De nieuwe Honda CBR650R vervangt de CBR650F in Honda’s 2019 line up met een nieuwe, agressieve styling en een sportievere rijhouding, met als resultaat betere sportieve prestaties op de weg. De 650 cc viercilinder klimt hoger in de toeren, krijgt meer vermogen en koppel plus de Honda Selectable Torque Control (HSTC) en assist/slipperkoppeling. Een gewichtsbesparing van 6 kg betekent ook een toename van de pk-gewicht verhouding van 8%. Verder zijn de 41 mm Showa SSF USD vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen en het dashboard compleet nieuw. Er is tevens een 35 kW versie voor de A2 rijbewijshouders beschikbaar.
Honda’s CBR650F, die in 2014 naast de naakte CB650F op de markt kwam, bood vanaf het begin een gezonde dosis viercilinder middenklasse prestaties en situeerde zich aan de sportieve zijde van zijn klasse. In 2017 kwam er een strakkere stijl die het motorblok meer benadrukte, een boost in topvermogen, de Showa Dual Bending Valve voorvork en Nissin remklauwen. De evolutie in 2019 betekent dat de CB650F een compleet nieuwe CBR650R wordt. Met stijlelementen die direct overgenomen zijn van de CBR1000RR Fireblade, maar met een heel eigen attitude. De ‘F’ wordt een ‘R’ en dat betekent dat er een toegenomen sportief potentieel is, met het oog op betere prestaties op de openbare weg.
Tijdens die transformatie is de CBR650R bewust omgevormd tot een unieke motor: een sportmotor die vergelijkbaar rijplezier levert als een RR-motor, maar die toch erg praktisch in gebruik is met lage aankoop- en gebruikskosten. Mede daarom is hij zowel geschikt voor dagelijks gebruik als voor sportieve ritten in het weekend.
Model overzicht
Terwijl de nieuwe CBR650R duidelijke stijlelementen ontleent aan de CBR1000RR Fireblade, houdt hij toch een heel eigen en agressieve look, vooral rond de bovenzijde van de voorkuip. De rijhouding is aangepast, zodat de rijder meer naar voren en naar beneden gebogen zit. Alle verlichting is LED en het nieuwe LCD dashboard laat zowel een versnellings- als schakelindicator zien. In vergelijking met de CBR650F is er maar liefst 6 kg gewicht bespaard op het rijwielgedeelte, dankzij een compleet nieuw ontworpen frame, de benzinetank en de voetsteunen. Andere verschillen zijn de 41 mm Showa SFF USD vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen en zwevende remschijven. Ook de wielen werden compleet vernieuwd.
Het 649cc motorblok heeft een nieuwe in- en uitlaat, nieuwe nokkentiming en andere compressieverhouding. Dit alles zorgt voor 5% meer vermogen en een hoger koppel over het gehele toerenbereik. De rode zone begint bij 12.000 tpm en dat is 1.000 tpm. later (meer) dan op de CBR650F. Er is een assist/slipperkoppeling voor gemakkelijker op- en terugschakelen en de Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt ervoor dat er altijd een optimale tractie is.
https://www.nieuwsmotor.nl/persberichten/23846-alles-over-de-2019-honda-cbr650r#sigProId70078d65d3
Kerneigenschappen
Chassis en styling
Agressieve lijnen, gebaseerd op de sportieve styling van de CBR1000RR Fireblade
Lichter frame en andere gewichtsbesparingen zorgen voor een 5,6 kg lager rijklaar gewicht
Nieuwe 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork
Radiaal gemonteerde remklauwen en zwevende remschijven
Volledige LED verlichting en nieuwe LCD dashboard
Clip-on stuurhelften zijn nu bevestigd onder de bovenste kroonplaat
Terwijl het motorblok goed zichtbaar blijft, geeft het nieuwe kuipwerk een nog sportievere uitstraling. Een dubbele LED koplamp levert een uitstekend zicht en de bijhorende zichtbaarheid en de nieuwe kuip toont tegelijk kracht en vloeiende lijnen.
Het zadel is compacter en verkort de achterkant van de motor, waardoor de uitstraling ook ruwer wordt. De agressievere rijhouding begint bij de clip-on stuurhelften die nu bevestigd zijn onder de bovenste kroonplaat. Ze zijn 30 mm lager en meer naar voren geplaatst dan op de CBR650F. De voetsteunen staan 3 mm meer naar achteren en 6 mm hoger. De zithoogte blijft op 810 mm. Het stalen diamant-type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmede) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,9 kg. Er is een stijfheidsbalans die specifiek afgestemd is op het leveren van goede wendbaarheid met verfijnde feedback naar de rijder.
