NL InternationaleKampagne motiv 1 820x100

Alles over de nieuwe 2018 Triumph Motorcycles Speed Triple

Agressief, wendbaar en doelgericht; de legendarische Triumph Speed Triple creëerde in 1994 de Performance Naked-categorie en was daarmee de basis voor de benaming 'factory streetfighter'. De nieuwste generatie van het iconische Triumph-model bouwt voort op de Speed Triple’s perfecte balans tussen vermogen, handelbaarheid en inzetgebied, terwijl dit de meest geavanceerde en krachtige Speed Triple ooit is. De nieuwe S- en RS-modellen zijn op alle mogelijke manieren verbeterd, waarbij de RS het hoogste uitrustingsniveau ooit heeft, zoals dat hoort bij de RS-typeaanduiding en historische achtergrond. 

Nog steeds de perfecte balans. Nog steeds de èchte hooligan. 
De nieuwe Speed Triple RS zal eind april uitgeleverd worden aan de Triumph dealer, gevolgd door de S in mei. Zoals in een eerder persbericht aangegeven hoeven fans van de Speed Triple niet te wachten op de Motorbeurs, daar Triumph daar niet aanwezig zal zijn, maar kunnen zij beide varianten bij de Nederlandse Triumph dealers bewonderen tijdens de Triumph Road Show in februari.

• De krachtigste en snelste Speed Triple ooit, die nog mooier klinkt
o Belangrijke doorontwikkelingen aan de 1050 cc driecilinder, met 105 nieuwe motoronderdelen
o Meer vermogen (150 pk) en meer koppel (117 Nm)
o Makkelijker toeren draaien, zorgt voor meer “Triple karakter”
o Nieuwe free-flowing uitlaatdemper met verbeterd uitlaatgeluid
o Arrow sportieve uitlaatdempers standaard op Speed Triple RS

• De slimste en technologisch meest geavanceerde Speed Triple ooit
o 5" full-color TFT-dashboard met vijf rider-modes
o Innovatieve “switchcube” schakelaars met ingebouwde LED-verlichting
o Nieuwe, verbeterde Traction Control en bochten-ABS op de Speed Triple RS, op basis van een nieuw inertiemeting-unit (IMU).
o Uiterst complete uitrusting, inclusief cruise control en Daylight Running Lights (DRL)
o Keyless Start standaard op Speed Triple RS.

• De best sturende, lichtste Speed Triple ooit
o Scherper sturend, meer focus en nòg wendbaarder
o Modern aluminium twinspar-frame en unieke, enkelzijdige swingarm
o Topniveau vering/demping, Brembo-remmen en Pirelli Diablo Supercorsa-banden
o Meer comfort

• De iconische Speed Triple-uitstraling, inclusief complete uitrusting en perfecte afwerking
o Luxe afwerking en details; nieuwe high-gloss wielen en gerestylede uitlaatdempers
o Moderne nieuwe kleuren en graphics
o Lichtgewicht carbon kuipdelen
o Mat-aluminium subframe op de Speed Triple RS

De krachtigste, snelste en best klinkende Speed Triple ooit
Voor deze nieuwe generatie Speed Triple S en RS werd het driecilinder motorblok maximaal doorontwikkeld. Door geavanceerde engineering kwamen we zo tot een enorme prestatieverbetering en een substantiële gewichtsbesparing. Maar liefst 105 nieuwe motorcomponenten zorgen voor meer vermogen en koppel over het hele toerenbereik en een soepelere, meer lineaire vermogensafgifte. Het topvermogen is ten opzichte van de vorige generatie met maar liefst 7% naar 150 pk gestegen, terwijl het maximale koppel met 4% toenam tot 117 Nm. Om de prestaties te verbeteren bestaan de motorupdates onder andere uit een nieuwe, lichtere krukas, lichtere aluminium cilindervoeringen met Nikasil coating, een kleinere startmotor en een lichtere accu en dynamo. Nieuwe zuigers met een ander profiel en de nieuwe cilinderkop met geoptimaliseerde uitlaatpoorten verbeteren de gasstroom en leveren een nog hogere compressieratio, waarmee meer vermogen wordt geleverd.
Een nieuw carter verlaagt het oliepeil in de motor, vermindert de weerstand en verbetert de gewichtsverdeling. Het omgeleide oliesmeersysteem voert de motorolie nu direct door de koppakking naar de cilinderkop, waardoor externe olieleidingen kunnen worden verwijderd, wat de vormgeving van het blok verbetert en het gewicht vermindert.

Stuart Wood , Chief Engineer van Triumph Motorcycles hierover: "We hebben serieus grote veranderingen aangebracht aan het motorblok van de nieuwe Speed Triple. Het resultaat is een motor die makkelijker versnelt en meer toeren kan draaien, met een rode lijn die nu 1000 toeren hoger ligt dan bij de vorige generatie. Dit levert meer Triumph Triple-karakter, een dynamischere gasrespons en de bij een Triumph passende, onmiskenbaar donkere Triple-brul."

Een nieuwe free-flowing uitlaat met grotere katalysator en lichtere uitlaatbochten verbetert de gasstroom en prestaties in beide modellen. De gerestylede uitlaatdempers op de Speed Triple S en de standaard lichtgewicht sportieve uitlaatdempers op de RS zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de woeste grom van het Triple-motorblok, waarmee het nieuwste model de best klinkende Speed Triple-geluid ooit is. Een verbeterde versnellingsbak en slipper-koppeling zorgen voor meer comfort en dragen eraan bij om de perfecte Speed Triple-rit te maken.

De meest technologisch geavanceerde Speed Triple ooit
Beide modellen beschikken nu over het verticaal verstelbare, 5-inch TFT-kleurendashboard met optimale zichtbaarheid. Een speciale Speed Triple-animatie is geïntegreerd in de opstartcyclus van beide modellen, terwijl met verschillende thema's en stijlen de lay-out van de informatie wijzigt, automatisch gekoppeld aan de rijmodi. De nieuwe, ergonomische switchcubes op het stuur hebben verlichte knoppen, die de interactie tussen mens en machine in alle lichtomstandigheden verbeteren.
Met het geavanceerde ride-by-wire-systeem kan met variabele mappings het karakter van de motorfiets aan de rijvoorkeuren en omstandigheden worden aangepast, gekoppeld aan vijf selecteerbare rijmodi.
De nieuwe cruisecontrol is ideaal bij lange afstanden en daarom nu standaard op beide modellen, terwijl Daytime Running Lights (DLR) de zichtbaarheid van de koplampen vergroten.
Dit alles komt bovenop de zeer uitgebreide standaardtechnologie, zoals schakelbaar ABS, schakelbare Traction Control en een USB oplaadfunctie.
De nieuwe Speed Triple RS tilt de technische vooruitgang naar een heel nieuw niveau, met bochten-ABS en Traction Control om in alle omstandigheden remkracht, slip en gecontroleerd koppel te optimaliseren, waarmee zowel rechtuit-acceleratie als het nemen van bochten sterk verbeterd is. De nieuwe inertiemeter (IMU) werd hiervoor in nauwe samenwerking met Continental ontwikkeld, waarbij elke vorm van hellingshoek, pitch, rol, rotatie en acceleratie met de ideale strategie voor de veiligheidssystemen wordt beantwoord.
De Speed Triple RS beschikt ook over een nieuw keyless stuurslot en startsysteem, elektronisch geactiveerd door de vergrendelknop op de switchcube, met de optie om de keyless-functie uit te schakelen.

Lichtste en best sturende Speed Triple ooit
Met beide nieuwe Speed Triple-modellen maak je de meest actieve en opwindende motorrit ooit, met dank aan de nieuwe geavanceerde rijhulpmiddelen en Triumph’s bekendste handelsmerk; de neutrale maar zeer nauwkeurige besturing. Dit is op de RS zelfs nòg beter door de gewichtsbesparing van 3 kilo.
De nieuwe RS wordt standaard geleverd met een verstelbaar Brembo remhendel en bijpassende koppelingshendel, plus een nieuw, comfortabel zadel.
De nieuwe modellen behouden de kenmerkende, enkelzijdige swingarm en het aluminium twinspar frame van de vorige generatie, maar dan geoptimaliseerd qua flexibiliteit voor de perfecte mix van stijfheid en gevoel. De nieuwe modellen behouden ook het hoge uitrustingsniveau met Pirelli Diablo Supercorsa-banden en voorremschijven met dubbele, radiaal gemonteerde Brembo M4.34 4-zuiger monobloc remklauwen met gesplitste remblokken.

Beide modellen hebben een volledig instelbaar rijwielgedeelte; vering en demping kunnen zo optimaal worden ingesteld voor zowel de openbare weg als circuitgebruik.
• Speed Triple RS: 43 mm Öhlins NIX30 USD voorvork en Öhlins TTX36 twin-tube schokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie- en rebound-demping.
• Speed Triple S: 43 mm Showa voorvork en -achterschokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie en rebound-demping.

De iconische Speed Triple-uitstraling, qua uitvoering naar een hoge niveau gebracht

De nieuwe modellen zijn voorzien van onze nieuwe premium high-gloss (hoogglans) tienspaakwielen, die een zeer eigentijds uiterlijk hebben. Onmiddellijk herkenbaar blijft de agressieve, voorover gerichte houding waar de originele Speed Triple beroemd mee werd.

De nieuwe dubbele uitlaatdempers op de Speed Triple S hebben een grotere diameter en zijn uitgerust met aluminium hitteschilden, een zwarte demper en een slankere, roestvrijstalen eindkap. De premium uitlaatdempers van de Arrow Sports uitlaatdempers op de RS zijn opnieuw gemodelleerd van geborsteld titanium, afgewerkt met een carbon hitteschild en -eindkap en met een lager gewicht dan de standaard uitlaatdempers.

De Speed Triple RS heeft vanzelfsprekend een hoger afwerkingsniveau en een eersteklas basisuitrusting, met als meest opvallende details het lichtgewicht carbon voorspatbord, carbon radiatorkappen en nieuwe RS-logo’s. Een nieuwe, in kleur gespoten onderkuip en een met de contactsleutel verwijderbaar passagierszadel zijn standaard gemonteerd, met daarnaast het nieuwe mat-aluminium subframe, qua uiterlijk geheel in overeenstemming met het gehele Street Triple RS-design.

Beide nieuwe modellen behouden de kenmerkende Speed Triple-functies en -afwerking, zoals een gefreesde achterwielmoer, het kenmerkende koplampprofiel, flyscreen met geïntegreerde luchtinlaat, aluminium bar-endspiegels, slanke tank, smalle radiator en slank tweedelig zadelontwerp met het Triumph-logo in reliëf.

Beide modellen zijn verkrijgbaar in twee verschillende kleurencombinaties:
• Speed Triple S - Jet Black of Crystal White, beide met titanium gekleurd subframe, grafietkleurige pinstripes op de wielen, zilverkleurige zadelstiksels en grafietkleurige logo’s.
• Speed Triple RS - Crystal White of Matt Jet Black, beiden met een mat aluminium subframe, rode pinstripes op de wielen, rode stiknaden en premium RS-logo’s.

Uitgebreid accessoire-aanbod voor nog meer stijl, prestaties en bruikbaarheid
Met meer dan 50 accessoires die via de online configurator van Triumph beschikbaar zijn, kunnen motorrijders hun Speed Triple S of RS gemakkelijk met officiële accessoires naar een nog hoger niveau brengen en zo iedere Speed Triple aanpassen naar ieders persoonlijke stijl, prestaties en inzetgebied.
Onze klanten kunnen kiezen voor accessoires van het hoogste niveau op het vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid, zoals zwart geanodiseerde CNC-gefreesde remreservoirs, bewerkte wielmoeren, slanke LED-knipperlichten en lichtgewicht carbonpanelen voor de benzinetank. Voor meer praktische bruikbaarheid zijn er ook een lager zadel, frame- en vorkbeschermers, radiatorbescherming, fly-screen-spoilers, passagiershandbeugel, ruime bagagemogelijkheden en verwarmde handvatten.

