Alles over de vernieuwde 2021 Honda CB1000R - The Black Edition

Alles over de vernieuwde 2021 Honda CB1000R - The Black Edition

Op vlak van uiterlijk ogen de lijnen van de CB1000R agressiever en zijn ze ook meer naar voren gekant, met subtiele details zoals het zichtbare aluminium subframe, radiatorkappen en airbox covers die in een holistische, dynamische harmonie in elkaar overvloeien. Ook de koplamp evolueert in vorm en staat naar achteren gekant. Verfijnde nieuwe wielen vergroten de tentoongestelde technische bekwaamheid verder uit. 

Het chassis blijft onaangeroerd maar de motor geniet van gereviseerde instellingen voor het PGM-FI-injectiesysteem waardoor de vermogensaflevering soepeler verloopt. Een nieuw, full-coulour TFT-insturmentendisplay beschikt over het Honda Smartphone Voice Control System en verbindt de smartphone van de rijder met de machine. Onder het zadel bevindt zich nu een USB-oplaadpoort.

De 2021 CB1000R komt in volgende kleurstellingen: Candy Chromosphere Red, Mat Ballistic Black Metallic  en Matt Beta Silver Metallic. 

The Black Edition

De CB1000R is een in nuttige schoonheid gehouwen machine. Maar Honda’s ingenieurs gingen enkele stappen verder met de nieuwe Black Edition. Die start op dezelfde productiewijze als de standaard CB1000R maar neemt een zijsprong naar een stemmigere esthetiek, met een handgemaakte en custom uitstraling en extra accessoires.

Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo voegt een finishing touch toe.

Belangrijkste elementen

Styling & uitrusting
• Agressieve, voorwaarts getilde houding met een scherpere styling over de hele lengte en nieuwe, aluminium gegoten wielen.
• Honda Smartphone Voice Control System linkt de smartphone van de rijder aan het 5 inch kleuren-TFT-scherm via Bluetooth. USB-oplaadpoort onder het zitje.

Honda’s ‘Neo Sports Café’ designesthetiek gaat niet enkel uit van een voorliefde voor het verleden, maar geeft ook een blik op de toekomst en biedt voldoende ruimte voor variaties op dat thema. De CB1000R staat niet stil en gebruikt het indrukwekkende styling-statement gemaakt in 2018 als springplank naar een volgende stap in 2021. De karakteristieke Neo Sports Café-uitstraling is niet te missen en krijgt extra drama en een agressievere, voorovergebogen houding die diagonaal naar beneden afloopt, rond het opvallende, zwart afgewerkte motorblok. Nieuwe zevenspaaks aluminium gegoten wielen voegen een intrigerende afwerking toe.

De flow overheen de hele lengte straalt harmonie uit: de onmiddellijk herkenbare ronde koplamp huist in een traanvormige omgeving en leunt naar achteren aan de voorvork. De aluminium gepolijste radiatorkappen zijn compacter en leunen in de rijrichting, een designelement dat ook in de airboxcovers terugkomt.

Het volledig opnieuw ontworpen aluminium subframe is afgewerkt in aluminium (in plaats van in het zwart), wat het krachtige minimalisme achteraan accentueert. Als esthetisch detail verkleinde ook de nummerplaathouder.

De nieuwe uitstraling doet ongetwijfeld hoofden draaien, maar de dagelijkse functionaliteiten werden niet overzien dankzij kenmerken die je reis door het dagelijkse verkeer vergemakkelijken. Zo beschikt de CB1000R over een 5 inch full-colour TFT-display dat vier weergavemogelijkheden voor snelheid en motortoeren vooropstelt – afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de rijder – met daarbovenop een benzinemeter en verbruiksmeter, gekozen rijmodus, motorparameters en een schakelindicator. Bediening via de knoppen op de linkerstuurhelft.

Het geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control (HSVC)-systeem linkt de smartphone van de rijder met de motorfiets en maakt stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk – indien je beschikt over een in de helm geïntegreerde headset. Het HSVC verbindt met het dashboard via Bluetooth. Bediening is ook mogelijk via de knoppen aan de linkerstuurhelft. Onder het zadel bevindt zich nu ook een USB-oplaadpoort om je smartphone op te laden onderweg.

De richtingaanwijzers achteraan zijn met een Emergency Stop Signal (ESS)-functie uitgerust. Bij bruusk remmen gaan de waarschuwingslichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat een noodstop aan de gang is. Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zodoende wanneer uit te schakelen.

2021 HONDA CB1000R zilver

Motorblok
• Viercilinder afgeleid van de CBR1000RR uitgerust met Throttle By Wire.
• Gereviseerde PGM-FI-instellingen voor soepele vermogensaflevering en respons.
• EURO5-compatibel

De 998 cc DOHC-viercilinder produceert een gezonde dosis vermogen en koppel: 107 kW bij 10.500 tpm en 104 Nm bij 8.250 tpm. Boring x slag staan op 75 mm x 56,5 mm met compressieratio 11.6:1. De rode zone begint aan 11.500 tpm en de toerenbegrenzer komt tussenbeide vanaf 12.000 tpm. De enige veranderingen voor 2021 zijn geoptimaliseerde PGM-FI-instellingen – voor een soepelere aflevering van de kracht en verbeterde respons – en EURO5-compatibiliteit.

