• Home
  • Persberichten
  • Ook Finse grossier Duell Bike Center meldt zich voor gevecht om Europese markt
Ook Finse grossier Duell Bike Center meldt zich voor gevecht om Europese markt

Ook Finse grossier Duell Bike Center meldt zich voor gevecht om Europese markt

Duell verkoopt dagelijks meer dan 200 topmerken en in totaal meer dan 130.000 onderdelen en kleding in Scandinavië, Groot-Brittannië en delen van Oost-Europa. Met de Benelux wordt het succesvolle bedrijfsmodel nu doorgevoerd in een belangrijke Centraal-Europese kernmarkt. In 2019 startte de Finse powersports-distributeur Duell voor het eerst met het uitbreiden van haar activiteiten naar de Benelux-landen. Nadat de eerste veelbelovende zakenrelaties waren aangegaan, vertraagde de coronapandemie aanvankelijk de uitbreidingsinspanningen. Duell liet de verplichte pauze echter niet passief voorbijgaan, maar gebruikte de tijd voor een intensieve analyse van de motormarkten in Nederland en België. Als gevolg hiervan intensiveert Duell dit voorjaar zijn inspanningen en continueert het met een aanzienlijk uitgebreid dealernetwerk. Vanaf nu zullen meer dan 100 dealers en werkplaatsen worden voorzien van het uitgebreide portfolio van A-merken en onderdelen voor motorfietsen en powersport. Het hoogtepunt in het kledingsegment zijn de traditionele Zweedse merken Halvarssons en Lindstrands, die volledig nieuw zullen zijn op de Benelux-markt. 

Meer dan 200 merken en 130.000 onderdelen "24/7" beschikbaar

Een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van Duell is het bouwen van lokale logistieke centra die korte verbindingen en snelle levertijden moeten garanderen. Naast het oprichten van eigen regionale dochterondernemingen, maakt ook de overname van bestaande handelsbedrijven deel uit van het businessmodel van Duell. De belangrijkste aandeelhouder van Duell, de Finse financiële investeerder Sponsor Capital, levert de nodige financiële kracht voor het gigantische project en zal de komende jaren tot 100 miljoen euro aan investeringsfondsen verstrekken voor het uitbreidingsproject in Centraal- en Zuid-Europa. 

Duell biedt haar handelspartners een uitgebreid portfolio met alle gevraagde productgroepen die nodig zijn voor het onderhoud en de uitbreiding van motorfietsen. Daarnaast biedt Duell motorkleding, helmen en een breed scala aan beschermingsmiddelen. De lijst met bekende merken in het portfolio van Duell is lang. 

Twee nieuwe merken motorkleding: Halvarssons en Lindstrands

Het hoogtepunt van het productportfolio van Duell en volledig nieuw in de Benelux zijn de traditionele Zweedse merken Halvarssons en Lindstrands. Beide merken kijken terug op meer dan 70 jaar traditie, zijn al tientallen jaren beproefd en getest in de meest uiteenlopende weersomstandigheden, maar zijn buiten Scandinavië vrijwel onbekend. De kledingmerken zijn sinds 2019 eigendom van de Duell Bike-Center Group en worden verder ontwikkeld in het eigen ontwerpen ontwikkelingscentrum. Halvarssons staat als premiummerk voor een iets meer klassiek design en de hoogste kwaliteit in leer en textiel en voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen (tot AAA). Lindstrands geniet een uitstekende reputatie als bijzonder robuuste, duurzame en comfortabele uitrusting, vooral onder veeleisende adventure- en toerrijders met een hoog kilometrage. Beide merken zullen de keuze voor rijders in de Benelux uitbreiden en geleidelijk de markt voor motorkleding veranderen.

