Alles over de 2019 Honda CBR500R

Honda’s ‘pocket rocket’, ook geschikt voor A2 rijbewijs houders, krijgt een sportief en aerodynamisch nieuw design met een sportieve rijhouding. Het motorblok heeft meer kracht onderin en in het middengebied, en beschikt nu tevens over een assist/slipper koppeling. Een nieuw LCD dashboard en LED richtingaanwijzers maken de nieuwe Honda CBR500R af.

2019 Honda CBR500R 20

Honda’s CBR500R met volledige kuip – in 2013 gelanceerd naast de naakte CB500F en adventure gerichte CB500X – geeft nieuwe sportieve energie aan de fun-gerichte familie van middenklasse tweecilinders. De CBR500R is gericht op rijders die de opstap maken van een lichtere motorfiets en brengt de opwinding van een sportmotor bij elke rit, terwijl tegelijkertijd de kosten beperkt blijven. Mede daardoor is dit een zeer geschikte motor zowel voor woon-werk verkeer, als voor rijplezier in het weekend. Deze motor is ook zeer populair bij de meer ervaren motorrijders die afstappen van zwaardere motorfietsen en op een lichtere sportmotor van het motorrijden willen blijven genieten.

In 2016 kreeg de CBR500R een scherpere stijl en LED-verlichting, samen met upgrades van de voorvork. In 2019 krijgt de CBR500R een nog agressievere make-over met een compleet nieuw design, sportieve rijhouding en een motorblok dat meer punch heeft onderin en soepel doorloopt tot de rode zone. Met de productie van een indrukwekkend gehuil tijdens die acceleratie. De CBR500R heeft altijd bekend gestaan voor puur en betaalbaar (+zuinig) rijplezier. Voor 2019 is dat niet veranderd. Er is meer van hetzelfde, maar met nog heel wat extra’s.

Model overzicht
Contrasterende hoeken en verrassende vormen –een mix tussen slank en gespierd– van de kop tot het zadel, bepalen de nieuwe look van de CBR500R. Een nieuw ergonomisch design gericht op agressief gebruik van de rijder en daarbovenop verbeterde aerodynamica. De clip-on stuurhelften staan lager en de rijhouding is meer naar voren gericht. Het blok behoudt de 35 kW, het maximum voor A2-rijbewijs houders, maar heeft nu 4% meer vermogen tussen de 3.000 en 7.000 tpm dankzij een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en andere kleptiming. Er is nu ook een assist/slipper koppeling. Het nieuwe LCD-dashboard heeft een opschakel- en versnellingsindicator en de richtingaanwijzers zijn in LED uitvoering, beter passend bij de rest van de verlichting. Het rijwielgedeelte verandert in essentie niet, de achter schokbreker is wel nieuw en levert betere demping en meer controle.

Kerneigenschappen
Chassis en styling
Agressieve nieuwe lijnen met nuttige dubbele LED koplamp
Verbeterde aerodynamica met ergonomisch comfort
Nieuwe positie van clip-ons biedt sportieve zithouding
Nieuw LCD-dashboard opschakel- en versnellingsindicator
LED richtingaanwijzers

2019 Honda CBR500R 45

Voor 2019 is de kuip van de nieuwe CBR500R agressiever vormgegeven. Met nog steeds golvende lijnen en een grote onderkuip die de indruk van pure snelheid versterken. De zit zone en het zadel –zowel de boven- en zijkant van de kuip– zijn smaller waardoor er een grotere bewegingsvrijheid en betere ergonomie is. De scherp getekende LED koplampen staren dreigend voor zich uit en dankzij het toevoegen van LED richtingaanwijzers is de volledige verlichting van de CBR500R nu in LED. Het rijdersperspectief, vanuit het zadel van de CBR500R, is een puur sportief uitzicht. De clip-ons zijn nu gepositioneerd onder de bovenste kuiphelft en dus is de rijhouding 8% meer naar voor gekanteld. De kuip zelf is ook lager zodat de rijder ‘Total Control’ heeft; de filosofie die achter deze nieuwe stijl schuilt en meteen ook Honda’s mantra voor de supersport motoren sinds de komst van de nieuwe Fireblade in 1992.

