Dossier: alles over de 2021 Honda Forza 125 motorscooter

Dossier: alles over de 2021 Honda Forza 125 motorscooter

De premium sports-GT Forza 125 scooter blijft in de spotlight dankzij uiterlijke updates die zowel het uiterlijk als de aerodynamica ten goede komen. Het elektronisch bediende windscherm krijgt 40 mm meer speling en in het handschoenenkastje vind je een handige USB-oplaadpoort terug. In het EURO5-compatibele eSP motorblok werd het Honda Selectable Torque Control (HSTC) geïntegreerd. 

Honda ontwikkelde de Forza 125 specifiek voor veeleisende Europese klanten die enkel het allerbeste uit hun scooter verlangen. Sinds deze Forza in 2015 op de markt kwam, wist de scooter telkens opnieuw aan alle verwachtingen te voldoen door elk jaar opnieuw te evolueren in functie van de feedback die gebruikers gaven. Tot op heden werden 60.000 exemplaren verkocht in Europa.

Vanaf dat de eerste Forza 125 op de straat verscheen, was het een regelrechte bestseller. Aan de basis daarvan ligt de mix van sportieve ‘GT’-elementen verpakt in een fraai designerskostuum. De nieuwe en levendige vierkleppenversie van Honda’s eSP (enhanced Smart Power)-motorblok, de compacte afmetingen, sportieve houding en wendbare karakter maken van de Forza een ontzettend soepele keuze doorheen het stadsverkeer. Daarbovenop maken zitcomfort, windbescherming en voldoende vermogen bovenaan ook woon-werkverkeer over langere afstand via de autostrade probleemloos mogelijk. Voeg daar voldoende opbergruimte, een premium uitstraling over de hele lijn, een scherp design en Honda’s bewezen duurzaamheid aan toe en je snapt meteen de reden van dit succes. 

Net als de Forza 125 zelf, stond ook zijn ontwikkeling niet stil. In 2018 kreeg de scooter een volledige sportieve restyling met upgrades gericht op de bestuurder zoals volledige LED-verlichting en een elektronisch bedienbaar windscherm. In 2021 baant een alweer verbeterde Forza zich een weg op de Europese straten, nu nog feller begeerd en nog praktischer. 

Modeloverzicht

De voor- en zijkuip, spiegels, zijpanelen achteraan en motorcover ondergingen updates die de Forza 125 een frisse, nieuwe styling bezorgen met een strakke look en verbeterde aerodynamica. Het elektronisch bestuurde windscherm krijgt een nieuwe vormgeving en krijg 40 mm extra bewegingsruimte voor maximale windbescherming. Een USB-aansluiting vervangt de ACC-oplader van voordien.

Het chassis onderging geen wijzigingen, maar het vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen is nu uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC) en zorgt zo voor optimale grip aan de achterband. Het blok is nu ook EURO5-compatibel.

De Forza 125 zal in 2021 in volgende kleuren beschikbaar zijn: Mat Cynos Grey Metallic , Pearl Cool White, Pearl Nightstar Black, Lucent Silver Metallic en Mat Carnelian Red Metallic. 

Meer Forza: klik hier voor de 2021 Honda Forza 750 motorscooter of de 2021 Honda Forza 350 motorscooter

Belangrijkste kenmerken

Styling & uitrusting

• Het elektronisch bediende scherm heeft nu 180 mm speling, 40 mm extra, voor verbeterd comfort
• Uiterlijke updates verbeteren de visuele aantrekkingskracht en de aerodynamica
• Ruimte voor twee integraalhelmen onder het zadel; nieuwe USB-oplaadpoort
• Smart Key bedient de ontsteking en de (optionele) topkoffer van 45 liter

Het windscherm vooraan – elektronische te bedienen via een switch aan de linkerstuurhelft – kreeg voor 2021 een nieuwe vorm en 40 mm extra bewegingsruimte voor een totaal van 180 mm. Het ontwerp zorgt voor windbescherming, reduceert het geluid en leidt bovendien de luchtstroom rond en over het hoofd van de bestuurder.

Stabiliteit en comfort aan hoge snelheid – en tijdens lange ritten – valt eenvoudig in te ruilen voor dat gevoel van vrijheid tijdens rijden door gewoon het scherm te verlagen. Een groter luchtkanaal vooraan beïnvloedt de negatieve druk voor de rijder en vermindert de natuurlijke winddruk op de rijder voor meer comfort op hoge snelheid.

