Alles over de 2022 Honda CRF450R

Alles over de 2022 Honda CRF450R

Na een grote sprong voorwaarts voor modeljaar 2021 verfijnt de CRF450R nu nog meer in 2022. De nieuwe ECU-settings zorgen voor een soepeler rijgedrag, en een herziene afstelling van de Showa-ophanging verbetert de dempingsbalans tussen de voor- en de achterkant. Het frame onderging geen wijzigingen en blijft dus exact hetzelfde frame als dat van de CRF450RW waarmee Tim Gaiser zowel in 2019 als in 2020 wereldkampioen MXGP werd.

Introductie

De Honda CRF450R staat bekend als de maatstaf voor motorcross sinds de introductie in 2002. Het totaalpakket was er altijd op gericht om de rijder – recreatief amateurrijder of pro-racer – totale controle te kunnen bieden gericht op balans en wendbaarheid. Met daarbovenop uiteraard de bouwkwaliteit, duurzaamheid en de lange levensduur waar Honda om bekend staat.

En het is een racemotor die constant evolueert. In MY17 onderging Europa’s favoriete openklasse MX-machine een complete metamorfose via het ontwikkelingsconcept ‘Absolute Holeshot’. Het design werd van de grond af aan opnieuw ontwikkeld met een nieuw chassis en een aanzienlijke vermogens boost in de hoge toeren dankzij een gloednieuw motorblok. In MY18 volgde met de standaard voorziene elektrische starter een handige toevoeging. In MY19 zorgde een nieuwe door het HRC ontwikkelde cilinderkop voor een stevige verhoging van vermogen en koppel en werd HRC launch control toegevoegd. In 2020 werd de CRF450R dan weer uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Andere wielen en fundamentele aanpassingen van de motorblokarchitectuur volgden in MY21. Maar ook op andere vlakken transfromeerde de CRF450R naar een heel andere motor, met heel wat invloeden gebaseerd op de CRF450RW die in 2019 het MXGP World Championship in de wacht sleepte. Hoewel het 2020 MXGP-kampioenschap uitdraaide op een uitdagende strijd omwille van verschillende redenen, wisten Gajser en het HRC de titel voor een tweede keer op rij in de wacht te slepen tijdens de 18e manche van het kampioenschap in Trentino, Italië in november 2020.

Voortgestuwd door het aanhoudende bewijs van zijn kunnen in de racewereld verfijnt Honda de MY22 CRF450R nog verder aan het motorblok en de ophanging. En het blijft in de kern een HRC racemachine die je kunt kopen.

Modeloverzicht

Het ontwikkelingsthema ‘Razor-Sharp Cornering’ vormde de leidraad voor de hertekende CRF450R MY21. Centraal stond het krachtiger koppel in het lage en het middengebied, de uiterst precieze besturingskwaliteiten en een bijzonder goede ergonomie voor de rijder. De stijfheidsbalans van het nieuwe (2 kg lichtere) frame en de swingarm samen met een strakkere geometrie en verhoogde grondspeling brachten de bochtkwaliteiten naar ongekende hoogtes. De kennis die voortvloeide uit het HRC leverde krachtig koppel in het lage en het middengebied. Het herontworpen decompressiesysteem zorgde dan weer voor een consistenter rijgedrag vanaf de start. Rijders konden volop profiteren van de verbeterde ergonomische kwaliteiten dankzij de nieuwe hydraulische koppeling en het uitgebreide elektronicapakket. Dat maakte het eenvoudiger om consequent snel te zijn in een race. Niet alleen behulpzaam voor MXGP-rijders, maar voor MX-liefhebbers van alle niveaus die op zoek gaan naar de beste rondetijden.

Verderbouwend op die stevige basis van modeljaar ’21 krijgt de CRF450R MY22 daarbovenop een ECU-update. De meeste aandacht ging uit naar de nieuwe vering voor de Showa-ophanging voor- en achteraan, wat resulteert in verbeterde dempingprestaties.

