Voor 2020 introduceert Yamaha de snellere, sterkere en lichtere WR250F-enduromotorfiets die is ontwikkeld op basis van de winnende YZ250F-crossmotor. Met een nieuwe high-performance motor met omgekeerde cilinderkop, het nieuwste dubbele aluminium wiegframe, evenals geavanceerde voor- en achterwielophanging - en slankere, gerestylede carrosserie - is de nieuwe generatie WR250F de meest geavanceerde 250cc-viertaktenduromotor die ooit is gebouwd door Yamaha.

In zijn 20 jaar lange geschiedenis heeft deze volbloed enduro een reputatie opgebouwd als een van de sterkste en meest competitieve crossers op alle niveaus, met talloze nationale en internationale overwinningen. Maar de motor is niet alleen een podiumconcurrent in de ultracompetitieve klasse E1. De WR250F is ook populair geworden onder offroadrijders die het gebruiksgemak, de sterke prestaties en de uitstekende betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motorfiets waarderen.

Belangrijkste kenmerken van de 2020 WR250F

  • Geheel nieuw design van het model voor 2020
  • Nieuwe, op de YZ250F gebaseerde motor met hoge prestaties en endurospecificaties
  • Gewijzigde timing van de uitlaatnokken en nieuw vormgegeven uitlaatpoorten
  • Nieuwe 12-gats Denso-verstuiver met nieuw Mikuni-gasklephuis van 44 mm
  • Nieuwe klepzittingen voor de meerhoekige inlaatpoort
  • Lichtgewicht zuiger met hogere compressie
  • Nieuw balanceergewicht van de krukas
  • Nieuwe heavy-duty hittebestendige koppeling
  • Nieuwe lichtgewicht en compacte elektrische startmotor
  • Nieuwe ACM met hoog vermogen
  • Wide-ratio-zesversnellingsbak met gewijzigde shift cam
  • Endurospecifieke mapping van de brandstofinspuiting en het ontstekingstijdstip
  • Compatibel met de gratis Power Tuner smartphone-app van Yamaha
  • CCU te programmeren met de Power Tuner app
  • Op het stuur gemonteerde mappingsschakelaar met 2 standen
  • Nieuw ontwikkeld dubbel wiegframe met endurospecifieke motorsteunen
  • Nieuwe AOS-voorvork van het type YZ250F met grotere buizen van 25 mm Nieuwe lichtgewicht achterschokdemper
  • Grotere brandstoftank van 7,9 liter
  • Nieuwe motorbeschermplaat van kunststofhars
  • Nieuwe voorassteunen, geïnspireerd op de YZ250F
  • Nieuwe vlakkere, lagere, op de YZ250F geïnspireerde zadel
  • Sterke, nieuwe slijtvaste ingegoten graphics

2020 yamaha wr250f eu dpbse 3

Krachtige, op de YZ250F gebaseerde motor
De YZ250F is een van de meest competitieve crossmotoren op elk niveau. Dat is te zien aan de sterke podiumprestaties van de rijders Jago Geerts en Ben Watson van Monster Energy Kemea Yamaha bij het World Championship FIM MX2 2019 en aan de overwinning van Dylan Ferrandis tijdens het AMA 250 Supercross West Championship in de VS in 2019.
De WR250F-motor voor 2020 is sterk gebaseerd op het nieuwste YZ250F-ontwerp en is voorzien van een breed scala aan prestatieverhogende technologieën die zorgen voor een sterkere, lineaire vermogensafgifte over het gehele toerenbereik. Een nieuwe zuiger van gesmeed aluminium zorgt voor een hogere compressieverhouding van 13,8:1. In combinatie met een geoptimaliseerde timing van de uitlaatnok en nieuwe klepzittingen van de inlaatpoort zorgen deze wijzigingen voor een hoger koppel bij lage tot middelhoge toerentallen, waardoor deze motor het ultieme E1-endurowapen is.

De 10-gats verstuiver van het vorige model is vervangen door een nieuwe 12-gats verstuiver, evenals een nieuw Mikuni-gasklephuis van 44 mm en een gewijzigd inlaatkanaal voor uitstekende vermogenskarakteristieken. Om deze wijzigingen aan te brengen en het vermogensgevoel te verbeteren, is de WR250F 2020 uitgerust met een nieuw ontworpen balanceergewicht van de krukas.
In vergelijking met de vorige motor levert het ontwerp van de WR250F 2020 een sterker vermogen over het gehele toerentalbereik, evenals betere prestaties bij hogere toerentallen, waardoor het de meest competitieve 250cc-viertaktenduro van Yamaha ooit is.

Lichtere startmotor
Om gemakkelijk te kunnen starten, en sneller te kunnen starten tijdens een wedstrijd, is het nieuwe model uitgerust met een lichte en compacte startmotor met een diameter van slechts 50 mm. Deze krachtige startmotor van 390 W bevindt zich dicht bij het midden van het chassis voor een ideale massacentralisatie en wordt aangedreven door een compacte loodaccu. Een nieuwe ACM zorgt voor een sterke en betrouwbare stroomvoorziening.

