Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Na zes jaar onopvallend succes en een aantal kleine uiterlijke aanpassingen gericht op de volgende golf jonge motorrijders, is het nu tijd voor een nieuwe MSX125. Of, om zijn officiële nieuwe naam te introduceren, voor een nieuwe MSX125 Grom. Volledig opgefrist en met een nog stoerdere uitstraling, maar nog steeds Honda’s kleine machine met grootse plannen.

Honda’s compacte funbike krijgt een nieuwe naam en een coole retro-update. De zijpanelen zijn eenvoudig te verwijderen en het nieuwe, krachtigere luchtgekoelde motorblok is nu ook EURO5-compatibel. Het vernieuwde LCD-dashboard beschikt over een toerenteller en een versnellingsindicator. Honda’s recept voor een eenvoudige, leuke en toch functionele kleine motorfiets begon in 1963 met de iconische Monkey. Dat idee werd voor elke volgende generatie heruitgevonden met de Dax, de Ape en sinds 2018 een gemoderniseerde versie van de Monkey.

Het recept vond weerklank bij de nieuwe lading van jonge motorrijders. De termen Generation Y in de Verenigde Staten, Dek Neaw in Thailand en Street-Kei in Japan slaan op dezelfde groep: jongeren opgegroeide in het internettijdperk, met een gedeelde cultuur en een toekomst en spirit die conventies verwerpt.

Zij zijn op zoek naar een tweewieler die spannend is, maar niet nodeloos uitdagend. Met een uitgekiend design en aantrekkelijk prijskaartje. Om aan die eisen te voldoen introduceerde Honda in 2013 de MSX125 (Mini Street X-treme 125).

De MSX125 – beter bekend als de ‘Grom’ in Japan en de VS – groeide uit tot een wereldwijde hit. Al meteen in het eerste verkoopjaar belandde de MSX125 (samen met de CBF125) in Europa’s top vijf van bestverkopende 125 cc-motorfietsen. En de laatste jaren groeide het uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.

Modeloverzicht

Een compleet hertekend koetswerk geeft de MSX125 Grom een nieuwe, frisse en plezierige uitstraling. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en een versnellingsindicator.

Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en wendbaarheid van een grote machine.

Belangrijkste kenmerken

Styling & uitrusting
• Nieuw design
• Eenvoudig te personaliseren: de vier panelen hangen elks met zes slechts zes bouten vast
• LCD-dashboard met toerenteller en versnellingsindicator

De look van de MSX125 weerspiegelde in het verleden steeds de moderne lijnen van Honda’s sportieve naked motorfietsen van dat moment. In 2021 neemt het design van de MSX125 Grom een andere wending

Het bodywerk is heel wat eigenzinniger geworden en levert een kenmerkende individualiteit die moderne elementen zoals de LED-koplamp, getrimd zadel en subframe combineert met retro-ogende compacte zijpanelen en tankcovers. Gedreven door de motivatie van rijders om hùn MSX125 uniek te maken, werd de motorfiets opgebouwd rond het concept van eenvoudige aanpasbaarheid. Het hele koetswerk is met slechts zes bouten aan elke zijde te demonteren, een detail dat door grote bouten geaccentueerd wordt.

De goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer staan in contrast met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Het LCD-dashboard is compact en toch eenvoudig te lezen en omvat nu ook een toerenteller en versnellingsindicator naast de snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter en de klok. De klok en triptellers resetten en switchen tussen de toerenteller en tripteller doe je aan de hand van de knoppen aan weerszijden van het display.

De MSX125 zal in volgende kleuropstelling beschikbaar zijn:

Force Silver Metallic
Mat Gunpowder Black Metallic
Gayety Red

Motor
• Gloednieuw 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen
• Vijf versnellingen voor verbeterde mobiliteit buiten de stad
• EURO5-compatibel

De MSX125 Grom heeft een 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen. Boring x slag is 50 x 63,1 mm en de compressieratio bedraagt 1.0:1. Het piekvermogen is 7,2 kW (0,3 kW meer) bij 7.250 tpm en maximale koppel is 10,5 Nm bij 5.500 tpm.

Net als voorheen is het blok van de MSX125 Grom een uitgebalanceerde mix van vinnige prestaties en een handig te doseren vermogen voor overal. Het gaat nog steeds om het plezier van het gas open te draaien, maar rijders zullen de extra vijfde versnelling zeker appreciëren. Niet alleen zorgen de grotere overbrengingsverhoudingen voor een relaxtere rit op hoge snelheid, de topsnelheid stijgt er ook mee van 92 naar 94 km/u.