Chassis

  • Een stevigere ophangingsdemping voor een beter gebalanceerde ophangingsprestatie op MY22
  • Input van het HRC loopt doorheen het frame, swingarm, de stijfheidsbalans en geometrie voor uitstekende bochtenkwaliteiten en gebruiksvriendelijkheid, ronde na ronde.
  • Compacte, smalle plasticdelen voor een vrije rijhouding

In MY22 blijft het chassis van de CRF450R onveranderd op enkele interne aanpassingen aan de Showa voor- en achterophanging na. Daar werd de dempingscompressierijhoogte van de veerweg zowel voor- als achteraan aangepast. De evolutie van MY22 leidt tot een opmerkelijk betere uitgeveerde positie van de ophanging dankzij een betere balans tussen de voor- en achterkant van de machine.

De Showa 49 mm USD AF2 spiraalveervoorvork werd gebaseerd op de fabrieksunit die de MX-raceteams gebruikten voor het Japanse kampioenschap. Bij de update van MY21 verlengde de vork 5 mm tot 310 mm in totaal. Ook werden de asklemmen stijver. Voor MY22 werd de shim-stack voor lage snelheid opnieuw geperfectioneerd waardoor zowel de in- als uitgaande demping steviger worden. Het olievolume daalt met 8 cc tot 380 cc. Nu zijn er 13 instelposities (ten opzichte van 15) voor uitgaande demping, en 15 voor de ingaande demping, net zoals voordien.

De volledig nieuw ingestelde klepstelling van de shim-stack voor lage, middel en hoge snelheid van de Showa MKE AF2 achterschokbreker zorgt voor een algemeen stevigere instelling bij ingaande demping. De uitgaande demping kan volgens 11 posities worden ingesteld (ten opzichte van 8 bij de vorige instelling) en 6 instellingen zijn mogelijk bij de ingaande demping bij hoge en lage snelheid (ten opzichte van 12). Het olievolume stijgt met 1 cc naar 422 cc.

De evolutie van MY21 zorgde voor een veel betere ergonomie en betere onderdelen. De smallere hoofdas van het frame bracht het gewicht met 700 g terug. Het opnieuw ontworpen subframe bespaarde nog eens 320 g aan gewicht. Ook de dynamiek van het chassis veranderde: de torsiestijfheid bleef behouden, maar de laterale stijfheid nam 20% af voor verbeterde bochtensnelheid, tractie en stuurnauwkeurigheid. De hertekende onderste en bovenste kroonplaten leverden meer flexibiliteit wat zorgt voor sneller insturen en een algemeen verbeterd gevoel. De stijfheidsbalans van de aluminium Pro-link swingarm werd aangepast om overeen te komen met die van het frame.
Dankzij een korter en lichter zadel dat ook 10 mm lager staat ging de bewegingsvrijheid van de rijder erop vooruit. Het werd ook eenvoudiger om het zadel te demonteren via slechts vier 8 mm-bouten wat de gebruiksvriendelijkheid verbetert.

De radiatortunnels bestaan uit één volledig plastic deel, ontworpen via Computational Flow Dynamics (CFD), en bevatten ook een luchtgat onderaan. Het design zorgt voor maximale doorstroming van de lucht. Ook de radiatorgrille optimaliseert de luchtstroom. De titanium benzinetank heeft een inhoud van 6,3 liter.
Het standaard gemonteerde, lichtgewicht Renthal Fatbar stuur optimaliseert het rijcomfort. De bovenste kroonplaat beschikt over twee stuurbevestigingsposities om het stuur 26 mm meer naar achter of naar voren te verplaatsen. Wanneer de houder 180° gedraaid staat kan het stuur nog 10 mm extra verplaatst worden ten opzichte van de basisopstelling, wat resulteert in vier unieke rijposities.
De dubbelzuigerremklauw vooraan bestaat uit zuigers van 30 mm en 27 mm en werkt op de wave-remschijf van 260 mm. Samen met een remleiding met lage expansieratio zorgt dat voor een sterk gevoel en consistente remkracht. De enkelvoudige remklauw achteraan werkt op een wave-remschijf van 240 mm diameter.
De DID-aluminium velgen met spaakpatroon zijn in het zwart afgewerkt. De maat vooraan is 21 x 1,6 inch, achteraan 19 x 2,15 inch. Het achterwiel werd in MY21 sterker én lichter gemaakt. Standaard beschikt de CRF450R over de MX33F/MX33 zachte terreinbanden van Dunlop.
Balhoofdhoek en naloop blijven behouden op 27,1°/114 mm. De wielbasis is 1.481 mm en de grondspeling 336 mm. Drooggewicht is 105,8 kg.
De opvallende rode grafische elementen vervolledigen de agressieve lijnen van de CR450R MY22.

