Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Alles over de nieuwe 2021 Honda MSX125 Grom

Na zes jaar onopvallend succes en een aantal kleine uiterlijke aanpassingen gericht op de volgende golf jonge motorrijders, is het nu tijd voor een nieuwe MSX125. Of, om zijn officiële nieuwe naam te introduceren, voor een nieuwe MSX125 Grom. Volledig opgefrist en met een nog stoerdere uitstraling, maar nog steeds Honda’s kleine machine met grootse plannen.

Honda’s compacte funbike krijgt een nieuwe naam en een coole retro-update. De zijpanelen zijn eenvoudig te verwijderen en het nieuwe, krachtigere luchtgekoelde motorblok is nu ook EURO5-compatibel. Het vernieuwde LCD-dashboard beschikt over een toerenteller en een versnellingsindicator. Honda’s recept voor een eenvoudige, leuke en toch functionele kleine motorfiets begon in 1963 met de iconische Monkey. Dat idee werd voor elke volgende generatie heruitgevonden met de Dax, de Ape en sinds 2018 een gemoderniseerde versie van de Monkey.

Het recept vond weerklank bij de nieuwe lading van jonge motorrijders. De termen Generation Y in de Verenigde Staten, Dek Neaw in Thailand en Street-Kei in Japan slaan op dezelfde groep: jongeren opgegroeide in het internettijdperk, met een gedeelde cultuur en een toekomst en spirit die conventies verwerpt.

Zij zijn op zoek naar een tweewieler die spannend is, maar niet nodeloos uitdagend. Met een uitgekiend design en aantrekkelijk prijskaartje. Om aan die eisen te voldoen introduceerde Honda in 2013 de MSX125 (Mini Street X-treme 125).

De MSX125 – beter bekend als de ‘Grom’ in Japan en de VS – groeide uit tot een wereldwijde hit. Al meteen in het eerste verkoopjaar belandde de MSX125 (samen met de CBF125) in Europa’s top vijf van bestverkopende 125 cc-motorfietsen. En de laatste jaren groeide het uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.

Modeloverzicht

Een compleet hertekend koetswerk geeft de MSX125 Grom een nieuwe, frisse en plezierige uitstraling. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en een versnellingsindicator.

Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en wendbaarheid van een grote machine.

Belangrijkste kenmerken

Styling & uitrusting
• Nieuw design
• Eenvoudig te personaliseren: de vier panelen hangen elks met zes slechts zes bouten vast
• LCD-dashboard met toerenteller en versnellingsindicator

De look van de MSX125 weerspiegelde in het verleden steeds de moderne lijnen van Honda’s sportieve naked motorfietsen van dat moment. In 2021 neemt het design van de MSX125 Grom een andere wending

Het bodywerk is heel wat eigenzinniger geworden en levert een kenmerkende individualiteit die moderne elementen zoals de LED-koplamp, getrimd zadel en subframe combineert met retro-ogende compacte zijpanelen en tankcovers. Gedreven door de motivatie van rijders om hùn MSX125 uniek te maken, werd de motorfiets opgebouwd rond het concept van eenvoudige aanpasbaarheid. Het hele koetswerk is met slechts zes bouten aan elke zijde te demonteren, een detail dat door grote bouten geaccentueerd wordt.

De goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer staan in contrast met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Het LCD-dashboard is compact en toch eenvoudig te lezen en omvat nu ook een toerenteller en versnellingsindicator naast de snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter en de klok. De klok en triptellers resetten en switchen tussen de toerenteller en tripteller doe je aan de hand van de knoppen aan weerszijden van het display.

De MSX125 zal in volgende kleuropstelling beschikbaar zijn:

Force Silver Metallic
Mat Gunpowder Black Metallic
Gayety Red

Motor
• Gloednieuw 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen
• Vijf versnellingen voor verbeterde mobiliteit buiten de stad
• EURO5-compatibel

De MSX125 Grom heeft een 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen. Boring x slag is 50 x 63,1 mm en de compressieratio bedraagt 1.0:1. Het piekvermogen is 7,2 kW (0,3 kW meer) bij 7.250 tpm en maximale koppel is 10,5 Nm bij 5.500 tpm.