Het scherpe design maakt van de Forza 125 een stijlvolle en aerodynamische machine met een soepele en modern karater en een energieke, kwalitatieve uitstraling. Het stylingteam werkte rond de kernwoorden ‘agressief, technisch en krachtig’ en dat is ook terug te vinden in de spoiler-achtige omtrek van de koplamp, de frisse zijkuip met een uitgekiende ‘Z’-designlijn. De karakteristieke lijnen van de achterste zijpanelen creëren een vooruitstrevende, doeltreffende esthetiek.

Het stuur blijft 750 mm breed en de spiegels staan nog steeds op 1,125 mm. De perfecte afmetingen om doorheen het stadsverkeer te laveren. Ook de zithoogte blijft onveranderd op 780 mm. De Forza 125 biedt voldoende plaats voor twee personen.

Onder het zadel kan je twee integraalhelmen kwijt maar je kan de opbergruimte ook opdelen in een ruimte voor je helm en/of regenkledij, schoolrugzakken of aktetassen. De binnenkuip links vooraan huisvest een kleine opbergruimte om bijvoorbeeld je smartphone of een flesje water in op te bergen. Een USB-oplaadpoort vervangt het 12V ACC-oplaadpunt. Alle verlichting op de Forza 125 is LED

De Smart Key van de Forza 125 bedient zowel de hoofdontstekingsschakelaar als de opbergruimtes aan de scooter, maar kan ook de optionele Smart topkoffer van 45 liter openen en vergrendelen. De Smart Key blijft eenvoudigweg in je zak zitten wanneer je de topkoffer opent en wanneer je wegwandelt vergrendelt de topkoffer automatisch. Je kan ook de reguliere sleutel gebruiken om de topkoffer te vergrendelen. Het interne volume van de topkoffer blijft behouden want het werkingsmechanisme is in de achterkant van de machine weggestopt.

Een analoge snelheidsmeter en toerenteller flankeren het digitale display. Dat display kan switchen tussen drie modi: 1) kilometerteller, resterend bereik en huidige verbruik, 2) tripteller, gemiddeld verbruik en klok of 3) buitentemperatuur en batterijsensor.

Motor
• Honda Selectable Torque Control (HSTC) geïntegreerd voor 2021
• Motorblok uitgerust met Honda eSP-technologie en Vrijloop Stop
• 2,34 l/100 km (42,7 km/l) geeft een bereik van bijna 500 km tussen twee tankbeurten

Het enhanced Smart Power (eSP) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen levert 11 kW @ 8.750 tpm met piekvermogen van 12,2 Nm @ 6.500 tpm. Boring x slag staat op 53,5 x 55,5 mm met een compressieratio van 11.5:1

Vanuit stillstand schiet de Forza 125 snel uit de startblokken (0 – 200 m in 13,3 seconden) en een vurig middengebeid zorgt voor een goede vinnigheid in het typische stadsverkeer tussen 40 en 60 km/u. Rond de 90 km/u is hij eveneens in zijn sas, de topsnelheid ligt op 108 km/u.

Met het nieuw toegevoegd Honda Selectable Torque Control (HSTC) krijgt je zelfvertrouwen een boost onderweg. Wanneer de ‘T’ op het dashboard flikkert grijpt het HSTC in om de tractie op het achterwiel te houden en wielspin te verminderen. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden.

Honda’s eSP motorblok is uitgerust met de beste wrijvingsverminderingstechnologie. De compacte ontbrandingskamer en de PGM-FI injectiesysteem – gevoed door een luchtbox met 26 mm inlaat en 4,7 liter capaciteit – optimaliseert de ontbrandingssnelheid en de afkoeling. Slim verpakte items in het blok (zoals de oliepomp die in de krukas is ingebouwd) verhogen de efficiëntie.

Een offset cilinder reduceert wrijving veroorzaakt door contact tussen zuiger en binnendiameter wat zorgt voor efficiënte overdracht van ontbrandingsenergie naar de krukas. Een geribbelde gietijzeren cilinderwand gaat elke vervorming van de binnenste boordoorsnee tegen. Dit design zorgt voor verminderde spanning aan de zuigerveren, wat wrijving vermindert.

Een efficiënte radiator – geïntegreerd in de buitenkant van het rechtse carter – werkt met een kleine, lichte ventilator dat verlies door wrijving vermindert en de weerstand verlaagt. Drie lagewrijvingslagers die elks bestand zijn tegen de harde klappen die ze moeten verwerken verminderen de werkingsweerstand van het versnellingsmechanisme. De aandrijfriemschijf beschikt over een ontwerp met vinnen waardoor luchtweerstand verlaagt. De volgriemschijf reduceert druk op de aandrijfriem, wat verlies door overbrenging vermindert.

