Husqvarna juli 2019

 

Yamaha

Scorpion

Alles over de 2019 Honda CB500F

Honda’s ‘streetfighter’, ook geschikt voor A2 rijbewijs houders, krijgt een sportief en aerodynamisch gedreven nieuw design en een nieuw taps toelopend stuur. Het motorblok heeft meer kracht onderin en in het middengebied en beschikt nu tevens over een assist/slipper koppeling. Een nieuw LCD dashboard en de LED richtingaanwijzers maken de nieuwe Honda CB500F af. Honda’s naakte CB500F –in 2013 gelanceerd naast de gekuipte CBR500R en adventure gerichte CB500X– heeft bewezen dat Honda’s formule voor het bouwen van populaire motorfietsen nog steeds zeer relevant is.

2019 Honda CB500F 6

De prettige parellel twin verpakt in een eenvoudig en licht sportief chassis, kan net zoveel plezier bieden aan ervaren rijders als aan beginnende motorrijders. Terwijl de 35kW de CB500F geschikt maakt voor houders van het A2-rijbewijs, biedt hij nog zoveel meer dan een beginnersmotor. Het is een motor die zowel zeer geschikte is voor woon-werk verkeer als voor rijplezier in het weekend en zeer populair bij de meer ervaren motorrijders die afstappen van zwaardere motorfietsen en op een lichtere motor van het motorrijden willen blijven genieten.

In 2016 kreeg de CB500F een scherper design in streetfighter stijl, waardoor het pittige blok nog beter tot zijn recht kwam. Tevens werd er ook een grotere benzinetank, LED lichten, instelbare veervoorspanning aan de voorvork en een instelbare remhendel voorgesteld. De CB500F is voor 2019 compleet nieuw ontworpen, met compromisloze lijnen die de technische en mechanische aspecten nog beter naar voren brengen. Met daarbovenop nog vele upgrades die de CB een nog betere motor maken dan hij al was.

Model overzicht
De CB500F heeft zich voor 2019 verder door ontwikkeld en heeft nu een agressief bodywork dat voor een meer gespierde uitstraling zorgt. Het taps toelopende stuur biedt een nog beter rij gevoel. Het nieuwe LCD-dashboard heeft een opschakel- en versnellingsindicator. De richtingaanwijzers zijn nu in LED uitgevoerd, beter passend bij de rest van de verlichting. Het blok behoudt de 35 kW, het maximum voor A2-rijbewijs houders, maar heeft nu 4% meer vermogen tussen de 3.000 en 7.000 tpm dankzij een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en andere kleptiming. Er is nu ook een assist/slipper koppeling. Het rijwielgedeelte verandert in essentie niet, de achter schokbreker is wel nieuw en levert betere demping en meer controle.

Chassis en styling
• Agressief vormgegeven nieuw bodywork
• Taps toelopend stuur voor beter gevoel en meer controle
• Nieuw LCD-dashboard met versnellings- en opschakelindicator
• LED richtingaanwijzers

De 2019 evolutie van de CB500F omvat een nieuwe styling van voor tot achter en zorgt voor een nieuwe agressiviteit. Gesteund door het opvallende design van de koplamp, heeft de motor een uitstraling die toont dat hij klaar is voor actie. De zijpanelen sluiten goed aan bij de benzinetank, terwijl de zijcovers en het zadel de gespierde uitstraling versterken. Het taps toelopende stuur biedt een beter gevoel en maakt het sturen lichter. Het nieuwe LCD-dashboard heeft een versnelling- en opschakelindicator. De laatste is standaard ingesteld op 8.750 tpm, maar kan in stappen van 250 tpm persoonlijk ingesteld worden tussen 5.000 en 8.750 tpm.