Net als voorheen is het blok van de MSX125 Grom een uitgebalanceerde mix van vinnige prestaties en een handig te doseren vermogen voor overal. Het gaat nog steeds om het plezier van het gas open te draaien, maar rijders zullen de extra vijfde versnelling zeker appreciëren. Niet alleen zorgen de grotere overbrengingsverhoudingen voor een relaxtere rit op hoge snelheid, de topsnelheid stijgt er ook mee van 92 naar 94 km/u.

Dankzij het handmatig schakelen, ervaar je het gevoel van het echte motorrijden. Het voorste 15T-tandwiel in combinatie met het 38T-tandwiel achteraan en de 12 inch wielen zorgen voor een levendige prestatie doorheen de stad en de mogelijkheid om traag te rijden in een hoge versnelling – perfect om doorheen het drukke stadsverkeer te laveren.

Technologieën zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme verminderen de wrijving wat zorgt voor een erg laag verbruik van 1,52l/100 km (65,7km/l) in WMTC-mode. Het gesofisticeerde PGM-FI-injectiesysteem garandeert een hoogst efficiënte ontbranding wat samen met de nauwkeurig afgestelde in- en uitlaat zorgt voor een voortreffelijke gasreactie. Een grote luchtfilterkast van 2,5 liter en natpapieren vlakfilter zorgen voor een consistente en stille luchtstroom. De filter kan meer dan 10.000 kilometer mee gaan. De uitlaatbocht en einddemper bestaan nu ook uit twee afzonderlijke delen.

De MSX125 Grom is EURO5-gehomologeerd. Die uitstootnorm legt sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie op ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Chassis
• Stalen chassis met centrale buis, zadelhoogte is 761 mm
• Kwalitatieve ophanging met 31 mm USD-voorvork en monoshock achteraan
• 12 inch wielen en hydraulisch bediende schijfremmen voor- en achteraan

Het bekende chassis van de MSX125 onderging geen veranderingen voor 2021. De oorspronkelijke designprioriteiten blijven dezelfde: de basis bieden voor een praktische motorfiets die nieuwe rijders kunnen gebruiken – en parkeren – in een stedelijke omgeving, maar evengoed zorgen voor een handige en leuke rijervaring, met plaats voor een passagier.

Een stalen chassis met centrale buis voorziet de sterke fundering van de MSX125 Grom. De stijve vierkantsdoorsnede verbindt het balhoofd rechtstreeks met de scharnierplaten van de swingarm. Elk ander onderdeel is zichtbaar verbonden met het frame, wat de minimalistische look versterkt. De perfecte balans tussen comfort en stabiliteit is het resultaat van de verticale/horizontale stijfheid die specifiek is afgestemd met de flexibiliteit van de swingarm en blokbevestiging.

De structuur van het frame maakt het ook mogelijk om componenten van de het PGM-FI-injectiesysteem en de elektrische delen efficiënt te verbergen in de tankcover. De inhoud van de benzinetank is toegenomen tot 6 liter. De wielbasis is 1.200 mm, met balhoofdhoek 25° en nasleep 84 mm. Rijklaar gewicht is teruggebracht tot 103 kg. De lage zithoogte van 761 mm maken de MSX125 Grom erg toegankelijk en de omvang maakt het gemakkelijk voor bijvoorbeeld motorhomegebruikers om de motor eenvoudig in- en uit te laden.

De ophanging voor- en achteraan is bijzonder kwalitatief. De 31 mm USD-voorvork reduceert gewicht en het gevoel is, dankzij een ruimer drukgebied van de zuigers (in vergelijking met de standaard telescopische voorvork), verbeterd bij ingaande demping. De bovenste en onderste kroonplaat zijn full-size, wat de hanteerbaarheid en het gevoel voor de rijder versterkt. De lichtgewicht enkelvoudige schokdemper achteraan is verbonden met een eenvoudig maar stevige stalen H-vormige swingarm van 50 mm x 25 mm.

Fundamenteel voor vorm en functie van de MSX125 Grom zijn de nieuw ontworpen 12 inch vijfspaakswielen uit gegoten aluminium met brede 2,5 inch velgen. De banden – 120/70-12 vooraan, 130/70-12 achteraan – zorgen voor een dynamische look en prestaties. Hydraulisch bediende remklauwen met dubbele zuiger vooraan en enkelvoudige achteraan werken op remschijven van 220 mm diameter vooraan en 190 mm diameter achteraan. ABS met IMU (Inertial Measurement Unit).