Dankzij het handmatig schakelen, ervaar je het gevoel van het echte motorrijden. Het voorste 15T-tandwiel in combinatie met het 38T-tandwiel achteraan en de 12 inch wielen zorgen voor een levendige prestatie doorheen de stad en de mogelijkheid om traag te rijden in een hoge versnelling – perfect om doorheen het drukke stadsverkeer te laveren.

Technologieën zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme verminderen de wrijving wat zorgt voor een erg laag verbruik van 1,52l/100 km (65,7km/l) in WMTC-mode. Het gesofisticeerde PGM-FI-injectiesysteem garandeert een hoogst efficiënte ontbranding wat samen met de nauwkeurig afgestelde in- en uitlaat zorgt voor een voortreffelijke gasreactie. Een grote luchtfilterkast van 2,5 liter en natpapieren vlakfilter zorgen voor een consistente en stille luchtstroom. De filter kan meer dan 10.000 kilometer mee gaan. De uitlaatbocht en einddemper bestaan nu ook uit twee afzonderlijke delen.

De MSX125 Grom is EURO5-gehomologeerd. Die uitstootnorm legt sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie op ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Chassis
• Stalen chassis met centrale buis, zadelhoogte is 761 mm
• Kwalitatieve ophanging met 31 mm USD-voorvork en monoshock achteraan
• 12 inch wielen en hydraulisch bediende schijfremmen voor- en achteraan

Het bekende chassis van de MSX125 onderging geen veranderingen voor 2021. De oorspronkelijke designprioriteiten blijven dezelfde: de basis bieden voor een praktische motorfiets die nieuwe rijders kunnen gebruiken – en parkeren – in een stedelijke omgeving, maar evengoed zorgen voor een handige en leuke rijervaring, met plaats voor een passagier.

Een stalen chassis met centrale buis voorziet de sterke fundering van de MSX125 Grom. De stijve vierkantsdoorsnede verbindt het balhoofd rechtstreeks met de scharnierplaten van de swingarm. Elk ander onderdeel is zichtbaar verbonden met het frame, wat de minimalistische look versterkt. De perfecte balans tussen comfort en stabiliteit is het resultaat van de verticale/horizontale stijfheid die specifiek is afgestemd met de flexibiliteit van de swingarm en blokbevestiging.

De structuur van het frame maakt het ook mogelijk om componenten van de het PGM-FI-injectiesysteem en de elektrische delen efficiënt te verbergen in de tankcover. De inhoud van de benzinetank is toegenomen tot 6 liter. De wielbasis is 1.200 mm, met balhoofdhoek 25° en nasleep 84 mm. Rijklaar gewicht is teruggebracht tot 103 kg. De lage zithoogte van 761 mm maken de MSX125 Grom erg toegankelijk en de omvang maakt het gemakkelijk voor bijvoorbeeld motorhomegebruikers om de motor eenvoudig in- en uit te laden.

De ophanging voor- en achteraan is bijzonder kwalitatief. De 31 mm USD-voorvork reduceert gewicht en het gevoel is, dankzij een ruimer drukgebied van de zuigers (in vergelijking met de standaard telescopische voorvork), verbeterd bij ingaande demping. De bovenste en onderste kroonplaat zijn full-size, wat de hanteerbaarheid en het gevoel voor de rijder versterkt. De lichtgewicht enkelvoudige schokdemper achteraan is verbonden met een eenvoudig maar stevige stalen H-vormige swingarm van 50 mm x 25 mm.

Fundamenteel voor vorm en functie van de MSX125 Grom zijn de nieuw ontworpen 12 inch vijfspaakswielen uit gegoten aluminium met brede 2,5 inch velgen. De banden – 120/70-12 vooraan, 130/70-12 achteraan – zorgen voor een dynamische look en prestaties. Hydraulisch bediende remklauwen met dubbele zuiger vooraan en enkelvoudige achteraan werken op remschijven van 220 mm diameter vooraan en 190 mm diameter achteraan. ABS met IMU (Inertial Measurement Unit).