Het 35 mm stalen diamant type frame is onveranderd voor 2019. Het is licht en sterk en geeft goede feedback aan de rijder. De plaats van de bevestiging van het motorblok en de vorm van de bevestigingsbeugels verminderen de eventuele trillingen. Met een wielbasis van 1.410 mm en een balhoofdhoek en naloop van 25,5°/ 102 mm heeft de CB500F een licht maar stabiel stuurgedrag. Massa centralisatie met het motorblok dicht bij het scharnierpunt van de swingarm, zorgt voor goede wendbaarheid en een optimale balans tussen de voor- en achterkant. Rijklaar gewicht is 189 kg.

De zadelhoogte blijft op 785 mm waardoor de CB500F beheersbaar is en een rijpositie biedt die voor rijders van alle lengtes geschikt is. De algemene afmetingen zijn 2.080 x 790 x 1.060 mm, met 145 mm grondspeling. De Honda CB500F heeft een tankinhoud van 17,1 liter inclusief reserve. In combinatie met het zuinige karakter van het motorblok resulteert dit in een autonomie van 480 km. De 41 mm telescoopvork, met een veerweg van 120 mm, biedt goede controle en veel feedback. Een nieuwe schokbreker met centrale buis (zoals op zwaardere sportmotoren) vervangt het design met dubbele buizen van het vorige model. De grotere zuiger verzekert een uitstekende veerwerking en een betere temperatuurregeling. Er is een 5-voudig instelbare veervoorspanning en de schokbreker is bevestigd op een stalen box-frame swingarm met eindstukken in geperst metaal. Eindoverbrenging gebeurt via een 520 verzegelde ketting.  De lichte aluminium 17-inch gegoten velgen hebben Y-vormige holle spaken. De breedte van het voorwiel bedraagt 3,5 inch met daarop een 102/70-17 band. Achteraan is de velg 4,5 inch breed en er is een 160/60-17 band. Vooraan is er een 320 mm wave-type remschijf bediend door een dubbele zuigerklauw, achteraan is er een 240 mm schijf bediend door een enkele zuigerklauw. ABS is standaard.

De nieuwe CB500F zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1. Grand Prix Red
2. Matt Gundpowder Black Metallic
3. Pearl Metalloid White
4. Candy Energy Orange


Motorblok
• Architectuur van de levendige twin weerspiegelt die van de CBR1000RR
• Opnieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming zorgen voor 4% meer vermogen en koppel in het middengebied
• Sportief geluid door nieuwe demper met dubbele uitlaatkanalen
• Assist/slipper koppeling maakt op- en terugschakelen gemakkelijker en beter controleerbaar

De A2-rijbewijs vriendelijke 8-kleps vloeistof gekoelde paralleltwin biedt een goede balans tussen fysieke afmetingen en vlot beschikbaar vermogen met een energiek karakter waardoor het blok gretig in de toeren klimt. Tot aan de rode zone. Met al heel wat kracht onderin beschikbaar, was het doel voor 2019 om een nog betere acceleratie te ontwikkelen dankzij een boost in het vermogen en het koppel onderin en in het middengebied, met name tussen 3.000 en 7.000 tpm. De 4% toename in kracht en vermogen komt er door een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming. De sluitingstijd is verhoogd met 5° en kleplift werd verhoogd van 0,3 mm tot 7,8 mm.

2019 Honda CB500F 21

De PGM-FI injectie wordt gevoed door een vrij rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De accu is nu verder van de achterzijde van de airbox verwijderd (44,1 ipv 13,4 mm) zodat er een betere luchtstroom mogelijk is. De demper heeft nu twee uitlaatkanalen waardoor er een sportiever geluid geproduceerd wordt. Het topvermogen van 35 kW wordt bereikt bij 8.500 tpm, met 43 Nm koppel bij 7.000 tpm. Boring x slag bedraagt 67 x 66,8 mm en de krukas pinnen zijn op 180° gefaseerd met een primaire balans achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt. Het mechanisch geluid is tot een minimum beperkt. Het contragewicht is licht gehouden zodat er een lage inertie is waardoor het motorblok vrij kan accelereren.

