al maanden de cameraploegen ervoor in de paddock aanwezig waren, nu eindelijk officeel de komst aan van...
2022 World Superbikes WorldSBK kalender: TT-Circuit Assen terug naar april
2022 World Superbikes WorldSBK kalender: TT-Circuit Assen terug naar april
Op de zojuist vrijgegeven 2022 kalender voor het WorldSBK wereldkampioenschap superbikes, staat de Nederlandse ronde in 2022 gepland voor 22, 23 en...
MotoGP stapt over op niet-fossiele brandstof
MotoGP stapt over op niet-fossiele brandstof
Het wereldkampioenschap MotoGP zal in 2024 overgestapt zijn op brandstof die nog maar voor 40% uit fossiele brandstof bestaat. In 2027 moet fossiel...
Toprak Razgatlioglu (Yamaha) wereldkampioen WorldSBK superbikes 2021
Toprak Razgatlioglu (Yamaha) wereldkampioen WorldSBK superbikes 2021
Na een door extreme regenval chaotisch verlopen laatste raceweekend van het seizoen, is de Turk Toprak Razgatlioglu met zijn Yamaha R1 wereldkampio...
ZiggoSport: vanavond van Formule 1 naar MotoGP in 2022
ZiggoSport: vanavond van Formule 1 naar MotoGP in 2022
Sinds augustus is bekend dat vanaf 2022 de uitzendingen van de MotoGP, Moto2 en Moto3 van Eurosport verhuizen naar Ziggo Sport, maar feitelijk gaat...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Powersports Distribution Group neemt Britse B&C Express over
Powersports Distribution Group neemt Britse B&C Express over
In de aanhoudende strijd tussen de grote Europese distributiebedrijven van motortoebehoren, heeft Powersports Distribution Group (PDG) weer een Bri...
Nieuwe fabriek en hoofdkantoor Norton Motorcycles in Engeland
Nieuwe fabriek en hoofdkantoor Norton Motorcycles in Engeland
TVS Motorcycles, sinds april 20202 de nieuwe eigenaar van het klassieke motormerk Norton Motorcycles, heeft zojuist een nieuw, wereldwijd hoofdkant...
Duell Bike-Center zoekt extra geld voor Europese uitbreiding
Duell Bike-Center zoekt extra geld voor Europese uitbreiding
Duell Bike Center Group, de grote Finse distributeur van motorfietsaccesoires, -kleding en -onderdelen, wil via haar moedermaatschappij op de Nasda...
Mark Op de Beeck nieuwe Market Leader Benelux Triumph Motorcycles
Mark Op de Beeck nieuwe Market Leader Benelux Triumph Motorcycles
De Belg Mark Op de Beeck, jarenlang vooral bekend als General Manager van de Belgische Yamaha-importeur D'Ieteren Sport, zal vanaf nu de sales...
Belgische motormarkt: daling 10% september 2021
Belgische motormarkt: daling 10% september 2021
In tegenstelling tot in Nederland, kijkt de Belgische motormarkt ook afgelopen maand wederom tegen een verlies aan ten opzichte van 2020. In septem...

Motorvacatures

MotorVacature: inkoper/voorraadbeheerder Hoco Parts
MotorVacature: inkoper/voorraadbeheerder Hoco Parts
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets aftermarket in heel Europa. Het is ee...
MotorVacature: Service Coordinator Powered Two Wheelers Yamaha
MotorVacature: Service Coordinator Powered Two Wheelers Yamaha
Voor Yamaha Motor Europe N.V. branch Benelux, op onze locatie Schiphol-Rijk, zijn we op zoek naar een fulltime ervaren Service Coordinator Powered ...
MotorVacature: Technisch Inkoper Motorcycle Storehouse
MotorVacature: Technisch Inkoper Motorcycle Storehouse
Motorcycle Storehouse is een snel groeiende B2B groothandel/distributeur in motoronderdelen en -accessoires, kleding en lifestyle producten. In Eur...
MotorVacature: ervaren motorfiets technicus (Eindhoven)
MotorVacature: ervaren motorfiets technicus (Eindhoven)
Sleutel jij vol enthousiasme aan motorfietsen zodat liefhebbers van BMW motorfietsen bij jou terecht kunnen voor reparatie, onderhoud en het monter...
MotorVacature: Junior IT Developer Kawasaki
MotorVacature: Junior IT Developer Kawasaki
The Kawasaki Motors Europe IT team in Hoofddorp, The Netherlands, is looking for an innovative person who takes initiative and has experience in so...

Persberichten

Nieuw: Monimoto 7 GPS-tracker
Nieuw: Monimoto 7 GPS-tracker
Met de nieuwe Monimoto 7 is de GPS-tracker nog kleiner en gemakkelijker te installeren. Dit stille alarm maakt gebruik van de LTE Cat-M1- en 2G-net...
Vernieuwd: 2022 Ducati Panigale V4 met 215,5 pk
Vernieuwd: 2022 Ducati Panigale V4 met 215,5 pk
Ducati heeft haar Panigale V4 Superbike voor 2022 licht aangepast. De aanpassingen betreffen vooral settings qua vering, maar ook aanpassingen aan ...
Honda Driver-Assistive Technology: 2050 nul dodelijke ongevallen in verkeer
Honda Driver-Assistive Technology: 2050 nul dodelijke ongevallen in verkeer
Honda Motor Co., Ltd. had vandaag de wereldpremière van geavanceerde toekomstige veiligheidstechnologieën. Honda ontwikkelt zich momenteel voor de ...
Nieuw: 2022 Aprilia SR GT 125cc en 200cc motorscooters
Nieuw: 2022 Aprilia SR GT 125cc en 200cc motorscooters
Aprilia presenteert op EICMA 2021 een absoluut nieuwe aanbieding binnen de klasse van compacte GTscooters, met de onthulling van de Aprilia SR GT. ...
Conceptmodel: nieuwe versie Honda Hornet onderweg
Conceptmodel: nieuwe versie Honda Hornet onderweg
Honda bevestigt dat de modelnaam Hornet in de nabije toekomst zal terugkeren in het gamma. De Hornet staat al sinds de introductie in Europa in 199...

* Verplichte Velden