Nieuw: 2018 Honda GL1800 Gold Wing

Sinds de introductie in 1975 is de Honda Gold Wing altijd al de ultieme reismotor geweest en onbetwisteleider op het vlak van luxe, kwaliteit en comfort. Voor 2018 is de Gold Wing radicaal vernieuwd. Met nogsteeds een tot de verbeelding sprekend flat six motorblok, dat een overvloed aan koppel en vermogen levert. Daarnaast is de nieuwe 2018 Gold Wing veel lichter, scherper en een stuk wendbaarder.

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Gold Wing: “Het doel was dat de GoldWing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

Honda GL1800 Gold Wing 2018

Motorblok
De basis van de vorige Gold Wing was de soepele Flat Six motor die een vet koppel leverde van helemaal onderin, met een heel herkenbare vermogensafgifte en een verslavend gevoel. Om de bovenstaande ambities betreft de stuureigenschappen en wendbaarheid waar te maken, moest ook het blok vernieuwd worden.

De nieuwe 2018 Gold Wing heeft nog steeds een tot de verbeelding sprekend Flat Six motorblok. Maar het blok heeft nu 4 kleppen per cilinder, is veel compacter en maar liefst 6,2 kg lichter. Ondanks dat de afmetingen van het nieuwe zescilinder blok werden geoptimaliseerd, is er niets ingeleverd op het gebied van vermogen en koppel. Het topvermogen bedraagt 124,5pk (93kW) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, terwijl het compleet nieuwe DCT-systeem er 7 heeft.

Frame
Het nieuwe aluminium balkenframe is ontworpen om het nieuwe en kleinere blok perfect te omhullen en is 40 mm meer naar voor geplaatst. Zo levert de nieuwe Gold Wing bij elke snelheid en onder alle omstandigheden een stabiel en comfortabel rijgedrag. De nieuwe 2018 Gold Wing gebruikt een double wishbone voorophanging en nieuw ontworpen enkelzijdige Pro-Arm. Daarnaast is de veervoorspanning van de achterschokbreker elektronisch instelbaar en passen de voor- en achter demping zich aan naar gelang de geselecteerde rij modus. Het motorblok en het rijwielgedeelte werden samen ontwikkeld om de rijhouding meer naar voor te
plaatsen en de motorfiets een stuk compacter te maken. De swingarm en het frame zijn samen 2 kg lichter.

Remmen
De nieuwe Gold Wing heeft een nieuwe circulaire ABS modulator, die in de ECU verwerkt is. Dit is goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,3 kg op het remsysteem alleen. Deze nieuwe ABS is toegevoegd aan het Dual Combined Braking System (D-CBS), waarbij er een link is met de gekozen rij modus; de remeigenschappen worden aangepast naargelang de keuze van de rijder. Vooraan worden de dubbele 320 mm remschijven bediend door vierzuigerklauwen en de enkele 316 mm schijf achter heeft een driezuigerklauw.

Electronica
Op het gebied van electronica is er uiteraard als eerste Honda’s unieke DCT. DCT past perfect bij de Gold Wing. Sterker nog, het nieuwe blok is ontwikkeld rekening houdend met DCT gebruik. Dit is de 3e generatie van het DCT systeem en de eerste met 7 versnellingen, speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Er zijn 3 verschillende standen. MT geeft je manuele controle via de knoppen op de linker stuurhelft. De D modus is ideaal voor de stad en maakt de motor ook zuiniger. Bovendien herkent het systeem bepaalde voorkeuren en past daar zijn schakelpatroon automatisch op aan. De S modus is sportiever en de ECU zorgt ervoor dat het blok hoger in de toeren klimt voordat het doorschakelt, of wat sneller terugschakelt om je meer engine brake te geven. Daarnaast biedt de nieuwe Gold Wing DCT een 1,8 km/uur ‘Wandel modus’ en een 1,2 km/uur achteruit. Beide eenvoudig te bedienen vanop het stuur. Het DCT systeem schakelt, zowel op- als terug, zacht en snel en is bovendien lichter dan voorheen.

