Alles over de 2022 Honda CRF450R

Alles over de 2022 Honda CRF450R

Na een grote sprong voorwaarts voor modeljaar 2021 verfijnt de CRF450R nu nog meer in 2022. De nieuwe ECU-settings zorgen voor een soepeler rijgedrag, en een herziene afstelling van de Showa-ophanging verbetert de dempingsbalans tussen de voor- en de achterkant. Het frame onderging geen wijzigingen en blijft dus exact hetzelfde frame als dat van de CRF450RW waarmee Tim Gaiser zowel in 2019 als in 2020 wereldkampioen MXGP werd.

Introductie

De Honda CRF450R staat bekend als de maatstaf voor motorcross sinds de introductie in 2002. Het totaalpakket was er altijd op gericht om de rijder – recreatief amateurrijder of pro-racer – totale controle te kunnen bieden gericht op balans en wendbaarheid. Met daarbovenop uiteraard de bouwkwaliteit, duurzaamheid en de lange levensduur waar Honda om bekend staat.

En het is een racemotor die constant evolueert. In MY17 onderging Europa’s favoriete openklasse MX-machine een complete metamorfose via het ontwikkelingsconcept ‘Absolute Holeshot’. Het design werd van de grond af aan opnieuw ontwikkeld met een nieuw chassis en een aanzienlijke vermogens boost in de hoge toeren dankzij een gloednieuw motorblok. In MY18 volgde met de standaard voorziene elektrische starter een handige toevoeging. In MY19 zorgde een nieuwe door het HRC ontwikkelde cilinderkop voor een stevige verhoging van vermogen en koppel en werd HRC launch control toegevoegd. In 2020 werd de CRF450R dan weer uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Andere wielen en fundamentele aanpassingen van de motorblokarchitectuur volgden in MY21. Maar ook op andere vlakken transfromeerde de CRF450R naar een heel andere motor, met heel wat invloeden gebaseerd op de CRF450RW die in 2019 het MXGP World Championship in de wacht sleepte. Hoewel het 2020 MXGP-kampioenschap uitdraaide op een uitdagende strijd omwille van verschillende redenen, wisten Gajser en het HRC de titel voor een tweede keer op rij in de wacht te slepen tijdens de 18e manche van het kampioenschap in Trentino, Italië in november 2020.

Voortgestuwd door het aanhoudende bewijs van zijn kunnen in de racewereld verfijnt Honda de MY22 CRF450R nog verder aan het motorblok en de ophanging. En het blijft in de kern een HRC racemachine die je kunt kopen.

Modeloverzicht

Het ontwikkelingsthema ‘Razor-Sharp Cornering’ vormde de leidraad voor de hertekende CRF450R MY21. Centraal stond het krachtiger koppel in het lage en het middengebied, de uiterst precieze besturingskwaliteiten en een bijzonder goede ergonomie voor de rijder. De stijfheidsbalans van het nieuwe (2 kg lichtere) frame en de swingarm samen met een strakkere geometrie en verhoogde grondspeling brachten de bochtkwaliteiten naar ongekende hoogtes. De kennis die voortvloeide uit het HRC leverde krachtig koppel in het lage en het middengebied. Het herontworpen decompressiesysteem zorgde dan weer voor een consistenter rijgedrag vanaf de start. Rijders konden volop profiteren van de verbeterde ergonomische kwaliteiten dankzij de nieuwe hydraulische koppeling en het uitgebreide elektronicapakket. Dat maakte het eenvoudiger om consequent snel te zijn in een race. Niet alleen behulpzaam voor MXGP-rijders, maar voor MX-liefhebbers van alle niveaus die op zoek gaan naar de beste rondetijden.

Verderbouwend op die stevige basis van modeljaar ’21 krijgt de CRF450R MY22 daarbovenop een ECU-update. De meeste aandacht ging uit naar de nieuwe vering voor de Showa-ophanging voor- en achteraan, wat resulteert in verbeterde dempingprestaties.

Chassis

  • Een stevigere ophangingsdemping voor een beter gebalanceerde ophangingsprestatie op MY22
  • Input van het HRC loopt doorheen het frame, swingarm, de stijfheidsbalans en geometrie voor uitstekende bochtenkwaliteiten en gebruiksvriendelijkheid, ronde na ronde.
  • Compacte, smalle plasticdelen voor een vrije rijhouding

In MY22 blijft het chassis van de CRF450R onveranderd op enkele interne aanpassingen aan de Showa voor- en achterophanging na. Daar werd de dempingscompressierijhoogte van de veerweg zowel voor- als achteraan aangepast. De evolutie van MY22 leidt tot een opmerkelijk betere uitgeveerde positie van de ophanging dankzij een betere balans tussen de voor- en achterkant van de machine.