Lichtere en robuustere koppeling
Enduro is waarschijnlijk de zwaarste vorm van rijden voor elke motorkoppeling. Van genadeloos slippen bij het rijden op een enkel spoor tot agressief starten met vol gas bij speciale proeven - de koppeling moet uren achtereen zwaar kunnen worden belast. Voor de WR250F 2020 is de wide-ratio-zesversnellingsbak voorzien van een nieuw ontworpen koppeling die lichter en robuuster is. Deze nieuwe koppeling heeft speciale hittebestendige frictieplaten met een kartelafwerking en voelt licht aan op de hendel. Ze is ontworpen om gedurende lange perioden consistent en effectief te werken op het ruigste terrein.

Specifiek enduroluchtfilter met vrije doorstroming
De unieke motor met omgekeerde kop van Yamaha heeft een naar voren gerichte inlaat, waarbij het luchtfilter voor de brandstoftank is gemonteerd. En er is een voor het model 2020 nieuw ontworpen luchtfilter aangebracht, waardoor het zonder gereedschap te vervangen is. De lengte van de inlaat in combinatie met het speciale vrijedoorstroomontwerp van het filter draagt bij aan het uitstekende tractiegevoel en het lineaire vermogen van de nieuwe motor. De gelaste constructie en extra rubberen afdichtingen rondom de bevestigingspen zorgen ervoor dat alleen schone lucht de verbrandingskamer bereikt.

Compatibel met de smartphone-app Power Tuner
Bij de WR250F 2020 kunnen de vermogenskarakteristieken draadloos worden getuned via een geschikte smartphone met de Power Tuner app. Voorheen was dit alleen mogelijk met het Yamaha Power Tuner apparaat, maar nu zijn de motorinstellingen gemakkelijker en sneller dan ooit aan te passen. De Power Tuner app biedt nog meer instellingen, zodat de WR250F-rijder het vermogen kan aanpassen aan voorkeur, terrein en rijomstandigheden. Motorrijders kunnen kiezen uit 3 beschikbare fabrieksmappings en hebben de mogelijkheid om 16 instelbare waarden te selecteren voor brandstofinspuiting en ontstekingstiming, voor een breed scala aan mogelijke instellingen. De waarden worden weergegeven op een 3D-kaart voor meer precisie bij het aanpassen van instellingen in de gewenste toerentalbereiken. Zo is de prestatiekarakteristiek van de motor nauwkeurig af te stemmen op vrijwel elke situatie.
De Power Tuner app beschikt ook over een wedstrijdlogboek, motordiagnostiek, een realtimecontrolescherm en een gegevensback-upfunctie. Bovendien kunnen motorrijders met de app kaarten en wedstrijdlogboeken delen en vergelijken bij het plannen van wedstrijdstrategieën of kunnen ze gewoon andere rijders helpen om het meeste uit hun motor te halen.

Schakelaar voor motormapping
De WR250F is uitgerust met een op het stuur gemonteerde, dubbele motormappingsschakelaar. Deze geeft toegang tot twee in de fabriek ingestelde modi, maar motorrijders kunnen ervoor kiezen om hun eigen aangepaste mappings te gebruiken die zijn gemaakt met de Power Tuner app. Deze kunnen worden geüpload naar de CCU (Communication Control Unit) van de WR250F en de bestuurder kan tijdens het rijden schakelen tussen de mappings om beter te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden.

Andere motorwijzigingen voor het model van 2020
Gewijzigde onderste cilinderuitsparingen voor minder pompverlies
Olievulpijp en oliepeilmeter verplaatst
Aluminium impeller en verplaatste watervulpijp
Nieuwe bougie met dubbele elektrode
Lichtgewicht bouten en schroeven

Chassis

Nieuw dubbel wiegframe voor scherpere rij-eigenschappen
Het nieuwe aluminium wiegframe heeft een gewijzigde constructie, met onder meer rechte brandstoftankrails. Om de gewenste stijfheidsbalans te bereiken, is het frame voorzien van nieuw ontwikkelde hoofdmotorsteunen met extra externe platen. Het nieuwe ontwerp zorgt voor een ongeveer 15% grotere totale stijfheid van het chassis, voor een licht en gebalanceerd gevoel, evenals uitstekende feedback van de ondergrond.

Toonaangevende wielophanging vóór- en achteraan
De voor- en achterveringen van Yamaha worden alom beschouwd als een van de beste, zo niet dé beste in de offroadwereld. Bij het model 2020 is de WR250F uitgerust met een AOS-voorvork (Air Oil Separate) van het type YZ250F, die gebruikmaakt van endurospecifieke instellingen voor lage en hoge snelheden op een breed scala aan harde en zachte ondergronden. De nieuwe Kayaba-vorken (KYB) hebben een diameter van 25 mm (1 mm meer dan het vorige model) en profiteren van een hogere oliestroomsnelheid, waardoor ze een veilig gevoel van contact met de ondergrond geven. Een nieuwe bladveer in de klep voor middelhoge snelheid (MSV) reageert op de kleinste hoeveelheid olie voor een uitstekende demping bij lage snelheid. De endurovorkinstellingen zorgen voor een gevoel van controle en soepele overgangsprestaties tussen de compressie en uitgaande demping. De nieuwe vorken zijn ook voorzien van voorassteunen met een hogere stijfheid, die buiging helpen voorkomen en een verhoogd tractiegevoel geven voor een grotere stabiliteit en wendbaarheid.
Aan de achterkant is de nieuwe op de YZ250F gebaseerde schokdemper voorzien van een sterkere en lichtere schroefveer die een gewichtsbesparing van 350 gram oplevert. Voor koelere en stabielere dempingskarakteristieken is de inhoud van het reservoir vergroot met 30cc.