Verder is aan de nieuwe Gold Wing Throttle by Wire (TbW) toegevoegd. Het TBW systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met cruise contole en heeft 4 verschillende rij-modi. Deze modi passen het motorkarakter aan via het Honda Selectable Torque Control (HSTC), de demping van de vering en het Dual Combined Braking System (D-CBS). 1.TOUR: de basiskeuze voor comfort en kracht. Het biedt een onmiddellijke opening van 100% tussen het gashendel en de gasklephuizen, met een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen de voor- en achterrem. 2.SPORT: verhoogt de openingsnelheid van de gasklephuizen naar het hoogste punt na openen van het gas en garandeert een felle acceleratie. Er is ook een stugger dempingskarakteristiek en extra druk op de achterrem. 3.ECON: biedt een zo laag mogelijk verbruik en staat voor easy cruising met een zo laag mogelijke openingsratio van de gasklephuizen, met een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen voor- en achterrem. 4.RAIN: richt zich op het gebruik op een glad wegdek met een zo laag mogelijke opening van de gasklephuizen, normale remverdeling en een zachtere dempingskarakteristiek. In alle rij-modi biedt de HSTC een controleerbare acceleratie op een glad wegdek en zorgt het ervoor dat het achterwiel altijd de best mogelijke tractie heeft. Ook wordt de veervoorspanning van de achterschokbreker elektronisch geregeld. Buiten de bovenstaande 4 rij-modi, zijn er 4 settings voor de voorspanning op basis van de belasting (rijder alleen, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder, passagier en bagage). Welke eerder een intuïtief dan een numeriek systeem is.

Daarnaast is de nieuwe Gold Wing uitgerust met Hill Start Assist (HSA), Idling Stop en een Integrated Starter Generator (ISG) (op de DCT versie), die het gebruiksgemak vergroten en het verbruik verbeteren. Net zo nieuw als de Gold Wing zelf, is de versterker en het bijhorende audio systeem met uitstekende geluidskwaliteit. Waarbij ook de passagier, via knoppen op de rechter zijkoffer, onder andere het volume, doorspoel functie en de bron keuze kan bedienen. Alle informatie wordt weergegeven op een 7-inch kleuren TFT LCD scherm met LED verlichting, waarbij de rijder zelf kan kiezen tussen 8 verschillende  helderheidsniveau’s. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle benodigde informatie ziet. Verder is de nieuwe Gold Wing nu compatibel met Apple Car Play, kan er een Bluetooth verbinding gemaakt worden en er is een USB aansluiting.

Styling
De trots van het dashboard, is het nieuwe Gold Wing embleem. Aan ieder detail is gedacht. Van de afwerking van het twee-delige zadel, de aandacht voor het spuitwerk, tot de illusie die gewekt wordt door de koplampen. Alle verlichting is volledig in LED. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolierde optische lenzen, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt. Met grootlicht geeft dit een stereoscopische indruk. De nieuwe ‘kop’ is kleiner, meer voorwaarts gericht en gedurfd met een energieke uitstraling. Het nieuwe kuipwerk geleidt de lucht rond de rijder en het elektrische windscherm kan naar elke voorkeur ingesteld worden, zowel de hoek als in hoogte. Het biedt een uitstekende windbescherming en toch geeft het ook een gevoel van ruimte en vrijheid. De scherpere, meer vloeiende lijnen van de motorfiets benadrukken dat de algemene afmetingen van de motor drastisch beperkt zijn. De nieuwe Gold Wing biedt een uniek silhouet en combineert comfort met de dynamische kwaliteiten van het motorblok en chassis.