Technische gegevens 2021 Honda MSX125 Grom

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen
Cilinderinhoud (cm3) 125 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 7,2 kW (9,8pk) @ 7.250 tpm
Max. koppel 10,5 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI
Benzinetankinhoud 6 L
Benzineverbruik (WMTC) 1,52 liter/100 km (65,7km/liter)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
ACG Output 225 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen 5 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen chassis met enkele centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.760 mm x 720 mm x 1.015 mm
Wielbasis 1.200 mm
Balhoofdhoek 25 graden
Naloop 84 mm
Zadelhoogte 761 mm
Grondspeling 180 mm
Draaicirkel 1,9 meter
Rijklaar gewicht 103 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor 31 mm USD voorvork 
Wielophanging achter Monoshock, stalen swingarm
   
WIELEN  
Type voor Vijfspaaks aluminium
Type achter Vijfspaaks aluminium
Velgen voor MT 2,5-12
Velgen achter MT 2,5-12
Banden voor 120/70–12
Banden achter 130/70–12
   
REMMEN  
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische tweezuigerklauw
Achterrem 190 mm enkele schijf met hydraulische zuigerklauw
   
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA
Instrumenten Digitaal LCD-dashboard met snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter, kloK
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Terugroepactie Yamaha FJR1300A
Terugroepactie Yamaha FJR1300A
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onde...
Minister: verruim juridische bevoegdheden voor opsporing 'straatracers'
Minister: verruim juridische bevoegdheden voor opsporing 'straatracers'
Naar aanleiding van een onboardfilmpje op social media, waarin motorfietsen met hoge snelheden over de A16 rijden, blijkt nu dat Minister Grap...
2021 Ducati Monster live presentatie vanavond: Monster 950?
2021 Ducati Monster live presentatie vanavond: Monster 950?
Ducati presenteert vanavond de nieuwe Monster voor 2021, door Ducati zelf omschreven als "compact, essentieel en licht, ontworpen met één doel voor...
Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L
Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L
Verhoogde cilinderinhoud voor Honda's populaire gereedschap voor dubbel gebruik, plus hertekende luchtinlaat, inlaatnokkenschakeling en uitlaatsyst...
Testmotor: eerste test + videotest 2021 Ducati Multistrada V4
Testmotor: eerste test + videotest 2021 Ducati Multistrada V4
Door de redactie van Testmotor.nl is de nieuwe Ducati Multistrada V4 adventure-motorfiets getest tijdens de offficiële presslaunch in België. Hiero...

Motorsport

FIM lanceert FIM Quality Product (FQP) licensing programma
FIM lanceert FIM Quality Product (FQP) licensing programma
De internationale motorsportbond FIM introduceert vandaag het FIM Quality Product (FQP) label. FQP is een op marketing gericht licentieprogramma da...
Eurosportplayer wordt Discovery Plus met MotoGP, WorldSBK, EWC, MXGP...
Eurosportplayer wordt Discovery Plus met MotoGP, WorldSBK, EWC, MXGP...
Eurosportplayer, de online streamingdienst van Eurosport, zal komend jaar opgaan in discovery+ van moederbedrijf Discovery Inc. Voor bestaande abon...
Motorsportbond FIM breidt uit: International Foundation for Motorcycling (IFM)
Motorsportbond FIM breidt uit: International Foundation for Motorcycling (IFM)
 De wereldwijde motorsportbond FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) heeft onlangs de International Foundation for Motorcycling (IFM...
Dakar 2021: Nederlandse deelnemers en titelfavorieten motorrrijders
Dakar 2021: Nederlandse deelnemers en titelfavorieten motorrrijders
Afgelopen week heeft de organisatie van de Dakar de route voor 2021 bekend gemaakt. De legendarische woestijnrally bestaat in 2021 uit twaalf etapp...
2021 Isle of Man TT wegraces nu al afgelast
2021 Isle of Man TT wegraces nu al afgelast
Na één overgeslagen TT wegens COVID-19, heeft het Department for Enterprise van het Isle of Man vandaag  aangekondigd dat de legendarische TT-...