Gezonde en langdurige groei in plaats van snel succes

Om het bedrijf buiten Scandinavië op te zetten en te ontwikkelen, heeft Duell de Belgische verkoopspecialist en motorbranche insider Erwin Van Hoof voor zich weten te winnen. Naast de Benelux worden tegelijkertijd andere markten ontwikkeld of worden al beleverd. Dit zijn bijvoorbeeld Denemarken, Polen, Tsjechië en Roemenië in het oosten van Europa. Met Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië wordt ook in Zuid-Europa de uitbreiding voorbereid. Jarkko Ämmälä, CEO van de Duell Bike-Center Group, legt de strategie uit: “Met alle passie voor motorsport die bij iedereen bij Duell leeft, blijven we ook zakenmensen die rekenen. Het zal niet gemakkelijk zijn om de toch al zwaar bezette markten in Centraal- en Zuid-Europa te betreden. Daarom geven we prioriteit aan een gezonde groei op de lange termijn in plaats van aan een snel, maar mogelijk slechts korte termijn succes.”

Geïnteresseerde dealers die nog geen deel uitmaken van het klantennetwerk kunnen te allen tijde contact opnemen met de verkoopafdeling van Duell. "We willen de beste producten tegen de beste prijzen met de beste levertijden voor onze klanten", legt Ämmälä de bedrijfsfilosofie van het Finse handelsbedrijf uit. In amper 40 jaar tijd ontwikkelde Duell zich tot de onbetwiste nummer 1 in Scandinavië.

“De Benelux is één van de belangrijkste markten in Centraal-Europa. Om onze klanten vanaf dag één de topservice van Duell te kunnen garanderen inclusief tal van premium merken en kwaliteitsonderdelen, zijn we al 14 maanden geleden begonnen met een intensieve voorbereiding van de markt. We hebben niet alleen een modern logistiek centrum in Zweden, maar een professioneel en krachtig team met 2 commerciële mensen langs de weg die ter beschikking staan van onze klanten ”, zegt Erwin Van Hoof, Export Development Manager van de Duell Bike Center Group. 

“We willen de one-stop-oplossing zijn voor onze klanten. In plaats van kostbare tijd te verspillen aan prijsonderzoek/ vergelijk of inloggen bij verschillende andere leveranciers, kunnen onze dealers alles vinden bij Duell en geven wij ook een antwoord op alle vragen. Zelfs in het tijdperk van snelle e-communicatie vertrouwen we daarom naast ons gebruiksvriendelijke B2B-platform op persoonlijk contact met onze partners. Dit is een essentieel onderdeel van onze filosofie waarmee we het serviceleiderschap willen bereiken ”, legt Van Hoof uit. Daarom zal Duell trouw blijven aan zijn bijna 40-jarige bedrijfsfilosofie in zijn uitbreidingsproject in Centraal-Europa.

Duell Feiten & Cijfers

  • Firmanaam: Duell Bike-Center OY
  • CEO: Jarkko Ämmälä
  • Opgericht: 1983
  • Oprichters: Tom & Stefan Nylund
  • Eigenaren: Sponsor Capital, Stefan & Tom Nylund en families managementleden
  • Hoofdkantoor: Mustasaari, Finland
  • Dochters: SDBC Motor AB, Tranås, Zweden; Duell AS, Kongsvinger, Noorwegen; Duell U.K., Coalville, Verenigd Koninkrijk; 
  • Geleverde landen: Finland, Zweden, Noorwegen, Estland, Letland, Litouwen, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Nederland, België, Spanje, Italië, Zwitserland, Polen, Tsjechië, Roemenië
  • Medewerkers: 110
  • Omzet:
    2018: 44 miljoen Euro
    2019: 42 miljoen Euro
    2020: 59 miljoen Euro
    2021: 71 miljoen Euro (geschat)
  • Credit rating:1999-2011: AAA (beoordeeld door Dun & Bradstreet), 2012 - heden: AAA Gold Level (beoordeeld door Soliditet)
  • Bedrijfscategorieën: Bike, ATV, Snow, Marine, Race, Tech, Gear
  • Eigen merken: Halvarssons, Lindstrands, Amoq, Snow People, Black Island
  • Merken: meer dan 200 topmerken in portefeuille. (Beschikbaarheid verschilt per land)
  • Aantal onderdelen: 130.000 verschillende onderdelen (ongeveer 70.000 permanent op voorraad)
  • Bedrijfsmissie: “Het juiste product. De juiste prijs. De juiste tijd."

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form