Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125

Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125

Na een populaire herintroductie in 2018 krijgt Honda’s iconische Monkey in 2022 een gloednieuwe luchtgekoelde motor met vijf versnellingen die helemaal EURO5-compatibel is. Tweetrapsveren aan de dubbele schokdemper achteraan maken de rit zachter en een bagagerek is nu beschikbaar als een officiële accessoire. 

De Honda Monkey staat wellicht het best bekend als een icoon uit de jaren 70, maar zag het levenslicht al in 1961. Oorspronkelijk ontwikkelde Honda de Monkey als een 49 cc-attractie voor Tama Tech, een pretpark in Tokyo, maar daar groeide de populariteit dermate dat een straatlegale versie ontwikkeld werd. Honda exporteerde deze Monkey in 1963 voor het eerst naar Amerika en Europa. Toen was de motor voorzien van een opvallende verchroomde tank, een inklapbaar stuur en stevige wielen met een diameter van 5 inch. 

De populariteit van de Monkey was terug te brengen naar zijn schattige en sympathieke ontwerp, de kleine afmetingen en een ultralicht gewicht. Goed voor tonnen plezier in de stad. In 1969 groeiden de wielen tot een diameter van 8 inch. Vanaf 1970 werd de Monkey nog populairder, want de snel te demonteren voorvork betekende dat hij nu ook in de koffer van een kleine wagen vervoerd kon worden.

In 1978, nadat Honda het model uitrustte met een druppelvormige benzinetank, veroverde de schelmse Monkey de harten van miljoenen mensen. Onder andere die van de talloze eigenaars van mobilhomes die op zoek waren naar handig vervoer eens ze hun camper geparkeerd hadden. De drie versnellingen en de centrifugale koppeling (waardoor geen echte motorfietservaring nodig was) gaven duizenden rijders bovendien ook hun eerste ervaring in het opentrekken van het gashendel op een gemotoriseerde tweewieler.

Hij was zo leuk en zo eenvoudig om te rijden dat de Monkey het concept van de motor beter dan eender welke machine aan een groot publiek wist te verkopen. De dikke wielen, het mini ‘apehanger’-stuur, de piepkleine benzinetank en het grote gezellige zadel geven de Monkey zijn onmiskenbare uiterlijk. En die is, net als de genegenheid die hij opwekt, tijdloos.

Modeloverzicht

In 2018 trad de Monkey opnieuw op de voorgrond. Een gloednieuwe Monkey sierde opnieuw de Europese straten, geïnspireerd door het origineel maar aangepast aan de 21e eeuw met een 125 cc motorblok. Nu, in 2022, krijgt de Monkey een motorupgrade, een grotere versnellingsbak, een verfijnde ophanging, gloednieuwe kleuren en gedetailleerde verbeteringen om de fun-factor nog te vergroten en de dagelijkse bruikbaarheid te verbeteren.

Belangrijkste kenmerken

Motorblok

• Nieuw 124 cc luchtgekoeld motorblok levert 6,9 kW vermogen en 11 Nm koppel
• Vijf versnellingen om lange afstanden aangenamer te maken
• EURO5-compatibel

De Monkey heeft een 124 cc luchtgekoeld motorblok met bovenliggende nokkenas en twee kleppen, gebaseerd op dat van de MSX Grom. Boring x slag staat op 50 mm x 63,1 mm en de compressieratio is 10:0.1. Het piekvermogen bedraagt 6,9 kW bij 6.750 tpm en piekkoppel is 11 Nm bij 5.500 tpm.

Deze Monkey is nu nog eenvoudiger en plezieriger om mee te rijden. De interne structuur van de luchtinlaat werd aangepast om de luchtstroom soepeler en gestroomlijnder te maken. Ook ontwierp Honda de vorm van de luchtfilter om de luchtstroom verder te stroomlijnen, het koppel te verbeteren en de algemene rijdbaarheid te verbeteren. De vernieuwde en verkleinde katalysator verwerkt uitstootgassen efficiënter en maakt de motor Euro5-compatibel. De lengte van de uitlaatbocht werd aangepast om de aanpassingen aan de inlaat tegemoet te komen. De uitlaatdemper gaat van drie naar één kamer om prestaties te verbeteren en om een karakteristiek uitlaatgeluid te produceren.

