Alles over de vernieuwde 2021 Honda CB1000R - The Black Edition

Alles over de vernieuwde 2021 Honda CB1000R - The Black Edition

Op vlak van uiterlijk ogen de lijnen van de CB1000R agressiever en zijn ze ook meer naar voren gekant, met subtiele details zoals het zichtbare aluminium subframe, radiatorkappen en airbox covers die in een holistische, dynamische harmonie in elkaar overvloeien. Ook de koplamp evolueert in vorm en staat naar achteren gekant. Verfijnde nieuwe wielen vergroten de tentoongestelde technische bekwaamheid verder uit. 

Het chassis blijft onaangeroerd maar de motor geniet van gereviseerde instellingen voor het PGM-FI-injectiesysteem waardoor de vermogensaflevering soepeler verloopt. Een nieuw, full-coulour TFT-insturmentendisplay beschikt over het Honda Smartphone Voice Control System en verbindt de smartphone van de rijder met de machine. Onder het zadel bevindt zich nu een USB-oplaadpoort.

De 2021 CB1000R komt in volgende kleurstellingen: Candy Chromosphere Red, Mat Ballistic Black Metallic  en Matt Beta Silver Metallic. 

The Black Edition

De CB1000R is een in nuttige schoonheid gehouwen machine. Maar Honda’s ingenieurs gingen enkele stappen verder met de nieuwe Black Edition. Die start op dezelfde productiewijze als de standaard CB1000R maar neemt een zijsprong naar een stemmigere esthetiek, met een handgemaakte en custom uitstraling en extra accessoires.

Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo voegt een finishing touch toe.

Belangrijkste elementen

Styling & uitrusting
• Agressieve, voorwaarts getilde houding met een scherpere styling over de hele lengte en nieuwe, aluminium gegoten wielen.
• Honda Smartphone Voice Control System linkt de smartphone van de rijder aan het 5 inch kleuren-TFT-scherm via Bluetooth. USB-oplaadpoort onder het zitje.

Honda’s ‘Neo Sports Café’ designesthetiek gaat niet enkel uit van een voorliefde voor het verleden, maar geeft ook een blik op de toekomst en biedt voldoende ruimte voor variaties op dat thema. De CB1000R staat niet stil en gebruikt het indrukwekkende styling-statement gemaakt in 2018 als springplank naar een volgende stap in 2021. De karakteristieke Neo Sports Café-uitstraling is niet te missen en krijgt extra drama en een agressievere, voorovergebogen houding die diagonaal naar beneden afloopt, rond het opvallende, zwart afgewerkte motorblok. Nieuwe zevenspaaks aluminium gegoten wielen voegen een intrigerende afwerking toe.

De flow overheen de hele lengte straalt harmonie uit: de onmiddellijk herkenbare ronde koplamp huist in een traanvormige omgeving en leunt naar achteren aan de voorvork. De aluminium gepolijste radiatorkappen zijn compacter en leunen in de rijrichting, een designelement dat ook in de airboxcovers terugkomt.

Het volledig opnieuw ontworpen aluminium subframe is afgewerkt in aluminium (in plaats van in het zwart), wat het krachtige minimalisme achteraan accentueert. Als esthetisch detail verkleinde ook de nummerplaathouder.

De nieuwe uitstraling doet ongetwijfeld hoofden draaien, maar de dagelijkse functionaliteiten werden niet overzien dankzij kenmerken die je reis door het dagelijkse verkeer vergemakkelijken. Zo beschikt de CB1000R over een 5 inch full-colour TFT-display dat vier weergavemogelijkheden voor snelheid en motortoeren vooropstelt – afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de rijder – met daarbovenop een benzinemeter en verbruiksmeter, gekozen rijmodus, motorparameters en een schakelindicator. Bediening via de knoppen op de linkerstuurhelft.

