Alles over de 2018 Honda X-ADV

Honda’s X-ADV mengt de ruwe SUV-stijl met gebruiksgemak en lange veerwegen. Gekoppeld aan de sterke prestaties van een 745cc twin. Voor 2018 is de Dual Clutch Transmission (DCT) uitgebreid met een offroad G-schakelaar en het blok krijgt 2 niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC). Er is ook een 35 kW-versie voor houders van een A2 rijbewijs.

Het gebeurt niet vaak in de motorwereld dat een nieuwe manier van denken opduikt en zorgt voor een totaal nieuwe type motorfiets. Honda is echter gespecialiseerd in innovatie en zet deze traditie voort met de nieuwe X-ADV. Hoe ging dat in zijn werk? Nou, bekijk de stijl van een typische adventure motor met zijn mogelijkheden om op elke ondergrond te rijden, een rechte zithouding die goede zichtbaarheid garandeert en een bijzonder grote veelzijdigheid. Werken én spelen. Bekijk daarna de doorsnee woon-werk motorfiets. Dat kan een echte motor zijn, maar ook een scooter. In elk geval is hij gebruiksvriendelijk, wendbaar en overladen met gebruiksgemak en opbergruimte.

2018 X ADV 42

Combineer deze twee en er ontstaat iets zeer interessants. De nieuwe motor zal een ruw SUV-imago hebben. Hij zal zich helemaal thuis voelen in de stad en overladen zijn met hoogwaardige onderdelen en kenmerken die het leven in de grote stad gemakkelijker maken. Hij zal ook de kracht en het rijwielgedeelte hebben om in elke rit een avontuurlijk gevoel te stoppen. De styling werd ontwikkeld in Honda’s R&D centrum in Rome en de X-ADV is helemaal gebaseerd op ideeën van de ingenieurs. Geen enkele motorfiets die tot nog toe gebouwd werd heeft dezelfde nieuwe geest van onafhankelijkheid op twee wielen in zich. Daardoor wordt de innerlijke drang van de rijder om zich los te maken en nieuwe ervaringen op te doen, helemaal aangewakkerd. De X-ADV vat de essentie van vrijheid op twee wielen samen in een nieuw en opwindend pakket.

Dhr. Kenichi Misaki Large Project Leader (LPL) 2017 X-ADV: “Het ontwikkelingsconcept van de X-ADV was eenvoudig: ‘Ga zoveel mogelijk pret beleven!’ We wilden bovendien een motorfiets creëren die een avontuurlijke spirit in zijn standaarduitrusting heeft. We wisten ook dat de X-ADV bruikbaar moest zijn om in de stad mee te rijden en overgoten moest zijn met gebruiksvriendelijkheid en nuttige eigenschappen. Tijdens het weekend moet hij je kunnen helpen ontsnappen aan de dagelijkse sleur in een nieuwe en verfrissende stijl.”

Met zijn ruwe maar stijlvolle uiterlijk brengt de Honda X-ADV een offroad attitude naar buiten. De stoere uitstraling gaat hand in hand met gebruiksvriendelijkheid. Het frame werd ontworpen om 21 liter opbergruimte te bieden onder het zadel. De X-ADV is ook uitgerust met een vijfvoudig instelbaar windscherm, tapsgewijs toelopen stuur, Africa Twin handbeschermers, een instrumentenbord geïnspireerd op de Rally-stijl en een middenbok. Het Smart Key systeem biedt een grote gebruiksvriendelijkheid.

Lange veerwegen voor- en achteraan zorgen voor een uitstekende schokabsorptie, gesteund door een 17 inch voorwiel en 15 inch achterwiel op banden met noppenpatroon. Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen zorgen voor grote remkracht met ABS controle. Honda’s Dual Clutch Transmission is standaarduitrusting en voor de X-ADV worden lagere versnellingen gekozen voor een vlottere gasrespons in D modus. Er zijn 3 niveaus beschikbaar in S modus, met schakelpatronen die tegemoet komen aan de wensen van de sportievere rijders. Voor 2018 is er ook een G-schakelaar die de offroad prestaties verder verbetert.