De nieuwe versnellingsbak met vijf versnellingen vervangt de oude transmissie met vier versnellingen en spreidt de tandwielverhoudingen verder uit elkaar om de prestaties op lange afstanden te verbeteren en een meer ontspannen rit te bieden. De topsnelheid is 91 km/u. Een manuele koppeling zorgt voor een complete motorfietservaring. De wielen van 12 inch diameter zorgen voor wendbare respons in het stadsverkeer. De kleine afmetingen en het stabiele evenwicht bij lage snelheden maken de Monkey ook uiterst geschikt om door files en drukte te laveren.

Het motorblok is economisch met een verbruik van 1,5 l/100 km (in WMTC-mode) dankzij het gebruik van lagewrijvingstechnologie zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme. Hoogtechnologische benzine-injectie via PGM-FI garandeert een uiterst efficiënte ontbranding.

Chassis & styling

• Stalen frame, USD-voorvork en wielen van 12 inch diameter
• Dubbele achterschokbreker met tweetrapsveren, om hobbelige wegen de baas te kunnen
• Bagagedrager beschikbaar als een officiële accessoire
• Rijklaar gewicht van 104 kg, 1.145 mm wielbasis en zadelhoogte van 775 mm
• Typerende Monkey-uitstraling blijft behouden – een tijdloos statement van individualiteit

Het stalen frame van de Monkey werd zorgvuldig afgesteld voor een uitgekiende balans tussen stijfheid en souplesse – perfect voor het variërende terrein waar de machine bedoeld is om te rijden. De doorsnede van de swingarm is ovaal van vorm en accentueert zo het circulaire designthema dat loopt doorheen de motorfiets.

Omgekeerde (USD) voorvorkpoten hebben een veerweg van 100 mm en zijn afgewerkt met premium Alumite. De schokbrekers achteraan zijn met tweetrapsveren en vernieuwde dempingsrubbers uitgerust. Dat komt de rijkwaliteit ten goede op hobbelige wegen en zorgt ervoor dat de onderkant minder snel de grond zal raken. De veerweg bedraagt 102 mm. De grondspeling bedraagt maximaal 175 mm.

Een enkelvoudige remschijf van 220 mm diameter voor- en 190 mm achteraan zorgen voor veilige remkracht, beheerd door een IMU (Inertial Measurement Unit) gestuurd ABS. Dikke banden met blokjespatroon zorgen voor een soepele rit. De maten zijn 120/80-12 65J vooraan en 130/80-12 69J achteraan.

De wielbasis bedraagt 1.145 mm met balhoofdhoek 25° en naloop 82 mm. De minimale draaicirkel is slechts 1,9 meter. Rijklaar gewicht bedraagt 104 kg met een zadelhoogte van 775 mm. Het pluchen zadel is opgetrokken uit urethaan met hoge dichteid voor maximaal comfort.

De hommage aan het origineel blijft behouden dankzij de klassieke Monkey-elementen: mini ‘apehanger’-stuur, verchroomde spatborden, oplopende uitlaat met hitteschild, dikke banden, gewatteerd zadel en druppeltank. Zo blijft de Monkey herkenbaar voor de oudere generatie, speels voor de nieuwe generatie en aantrekkelijk voor beiden.

Oudere rijders voelen meteen de rebelsheid uit de jaren 70 – misschien wel gepaard met hun eerste herinnering aan vrijheid op twee wielen – die ingebed zit in het ontwerp. Nieuwere rijders, reeds aangetrokken tot alles wat retro is, voelen daarbovenop ook iets onmiskenbaar funky dat hen onderscheidt van hun vrienden. Eén ding waar iedereen het over eens is, of ze er nu mee rijden of er eentje zien passeren, is de natuurlijke fun-factor van de Monkey. Die zit er gewoon ingebakken.

In 2022 voegt Honda een stijlvolle en toepasselijke bagagedrager toe als standaarduitrusting, handig om zwaardere items tot 3 kg te vervoeren. De glanzende benzinetank van 5,6 liter is afgewerkt in dezelfde kleuren als frame, swingarm en schokdemper achteraan en draagt vol trots het historische 3D Classic Wing-logo van Honda

In 2022 stelt Honda de Monkey beschikbaar in drie kleurschema’s: Pearl Glittering Blue (nieuw), Banana Yellow en Pearl Nebula Red.

Elektronica
• Digitale ronde LCD-meter
• Volledige premium LED-verlichting
• IMU-controle voorkomt omhoogkomen van achterkant bij remmen
• ‘Antwoordsysteem’ voor eenvoudige herkenning

Moderne technologie vult de klassieke uitstraling aan. Een ronde digitale LCD-meter bestaat uit een snelheidsmeter (die je speels begroet wanneer je de sleutel omdraait), een kilometerteller met twee triptellers en een benzinemeter met zes segmenten. Alle verlichting is LED. De contactsleutel draagt eveneens het Classic Wing-motief en beschikt over een ‘antwoordsysteem’ waardoor de lichten gaan knipperen met een druk op de knop. Handig om je Monkey snel terug te vinden op een drukke parking. Het eenkanaals-ABS gebruikt een Inertial Measurement Unit (IMU) om tussenbeide te komen bij stevig remmen zodat de achterkant aan de grond blijft.

