Nieuw: 2021 KTM 890 Duke

Nieuw: 2021 KTM 890 Duke

De KTM 790 Duke heeft de rijders in vervoering gebracht, maar de gashendel is klaar om een nieuwe grens te ontdekken dankzij de lancering van de nieuwe KTM 890 Duke . De nieuwste editie van The Scalpel staat op het punt om weer een pijnlijke wond te slaan in het populaire middensegment van de naked bike. Gewicht, vermogen, koppel, wendbaarheid, stijl, een ongenaakbare houding en gegarandeerde pret: de KTM 890 Duke herdefinieert het referentiepunt voor motorrijders en al hun rivalen.

De reis is snel en kort geweest. Alle jaloersmakende attributen van de parallelle LC8c-tweeklepper die met de KTM 790 Duke de emoties bij jong en oud oprakelden, hebben een nieuwe grens gevonden. De reactie op de originele SCALPEL motiveerde KTM om meer met de LC8c te werken en met iets op de proppen te komen dat extreme motorfanaten zou fascineren. De opkomst van de KTM 890 Duke R aan het begin van 2020 was het antwoord: net zozeer een scheurijzer voor op het parcours als op landweggetjes, die alle opgevoerde kracht van de LC8c wist te temmen en een reeks functies toevoegde die motorrijders bijna verplichtte om hun knieën dicht bij het asfalt te houden. Nu brengt de KTM 890 Duke , strak achter de uitlaat van de KTM 890 Duke R hangend, alle klasse van zijn nauwkeurige zusterversie mee om als een speer over de weg te gaan.

2021 KTM DUKE 890 2

De styling van de KTM 890 Duke doet hoofden omdraaien en de esthetiek maakt dit slanke, krachtige pakket aan stootkracht niet te missen, maar de essentie van deze motorfiets is de compacte, lichte, kloppende bron van al het plezier die zich tussen de twee wielen bevindt. De grotere cilinderinhoud, van 789 cm3 naar 889 cm3, maakt gebruik van een geavanceerdere mapping-logica en pompt er nu 115 pk en 92 Nm uit (10 pk meer en 5 Nm meer koppel dan de KTM 790 Duke ). De met 20% toegenomen rotatiemassa zorgt voor een betere bochtenstabiliteit en een soepelere motorwerking bij lagere toerentallen en een gedeeltelijk open gashendel. Euro5-voorbereid en 4,8l/100 km uit de 14l brandstoftank biedend; de snelheid wordt in balans gehouden door de grote functionaliteit.

Terwijl alle paardenkrachten los willen, kan de KTM 890 Duke zowel wegknallen als subtiel geleid worden, wat een grote grijns tevoorschijn tovert op de gezichten van rijders van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus. De KTM 890 Duke is alleen een ‘middengewicht’ dankzij het concept, het aantal kilo's en de lichtvoetigheid van het rijgedrag. De rest bestaat uit rauw vermogen en ultramoderne rijprestaties via bedrade elektronica. Deze motorfiets geeft alle rivalen op de weg het nakijken.

Gefilterd door het lichtgevoelige, aanpasbare TFT-scherm, bieden de bestuurdershulpjes een RAIN MODE (soepele gasrespons, maximale tractieregeling, verminderd vermogen en anti-wheelie), een street mode (standaardgasrespons, normale tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie) en een sport mode (sportieve respons, verminderde tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie). Voor degenen die zich laten verleiden door het volledige potentieel van de KTM 890 Duke , kan de instelling met de optionele track mode worden aangepast voor tijdritten. De tractieregeling kan worden verhoogd of verlaagd op een schaal van negen, de anti-wheelie kan worden uitgeschakeld en de gasrespons kent drie niveaus. De launch control houdt de motor op het ideale toerental om een snelle start mogelijk te maken. De 6D-hanghoeksensor zorgt ervoor dat de motorregeleenheid (ECU) een schat aan informatie en input over het gedrag en de positie van de motorfiets filtert voor een optimale terugkoppeling.

