Alles over de 2021 Honda GL1800 Goldwing Tour

Alles over de 2021 Honda GL1800 Goldwing Tour

De luxueuze Gold Wing Tour, Honda’s vlaggenschip in het toersegment, werd in 2018 volledig vernieuwd met als voornaamste kenmerken een drastische gewichtsbesparing, een dubbele wishbone voorwielophanging, een gloednieuwe boxer zescilindermotor en een optionele DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen. Vanaf 2021krijgt hij een grotere bagagecapaciteit, een nog comfortabelere zitpositie, nieuwe zadelvulling en verbeterde audioinstallatie. De omvangrijke uitrustingslijst met ondermeer 7-inch TFT-scherm, gyrokompas navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, elektrisch scherm, Smart Key-bediening, 4 rijmodi, HSTC en Hill Start Assist, zet zijn status ambassadeur voor nieuwe technologie nog eens dik in de verf. 

Sinds de introductie als 1000cc naked bike in 1975, is de Honda Gold Wing altijd het summum geweest van reizen op twee wielen. Het is tevens een motorfiets die zelf ook een hele lange weg heeft afgelegd. De voorbije decennia is de Gold Wing gegroeid in omvang en cilinderinhoud, terwijl hij tegelijkertijd een duurzame en ongeëvenaarde reputatie heeft opgebouwd op het gebied van luxe, kwaliteit en comfort.

Vanaf 2018 is de Gold Wing, inspelend op de demografische evolutie en de motormarkt, radicaal afgeweken van wat een traditioneel updatetraject zou zijn geweest. De GL1800 Gold Wing en Gold Wing 'Tour' gingen een nieuwe richting uit en werden - gloednieuw vanaf de wielen - slanker, lichter en wendbaarder.  Als gevolg daarvan kreeg de Gold Wing ‘Tour’ onmiddellijk een grotere aantrekkingskracht bij een jongere generatie motorrijders die het vorige model misschien over het hoofd zouden gezien hebben - of het gewoonweg nooit in overweging zouden genomen hebben. In 2020 kreeg de Gold Wing ‘Tour’ standaard LED mistlichten, grotere zadelbeugels en een aantal verbeteringen aan de vering en de wendbaarheid bij lage snelheden doorgevoerd als verdere aanvulling op het uitgesproken flat-six motorconcept dat het hart vormt van Honda's premium tourer.
In 2021 wint de Gold Wing ‘Tour’ aan bagagecapaciteit en krijgt hij een comfortabeler zadel en een audio-upgrade, wat zijn unieke aantrekkingskracht nog meer onderstreept.

De motor en het frame werden voor de nieuwe Gold Wing ‘Tour’ in 2018 als een eenheid ontworpen om de rijpositie naar voren te brengen en tegelijk een veel compactere motorfiets te creëren. Het aluminium balkenframe is geconstrueerd rond een dubbele wishbone voorvork, waardoor het motorblok meer naar voor kon komen te zitten – aangezien het voorwiel op en neer beweegt in een meer verticaal vlak - terwijl het geheel tegelijkertijd zorgt voor een hoogkwalitatieve veringskarakteristiek en stabiliteit in de voorpartij dankzij extra stijfheid en verminderde wrijving. De demping is elektrisch aanpasbaar.

De ultracompact gebouwde 24 kleps zescilinder boxermotor diende niet in te leveren op vlak van vermogen, noch op zijn torenhoge koppel of verslavende vermogensafgifte. De toepassing van Throttle By Wire (TBW) technologie introduceerde 4 rijdersmodi: TOUR, SPORT, ECON en RAIN. De werking van het Dual Combined Brake System (D-CBS) verandert afhankelijk van de gekozen modus. Hill Start Assist (HSA) en (enkel in combinatie met het optionele DCT) Idling Stop zijn aanzienlijke surplussen voor extra gebruiksgemak en een verbeterde brandstofefficiëntie. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) waakt over de tractie op het achterwiel.

De handgeschakelde transmissie heeft 6 versnellingen, terwijl de DCT versie 7 versnellingen heeft. Daarbij worden het aangrijpen van de koppeling, de schakelsnelheid en de toerentalregimes van de schakelmomenten specifiek afgestemd op elke rijmodus. Hij beschikt ook over een voor- en achterwaartse kruipfunctie. De versie met manuele bak maakt gebruik van hetzelfde elektrische achteruitrijsysteem als in eerdere ontwerpen.

Op de Gold Wing ‘Tour’ ervaar je een totaal gevoel van vrijheid, waarbij puur rijplezier en prestaties enkel worden geëvenaard door het stijlvol ontwerp. De aërodynamisch efficiënte kuip geleidt de rijwind om de rijder heen, terwijl het elektrische scherm zich naar wens laat aanpassen. De luxueuze zadels bieden de hele dag door comfort aan rijder en duo en krijgen voor 2021 een nieuwe bekleding in suède en kunstleder. Tevens werd inclinatie van de ruggensteun gewijzigd voor een meer ontspannen zithouding. De opgewaardeerde luidsprekers bieden een nieuwe, verbeterde geluidskwaliteit, en functies als Smart Key-bediening, Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth zorgen voor modern gebruiksgemak en connectiviteit.