Technische gegevens 2022 Honda Monkey 125

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen en bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud (cm3) 124 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 6,9 kW @ 6.750 tpm
Max. koppel 11 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Benzinetankinhoud 5,6 liter
Benzineverbruik (WMTC) 1,5 liter/100 km (66 km/liter)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
ACG Output 200 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen 5 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen chassis met centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.710 mm x 755 mm x 1.030 mm
Wielbasis 1.145 mm
Balhoofdhoek 25 graden
Naloop 82 mm
Zadelhoogte 775 mm
Grondspeling 175 mm
Draaicirkel 1,9 meter
Rijklaar gewicht 104 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor USD-voorvork, 100 mm veerweg 
Wielophanging achter Dubbele schokdemper, 102 mm veerweg
   
WIELEN  
Type voor Tienspaaks gegoten aluminium
Type achter Tienspaaks gegoten aluminium
Banden voor 120/80–12M/C 65J
Banden achter 130/80–12M/C 69J
   
REMMEN  
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische werking en ABS via IMU
Achterrem 190 mm enkele schijf met hydraulische werking
   
VERLICHTING  
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuwe KTM 2021 RC 8C in 5 minuten uitverkocht, maar....
Nieuwe KTM 2021 RC 8C in 5 minuten uitverkocht, maar....
Het duurde slechts 4 minuten en 32 seconden voordat alle 100 limited editions KTM RC 8C-circuitmotoren voor 35.200 euro per stuk waren uitverkocht ...
Flinke daling motordiefstallen 2021, motorscooters meest gestolen
Flinke daling motordiefstallen 2021, motorscooters meest gestolen
In de eerste helft van 2021 werden er 588 motorrijwielen met een Nederlands kenteken gestolen, een forse daling van 24% in vergelijking met de...
Nieuw: 2021 Ducati Panigale V2 Bayliss
Nieuw: 2021 Ducati Panigale V2 Bayliss
Zojuist heeft Ducati een speciale Bayliss-editie van de Panigale V2 gepresenteerd. Daarmee eert Ducati Bayliss als 'familielid', maar herinnert de ...
Ducati: 2022 Troy Bayliss Special Edition Panigale V4 onderweg
Ducati: 2022 Troy Bayliss Special Edition Panigale V4 onderweg
In een zeer kort bericht kondigt Ducati voor komende donderdag om 16:00 uur de komst van een speciale "21" versie van één van hun modellen aan voor...
Terugroepactie Aprilia Tuono 660 en RS660
Terugroepactie Aprilia Tuono 660 en RS660
Aprilia heeft een recall ingezet op de RS 660 en diens naked variant de Tuono 660. De reden van de terugroepactie is dat de drijfstangen mogelijk k...