Motorblok

  • Gereviseerde ECU-mapping voor MY22 creëert een soepelere afgifte van het vermogen
  • Hydraulische koppeling levert consistentie en maakt hendelgevoel lichter
  • Decompressiesysteem levert verbeterde weerstand tegen stilvallen

Het 449,7 cc Unicam motorblok met vier kleppen ondergaat geen wijzigingen, behalve voor een update aan de ECU-mapping. De update zorgt voor betere lineaire gascontrole en geeft de verbeteringen van MY21 een extra boost.

De veranderingen voor MY21 waren erg veelzeggend. Het piekvermogen boven 5.000 tpm steeg met 0,6 kW en ook het koppel voelde sterker bij lage toeren. Ook de injectiehoek ging van 30° naar 60° zodat de benzinespray de vlinderklep bereikte en zo de intake-efficiëntie, de koeling en het gasgevoel verbeterde Het nieuwe decompressiesysteem beschikt over een contragewicht dat van de rechts naar links van de nokkenas beweegt, wat resulteert in een stabielere werking aan lage tpm en verbeterde weerstand tegen stilvallen.

De belangrijkste verandering voerde Honda door aan de dubbele uitlaatpoort. Net zoals op de CBR1000RR-R Fireblade kregen de poorten een ovale in plaats van een ronde vorm voor verhoogde efficiëntie. De uitlaatbocht verschoof ook 74 mm dichter naar het centrum en de enkelvoudige demper werd met een dubbele resonator uitgerust om lawaai te verminderen en het vermogen te verhogen.

De hydraulische koppeling met acht platen is rechtstreeks ontleend aan Gajsers motor. Dat zorgt voor uitstekende controle en hendelgevoel. Ook zorgt het voor consistente hendelvrijheid onder de zwaarste rijomstandigheden. Koppelingsslip reduceerde met 85% bij piekvermogen.

Boring x slag staat op 96 x 62,1 mm met een compressieratio van 13.5:1 Een sensor voor de positie van de versnelling geeft keuze uit drie specifieke ontstekingsmappings voor 1e en 2e, 3e en 4e en 5e versnelling. Onverwoestbare betrouwbaarheid is altijd al een belangrijke factor geweest in het succes van de CRF450R. Een zuigersproeier met vijf gaatjes en een dubbele 12 mm spoelpomp zorgen voor de uiterst belangrijke smering.

Elektronica

  • Honda Selectable Torque Control (HSTC) met drie rijmodi (plus OFF)
  • HRC Launch Control zorgt voor drie startopties
  • Engine Mode Select Button (EMSB) met drie mappings om motorkarakter aan te passen
  • HRC Setting-optie voor Aggressive (agressieve) of Smooth (soepele) modus

Het HSTC van de CRF450R reduceert wielspin (en dus verloren vermogen) tot een minimum en maximaliseert tractie. Wanneer de ratio van verandering van het aantal tpm een bepaalde grens overschrijdt, past het systeem de ontstekingstiming aan en controleert het PGM-FI benzine-injectiesysteem. Het gebruikt dus geen wielsnelheidssensor, en behoudt zo het uiterst belangrijke gevoel aan het gashendel bij het beheren van het vermogen.

