Webwinkel Bol.com heeft sinds kort een nieuwe categorie Auto & Motor toegevoegd aan haar assortiment. Er werden al wel langer producten voor motorrijders aangeboden, maar die kwamen dan in categoriën als "sport, outdoor & reizen" of bij fietshelmen terecht. Nu is er dus een makkelijk vindbare eigen categorie voor autmotive producten. Dit betekent vooral voor partnerbedrijven dat zij via Bol motoronderdelen, kleding, helmen en accessoires kunnen gaan leveren, dit zal Bol niet zelf gaan doen. Bol is namelijk naast haar "eigen" webshop zeer nadrukkelijk aanwezig als "partnerplatform", waarbij ze voor andere webshops een bestelsysteem en logistieke afhandeling verzorgen. Feitelijk is de aankondiging dan ook geen uitbreiding van de markt, maar meer het bieden van een nieuwe verkooproute aan bestaande en nieuwe partijen in de motorbranche.

Vooral voor kleinere webshops en motorwinkels kan dat een praktische oplossing voor de daadwerkelijke levering van producten zijn. Bol verzorgt dan de volledige "fullfilment", maar daarvoor moet dan wel de voorraad bij de webgigant (eigenaar: Ahold Delhaize) komen te liggen, waarop zij de opslag en orderverwerking overnemen. Voor grote(re) webshops is dat geen optie, maar zal er vooral de behoefte zijn om concurrerend aanwezig te zijn. Dat biedt dan relatief eenvoudig een extra verkoopkanaal, qua automatisering zijn de bestaande marktplaatssystemen meestal redelijk eenvoudig aan te sluiten. Wel zijn de 'kale' verkoopkosten met zo'n 16% dan zeker niet laag.

Voorlopig zijn er voor motorrijders de volgende subcategoriën, waaraan wel een beetje te zien is dat Bol nog haar weg in de motorwereld moet vinden:
Motoraccessoires; Motorhoezen, Transport & Bagage.
Motorkleding; Motorpakken, Motorbroeken en Motorjassen.
Motoronderhoud en Motorverlichting.

BolCom Auto Motor webshop