Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Na zes jaar onopvallend succes en een aantal kleine uiterlijke aanpassingen gericht op de volgende golf jonge motorrijders, is het nu tijd voor een nieuwe MSX125. Of, om zijn officiële nieuwe naam te introduceren, voor een nieuwe MSX125 Grom. Volledig opgefrist en met een nog stoerdere uitstraling, maar nog steeds Honda’s kleine machine met grootse plannen.

Honda’s compacte funbike krijgt een nieuwe naam en een coole retro-update. De zijpanelen zijn eenvoudig te verwijderen en het nieuwe, krachtigere luchtgekoelde motorblok is nu ook EURO5-compatibel. Het vernieuwde LCD-dashboard beschikt over een toerenteller en een versnellingsindicator. Honda’s recept voor een eenvoudige, leuke en toch functionele kleine motorfiets begon in 1963 met de iconische Monkey. Dat idee werd voor elke volgende generatie heruitgevonden met de Dax, de Ape en sinds 2018 een gemoderniseerde versie van de Monkey.

Het recept vond weerklank bij de nieuwe lading van jonge motorrijders. De termen Generation Y in de Verenigde Staten, Dek Neaw in Thailand en Street-Kei in Japan slaan op dezelfde groep: jongeren opgegroeide in het internettijdperk, met een gedeelde cultuur en een toekomst en spirit die conventies verwerpt.

Zij zijn op zoek naar een tweewieler die spannend is, maar niet nodeloos uitdagend. Met een uitgekiend design en aantrekkelijk prijskaartje. Om aan die eisen te voldoen introduceerde Honda in 2013 de MSX125 (Mini Street X-treme 125).

De MSX125 – beter bekend als de ‘Grom’ in Japan en de VS – groeide uit tot een wereldwijde hit. Al meteen in het eerste verkoopjaar belandde de MSX125 (samen met de CBF125) in Europa’s top vijf van bestverkopende 125 cc-motorfietsen. En de laatste jaren groeide het uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.

Modeloverzicht

Een compleet hertekend koetswerk geeft de MSX125 Grom een nieuwe, frisse en plezierige uitstraling. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en een versnellingsindicator.

Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en wendbaarheid van een grote machine.

Belangrijkste kenmerken

Styling & uitrusting
• Nieuw design
• Eenvoudig te personaliseren: de vier panelen hangen elks met zes slechts zes bouten vast
• LCD-dashboard met toerenteller en versnellingsindicator

De look van de MSX125 weerspiegelde in het verleden steeds de moderne lijnen van Honda’s sportieve naked motorfietsen van dat moment. In 2021 neemt het design van de MSX125 Grom een andere wending

Het bodywerk is heel wat eigenzinniger geworden en levert een kenmerkende individualiteit die moderne elementen zoals de LED-koplamp, getrimd zadel en subframe combineert met retro-ogende compacte zijpanelen en tankcovers. Gedreven door de motivatie van rijders om hùn MSX125 uniek te maken, werd de motorfiets opgebouwd rond het concept van eenvoudige aanpasbaarheid. Het hele koetswerk is met slechts zes bouten aan elke zijde te demonteren, een detail dat door grote bouten geaccentueerd wordt.

De goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer staan in contrast met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Het LCD-dashboard is compact en toch eenvoudig te lezen en omvat nu ook een toerenteller en versnellingsindicator naast de snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter en de klok. De klok en triptellers resetten en switchen tussen de toerenteller en tripteller doe je aan de hand van de knoppen aan weerszijden van het display.

De MSX125 zal in volgende kleuropstelling beschikbaar zijn:

Force Silver Metallic
Mat Gunpowder Black Metallic
Gayety Red

Motor
• Gloednieuw 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen
• Vijf versnellingen voor verbeterde mobiliteit buiten de stad
• EURO5-compatibel

De MSX125 Grom heeft een 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen. Boring x slag is 50 x 63,1 mm en de compressieratio bedraagt 1.0:1. Het piekvermogen is 7,2 kW (0,3 kW meer) bij 7.250 tpm en maximale koppel is 10,5 Nm bij 5.500 tpm.

Net als voorheen is het blok van de MSX125 Grom een uitgebalanceerde mix van vinnige prestaties en een handig te doseren vermogen voor overal. Het gaat nog steeds om het plezier van het gas open te draaien, maar rijders zullen de extra vijfde versnelling zeker appreciëren. Niet alleen zorgen de grotere overbrengingsverhoudingen voor een relaxtere rit op hoge snelheid, de topsnelheid stijgt er ook mee van 92 naar 94 km/u.

