In 2019 is een kwart eeuw verstreken sinds de Ducati 916 werd geïntroduceerd, waardoor de wereld van de Superbike voorgoed is veranderd. Geboren uit de schetsen van Massimo Tamburini, heeft deze motor een revolutie teweeggebracht in de wereld van het ontwerpen van motorfietsen en heeft de fans overal ter wereld verliefd gemaakt op de Ducati. Ongelooflijk innovatief in zijn stijl, elegantie, lichtgewicht en compactheid, wordt hij door velen beschouwd als de meest sexy en iconische motorfiets ooit gebouwd.

De Ducati 916 was niet alleen een mooie motorfiets en een enorm verkoopsucces. Hij won ook het wereldkampioenschap Superbike: de 916 SBK was een motorfiets om rekening mee te houden, zelfs bij zijn debuut in 1994, en de daaropvolgende jaren won hij 120 races, 8 constructeurstitels en 6 rijderstitels, waarvan vier met Carl Fogarty. De Engelsman heeft 55 races gewonnen met Ducati, waarvan 43 met een Ducati 916 SBK en 996 SBK. "King Carl" en de 916 blijven het meest succesvolle "koppel" in de geschiedenis van Ducati SBK.

Ducati heeft besloten dit jubileum te vieren door een speciale 916 versie van de Panigale V4 te bouwen. Vandaar de creatie van de Panigale V4 25° Anniversario 916: een unieke limited edition motorfiets van slechts 500 stuks, ontworpen om alle echte Ducatisti de geest van de 916 te laten herleven.

Ducati Panigale V4 916 Anniversario 2020 1

De "25° Anniversario 916" is gebouwd op basis van de Panigale V4 S. Deze is geüpgraded met race-inhoud van de Panigale V4 R, zoals het voorframe, dat is ontworpen volgens de Ducati Corse specificaties. Het uiterlijk van de motorfiets combineert een speciale kleurstelling met gesmede magnesium wielen, een titanium goedgekeurde Akrapovič uitlaat en een lange lijst van Ducati Performance componenten.

Voor zijn eerste wereldpremière koos Ducati voor de negende ronde van het Superbike Wereldkampioenschap, dat dit weekend in Laguna Seca (Californië, USA) wordt gehouden. Francesco Milicia (VP Global Sales & After Sales Director Ducati Motor Holding), Jason Chinnock (CEO Ducati North America) en Carl Fogarty hebben hier de Panigale V4 25° Anniversario 916 onthuld.

"In de hele moderne motorgeschiedenis is geen enkele motorfiets zo bepalend geweest als de 916, zowel qua design als qua prestaties. Ik ben ongelooflijk trots om deze exclusieve versie van onze Panigale V4, ter ere van de 25e verjaardag van de 916, te kunnen presenteren", aldus Francesco Milicia tijdens het evenement op Pebble Beach. "We hebben besloten om de motor samen met niemand minder dan "King" Carl Fogarty zelf te presenteren. De presentatie op het Amerikaanse Superbike podium onderstreept onze toewijding aan de Amerikaanse markt, waar zowel motorfietsliefhebbers als verzamelaars het unieke karakter van de Panigale V4 25° Anniversary 916 zeker zullen waarderen".

"Ik ben blij hier te zijn op dit evenement", verklaarde Carl Fogarty na het rijden van de Panigale V4 25° Anniversario 916 op het podium van Pebble Beach. "De Ducati 916 gaf me een aantal fantastische, onvergetelijke momenten. De motor speelde een hoofdrol in mijn carrière en in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap Superbike. In de motorwereld zette het een geheel nieuwe standaard voor design en prestaties. Ik ben er trots op dat ik een centrale rol heb gespeeld in dat succesverhaal, en ik ben er net zo trots op dat ik hier vandaag aanwezig ben en dit belangrijke jubileum vier met de officiële onthulling van deze adembenemende motor".

Vanaf zaterdagochtend zal de Panigale V4 25° Anniversario 916 te zien zijn op het Ducati Island (de ruimte die Ducati van oudsher ter beschikking stelt aan zijn fans tijdens Amerikaanse races). Team Aruba.it Racing - Ducati-rijders, Álvaro Bautista en Chaz Davis, zullen bovendien deelnemen aan de wedstrijd op motoren in een kleurstelling geïnspireerd op de Panigale V4 25° Anniversario 916.

De Panigale V4 25° Anniversario 916 zal vanaf oktober 2019 verkrijgbaar zijn bij de Ducati dealers voor een prijs van 41.900 euro (koh) in België en 47.900 euro (koh) in Nederland.

De presentatie van de motorfiets was ook een gelegenheid voor herdenking van de Californische Carlin Dunne, de Spider Grips Ducati team rijder die onlangs is overleden op Pikes Peak. Jason Chinnock kondigde aan dat Ducati besloten heeft om het nummer 5 uit de verkoop te halen, hetzelfde nummer waarmee Dunne vroeger zelf racete. De motor zal worden geveild, waarbij de opbrengst naar een fondsenwerving gaat dat is opgericht om Carlin's moeder te ondersteunen.

Onder de fotogallerij vindt u de volledige technische gegevens van de nieuwe Ducati Panigale V4 25° Anniversario 916.

Engine Desmosedici Stradale 90° V4, counter-rotating crankshaft, 4 Desmodromic timing, 4 valves per cylinder, liquid-cooled
Displacement 1103 cc
Bore X stroke 81 x 53.5 mm
Compression ratio 14.0:1
Power 214 hp @ 13.000 rpm
Torque 124,0 Nm @ 10.000 rpm
Fuel injection Electronic fuel injection system. Twin injectors per cylinder. Full ride-by-wire elliptical throttle bodies. Variable length intake system
Exhaust 4-2-1-2 system, with 2 catalytic converters and 2 lambda probes
Gearbox 6 speed with Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO 2
Primary drive Straight cut gears; Ratio 1.80:1
Ratio 1=38/14 2=36/17 3=33/19 4=32/21 5=30/22 6=30/24
Final drive Chain; Front sprocket 16; Rear sprocket 41
Clutch Hydraulically controlled slipper dry clutch
Frame Aluminum alloy "Front Frame" with optimized stiffnesses
Front suspension Öhlins NIX30 43 mm fully adjustable fork with TiN treatment. Electronic compression and rebound damping adjustment with Öhlins Smart EC 2.0 event-based mode
Front wheel 3-spokes forged magnesium alloy 3.50" x 17"
Front tyre Pirelli Diablo Supercorsa SP 120/70 ZR17
Rear Suspension Fully adjustable Ohlins TTX36 unit. Electronic compression and rebound damping adjustment with Öhlins Smart EC 2.0 event-based mode. Aluminium single-sided swingarm
Rear Wheel 3-spokes forged magnesium alloy 6.00" x 17"
Rear tyre Pirelli Diablo Supercorsa SP 200/60 ZR17
Wheel travel (front/rear) 120 mm - 130 mm
Front brake 2 x 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo Monobloc Stylema (M4.30) 4-piston callipers with Bosch Cornering ABS EVO
Rear brake 245 mm disc, 2-piston calliper with Bosch Cornering ABS EVO
Instrumentation Last generation digital unit with 5" TFT colour display
Dry weight 173 Kg
Kerb weight 194 kg
Seat height 830 mm
Wheelbase 1469 mm
Rake 24,5°
Front wheel trail 100 mm
Fuel tank capacity 16 liter
Number of seats Single seat
Safety equipment Riding Modes, Power Modes, Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Slide Control (DSC), Engine Brake Control (EBC) EVO, Auto tyre calibration
Standard equipment Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO 2, Full LED lighting with Daytime Running Light (DRL), Ducati Electronic Suspension (DES) EVO with Ohlins suspension and steering damper, Quick adjustment buttons, Lithium-ion battery, Auto-off indicators, Akrapovic approved silencers in titanium, Marchesini Racing magnesium forged wheels, Racing windscreen, Carbon fibre front/rear mudguards, Machined-from-solid top yoke with identification number, Special rider seat, Racing style handle grips, Adjustable foot pegs, Carbon fiber heel guard, Carbon fiber cover swinging arm, Racing articulated levers
Additional equipment Brake level protection, Open clutch cover in carbon fibre, Machined mirror block-off plates, License plate mount removal plug, Ducati Data Analyser+ (DDA+) with GPS module, Racing fuel tank cap, Paddock bike special cover, Shell and Foggy decals
Ready for Ducati Multimedia System (DMS) and anti-theft
Warranty (months) 24 months unlimited mileage
Maintenance (km/months) 12.000 km / 12 months
Valve clearance adjustment (km) 24.000 km