Voor het modeljaar 2021 is de GL1800 Gold Wing ‘Tour’ verkrijgbaar in volgende kleurstellingen: Gunmetal Black Metallic en Candy Ardent Red ( enkel in combinatie met DCT).

Belangrijkste kenmerken

Styling & Uitrusting
• Strakke lijnen met een eigentijdse kantje benadrukken de motorfiets onder het design
• Voldoende bagagecapaciteit voor weekendtochten, grotere 61 liter topkoffer
• Nieuwe zadelbekleding in suède en kunstleder, meer ontspannen inclinatie van de ruggensteun
• Opgewaardeerde audiokwaliteit
• Elektrisch windscherm in helling en hoogte verstelbaar
• Soepel werkende cruise control via Throttle By Wire (TBW)
• 7-inch TFT-display toont rij-, navigatie- en audio-informatie
• Apple CarPlay en Android Auto maken het gebruik van een smartphone mogelijk
• Rondom LED-verlichting, LED mistlampen en zelfdovende richtingaanwijzers
• Slimme sleutelbediening voor extra gemak bij het starten en het ontgrendelen van de koffers
• Twee USB-C aansluitingen

De lijnen van de Gold Wing ‘Tour’ stralen een gepolijste, atletische autoriteit uit. De styling is die van een uniek silhouet waarbij de comfortverwachtingen gecounterd worden door de dynamische mogelijkheden van het rijwielgedeelte en de motor, met daarbij het traditionele premium niveau van pasvorm, afwerking en gebruikte materialen zoals men dat van een Gold Wing gewoon is. Het 'gezicht' is gedurfd vooruitstrevend, in combinatie met de compacte kuip tekent de Gold Wing ‘Tour’ voor een energieke frontale signatuur.
De dragende lijn van het koetswerk, die zich van voor naar achter uitstrekt, benadrukt de verschillende functies van de boven- en onderzijde van de koetswerkdelen. Een centraal element is de kuip, met zijn scherpe en solide vlakke oppervlakken, en zijn genuanceerde aërodynamische detaillering. Het voegt een visuele spanning toe die wijst op het potentieel aan prestaties.

Ook de motorfiets zelf - de dubbele wishbone voorwielophanging, de zescilinder boxermotor, de uitlaten - is in al zijn functionele schoonheid te aanschouwen. De gecombineerde ontwerpelementen zorgen voor een geavanceerde stijl, ondersteund door een ongelofelijk hoog niveau van techniek en elektronica.

Ook het comfort, het warmtemanagement en – niet te vergeten - het controleren van de luchtstromen staan hoog op de agenda van de Gold Wing ‘Tour’. De kuip kanaliseert de luchtstroom rond de rijder en de duopassagier en zorgt zo voor een aangenaam verkoelend briesje. Een klein elektrisch scherm dat vanaf de linker stuurhelft wordt bediend, biedt een uitstekende bescherming tegen de wind en geeft tegelijkertijd een gevoel van ruimte en vrijheid wanneer dat gewenst is. De helling en hoogte van het scherm zijn traploos instelbaar. Als opties zijn een groter scherm, een volledig instelbare deflector voor de armen en het bovenlichaam, alsook vaste deflectoren voor de onderbenen en voeten verkrijgbaar.

Wat de zitpositie betreft hebben rijder en duopassagier aparte zadels. De rijder kan zich volledig concentreren op het rijden met de motor. Het zadel van de rijder is comfortabel en ondersteunend gevormd, terwijl het toch toelaat in het zadel te bewegen en gemakkelijk de voeten op de grond te zetten. Zowel de rijder als zijn zadel kunnen genieten van een nieuwe en luxueuze zadelbekleding in suède en kunstleder; de inclinatie van de ruggensteun gaat van 16° naar een meer ontspannen 23°.

Alle verlichting is LED en dat geldt ook voor de dubbele LED miststralers op de Gold Wing ‘Tour’. Het onderste gedeelte van de koplampen maakt aan beide zijden gebruik van 5 gepolijste optische lenzen om een Jewel-Eye dimlichtsignatuur te creëren. Door gebruik te maken van het grootlicht (in het bovenste gedeelte) ontstaat een stereoscopische indruk. De voorste richtingaanwijzers bevinden zich in de spiegels en zijn zelfdovend; het systeem vergelijkt het snelheidsverschil tussen het voorwiel en het achterwiel en berekent wanneer het knipperen ten opzichte van de rijsituatie moet worden uitgeschakeld.

Tijdens het rijden wordt de ingestelde snelheid (cruisecontrole schakelaar op rechter stuurhelft) linksonder op de snelheidsmeter weergegeven. Door middel van TBW klimt de machine soepel naar de opgegeven snelheid en krijgt de cruisecontrole een ultrasoepel karakter, vooral bij het bergop rijden. Bij de modellen met manuele versnellingsbak wordt door het intrekken van de koppeling of de rem of door het draaien aan het gashendel de cruisecontrole gedesactiveerd.

