Alles over de 2021 Honda CB650R

Alles over de 2021 Honda CB650R

Het hoogtepunt de nieuwe CB650R ligt vooraan met 41 mm Showa Separate Function Big Piston USD vorkpoten – een ophanging van hoge kwaliteit die de stuurkwaliteiten van de motorfiets nog verbetert. Het blok is EURO5-compatibel zonder dat vermogen verloren ging. Andere verbeteringen zijn het iets meer naar voren geplaatste stuur, verbeterde zichtbaarheid van het LCD-dashboard en een USB Type-C aansluiting onder het zadel. Uiterlijke aanpassingen zijn de nieuwe zijpanelen en een vernieuwd achterspatbord. 

De 2021 CB650R zal beschikbaar zijn volgende kleurstellingen:
Pearl Smoky Gray
Mat Gunpowder Black Metallic
Candy Chromosphere Red
Mat Jeans Blue Metallic

Chassis
• Nieuwe Showa Seperate Function Big Piston (SFF-BP) USD voorvork
• Vierzuiger, radiaal gemonteerde remklauwen en zwevende schijven
• 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 voor- en achterband

Het stalen diamantframe van de CB650R beschikt over geperste scharnierplaten aan de swingarm en dubbele elliptische balken met een stijfheidsbalans afgesteld voor uitgebalanceerde stuureigenschappen (stijver aan het balhoofd en flexibeler aan de achterbrug) en uitstekende feedback voor de bestuurder. De balhoofdhoek is 25,5° en de naloop 101 mm. De wielbasis bedraagt 1.450 mm en het drooggewicht is 202,5 kg.

De 41 mm Showa Seperate Function Big Piston (SFF-BP) USD voorvork is een belangrijke upgrade. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en het veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger werd vergroot wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. Achteraan zorgt een enkelvoudige monoshockdemper met 7-traps instelbare veervoorspanning voor demping door direct in te spelen op de gewelfde swingarm vervaardigd uit gegoten aluminium.

Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen grijpen op een zwevende wave-remschijven van 310 mm diameter vooraan, en achteraan zorgt een enkelvoudige zuigerremklauw op een schijf van 240 mm voor remkracht. Uitgerust met een tweekanaals ABS-systeem.

De wielen zijn gemaakt van gegoten aluminium en worden voorzien van een 120/70-ZR17 voor- en 180/55-ZR17 achterband.

Styling en uitrusting
• Nieuwe zijpanelen en nieuw achterspatbord/nummerplaathouder
• Stuur in grotere hoek voor eenvoudiger manouevreren bij lage snelheid
• Eenvoudiger te lezen LCD-display; USB Type-C aansluiting onder het zadel

De kenmerkende Trapezoid-vorm met een korte, stompe achterkant en korte overhangende koplamp typeert de strakke en agressieve stijl van de CB650R Neo Sports Café. De lange benzinetank is een markant motief van het design van deze familie. De gladde lijnen accentueren de robuuste, metalen oppervlakken en onderstrepen de mechaniek achter de viercilinder aandrijving.

Nieuwe, smallere zijpanelen accentueren het minimalisme, net als het spatbord achteraan dat nu uit staal vervaardigd is, en niet meer uit nylon plastic. Onder het zadel vind je nu een USB Type-C oplaadpoort terug om eenvoudig je toestel op te laden. De zadelhoogte blijft onveranderd op 810 mm.

De ronde LED-koplamp is een van de karakteristieken van het Neo Sports Café-design. Ook de rest van de verlichting is LED. Het scherpe LCD-instrumentenpaneel haalt inspiratie bij de CB1000R, en geeft een schakelindicator en de versnelling weer. De leesbaarheid werd vebeterd dankzij een ander lettertypegrootte en andere LED-hoek.

De hoek van het stuur werd 3° verhoogd tot 35°. Deze kleine aanpassing maakt korte bochten op lage snelheid en U-bochten eenoudiger.

Valerio Aieollo van Honda’s R&D Departement in Rome, over het design van de Neo Sports Café
“Honda’s volledige Neo Sports Café-gamma is het resultaat van het CB4 conceptmodel dat in 2015 op EICMA gepresenteerd werd. Het was onze wens om de wereld van de caféracer te verkennen en te herinterpreteren op een moderne manier.”

