• Home
  • Persberichten
  • 2020 Ducati Superleggera V4 productiemodel: 234 PK - 152 kilo - 500 stuks
2020 Ducati Superleggera V4 productiemodel: 234 PK - 152 kilo - 500 stuks

2020 Ducati Superleggera V4 productiemodel: 234 PK - 152 kilo - 500 stuks

De eerste Ducati Superleggera V4 is van de Borgo Panigale productielijn gekomen. Dit is de #001 van de 500 stuks in een beperkte en genummerde serie; de enige motorfiets ter wereld die is goedgekeurd voor gebruik op de weg met een frame, achterbrug en velgen van carbon, is eindelijk beschikbaar. Een meesterwerk van werktuigbouwkunde, techniek en "made in Italy" design, dat een nieuwe maatstaf is op het gebied van prestaties, stijl en aandacht voor detail.

De exclusiviteit van de materialen en technische oplossingen die op de Superleggera V4 zijn toegepast, komt ook tot uiting in het beoogde maximumaantal motorfietsen: 500 genummerde eenheden, vergezeld van een echtheidscertificaat . De oplopende nummering van de motorfietsen (XXX/500), die samenvalt met het chassisnummer, staat op het balhoofd en op de contactsleutel. De eerste van de gelukkige eigenaren van deze fantastische motorfiets is uitgenodigd om naar Borgo Panigale te komen voor een leveringsceremonie en in de komende dagen zal hij Claudio Domenicali, Ducati CEO, persoonlijk ontmoeten om zijn Superleggera V4 001/500 in ontvangst te nemen.

Het unieke karakter van het Superleggera V4 project wordt onderstreept door de ervaringen die Ducati samen met Ducati Corse exclusief heeft gereserveerd voor de eigenaren van de motorfiets: de "Superbike Experience " - de mogelijkheid voor alle fans die een Superleggera V4 kopen om de Panigale V4 R te kunnen uitproberen die deelneemt aan het SBK Wereldkampioenschap op de circuit van Mugello. Nog ongelofelijker en exclusiever is de mogelijkheid - beperkt tot 30 eigenaren van de Superleggera V4 - om toegang aan te schaffen tot de "MotoGP Experience", waarmee de droom van iedere sportmotorliefhebber wordt gerealiseerd. Voor het eerst zal het mogelijk zijn om de Desmosedici GP op het circuit te rijden, met ondersteuning door Ducati Corse-technici. Beide "Ervaringen" zijn bevestigd voor 2021.

De aandacht die de aankoopervaring van de Superleggera V4 compleet maakt, omvat ook de mogelijkheid om het Superleggera V4 lederen pak te personaliseren met airbags uit de "SuMisura Ducati" lijn, evenals het vervolledigen van de look met een carbon helm , beide gewijd aan deze motor, waarvan ze de kleuren en de graphics overnemen.

Elke motorfiets is uitgerust met een Racing kit: complete Akrapovič racing uitlaat voor circuitgebruik in titanium; open koppelingsdeksel in carbon; achterbrugcover in carbon met titanium "slider"; koplamp en licht vervangingskit; kentekenplaathouder verwijderingskit; zijstandaard verwijderingskit; spiegel vervangende billet aluminium doppen; Ducati Data Analyzer + GPS (DDA + GPS); racetankdop, remhendelbescherming, motorfietscover; voor- en achterstandaard en acculader.

De motorfiets wordt geleverd in een houten krat welke speciaal is gemaakt voor het transport van dit "made in Borgo Panigale" meesterwerk. Tot slot krijgen alle klanten een miniatuur reproductie van de Superleggera V4 in schaal 1:10, gemodelleerd in futuristische aërodynamische vormen. Een echt verzamelobject, gepersonaliseerd met uw motornummer.

Superleggera V4
De Superleggera V4 is de enige motorfiets ter wereld, goedgekeurd voor gebruik op de weg, met de volledige draagconstructie van het chassis (frame, subframe, achterbrug en velgen), gemaakt van composietmateriaal, waardoor alleen voor deze onderdelen een gewichtsbesparing van 6,7 kg wordt verkregen ten opzichte van die van de Panigale V4 MY20. Om de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen te garanderen, worden deze componenten 100% gecontroleerd door de meest geavanceerde technieken die ontleend zijn aan de lucht- en ruimtevaartindustrie, zoals thermografie, ultrasoundcontroles en tomografie. De specifieke opstelling van het chassis geeft een ongeëvenaarde vertragingscapaciteit, een buitengewone daalsnelheid in de bochten en een duidelijke neiging van de motor om de trajecten af te sluiten bij het uitrijden van bochten.

Veel onderdelen zijn gemaakt van carbon , gemodelleerd in geavanceerde aërodynamische vormen. Zo ook de kuip, die een hoger efficiëntieniveau bereikt dan die van de huidige MotoGP-motoren, die hierin beperkt zijn door de huidige technische voorschriften. Dankzij de aërodynamische bi-plane aanpassingen, geïnspireerd op Ducati's MotoGP-motor van 2016, de meest prestatiegerichte op dit gebied, kan hij een verticale belasting van 50 kg "downforce" bij 270 km/u garanderen, 20 kg meer dan de winglets van de Panigale V4 van 2020 en V4R. Deze downforce verbetert de acceleratie door de neiging voor wheelie tegen te gaan en verhoogt de remstabiliteit.