Bij de DCT-variant (in AT-modus) keert de Gold Wing ‘Tour’ , wanneer de cruisecontrole is ingeschakeld en de hernemingsfunctie is geactiveerd, na de uitgevoerde vertraging terug naar de vooraf ingestelde snelheid met een passend schakelschema.

Door het luxueuze instrumentarium ontstaat een unieke cockpit. Verschillende contrastarme kleuren met donkere tinten sieren de wijzerplaten, waarvan de perifere gebieden kegelvormige hellingen vormen om een gevoel van diepte te creëren. Een ring met een metalen textuur omkranst elke wijzerplaat, en de schaalverdelingen lichten op in LED, wat zorgt voor diepte en een rustig, koel beeld.

Het 7-inch full colour TFT-scherm met vloeibare kristallen toont alle informatie voor de audio- en navigatiesystemen, evenals de rijmodi en de afstelling van de vering. De informatie wordt in gedifferentieerde segmenten weergegeven in een zeer functionele volgorde, zodat de rijder alle relevante gegevens met een minimum aan oogbewegingen in zich kan opnemen.

De helderheid wordt automatisch aangepast (de maximale lichtsterkte van het scherm is 1000 cd) en de rijder kan ook kiezen uit 8 helderheidsniveaus. De bandenspanning wordt weergegeven als een numeriek getal in het linker benedengedeelte van de instrumenten.
Op de middenconsole en de Smart Key prijkt trots het Gold Wing embleem. Het heldere tweekleurige chromen 3D- ontwerp combineert de kracht en waardigheid van een leeuwenkop met de majestueuze vleugels van een adelaar, klaar om met open klauwen aan te vallen. De Smart Key activeert alle systemen van de motorfiets en bevat ook de noodsleutel. Het contactslot en het stuurslot kunnen worden in- of uitgeschakeld terwijl de Smart Key wordt gedragen.

Vanaf modeljaar 2021 krijgt de topkoffer 11 liter extra ruimte, hetgeen de totale bagagecapaciteit op 121 liter brengt. Exclusief ontworpen binnentassen staan op de optielijst. De bediening van de bagageruimtes is eenvoudig. Met de Smart Key ontgrendel je met een simpele druk op de knop de koffers. Het is ook mogelijk om ze tijdelijk te ontgrendelen via de afstandsbediening; met de ontgrendelingsknop op de Smart Key krijgt de passagier direct toegang tot de koffers. Hydraulische dempers zorgen ervoor dat het openen en sluiten soepel verloopt. Als u de oproeptoets ingedrukt houdt, knipperen de lampjes.

De Gold Wing ‘Tour’ is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder gebruik kan maken van de gepersonaliseerde informatie en content op zijn smartphone, zoals telefoonnummers en muziekafspeellijsten. Er is gebruik gemaakt van Bluetooth-connectiviteit en er zijn twee USB Type-C-aansluitingen om op aan te sluiten.

De opgewaardeerde lichtgewicht luidsprekers laten hun aanwezigheid levendig opmerken en bieden een uitstekende geluidskwaliteit. Er is een bedieningspaneel voor de passagier beschikbaar om de rijervaring nog te veraangenamen. De schakelaars bevinden zich op het bovenste gedeelte van de rechterkoffer en je kan er het volume mee wijzigen, een andere muziekbron kiezen of snel doorspoelen.

Het navigatiesysteem wordt getoond op het 7-inch, fullcolor TFT LCD display in het centrale gedeelte van de dashboard en bevat een gyrokompas - wat betekent dat de begeleiding ook in een tunnel wordt voortgezet. Een waypoint annuleren of thuisadres instellen tijdens het rijden is ook mogelijk. De kaarten worden bijgewerkt en een gedetailleerde reisplanning is geen enkel probleem aangezien je tot 99 verschillende waypoints kan invoeren.
De inhoud van de brandstoftank bedraagt 21 liter met een brandstofverbruik van 5,5 liter/100 km.

Chassis
• Gegoten aluminium twin-beam frame
• Dubbele wishbone voorwielophanging en Pro-Arm achterwielophanging
• Het dempingsniveau voor en achter past zich aan de geselecteerde rijmodus aan.
• Achterste veervoorspanning elektrisch verstelbaar
• ABS en Dual-Combined Braking System (D-CBS)

Het gegoten aluminium twin-beam frame van de Gold Wing ‘Tour’ is ontworpen om het motorblok strak te omvatten; de structurele dikte is in elke sectie geoptimaliseerd om al bij stapvoets rijden een soepel en stabiel rijgedrag te verschaffen, of het nu gaat om nauwe straten in de stad of om open landwegen.  

Naast het naar voren duwen van het voorwiel onder volle belasting van de vering, is een ander voordeel van de dubbele voorwielophanging de vermindering van de wrijving die bij een standaard telescopische voorvork ontstaat wanneer de binnenste en buitenste poot op en neer schuiven in het vorkbeen (ingevolge het opvangen van oneffenheden en stuurinput). Alle asbussen die gebruikt worden voor de besturing en de vering zijn gelagerd, waardoor de wrijving nog verder afneemt.