Motorsport

Valentino Rossi opent Yellow Park in Tavullia
Valentino Rossi opent Yellow Park in Tavullia
Valentino Rossi en de bedrijven om hem heen, zijn druk bezig met voorbereidingen om in Rossi's woonplaats Tavullia een ​​nieuw 'themapark' te creër...
Komend weekend 2021 WorldSBK Superbikes TT-Circuit Assen: tijdschema en televisie
Komend weekend 2021 WorldSBK Superbikes TT-Circuit Assen: tijdschema en televisie
Komend weekend is het alsnog tijd voor de vijfde ronde van het 2021 WorldSBK Wereldkampioenschap Superbikes op het TT-Circuit van Assen. Bij het ev...
Gemeenteraad neemt besluit Eurocircuit Valkenswaard
Gemeenteraad neemt besluit Eurocircuit Valkenswaard
Op 15 juli heeft de gemeenteraad van Valkenswaard een besluit genomen omtrent de toekomst van Eurocircuit Valkenswaard. Eerder werd al duidelijk da...
Komend weekend: 2021 WK MXGP motorcross in Oss met publiek
Komend weekend: 2021 WK MXGP motorcross in Oss met publiek
Het MXGP wereldkampioenschap motorcross keert dit weekend terug naar Nederland voor de Nederlandse Grand Prix van dit jaar, deze keer in Oss. In de...
Kijkcijfers: minder TV-kijkers Dutch TT Assen MotoGP 2021
Kijkcijfers: minder TV-kijkers Dutch TT Assen MotoGP 2021
Op het hoogtepunt van de Dutch TT in Assen keken er gemiddeld 296.000 mensen naar de MotoGP-race op de NPO en 72.000 naar Eurosport, totaal go...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Harley-Davidson 2021 verkoopcijfers Q2: stijging USA, daling Europa
Harley-Davidson 2021 verkoopcijfers Q2: stijging USA, daling Europa
In het tweede kwartaal van 2021 verkocht Harley-Davidson wereldwijd 65.300 motorfietsen, een stijging van 24% ten opzichte van de verkoopcijfers va...
BMW Motorrad met Marshall speakers in zee
BMW Motorrad met Marshall speakers in zee
Hoe of wat blijft nog wat duister, maar BMW Motorrad laat weten een samenwerking aan te gaan met Marshall Amplification, bekend van de muziekverste...
NOW4 overheidssteun haalde vooral motordealers door corona-pandemie
NOW4 overheidssteun haalde vooral motordealers door corona-pandemie
De vier achtereenvolgende versies van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) hebben ook in de motorbranche een groot aantal bedrijven ...
Yamaha gaat wel naar 2021 EICMA motorshow in Milaan
Yamaha gaat wel naar 2021 EICMA motorshow in Milaan
De jaarlijkse EICMA motorshow in Milaan is wereldwijd het belangrijkste evenement voor de motorbranche, waar alle nieuwe modellen voor het volgende...
Nieuwe eigenaars Yamaha dealer TopMoto Apeldoorn
Nieuwe eigenaars Yamaha dealer TopMoto Apeldoorn
Albert Ensing heeft TopMoto Apeldoorn verkocht aan Annemarie en Dirk Slagman, waarmee de Yamaha Exclusief Dealer na 9 jaar nieuwe eigenaren kr...

Motorvacatures

MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
Van de Kuinder Motoren in Hilversum is een familiebedrijf dat 93 jaar bestaat. Sinds begin 2015 zijn wij exclusief Yamaha dealer. Naast de verkoop ...
MotorVacature: Online Marketeer Paid Media
MotorVacature: Online Marketeer Paid Media
At REV'IT!, we have a deep-rooted drive. We want motorcyclists to enjoy their passion to the fullest. To achieve that goal, we try to learn somethi...
MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
Ter versterking van ons team zijn we per direct op zoek naar een 1e motorfietstechnicus met enige jaren aantoonbare werkervaring. We verwachten van...
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
Heb jij een passie voor een mooie en goed georganiseerde showroom en dat bij een van de meest succesvolle motorkleding specialisten van Nederland? ...
MotorVacature: marketing stagiair KTM
MotorVacature: marketing stagiair KTM
Gedreven door de passie van meer dan 4000 medewerkers is KTM de grootste Europese motorfietsfabrikant met een omzet van meer dan € 1,5 miljard. We ...

Persberichten

GP Products breidt portfolio uit met Remus sportuitlaten
GP Products breidt portfolio uit met Remus sportuitlaten
In 2006 is GP Products gestart met het distribueren van Akrapovič motoruitlaatsystemen in de BeNeLux en later in Duitsland. In 2016 volgde een gele...
Triumph kondigt komst echte motorcross en enduro offroadmotoren aan
Triumph kondigt komst echte motorcross en enduro offroadmotoren aan
Triumph kondigt officieel aan dat het bezig is met de ontwikkeling van een volledige reeks motorcross- en enduromotoren. Samen met het kwalitatieve...
Juni 2021 was beste maand ooit voor Ducati
Juni 2021 was beste maand ooit voor Ducati
De zeer positieve trend zet zich voort voor Ducati die, aan het einde van de eerste zes maanden van 2021, 34.485 motorfietsen heeft geleverd, een s...
Alles over de nieuwe 2021 Harley-Davidson Sportster S 1250
Alles over de nieuwe 2021 Harley-Davidson Sportster S 1250
De Harley-Davidson Sportster S is een geheel nieuwe sport custom die is ontworpen om een opwindende rijervaring te bieden en een nieuw tijdperk van...
Aantal motorfietsen in Nederland blijft groeien
Aantal motorfietsen in Nederland blijft groeien
De verkoop van nieuwe motorfietsen heeft in het eerste halfjaar van 2021 met 9.383 stuks het hoogste niveau bereikt sinds 2009. Uit de cijfers van ...

Plaats Reactie


{rsform 3}