Technische gegevens 2021 Honda MSX125 Grom

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen
Cilinderinhoud (cm3) 125 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 7,2 kW (9,8pk) @ 7.250 tpm
Max. koppel 10,5 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI
Benzinetankinhoud 6 L
Benzineverbruik (WMTC) 1,52 liter/100 km (65,7km/liter)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
ACG Output 225 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen 5 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen chassis met enkele centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.760 mm x 720 mm x 1.015 mm
Wielbasis 1.200 mm
Balhoofdhoek 25 graden
Naloop 84 mm
Zadelhoogte 761 mm
Grondspeling 180 mm
Draaicirkel 1,9 meter
Rijklaar gewicht 103 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor 31 mm USD voorvork 
Wielophanging achter Monoshock, stalen swingarm
   
WIELEN  
Type voor Vijfspaaks aluminium
Type achter Vijfspaaks aluminium
Velgen voor MT 2,5-12
Velgen achter MT 2,5-12
Banden voor 120/70–12
Banden achter 130/70–12
   
REMMEN  
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische tweezuigerklauw
Achterrem 190 mm enkele schijf met hydraulische zuigerklauw
   
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA
Instrumenten Digitaal LCD-dashboard met snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter, kloK
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share

  • 700 cl-x
  • 650 dsx


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuwe GoPro Hero 10 Black onboardcamera: zelfde uiterlijk, nieuwe processor
Nieuwe GoPro Hero 10 Black onboardcamera: zelfde uiterlijk, nieuwe processor
Met de GoPro Hero 10 Black heeft GoPro een nieuwe versie van de -onder motorrijders zeer populaire- onboardcamera gelanceerd. Hoewel het nieuwe mod...
Terugroepactie Kawasaki Ninja H2 en Ninja SX: Achterwiellager
Terugroepactie Kawasaki Ninja H2 en Ninja SX: Achterwiellager
Kawasaki heeft een recall ingezet op de Ninja H2, Ninja SX SE en SX SE+. Er bestaat namelijk het gevaar dat het achterwiel kan blokkeren. Zoals dui...
Enquête: 92% tegen ban op nieuwe benzine motorfietsen
Enquête: 92% tegen ban op nieuwe benzine motorfietsen
In een Europese enquête heeft FEMA (Federation of European Motorcyclists' Associations) motorrijders uit verschillende landen gevraagd hoe zij denk...
Terugroepactie voetsteunen BMW GS-modellen
Terugroepactie voetsteunen BMW GS-modellen
BMW Motorrad laat haar klanten in Duitsland weten dat bepaalde gefreesde voetsteunen uit het accessoire assortiment voor de GS-modellen, in individ...
Terugroepactie Honda CB500-reeks: drukverlies in ABS modulator
Terugroepactie Honda CB500-reeks: drukverlies in ABS modulator
Honda heeft een terugroepactie ingezet op de CB500F, CB500X en CBR500R. Het probleem dat kan ontstaan is dat er drukverlies kan optreden in de ABS ...

Motorsport

Wegracelegende Boet van Dulmen overleden na verkeersongeval
Wegracelegende Boet van Dulmen overleden na verkeersongeval
De legendarische motorcoureur Boet van Dulmen is vanochtend om het leven gekomen bij een ongeval in Ammerzoden. Van Dulmen startte tussen 1975 en 1...
Negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli stopt met motorcross
Negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli stopt met motorcross
Negenvoudig wereldkampioen Antonio "Tony" Cairoli stopt na dit seizoen met motorcross op het hoogste niveau, zo maakte de Italiaan vandaag -toch no...
Onrust in IDC wegracekampioenschap om 'exclusieve' track support
Onrust in IDC wegracekampioenschap om 'exclusieve' track support
In het Nederlandse wegracekampioenschap op het hoogste niveau, het International Dutch Championship, is onrust ontstaan omdat organisator CRT aange...
Bagnaia boekt zijn eerste MotoGP zege na spannend duel Marc Marquez
Bagnaia boekt zijn eerste MotoGP zege na spannend duel Marc Marquez
Francesco (Pecco) Bagnaia heeft op Aragon zijn allereerste MotoGP zege geboekt. De jonge Italiaan leidde de race vanaf de start, de enige die zijn ...
Tijdschema MotoGP Aragon 2021
Tijdschema MotoGP Aragon 2021
Komend weekend wordt in Spanje de dertiende Grand Prix van het seizoen 2021 verreden op het Motorland Aragon Circuit. Hieronder het tijdschema voor...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Kawasaki Motors Ltd. kondigt uitbreiding productiecapaciteit aan
Kawasaki Motors Ltd. kondigt uitbreiding productiecapaciteit aan
Nadat motorfabrikant Kawasaki recent in een mail aan dealers haar excuses voor de huidige leveringsproblemen maakte, komt het bedrijf nu ook met op...
Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie
Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie
Uit nieuw onderzoek van Oxford Economics blijkt dat de motorfietssector in Europa ongeveer 389.000 banen oplevert, zoals in de productie van voertu...
Marije van Ettekoven nieuwe Sales Manager Nieuwsmotor/Testmotor
Marije van Ettekoven nieuwe Sales Manager Nieuwsmotor/Testmotor
MotorCentraal heeft Marije van Ettekoven aangesteld als Sales Manager voor de populaire motorwebsites Nieuwsmotor, Testmotor, Cruizem, Oliepeil en ...
Motormarkt België: flinke dip in augustus 2021
Motormarkt België: flinke dip in augustus 2021
Evenals in juli, kent de motormarkt in België ook in augustus een flinke daling. In totaal zijn er afgelopen maand 2167 motorfietsen op kenteken ge...
Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug
Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug
Yamaha is nog steeds marktleider in Nederland qua verkoop van motorfietsen. Het Japanse motormerk registeerde ook in de maand augustus de meeste ni...