Het nieuwe LCD-dashboard heeft een versnelling- en opschakelindicator. De laatste is standaard ingesteld op 8.750 tpm, maar kan in stappen van 250 tpm persoonlijk ingesteld worden tussen 5.000 en 8.750 tpm. Het 35 mm stalen diamant type frame is onveranderd voor 2019. Het is licht en sterk en geeft goede feedback aan de rijder. De plaats van de bevestiging van het motorblok en de vorm van de bevestigingsbeugels verminderen de eventuele trillingen. Met een wielbasis van 1.410 mm en een balhoofdhoek en naloop van 25,5°/ 102 mm heeft de CBR500R een licht maar stabiel stuurgedrag. Massa centralisatie met het motorblok dicht bij het scharnierpunt van de swingarm, zorgt voor goede wendbaarheid en een optimale balans tussen de voor- en achterkant. Rijklaar gewicht is 192 kg. De zadelhoogte blijft op 785 mm waardoor de CBR500R beheersbaar is en een rijpositie biedt die voor rijders van alle lengtes geschikt is. De algemene afmetingen zijn 2.080 x 755 x 1.145 mm, met 130 mm grondspeling. De Honda CBR500R heeft een tankinhoud van 17,1 liter inclusief reserve. In combinatie met het zuinige karakter van het motorblok resulteert dit in een autonomie van 480 km.

De 41 mm telescoopvork, met een veerweg van 120 mm, biedt goede controle en veel feedback. Een nieuwe schokbreker met centrale buis (zoals op zwaardere sportmotoren) vervangt het design met dubbele buizen van het vorige model. De grotere zuiger verzekert een uitstekende veerwerking en een betere temperatuurregeling. Er is een 5-voudig instelbare veervoorspanning en de schokbreker is bevestigd op een stalen box-frame swingarm met eindstukken in geperst metaal. Eindoverbrenging gebeurt via een 520 verzegelde ketting. De lichte aluminium 17-inch gegoten velgen hebben Y-vormige holle spaken. De breedte van het voorwiel bedraagt 3,5 inch met daarop een 102/70-17 band. Achteraan is de velg 4,5 inch breed en er is een 160/60-17 band. Vooraan is er een 320 mm wave-type remschijf bediend door een dubbele zuigerklauw, achteraan is er een 240 mm schijf bediend door een enkele zuigerklauw. ABS is standaard.

De nieuwe CBR500R zal beschikbaar zijn in drie kleuren:
Matt Axis Grey Metallic
Grand Prix Red
Pearl Metalloid White

 

Motorblok
Architectuur van de levendige twin weerspiegelt die van de CBR1000RR
Opnieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming zorgen voor 4% meer vermogen en koppel in het middengebied
Sportief geluid door nieuwe demper met dubbele uitlaatkanalen
Assist/slipper koppeling maakt op- en terugschakelen gemakkelijker en beter controleerbaar

De A2-rijbewijs vriendelijke 8-kleps vloeistof gekoelde paralleltwin biedt een goede balans tussen fysieke afmetingen en vlot beschikbaar vermogen met een energiek karakter waardoor het blok gretig in de toeren klimt. Tot aan de rode zone.

Met al heel wat kracht onderin beschikbaar, was het doel voor 2019 om een nog betere acceleratie te ontwikkelen dankzij een boost in het vermogen en het koppel onderin en in het middengebied, met name tussen 3.000 en 7.000 tpm. De 4% toename in kracht en vermogen komt er door een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming. De sluitingstijd is verhoogd met 5° en kleplift werd verhoogd van 0,3 mm tot 7,8 mm.

De PGM-FI injectie wordt gevoed door een vrij rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De accu is nu verder van de achterzijde van de airbox verwijderd (44,1 ipv 13,4 mm) zodat er een betere luchtstroom mogelijk is. De demper heeft nu twee uitlaatkanalen waardoor er een sportiever geluid geproduceerd wordt. Het topvermogen van 35 kW wordt bereikt bij 8.500 tpm, met 43 Nm koppel bij 7.000 tpm.