Standaard uitrusting
Volledig instelbaar TFT-kleurenscherm
De Speed Triple S en RS beschikken over het geheel nieuwe, qua zichthoek instelbare, full color 5-inch TFT-dashboard waarmee de berijder volledige toegang krijgt tot de nieuwe boordcomputer. Er zijn drie verschillende schermweergavestijlen om uit te kiezen, vooraf ingesteld voor de rijmodi en daarnaast eenvoudig aan te passen, zelfs tijdens het rijden. Om ervoor te zorgen dat het scherm in alle weersomstandigheden en rijomstandigheden leesbaar is, kan elk van de drie stijlen worden geselecteerd met 'Hoog' of 'Auto' contrast. De Speed Triple RS wordt standaard geleverd met een extra set van drie aanvullende schermweergaves en een laptimer.

Nieuwe boordcomputer
Met snelheidsmeter, toerenteller, rijmodussymbool, versnellingsindicator, brandstofmeter, klok en omgevingstemperatuur voor permanente weergave. Aanvullende informatie is beschikbaar via de selecteerbare 'tray' onderaan het scherm, met twee tripmeters, gemiddeld en huidig brandstofverbruik, actieradius, rijmoduskeuze, weergavestijl, contrastinstellingen, service-informatie, koelvloeistoftemperatuur en waarschuwingen. Laptimer (alleen Speed Triple RS).

Nieuwe switchcubes met verlichte knoppen
Om door de nieuwe instrumenten te navigeren, zijn er geheel nieuwe “switchcubes” met een intuïtieve 5-weg joystickbediening, die het gebruiksgemak aanzienlijk verbeteren. Innovatieve, verlichte knoppen verbeteren de interactie met de berijder en verbeteren de controle onder alle rijomstandigheden.

Ride-by-wire
Voor een fijnere en nog preciezere gasrespons, met verbeterde aan/uit-gasklepovergang. Verschillende mappings, die in combinatie met de ABS- en Traction Control-instellingen vijf rijmodi geven.

Rijmodi
Gekoppeld aan het ride-by-wire-systeem - De configureerbare rijmodi Road, Rain, Sport en Rider kunnen op beide modellen eenvoudig via de nieuwe bediening worden geselecteerd, voor maximale controle en veiligheid tijdens verschillende rijomstandigheden. De Speed Triple RS heeft daarnaast ook een extra Track (circuit)-modus, die geavanceerde ABS- en

Traction Control-instellingen biedt.
Geoptimaliseerd bochten-ABS en Traction Controle (Speed Triple RS)
Geoptimaliseerd bochten-ABS en Traction Controle zorgen voor een optimale verdeling van remkracht, slip en koppel, waardoor zowel rechtuit rijden als bochten nemen beter gaat.

Inertiële meeteenheid (Speed Triple RS)
De nieuwe inertie-meeteenheid (IMU) is ontwikkeld in samenwerking met Continental. Deze IMU voert constante metingen uit van pitch, roll, rotatie, hellingshoek en acceleratie en reageert dan razendsnel met voor elke situatie geschikte, actieve veiligheidsvoorzieningen.

Schakelbaar ABS en Traction Control (Speed Triple S)
De rijmodi maximaliseren veiligheid en controle van de berijder en beschikken zelf over de juiste ABS- en tractiecontrole-instellingen. Alle systemen kunnen eventueel volledig kunnen worden uitgeschakeld in de zelf configureerbare Rider-modus.

