Honda’s compacte avonturier wordt volwassen, met een compleet nieuwe en gedurfde off-road stijl, verbeterde windbescherming, langere veerwegen, een 19-inch voorwiel en een taps toelopend stuur. Het motorblok heeft meer kracht onderin en in het middengebied en beschikt nu tevens over een assist/slipper koppeling. Een nieuw LCD dashboard en de LED richtingaanwijzers maken de nieuwe Honda CB500X af. De CB500X – in 2013 gelanceerd naast de gekuipte CBR500R en naakte CB500F – brengt crossover adventure stijl in de familie van Honda’s fun-gericht tweecilinders. Het is een motor die zonder al te veel bravoure uitblinkt in veelzijdigheid en competentie. En dus door een zeer breed publiek kan op prijs gesteld worden.

2019 Honda CB500X 1

De gebruiksvriendelijkheid van de CB500X is gemakkelijk te verklaren: een pittige twin die veel bruikbaar koppel produceert en pittig is bovenin, wordt gekoppeld aan een chassis dat zowel in de stad als op de snelweg alle comfort biedt. De Honda CB500X is zowel inzetbaar voor woon-werk verkeer als voor een tourrit tijdens het weekend. De lange veerwegen filteren moeiteloos de oneffenheden weg terwijl het stuur zorgt voor een rechte rijhouding en de juiste hefboomwerking biedt voor de wendbaarheid. Met andere woorden: de CB500X is een allrounder in elke zin van het woord. In 2016 kreeg de CB500X een grotere tank, betere windbescherming en een hoger windscherm. Er kwam ook LED verlichting, een voorvork met instelbare veervoorspanning en een instelbare remhendel. De CB500X is voor 2019 compleet nieuw ontworpen, met een meer gesofisticeerde adventure stijl – die de unieke veelzijdigheid van de CB500X benadrukt – en een beter presterend motorblok gekoppeld aan een upgrade van het chassis. De X-factor is meteen vermenigvuldigd!

Van stadsmus tot avonturier voor het weekend, de Honda CB500X is klaar voor alles. De 2019 styling is scherper met een hardere avontuurlijke kant, met invloeden overgenomen van de Africa Twin. Dit wordt aangevuld door langere veerwegen, een hoogwaardige achter schokbreker, betere ergonomie en een 19-inch voorwiel. Het motorblok behoudt de 35 kW, het maximum voor A2-rijbewijs houders, maar heeft nu 4% meer vermogen tussen de 3.000 en 7.000 tpm dankzij een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en andere kleptiming. Er is nu ook een assist/slipper koppeling. Het nieuwe LCD-dashboard heeft een opschakel- en versnellingsindicator. De richtingaanwijzers zijn in LED uitvoering, beter passend bij de rest van de verlichting.

Chassis en styling
• Nieuwe stoere adventure styling
• Taps toelopend stuur en meer stuuruitslag
• Langere veerwegen en een 19-inch voorwiel
• Nieuw LCD-dashboard met versnellings- en opschakelindicator
• LED richtingaanwijzers

De nieuwe 2019 CB500X is herboren en heeft een ruwere adventure stijl. Met de populaire Honda Africa Twin als voorbeeld, hebben de Honda-ingenieurs de radiatorflappen en het kuipwerk compleet nieuw ontworpen, zodat er een sterk driedimensionaal gevoel ontstaat. De tank loopt soepel over in de zijpanelen, zodat er een sterke link is tussen de voor- en achterkant van de motor. Het nieuwe design van de CB500X gaat over veel meer dan alleen uitstraling. Dankzij een beter aerodynamisch design wordt de rijwind beter om de motor en de rijder heen geleid bij hoge snelheden. Het zadelprofiel is smaller geworden, waardoor de rijder beter kan bewegen en gemakkelijker met beide voeten aan de grond kan. Om de wendbaarheid te vergroten, werd de stuuruitslag met 3° vergroot, deze bedraagt nu 38°. Het taps toelopende stuur in Gunmetal Grey oogt mooi en biedt een nog betere controle en feedback.