“Alle modellen van deze CB-lijn zijn niet simpelweg retro-vintage motoren, maar eerder neo-classics: moderne motoren die een klassiek design combineren met moderne techniek.”

“We wilden een nieuwe dimensie creëren op vlak van stijl. Anders dan de gespierde streetfighters die de laatste jaren opdoken, en tegelijkertijd toch ook ver weg blijven van de simpele caféracerstijl. Het resultaat is deze Neo Sports Café-lijn, met een unieke stijl die compleet anders is dan wat de concurrentie uitbracht, en die tegelijk, of je het nu leuk vindt of niet, eenvoudig te herkennen is als Honda. De concurrentie heeft klassiekers of net erg moderne modellen in hun aanbod, maar, naar mijn mening, niet iets dat het midden van beide stijlen treft.””

“In de ontwikkeling van het CB4-concept vond ik inspiratie van ver buiten de wereld van de motoren, in horloges. Een van de sleutelconcepten tijdens het ontwerp van het Neo Sports Café-design was “mechanische kunst”. Dat is het verlangen om de pracht van verschillende mechanische elementen te tonen in een ontwerp. Horloges slagen daar erg goed in, aangezien hun mechaniek steevast een zekere charme opwerpt. Ook voor Honda is ‘Mechanische kunst’ een erg belangrijk begrip.”

Motor
• 70 kW piekvermogen, 63 Nm piekkoppel, versie 35 kW voor A2-rijbewijs mogelijk
• Honda Selectable Torque Control (HSTC)
• Volledig EURO5-compatibel

De 649 cc, DOHC-motor met 16 kleppen werd afgesteld om de puurste, meest aangename viercilinder middenklassesensatie mogelijk te brengen. Ook hier ervaar je die typische snelle klim doorheen het toerenbereik met het harde, hoogtoerige karakter waar Honda’s vier-in-lijn voor bekend staat. Piekvermogen van 70 kW (94 pk) wordt geleverd bij 12.000 tpm. en 63 Nm koppel ervaar je op 8.500 tpm. Voor A2-rijders valt het vermogen eenvoudig terug te brengen tot 35 kW.

In 2021 is de omschakeling naar de EURO5-norm de enige aanpassing aan het motorblok. Daarvoor werden ECU, nokken, timing van de inlaat, uitlaatpijp, katalysator en demper aangepast en er werd een krukaspulsator toegevoegd.

Directe nokbediening houdt de cilinderkop compact. Boring x slag is 67 mm x 46 mm, met een verhoogde compressieratio naar 11.6:1. Het blok is uitgerust met iridium bougies en twee luchtinlaten – eentje aan elke kant van de tank – voeden de luchtbox en zorgen voor een roffelend inlaatgeluid.

De assymetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en verminderen de wrijving. Ijzerhoudende randen aan de buitenzijde van de cilinderhuls verminderen olieconsumptie en wrijving en verbeteren hitteoverdracht. Een stille (SV) nokkenasketting behandeld met Vanadium reduceert wrijving. Interne vloeistofkanalisering van cilinderkop naar cilinders maakt de meeste externe watertubes overbodig.

Het blok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. Een assist/slipperkoppeling zorgt voor eenvoudiger opschakelen en vermijdt dat het achterwiel blokkeert bij hard afremmen en snel terugschakelen. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) controleert de achterwieltractie en kan indien gewenst uitgeschakeld worden.

Met een benzineverbruik van 4,9 liter per 100 km of 1 liter op 20,4 km (op het WMTC-model) en een tankinhoud van 15,4 liter, bedraagt de actieradius meer dan 300 km.

Accessoires
Voor de CB650R is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:
Verscheidene aluminium onderdelen en aluminium inserts die het Neo Sport Café-design optimaliseren - dat zo typerend is voor de CB650R en CB1000R (windscherm, panelen voor spatbord vooraan, schoudercovers, zijcovers, afdekkapje voor de passagierszit)
Bodemkuip
Wielstrepen
Zadeltas en tanktas – dezelfde als die van Honda’s kenmerkende CB1000R
Quickshifter
Klein windscherm
12V-aansluiting
Verwarmde handvatten
Tankbescherming