De stuurinput - via de dubbele vorkhouders - verloopt gescheiden van de vering met haar enkele schokdemper, het giermoment van de Gold Wing ‘Tour’ maakt hem wendbaar en makkelijker te sturen. Bovendien verbinden gepatenteerde stuurstangen het stuur met de stuurarm en het balhoofd, waardoor de rijder een geheel natuurlijk stuurgevoel krijgt. Balhoofdshoek en naloop zijn ingesteld op 30,5°/109mm, bij een wielbasis van 1695mm. De Gold Wing ‘Tour’ weegt rijklaar 385kg, de DCT-versie 390 kg.

Het Dual Combined Brake System (D-CBS) verdeelt de remkracht optimaal over de voor- en achterwielen. Het gebruik van een enkele, lichte ABS-modulator - geïntegreerd met de rem-ECU - houdt het gewicht van het remsysteem laag. Het systeem is ook gelinkt aan de gekozen rijmodus, waarbij de remkarakteristieken automatisch worden aangepast. De dubbele 320 mm schijven vooraan worden vastgegrepen door 6-zuigerremklauwen, de achterste 316 mm schijf door een 3-zuigerremklauw.

De Gold Wing ‘Tour’ is voorzien van een Pro-Arm achterbrug, die aan de linkerkant aan het frame bevestigd is. De rechterzijde dient als toegangspunt voor het uitvoeren van onderhoud. Dit laat een veel grotere ontwerpvrijheid toe, maakt de machine gemakkelijker te beheren en draagt ook bij tot de stabiliteit. Pro-Link zorgt voor een progressieve vering en comfort. Overal waar mogelijk werden kogelgewrichten gebruikt om zoveel mogelijk torsie weg te nemen.

Het dempingsniveau wordt elektrisch aangepast aan de rijmodus. De stappenmotoren in de schokdempers voor- en achteraan bedienen naalden waarmee de oliecirculatie geregeld wordt, waardoor de dempingskracht wordt aangepast aan de rijsituatie. De veervoorspanning achteraan wordt eveneens elektrisch aangepast. Los van de 4 rijmodi zijn er 4 instellingen voor de voorspanning in verhouding tot de belasting: enkele rijder, enkele rijder met bagage, rijder met duo en rijder met duo en bagage. De instelling wordt weergegeven op het TFT-scherm en is aan te passen via een schakelaar.

Motor
• Zescilinder met horizontaal tegenover elkaar geplaatste cilinders (boxermotor), SOHC, 24-kleppen
• Throttle By Wire (TBW) met 4 rijdersmodi voor vermogensafgifte op maat
• Honda Selectable Torque Control (HSTC)
• De rijmodi beheren ook de demping van de ophanging en de remkracht
• Idling Stop en Integrated Starter Generator (ISG) op de DCT-versie
• Hill Start Assist (HSA)
• Handbediende 6-versnellingsbak met hulp-/slipperkoppeling en elektrische achteruit; DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen

Om de rijkwaliteiten van het frame te kunnen benutten - en de verslavende vermogensafgifte en rijsensatie te behouden die zozeer deel uitmaken van de aantrekkingskracht van dit icoon - werd de 1.833 cc-motor van de Gold Wing ‘Tour’ volledig hertekend. Nog steeds als een zescilinder boxer met horizontaal tegenover elkaar geplaatste cilinders, maar wel met vier kleppen per cilinder in plaats van twee, veel compacter van formaat en 6,2 kg lichter.

Topvermogen van 93kW bij 5.500rpm, maximaal koppel van 170Nm bij 4.500rpm. De boring van 73mm komt overeen met de slag van 73mm; de linker en rechter cilinders hebben 4mm offset en de cilinderbussen zijn uit aluminium. De compressieverhouding is ingesteld op 10,5:1.
De Unicam cilinderkoppen maken gebruik van een co-axiale tuimelaaras voor zowel de inlaat als de uitlaat. De inlaatkleppen worden bediend door een vingertuimelaar, de uitlaatkleppen door een roltuimelaar. De verbrandingskamers zijn 'pentroof' ontwerp met 4-kleppen. De inlaatpoorten zijn ontworpen om de 'tuimel'-stromen in de cilinders te bevorderen en zo de efficiëntie te verbeteren. De zuigerrompen zijn bekleed met een molybdeen coating om de wrijving te verminderen.

Throttle By Wire (TBW) motormanagement voegt 4 rijdersmodi toe om het karakter en het vermogen te veranderen, gekoppeld aan de demping van de ophanging en het Dual Combined Brake System (D-CBS):
De TOURMODUS is de basisinstelling voor comfort en vermogen. Deze modus geeft een directe 100% openingsverhouding tussen het gashendel en de vlinder van het gasklephuis, met de 'standaard' instelling van de demping en de krachtverdeling van voor- en achterrem.
De SPORT heeft de hoogste gashendel-vlinderklepverhouding en levert een sterke acceleratie, met een stevigere demping en achterremdruk.
De ECON-modus biedt een maximale zuinigheid en makkelijk aan te houden kruissnelheden, bij een lagere gashendel-vlinderklepverhouding en standaard instelling van demping en remkracht.
RAIN draait de wijzers terug voor aangepast gebruik bij natte en gladde omstandigheden, met de laagste gashendel-vlinderklepverhouding, standaard remkrachtverdeling en zachte ophangingskarakteristiek.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) bewaakt ook naadloos de tractie van het achterwiel, in alle rijomstandigheden, voor een extra portie rijvertrouwen. De mate waarin het systeem tussenkomt wordt via TBW aangepast aan de gekozen rijmodus.

