Honda benadert de ultra-competitieve naakte middenklasse met de nieuwe Neo Sports Café CB650R. De klassieke Honda vier-in-lijn die gretig in de toeren klimt, is opgehangen in een lichtgewicht frame waarbij hoogwaardige componenten horen als een 41 mm Showa SFF USD vork en radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Verder is er de Honda Selectable Torque Control (HSTC), assist/slipper koppeling en een uiterst modern dashboard. Voor houders van het A2-rijbewijs is er ook een 35 kW-versie beschikbaar.

2019 Honda CB650R Neo Sports Cafe 41

Inleiding
Honda heeft er altijd bekend om gestaan grenzen te verkennen en ze te verleggen. Zowel qua design als op technisch vlak. In 2018 brachten nog de CB1000R, CB300R en CB125R een nieuwe identiteit in categorie van de naked bikes, door een mix van Café Racer inspiratie met een ultra minimalistische look. Dit alles in het design thema van “Neo Sports Café”. Eén voor de hand liggend segment bleef onaangeroerd: de uiterst competitieve klasse van de middenklasse Nakeds. In 2019 maakt de compleet nieuwe Honda CB650R met veel zelfvertrouwen daar zijn intrede.

Gebruik makend van dezelfde stilistische blauwdruk als zijn naamgenoten, richt de CB650R zich op een jong publiek dat graag wil gezien worden én tegelijkertijd geniet van de opwindende prestaties van een lichte en sterke viercilinder met een veelzijdig en verfijnd chassis. In de mix van de CB650R bevinden zich opvallende looks, bruikbare prestaties en een lijst met hoogwaardige kenmerken. Het resultaat is een naakte middenklasser die zijn eigenaar trots zal maken en eindeloos rijplezier zal schenken.

De nieuwe CB650R weerspiegelt de CB1000R met strakke designlijnen die ervoor zorgen dat de motor maximaal van zijn uitstraling kan genieten; een zeer pure motorfiets. De trapezoïde vormen zorgen voor een compacte bouw en het zwarte motorblok met de bronskleurige nokkencovers is duidelijk het centrum van de motor. In vergelijking met de streetfighter-stijl CB650F, die vervangen wordt door de CB650R, is er maar liefst 6 kg gewicht bespaard op het rijwielgedeelte, dankzij een compleet nieuw ontworpen frame, de benzinetank en de voetsteunen. Andere verschillen met de CB650F zijn de 41 mm Showa SFF USD vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen, zwevende remschijven, nieuwe wielen etc.

Een taps toelopend stuur zorgt voor gemakkelijk sturen en de rijhouding is naar naked normen zeer sportief. De CB650R deelt zijn ronde LED-koplamp met de CB1000R (alle lichten zijn LED) alsook het moderne LCD dashboard dat een versnellings- en schakelindicator heeft. Het 650cc motorblok heeft een nieuw ontworpen in- en uitlaat, nieuwe nokkentiming en andere compressieverhouding. Dit alles zorgt voor 5% meer vermogen en een hoger en soepeler koppel het gehele toerenbereik. De rode zone begint bij 12.000 tpm en dat is 1.000 tpm later (meer) dan op de CB650F. Er is een assist/slipperkoppeling voor gemakkelijker op- en terugschakelen en de Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt ervoor dat er altijd een optimale tractie is.
2019 Honda CB650R Neo Sports Cafe 46
Chassis en styling
• Compacte Neo Sports Café stijl accentueert ‘real metal’ ontwerp
• Lichter frame en andere gewichtsbesparingen zorgen voor een 6 kg lager rijklaar gewicht t.o.v. de CB650F
• Nieuwe 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork
• Radiaal gemonteerde remklauwen en zwevende remschijven
• Volledige LED verlichting en nieuwe LCD dashboard
• Taps toelopend stuur met een agressieve rijhouding

Compact en agressief. De CB650R’s Neo Sports Café stijl heeft de bekende trapezoïde vorm met een korte en stevige achterkant en een korte voorwaarts geplaatste koplamp. De lange benzinetank is een kenmerkend onderdeel van het design. De vloeiende lijnen ervan accentueren de stevige metalen onderdelen en tonen de kracht van het viercilinderblok. Hier is ook de ontsteking ondergebracht. De ronde koplamp is gebaseerd op die van de CB1000R en net zoals de rest van de verlichting is ook dit LED. Het dashboard is ook gebaseerd op dat van de CB1000R en heeft een versnellings- en schakelindicator.

Voor een sportieve rijhouding werd het 557 mm taps toelopende stuur met 13 mm naar voren en 8 mm naar beneden gebracht (in vergelijking met de CB650F). De voetsteunen staan 3 mm meer naar achteren en 6 mm hoger. De zadelhoogte bedraagt 810 mm.  Het stalen diamant type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmeden) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,9 kg. Er is een stijfheidsbalans die specifiek afgestemd is op het leveren van goede wendbaarheid met verfijnde feedback voor de rijder. De balhoofdhoek bedraagt 25,5° en de naloop is 101 mm met een wielbasis van 1.450 mm. Het rijklaar gewicht is 202 kg (208 voor de CB650F). De gewichtsbesparing zit vooral in het frame, maar ook in de benzinetank en de sportieve voetsteunen. De nieuwe 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork wordt omklemd door een nieuwe kroonplaat. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks.

Radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen bedienen 310 mm wave-type remschijven en worden ondersteund door een enkele zuigerklauw op een 240 mm schijf achteraan. Twee kanaals ABS is standaard aanwezig. De aluminium velgen hebben een nieuw design en dragen een 120/70-17 band vooraan en een 180/55-17 achteraan.

De nieuwe CB650R zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1. Graphite Black
2. Candy Chromosphere Red
3. Matt Crypton Silver Metallic
4. Matt Jeans Blue Metallic


Motorblok
• 5% meer vermogen boven de 10.000 tpm, 1000 toeren meer voor ‘red line’
• Meer en soepel koppel
• Nieuwe inlaat en uitlaat zorgen voor betere gasdoorstroming en een beter motorgeluid
• Honda Selectable Torque Control
• Assist/slipperkoppeling
• Eenvoudig om te vormen naar 35 kW

Het doel van de Honda-ingenieurs was de meest pure en bruikbare middenklasse vier-in-lijn prestaties aan te bieden aan de CB650R rijders. Dus werd het 649cc motorblok DOHC 16-kleps blok getuned om 5% meer vermogen te bieden boven de 10.000 tpm en met een rode zone die 1.000 tpm verder ligt. Het topvermogen van 95,2 PK (70 kW) wordt bereikt bij 12.000 tpm met een koppel van 64 Nm bij 8.500 tpm. Het voelbare resultaat op de weg is dat de motor sneller accelereert, langer doortrekt en een soepele en lineaire koppelafgifte die krachtig opbouwt naarmate de motor in de toeren klimt. Bovendien is het geluid heerlijk. Voor A2-rijbewijs houders is er een gemakkelijke omvorming tot 35 kW mogelijk gemaakt.

Door de directe nokkenaandrijving is het mogelijk om een compacte cilinderkop te bouwen. Boring x slag bedraagt 67 x 46 mm met een hogere compressieverhouding van 11,6:1 (was 11,4:1) en een aangepast vorm van de verbrandingskamer en zuiger. De kleptrein werd versterkt en de kleptiming herbekeken. Er wordt nu ook gebruik gemaakt van Iridium bougies. Asymmetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en dus een mindere wrijving. IJzerhoudende randen bewerkstelligen een verminderd olieverbruik (en wrijving) met een betere hitte overbrenging. Een stille SV nokkenasketting beperkt het wrijvingsverlies door het gebruik van een Vanadium coating op de pinnen. De interne watergeleiding van de cilinderkop naar de cilinder zorgt ervoor dat de meest externe watertubes verdwenen zijn.

Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper omhoog gericht, geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid.

Het motorblok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor soepel doorschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij abrupt terugschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Indien gewenst, dan kan dit ook uitgeschakeld worden. Een benzineverbruik van 1 op 20,4 km of 4,9 liter op 100 km (WMTC mode) haalt de CB650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.

Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod van originele Honda accessoires beschikbaar voor de nieuwe CB650R, waaronder;
• Quick shifter
• Tank pad
• 12 V contactpunt
• Dashboard cover
• Verwarmde handvatten
• Buddyseat cover met aluminium insert
• Aluminium houder voor voorspatbord, zij- en inlaatcovers
• Onderkuip
• Wiel striping
• Tank tas en zadeltas

Motortype Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Inhoud 649 cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 67 x 46 mm
Compressie verhouding 11,6:1
Max. Vermogen 95,2pk (70kW) @ 12.000 tpm
Max. Koppel 64Nm @ 8.500 tpm
Olie capaciteit 2,7 liter
BRANDSTOF SYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 15,4 liter
Verbruik 1 liter per 20,4 km – 4,9liter per 100 km
ELECTRONICA  
Accu 12V – 8,6AH
ACG Output 370W
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie  6 versnellingen 
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Stalen buizenframe
Afmetingen (L x B x H) 2.130 x 780 x 1.075 mm
Wielbasis 1.450 mm
Balhoofdhoek 25,5⁰
Naloop 101 mm
Zadelhoogte 810 mm
Grondspeling 150 mm
Rijklaargewicht 202  kg 
VERING  
Type voor Showa Seperate Function Fork (SFF) USD
Type achter Mono-shock met instelbare veervoorspanning en 43,5 mm veerweg
WIELEN  
Voorband 120 / 70ZR - 17 M/C (58W)
Achterband 180 / 55ZR - 17 M/C (73W)
Velgen voor 17 inch, aluminium spaakvelgen
Velgen achter 17 inch, aluminium spaakvelgen
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 310mm enkele remschijf met 4-zuiger remklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
ELEKTRONICA  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale weergave van benzine niveau en verbruik, klok en digitale versnellings- en schakel indicator 
Koplamp en achterlicht LED