Alles over de nieuwe 2019 BMW R1250GS en R1250GT

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot. De tweecilinder boxer in de BMW Motorrad GS en RT modellen is al meer dan 35 jaar onderscheidend, krachtig en betrouwbaar. BMW Motorrad maakt meer dan 25 jaar gebruik van 4-kleps technologie gecombineerd met elektronische brandstofinjectie en closed-loop katalysator convertertechnologie teneinde zo krachtig en efficiënt mogelijke vermogens- en koppelafgiftes te realiseren. 

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot. De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT staan eind 2018 in de BMW Motorrad showrooms met consumentenprijzen vanaf respectievelijk € 19.794,- en € 21.434,-. Uiteraard zijn beide voorzien van 3 jaar garantie.

2019 BMW R1250GS R1250RT

Technologie 
De nieuwe boxermotor met een grotere motorinhoud van 1.254 cc (voorheen: 1.170 cc) biedt 100 kW (136 pk) bij 7.750 toeren en 143 Nm bij 6.250 toeren (voorheen: 92 kW (125 pk) bij 7.750 toeren en 125 Nm bij 6.500 toeren). De boring-slagverhouding is 102,5:76 mm (voorheen: 101:73 mm). Procentueel is de motorinhoud met 7% gestegen, het koppel met 14% en het vermogen met 9% in vergelijking met zijn voorganger. Hiermee is het de sterkste boxermotor van BMW Motorrad in serieproductie. Dankzij precisiekoeling bereikt de koelvloeistof de onderdelen die het meest onderhevig zijn aan hitte: de twee cilinderkoppen en overige cilinderonderdelen. De warmte verdwijnt via de twee radiatoren aan weerszijden van de motorfiets.

De verder ontwikkelde boxer met nieuwe BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler en verfijnd rijgedrag. BMW ShiftCam maakt het mogelijk de kleptiming- en hoogte te variëren aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft twee nokken per klep die hierdoor deels (voor minder brandstofverbruik) en volledig (voor meer vermogen) open kan. Bovendien zijn de inlaatnokkenassen zo ontworpen dat de twee inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar kunnen openen. De hierdoor verbeterde werveling van het nieuwe inkomende mengsel maakt zodoende een effectievere verbranding mogelijk. BMW Motorrad neemt BMW ShiftCam voor het eerst in serieproductie. De nieuwe boxermotor is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar produceert ook een mooier geluid. Verder beleeft de bestuurder meer rijplezier aan de toegenomen trekkracht. Tussen de 2.000 en 8.250 toeren bedraagt het beschikbare koppel 110 Nm. Dat neemt zelfs toe naar 120 Nm wanneer tussen het blok tussen de 3.500 en 7.500 toeren draait.

Een geluidsarmere getande ketting (voorheen: rollenketting) is nu verantwoordelijk voor de nokkenasaandrijving. De positionering van de vier kleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbrandingskamer: de klephoek is 8 graden aan de inlaatzijde en 10 graden aan de uitlaatzijde. De diameter van de inlaatkleppen bedraagt 40 mm, terwijl die van de uitlaatkleppen op 34 mm uitkomt. Verder krijgen de zuigers koeling door opspattende olie. Het smeringssysteem is voorzien van een variabele olietoevoer dankzij de bewegende zuiger aan de inlaatzijde van het oliecarter. De olietoevoer is onder alle rijomstandigheden geoptimaliseerd.

In tegenstelling tot hun voorgangers zijn de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT voorzien van klopsensoren waardoor het gebruik van brandstoffen met een lager octaangetal dan RON 95 ook mogelijk is. Verder monteert BMW Motorrad een nieuwe digitale motorregeling: BMS-O. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte afmetingen en een laag gewicht. De verneveling van de brandstof wordt uitgevoerd door een elektronisch brandstofinjectiesysteem via gasklephuizen met een openingsbreedte van 52 mm. De injectie vindt plaats middels nieuwe BMW twin-jet injectiekleppen die een gunstige invloed hebben op verfijning en emissies.

De versnellingsbak en koppeling zijn geïntegreerd in het motorhuis van de nieuwe boxermotor. Dit samengestelde deel neemt minder ruimte in, is lichter en torsiestijver. Het schakelgedrag van de 6-traps versnellingsbak is verbeterd door toepassing van de meervoudige lamellenkoppeling met acht platen. De koppeling is uitgerust met een anti-springmechanisme. BMW Motorrad richt zich hiermee op de motorrijders met sportieve ambities.

Het nieuwe en volledig uit roestvrijstaal opgetrokken uitlaatsysteem is afgestemd op het hoge vermogen en koppel in combinatie met BMW ShiftCam technologie. Het compleet nieuw vormgegeven uitlaatspruitstuk komt tegemoet aan de huidige uitlaatnormen en is tegelijkertijd al voorbereid op toekomstige eisen.