Het nieuwe LCD-dashboard heeft een versnelling- en opschakelindicator. De laatste is standaard ingesteld op 8.750 tpm, maar kan in stappen van 250 tpm persoonlijk ingesteld worden tussen 5.000 en 8.750 tpm. Het 35 mm stalen diamant type frame is onveranderd voor 2019. Het is licht en sterk en geeft goede feedback aan de rijder. De plaats van de bevestiging van het motorblok en de vorm van de bevestigingsbeugels verminderen de eventuele trillingen.

Met een wielbasis van 1.445 mm en een balhoofdhoek en naloop van 27,5°/ 108 mm heeft de CB500X een licht maar stabiel stuurgedrag. Massa centralisatie met het motorblok dicht bij het scharnierpunt van de swingarm, zorgt voor goede wendbaarheid en een optimale balans tussen de voor- en achterkant. Rijklaar gewicht is 197 kg. De zadelhoogte is 830 mm en de algemene afmetingen zijn 2.155 x 825 x 1.410 mm, met 180 mm grondspeling. De Honda CB500X heeft een tankinhoud van 17,5 liter inclusief reserve. In combinatie met het zuinige karakter van het motorblok van 1 op 27,8 km / 3,6 liter op 100 km, resulteert dit in een autonomie van 500 km.

De 41 mm telescoopvork biedt goede controle en veel feedback en heeft 10 mm extra veerweg, goed voor een totaal van 150 mm. Achteraan is er een toegenomen veerweg van 118 naar 135 mm en een nieuwe schokbreker met centrale buis (zoals op zwaardere sportmotoren) vervangt het design met dubbele buizen van het vorige model. De grotere zuiger verzekert een uitstekende veerwerking en een betere temperatuurregeling. De CB500X heeft 5-voudig instelbare veervoorspanning en de schokbreker is bevestigd op een stalen box-frame swingarm met eindstukken in geperst metaal. Eindoverbrenging gebeurt via een 520 verzegelde ketting.

Het 17-inch voorwiel werd vervangen door een 19-inch exemplaar dat er, samen met de langere veerweg, voor zorgt dat er een grote stabiliteit vooraan is bij het rijden op ruwe ondergrond. De lichte aluminium velg is uitgerust met een 110/80-R19 band met trail patroon en het 17-inch achterwiel is geschoeid met een 160/60-R17. Vooraan is er een 310 mm wave-type remschijf bediend door een dubbele zuigerklauw, achteraan is er een 240 mm schijf bediend door een enkelzuigerklauw. ABS is standaard.

De nieuwe CB500X zal beschikbaar zijn in drie kleuren:
1. Grand Prix Red
2. Matt Gunpowder Black Metallic
3. Pearl Metalloid White

Motorblok
• Architectuur van de levendige twin weerspiegelt die van de CBR1000RR
• Opnieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming zorgen voor 4% meer vermogen en koppel in het middengebied
• Sportief geluid door nieuwe demper met dubbele uitlaatkanalen
• Assist/slipper koppeling maakt op- en terugschakelen gemakkelijker en beter controleerbaar
2019 Honda CB500X 25
De A2-rijbewijs vriendelijke 8-kleps vloeistof gekoelde paralleltwin biedt een goede balans tussen fysieke afmetingen en vlot beschikbaar vermogen met een energiek karakter waardoor het blok gretig in de toeren klimt. Tot aan de rode zone. Met al heel wat kracht onderin beschikbaar, was het doel voor 2019 om een nog betere acceleratie te ontwikkelen dankzij een boost in het vermogen en het koppel onderin en in het middengebied, met name tussen 3.000 en 7.000 tpm. De 4% toename in kracht en vermogen komt er door een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming. De sluitingstijd is verhoogd met 5° en kleplift werd verhoogd van 0,3 mm tot 7,8 mm.

De PGM-FI injectie wordt gevoed door een vrij rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De accu is nu verder van de achterzijde van de airbox verwijderd (44,1 ipv 13,4 mm) zodat er een betere luchtstroom mogelijk is. De demper heeft nu twee uitlaatkanalen waardoor er een sportiever geluid geproduceerd wordt. Het topvermogen van 35 kW wordt bereikt bij 8.500 tpm, met 43 Nm koppel bij 7.000 tpm. Boring x slag bedraagt 67 x 66,8 mm en de krukas pinnen zijn op 180° gefaseerd met een primaire balans achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt. Het mechanisch geluid is tot een minimum beperkt. Het contragewicht is licht gehouden zodat er een lage inertie is waardoor het motorblok vrij kan accelereren.