De carbon kuipen zijn voorzien van een op de Desmosedici GP19 geïnspireerde kleurstelling, met een afwisseling van lijnen en dieptes tussen de rode kleur van de GP19 en het zichtbare carbon die de vormen, de materialen en de technische details accentueren. Het rood gaat verder op de gekleurde zijkanten van de OEM Pirelli Diablo Supercorsa SP banden, speciaal ontwikkeld in de constructie voor de Superleggera V4.

De krachtigste en lichtste Desmosedici Stradale R-motor zit verborgen onder het carbon. De 998 cc 90° V4 eenheid van de Superleggera V4 weegt 2,8 kg minder dan de 1.103 cc V4 en produceert, dankzij de Akrapovič goedgekeurde uitlaat, 224 pk vermogen in wegconfiguratie (EU homologatiewaarde), wat 234 pk wordt door het monteren van de titanium Akrapovič uitlaat voor gebruik op het circuit, die is inbegrepen in de Racing Kit die bij de motorfiets wordt geleverd. De race gerelateerde inhoud van de motor wordt benadrukt door het gebruik van een droge koppeling en door de timing van het Desmodromic-systeem dat handmatig wordt gesteld door een specialist die, na controle, het positieve resultaat bevestigt door het aanbrengen van zijn handtekening op de metalen plaat die de carbon cover van de achterste cilinderbank verfraait.

Alleen op de Superleggera V4 is het mogelijk om, door het laden van de motorkalibratie voor de race-uitlaat, de weergave van het "RaceGP" dashboard zichtbaar te maken. Bedoeld voor gebruik op het circuit, het is afgeleid van het Desmosedici GP20 dashboard ontworpen op de aanwijzingen van Andrea Dovizioso.

Dankzij het uitgebreide gebruik van carbon, componenten van onder andere titanium en magnesium uit billet aluminium, heeft de Superleggera V4 een drooggewicht van 159 kg op de weegschaal (16 kg minder dan de Panigale V4), voor een vermogen/gewichtsverhouding van 1,41 pk/kg. Een recordwaarde voor een gehomologeerde sportmotorfiets. In de circuitconfiguratie stijgt het vermogen tot 234 pk door de bijgeleverde Racing kit en daalt het gewicht tot 152,2 kg, met een vermogen/gewichtsverhouding van 1,54 pk/kg.

De elektronische besturing is ook geëvolueerd in een puur raceperspectief. Standaard zijn de bedrijfsparameters hiervan gekoppeld aan drie geherprogrammeerde Riding Modes met specifieke namen (Race A, Race B en Sport ). Bovendien kunnen voor het eerst vijf Riding Modes worden toegevoegd, aanpasbaar met uw favoriete instellingen. De rijder kan de rondetijden volgen door de evolutie van de Lap Timer, waardoor u nu de coördinaten van de finishlijn en de sectietijden van vijf favoriete circuits kunt opslaan, zodat u ze elke keer wanneer u het circuit opgaat kunt oproepen zonder dat u de datalogging procedure hoeft te herhalen. Standaard stelt het systeem de coördinaten voor van de finishlijn en de tussenliggers van Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang en Losail. Hieraan is een elektronisch pakket van de laatste generatie toegevoegd dat EVO 2 strategieën voor DTC en DQS op/neer omvat.

Lichtere Öhlins ophangingen met onder druk staande vork en lichtere vorkbodem en schokdemper met titanium veer en GP-kleppen maken deel uit van de uitrusting, die de absorptie van de wegruwheid in de eerste compressiefase verbeteren.

Het remsysteem is het beste van Brembo's productie met een MCS radiaalpomp uitgerust met een afstandsbediening voor het afstellen van de afstand van de hendel en Stylema R remklauwen, een exclusiviteit van de Superleggera V4 die een grotere consistentie van de voorrembeweging in lange runs op het circuit mogelijk maakt.

Dit alles vertaalt zich in een absoluut prestatieniveau. Alessandro Valia, officiële Ducati tester, met Racing Kit en slickbanden, heeft een ronde op het Mugello-circuit in 1m52,45s gereden, minder dan twee seconden verwijderd van de tijd van de Panigale V4R SBK-winnaar met Michele Pirro in CIV 2019. 

Een voorbeeld van maximale aandacht voor detail is de aluminium radiatordop die is gefabriceerd uit billet en de speciale contactsleutel met aluminium inzetstuk waarop het motornummer is aangegeven.

De Superleggera V4 is een extreme machine, bedacht en ontworpen om maximale prestaties op het circuit te bereiken, maar tegelijkertijd de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak te garanderen die kenmerkend zijn voor een sportmotor die gehomologeerd is voor gebruik op de weg. Met deze motorfiets verlegt Ducati de grens nog verder. De technische competentie en kennis die in MotoGP is ontwikkeld en voortdurend wordt ontwikkeld, wordt ter beschikking gesteld aan liefhebbers van techniek en prestaties op twee wielen.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form