De Showa 49 mm USD AF2 spiraalveervoorvork werd gebaseerd op de fabrieksunit die de MX-raceteams gebruikten voor het Japanse kampioenschap. Bij de update van MY21 verlengde de vork 5 mm tot 310 mm in totaal. Ook werden de asklemmen stijver. Voor MY22 werd de shim-stack voor lage snelheid opnieuw geperfectioneerd waardoor zowel de in- als uitgaande demping steviger worden. Het olievolume daalt met 8 cc tot 380 cc. Nu zijn er 13 instelposities (ten opzichte van 15) voor uitgaande demping, en 15 voor de ingaande demping, net zoals voordien.

De volledig nieuw ingestelde klepstelling van de shim-stack voor lage, middel en hoge snelheid van de Showa MKE AF2 achterschokbreker zorgt voor een algemeen stevigere instelling bij ingaande demping. De uitgaande demping kan volgens 11 posities worden ingesteld (ten opzichte van 8 bij de vorige instelling) en 6 instellingen zijn mogelijk bij de ingaande demping bij hoge en lage snelheid (ten opzichte van 12). Het olievolume stijgt met 1 cc naar 422 cc.

De evolutie van MY21 zorgde voor een veel betere ergonomie en betere onderdelen. De smallere hoofdas van het frame bracht het gewicht met 700 g terug. Het opnieuw ontworpen subframe bespaarde nog eens 320 g aan gewicht. Ook de dynamiek van het chassis veranderde: de torsiestijfheid bleef behouden, maar de laterale stijfheid nam 20% af voor verbeterde bochtensnelheid, tractie en stuurnauwkeurigheid. De hertekende onderste en bovenste kroonplaten leverden meer flexibiliteit wat zorgt voor sneller insturen en een algemeen verbeterd gevoel. De stijfheidsbalans van de aluminium Pro-link swingarm werd aangepast om overeen te komen met die van het frame.
Dankzij een korter en lichter zadel dat ook 10 mm lager staat ging de bewegingsvrijheid van de rijder erop vooruit. Het werd ook eenvoudiger om het zadel te demonteren via slechts vier 8 mm-bouten wat de gebruiksvriendelijkheid verbetert.

De radiatortunnels bestaan uit één volledig plastic deel, ontworpen via Computational Flow Dynamics (CFD), en bevatten ook een luchtgat onderaan. Het design zorgt voor maximale doorstroming van de lucht. Ook de radiatorgrille optimaliseert de luchtstroom. De titanium benzinetank heeft een inhoud van 6,3 liter.
Het standaard gemonteerde, lichtgewicht Renthal Fatbar stuur optimaliseert het rijcomfort. De bovenste kroonplaat beschikt over twee stuurbevestigingsposities om het stuur 26 mm meer naar achter of naar voren te verplaatsen. Wanneer de houder 180° gedraaid staat kan het stuur nog 10 mm extra verplaatst worden ten opzichte van de basisopstelling, wat resulteert in vier unieke rijposities.
De dubbelzuigerremklauw vooraan bestaat uit zuigers van 30 mm en 27 mm en werkt op de wave-remschijf van 260 mm. Samen met een remleiding met lage expansieratio zorgt dat voor een sterk gevoel en consistente remkracht. De enkelvoudige remklauw achteraan werkt op een wave-remschijf van 240 mm diameter.
De DID-aluminium velgen met spaakpatroon zijn in het zwart afgewerkt. De maat vooraan is 21 x 1,6 inch, achteraan 19 x 2,15 inch. Het achterwiel werd in MY21 sterker én lichter gemaakt. Standaard beschikt de CRF450R over de MX33F/MX33 zachte terreinbanden van Dunlop.
Balhoofdhoek en naloop blijven behouden op 27,1°/114 mm. De wielbasis is 1.481 mm en de grondspeling 336 mm. Drooggewicht is 105,8 kg.
De opvallende rode grafische elementen vervolledigen de agressieve lijnen van de CR450R MY22.

Motorblok

  • Gereviseerde ECU-mapping voor MY22 creëert een soepelere afgifte van het vermogen
  • Hydraulische koppeling levert consistentie en maakt hendelgevoel lichter
  • Decompressiesysteem levert verbeterde weerstand tegen stilvallen

Het 449,7 cc Unicam motorblok met vier kleppen ondergaat geen wijzigingen, behalve voor een update aan de ECU-mapping. De update zorgt voor betere lineaire gascontrole en geeft de verbeteringen van MY21 een extra boost.