Technische gegevens 2021 Honda CB650R

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde vier-in-lijn 
Inhoud 649 cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 67 x 46 mm
Compressie verhouding 11,6:1
Max. Vermogen 70kW (94 pk) @ 12.000 tpm
Max. Koppel 63Nm @ 8.500 tpm
Olie capaciteit 2,7 liter
   
BENZINESYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 15,4 liter
Verbruik 4,9 liter per 100 km of 1 L op 20,4 km
   
ELECTRONICA  
Starter Elektrisch
Accu 12V – 8,6AH
ACG Output 370W
   
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie  6 versnellingen 
Aandrijving Ketting
   
FRAME  
Type Stalen diamantframe
   
CHASSIS  
Afmetingen (L x B x H) 2.130 x 780 x 1.075 mm
Wielbasis 1.450 mm
Balhoofdhoek 25,5⁰
Naloop 101 mm
Zadelhoogte 810 mm
Grondspeling 150 mm
Rijklaargewicht 202,5 kg 
   
VERING  
Type voor 41mm Showa Separate Function Frontfork Big Piston (SFF-BP) USD vorkpoten
Type achter Mono-shock met 7-traps instelbare veervoorspanning en 43,5 mm veerweg
   
WIELEN  
Voorband 120 / 70R17 (58W)
Achterband 180 / 55R17 M/C (73W)
Velgen voor Aluminium spaakvelgen 
Velgen achter Aluminium spaakvelgen 
   
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 310mm dubbele remschijf met vierzuigerklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
   
ELEKTRONICA  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale meter voor benzineniveau, versnellingsindicator, schakelindicator, digitale klok
Koplamp en achterlicht LED

Honda wil altijd grenzen verleggen – zowel op vlak van design als op vlag van techniek. In 2018 brachten de CB1000R, CB300R en CB125R een frisse wind in hun line-up van Naked motoren. Met café-racers als inspiratie en gecombineerd met een moderne, uiterst minimialistische look zag het Neo Sports Classic designthema het levenslicht.

Slechts één segment kreeg nog niet onmiddelijk uiting in dit nieuwe designthema: dat van de uiterst populaire middenklassers. In 2019 nam de CB650R deze rol met succes op zich en daarmee richtte Honda zich op een jonge generatie rijders die op zoek zijn naar ultieme looks, maar ook een machine willen die hen ten volle laat genieten van een krachtige viercilinder gecombineerd met lichte, veelzijdige en verfijnde stuurkwaliteiten.

In 2021 bouwt Honda voort op het gecreëerde momentum. De CB650R krijgt een aanzienlijke upgrade aan de ophanging vooraan en een reeks gedetailleerde aanpassingen zorgen voor verbeterd comfort, bruikbaarheid en wendbaarheid.

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Naast de vandaag gepresenteerde supernaked Tuono V4 en V4 Factory heeft Aprilia ook de vernieuwde 2021 Aprilia RSV4 en RSV4 Factory geïntroduceerd....
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Na de Aprilia Tuono 660 en de Aprilia Tuono V4X komt Aprilia nu met de reguliere Aprilia V4 en Aprilia V4 Factory. Beide modelvarianten van de V4 z...
KNMV wil groots evenement op 11 en 12 september 2021
KNMV wil groots evenement  op 11 en 12 september 2021
Wat er precies te gebeuren staat, blijft nog even onduidelijk, maar de KNMV wil op 11 en 12 september 2021 een 'groots nieuw evenement' organi...
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
Nadat Giovanni Castiglioni eerder deze week aankondigde een nieuwe designbedrijf te starten, komt MV Agusta nu met een persbericht waarin een nieuw...
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Enige tijd geleden kondigde Harley-Davidson de reorganisatie plannen genaamd 'The Rewire' aan. Inmiddels laat Harley weten dat The Rewire is voltoo...

Motorsport

Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
In de laatste etappe van de 2021 Dakar Rally is het Honda fabriekscoureur Kevin Benavides gelukt de leiding in het klassement vast te houden, de Ar...
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
De 11e etappe van vandaag in de 2021 Dakar werd al voor de rally als zéér zwaar, met misschien wel de moeilijkste special aangeduid. Het scheelde w...
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
 Ook vandaag moest er weer een grote naam de Dakar 2021 na een val verlaten, deze keer was het zelfs klassementsleider Nacho Cornejo, voluit J...
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
De 2021 Dakar Rally verloor vandaag twee belangrijke kanshebbers voor de overwinning: Toby Price (KTM) kwam ten val en de Yamaha van Ross Branch ga...
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Na de tweede dag van de marathonetappe leidt Jose "Nacho" Cornejo het klassement. Dat is voor een tweede dag op rij dat dezelfde motorrijder bovena...