Er zijn twee luchtinlaatkanalen vooraan links en achteraan rechts. Deze structuur genereert wervelingen wanneer de lucht wordt aangezogen - het resultaat is een effectiever gebruik van de volledige oppervlakte van het luchtfilter en een vermindering van de weerstand. De inwendige vormgeving van beide kanalen is geoptimaliseerd om zich aan te passen aan de inlaatpulsen van het lage toerenbereik van de motor, waardoor de respons en het koppel van kleinere gasklepbewegingen wordt verbeterd. Het gebruik van één enkel gasklephuis versnelt de luchtstroom en verbetert de respons.
In harmonie met de diepe bastonen van de motor roffelen de dempers krachtig door, zonder al te luid te klinken. De diameter van de uitlaat op twee van de zes cilinders wordt met 20% verminderd, waardoor het geluidsvolume en de diepte toenemen.

De ISG (Integrated Starter Generator) combineert de generator en de startmotor in één component, waarbij de generator effectief de startmotor wordt wanneer de stroom omgekeerd wordt. Het ISG is 2,4 kg lichter dan een standaard systeem. Voor de ISG-aandrijving worden schuine tandwielen gebruikt, waardoor het mechanische geluid wordt gereduceerd.

De belangrijkste kenmerken van Idling Stop (op de versie met optioneel DCT-optie) zijn de ultrastille start van de motor dankzij het gebruik van ISG, en het soepele startgevoel dat wordt bereikt door een combinatie van DCT en TBW. Bij het stoppen voor een verkeerslicht met Idling Stop aan, stopt de motor automatisch na 3 seconden en hoeft de rijder bij het herstarten alleen maar aan het gas te draaien, waardoor de motor direct wordt gestart.
Het systeem wordt zo geregeld dat de DCT-leiding die de koppeling activeert bij het starten van de motor, reeds op voorhand hydraulische druk krijgt, zodat het tijdsverloop vanaf het moment dat de rijder het gashendel opent tot aan de respons wordt gereduceerd. Om een eventuele abrupte reactie te ondervangen, laat de TBW de gashendel geleidelijk aan opengaan wanneer je het gas openzet - en daarmee bekomt men de soepele acceleratie die past bij een Gold Wing ‘Tour’ . De Idling Stop kan met de rechter stuurschakelaar worden in- of uitgeschakeld.

Vertrekken op een helling begint op een conventionele motorfiets bij het gelijktijdig loslaten van de remmen, het openen van het gashendel en het laten opkomen van de koppeling, afhankelijk van de hellingsgraad. Om dit te vergemakkelijken is de Gold Wing ‘Tour’ voorzien van Hill Start Assist (HSA) op zowel de manuele als de DCT-versie. Bij het stoppen op een helling zorgt het blijven inknijpen van het remhendel er voor dat de ABS-modulator hydraulische druk naar de achterste remklauw stuurt. Bij het wegrijden - zelfs als de remhendel wordt losgelaten - houdt de hydraulische druk tijdelijk de remkracht vast (ongeveer 3 seconden), zodat je bergop enkel op het gas kan vertrekken. Tijdens het gebruik wordt de HSA-indicator ingeschakeld om de rijder te informeren.

De handgeschakelde 6-versnellingsbak is voorzien van een 'nokdemper' tussen de koppeling en de transmissie, waardoor inertie wordt ondervangen, schakelgeluiden worden verminderd en de kwaliteit/duurzaamheid van het schakelen wordt verbeterd. Een nok assist en een slipperkoppeling (met minder schijven en minder hydraulische wrijving in het ontkoppelingsmechanisme) vervangen de traditionele hydraulische hulpkoppeling. Dit vermindert de belasting van de koppeling op het hendel met 20% en laat het terugschakelen soepeler verlopen; het slippermechanisme draagt ook bij tot het hoogwaardige terugschakelgevoel. De elektrische achteruitversnelling is bekend van het vorige ontwerp.

Dual Clutch Transmissie (DCT)
• Derde generatie DCT met 7 versnellingen
• Soepel en stil, met ultrasnel schakelen
• In de wandelmodus kan de machine naar voren of naar achteren 'kruipen'.
• De 4 rijmodi beheren ook DCT voor een optimale respons
• Geoptimaliseerde wendbaarheid bij lage snelheid
Honda's DCT-technologie is nu aan het elfde productiejaar bezig en er zijn meer dan 140.000 met DCT uitgeruste Honda-tweewielers verkocht in Europa. Het levert consistent, naadloos schakelgedrag op en wordt al snel een tweede natuur in het gebruik. De DCT gebruikt twee koppelingen: de ene voor de start en de 1e, 3e en 5e, de andere voor de 2e, 4e en 6e, waarbij de hoofdas voor elke koppeling zich binnenin de andere bevindt voor een compacte verpakking.

Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer er geschakeld wordt dan selecteert het systeem de gewenste versnelling vooraf door middel van de koppeling die op dat moment niet wordt gebruikt. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld, terwijl de tweede koppeling simultaan wordt ingeschakeld.

Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelgedrag. Omdat de dubbele koppeling de aandrijving van de ene naar de andere versnelling overbrengt met een minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden schokken en transmissiereacties tot een minimum beperkt, waardoor het schakelen direct en soepel verloopt. Extra voordelen zijn de duurzaamheid (omdat de versnellingen niet kunnen worden beschadigd door verkeerd schakelen), de onmogelijkheid tot bokken, het stressvrij rijden in de stad, de gereduceerde vermoeidheid bij de berijder en een groter vermogen om zich te concentreren op de rijlijnen, het remmen en de acceleratiepunten.

Het DCT-systeem biedt twee verschillende manieren van rijden: de automatische instellingen, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de snelheid van het voertuig, de gekozen versnelling en het motortoerental aflezen om te bepalen wanneer er moet worden geschakeld, en de manuele instelling voor het schakelen met behulp van de paddles op het linkerhandvat.

Met de derde generatie - en de eerste met 7 versnellingen - is de DCT bak van de Gold Wing ‘Tour’ speciaal ontworpen voor lange afstands cruisen; het schakelen verloopt bovendien uiterst soepel en snel.

Het DCT-systeem is ook geoptimaliseerd voor wendbaarheid bij lage snelheden, met korte verhoudingen die schakelschokken beperken. Bij hoger snelheidsbereik liggen de overbrengingsverhoudingen verder uit elkaar om het motortoerental te verlagen. In elk snelheidsbereik is het comfort verbeterd, omdat het op- en afschakelen van superieure kwaliteit is.

Tijdens de ontwikkeling van de derde generatie zijn schakelgeluiden en -schokken aangepakt, met geluiddempende rubbers aan beide uiteinden van de vorkgeleider en de hoofdarm waardoor contactgeluid tijdens het schakelen sterk verminderd wordt.

Tussen de koppeling en de hoofdas is een veerdemper geplaatst om het koppel in de draairichting te absorberen en zodoende bij het schakelen het geluid en de schokken veroorzaakt door het contact tussen de koppeling en de hoofdas te verminderen.

De DCT van de Gold Wing ‘Tour’ is voorzien van een wandelmodus van 1,8 km/u vooruit en 1,2 km/u achteruit, direct te bedienen met een +/- schakelaar op de linker stuurhelft.

De hoofdas heeft een dubbele buisstructuur, waarbij de buitenste hoofdas (verbonden met het even aantal tandwielen) met een ketting verbonden is aan de binnenste as, door middel van de tandwielen op de tegenas. Deze structuur geeft de buitenste hoofdas de rol van vrijloopas voor de achteruit, wat heeft geresulteerd in een lichtgewicht omkeermechanisme met een compacte structuur - zonder dat er een aparte vrijloopas nodig is.
Bij het activeren van de wandelmodus worden de twee koppelingen van de DCT gebruikt om achteruit te kunnen bewegen met koppeling #1 en vooruit te kunnen bewegen met koppeling #2. Op deze manier is het nu mogelijk om vooruit of achteruit te manoeuvreren door alleen de koppeling te bedienen, zonder dat er geschakeld hoeft te worden. Bovendien regelt het throttle-by-wire systeem de snelheid door de koppeling minutieus te doseren bij een bepaald motortoerental, waardoor het geheel veilig aanvoelt en controleerbaarheid in uiteenlopende situaties gewaarborgd is. 

De 4 rijmodi zijn vervlochten met de DCT. Ze hebben allemaal hetzelfde motorkarakter en dezelfde instellingen voor vermogensafgifte en ophangingskarakteristiek als de manuele versie, maar voegen daar extra DCT-specifieke parameters toe:
TOUR gebruikt de standaard fabrieksinstelling van soepel aangrijpende koppeling en gangwissels in de AT-modus, met een laag-naar-hoog toerentalregime voor het schakelen.
SPORT maakt gebruik van een meer direct aangrijpende koppeling, met gangwissels die zijn geprogrammeerd in een midden- tot hoog toerentalbereik.
ECON heeft een zacht aangrijpende koppeling, en houdt de versnellingen vast in een laag- tot middentoerengebied bij een standaard schakelgevoel.
RAIN heeft eveneens een zacht aangrijpende koppeling, houdt de versnellingen vast in een laag- tot hoog toerentalgebied en heeft een langzamer schakelgedrag in de AT-modus.