De veranderingen voor MY21 waren erg veelzeggend. Het piekvermogen boven 5.000 tpm steeg met 0,6 kW en ook het koppel voelde sterker bij lage toeren. Ook de injectiehoek ging van 30° naar 60° zodat de benzinespray de vlinderklep bereikte en zo de intake-efficiëntie, de koeling en het gasgevoel verbeterde Het nieuwe decompressiesysteem beschikt over een contragewicht dat van de rechts naar links van de nokkenas beweegt, wat resulteert in een stabielere werking aan lage tpm en verbeterde weerstand tegen stilvallen.

De belangrijkste verandering voerde Honda door aan de dubbele uitlaatpoort. Net zoals op de CBR1000RR-R Fireblade kregen de poorten een ovale in plaats van een ronde vorm voor verhoogde efficiëntie. De uitlaatbocht verschoof ook 74 mm dichter naar het centrum en de enkelvoudige demper werd met een dubbele resonator uitgerust om lawaai te verminderen en het vermogen te verhogen.

De hydraulische koppeling met acht platen is rechtstreeks ontleend aan Gajsers motor. Dat zorgt voor uitstekende controle en hendelgevoel. Ook zorgt het voor consistente hendelvrijheid onder de zwaarste rijomstandigheden. Koppelingsslip reduceerde met 85% bij piekvermogen.

Boring x slag staat op 96 x 62,1 mm met een compressieratio van 13.5:1 Een sensor voor de positie van de versnelling geeft keuze uit drie specifieke ontstekingsmappings voor 1e en 2e, 3e en 4e en 5e versnelling. Onverwoestbare betrouwbaarheid is altijd al een belangrijke factor geweest in het succes van de CRF450R. Een zuigersproeier met vijf gaatjes en een dubbele 12 mm spoelpomp zorgen voor de uiterst belangrijke smering.

Elektronica

  • Honda Selectable Torque Control (HSTC) met drie rijmodi (plus OFF)
  • HRC Launch Control zorgt voor drie startopties
  • Engine Mode Select Button (EMSB) met drie mappings om motorkarakter aan te passen
  • HRC Setting-optie voor Aggressive (agressieve) of Smooth (soepele) modus

Het HSTC van de CRF450R reduceert wielspin (en dus verloren vermogen) tot een minimum en maximaliseert tractie. Wanneer de ratio van verandering van het aantal tpm een bepaalde grens overschrijdt, past het systeem de ontstekingstiming aan en controleert het PGM-FI benzine-injectiesysteem. Het gebruikt dus geen wielsnelheidssensor, en behoudt zo het uiterst belangrijke gevoel aan het gashendel bij het beheren van het vermogen.

De drie rijmodi verschillen in de mate waarin ze een invloed uitoefenen op het rijgedrag naargelang de verschillende rijomstandigheden:

  • Mode 1 grijpt het minst in en pas op het laatste moment – nuttig om wielspin te reduceren en controle te behouden in strakke bochten.
  • Mode 3 doet het systeem sneller en ingrijpender tussenbeide komen en is daardoor het handigst in gladde en modderige omstandigheden.
  • Mode 2 houdt dan weer het midden tussen 1 en 3 op vlak van timing en niveau van ingrijpen.

Aan de linkerzijde van het stuur bevinden zich de Launch Control-indicator, de EFI-waarschuwing, de knoppen voor de HSTC en EMSB-modi en de LED-indicator. De HSTC-knop gedurende 0,5 seconden indrukken schakelt het systeem naar de volgende modus met een groene LED die de geselecteerde modus bevestigt: 1 x knipperen voor Mode 1, 2 x voor Mode 2 en 3 x voor Mode 3
Het HSTC-systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden. Wanneer de motor geactiveerd wordt gebruikt het systeem de laatst geselecteerde instelling.

HRC Launch Control geeft elke rijder de beste mogelijkheid tot een sterke start. Je kan drie modi selecteren:

  • Level 3 – 8.250 tpm, modderige rijomstandigheden/beginner
  • Level 2 – 8.500 tpm, droge rijomstandigheden/standaard
  • Level 1 – 9.500 tpm, droge rijomstandigheden/gevorderde

Het HRC Launch Control valt eenvoudig te activeren: trek de koppeling in en druk op de startknop aan de rechterzijde. Een paarse LED zal 1 maal knipperen voor Level 1. Druk nogmaals 0,5 seconden op de startknop en de LED zal 2 maal knipperen voor Level 2. Herhaal dat proces en de LED zal 3 maal knipperen om aan te geven dat Level 3 actief is.