Het geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control (HSVC)-systeem linkt de smartphone van de rijder met de motorfiets en maakt stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk – indien je beschikt over een in de helm geïntegreerde headset. Het HSVC verbindt met het dashboard via Bluetooth. Bediening is ook mogelijk via de knoppen aan de linkerstuurhelft. Onder het zadel bevindt zich nu ook een USB-oplaadpoort om je smartphone op te laden onderweg.

De richtingaanwijzers achteraan zijn met een Emergency Stop Signal (ESS)-functie uitgerust. Bij bruusk remmen gaan de waarschuwingslichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat een noodstop aan de gang is. Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zodoende wanneer uit te schakelen.

2021 HONDA CB1000R zilver

Motorblok
• Viercilinder afgeleid van de CBR1000RR uitgerust met Throttle By Wire.
• Gereviseerde PGM-FI-instellingen voor soepele vermogensaflevering en respons.
• EURO5-compatibel

De 998 cc DOHC-viercilinder produceert een gezonde dosis vermogen en koppel: 107 kW bij 10.500 tpm en 104 Nm bij 8.250 tpm. Boring x slag staan op 75 mm x 56,5 mm met compressieratio 11.6:1. De rode zone begint aan 11.500 tpm en de toerenbegrenzer komt tussenbeide vanaf 12.000 tpm. De enige veranderingen voor 2021 zijn geoptimaliseerde PGM-FI-instellingen – voor een soepelere aflevering van de kracht en verbeterde respons – en EURO5-compatibiliteit.

De afstelling van de motor zorgt voor een karakteristieke uitbarsting van koppel in het 6-8.000 tpm-gebied, wat zorgt voor een spannende, meeslepende rijervaring. Het helpt ook in het dagelijkse verkeer voor vlotte inhaalmanoeuvres.

De airbox, luchtkanaal en -filter zorgen voor een soepele luchtstroom naar de motor en verminderen drukverlies. De gasklep van 44 mm diameter voert het lucht/benzinemengsel naar de inlaatpoorten en zorgvuldig ontworpen verbrandingskamers. De in- en uitlaatklepopening zijn respectievelijk 8,3 en 8,1 mm. De zuigers zijn gemaakt van gesmeed aluminium.

Kortere overbrengingsverhoudingen zorgen voor een opwindende acceleratie doorheen de versnellingen tussen 30 en 130 km/u. De lichtgewicht assist-/slipperkoppeling helpt bij snel en hard terugschakelen.

De 4-2-1 uitlaat draagt bij aan het gespierde maar lichtgewicht geheel van de CB1000R. Het design voert het uitlaatgas via vier korte katalysatoren naar een hoofdkamer die verbonden is met een einddemper met dubbele kamer. Het uitlaatgeluid is intern afgesteld, wat betekent dat de toon aanzienlijk dieper en rauwer wordt wanneer de motor boven de 5.500 tpm stijgt.

Om aan de EURO5-norm te voldoen zijn de 02 lambda-sensoren aan de uitlaat vervangen door Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbocht die de uitlaatgassen accurater kunnen doormeten. Het benzineverbruik is 5,8 l/100km.

Motorelektronica
• Throttle By Wire met drie standaard rijmodi en een USER-modus
• Drie niveaus Power, Engine Brake en Honda Selectable Torque Control

Throttle By Wire (TBW) staat maximale controle toe over de krachtige motor van de CB1000R via drie standaard rijmodi en een USER-modus, bedienbaar via knoppen aan de linkerstuurhelft en het TFT-scherm.

Er zijn drie niveaus van Engine Power (P), motorrem of Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar. Het HSTC kan ook uitgeschakeld worden. De rijmodi bieden verschillende combinaties voor elke parameter. RAIN-modus activeert de laagste Power-instelling en levert daarmee het minst agressieve vermogen, gemiddelde EB en hoge HSTC. Het lage koppel en vermogen zijn gefocust rond de eerste drie versnellingen. De STANDARD-modus past de middelste setting toe voor Power, HSTC en EB. Het maakt de vermogensaflevering uit de eerste en tweede versnelling iets soepeler en geeft een niveautje minder vermogen vrij ten opzichte van de SPORT-modus, met minder koppel bij een deels geopende gasschuif. SPORT hanteert de grootste vermogensaflevering en de laagste niveaus EB en HSTC voor 100% prestatie doorheen alle zes versnellingen, maximaal koppen en vermogen bij alle gasstanden. HSTC is minimaal. USER-modus staat toe te kiezen tussen drie instellingen voor elke parameter en de gekozen instellingen te bewaren voor toekomstig gebruik.