Keyless Start en stuurslot (Speed Triple RS)
Het nieuwe keyless-startsysteem detecteert de nabijheid van de sleutel, waardoor een druk op de startknop volstaat. Het stuurslot werkt ook zonder sleutel en wordt elektronisch geactiveerd door de vergrendelknop op de switchcube, met een optie om de keyless-functie uit te schakelen voor nog meer veiligheid.

Cruisecontrole
Een makkelijke instelbare cruise control-functie is nu -voor het eerst op een Speed Triple- standaard voor beide nieuwe modellen, waardoor de inzetbaarheid over lange afstanden wordt verbeterd door vermoeidheid bij de bestuurder te verminderen.

Dagrijverlichting (DRL)
Ingebouwde DRL (dagrijverlichting) in de koplamp zorgt voor uitstekende zichtbaarheid en een opvallend, uniek lichtprofiel.
Bij de dealer:
De nieuwe Speed Triple RS zal vanaf eind april bij de Triumph dealer staan gevolgd door de S variant in mei.

  SPEED TRIPLE S SPEED TRIPLE RS
Engine Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Capacity 1050 cc 1050 cc
Bore/Stroke 79 x 71.4 mm 79 x 71.4 mm
Compression Ratio 12.92:1 12.92:1
Maximum Power 150 PS / 148 Bhp (110 kW) @ 10,500 rpm 150 PS / 148 Bhp (110 kW) @ 10,500 rpm
Maximum Torque 117 Nm @ 7,150 rpm 117 Nm @ 7,150 rpm
Fuel system Multipoint sequential electronic fuel injection with SAI  Multipoint sequential electronic fuel injection with SAI 
Exhaust Stainless steel 3 into 1 into 2, twin high level stainless steel silencers  Stainless steel 3 into 1 into 2, twin high level stainless steel silencers 
Final drive X ring chain X ring chain
Clutch Wet, multi-plate slip assist cltuch Wet, multi-plate slip assist cltuch
Gearbox 6-speed 6-speed
Frame Aluminium twin-spar Aluminium twin-spar
Swingarm Single-sided, aluminium alloy with eccentric chain adjuster Single-sided, aluminium alloy with eccentric chain adjuster
Front Wheel Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 3.5 in Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 3.5 in
Rear Wheel Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 6.0 in Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 6.0 in
Front Tyre 120/70 ZR17 120/70 ZR17
Rear Tyre 190/55 ZR17 190/55 ZR17
Front Suspension Showa 43 mm upside-down forks with adjustable preload, rebound and compression damping. 120 mm travel Öhlins 43 mm NIX30 upside-down forks with adjustable preload, rebound and compression damping. 120 mm travel
Rear Suspension Showa Monoshock with preload, rebound and compression damping, 130 mm rear wheel travel  Öhlins TTX36 twin tube Monoshock with preload, rebound and compression damping, 130 mm rear wheel travel
Front Brake Twin 320 mm floating discs, Brembo 4-piston 2-pad radial monobloc calipers. Switchable ABS.  Twin 320 mm floating discs, Brembo 4-piston, 2-pad monobloc radial calipers. Switchable ABS
Rear Brake Single 255 mm disc, Nissin single 2-piston sliding caliper. Switchable ABS.  Single 255 mm disc, Nissin single 2-piston sliding caliper. Switchable ABS 
Length 2,075 mm 2,075 mm
Width (Handlebars) 775 mm 775 mm
Height Without Mirrors 1,070 mm 1,070 mm
Seat Height 825 mm 825 mm
Wheelbase 1,445 mm 1,445 mm
Rake 22.9 º 22.9 º
Trail 91.3 mm 91.3 mm
Dry Weight 192 Kg 189 Kg
Fuel Tank Capacity 15.5 L 15.5 L
Fuel Consumption 5.2 l/100km 5.2 l/100km
CO2 Emissions 119.0 g/km          119.0 g/km         

2018 Triumph Speed Triple S RS

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga

Husqvarna oktober 2018 52452 pioneer 300x250