De Engine Mode Select Button (EMSB) wijzigt het motorkarakter. Met keuze uit drie mappings past het karakter zich aan naargelang de omstandigheden of de voorkeur van de rijder.

  • Mode 1 – Standard (Standaard).
  • Mode 2 – Smooth (Soepel).
  • Mode 3 – Aggressive (Agressief).

Een blauwkleurige LED geeft weer welke mode actief is.

Via de Smooth-instelling levert de ECU een motormapping af met een eenvoudig, soepel karakter en een zachte gasrespons voor minder ervaren rijders. De Agressive-modus resulteert in een uiterst gevoelige gas- en motorrespons, ideaal voor racing.

Technische Specificaties
Motor  
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt unicam eencilinder
Inhoud 449,7 cc
Boring x Slag 96,0 x 62,1 mm
Compressie verhouding 13,5:1
Benzinesysteem  
Injectie PGM -FI benzine-injectie
Tankinhoud 6,3 liter
Electronica  
Onsteking Digitale CDI
Starter Zelfstarter
Aandrijving  
Koppeling Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie 5 versnellingen, manueel, constante aangrijping
Aandrijving Ketting
Frame  
Type Aluminium twin-tube
Chassis  
Afmetingen (L x B x H) 2182 x 827 x 1267 mm
Wielbasis 1481 mm
Balhoofdhoek 27,1 graden
Naloop 114 mm
Zadelhoogte 965 mm
Grondspeling 336 mm
Rijklaargewicht 110,6 kg
Drooggewicht 105,8 kg
Ophanging  
Type voor Showa 49 mm USD voorvork
Type achter Showa monoshock met Honda Pro Link
Wielen  
Voor 80/100-21-51M Dunlop MX33F
Achter 120/80-19-63M Dunlop MX33
Velgen voor Aluminium spaakvelgen
Velgen achter Aluminium spaakvelgen
Remmen  
Type voor Enkelvoudige schijfrem, 260 mm 
Type achter Enkelvoudige schijfrem 240 mm

 

Share

  • chief
  • ftr

Laatste Nieuws

Motornieuws

Benzineprijs voor meeste motorrijders al boven 2 euro per liter
Benzineprijs voor meeste motorrijders al boven 2 euro per liter
De meeste Nederlandse motorrijders tanken premiumbenzine, waarvoor sinds kort de prijs in veel gevallen op of boven de 2 euro per liter ligt. ...
Gemeente Valkenswaard komt met nieuw bestemmingsplan Eurocircuit
Gemeente Valkenswaard komt met nieuw bestemmingsplan Eurocircuit
De gemeente Valkenswaard werkt aan een nieuw bestemmingsplan voor het Eurocircuit. Na de uitspraak van de rechtbank dat de provincie Brabant geen n...
Combinatietest: Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 in de garage
Combinatietest: Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 in de garage
Door de redactie van Testmotor is de combinatie van een Sunlight T68 Adventure Edition met een Kawasaki Z400 in de 'garage' getest, wat nog een ing...
Indonesië: vanaf 2050 alleen maar elektrische motorfietsen
Indonesië: vanaf 2050 alleen maar elektrische motorfietsen
In de huidige hype rondom het afschaffen van fossiele brandstoffen, zet Indonesië, qua bevolking het op drie na grootste land ter wereld, ook in op...
Testmotor: test 2021 Royal Enfield Meteor 350
Testmotor: test 2021 Royal Enfield Meteor 350
Door de redactie van Testmotor is de nieuwe 2021 Royal Enfield Meteor 350 tijdens de persintroductie in Rotterdam getest. Hieronder vindt u een sam...