Dankzij het handmatig schakelen, ervaar je het gevoel van het echte motorrijden. Het voorste 15T-tandwiel in combinatie met het 38T-tandwiel achteraan en de 12 inch wielen zorgen voor een levendige prestatie doorheen de stad en de mogelijkheid om traag te rijden in een hoge versnelling – perfect om doorheen het drukke stadsverkeer te laveren.

Technologieën zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme verminderen de wrijving wat zorgt voor een erg laag verbruik van 1,52l/100 km (65,7km/l) in WMTC-mode. Het gesofisticeerde PGM-FI-injectiesysteem garandeert een hoogst efficiënte ontbranding wat samen met de nauwkeurig afgestelde in- en uitlaat zorgt voor een voortreffelijke gasreactie. Een grote luchtfilterkast van 2,5 liter en natpapieren vlakfilter zorgen voor een consistente en stille luchtstroom. De filter kan meer dan 10.000 kilometer mee gaan. De uitlaatbocht en einddemper bestaan nu ook uit twee afzonderlijke delen.

De MSX125 Grom is EURO5-gehomologeerd. Die uitstootnorm legt sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie op ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Chassis
• Stalen chassis met centrale buis, zadelhoogte is 761 mm
• Kwalitatieve ophanging met 31 mm USD-voorvork en monoshock achteraan
• 12 inch wielen en hydraulisch bediende schijfremmen voor- en achteraan

Het bekende chassis van de MSX125 onderging geen veranderingen voor 2021. De oorspronkelijke designprioriteiten blijven dezelfde: de basis bieden voor een praktische motorfiets die nieuwe rijders kunnen gebruiken – en parkeren – in een stedelijke omgeving, maar evengoed zorgen voor een handige en leuke rijervaring, met plaats voor een passagier.

Een stalen chassis met centrale buis voorziet de sterke fundering van de MSX125 Grom. De stijve vierkantsdoorsnede verbindt het balhoofd rechtstreeks met de scharnierplaten van de swingarm. Elk ander onderdeel is zichtbaar verbonden met het frame, wat de minimalistische look versterkt. De perfecte balans tussen comfort en stabiliteit is het resultaat van de verticale/horizontale stijfheid die specifiek is afgestemd met de flexibiliteit van de swingarm en blokbevestiging.

De structuur van het frame maakt het ook mogelijk om componenten van de het PGM-FI-injectiesysteem en de elektrische delen efficiënt te verbergen in de tankcover. De inhoud van de benzinetank is toegenomen tot 6 liter. De wielbasis is 1.200 mm, met balhoofdhoek 25° en nasleep 84 mm. Rijklaar gewicht is teruggebracht tot 103 kg. De lage zithoogte van 761 mm maken de MSX125 Grom erg toegankelijk en de omvang maakt het gemakkelijk voor bijvoorbeeld motorhomegebruikers om de motor eenvoudig in- en uit te laden.

De ophanging voor- en achteraan is bijzonder kwalitatief. De 31 mm USD-voorvork reduceert gewicht en het gevoel is, dankzij een ruimer drukgebied van de zuigers (in vergelijking met de standaard telescopische voorvork), verbeterd bij ingaande demping. De bovenste en onderste kroonplaat zijn full-size, wat de hanteerbaarheid en het gevoel voor de rijder versterkt. De lichtgewicht enkelvoudige schokdemper achteraan is verbonden met een eenvoudig maar stevige stalen H-vormige swingarm van 50 mm x 25 mm.

Fundamenteel voor vorm en functie van de MSX125 Grom zijn de nieuw ontworpen 12 inch vijfspaakswielen uit gegoten aluminium met brede 2,5 inch velgen. De banden – 120/70-12 vooraan, 130/70-12 achteraan – zorgen voor een dynamische look en prestaties. Hydraulisch bediende remklauwen met dubbele zuiger vooraan en enkelvoudige achteraan werken op remschijven van 220 mm diameter vooraan en 190 mm diameter achteraan. ABS met IMU (Inertial Measurement Unit).