Technische gegevens 2021 Honda GL1800 Goldwing Tour

MOTOR  
Type Vloeistofgekoelde 4-takt 24-kleps SOHC zescilinder boxermotor
Cilinderinhoud 1,833cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x slag 73mm x 73mm
Compressieverhouding 10.5:1
Max. Vermogen 93kW (125 pk)/5500tpm
Max. Koppel 170Nm/4500tpm
Carterinhoud 4,4 liter (MT) / 5,6 liter (DCT)
CO2 uitstoot  127g/km
   
BRANDSTOFSYSTEEM  
CarburatiE PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Diameter gasklep 50mm
Luchtfilter cartridge papierfilter, kleverig
Brandstoftankinhoud 21.1 liter
Brandstofverbruik 5.5 liter/100km (1 op 17,8 km)
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Geïntegreerd Starter Generator systeem
   
Batterijcapaciteit 12V/20AH
ACG Power Generation Capacity 12V/120A
AANDRIJVING  
Koppeling (MT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met spiraalveren, assist slipper nok. 
  (DCT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met oliedruk
Transmission Type Manuele 6 versnellingsbak (inclusief overdrive. Plus elektrische achteruit)
  DCT 7-versnellingsbak vooruit en achteruit 
Aandrijving Gesloten cardan
FRAME  
Type Aluminum Aluminium, dubbele buis
CHASSIS  
Dimensions (L´B´H) L: 2,615mm
  B: DCT 905mm / MT 925mm
  H: 1,430mm
Wielbasis 1695mm
Balhoofdshoek 30.5°
Naloop 109mm
Draaicirkel 3.4m
Zadelhoogte 745mm
Grondspeling 130mm
Rijklaar gewicht MT 385kg / DCT 390kg 
OPHANGING  
Type Front Dubbele Wishbone
Type Rear Pro Link
WIELEN  
Type Voor 130/70R 18
Type Achter 200/55R 16
Velgmaat Voor 18 x MT3.5
Velgmaat Achter 16 x MT6.0
REMMEN  
Systeem Type Elektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem
Type Voor 320mm x 4,5mm dubbele hydraulische schijf met 6-zuiger remklauw, zwevende rotoren en gesinterde metalen remblokken
Type Achter 316mm x 11mm geventileerde schijf met 3-zuiger remklauw en gesinterde metalen remblokken

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuw: 2021 Aprilia SX en RX 125
Nieuw: 2021 Aprilia SX en RX 125
Aprilia heeft de SX en RX 125 voor 2021 voorzien van een update. Door deze update zijn beide modellen nu ook geschikt voor de Euro-5 norm. Om beide...
Occasionverkoop motoren daalt in februari maar groeit tussen particulieren
Occasionverkoop motoren daalt in februari maar groeit tussen particulieren
Net als de verkoop van nieuwe motorfietsen, blijft ook die van tweedehands motoren in de eerste twee maanden van 2021 iets achter bij die van vorig...
Testmotor: eerste test 2021 Husqvarna Svartpilen 125
Testmotor: eerste test 2021 Husqvarna Svartpilen 125
Door de redactie van Testmotor.nl is de nieuwe Husqvarna Svartpilen 125 getest tijdens de persintroductie in de omgeving van Barcelona. De hele tes...
Het Grote Mobiliteitsdebat: ook plaats voor motorrijden?
Het Grote Mobiliteitsdebat: ook plaats voor motorrijden?
Vandaag vindt het Grote Mobiliteitsdebat online plaats. Organisator is de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van 25 partijen die een ro...
2021 Indian Motorcycle Chieftain Elite
2021 Indian Motorcycle Chieftain Elite
Indian Motorcycle onthulde gisteren de 2021 Chieftain Elite, vooralsnog zal de gelimiteerde grote bagger van Indian niet naar Nederland komen. Om h...

Motorsport

Orla Chennaoui nieuwe presentatrice MotoGP op Eurosport
Orla Chennaoui nieuwe presentatrice MotoGP op Eurosport
De Britse presentatrice Orla Chennaoui zal bij de MotoGP-uitzendingen op Eurosport de presentatie van de Nederlandse uitzendingen op zich gaan neme...
Nieuwe kleuren voor Valentino Rossi in 2021
Nieuwe kleuren voor Valentino Rossi in 2021
Valentino Rossi, de bekendste motorcoureur ter wereld, zal in het komende MotoGP-seizoen aantreden in een nieuwe kleurstelling, nadat hij overstapt...
2021 Ducati Club Race zonder publiek
2021 Ducati Club Race zonder publiek
De Club Race Commissie van de Ducati Club Nederland organiseert dit jaar van 28-30 mei de 41e Ducati Club Race op het TT Circuit Assen. Door beperk...
WorldSBK Superbikes 2021 op TT-Circuit Assen uitgesteld
WorldSBK Superbikes 2021 op TT-Circuit Assen uitgesteld
Naar aanleiding van de aanhoudende COVID-19 pandemie en de daaruit voortvloeiende regionale regelgeving in Drenthe melden de FIM, overheidsfunction...
MXGP motorcross: eerste Grand Prix van 2021 is in Nederland
MXGP motorcross: eerste Grand Prix van 2021 is in Nederland
Organisator Infront Moto Racing komt, zoals was te verwachten, met een aantal updates voor de voorlopige 2021 kalender van het MGXP Motocross Werel...

Motorprijzen

Piaggio motorscooters prijslijst 2021
Piaggio motorscooters prijslijst 2021
De 2021 prijslijst van Piaggio bevat de bekende range aan lichte motorscooters en de populaire MP3 driewielers. Qua motorscooters is alles goed ver...
Moto Guzzi prijslijst 2021
Moto Guzzi prijslijst 2021
Op de prijslijst van Moto Guzzi staan drie modellen die sinds 2021 allemaal van hetzelfde 850 cc motorblok zijn voorzien; de karakteristieke 9...
Vespa scooters prijslijst 2021
Vespa scooters prijslijst 2021
Vespa blijft als bestverkochte merk van Piaggio de kar trekken voor de Italiaanse fabrikant. De Vespa retro-motorscooters zijn en blijven mateloos ...
Aprilia motoren prijslijst 2021
Aprilia motoren prijslijst 2021
De 2021 prijslijst van Aprilia is in Nederland wel heel kort geworden, met maar vier modellen erop. De belangrijke nieuwkomers zijn natuurlijk de R...
Harley-Davidson prijslijst 2021
Harley-Davidson prijslijst 2021
Op de nieuwe 2021 prijslijst van Harley-Davidson is de verrassende Pan America 1250 de opvallendste nieuwkomer. Dit is niet in de laatste plaats do...

Motorbranche

Nieuw logo voor Peugeot Motocycles & scooters
Nieuw logo voor Peugeot Motocycles & scooters
Met de komst van een nieuwe logo voor automerk Peugeot, geldt deze nieuwe "brand identity" ook voor de tweewielertak, ondanks het feit dat deze afd...
Motormarkt België: 10% daling in februari 2021
Motormarkt België: 10% daling in februari 2021
Afgelopen maand kende de Belgische motormarkt een daling van 10% ten opzichte van februari 2020. Evenals in Nederland is het terugzakken in het aan...
Qooder alleen nog bij autodealers, Hans van Wijk Motoren stopt
Qooder alleen nog bij autodealers, Hans van Wijk Motoren stopt
Met ingang van 1 maart 2021 hebben Qooder Nederland en Hans van Wijk Motoren in Zoetermeer afgesproken dat alle Qooder-activiteiten in Nederland on...
CBS: omzetstijging motorbranche in 2020
CBS: omzetstijging motorbranche in 2020
Het CBS heeft de nieuwste kwartaalcijfers over de auto- en motorbranche bekend gemaakt. Hoewel de cijfers pas na ongeveer vijf maanden na afloop va...
Winkelen Op Afspraak ook voor motordealers en -winkels vanaf volgende week
Winkelen Op Afspraak ook voor motordealers en -winkels vanaf volgende week
Het kabinet is voornemens om met ingang van 3 maart 2021 Winkelen Op Afspraak mogelijk te maken, zo maakte Premier Mark Rutte gisteravond bekend. D...

Motorvacatures

MotorVacature: Marketing Manager Hoco Parts
MotorVacature: Marketing Manager Hoco Parts
Hoco Parts te Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in Premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Product Specialist motoronderdelen
MotorVacature: Product Specialist motoronderdelen
Hoco Parts in Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in Premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Parts and Accessories Section Coordinator
MotorVacature: Parts and Accessories Section Coordinator
Parts and Accessories Section (PAS) Coordinator - Kawasaki Motors Europe  Main purposes of the role:  • To support Kawasaki Motors...
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising (2)
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising (2)
Project opportunity within Clothing and Merchandising Kawasaki Motors Europe, located in Hoofddorp in the Netherlands. 6 months temporary proj...
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorkleding & Helmen
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorkleding & Helmen
Alpinestars, Rukka, Bering, HJC, Macna, Sidi en Daytona: een greep uit de collectie A-merken van onze kleding afdeling! Vind je het een uitdaging o...

Persberichten

Treiler aanhangwagens: geremd, neerlaatbaar en opvouwbaar motorvervoer
Treiler aanhangwagens: geremd, neerlaatbaar en opvouwbaar motorvervoer
Het Treiler-assortiment van Eiler biedt de eerste geremde, neerlaatbare en opvouwbare motoraanhangwagen ter wereld aan – Made in Germany. De T...
Damen Motorkleding: nieuwe Bellavista motorjas voor vrouwen
Damen Motorkleding: nieuwe Bellavista motorjas voor vrouwen
Er is weer nieuws bij Damen Motorkleding. Steeds meer vrouwen behalen het motorrijbewijs en dus moet er ook een goed aanbod dames motorjassen ...
Persdossier: alles over de 2021 Harley-Davidson Pan America 1250
Persdossier: alles over de 2021 Harley-Davidson Pan America 1250
De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152pk Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met...
Honda verlaagt prijs NC750X en NC750X DCT
Honda verlaagt prijs NC750X en NC750X DCT
De NC750X is één van de succesvolle modellen van Honda in Nederland (en in Europa), ondanks een stevige evolutie voor 2021, heeft Honda toch beslis...
Continental halveert aantal bandenstickers, scheelt 110 ton plastic
Continental halveert aantal bandenstickers, scheelt 110 ton plastic
Vanaf januari 2021 zal bandenfabrikant Continental in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) niet langer twee, maar nog maar één sticker g...

Plaats Reactie


{rsform 3}