Het bochten-ABS helpt de dubbele, zwevende 300mm-remschijven met verbeterde remklauwen en remblokken om het hele circus veilig tot stilstand te brengen. Snel op gang komen is gemakkelijker dankzij de kortere koppelingshendel, lichtere veren en verbeterde Quickshifter+-instellingen (optioneel).

De hantering van de KTM 890 Duke komt goed uit de verf dankzij het stalen CroMo-buisframe met een gegoten aluminium subframe, dat star is ingesteld voor een sportief gevoel en een accuratere ervaring. De LC8c staat opnieuw centraal dankzij zijn rol als benadrukt onderdeel van het chassis. Ondanks de technische verbeteringen behoudt de KTM 890 Duke hetzelfde gewicht als zijn voorganger met een ongelooflijke 169 kg (bij een lege tank). Het subframe is innovatief, de hele eenheid bevat de luchtinlaten en de airbox; ontworpen om simpel, minimaal en licht te zijn. De KTM 890 Duke zweeft gewoonweg dankzij de geüpdatete en geüpgradede WP APEX-ophanging (43 mm omgekeerde vorken met open patroon) en de gasondersteunde achterschokbreker. De ‘Ergo' is minder doelgericht dan de op actie gerichte KTM 890 Duke R en is ontworpen voor een brede groep van rijders, met een lagere zadelhoogte van 820 mm.

De KTM 890 Duke is overduidelijk een lid van de Duke -familie. De lijnen zijn onmiskenbaar KTM, waarbij elke centimeter van de fiets is doorgeplozen en geanalyseerd op praktisch nut. Er zijn geen onnodige randen, hoeken, onderdelen of kunststof elementen die niet bijdragen aan de prestaties van het unieke KTM 890 Duke -gevoel. Het verkleinde achterlicht is bijvoorbeeld geïntegreerd in de nummerplaathouder, waardoor de afmetingen worden teruggebracht en er ruimte is voor maatwerk aan de achterkant.

Andere details zijn een volledige ledverlichtingsset, tubeless wielen, superieure en uitvoerig geteste nieuwe Continental ContiRoad-banden (die een uitstekende grip op nat wegdek, een hoge stabiliteit en een zeer korte 'opwarmfase’ bieden) en de compatibiliteit met KTM myRide App. Een brede waaier aan KTM PowerParts (van Akrapovič-slip-on-uitlaten tot tandwielkappen) en KTM PowerWear-opties zijn andere elementen die de KTM 890 Duke tot het scherpste stuk gereedschap in de 'kist' van de naked bike maken.

KTM 890 DUKE - MODELKENMERKEN
// Grotere verplaatsing (van 789 cm3 naar 889 cm3) en Euro5-voorbereid
// Verhoogd motorvermogen tot 115 pk en 92 Nm
// Extreme vermogen/gewicht-verhouding, ongeëvenaarde wendbaarheid
// Geactualiseerde APEX WP-veringstechnologie
// Geüpdatet elektronicapakket met een 6D-hanghoeksensor en optionele TRACK MODE
// Verbeterd rempotentieel dankzij systeemupgrade
// Onderscheidende, functionele en stijlvolle vormgeving: de DUKE spirit
// Nieuwe, hoogwaardige Continental ContiRoad-banden

Adriaan Sinke, hoofd KTM Product Management: "Met de KTM 890 Duke R wisten we dat we een motorfiets op de markt brachten die overduidelijk KTM was en het was slechts een kwestie van tijd voordat we dat pakket konden omvormen om de ideale tweede generatie van 'The Scalpel' te introduceren. We hebben onderzocht op welke punten we konden verbeteren of motorrijders meer konden bieden dan op de KTM 790 Duke . De KTM 890 Duke zit vol met het DNA van KTM: READY TO RACE, technisch geavanceerd en ontworpen om aan de eisen van elke motorrijder te voldoen. Hij is een trots lid van de Duke -familie en neemt een prominente plaats in, niet alleen in het middensegment, maar ook in dat van de naked bikes. Normaal gesproken zou ik motorrijders vertellen dat ze ervan moeten genieten, maar dat is deze keer gewoon echt niet nodig."