Het rijklaar gewicht is 207 kg, de gewichtsbesparing zit vooral in het frame, maar ook in de benzinetank en de sportieve voetsteunen. Ook de 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork is nieuw. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks. De balhoofdshoek bedraagt 25,5° en de naloop is 101 mm met een wielbasis van 1450 mm. Radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen bedienen 310 mm wave-type remschijven en worden ondersteund door een enkelzuigerklauw op een 240 mm schijf achteraan. Twee kanaals ABS is standaard aanwezig. De aluminium wielen hebben een nieuw design en dragen een 120/70-17 band vooraan en een 180/55-17 achteraan.
De nieuwe CBR650R zal beschikbaar zijn in twee kleuren:
1) Mat Gunpowder Black Metallic
2) Grand Prix Red
Motorblok
5% meer vermogen boven de 10.000 tpm, 1000 toeren meer voor ‘red line’
Meer en soepel koppel
Nieuwe inlaat en uitlaat zorgen voor betere gasdoorstroming en een beter motorgeluid
Honda Selectable Torque Control
Assist/slipperkoppeling
Eenvoudig om te vormen naar 35 kW
Het doel van de Honda-ingenieurs was de meest pure en bruikbare middenklasse vier-in-lijn prestaties aan te bieden aan de CBR650R rijders. Dus werd het 649cc motorblok DOHC 16-kleps blok getuned om 5% meer vermogen te bieden boven de 10.000 tpm en met een rode zone die 1.000 tpm verder ligt. Het topvermogen van 95,2 PK (70 kW) wordt bereikt bij 12.000 tpm met een koppel van 64 Nm bij 8.500 tpm. Het voelbare resultaat op de weg is dat de motor sneller accelereert, langer doortrekt en een soepele en lineaire koppelafgifte die krachtig opbouwt naarmate de motor in de toeren klimt. Bovendien is het geluid heerlijk. Voor A2-rijbewijs houders is er een gemakkelijke omvorming tot 35 kW mogelijk gemaakt.
Door de directe nokkenaandrijving is het mogelijk om een compacte cilinderkop te bouwen. Boring x slag bedraagt 67 x 46 mm met een hogere compressieverhouding van 11,6:1 (was 11,4:1) en een aangepast vorm van de verbrandingskamer en zuiger. De kleptrein werd versterkt en de kleptiming herbekeken. Er wordt nu ook gebruik gemaakt van Iridium bougies. Asymmetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en dus een mindere wrijving. IJzerhoudende randen bewerkstelligen een verminderd olieverbruik (en wrijving) met een betere hitte overbrenging. Een stille SV nokkenasketting beperkt het wrijvingsverlies door het gebruik van een Vanadium coating op de pinnen. De interne watergeleiding van de cilinderkop naar de cilinder zorgt ervoor dat de meest externe watertubes verdwenen zijn.
Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper omhoog gericht geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid. Het motorblok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor soepel doorschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij abrupt terugschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Indien gewenst kan dit ook uitgeschakeld worden. Met een benzineverbruik van 1 op 20,4 km of 4,9 liter op 100 km (WMTC mode) haalt de CBR650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.
Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod van originele Honda accessoires beschikbaar voor de nieuwe CBR650R, waaronder;
Quick shifter
Wiel striping
12 V contactpunt
Verhoogd windscherm (zowel blank als getint materiaal)
Buddyseat cover met aluminium insert
Aluminium houder voor voorspatbord, zij- en inlaatcovers
Tank tas en zadeltas (overgenomen van de CB1000R)
Technische specificaties 2019 Honda CBR650R
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde vier-in-lijn |
Inhoud | 649 cc |
Aantal kleppen per cilinder | 4 |
Boring x Slag | 67 x 46 mm |
Compressie verhouding | 11,6:1 |
Max. Vermogen | 95,2pk (70kW) @ 12.000 tpm |
Max. Koppel | 64Nm @ 8.500 tpm |
Olie capaciteit | 2,7 liter |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 15,4 liter |
Verbruik | 1 liter per 20,4 km – 4,9 liter per 100 km |
ELECTRONICA | |
Accu | 12V – 8,6AH |
ACG Output | 370W |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multi-plaatkoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen buizenframe |
Afmetingen (L x B x H) | 2.130 x 750 x 1.150 mm |
Wielbasis | 1.450 mm |
Balhoofdhoek | 25,5⁰ |
Naloop | 101 mm |
Zadelhoogte | 810 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Rijklaargewicht | 207 kg |
VERING | |
Type voor | 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD met 120 mm veerweg |
Type achter | Mono-shock met instelbare veervoorspanning en 43,5 mm veerweg |
WIELEN | |
Voorband | 120 / 70ZR - 17 M/C (58W) |
Achterband | 180 / 55ZR - 17 M/C (73W) |
Velgen voor | 17 inch, aluminium spaakvelgen (5) |
Velgen achter | 17 inch, aluminium spaakvelgen (5) |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS |
Type voor | 310mm enkele remschijf met 4-zuiger remklauw |
Type achter | 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw |
ELEKTRONICA | |
Instrumenten | Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale weergave van benzine niveau en verbruik, klok en digitale versnellings- en schakelindicator |
Koplamp en achterlicht | LED |