Motorvacatures

MotorVacature: Verkoopadviseur Motorverzekeringen
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorverzekeringen
Ben jij een commercieel talent en ben jij op zoek naar een commerciële functie? Heb jij gevoel voor service en ben je ambitieus? Wij zijn op zoek n...
MotorVacature: medewerk(st)er HD kledingshop part-time - Amersfoort
MotorVacature: medewerk(st)er HD kledingshop part-time - Amersfoort
Ben jij gek op fashion, vind je het leuk om mensen de juiste outfit te adviseren en heb jij passie voor het merk Harley-Davidson? Dan zoeken wij jo...
MotorVacature: Allround werkplaatsmedewerker met commerciële ambities
MotorVacature: Allround werkplaatsmedewerker met commerciële ambities
Tsubakimoto Chain Co. met hoofdkantoor in Osaka, Japan, is een toonaangevende wereldwijde producent van mechanische aandrijfcomponenten; met een st...
MotorVacature: verkoop-adviseur Voordeelhelmen Amsterdam - parttime/fulltime
MotorVacature: verkoop-adviseur Voordeelhelmen Amsterdam - parttime/fulltime
Voor onze nieuwe prachtige motorkledingwinkel in Amsterdam zijn we per direct op zoek naar parttime/fulltime verkoop-adviseurs.Heb jij net als wij ...
MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
MotorVacature: Verkoper motoren en motorkleding
Van de Kuinder Motoren in Hilversum is een familiebedrijf dat 93 jaar bestaat. Sinds begin 2015 zijn wij exclusief Yamaha dealer. Naast de verkoop ...

Persberichten

Alles over de nieuwe 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR
Alles over de nieuwe 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR
De nieuwe Speed Triple 1200 RR reflecteert de trotse traditie die de automotive wereld in het VK kenmerkt en combineert Britse elegantie met meesle...
Maak nu kennis met de nieuwe CFMOTO 700CL-X
Maak nu kennis met de nieuwe CFMOTO 700CL-X
Je kan vanaf nu de nieuwe CFMOTO 700CL-X testen ! Via de website kan je een testrit aanvragen bij een dealer bij jou in de buurt.  De nieuwe ...
Nieuw: 2022 KTM 350 EXC-F Factory Edition
Nieuw: 2022 KTM 350 EXC-F Factory Edition
Onderscheid je van de rest en laat ze vooral jouw sporen zien. De KTM 350 EXC-F Factory Edition voor 2022 is gebouwd voor iedere rijder die op zoek...
BMW Motorrad Vision Amby concept: kruising tussen motor en fiets?
BMW Motorrad Vision Amby concept: kruising tussen motor en fiets?
Wat als je de handige, flexibele eigenschappen van een motorfiets zou kunnen combineren met die van een fiets? Zodat niet alleen de wegen, maar ook...
BMW Concept CE 02: elektrische A1 motorfiets
BMW Concept CE 02: elektrische A1 motorfiets
Met de Concept CE 02 presenteert BMW Motorrad een week voorafgaand aan de IAA Mobility 2021 een nieuwe interpretatie van stedelijke mobiliteit. Het...

Plaats Reactie


{rsform 3}