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Vanaf gisteren mag in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer gemaakt worden voor ‘fossiele producten’, zoals motorfietsen, auto’s en bromfi...
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta heeft opnieuw een flinke finacniële injectie gehad. In 2018 is er door de aandeelhouders al eens €50 miljoen aan werkkapitaal in het Ital...
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
In een videoboodschap voor klanten, dealers en geïnteresseerden heeft Eric de Seynes, President & CEO van Yamaha Motor Europe, officieel a...
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
In de vorige Motor & Fiscus rubriek, heb ik het uitgebreid gehad over wanneer je nu een motor op de zaak mag zetten en wanneer niet. Maar stel,...
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Het Europese Parlement heeft eergisteren een resolutie aangenomen waarin het aan de Europese Commissie vraagt een pakket aan maatregelen rondom ver...

Motorsport

MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
De tweede race van de MotoGP op Europese bodem in 2021 was vandaag op het circuit van Jerez. Het circuit waar Marc Marquez vorig jaar dermate hard ...
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Nadat de organisatie van het Dutch Masters of Motocross kampioenschap de kalender voor 2021 verschillende malen moest aanpassen, blijkt het toch on...
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
De vanaf pole positie vertrokken Fransman Fabio Quartararo heeft zijn tweede zege van het 2021 MotoGP seizoen weten te behalen.Na bij de start enke...
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
Komend weekend wordt het derde wedstrijdweekend in de MotoGP voor 2021 in Portugal afgewerkt op het Autodromo Internacional do Algarve, beter ...
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
Eindelijk is het dan zover, goed nieuws uit het Honda MotoGP kamp. Marc Marquez zal het komend weekend weer zijn opwachting maken in het MotoGP wer...

Motorprijzen

Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...
MV Agusta prijslijst 2021
MV Agusta prijslijst 2021
Langzaam maar zeker begint de prijslijst van MV Agusta weer wat te groeien, wat de richting aangeeft die onder de nieuwe eigenaar Timur Sardarov wo...
Benelli prijslijst 2021
Benelli prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Benelli zien we de meeste modellen ook weer terug als Euro5-gehomologeerd, met uitzondering van de Leoncino Trail en...

Motorbranche

Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Polaris Inc. heeft gisteren aangekondigd dat Michael Speetzen is benoemd tot de nieuwe, permanente Chief Executive Officer en lid van de Raad van B...
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Evenals in Nederland kende ook de Belgische motormarkt een flinke groei in april 2021. Ten opzichte van april 2020 is zelfs een stijging van meer d...
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
Met de registratie van 2033 kentekens voor nieuwe motoren is de afgelopen maand april van 2021 qua nieuwverkopen van motoren maar liefst 36% beter ...
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten in zowel de EU als de VS roepen op om de vergeldingsmaatregelen op te schorten voor sectoren die feitelijk niet bij het oplopende ...
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Het grote Italiaanse remmenmerk Brembo koopt haar kleinere toeleverancier èn concurrent J. Juan op, een Spaans bedrijf dat vooral actief is in de o...

Motorvacatures

MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
Voor onze nieuwe prachtige motorkledingwinkel in Amsterdam zijn we per direct op zoek naar parttime/fulltime verkoop-adviseurs. Heb jij net al...
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmid...
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby, maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmi...
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
Share our passion: Wij, bij Yamaha, streven er continu naar onze klanten ‘KANDO’ te laten ervaren. Dit is Japans voor het gevoel van ‘diepe voldoen...
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
Ben je een (jr) Productmanager met benzine in je bloed? Dan is dit jouw perfecte uitdaging! CMS (Consolidated Motor Spares) is wereldwijd de g...

Persberichten

Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop's D952 offroad-motorbanden worden gehomologeerd als motorbanden voor op de openbare weg, waardoor ze ook onder meer motoren gebruikt kunnen ...
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop Eemnes lanceert een vernieuwde website. Hier kunt u de uitgebreide collectie Stadler motorkleding vinden en alle daarbij behorende ...
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Brandstofleidingen moeten bij alle 701 Enduro LR-modellen vervangen worden bij de erkende Husqvarna Motorcycles dealers. Als voorzorgsmaatregel ro...

Plaats Reactie


{rsform 3}