Husqvarna - Eenvoud in Beweging

 

Alles over de 2018 Honda PCX125 motorscooter

Honda heeft zijn populaire PCX125 scooter voor 2018 een complete make-over gegeven. Met een nieuw en natuurlijk ontwerp, afgewisseld met de bekende, vloeiende PCX lijnen. Daarnaast heeft de nieuwe PCX125 een compleet nieuw stalenbuizen dubbel wiegframe, nieuwe banden en velgen met verbeterde achtervering en ABS. Verder is het motorblok aangepast op meer topvermogen met een verbeterd verbruik. De PCX125 is één van de ‘stille’ verkoop toppers in de Honda tweewieler line-up, met meer dan 140.000 verkochte units op de teller binnen heel Europa, sinds de introductie in 2010. De PCX125 heeft zijn succes te danken aan de formule waar Honda vele jaren ervaring mee heeft en die ze ook continue heeft door kunnen ontwikkelen; een sterk en modern design dat perfect past bij de elegante en stijlbewuste ‘city lifestyle’ met tegelijkertijd ook compacte afmetingen waardoor hij makkelijk door druk stadsverkeer te sturen en eenvoudig te parkeren is. De rijhouding ‘in’ de scooter, met nog steeds een ruime opbergruimte onder het zadel (integraal helm past met gemak) en een goede kwalitatieve afwerking rondom, zorgt voor het niveau ‘X’ op het gebied van Persoonlijk Comfort – wat meteen ook de naam PCX verklaart. Laten we bovendien de uitstekende prijs-kwaliteit verhouding niet vergeten, zowel bij aankoop als in bezit/onderhoud. Ook dit heeft bijgedragen aan de populariteit van de Honda PCX125.

Bij de introductie in 2010 was de PCX125 de eerste tweewieler in Europa met de ‘Start-Stop’ technologie. Twee jaar later was het de eerste scooter in Europa die Honda’s ultra-efficiente eSP (enhanced Smart Power) motorblok gebruikte. Vervolgens in 2016 werd de PCX125 EURO4 goedgekeurd en nu voor 2018, opnieuw vooroplopend in deze competitieve markt, krijgt de PCX125 een volledige make-over met onder andere een compleet nieuw frame en meer vermogen.

De opvallende looks zijn altijd al één van de aantrekkingspunten voor de PCX125 geweest. Voor 2018 is deze look nog verder verbeterd. De natuurlijke omtrek en subtiele lijnen zorgen voor een nog sterkere en zeer herkenbare vloeiende styling. Vanuit esthetisch oogpunt, maar zeker ook met een praktische kant. Zo heeft de rijder meer bewegingsvrijheid, is de opbergruimte onder het zadel vergroot en past het nieuwe LCD dashboard perfect bij de LED kop- en achterlamp. Het nieuwe stalenbuizen dubbele wiegframe draagt bij aan het stadsgebruik en de wendbaarheid van de PCX125 terwijl het de handling verbetert. De nieuwe velgen besparen gewicht en zijn uitgerust met grotere banden. De vering is aangepast naar drievoudige torsie-vering met een langere veerweg. Dankzij een aangepaste luchtfilterbehuizing, in- en uitlaat zorgt het motorblok voor meer vermogen, zonder in te leveren in het lage toerenbereik. Daarnaast is het motorblok zuiniger geworden.

Kerneigenschappen

Uitrusting & Styling
 Nieuwe natuurlijke lijnen bijpassend aan de herkenbare vloeiende PCX styling
 Sterke uiterlijke kenmerken met LED verlichting
 Nieuw slim en makkelijk af te lezen LCD dashboard
Eén van meest herkenbare kenmerken in styling van de PCX125 is altijd al het kuipwerk geweest. Met sterke lijnen en een opvallende kleurstelling, die als een geheel vloeiend van voor naar achter doorlopen. Bijpassend aan deze styling mix van van sterke lijnen en zachtere rondingen zijn design details van bijvoorbeeld de carterbeschermer en luchtfilterdeksel. Zo is de een afgewerkt in metallic silver, om het sterke en betrouwbare blok te benadrukken. En de ander met een zwart deksel waarin het luchtfilter is weggewerkt. Ook van voren oogt de nieuwe PCX125 erg sterk; met nieuwe LED koplampen en messcherpe dunne stadslichten die lichtelijk schuin naar boven afgesteld staan en LED richtingaanwijzers die de buitenste hoeken opvullen. Dit nieuwe ‘gezicht’ van de PCX125 verandert subtiel wanneer er van klein- naar grootlicht gewisseld wordt. Het dunne LED achter- / knipperlicht is nog steeds in 2 stukken verdeeld, maar groter gemaakt zodat je nog beter zichtbaar bent. De zichtbaarheid voor de rijder is ook verbeterd. Met een nieuw en duidelijk af te lezen LCD dashboard waarop alle informatie overzichtelijk en beknopt is weergegeven; snelheidsmeter, kilometerteller, tripmeter, brandstofmeter, gemiddeld verbruik en de start-stop indicator. Het dashboard wordt omringt met zwart/chromen details rondom de handvatten en een tapstoelopend stuur. In het linker opbergvak past makkelijk een flesje water en het vak is eenvoudig te openen voor de rijder. In dit opbergvak zit ook de 12V aansluiting. 
De zadelhoogte van de nieuwe PCX125 is met 4mm vergroot naar 764mm, maar nog steeds goed te rijden met een zithoogte (tot de treeplank) van 540mm. Door het nieuwe kuipwerk is er meer ruimte naar voren, zo ook voor de treeplanken en dus de benen. Zowel het zadel als de tankdop kunnen geopend worden door een drukknop, waarbij het zadel een geveerd scharnier heeft waardoor het open blijft staan. Het contactslot heeft een afsluiting voor extra veiligheid.
Onder het zadel is de opbergruimte vergroot met 1 liter naar een totaal van 28 liter, waarbij de breedte van de PCX125 gelijkgebleven is en er voldoende opbergruimte is voor een integraalhelm.

De 2018 PCX125 zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1) Pearl Cool White
2) Pearl Nightstar Black
3) Matt Carbonium Grey Metallic
4) Pearl Splendor Red

Chassis
 Compleet nieuw stalenbuizen wiegframe
 Achtervering meer naar achteren geplaatst en nieuwe veren + langere veerweg
 Lichtere spaakvelgen (8 spaken vervangen het 5 spaken ontwerp).
 Grotere banden voor betere handling en verbruik
De 2018 PCX125 heeft een compleet nieuw frame. Het stalen ‘underbone’ frame van de vorige versie is vervangen door een stalen dubbel wiegframe. Het nieuwe frame draagt bij aan de handling en prestaties van de machine, zonder in te leveren aan de wendbaarheid in druk stadsverkeer, gebruiksvriendelijkheid en de relaxte rijhouding; alles waar de PCX125 al om bekend staat. Verder is, voor het eerst op een Honda scooter, de stalen draagstructuur voor het kuipwerk vervangen door plastic. Dit samen met het nieuwe frame zorgt voor een gewichtsbesparing van maar liefst 2,4 kg. 
De wielbasis is met 2mm verkort naar 1.313 mm waarbij het stuurgedrag hetzelfde is gebleven met een balhoofdhoek van 27o en 86mm naloop. Het rijklaargewicht is 130 kg.
Zowel het voor- als achterwiel zijn lichter en hebben dunnere spaakvelgen (8 spaken ipv 5). Het voorwiel gebruikt een holle naaf en weegt 7% minder (= - 0,2kg) terwijl het aan het achterwiel 11% (= - 0,5kg) bespaard is. De banden zijn vergroot naar 14 inch 100/80 voor en een 120/70 band achter. Samen zorgen zij voor een lichtere handling en beter verbruik.
De 31mm voorvorken met 89mm veerweg zijn ongewijzigd, maar de achtervering is meer naar de achterkant van de scooter geplaatst en heeft nu drievoudige (ipv dubbele) veren. De rit is altijd soepel of het nu door druk stadverkeer met vele drempels is of juist uit de stad. 
De stopkracht op de PCX125 wordt geleverd door de 220mm remschijf met 2-zuiger remklauw voor en de 130mm trommelrem achter. Het enkelvoudige ABS systeem werkt alleen op de voorrem.

Motorblok
 Meer topvermogen zonder in te leveren in het lage toerengebied
 Nieuw in- en uitlaat ontwerp met winst in het hoge toerenbereik
 Verbeterd verbruik naar 1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km (met meer dan 400km bereik)
Het SOHC vloeistofgekoelde 2-kleppen 125cc ‘enhanced Smart Power’ (eSP) motorblok geeft de PCX125 compacte maar zeer bruikbare prestaties. Het doel op dit punt in de ontwikkelingsfase was meer vermogen bij hogere toeren zonder in te leveren op het lage toerengebied, zodat met name de prestaties op hoge snelheid zouden verbeteren. Voor de nieuwe PCX125 is het topvermogen met 0,3kW naar 8,99kW (12pk) gestegen bij 8.500 tpm en het maximale koppel is 11,8Nm bij 5.000 tpm.
Om deze winst te behalen is de luchtfilterbehuizing met 1 liter vergroot (wat mogelijk is door de herpositionering van de achtervering). De inlaat is aan de linkerkant geplaatst en de locatie en het profiel van de interne onderdelen zijn aangepast om de beste mogelijke ‘route’ van de luchtstroom mogelijk te maken. Ook het gasklephuis is met 2mm vergroot naar een diameter van 26mm, zodat ook daar meer lucht de verbrandingskamer kan bereiken. Verder is de uitlaat intern aangepast, onder andere met een 3-voudige catalysator, om ook hier de stromingen te verbeteren.
De compacte radiator (welke geïntegreerd is aan de buitenkant van de rechter carter) heeft een nieuw design met grotere inhoud bij de twee uitlaatpoorten, waardoor ook de stroming van warme lucht verbeterd is. Deze aanpassing zorgt voor een kleinere ventilator (7mm kleiner naar een diameter van 125mm met aangepaste bladen) die voldoende koeling geeft. Dus zonder dat een grotere radiator nodig is, om de extra warmte die vrijkomt bij het genereren van het toegenomen vermogen te verwerken.
Ook zijn de linker carter en de aandrijfpoelie van de V-Matic (continue variabele transmissie) opnieuw ontworpen. Beide zijn nu groter en hebben een aangepast profiel, waardoor de verhoudingen van de versnellingsbakratio’s vergoot zijn. Door deze verbetering is de acceleratie in het lage toerenbereik behouden en levert hij een lineair en sterke acceleratie in het midden en hoge toerengebied. Het zorgt tevens voor minder frictie op de riem en een verbeterd verbruik van 1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km (zonder Start-Stop in WMTC modus). Wat weer zorgt voor een bereik van meer dan 400 km, dankzij de 8 liter benzinetank.
Het Start-Stop systeem zorgt er voor dat het motorblok afslaat na 3 seconden zonder gebruik en automatische her-start zodra je de gashendel omdraait. Dit gebeurt onopvallend dankzij de ACG starter en het ‘Swing Back’ system. Dit systeem zorgt ervoor dat wanneer de motor afslaat hij steeds in de inlaattakt staat om zo weinig mogelijk weerstand te bieden tijdens de startfase. Het start-stop system heeft tevens de functie om de laadtoestand van de accu ‘te lezen’ en zal zichzelf uitschakelen om te voorkomen dat de accu te snel leeg zou lopen. De accu zelf is een grote, long-life YTZ8V unit.
De elektrisch aangestuurde, borstelloze ACG starter is geïntregreerd en rechtstreeks op het einde van de krukas geplaatst. Hij dient tegelijkertijd als startmotor en dynamo. Hij stuurt het motorblok rechtstreeks aan, waardoor elk geluid van de aangrijpende tandwielen tijdens de startfase geëlimineerd wordt.
De lay-out, welke rondom vele (lage-frictie) technologieën gebouwd is, levert een grote bijdrage aan het verbruik en de prestaties van het motorblok. De off-set cilinder vermindert de frictie die veroorzaakt wordt door het contact tussen de zuiger en de cilinderwand en brengt de verbrandingsenergie zeer efficiënt direct naar de krukas. Een compacte verbrandingskamer en geoptimaliseerde ontstekings timing gaan samen met voldoende koeling van de verbrandingskamer het ‘kloppen’ tegen. Boring x slag is 52,4 x 57,9mm met een compressie verhouding van 11:1.

Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod aan accessoires beschikbaar voor de nieuwe PCX125, waaronder:
 Windscherm
 35 liter Topkoffer kit
 U-slot
 Verwarmde handvatten
 Beschermhoes voor buiten

Technische specificaties

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt, 2 kleppen mono-cilinder
Inhoud 125cc
Boring x Slag 52,4 x 57,9 mm
Compressie verhouding 11:01
Max. Vermogen 12pk (9kW) / 8.500 tpm
Max. Koppel 11,8Nm / 5.000 tpm
Olie reservoir  0,9 liter 
BRANDSTOF SYSTEEM  
Brandstof systeem PGM-FI
Tankinhoud 8 liter
Verbruik 1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km  (WMTC modus, zonder Start-Stop)
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accu  12V-7AH
ACG output 255W
AANDRIJVING  
Koppeling  Droge, automatische centrifugaal koppeling
Transmissie  V-riem
Finale overbrenging 10,65
FRAME  
Type Stalen buizen wiegframe
Afmetingen (L x B x H) 1.923 x 745 x 1.107 mm
Wielbasis 1.313 mm
Balhoofdhoek 27⁰ 
Naloop 86 mm
Zadelhoogte 764 mm
Grondspeling 137 mm
Rijklaargewicht 130 kg 
VERING  
Type voor 31 mm telescopische voorvork, 89 mm veerweg
Type achter Dubbele vering met aluminium swingarm, 84 mm veerweg
WIELEN  
Voorband 100/80 14M/C (48P)
Achterband 120/70 14M/C (61P)
Velgen voor Aluminium spaakvelgen (8)
Velgen achter Aluminium spaakvelgen (8)
REMMEN  
Type voor 220 mm enkele remschijf met 2-zuiger remklauw en gecominbeerd ABS systeem
Type achter 130 mm trommelrem

Honda PCX125 2018 motorscooter

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga

Revit Nieuwsmotor mei