De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is geïntegreerd en rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd. Het dient zowel als startmotor als alternator en doet de motor rechtstreeks draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.

Vrijloop Stop zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. De motor slaat meteen weer aan wanneer aan het gashendel gedraaid wordt. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG en het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt. De technologie is in staat om de status van de accu te controleren en schakelt zichzelf uit indien nodig om de accu niet te laten leeglopen. De accu zelf is een duurzame YTZ8-unit.

Een van de voornaamste ambities van de Forza 125 is om de tijd tussen twee tankbeurten zo lang mogelijk te kunnen rekken tot ongeveer één maal per week voor de gemiddelde gebruiker. Een bereik van 500 km op één tank is mogelijk dankzij de uitstekende verbruiksefficiëntie van 2,34 l/100 km (1L op 42,7 km) in WMTC-mode en een tank van 11,5 liter.

De 2021-update voorziet ook een update aan de motorblokcover en de swingarm om bij het nieuwe koetswerk te passen. Het blok haalt nu ook EURO5-norm, wat sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie oplegt ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Chassis
• Stalen buizenframe, telescopische vork van 33 mm en dubbele schokbrekers met instelbare veervoorspanning.
• Rijklaar gewicht van slechts 161 kg voor wendbaarheid en gebruiksgemak
• Gegoten aluminium wielen, schijfremmen voor- en achteraan, standaard ABS

Het stalen buizenframe dat het koetswerk van de Forza 125 ondersteunt, werd niet aangepast in 2021. Het frame sorgt voor de stijfheid en sterkte die nodig is onder alle rijomstandigheden. Stevige voorvorkpoten van 33 mm matchen met de dubbele achterschokbrekers – 7-traps instelbaar in veervoorspanning – en de aluminium swingarm die uit één geheel is opgetrokken.

Het lichte gewicht van de Forza 125 - slechts 161 kg - maakt het eenvoudig om stapvoets te rijden en vergemakkelijkt het parkeren. De wielbasis van 1.055 mm levert stabiliteit, de stuurgeometrie (26,5° balhoofdhoek en 89 mm naloop) maakt nauwkeurig sturen mogelijk.

Het 15 inch voorwiel uit gegoten aluminium is uitgerust met een 120/70-15-band en het achterwiel, 14 inch, heeft een 140/70-14-band. Die combinatie levert maximale grip en rijcomfort. Een grote enkelvoudige remschijf van 256 mm diameter zorgt voor remkracht vooraan en achteraan doet een 240 mm enkele remschijf hetzelfde. ABS is standaard en zorgt voor veilige en efficiënte remkracht op gladde oppervlakken.

Accessoires
Voor de Forza 125 is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:
Smart top koffer van 45 of 35 liter
Bagagedrager achteraan (direct te monteren)
Binnenzakken
Verwarmde handvatten

Technische gegevens 2021 Honda Forza 125 motorscooter

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt, vier kleppen
Inhoud 125 cc
Boring x Slag 53,5 x 55,5 mm
Compressie verhouding 11,5:1
Max. Vermogen 11 kW (18 pk) @ 8.750 tpm
Max. Koppel 12,2 Nm @ 6.500 tpm
Oliecapaciteit 0,9 liter
   
BENZINESYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 11,5 liter
Verbruik 2,34 liter/100 km (1L op 42,7 km)
   
ELECTRONICA  
Starter Elektrisch
Accu 12V – 7 A
   
AANDRIJVING  
Koppeling  Automatische centrifugaalkoppeling, droge koppeling
Transmissie  V-matic
   
FRAME  
Type Stalen underbone frame
   
CHASSIS  
Afmetingen (L x B x H) 2.140 x 755 x 1.500 mm
Wielbasis 1.505 mm
Balhoofdhoek 26,5⁰
Naloop 89 mm
Zadelhoogte 780 mm
Grondspeling 145 mm
Draaicirkel 2,3 m
Rijklaargewicht 161 kg 
   
VERING  
Type voor 33 mm telescopisch
Type achter Dubbele schokdemper
   
WIELEN  
Voorband 120 / 70-15 P
Achterband 140 / 14-14 P
Velgen voor Gegoten aluminium 
Velgen achter Gegoten aluminium
   