Technische gegevens 2021 Honda MSX125 Grom

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen
Cilinderinhoud (cm3) 125 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 7,2 kW (9,8pk) @ 7.250 tpm
Max. koppel 10,5 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI
Benzinetankinhoud 6 L
Benzineverbruik (WMTC) 1,52 liter/100 km (65,7km/liter)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
ACG Output 225 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen 5 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen chassis met enkele centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.760 mm x 720 mm x 1.015 mm
Wielbasis 1.200 mm
Balhoofdhoek 25 graden
Naloop 84 mm
Zadelhoogte 761 mm
Grondspeling 180 mm
Draaicirkel 1,9 meter
Rijklaar gewicht 103 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor 31 mm USD voorvork 
Wielophanging achter Monoshock, stalen swingarm
   
WIELEN  
Type voor Vijfspaaks aluminium
Type achter Vijfspaaks aluminium
Velgen voor MT 2,5-12
Velgen achter MT 2,5-12
Banden voor 120/70–12
Banden achter 130/70–12
   
REMMEN  
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische tweezuigerklauw
Achterrem 190 mm enkele schijf met hydraulische zuigerklauw
   
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA
Instrumenten Digitaal LCD-dashboard met snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter, kloK
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Yamaha stopt met FJR 1300 en XT1200Z Super Ténéré
Yamaha stopt met FJR 1300 en XT1200Z Super Ténéré
Vorig jaar november kondigde Yamaha de Ultimate Editions uitvoering van de FJR 1300 aan. Deze Ultimate Editions lijkt nu ook de laatste nieuwe toev...
Marechaussee, commando's en luchtmobiele brigade zoeken onopvallende motorkleding
Marechaussee, commando's en luchtmobiele brigade zoeken onopvallende motorkleding
Via een Europese aanbesteding gaat het Ministerie van Defensie op zoek naar een leverancier van onopvallende motorkleding, motorlaarzen en motorhan...
Nieuw: 2021 Ducati Supersport 950
Nieuw: 2021 Ducati Supersport 950
 De Ducati sportmotor voor op de weg verandert van naam en wordt SuperSport 950, waardoor ook de esthetiek, de elektronische apparatuur en de ...
2021 Kymco driewieler B-rijbewijs motorscooter onderweg
2021 Kymco driewieler B-rijbewijs motorscooter onderweg
In een nieuwe video toont de Taiwanese scooterfabrikant Kymco zeer duidelijk beeld van een nieuwe driewielige motorscooter, waarmee het merk de str...
2021 Kawasaki Ninja ZX-10R in beeld
2021 Kawasaki Ninja ZX-10R in beeld
Uit eerder gelekte foto's bleek al dat er een nieuwe 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R superbike onderweg was, wat nu officieel bevestigd wordt door het K...

Motorsport

MotoGP: Oliveira wint op thuisbaan Portimao.
MotoGP: Oliveira wint op thuisbaan Portimao.
De laatste race van 2020 werd verreden op het circuit van Portimao. Op pole position stond Miguel Oliveira, hij verraste iedereen door in de kwalif...
TT-Circuit Assen: Dutch TT MotoGP 2021 gaat zeker door
TT-Circuit Assen: Dutch TT MotoGP 2021 gaat zeker door
In een interview met lokale nieuwszender RTV Drenthe verzekert Arjan Bos, bestuursvoorzitter van het TT-Circuit in Assen, dat de MotoGP-races tijde...
KTM brengt GasGas als merk naar Moto3 Grand Prix
KTM brengt GasGas als merk naar Moto3 Grand Prix
Na de overname van het Spaanse merk GasGas door KTM, herhaalt de Oostenrijkse fabrikant dezelfde werkwijze om het merk op de kaart te zetten, als z...
Ducati Club Race 2021: 28-30 mei TT Circuit Assen
Ducati Club Race 2021: 28-30 mei TT Circuit Assen
De organisatoren van de Ducati Club Race hebben zich over de teleurstelling van het niet doorgaan van de 2020-editie gezet en zijn vol enthousiasme...
FrancoSpeed 2021: nieuw evenement motoren en autosport op Spa
FrancoSpeed 2021: nieuw evenement motoren en autosport op Spa
DG Sport is sinds 15 jaar organisator van de 6 Heures Moto op het circuit van Spa-Francorchamps is al lang bezig met het organiseren van een evenem...

Motorprijzen

AJP enduro prijslijst 2021
AJP enduro prijslijst 2021
AJP is een Portugals fabrikant van enduromotoren. Sinds 1987 ontwikkelt, produceert en verkoopt het bedrijf motoren, toegespitst op de recreatieve ...
Honda motoren prijslijst 2021
Honda motoren prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Honda motorfietsen zijn een aantal nieuwe modellen en vernieuwde modellen opgenomen. Nieuw zijn de Forza 125, 350 en 750 ...
Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...