Helemaal in lijn met het DCT-systeem, biedt het 745cc tweecilinderblok veel kracht onderin en in het midden. Hierdoor reageert het blok al goed van bij de laagste toeren. Het verbruik bedraagt 1 op 27,9 of 3,35 liter per 100 km (WMTC-mode) en er is nu ook de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met twee niveaus beschikbaar. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden. Ook nieuw voor 2018 is de komst van een 35 kW versie die het mogelijk maakt voor A2-rijbewijs houders om ook van de X-ADV te genieten. Deze versie kan op het juiste moment weer teruggezet worden naar een full-power versie door een Honda-dealer.

Styling en uitrusting
- De styling ziet er niet alleen stevig uit. Dat is het ook.
- Windscherm in vijf posities instelbaar
- 21 liter opbergruimte onder het zadel waar een integraalhelm in past
- AC contactpunt
- CRF450 Rally-stijl dashboard
- Alle lichten zijn LED
- Smart Key activering

De stijl van de X-ADV werd uitgetekend en verwezenlijkt door Honda’s R&D-team in Italië, met het oog op het uitdrukken van de pure Adventure Spirit. De verticale lijn van de voorkant combineert ruwe stijl met elegantie. En een karaktervolle lijn die van voor naar achter loopt verenigt het kuipwerk met de zijdeksels. Het silhouet is bewust zeer recht gemaakt met een korter bodywork om de avontuurlijke stijl te accentueren.

Woon-werk verkeer of een tourrit, het instelbare scherm van de X-ADV biedt je vijf verschillende posities, zodat er voor elke rijstijl en elk gebruik de juiste windbescherming is. Het scherm kan trouwens ingesteld worden zonder gebruik van gereedschap. Het totale hoogteverschil is 136 mm, met een hoekverschil van 11° tussen het hoogste en het laagste punt. Alle verlichting is LED en de ranke koplampen (verdeeld door een rooster), compacte knipperlichten en achterlicht met dubbele lens bieden de X-ADV een duidelijke présence.

Een groot dashboard in de stijl van de CRF450 Rally verzamelt alle nuttige informatie rond een centrale digitale snelheidsmeter en een ronde toerenteller. De visueel meest nuttige info staat helemaal bovenaan terwijl alle andere informatie logisch gerangschikt staat aan beide zijden. Alle motor-gerelateerde waarschuwingslampjes staan onderaan en een apart scherm net boven het stuur toont de status van de knipperlichten en het stuurslot.

Stevige handbeschermers in plastic –met hetzelfde design als die van de CRF1000L Africa Twin– leiden wind en regen om het lichaam heen en beschermen de hendels en handen tegen impact bij off road gebruik. Een golvende 2,5 mm dikke aluminium bodemplaat beschermt de onderkant van de X-ADV. De 21 liter grote opbergruimte onder het zadel biedt plaats aan een integraalhelm en wordt verlicht door een LED. Het het geribde oppervlak zorgt voor een uniforme weergave van het licht, zonder felle weerkaatsing. Onder het zadel bevindt zich ook een 12V AC-contactpunt. Een middenbok met kantelsensor behoort tot de standaarduitrusting en hij laat je toe om de X-ADV op een helling te parkeren zonder schrik voor omvallen.

De X-ADV maakt gebruik van een Smart Key die zich bevindt in de zak van de rijder. Hierdoor is het niet langer nodig om een sleutel te gebruiken om het contact aan te zetten, de tankdop te openen of het zadel te liften. Er zijn twee schakelaars: een Smart functie met on/off en ‘answer back’ dat de knipperlichten laat flikkeren vanop afstand voor identificatie. Als de Smart Key aanwezig is, volstaat één druk op de knop om de motor te laten aanslaan en het stuurslot vrij te zetten. Via twee andere schakelaars heeft de rijder ook de controle over het openen van de tankdop en het zadel. De Smart Key licht ook op als je er op duwt en op afstand activeert hij dankzij het ‘answer back’ systeem de knipperlichten. Een immobilisatie is standaard gemonteerd en het stuurslot wordt geactiveerd door een koppelingsmechanisme.

Als optie zijn er twee topkoffers beschikbaar. De 45 liter versie kan twee integraalhelmen opbergen, bestaat in vier verschillende kleuren en is uitgerust met een ruggensteun voor de passagier. De kleinere 35 liter topkoffer biedt een aluminium afwerking en kan een integraalhelm opbergen. Een bagagedrager achteraan, valbeschermers vooraan, windgeleiders voor de onderste ledematen en andere voetborden zijn ook beschikbaar.

De X-ADV is beschikbaar in vijf kleurstellingen:
1) Candy Chromosphere Red – nieuw voor 2018
2) Digital Silver Metallic
3) Matt Bullet Silver
4) Pearl Glare White – Tricolore zoals op de Africa Twin
5) Grand Prix Red – Verwijzend naar de CRF-offroad familie

3.2 Motorblok
- 54,8pk (40,3 kW) topvermogen en 68 Nm koppel
- 35 kW versie voor A2 rijbewijs houders beschikbaar
- 2 niveaus Honda Selectable Torque Control (HSTC) voor 2018
- HSTC kan uitgeschakeld worden
- Begrenzer grijpt 900 tpm later in; i.e. 7.500 tpm
- Bereik van 300 km met 13,1 liter benzinetank

Het 745cc vloeistofgekoeld DOHC 8-kleps parallel tweecilinderblok van de X-ADV is ontworpen voor snelle respons en een pittig karakter van lage toerentallen tot in het middengebied. In combinatie met de lagere verhoudingen van de DCT, resulteert dit in uitstekende acceleraties uit stilstand en bij 30 km/u. Het topvermogen bedraagt 54 pk (40,3kW) bij 6.250 tpm met een maximum koppel van 68 Nm bij 4.750 tpm. Voor 2018 is het toerenbereik verhoogd naar 7.500 tpm om een meer natuurlijk gevoel te geven.

Voor A2-rijbewijs houders is er nu een 35 kW-versie beschikbaar. Deze kan gemakkelijk door een Honda-dealer teruggevormd worden naar een full power versie wanneer dat van toepassing is. Omgekeerd kan een Honda-dealer ook een full power uitvoering terugbrengen tot 35 kW, door het standaard gasklephuis te vervangen en andere mappings in te voeren in de ECU. In de meeste omstandigheden is de beperking tot 35 kW niet te voelen en de acceleratie van 0-100 km/u is identiek aan die van de full power uitvoering.

Ook nieuw voor 2018, is de komst van de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 2 niveaus; niveau 1 laat beperkt spinnen van het achterwiel toe –bijvoorbeeld op gravel of zand–, terwijl niveau 2 vertrouwen geeft door voor optimale tractie te zorgen op glad of natte ondergrond. Level 2 staat standaard ingesteld bij het aanzetten van het contact. Een druk op de knop op de linker stuurhelft, schakelt de setting terug naar Niveau 1. De knop langer ingedrukt houden, schakelt het systeem uit.

De relatief lange slag en speciaal ontworpen verbrandingskamers werken samen met de krukas met hoge inertie om tot hoge koppelwaarden te komen. Een dubbele balansas neutraliseert de trillingen die vrijkomen bij hogere toerentallen, waardoor het motorkarakter verder verfijnd wordt, terwijl er toch voldoende karakter aanwezig blijft door de 270° ontstekingsvolgorde. Boring x slag bedraagt 77 x 80 mm en de eindoverbrenging gebeurt via een ingedekte ketting.

PGM-FI optimaliseert de mengeling van benzine en lucht en verzorgt de juiste ontsteking voor een optimale verbranding. Het blok voldoet aan de Euro4 normen met een CO2 uitstoot van 81g/km en een verbruik van 1 op 27,5km of 3,3 liter op 100 km. Met de 13,1 liter benzinetank betekent dit een actieradius van ruim 300 km.

3.3 Dual Clutch Transmission (DCT)
- Nieuwe G-schakelaar zorgt voor een sneller schakelgedrag voor betere tractie van het achterwiel bij off road gebruik.
- Kortere versnellingsbakverhoudingen bieden een betere acceleratie
- S-modus biedt 3 prestatieniveaus passend bij de voorkeur van de rijder

Honda’s DCT technologie bevindt zich in het zevende jaar en wint ieder jaar aan populariteit op alle motoren waar dit systeem als optie op aangeboden wordt. DCT maakt gebruik van twee koppelingen. Eén om te starten en voor de 1e, 3e en 5e versnelling. De andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere gemonteerd is, voor een compactere bouw. Elke koppeling wordt afzonderlijk gestuurd door een eigen hydraulisch circuit.

Er zijn twee automatische modi en ook nog MT voor manuele versnellingswissels. Speciaal voor de X-ADV – en gericht op een geschikte vermogensafgifte voor stadsverkeer – selecteert de standaard D-modus een lagere verhouding vergeleken met andere DCT-motoren. De S-modus (die op- en afschakelt aan een hoger toerental dan D mode voor een sportiever gebruik) biedt drie prestatie niveaus zodat ze geschikt is voor elk type rijder. Elk niveau is geprogrammeerd met een progressief agressievere respons voor de X-ADV. Het geselecteerde niveau wordt opgeslagen en ingesteld als standaard niveau in S-modus. Dit wordt ook getoond op het dashboard.

De veelzijdigheid van de X-ADV wordt nu nog verder uitgebreid met de komst van de G-schakelaar, gepositioneerd op de rechterhelft van het dashboard. Dit kenmerk vinden we ook al terug op de Africa Twin. Een druk op de G-knop verbetert de tractie en controle door het beperken van de slip van de koppeling tijdens het schakelen.

Rijwielgedeelte
- Stevig stalen buizenframe
- 41 mm upsd vork en Pro Link swingarm
- Radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen, 296 mm schijven en ABS
- 120/70-17 en 160/60-17 banden

De X-ADV maakt gebruik van een nieuw stalen buizenframe dat ruimte biedt aan de 21 liter grote opbergplaats onder het zadel gekoppeld aan een smal 450 mm breed achterzadel. Balhoofdshoek en naloop bedragen 27°/104 mm met een wielbasis van 1590 mm. Een 39° stuurhoek en een draaicirkel van 2,8 m zorgen ervoor dat de X-ADV zeer wendbaar is in druk verkeer. Lange veerwegen – 153,5 mm voor en 150 mm achteraan – zijn gekoppeld aan een grondspeling van 162 mm. Het rijklaar gewicht is 238 kg.

Het 820 mm hoge zadel en het brede 910 mm stuur verzekeren een rechte zithouding en een goed overzicht. Tegelijkertijd zorgt het smalle zadel ervoor dat je gemakkelijk met beide voeten aan de grond kunt. Een lager zadel van 790 mm is beschikbaar als optie. Met het oog op gebruik op ruwer terrein is er een 41 mm upside down vork met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. De achterschokbreker heeft een instelbare veervoorspanning en bedient via de Pro-Link de aluminium swingarm met holle kruis-sectie en U-vormige armen.

Het 17 inch voorwiel en 15 inch achterwiel gebruiken roestvrij stalen spaken en dragen bij tot de goede rijeigenschappen van de X-ADV op ruw terrein. Banden met noppenpatroon bieden nog meer rijcomfort en de L-vormige luchtventiele  zorgen ervoor dat de bandendruk gemakkelijk kan gecontroleerd worden. De bandenmaten voor en achter zijn: 120/70-R17 en 160/60-R15 Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen grijpen aan op 310 mm schijven vooraan en werken met ABS.

Gerelateerde artikelen
  • Pinterest
Ga

Triumph

Revit