Het motorblok is een dragend deel van het frame en is bevestigd via vier punten op de cilinderkop. Binnenin die cilinderkop zijn er rocker armen voor de klepbediening en shim-type klepafstelling zorgt ervoor dat er een lagere klepveerspanning kan gebruikt worden en een lagere wrijving. De stille (SV) nokkenasketting onderging een Vanadium behandeling waardoor ook hier de wrijving verminderd wordt en er een betere bescherming is tegen het gebruik. De inlaat klepdiameter is 26,0 mm met een uitlaatdiameter van 21,5 mm. Om het zuigergeluid te beperken bij hoge toerentallen, is de zuigervorm gebaseerd op die van de CBR1000RR. Door een sliertprofiel te gebruiken op de zuigerrand wordt de wrijving verder beperkt en het contactoppervlak vergroot (er zijn openingen waardoor de olie kan stromen voor een betere smering). De ‘driehoekige’ opstelling van de krukas, hoofdas en balans as lijkt sterk op die van Honda’s populaire CBR1000RR blokken. Veel van de inwendige structuur is dan ook direct overgenomen van de Fireblade. De carters hebben dunne wanden met een design dat pompverlies compenseert dat kan optreden bij een 180° ontstekingsinterval. Met dezelfde structuur als die van de CBR1000RR heeft de oliepomp verbeterde prestaties en een lagere wrijving. Een deep sump structuur beperkt oliebeweging bij hevig remmen en onder hellingshoek. Het olievolume bedraagt 3,2 liter.

De zes versnellingsbak heeft een vergelijkbare structuur met die van de RR-neef en maakt gebruik van dezelfde schakelstructuur. Voor 2019 is er een assist/slipper koppeling die opschakelen gemakkelijker maakt en terugschakelen beter controleerbaar.


Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod van originele Honda accessoires beschikbaar voor de nieuwe CB500X, waaronder;
• Middenbok
• Windgeleiders
• Handbeschermers
• Verwarmde handvatten
• Topkoffer van 35 liter
• Zijkoffers incl. bevestiging
• Beschermbeugels voor het kuipwerk
• Mistlampen
• Bagagerek
• Tank tas
• Zijtassen
• Getint windscherm
• 12 V contactpunt
• Wiel striping
• Tank pad

Motortype Vloeistof gekoelde parallel twin 
Inhoud 471 cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 67 x 66,8 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 47,6pk (35kW) @ 8.500 tpm
Max. Koppel 43Nm @ 6.500 tpm
Olie capaciteit 3,2 liter
BRANDSTOF SYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 17,5 liter (incl. reserve)
Verbruik 1 liter per 27,8 km – 3,6 liter per 100 km
ELECTRONICA  
Accu 12V – 7,4AH
ACG Output 25 A @ 2.000 tpm
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie  6 versnellingen 
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Stalen buizenframe
Afmetingen (L x B x H) 2.155 x 825 x 1.410 mm (laag scherm, verhoogd scherm = 1.445 mm). 
Wielbasis 1.445 mm
Balhoofdhoek 27,5⁰
Naloop 108 mm
Zadelhoogte 830 mm
Grondspeling 180 mm
Rijklaargewicht 197 kg 
VERING  
Type voor 41mm telescopische vork, 150mm veerweg en instelbare veervoorspanning 
Type achter Pro-Link Mono-shock met 5-voudig instelbare veervoorspanning en vierkante stalen buizen Swingarm
WIELEN  
Voorband 110 / 80R - 19 M/C (on-off patroon)
Achterband 160 / 60R - 17 M/C (on-off patroon)
Velgen voor 19 inch, aluminium spaakvelgen MT2,5
Velgen achter 17 inch, aluminium spaakvelgen MT4,5
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 310mm enkele remschijf met 2-zuiger remklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
ELEKTRONICA  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale weergave van benzine niveau en verbruik, klok en digitale versnellingsindicator 
Beveiliging HISS (Honda Intelligent Security System)
Koplamp Stadslicht: 4,8W / Groot licht: 12W