Sinds 2018, het jaar van zijn introductie op de markt, heeft de Panigale V4 nieuwe maatstaven gesteld in het segment van de superbikes, waar hij voor het tweede achtereenvolgende jaar de best verkochte motorfiets ter wereld is. De productie van de Panigale V4 MY2020 is in volle gang. Er zijn zo'n 450 motorfietsen geleverd aan Europese en Amerikaanse dealers, en in de komende weken zal de nieuwe superbike ook geleverd worden in de andere markten in de wereld waar Ducati aanwezig is.

Om het succes van dit stijl en technologie juweel te bevestigen, werden in Borgo Panigale feedback en gegevens van klanten en de gespecialiseerde pers verzameld en geanalyseerd. Hierdoor kon Ducati een Panigale V4 maken die makkelijker, minder vermoeiend en intuïtiever te rijden is, wat resulteerde in een nog snellere motor op de cronometer, met een verbetering die des te duidelijker is naarmate de rijder minder ervaring heeft. Kortom, het is een nog krachtigere en aangenamere motorfiets voor een amateur die, op het circuit, zijn prestaties dichter bij die van een professionele rijder kan brengen.

De Panigale V4 is nu uitgerust met elementen die afkomstig zijn van de V4R. Bijvoorbeeld het aeropakket (winglets, plexiglas scherm, neuskuip en grotere zijkuipen, efficiëntere zijdelingse ventilatieopeningen voor de radiator), dat een betere bescherming van de luchtstroom biedt en de algehele stabiliteit van het voertuig verbetert, waardoor het vertrouwen wordt vergroot. De update wordt compleet gemaakt door het Front Frame chassis met aangepaste stijfheid, om een beter front-end 'gevoel' te geven bij extreme hellingshoeken. Bovendien bevat de motor DTC en DQS up/down EVO 2 strategieën. Dankzij een nieuwe 'voorspellende' controlestrategie verbetert de Ducati Traction Control (DTC) EVO 2 de vermogenscontrole bij de bochten exit aanzienlijk; de Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2 verkort in plaats daarvan de opschakeltijden, waardoor sportiever kan worden geschakeld (bij meer dan 10.000 toeren per minuut) en de schakelstabiliteit tijdens agressieve acceleratie en het nemen van bochten wordt verbeterd. De motorfiets is ook voorzien van speciaal ontwikkelde Ride by Wire systeemmappings met verschillende logica's voor de besturing van de koppeloverdracht.

De Panigale V4 wordt aangedreven door de 1.103 cc Desmosedici Stradale (42° achterwaarts ten opzichte van het horizontale vlak), een MotoGP-afgeleide 90° V4 met Desmodromische timing, een uniek motorblok met een tegengesteld draaiende krukas en een Twin Pulse firing order. Het motorblok kan 214 pk leveren bij 13.000 tpm en een koppel van 12,6 kgm bij 10.000 tpm, wat het rijden op de weg geweldig maakt. 

De Panigale V4 is in Nederland verkrijgbaar bij de officiële Ducati dealers voor 26.990 Euro en de Panigale V4S voor 33.190 Euro.

2020 Ducati Panigale V4 bij dealers nederland