De drie rijmodi verschillen in de mate waarin ze een invloed uitoefenen op het rijgedrag naargelang de verschillende rijomstandigheden:

  • Mode 1 grijpt het minst in en pas op het laatste moment – nuttig om wielspin te reduceren en controle te behouden in strakke bochten.
  • Mode 3 doet het systeem sneller en ingrijpender tussenbeide komen en is daardoor het handigst in gladde en modderige omstandigheden.
  • Mode 2 houdt dan weer het midden tussen 1 en 3 op vlak van timing en niveau van ingrijpen.

Aan de linkerzijde van het stuur bevinden zich de Launch Control-indicator, de EFI-waarschuwing, de knoppen voor de HSTC en EMSB-modi en de LED-indicator. De HSTC-knop gedurende 0,5 seconden indrukken schakelt het systeem naar de volgende modus met een groene LED die de geselecteerde modus bevestigt: 1 x knipperen voor Mode 1, 2 x voor Mode 2 en 3 x voor Mode 3
Het HSTC-systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden. Wanneer de motor geactiveerd wordt gebruikt het systeem de laatst geselecteerde instelling.

HRC Launch Control geeft elke rijder de beste mogelijkheid tot een sterke start. Je kan drie modi selecteren:

  • Level 3 – 8.250 tpm, modderige rijomstandigheden/beginner
  • Level 2 – 8.500 tpm, droge rijomstandigheden/standaard
  • Level 1 – 9.500 tpm, droge rijomstandigheden/gevorderde

Het HRC Launch Control valt eenvoudig te activeren: trek de koppeling in en druk op de startknop aan de rechterzijde. Een paarse LED zal 1 maal knipperen voor Level 1. Druk nogmaals 0,5 seconden op de startknop en de LED zal 2 maal knipperen voor Level 2. Herhaal dat proces en de LED zal 3 maal knipperen om aan te geven dat Level 3 actief is.

De Engine Mode Select Button (EMSB) wijzigt het motorkarakter. Met keuze uit drie mappings past het karakter zich aan naargelang de omstandigheden of de voorkeur van de rijder.

  • Mode 1 – Standard (Standaard).
  • Mode 2 – Smooth (Soepel).
  • Mode 3 – Aggressive (Agressief).

Een blauwkleurige LED geeft weer welke mode actief is.

Via de Smooth-instelling levert de ECU een motormapping af met een eenvoudig, soepel karakter en een zachte gasrespons voor minder ervaren rijders. De Agressive-modus resulteert in een uiterst gevoelige gas- en motorrespons, ideaal voor racing.

Technische Specificaties
Motor  
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt unicam eencilinder
Inhoud 449,7 cc
Boring x Slag 96,0 x 62,1 mm
Compressie verhouding 13,5:1
Benzinesysteem  
Injectie PGM -FI benzine-injectie
Tankinhoud 6,3 liter
Electronica  
Onsteking Digitale CDI
Starter Zelfstarter
Aandrijving  
Koppeling Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie 5 versnellingen, manueel, constante aangrijping
Aandrijving Ketting
Frame  
Type Aluminium twin-tube
Chassis  
Afmetingen (L x B x H) 2182 x 827 x 1267 mm
Wielbasis 1481 mm
Balhoofdhoek 27,1 graden
Naloop 114 mm
Zadelhoogte 965 mm
Grondspeling 336 mm
Rijklaargewicht 110,6 kg
Drooggewicht 105,8 kg
Ophanging  
Type voor Showa 49 mm USD voorvork
Type achter Showa monoshock met Honda Pro Link
Wielen  
Voor 80/100-21-51M Dunlop MX33F
Achter 120/80-19-63M Dunlop MX33
Velgen voor Aluminium spaakvelgen
Velgen achter Aluminium spaakvelgen
Remmen  
Type voor Enkelvoudige schijfrem, 260 mm 
Type achter Enkelvoudige schijfrem 240 mm