De afstelling van de motor zorgt voor een karakteristieke uitbarsting van koppel in het 6-8.000 tpm-gebied, wat zorgt voor een spannende, meeslepende rijervaring. Het helpt ook in het dagelijkse verkeer voor vlotte inhaalmanoeuvres.

De airbox, luchtkanaal en -filter zorgen voor een soepele luchtstroom naar de motor en verminderen drukverlies. De gasklep van 44 mm diameter voert het lucht/benzinemengsel naar de inlaatpoorten en zorgvuldig ontworpen verbrandingskamers. De in- en uitlaatklepopening zijn respectievelijk 8,3 en 8,1 mm. De zuigers zijn gemaakt van gesmeed aluminium.

Kortere overbrengingsverhoudingen zorgen voor een opwindende acceleratie doorheen de versnellingen tussen 30 en 130 km/u. De lichtgewicht assist-/slipperkoppeling helpt bij snel en hard terugschakelen.

De 4-2-1 uitlaat draagt bij aan het gespierde maar lichtgewicht geheel van de CB1000R. Het design voert het uitlaatgas via vier korte katalysatoren naar een hoofdkamer die verbonden is met een einddemper met dubbele kamer. Het uitlaatgeluid is intern afgesteld, wat betekent dat de toon aanzienlijk dieper en rauwer wordt wanneer de motor boven de 5.500 tpm stijgt.

Om aan de EURO5-norm te voldoen zijn de 02 lambda-sensoren aan de uitlaat vervangen door Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbocht die de uitlaatgassen accurater kunnen doormeten. Het benzineverbruik is 5,8 l/100km.

Motorelektronica
• Throttle By Wire met drie standaard rijmodi en een USER-modus
• Drie niveaus Power, Engine Brake en Honda Selectable Torque Control

Throttle By Wire (TBW) staat maximale controle toe over de krachtige motor van de CB1000R via drie standaard rijmodi en een USER-modus, bedienbaar via knoppen aan de linkerstuurhelft en het TFT-scherm.

Er zijn drie niveaus van Engine Power (P), motorrem of Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar. Het HSTC kan ook uitgeschakeld worden. De rijmodi bieden verschillende combinaties voor elke parameter. RAIN-modus activeert de laagste Power-instelling en levert daarmee het minst agressieve vermogen, gemiddelde EB en hoge HSTC. Het lage koppel en vermogen zijn gefocust rond de eerste drie versnellingen. De STANDARD-modus past de middelste setting toe voor Power, HSTC en EB. Het maakt de vermogensaflevering uit de eerste en tweede versnelling iets soepeler en geeft een niveautje minder vermogen vrij ten opzichte van de SPORT-modus, met minder koppel bij een deels geopende gasschuif. SPORT hanteert de grootste vermogensaflevering en de laagste niveaus EB en HSTC voor 100% prestatie doorheen alle zes versnellingen, maximaal koppen en vermogen bij alle gasstanden. HSTC is minimaal. USER-modus staat toe te kiezen tussen drie instellingen voor elke parameter en de gekozen instellingen te bewaren voor toekomstig gebruik.

Chassis
• Sterk, lichtgewicht mono-backbone stalen frame, instelbare Showa SFF-BP-vorkpoten en monoshock achteraan
• Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en 310 mm remschijven vooraan.

Het onveranderde chassis van de CB1000R gebruikt een mono-backbone stalen frame en is verbonden met de kenmerkende 574,2 mm enkelzijdige swingarm. Balhoofdhoek is 25° met een nasleep van 100 mm. De wielbasis is 1.455 mm en rijklaar gewicht 212 kg. De gewichtsverdeling is 48,5% voor, 51,5% achter.

De relaxte rijdersdriehoek met een breed, taps toelopend aluminium stuur en bijpassende zadelhoogte van 830 mm zorgt voor een ‘natuurlijke bukpositie’. De gladde brandstoftank heeft brede schouders en beschikt dankzij de uitsparingen over ruim voldoende knieruimte.

De aanpasbare voorvork is een Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) -unit. De ene vorkpoot zorgt voor de ingaande demping wat gewicht reduceert en comfort en controle verschaft overheen een breed gamma rijomstandigheden. De Showa achtervering is instelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping.

Vooraan grijpen dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen in 310 mm remschijven, bijgestaan door de tweezuigerklauw en 256 mm remschijf achteraan en tweekanaals ABS. De nieuwe, intrigerende aluminium zevenspaaks gegoten aluminium wielen stralen een gedurfde elegantie uit. De achterband (gemonteerd op een § inch velg) meet 190/55 ZR17, de voorbaand 120/70 ZR17.

2021 HONDA CB1000R red


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form