Chassis
• Sterk, lichtgewicht mono-backbone stalen frame, instelbare Showa SFF-BP-vorkpoten en monoshock achteraan
• Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en 310 mm remschijven vooraan.

Het onveranderde chassis van de CB1000R gebruikt een mono-backbone stalen frame en is verbonden met de kenmerkende 574,2 mm enkelzijdige swingarm. Balhoofdhoek is 25° met een nasleep van 100 mm. De wielbasis is 1.455 mm en rijklaar gewicht 212 kg. De gewichtsverdeling is 48,5% voor, 51,5% achter.

De relaxte rijdersdriehoek met een breed, taps toelopend aluminium stuur en bijpassende zadelhoogte van 830 mm zorgt voor een ‘natuurlijke bukpositie’. De gladde brandstoftank heeft brede schouders en beschikt dankzij de uitsparingen over ruim voldoende knieruimte.

De aanpasbare voorvork is een Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) -unit. De ene vorkpoot zorgt voor de ingaande demping wat gewicht reduceert en comfort en controle verschaft overheen een breed gamma rijomstandigheden. De Showa achtervering is instelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping.

Vooraan grijpen dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen in 310 mm remschijven, bijgestaan door de tweezuigerklauw en 256 mm remschijf achteraan en tweekanaals ABS. De nieuwe, intrigerende aluminium zevenspaaks gegoten aluminium wielen stralen een gedurfde elegantie uit. De achterband (gemonteerd op een § inch velg) meet 190/55 ZR17, de voorbaand 120/70 ZR17.

2021 HONDA CB1000R red

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Naast de vandaag gepresenteerde supernaked Tuono V4 en V4 Factory heeft Aprilia ook de vernieuwde 2021 Aprilia RSV4 en RSV4 Factory geïntroduceerd....
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Na de Aprilia Tuono 660 en de Aprilia Tuono V4X komt Aprilia nu met de reguliere Aprilia V4 en Aprilia V4 Factory. Beide modelvarianten van de V4 z...
KNMV wil groots evenement op 11 en 12 september 2021
KNMV wil groots evenement  op 11 en 12 september 2021
Wat er precies te gebeuren staat, blijft nog even onduidelijk, maar de KNMV wil op 11 en 12 september 2021 een 'groots nieuw evenement' organi...
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
Nadat Giovanni Castiglioni eerder deze week aankondigde een nieuwe designbedrijf te starten, komt MV Agusta nu met een persbericht waarin een nieuw...
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Enige tijd geleden kondigde Harley-Davidson de reorganisatie plannen genaamd 'The Rewire' aan. Inmiddels laat Harley weten dat The Rewire is voltoo...

Motorsport

Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
In de laatste etappe van de 2021 Dakar Rally is het Honda fabriekscoureur Kevin Benavides gelukt de leiding in het klassement vast te houden, de Ar...
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
De 11e etappe van vandaag in de 2021 Dakar werd al voor de rally als zéér zwaar, met misschien wel de moeilijkste special aangeduid. Het scheelde w...
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
 Ook vandaag moest er weer een grote naam de Dakar 2021 na een val verlaten, deze keer was het zelfs klassementsleider Nacho Cornejo, voluit J...
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
De 2021 Dakar Rally verloor vandaag twee belangrijke kanshebbers voor de overwinning: Toby Price (KTM) kwam ten val en de Yamaha van Ross Branch ga...
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Na de tweede dag van de marathonetappe leidt Jose "Nacho" Cornejo het klassement. Dat is voor een tweede dag op rij dat dezelfde motorrijder bovena...