Motorsport

MotoGP: Marquez nog steeds King of the Ring
MotoGP: Marquez nog steeds King of the Ring
Op de Sachsenring werd de GP van Duitsland verreden. De temperatuur was hoog met veel bewolking en een kans op regen. Espagaro start het best van a...
Vanessa Guerra nieuwe presentatrice MotoGP Eurosport Nederland
Vanessa Guerra nieuwe presentatrice MotoGP Eurosport Nederland
Nadat dit seizoen achtereenvolgens Orla Chennaoui en Matt Roberts als MotoGP-presentator voor Eurosport Nederland werkten, zal in de komende twee M...
2021 MotoGP Dutch TT-Circuit Assen: tijdschema live televisie en online
2021 MotoGP Dutch TT-Circuit Assen: tijdschema live televisie en online
De TT Assen is al jarenlang het grootste eendaagse sportevenement van Nederland. Het motorspektakel beleeft op zondag 27 juni 2021 alweer zijn 90st...
Organisatie Isle of Man TT onthult plannen 2022 en 2023
Organisatie Isle of Man TT onthult plannen 2022 en 2023
Op de avond waarop dit jaar eigenlijk de Senior TT race verreden zou worden kwam de organisatie van de Isle of Man TT met belangrijk nieuws voor de...
Ziggo Sport aast op MotoGP uitzendrechten als vervanging Formule 1
Ziggo Sport aast op MotoGP uitzendrechten als vervanging Formule 1
Ziggo Sport wil de uitzendrechten van de MotoGP voor Nederland verkrijgen, om zo het verlies van de uitzendrechten van de Formule 1 op te vangen. D...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien
Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien
Het wordt steeds lastiger om aan nieuwe banden te komen, zo laten de leden van brancheorganisatie VACO in de laatste coronamonitor van de organisat...
Verkoop tweedehands motoren zakt in mei 2021 terug
Verkoop tweedehands motoren zakt in mei 2021 terug
In de maand mei van 2021 wisselden er 20.322 tweedehands motoren van eigenaar, dat is maar liefst 18,4 % minder dan dezelfde maand in 2020. To...
Belgische motormarkt groeit 9% in mei 2021
Belgische motormarkt groeit 9% in mei 2021
De motorfietsmarkt in België kent evenals in Nederland een stijging in het aantal motorfietsen afgelopen maand. In mei 2021 zijn er 9% meer motorfi...
Paaschburg & Wunderlich overgenomen door Bihr
Paaschburg & Wunderlich overgenomen door Bihr
Bihr en de aandeelhouders van Paaschburg & Wunderlich kondigen vandaag aan dat Bihr 100% van Paaschburg & Wunderlich GmbH (hierna P&W) ...
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan nauw samenwerken
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan nauw samenwerken
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan samenwerken in de verkoop en ontwikkeling van uitlaten voor motorfietsen. Remus komt uit Oostenrijk en is...

Motorvacatures

MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
Ter versterking van ons team zijn we per direct op zoek naar een 1e motorfietstechnicus met enige jaren aantoonbare werkervaring. We verwachten van...
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
Heb jij een passie voor een mooie en goed georganiseerde showroom en dat bij een van de meest succesvolle motorkleding specialisten van Nederland? ...
MotorVacature: marketing stagiair KTM
MotorVacature: marketing stagiair KTM
Gedreven door de passie van meer dan 4000 medewerkers is KTM de grootste Europese motorfietsfabrikant met een omzet van meer dan € 1,5 miljard. We ...
MotorVacature: Commercieel Binnendienst Medewerker Hoco Parts
MotorVacature: Commercieel Binnendienst Medewerker Hoco Parts
Hoco Parts te Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Monteur Hannamax Motorsport
MotorVacature: Monteur Hannamax Motorsport
Hannamax Motorsport zoekt versterking!  Ben jij die technische enthousiasteling die onderdeel wil zijn van een jong dynamisch team, lees dan v...

Persberichten

EV-Ning-Ride: toertocht voor elektrische motorfietsen
EV-Ning-Ride: toertocht voor elektrische motorfietsen
Op maandagavond 21 juni 2021 organiseert MotoShare samen met Zero Motorcycles en Energica de eerste EV-Ning-Ride, een toertocht voor elektrische mo...
2021 Suzuki GSX-S950: A2-versie van GSX-S1000
2021 Suzuki GSX-S950: A2-versie van GSX-S1000
Suzuki introduceert vandaag de nieuwe GSX-S950. Met dezelfde styling en rijwielgedeelte van de GSX-S1000, nu ook geschikt voor jongere motorrijders...
Registratie tellerstanden vanaf 1 juli ook bij motoren
Registratie tellerstanden vanaf 1 juli ook bij motoren
Vanaf 1 juli 2021 moeten erkende garagebedrijven de kilometerstand van motorfietsen registreren. Met de verplichte registratie krijgt de koper betr...
Bikers Classics 2021 toch nog afgelast
Bikers Classics 2021 toch nog afgelast
We hadden het al kunnen weten. Hoewel het aantal toegelaten personen voor buitenevenementen steeds groter wordt, is het organiseren van een groot f...
Nieuw: 2021 CFMoto 700CL-X met pre-order korting
Nieuw: 2021 CFMoto 700CL-X met pre-order korting
Eindelijk is de langverwachte CFMoto 700CL-X Heritage er. De 700CL-X staat met zijn frisse kijk op de klassieke stijl voor een nieuw hoofdstuk in d...

Plaats Reactie


{rsform 3}