Grote, slanke brandstoftank
De nieuwe WR250F biedt een grotere actieradius dankzij de nieuwe, grotere brandstoftank van 7,9 liter, een toename van 0,5 liter ten opzichte van het vorige model. Het nieuwe ontwerp is ontwikkeld op basis van de YZ250F en de extra capaciteit is bereikt door de tank omlaag naar het midden van de motorfiets te verplaatsen voor een optimale balans.

Slankere en scherpere carrosserie, verbeterde ergonomie
Het model 2020 van deze krachtige 250cc-viertakt krijgt een gedurfde nieuwe racelook die past bij de WR450F die nieuw is voor 2019 en de nieuwste YZF-crossmodellen. De nieuwe radiatorkappen en luchtfilterkap zorgen voor een gestroomlijnder en uniformer uiterlijk. Tegelijkertijd zorgen de nieuwe zijpanelen en het achterspatbord voor een agressievere uitstraling. En om de motorfiets er goed uit te laten zien, is de carrosserie voorzien van robuuste, nieuwe, slijtvaste en ingegoten graphics.

Hoewel de nieuwe tank meer brandstof bevat, is het kuipwerk voor het model 2020 slanker dan bij het vorige model - en in combinatie met een vlakker en lager zadel zijn zowel de ergonomie als de mobiliteit van de motorrijder verbeterd.

Strakke nieuwe koplampkuip
Het uiterlijk van de WRF-serie wordt geaccentueerd door het gebruik van een slanke nieuwe koplampkuip die lager op de vorken is aangebracht en dichter bij de bestuurder is geplaatst. Dit draagt niet alleen bij aan massacentralisatie, maar zorgt ook voor een licht en wendbaar gevoel vanuit het oogpunt van de rijder.

Robuustere lichtgewicht beschermplaat
Voor een hoge mate van bescherming is de WR250F voorzien van een nieuwe beschermplaat die is vervaardigd van lichtgewicht kunststofhars. De plaat beschermt niet alleen het frame, de waterpomp, de slangen en de motorafdekkingen, maar voorkomt ook het binnendringen van vuil en modder, zodat het gewicht niet toeneemt. De vlakke bodem zorgt ervoor dat de motor soepel over rotsen en omgevallen bomen glijdt.

Lichtgewicht snelheidssensor en uiterst nauwkeurig display
Een nieuwe lichtgewicht voorwielsensor stuurt gegevens naar een zeer nauwkeurig snelheidsdisplay en doordat de snelheidsmeterkabel en -kraag van het vorige model niet meer nodig zijn, is het dankzij het nieuwe systeem gemakkelijker om het voorwiel te verwijderen en te monteren. Het compacte display bevat ook indicatoren voor het brandstofpeil en het motormanagement.

2020 Off Road Competitie
De WR450F is een bewezen winnaar met een befaamde wedstrijdgeschiedenis met de algehele overwinning bij de ISDE 2017 en de Dakar-podiumplaatsen bij de rallyversie. De WR450F heeft een geheel nieuw ontwerp voor het seizoen 2019 met een lichter, slanker chassis en een snellere motor, en is voorzien van nieuwe graphics voor 2020. De WR450F biedt nog altijd de beste combinatie van prestaties, rijgedrag, duurzaamheid en waarde in de categorie 450cc.

Beschikbaarheid
De nieuwe WR250F voor 2020 en de WR450F voor 2020 zijn vanaf eind oktober 2019 beschikbaar bij Yamaha-dealers. De WR250F en WR450F zullen enkel in racespecificatie beschikbaar zijn, zonder EU4-homologatie, voor gebruik op gesloten circuits, privéterreinen en specifieke evenementen waarbij deelname met niet-geregistreerde voertuigen is toegestaan. Neem voor meer informatie en de adviesprijs contact op met de Yamaha-persvoorlichter in jouw land.

Originele Yamaha-accessoires
Met originele Yamaha-accessoires en GYTR Performance-producten kan elke coureur zijn productie-Yamaha transformeren in een unieke, op maat gemaakte racemotor. Het assortiment is ontworpen voor verbeterde prestaties, functionaliteit en stijl, en omvat titanium uitlaten en slip-on dempers, billetkoppelingsbeschermers, remschijven, wielen, beschermers en meer. Yamaha werkt nauw samen met erkende leveranciers om nieuwe producten te blijven ontwikkelen. Het assortiment originele Yamaha-accessoires wordt dus continu uitgebreid.