Motorbranche

Nieuw huisstijl Motorkledingcenter en Joma Moto
Nieuw huisstijl Motorkledingcenter en Joma Moto
Sinds de verregaande samenwerking tussen Motorkledingcenter in Nederland en het Belgische motorkledingmerk Richa, kwamen de Belgische motorkledingw...
Brembo koopt remblokkenfabrikant SBS
Brembo koopt remblokkenfabrikant SBS
Brembo heeft een overeenkomst getekend voor de verwerving van een 100%-belang in SBS Friction A/S, het Deense bedrijf dat innovatieve en milieuvrie...
Motorzaken opgepast: TV aan = auteursrechten betalen. Maar aan wie?
Motorzaken opgepast: TV aan = auteursrechten betalen. Maar aan wie?
De Bovag waarschuwt auto- en motordealers dat ze auteursrechten moeten afdragen als ze in de showroom, kantine of werkplaats een televisie heb...
Verkoop 24MX en XLmoto (Pierce AB) groeit tijdens corona pandemie
Verkoop 24MX en XLmoto (Pierce AB) groeit tijdens corona pandemie
De Zweedse e-retailer Pierce, die de online winkels 24MX, XLMoto en Sledstore exploiteert, zette zijn groei voort in het derde kwartaal van 2020. D...
ACM: schade bij eigen WA-verzekering claimen mag nu ook
ACM: schade bij eigen WA-verzekering claimen mag nu ook
Verzekeraars mogen samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger af te handelen. Nu moeten consumenten met een W...

Motorvacatures

MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
Motor Saloon B.V. is officieel Harley-Davidson dealer en sinds 1969 gevestigd in Amersfoort, met in onze grote showroom altijd meer dan 100 nieuwe ...
MotorVacature: Marketing Coordinator Yamaha Motor Benelux
MotorVacature: Marketing Coordinator Yamaha Motor Benelux
Yamaha Motor Europe, branch Benelux (YMBNL) is responsible for the sales, marketing and distribution of the Yamaha brand in the Benelux for the pro...
MotorVacature: Sales Coordinator & Advisor Yamaha Motor Benelux
MotorVacature: Sales Coordinator & Advisor Yamaha Motor Benelux
Share your passion! Wij, bij Yamaha, streven er continu naar onze klanten ‘Kando’ te laten ervaren. Dit is Japans voor het gevoel van ‘diepe voldoe...
MotorVacature: Chef Werkplaats (Hoevelaken)
MotorVacature: Chef Werkplaats (Hoevelaken)
Het team van Doornekamp Motorsport is op zoek naar een nieuwe collega. Ben jij die nieuwe chef werkplaats? Jij houdt van alles wat met mo...
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus Ducati
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus Ducati
Affetto Ducati is een bedrijf ontstaan uit de passie voor het merk Ducati. Al jaren is onze naam een begrip binnen de motorwereld en vooral in het ...

Persberichten

Touratech met verkooppunt Mill terug in Nederland
Touratech met verkooppunt Mill terug in Nederland
Na enkele jaren van afwezigheid is er een nieuw Touratech verkooppunt in Nederland. Touratech in Mill opent haar deuren in het pand van JJ Suspensi...
Dossier: alles over de 2021 BMW S1000R
Dossier: alles over de 2021 BMW S1000R
Een oogstrelende roadster look gecombineerd met de rijdynamiek van een superbike – dat is waar het bij de nieuwe BMW S 1000 R om draait. Op crucial...
Alles over de 2021 BMW Motorrad G310R
Alles over de 2021 BMW Motorrad G310R
Met de BMW G 310 R bracht BMW Motorrad in 2015 een nieuwe dynamische roadster op de markt. Snel en wendbaar in de stad, zelfverzekerd en krachtig o...
Nieuw: 2021 Ducati SuperSport 950, Panigale V4 en Panigale V4 SP
Nieuw: 2021 Ducati SuperSport 950, Panigale V4 en Panigale V4 SP
Ducati blijft zijn nieuwe 2021 modellen aan de wereld onthullen tijdens de Ducati World Première webserie. Van de wereld van elektrische mountainbi...
Nieuw: 2021 MV Agusta Superveloce 75 Anniversario
Nieuw: 2021 MV Agusta Superveloce 75 Anniversario
De nieuwe 2021 MV Agusta Superveloce 75 Anniversario is zo exclusief dat de 75 exemplaren slechts 75 uur online te koop zullen zijn vanaf 15 novemb...

Plaats Reactie


{rsform 3}