Het motorblok is een dragend deel van het frame en is bevestigd via vier punten op de cilinderkop. Binnenin die cilinderkop zijn er rocker armen voor de klepbediening en shim-type klepafstelling zorgt ervoor dat er een lagere klepveerspanning kan gebruikt worden en een lagere wrijving. De stille (SV) nokkenasketting onderging een Vanadium behandeling waardoor ook hier de wrijving verminderd wordt en er een betere bescherming is tegen het gebruik. De inlaat klepdiameter is 26,0 mm met een uitlaatdiameter van 21,5 mm. Om het zuigergeluid te beperken bij hoge toerentallen, is de zuigervorm gebaseerd op die van de CBR1000RR. Door een sliertprofiel te gebruiken op de zuigerrand wordt de wrijving verder beperkt en het contactoppervlak vergroot (er zijn openingen waardoor de olie kan stromen voor een betere smering).
De ‘driehoekige’ opstelling van de krukas, hoofdas en balans as lijkt sterk op die van Honda’s populaire CBR1000RR blokken. Veel van de inwendige structuur is dan ook direct overgenomen van de Fireblade. De carters hebben dunne wanden met een design dat pompverlies compenseert dat kan optreden bij een 180° ontstekingsinterval. Met dezelfde structuur als die van de CBR1000RR heeft de oliepomp verbeterde prestaties en een lagere wrijving. Een deep sump structuur beperkt oliebeweging bij hevig remmen en onder hellingshoek. Het olievolume bedraagt 3,2 liter.

De zes versnellingsbak heeft een vergelijkbare structuur met die van de RR-neef en maakt gebruik van dezelfde schakelstructuur. Voor 2019 is er een assist/slipper koppeling die opschakelen gemakkelijker maakt en terugschakelen beter controleerbaar.


Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod van originele Honda accessoires beschikbaar voor de nieuwe CB500F, waaronder;
• 35 liter Topkoffer
• Bagagerek
• Tank tas
• Zij tassen
• Verhoogd windscherm
• Verwarmde handvatten
• 12V contactpunt
• Buddyseat cover
• Middenbok
• Wiel striping
• Tank pad

Motortype Vloeistof gekoelde parallel twin 
Inhoud 471 cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 67 x 66,8 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 47,6pk (35kW) @ 8.500 tpm
Max. Koppel 43Nm @ 6.500 tpm
Olie capaciteit 3,2 liter
BRANDSTOF SYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 17,1 liter
Verbruik 1 liter per 29,4 km – 3,4 liter per 100 km
ELECTRONICA  
Accu 12V – 7,4AH
ACG Output 23,4A @2.000 tpm
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie  6 versnellingen 
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Stalen buizenframe
Afmetingen (L x B x H) 2.080 x 790 x 1.060 mm
Wielbasis 1.410 mm
Balhoofdhoek 25,5⁰
Naloop 102 mm
Zadelhoogte 785 mm
Grondspeling 145 mm
Rijklaargewicht 189 kg 
VERING  
Type voor 41mm telescopische vork, 120mm veerweg en instelbare veervoorspanning 
Type achter Pro-Link Mono-shock met 5-voudig instelbare veervoorspanning en vierkante stalen buizen Swingarm
WIELEN  
Voorband 120 / 70ZR - 17 M/C 
Achterband 160 / 60ZR - 17 M/C
Velgen voor 17 inch, aluminium spaakvelgen MT3,5
Velgen achter 17 inch, aluminium spaakvelgen MT4,5
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 320mm enkele remschijf met 2-zuiger remklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
ELEKTRONICA  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale weergave van benzine niveau en verbruik, klok en digitale versnellingsindicator 
Beveiliging HISS (Honda Intelligent Security System)
Koplamp Stadslicht: 4,8W / Groot licht: 12W

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga

kawa mei 19 vulcan