Boring x slag bedraagt 67 x 66,8 mm en de krukas pinnen zijn op 180° gefaseerd met een primaire balans achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt. Het mechanisch geluid is tot een minimum beperkt. Het contragewicht is licht gehouden zodat er een lage inertie is waardoor het motorblok vrij kan accelereren.

Het motorblok is een dragend deel van het frame en is bevestigd via vier punten op de cilinderkop. Binnenin die cilinderkop zijn er rocker armen voor de klepbediening en shim-type klepafstelling zorgt ervoor dat er een lagere klepveerspanning kan gebruikt worden en een lagere wrijving.

De stille (SV) nokkenasketting onderging een Vanadium behandeling waardoor ook hier de wrijving verminderd wordt en er een betere bescherming is tegen het gebruik. De inlaat klepdiameter is 26.0 mm met een uitlaatdiameter van 21,5 mm.

Om het zuigergeluid te beperken bij hoge toerentallen, is de zuigervorm gebaseerd op die van de CBR1000RR. Door een sliertprofiel te gebruiken op de zuigerrand wordt de wrijving verder beperkt en het contactoppervlak vergroot (er zijn openingen waardoor de olie kan stromen voor een betere smering).

De ‘driehoekige’ opstelling van de krukas, hoofdas en balans as lijkt sterk op die van Honda’s populaire CBR1000RR blokken. Veel van de inwendige structuur is dan ook direct overgenomen van de Fireblade.

De carters hebben dunne wanden met een design dat pompverlies compenseert dat kan optreden bij een 180° ontstekingsinterval. Met dezelfde structuur als die van de CBR1000RR heeft de oliepomp verbeterde prestaties en een lagere wrijving. Een deep sump structuur beperkt oliebeweging bij hevig remmen en onder hellingshoek. Het olievolume bedraagt 3,2 liter.

De zes versnellingsbak heeft een vergelijkbare structuur met die van de RR-neef en maakt gebruik van dezelfde schakelstructuur. Voor 2019 is er een assist/slipper koppeling die opschakelen gemakkelijker maakt en terugschakelen beter controleerbaar.

 Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod van originele Honda accessoires beschikbaar voor de nieuwe CBR500R, waaronder;
35 liter Topkoffer
Bagagerek
Tank tas
Zij tassen
Verhoogd windscherm
Verwarmde handvatten
12V contactpunt
Buddyseat cover
Wiel striping
Tank pad

MOTOR  
Motortype Vloeistof gekoelde parallel twin 
Inhoud 471 cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 67 x 66,8 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 47,6pk (35kW) @ 8.500 tpm
Max. Koppel 43Nm @ 6.500 tpm
Olie capaciteit 3,2 liter
BRANDSTOF SYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 17,1 liter
Verbruik 1 liter per 29,4 km – 3,4 liter per 100 km
ELECTRONICA  
Accu 12V – 7,4AH
ACG Output 25A @2.000 tpm
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling
Transmissie  6 versnellingen 
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Stalen buizenframe
Afmetingen (L x B x H) 2.080 x 755 x 1.145 mm
Wielbasis 1.410 mm
Balhoofdhoek 25,5⁰
Naloop 102 mm
Zadelhoogte 785 mm
Grondspeling 130 mm
Rijklaargewicht 192 kg 
VERING  
Type voor 41mm telescopische vork, 120mm veerweg en instelbare veervoorspanning 
Type achter Pro-Link Mono-shock met 5-voudig instelbare veervoorspanning en vierkante stalen buizen Swingarm
WIELEN  
Voorband 120 / 70ZR - 17 M/C 
Achterband 160 / 60ZR - 17 M/C
Velgen voor 17 inch, aluminium spaakvelgen MT3,5
Velgen achter 17 inch, aluminium spaakvelgen MT4,5
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 320mm enkele remschijf met 2-zuiger remklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
ELEKTRONICA  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller (bar), dubbele trip meters, digitale weergave van benzine niveau en verbruik, klok en digitale versnellingsindicator 
Beveiliging HISS (Honda Intelligent Security System)
Koplamp Stadslicht: 13W / Groot licht: 12,8W


Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form