 

Share

  • 700 cl-x
  • 650 dsx


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuwe GoPro Hero 10 Black onboardcamera: zelfde uiterlijk, nieuwe processor
Nieuwe GoPro Hero 10 Black onboardcamera: zelfde uiterlijk, nieuwe processor
Met de GoPro Hero 10 Black heeft GoPro een nieuwe versie van de -onder motorrijders zeer populaire- onboardcamera gelanceerd. Hoewel het nieuwe mod...
Terugroepactie Kawasaki Ninja H2 en Ninja SX: Achterwiellager
Terugroepactie Kawasaki Ninja H2 en Ninja SX: Achterwiellager
Kawasaki heeft een recall ingezet op de Ninja H2, Ninja SX SE en SX SE+. Er bestaat namelijk het gevaar dat het achterwiel kan blokkeren. Zoals dui...
Enquête: 92% tegen ban op nieuwe benzine motorfietsen
Enquête: 92% tegen ban op nieuwe benzine motorfietsen
In een Europese enquête heeft FEMA (Federation of European Motorcyclists' Associations) motorrijders uit verschillende landen gevraagd hoe zij denk...
Terugroepactie voetsteunen BMW GS-modellen
Terugroepactie voetsteunen BMW GS-modellen
BMW Motorrad laat haar klanten in Duitsland weten dat bepaalde gefreesde voetsteunen uit het accessoire assortiment voor de GS-modellen, in individ...
Terugroepactie Honda CB500-reeks: drukverlies in ABS modulator
Terugroepactie Honda CB500-reeks: drukverlies in ABS modulator
Honda heeft een terugroepactie ingezet op de CB500F, CB500X en CBR500R. Het probleem dat kan ontstaan is dat er drukverlies kan optreden in de ABS ...

Motorsport

Wegracelegende Boet van Dulmen overleden na verkeersongeval
Wegracelegende Boet van Dulmen overleden na verkeersongeval
De legendarische motorcoureur Boet van Dulmen is vanochtend om het leven gekomen bij een ongeval in Ammerzoden. Van Dulmen startte tussen 1975 en 1...
Negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli stopt met motorcross
Negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli stopt met motorcross
Negenvoudig wereldkampioen Antonio "Tony" Cairoli stopt na dit seizoen met motorcross op het hoogste niveau, zo maakte de Italiaan vandaag -toch no...
Onrust in IDC wegracekampioenschap om 'exclusieve' track support
Onrust in IDC wegracekampioenschap om 'exclusieve' track support
In het Nederlandse wegracekampioenschap op het hoogste niveau, het International Dutch Championship, is onrust ontstaan omdat organisator CRT aange...
Bagnaia boekt zijn eerste MotoGP zege na spannend duel Marc Marquez
Bagnaia boekt zijn eerste MotoGP zege na spannend duel Marc Marquez
Francesco (Pecco) Bagnaia heeft op Aragon zijn allereerste MotoGP zege geboekt. De jonge Italiaan leidde de race vanaf de start, de enige die zijn ...
Tijdschema MotoGP Aragon 2021
Tijdschema MotoGP Aragon 2021
Komend weekend wordt in Spanje de dertiende Grand Prix van het seizoen 2021 verreden op het Motorland Aragon Circuit. Hieronder het tijdschema voor...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Kawasaki Motors Ltd. kondigt uitbreiding productiecapaciteit aan
Kawasaki Motors Ltd. kondigt uitbreiding productiecapaciteit aan
Nadat motorfabrikant Kawasaki recent in een mail aan dealers haar excuses voor de huidige leveringsproblemen maakte, komt het bedrijf nu ook met op...
Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie
Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie
Uit nieuw onderzoek van Oxford Economics blijkt dat de motorfietssector in Europa ongeveer 389.000 banen oplevert, zoals in de productie van voertu...
Marije van Ettekoven nieuwe Sales Manager Nieuwsmotor/Testmotor
Marije van Ettekoven nieuwe Sales Manager Nieuwsmotor/Testmotor
MotorCentraal heeft Marije van Ettekoven aangesteld als Sales Manager voor de populaire motorwebsites Nieuwsmotor, Testmotor, Cruizem, Oliepeil en ...
Motormarkt België: flinke dip in augustus 2021
Motormarkt België: flinke dip in augustus 2021
Evenals in juli, kent de motormarkt in België ook in augustus een flinke daling. In totaal zijn er afgelopen maand 2167 motorfietsen op kenteken ge...
Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug
Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug
Yamaha is nog steeds marktleider in Nederland qua verkoop van motorfietsen. Het Japanse motormerk registeerde ook in de maand augustus de meeste ni...