Motorprijzen

AJP enduro prijslijst 2021
AJP enduro prijslijst 2021
AJP is een Portugals fabrikant van enduromotoren. Sinds 1987 ontwikkelt, produceert en verkoopt het bedrijf motoren, toegespitst op de recreatieve ...
Honda motoren prijslijst 2021
Honda motoren prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Honda motorfietsen zijn een aantal nieuwe modellen en vernieuwde modellen opgenomen. Nieuw zijn de Forza 125, 350 en 750 ...
Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...

Motorbranche

Markt tweedehands motorfietsen 2020 blijft pieken
Markt tweedehands motorfietsen 2020 blijft pieken
In de maand november van 2020 wisselden er 12.029 motorfietsen van eigenaar, dat is 13,9% meer dan de 10.562 occasions die in dezelfde maand van 20...
Verkoopcijfers november 2020: spannende strijd Yamaha en BMW
Verkoopcijfers november 2020: spannende strijd Yamaha en BMW
Na een maand november waarin BMW weer een forse sprint inzette, is de strijd om het marktleiderschap voor 2020 spannender dan ooit: Yamaha staat op...
Motormarkt België: 3,4% groei in november 2020
Motormarkt België: 3,4% groei in november 2020
De Belgische motormarkt weet de groei van de afgelopen paar maanden vast te houden. In november zijn 3,4% meer motorfietsen verkochten dan over dez...
MotoPlus neemt klassieker-motorblad Het Motorrijwiel over
MotoPlus neemt klassieker-motorblad Het Motorrijwiel over
Vanaf 1 januari 2021 komt Het MotorRijwiel in andere handen: het team dat ook verantwoordelijk is voor de uitgave van MotoPlus, MotoPlus XL en Nopp...
Powersports Distribution Group (Hoco Parts UK) neemt Neo Distribution over
Powersports Distribution Group (Hoco Parts UK) neemt Neo Distribution over
Powersports Distribution Group (PDG) meldt dat het de aankoop van het volledige aandelenpakket van Neo Distribution in het Verenigd Koninkrijk heef...

Motorvacatures

MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets after-market in Europa. Wij zijn een ...
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus
Bleeker Motoren is al 35 jaar de grootste aanbieder in Bovag occasions in Noord-Holland. Wij verkopen voornamelijk zeer recente motoren van BMW, Tr...
MotorVacature: Motorverkoper MotoPort Veldhoven
MotorVacature: Motorverkoper MotoPort Veldhoven
MotoPort Veldhoven is een grote Yamaha exclusief dealer in het zuiden van het land en verkoopt naast de nieuwe Yamaha’s ook gebruikte motoren van a...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur Combi Motors Verzekeringen
MotorVacature: Verzekeringsadviseur Combi Motors Verzekeringen
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer van Combi Motors Verzekeringen BV via telefoon, e-mail en post binnen. De ...
MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
Motor Saloon B.V. is officieel Harley-Davidson dealer en sinds 1969 gevestigd in Amersfoort, met in onze grote showroom altijd meer dan 100 nieuwe ...

Persberichten

Nieuw: Husqvarna 2021 FC 450 Rockstar Edition
Nieuw: Husqvarna 2021 FC 450 Rockstar Edition
Met een opvallende, gloednieuwe look en toonaangevende prestaties, is Husqvarna Motorcycles verheugd om de 2021 FC 450 Rockstar Edition te onthulle...
TLM Nijmegen nieuwe Triumph dealer
TLM Nijmegen nieuwe Triumph dealer
Triumph Benelux is verheugd om aan te kondigen dat per 1 januari 2021 een nieuwe Triumph dealer in Nijmegen zal starten. Na enkele maanden van voor...
KNMV lanceert plan voor behoud motocrosscircuits
KNMV lanceert plan voor behoud motocrosscircuits
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) introduceert een masterplan om de toekomt van motocrossaccommodaties in Nederland veilig ...
Dossier: Alles over de 2021 Ducati Monster
Dossier: Alles over de 2021 Ducati Monster
Alle essentie van Ducati in een moderne motorfiets. Hier is de nieuwe Monster in de meest compacte, essentiële en lichtst mogelijke vorm. Een proje...
Nieuw: 2021 KTM 450 SX-F Factory Edition
Nieuw: 2021 KTM 450 SX-F Factory Edition
De nieuwe KTM 450 SX-F Factory Edition is ontwikkeld op basis van feedback die rechtstreeks afkomstig is van de topracers van Red Bull KTM Factory ...

Plaats Reactie


{rsform 3}