Motorprijzen

KTM motoren prijslijst 2021
KTM motoren prijslijst 2021
Op de voorlopige prijslijst van KTM ontbreken begin 2021 nog een aantal modellen, waarvoor blijkbaar (nog) geen Euro5-versie beschikbaar is, maar d...
BMW Motorrad prijslijst 2021
BMW Motorrad prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van BMW Motorrad Nederland staan een aantal nieuwe modellen, waaronder de lichte G310R en G310GS adventure, de S1000R naked b...
SWM prijslijst 2021
SWM prijslijst 2021
De historie van SWM is roemrucht, met vele verschillende hoofdstukken. De meeste recente aflevering draait om een samenwerking tussen de overgeblev...
FB Mondial prijslijst 2021
FB Mondial prijslijst 2021
Ook FB Mondial is een Chinees product met een klassieke Europese naam, zoals meer merken van importorganisatie BW Import dat zijn. Vooral in België...
Orcal prijslijst 2021
Orcal prijslijst 2021
Feitelijk is Orcal nog nauwelijks aanwezig in Nederland, maar onder aanvoering van importeur BW Import wordt er vanuit België hard aan een dealerne...

Motorbranche

Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Het kabinet heeft besloten dat Nederland tenminste tot en met 9 februari 2021 in lockdown blijft. De geldende maatregelen voor de mobiliteitssector...
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
Volgens gegevens van de Italiaanse beursexperts van Finaria daalde de wereldwijde omzet van motorfietsen met 18% tot 108,8 miljard US dollar in 202...
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In het kalenderjaar 2020 heeft BMW Motorrad 169.272 motorfietsen en motorscooters aan klanten kunnen uitleveren, zo meldt de BMW Group. Hiermee daa...
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
De motorkledingketen MKC Moto heeft bekend gemaakt dat zij per direct MotoReflex uit Kortrijk (B) hebben overgenomen. De bekende gezichten van het ...
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Nadat BOVAG gisteren aan de bel trok bij de ministeries van I&W en EZK, is de tekst op de corona-site van de overheid aangepast, en de zinsnede...

Motorvacatures

MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
Tijd voor een nieuwe route in 2021? Volg je de mbo-opleiding Motorfietstechnicus of ben je al een ervaren monteur? In beide gevallen nodigen wij je...
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
Heb je iets met motorfietsen, ben je commercieel-technisch aangelegd en wou je altijd al van je hobby je werk maken, check dan deze vacature.Tracti...
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
Ben je een talent op logistiek gebied, heb je interesse in motorsport, check dan deze vacture. Tractive Suspension in Cuijk levert met bijna 30 med...
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
Project opportunity within Clothing and Merchandising Kawasaki Motors Europe, located in Hoofddorp in the Netherlands. 6 months temporary proj...
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets after-market in Europa. Wij zijn een ...

Persberichten

2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
‘Explore the unexpected’ is het motto van de achtste editie van de BMW Motorrad International GS Trophy. Die vindt tegen het einde van de zomer van...
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken mochten de Belgische motorwinkels in 2020 gedurende 2 periodes geen klanten ontvangen. Je zou e...
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Ondanks de complexe wereldwijde situatie en de zeven weken durende productiestop in de piekperiode van het seizoen die de eerste zes maanden zwaar ...
Perier Motorsport nieuwe importeur Monimoto anti-diefstal tracking systemen
Perier Motorsport nieuwe importeur Monimoto anti-diefstal tracking systemen
Monimoto is een anti-diefstal smart tracking systeem dat je actief opbelt wanneer het nodig is. Het systeem werkt door middel van een Monimoto...
MotoSalon Motorbeurs België 2021: Popup Editie bij 500 motordealers
MotoSalon Motorbeurs België 2021: Popup Editie bij 500 motordealers
Tijdens 3 weekends in januari openen bijna 500 Belgische motordealers hun deuren voor het eerste Popup Motosalon op op16 & 17, 23 & 34 en 3...

Plaats Reactie


{rsform 3}