REMMEN  
Type voor 256 mm enkele remschijf 
Type achter 240 mm enkele remschijf
   
VERLICHTING  
Voorlicht LED
Achterlicht LED

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Vanaf gisteren mag in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer gemaakt worden voor ‘fossiele producten’, zoals motorfietsen, auto’s en bromfi...
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta heeft opnieuw een flinke finacniële injectie gehad. In 2018 is er door de aandeelhouders al eens €50 miljoen aan werkkapitaal in het Ital...
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
In een videoboodschap voor klanten, dealers en geïnteresseerden heeft Eric de Seynes, President & CEO van Yamaha Motor Europe, officieel a...
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
In de vorige Motor & Fiscus rubriek, heb ik het uitgebreid gehad over wanneer je nu een motor op de zaak mag zetten en wanneer niet. Maar stel,...
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Het Europese Parlement heeft eergisteren een resolutie aangenomen waarin het aan de Europese Commissie vraagt een pakket aan maatregelen rondom ver...

Motorsport

MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
De tweede race van de MotoGP op Europese bodem in 2021 was vandaag op het circuit van Jerez. Het circuit waar Marc Marquez vorig jaar dermate hard ...
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Nadat de organisatie van het Dutch Masters of Motocross kampioenschap de kalender voor 2021 verschillende malen moest aanpassen, blijkt het toch on...
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
De vanaf pole positie vertrokken Fransman Fabio Quartararo heeft zijn tweede zege van het 2021 MotoGP seizoen weten te behalen.Na bij de start enke...
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
Komend weekend wordt het derde wedstrijdweekend in de MotoGP voor 2021 in Portugal afgewerkt op het Autodromo Internacional do Algarve, beter ...
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
Eindelijk is het dan zover, goed nieuws uit het Honda MotoGP kamp. Marc Marquez zal het komend weekend weer zijn opwachting maken in het MotoGP wer...

Motorprijzen

Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...
MV Agusta prijslijst 2021
MV Agusta prijslijst 2021
Langzaam maar zeker begint de prijslijst van MV Agusta weer wat te groeien, wat de richting aangeeft die onder de nieuwe eigenaar Timur Sardarov wo...
Benelli prijslijst 2021
Benelli prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Benelli zien we de meeste modellen ook weer terug als Euro5-gehomologeerd, met uitzondering van de Leoncino Trail en...

Motorbranche

Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Polaris Inc. heeft gisteren aangekondigd dat Michael Speetzen is benoemd tot de nieuwe, permanente Chief Executive Officer en lid van de Raad van B...
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Evenals in Nederland kende ook de Belgische motormarkt een flinke groei in april 2021. Ten opzichte van april 2020 is zelfs een stijging van meer d...
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
Met de registratie van 2033 kentekens voor nieuwe motoren is de afgelopen maand april van 2021 qua nieuwverkopen van motoren maar liefst 36% beter ...
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten in zowel de EU als de VS roepen op om de vergeldingsmaatregelen op te schorten voor sectoren die feitelijk niet bij het oplopende ...
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Het grote Italiaanse remmenmerk Brembo koopt haar kleinere toeleverancier èn concurrent J. Juan op, een Spaans bedrijf dat vooral actief is in de o...

Motorvacatures

MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
Voor onze nieuwe prachtige motorkledingwinkel in Amsterdam zijn we per direct op zoek naar parttime/fulltime verkoop-adviseurs. Heb jij net al...
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmid...
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby, maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmi...
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
Share our passion: Wij, bij Yamaha, streven er continu naar onze klanten ‘KANDO’ te laten ervaren. Dit is Japans voor het gevoel van ‘diepe voldoen...
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
Ben je een (jr) Productmanager met benzine in je bloed? Dan is dit jouw perfecte uitdaging! CMS (Consolidated Motor Spares) is wereldwijd de g...

Persberichten

Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop's D952 offroad-motorbanden worden gehomologeerd als motorbanden voor op de openbare weg, waardoor ze ook onder meer motoren gebruikt kunnen ...
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop Eemnes lanceert een vernieuwde website. Hier kunt u de uitgebreide collectie Stadler motorkleding vinden en alle daarbij behorende ...
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Brandstofleidingen moeten bij alle 701 Enduro LR-modellen vervangen worden bij de erkende Husqvarna Motorcycles dealers. Als voorzorgsmaatregel ro...

Plaats Reactie


{rsform 3}