De standaarduitrusting van de nieuwe modellen R 1250 GS en BMW R 1250 RT omvat de keuze uit twee rijmodi die passen bij de individuele voorkeuren van de rijder. Automotic Stabililty Control (ASC) zorgt voor de best mogelijke tractie. Het eveneens standaard aanwezige Hill Start Control (HSC) maakt vlot wegrijden op hellingen zeer eenvoudig.

Rijmodi Pro (met extra rijmodi Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro) en de nieuwe Dynamic Brake Assistant (DBC) zijns optioneel te bestellen. Voor de BMW R 1250 GS maken bovendien Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro deel uit van de
Rijmodi Pro. Dynamic Traction Control (DTC) stelt de berijder in staat efficiënter en veiliger te accelereren, ook in bochten. Hier functioneert ook ABS Pro en biedt zodoende nog meer veiligheid bij het remmen. ABS Pro maakt onderdeel uit van het optioneel te verkrijgen Rijmodi Pro op de BMW R 1250 GS en wordt standaard geleverd op de BMW R 1250 RT.

Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt bij remmen, ook in moeilijke situaties, meer veiligheid. Het koppel wordt gedurende een remactie gereduceerd, zodat het achterste wiel optimaal kan profiteren van de remkracht. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een kortere remweg.

Het nieuwe optioneel te bestellen Hill Start Control Pro gaat verder dan bijvoorbeeld Hill Start Control dankzij de Auto HSC functie. Hiermee kan de rem dusdanig naar wens worden ingesteld dat die bij een helling steiler dan 5% automatisch wordt geactiveerd bij stilstand.

De optionele elektronisch geregelde vering Dynamic ESA “Next Generation” met volautomatische belastingcompensatie en demping die zich aanpast aan de rijsituatie is er nu ook voor de BMW R 1250 RT. Bovendien is er een automatische compensatie voor elk type belading. De motor profiteert zodoende van een optimaal dempingcomfort en een stabiel rijgedrag.

Dynamic ESA “Next Generation” is standaard ingesteld op de Road dempingkarakteristieken die horen bij de standaardinstellingen van de rijmodi Rain, Road en Dynamic. Met een druk op de knop (op het stuur) kan de berijder eenvoudig wisselen naar de sportievere en straffer afgestelde dempingkarakteristieken van Dynamic. De optioneel verkrijgbare rijmodi Enduro en Enduro Pro op de BMW R 1250 GS zijn meer berekend op losse ondergronden.

De optioneel verkrijgbare Rijwielgedeelte Sport maakt het voor de BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP mogelijk om ambitieuzer off-road te gaan dan voorheen. De hardere ophanging, langere veerpoten en dus langere veerweg leiden tot verbetering van de rijstabiliteit bij off-road gebruik.

De koper van de BMW R 1250 RT heeft de keuze uit drie verschillende zadelhoogtes: 805/825 mm, 760/780 mm en 830/850 mm. Hiermee is een hoogteverschil van 90 mm tussen het laagste en hoogste zadel afgedekt. Alle drie kunnen worden voorzien van buddyseatverwarming. Voor de BMW R 1250 GS zijn meerdere zithoogtes beschikbaar.

LED-koplampen maken onderdeel uit van de standaarduitrusting op beide modellen, terwijl LED-dagrijverlichting optioneel te verkrijgen is.

De nieuwe BMW R 1250 GS is qua connectiviteit standaard uitgerust met een 6,5-inch full-colour TFT-display. Samen met de eveneens standaard BMW Motorrad Multi-Controller heeft de bestuurder snel en eenvoudig toegang tot alle connectiviteitsfuncties. De BMW R 1250 RT is uitgerust met een 5,7-inch TFT-kleurendisplay aangevuld met een analoge snelheidsmeter en toerenteller.

Intelligent Emergency Call is optioneel verkrijgbaar voor beide modellen en schakelt direct hulp in bij een ongeluk of noodsituatie.

Ontwerp en kleuren
De nieuwe BMW R 1250 GS wordt in de basis aangeboden met twee nieuwe metallic lakken: Black storm metallic en Cosmic blue metallic. Een mooie combinatie met de matgrijze Granite Grey wielen. De remklauwen en het achterframe zijn zwart, terwijl het basisframe, stuur en de aandrijflijn in zilver zijn gespoten. Het bagagerek is mat aluminium wit, de trim holder is uitgevoerd in Nürburg Silver. De voorvork is in goudkleur uitgevoerd. De aanduiding ShiftCam vinden we terug op zowel de cilinderkoppen als het uitlaatspruitstuk.

BMW Motorrad biedt verder de Stijlvarianten Exclusive en HP aan. De BMW R 1250 GS Exclusive met de nieuwe kleurcombinatie Black storm metallic/Night black matt is voorzien van een aandrijflijn in matzwart gecombineerd met het basisframe in de metallic matgrijze kleur Agate Grey. Het achterframe en stuur zijn zwart, net zoals de trim holder en het bagagerek. De agressieve uitstraling wordt verder benadrukt door zwarte Night Eagle wielen en ook de voorvork die in zwart is uitgevoerd.

De BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP benadrukt zijn off-road karakter door een passend kleurthema: Light White/ Racing Blue metallic/ Racing Red. De witte kleur vinden we onder meer terug op het basisframe, terwijl de centrale benzinetankdeksel in blauw is uitgevoerd. Het stoere karakter wordt verder in zwart doorgevoerd op de krachtbron, voorvork, wielen en framebeschermer. Bovendien zijn het stuur, trim holders vóór en bagagerek in zwart uitgevoerd. De gouden remklauwen contrasteren mooi bij het veel toegepaste zwart. De radiator is, gezien zijn off-road ambities, voorzien van beschermer.

De nieuwe BMW R 1250 RT, dé toermotor van BMW Motorrad, is in drie kleuren en twee Stijlvarianten te bestellen. In vergelijking tot zijn voorganger is de motorspoiler opnieuw ontworpen en is er een voorspoiler toegevoegd. Alpine White is een basiskleur, optionele kleuren zijn Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling storm metallic. Op de cilinderkoppen staat het ShiftCam-opschrift als verwijzing naar de nieuwe motorgeneratie.

De twee Stijlvarianten bestaan uit Sport en Elegance. BMW Motorrad voert de BMW R 1250 RT Sport uit in de kleurcombinatie Mars Red metallic/ Slate Dark metallic (mat) uit. Het windscherm is bij deze sportieve uitvoering kleiner uitgevoerd, maar kan desgewenst ook van het originele en grotere windscherm voorzien worden. De krachtige uitstraling wordt benadrukt door de wielen in matgrijs Asphalt Grey metallic, terwijl de aandrijflijn in zwart is uitgevoerd. De contrasterende matzwarte kleur Slate Dark is onder meer terug te vinden op de centrale brandstoftankdeksel. De gouden remklauwen onderstrepen het sportieve karakter van de BMW R 1250 RT.

Het model 1250 RT Elegance benadrukt het elegante voorkomen door de metallic kleur Carbon Black. De wielen zijn uitgevoerd in Silver metallic en de aandrijflijn in Aluminium Silver. Verder zien we zowel matgrijze als chromen accenten. De motorspoiler is voorzien van matzwart Night Black, terwijl de voorspoiler de bodykleur meekrijgt. Ook de Elegance uitvoering wordt uitgerust met gouden remklauwen.

Technische gegevens 2019 BMW R1250GS

Type motor Lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 bovenliggende nokkenassen, balansas, variabel motortiming-systeem: BMW ShiftCam
Boring x slag 102,5 mm x 76 mm 
Cilinderinhoud 1.254 ccm 
Vermogen 100 kW (136 pk) bij 7.750 t/min 
Koppel 143 Nm bij 6.250 t/min 
Compressieverhouding 12,5 : 1
Mengselvorming / motormanagement Elektronische inspuiting
Uitlaatgasreiniging Geregelde 3-wegkatalysator, Euro 4-emissienorm
Prestaties / verbruik  
Topsnelheid Meer dan 200 km/h
Verbruik per 100 km conform WMTC 4,75 l
CO2 emissie conform WMTC 110 g/km
Brandstof Euro loodvrij 95 (RON), door optimaal motormanagement geschikt te maken voor 91 tot 98 (RON) 
Elektrische installatie Drie-fasen 510 W (nominaal) 
Accu 12 V / 11.8 Ah, onderhoudsvrij
Aandrijving  
Koppeling Meervoudige natte plaatkoppeling, hydraulisch bediend
Transmissie Constant mesh 6-versnellingsbak met schuine vertanding
Secundaire overbrenging Cardan
Rijwielgedeelte / remmen  
Frame 2-delig, voor- en aangeschroefd achterframe met meedragende motor/transmissie
Voorwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 37 mm, centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering Enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen, veervoorspanning hydraulisch traploos instelbaar (handmatig), uitgaande demping traploos instelbaar (handmatig)
Veerweg voor / achter 190 mm / 200 mm 
Wielbasis 1.525 mm
Naloop 99,6 mm
Balhoofdhoek 64,5°
Velgen Gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,00 x 19"
Velgmaat, achter 4,50 x 17"
Bandenmaat, voor 120/70 R 19
Bandenmaat, achter 170/60 R 17
Remmen, voor Zwevende dubbele remschijven, diameter 305 mm, 4-zuiger radiale remklauwen 
Remmen, achter Vaste enkele remschijf, diameter 276 mm, zwevende 2-zuiger remklauw
ABS BMW Motorrad Integral ABS (deel-integraal), uitschakelbaar
Afmetingen / gewicht  
Zithoogte, onbeladen 850 / 870 mm (verlagingset: 800 / 820 mm)
Binnenbeencurve, onbeladen 1.870 / 1.910 mm (verlagingset: 1.750 / 1.790 mm)
Tankinhoud 20 l
waarvan reserve ca. 4 l 
Lengte inclusief spatbord 2.207 mm
Hoogte inclusief windscherm 1.430 mm
Breedte inclusief spiegels 952,5 mm
Onbeladen, rijklaargewicht 249 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 465 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 216 kg
Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga