Husqvarna juli 2019

 

Yamaha

Scorpion

Maandag 17 juni Internationale Ride to Work Day

De derde maandag van juni is wereldwijd ‘Ride to Work Day’. Voor de 28-ste keer zullen op 17 juni zoveel mogelijk motor- en scooterrijders met hun gemotoriseerde tweewieler naar het werk gaan. FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, pleit ervoor niet alleen die ene dag de woon-werk-kilometers met de motor of scooter af te leggen, maar dat ook vaker tedoen. Het gebruik van motor en scooter is immers één van de oplossingen om de fileproblemen het hoofd te bieden.

Al voor het 28-ste achtereenvolgende jaar staat de derde maandag van juni (17 juni aanstaande) in het teken van de internationale ‘Ride to Work Day’. Wie een motor of scooter heeft, wordt opgeroepen om er die dag mee naar zijn of haar werk te rijden. “Het evenement heeft tot doel om motorrijden bij het brede publiek bekender te maken en om de voordelen van motorrijden voor werkgevers te promoten,” aldus de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) die zich achter dat wereldwijde initiatief heeft geschaard. “Daarnaast willen we de media de positieve aspecten van motorrijden tonen en mensen aanmoedigen om te overwegen de motor te nemen als alternatief voor de auto.”

Mobiliteitsoplossing

FEBIAC heeft al meerdere malen de voordelen van de gemotoriseerde tweewieler als mobiliteitsoplossing benadrukt. Motor- en scooterrijders kunnen in het drukke verkeer van vandaag immers sneller op hun werk en weer thuis zijn. Zij mogen immers in fileverkeer tussen de rijen auto doorrijden als de gemiddelde snelheid van de files minder dan 50 kilometer per uur bedraagt en op voorwaarde dat het onderlinge snelheidsverschil met de rest van het verkeer niet meer dan 20km/u bedraagt (In Nederland is 10km/u, of stapvoets bij een stilstaande file). Als de snelheid boven de 50 kilometer per uur ligt, dan moeten ze opnieuw invoegen. Elke automobilist die overstapt op de motor of scooter, betekent ook weer een auto minder in de file. Met andere woorden: de filedruk vermindert.

Motor en scooter worden vergeten

Te vaak echter wordt volgens FEBIAC de motor of scooter door overheid en belangengroepen vergeten als het om alternatieven voor autogebruik gaat. Zij schuiven eerder openbaar vervoer en de (elektrische) fiets naar voren als oplossing. Maar over grotere afstanden is de fiets geen alternatief en met het openbaar vervoer alleen zijn niet alle werkplekken te bereiken (bijvoorbeeld gebieden aan de rand van de grote steden). Een bijkomend voordeel van de motor en scooter is ook dat die ‘voor de deur’ te parkeren zijn en ook veel minder parkeerruimte innemen dan een auto. En omdat de motor- en scooterrijders minder lang in het drukke verkeer zijn, is de CO2-uitstoot ook minder hoog.

Bedrijfsvoertuigen

Lang niet iedereen die een motorfiets of scooter heeft, zet die ook in voor het woon-werkverkeer. Voor een groot aantal is de gemotoriseerde tweewieler een ontspanningsvoertuig in de vrije tijd. En wie een bedrijfswagen heeft, krijgt de onkosten die daarvoor gemaakt worden terug, terwijl een motor of scooter een privé-voertuig is waarvoor de berijder zelf moet opdraaien voor de kosten. Dat maakt dat een aantal mensen die thuis een motor hebben staan, toch in de wagen in de file zit. FEBIAC pleit dan ook voor eenmobiliteitsbudget waarin de motor en scooter een correcte plaats hebben. Momenteel kunnen binnen het mobiliteitsbudget enkel bromfietsen en elektrische motorfietsen ingezet worden. Het zou logisch zijn om de mogelijkheid uit te breiden tot alle motorfietsen.

Motorvriendelijke maatregelen

De initiatiefnemers roepen werkgevers ook op ‘motor- en scootervriendelijke’ maatregelen te nemen zoals speciale parkeerplaatsen voor motoren en scooters (wat al meer en meer gebeurt in ons land) en kastjesvoor de helmen en ruimtes waar beschermende motorkleding in geval van regen onderweg kan drogen (voor fietsers is dat al vaak het geval...). Ze wijzen er ook op dat parkeerplaatsen - zeker in de steden - hoge overhead-kosten met zich meebrengen. Op de plaats van één auto kunnen drie motoren staan. Dat betekent ook een efficiënter gebruik van de parkeerruimte. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, stelt dat het woon-werkverkeer met de motor of scooter niet beperkt mag blijven tot deze éne dag, maar “...dat motor- en scooterrijders vaker of zoveel mogelijk met hun tweewieler de trip naar het werk zouden moeten maken. Daar wint immers iedereen bij!”

Ride to Work Day 1200x800

Bron: FEBIAC

  • Pinterest
Ga

kawa mei 19 vulcan