Motorvacatures

MotorVacature: Verkoopadviseur Motorverzekeringen
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorverzekeringen
Ben jij een commercieel talent en ben jij op zoek naar een commerciële functie? Heb jij gevoel voor service en ben je ambitieus? Wij zijn op zoek n...
MotorVacature: medewerk(st)er HD kledingshop part-time - Amersfoort
MotorVacature: medewerk(st)er HD kledingshop part-time - Amersfoort
Ben jij gek op fashion, vind je het leuk om mensen de juiste outfit te adviseren en heb jij passie voor het merk Harley-Davidson? Dan zoeken wij jo...
MotorVacature: Allround werkplaatsmedewerker met commerciële ambities
MotorVacature: Allround werkplaatsmedewerker met commerciële ambities
Tsubakimoto Chain Co. met hoofdkantoor in Osaka, Japan, is een toonaangevende wereldwijde producent van mechanische aandrijfcomponenten; met een st...
MotorVacature: verkoop-adviseur Voordeelhelmen Amsterdam - parttime/fulltime
MotorVacature: verkoop-adviseur Voordeelhelmen Amsterdam - parttime/fulltime
Voor onze nieuwe prachtige motorkledingwinkel in Amsterdam zijn we per direct op zoek naar parttime/fulltime verkoop-adviseurs.Heb jij net als wij ...
MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
Van de Kuinder Motoren in Hilversum is een familiebedrijf dat 93 jaar bestaat. Sinds begin 2015 zijn wij exclusief Yamaha dealer. Naast de verkoop ...

Persberichten

Alles over de nieuwe 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR
Alles over de nieuwe 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR
De nieuwe Speed Triple 1200 RR reflecteert de trotse traditie die de automotive wereld in het VK kenmerkt en combineert Britse elegantie met meesle...
Maak nu kennis met de nieuwe CFMOTO 700CL-X
Maak nu kennis met de nieuwe CFMOTO 700CL-X
Je kan vanaf nu de nieuwe CFMOTO 700CL-X testen ! Via de website kan je een testrit aanvragen bij een dealer bij jou in de buurt.  De nieuwe ...
Nieuw: 2022 KTM 350 EXC-F Factory Edition
Nieuw: 2022 KTM 350 EXC-F Factory Edition
Onderscheid je van de rest en laat ze vooral jouw sporen zien. De KTM 350 EXC-F Factory Edition voor 2022 is gebouwd voor iedere rijder die op zoek...
BMW Motorrad Vision Amby concept: kruising tussen motor en fiets?
BMW Motorrad Vision Amby concept: kruising tussen motor en fiets?
Wat als je de handige, flexibele eigenschappen van een motorfiets zou kunnen combineren met die van een fiets? Zodat niet alleen de wegen, maar ook...
BMW Concept CE 02: elektrische A1 motorfiets
BMW Concept CE 02: elektrische A1 motorfiets
Met de Concept CE 02 presenteert BMW Motorrad een week voorafgaand aan de IAA Mobility 2021 een nieuwe interpretatie van stedelijke mobiliteit. Het...

Plaats Reactie


{rsform 3}