Motorprijzen

KTM motoren prijslijst 2021
KTM motoren prijslijst 2021
Op de voorlopige prijslijst van KTM ontbreken begin 2021 nog een aantal modellen, waarvoor blijkbaar (nog) geen Euro5-versie beschikbaar is, maar d...
BMW Motorrad prijslijst 2021
BMW Motorrad prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van BMW Motorrad Nederland staan een aantal nieuwe modellen, waaronder de lichte G310R en G310GS adventure, de S1000R naked b...
SWM prijslijst 2021
SWM prijslijst 2021
De historie van SWM is roemrucht, met vele verschillende hoofdstukken. De meeste recente aflevering draait om een samenwerking tussen de overgeblev...
FB Mondial prijslijst 2021
FB Mondial prijslijst 2021
Ook FB Mondial is een Chinees product met een klassieke Europese naam, zoals meer merken van importorganisatie BW Import dat zijn. Vooral in België...
Orcal prijslijst 2021
Orcal prijslijst 2021
Feitelijk is Orcal nog nauwelijks aanwezig in Nederland, maar onder aanvoering van importeur BW Import wordt er vanuit België hard aan een dealerne...

Motorbranche

Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Het kabinet heeft besloten dat Nederland tenminste tot en met 9 februari 2021 in lockdown blijft. De geldende maatregelen voor de mobiliteitssector...
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
Volgens gegevens van de Italiaanse beursexperts van Finaria daalde de wereldwijde omzet van motorfietsen met 18% tot 108,8 miljard US dollar in 202...
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In het kalenderjaar 2020 heeft BMW Motorrad 169.272 motorfietsen en motorscooters aan klanten kunnen uitleveren, zo meldt de BMW Group. Hiermee daa...
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
De motorkledingketen MKC Moto heeft bekend gemaakt dat zij per direct MotoReflex uit Kortrijk (B) hebben overgenomen. De bekende gezichten van het ...
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Nadat BOVAG gisteren aan de bel trok bij de ministeries van I&W en EZK, is de tekst op de corona-site van de overheid aangepast, en de zinsnede...

Motorvacatures

MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
Tijd voor een nieuwe route in 2021? Volg je de mbo-opleiding Motorfietstechnicus of ben je al een ervaren monteur? In beide gevallen nodigen wij je...
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
Heb je iets met motorfietsen, ben je commercieel-technisch aangelegd en wou je altijd al van je hobby je werk maken, check dan deze vacature.Tracti...
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
Ben je een talent op logistiek gebied, heb je interesse in motorsport, check dan deze vacture. Tractive Suspension in Cuijk levert met bijna 30 med...
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
Project opportunity within Clothing and Merchandising Kawasaki Motors Europe, located in Hoofddorp in the Netherlands. 6 months temporary proj...
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets after-market in Europa. Wij zijn een ...

Persberichten

2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
‘Explore the unexpected’ is het motto van de achtste editie van de BMW Motorrad International GS Trophy. Die vindt tegen het einde van de zomer van...
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken mochten de Belgische motorwinkels in 2020 gedurende 2 periodes geen klanten ontvangen. Je zou e...
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Ondanks de complexe wereldwijde situatie en de zeven weken durende productiestop in de piekperiode van het seizoen die de eerste zes maanden zwaar ...
Perier Motorsport nieuwe importeur Monimoto anti-diefstal tracking systemen
Perier Motorsport nieuwe importeur Monimoto anti-diefstal tracking systemen
Monimoto is een anti-diefstal smart tracking systeem dat je actief opbelt wanneer het nodig is. Het systeem werkt door middel van een Monimoto...
MotoSalon Motorbeurs België 2021: Popup Editie bij 500 motordealers
MotoSalon Motorbeurs België 2021: Popup Editie bij 500 motordealers
Tijdens 3 weekends in januari openen bijna 500 Belgische motordealers hun deuren voor het eerste Popup Motosalon op op16 & 17, 23 & 34 en 3...

Plaats Reactie


{rsform 3}