Bagage
Uit onderzoek is gebleken dat de Gold Wing voornamelijk gebruikt wordt voor ritten van 2 a 3 dagen, waarbij er niet zo veel bagage nodig is. Voor de nieuwe 2018 Gold Wing heeft Honda dan ook besloten het volume van de bagage te beperken. De nieuwe ‘Wing’ zal beschikbaar zijn in een ‘basiseditie’, maar ook in een Tour-uitvoering met topkoffer, waarin 2 volledige integraalhelmen passen. In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opslagruimte beschikbaar. Allen eenvoudig te bedienen met het nieuwe Smartkey systeem. De Tour uitvoering zal tevens beschikbaar zijn met DCT en een air bag. Afhankelijk van de gekozen
uitvoering wordt tot 48 kg bespaard.

Prestaties
Doordat de nieuwe Gold Wing zoveel aerodynamischer en lichter is, heeft hij ook een verbeterd verbruik; 5,6 liter / 100 km. De inhoud van de benzinetank is met 4 liter verkleind tot 21 liter, waarbij het bereik ongeveerd even groot gebleven is. Daarnaast vervangt een mechanisch geassisteerde slipperkoppeling de hydraulisch ondersteunde versie en zorgt ervoor dat de bediening van de koppeling 20% makkelijker geworden is. De nieuwe Gold Wing is makkelijker te sturen dan ooit en heeft nu een wendbaarheid die met 40% verbeterd is. Nog een voordeel van de dubbele wishbone ophanging is de verminderde wrijving. De voorkant van de Gold Wing werkt met 30% minder wrijving dan wanneer er een conventionele vork op gezeten had. Bovenalles ervaar je een ultiem gevoel van vrijheid op de nieuwe 2018 Gold Wing. Het toegenomen prestatieniveau gaat hand in hand met een nog groter gevoel van ontspanning.

Beschikbare kleuren en opties:
●GL1800 Gold Wing: Matte Majestic Silver.
●GL1800 Gold Wing ‘Tour’: Candy Ardent Red en Pearl Glare White
●GL1800 Gold Wing ‘Tour’ met DCT en air bag: Candy Ardent Red / Darkness Black en Darkness
Black metallic

Link: op onze Facebookpagina vindt u een MEGA fotogallery met 98 foto's van de nieuwe Goldwing. LIKE!

 Technische gegevens 2018 Honda Gold Wing

MOTOR   
Motortype  Vloeistofgekoelde viertakt, 24 kleppen SOHC flat-6 
Inhoud  1.833cc 
Kleppen per cilinder 
Boring x Slag  73 x 73mm 
Compressie verhouding  10,5:1 
Max. Vermogen  124,5pk (93kW) / 5.500 tpm 
Max. Koppel  170Nm / 4.500 tpm 
Olie reservoir   4,4 liter (manueel) / 5,6 liter (DCT) 
CO2 uitstoot Manueel  128 g / km (Basis- en Touruitvoering) 
CO2 uitstoot DCT  131 g / km 
   
BRANDSTOF SYSTEEM   
Injectie  PGM-FI elektronische brandstof injectie 
Diameter gasklephuis   50 mm 
Luchtfilter  Papier filter 
Tankinhoud  21,1 liter 
Verbruik  5,6 liter / 100 km 
   
ELECTRONICA   
Startsysteem  Integrated Starter Generator  
Accu  12V / 20AH 
ACG Power Generation Capacity  12V / 120A 
   
AANDRIJVING   
Koppeling Manueel  Hydraulische bediende Assit&Slipper natte multi-plaatkoppeling 
Koppeling DCT  Hydraulische, natte multi-plaat koppeling met olie druk  
Transmissie Manueel  6 versnellingen, inclusief overdrive en elektrische achteruit
Transmisse DCT  7 versnellingen met achteruit DCT 
Aandrijving  Cardan 
   
FRAME   
Type  Aluminum balkenframe 
Afmetingen Gold Wing (L x B x H)  2.475 x 925 x 1.340 mm 
Afmetingen Gold Wing Tour (L x B x H)  2.575 x 925 manueel / 905 DCT x 1.430 mm 
Wielbasis  1.695 mm 
Balhoofdhoek  30,5⁰ 
Naloop  109 mm 
Draaicirkel  3,4 meter 
Zadelhoogte  745 mm 
Grondspeling  130 mm 
Rijklaargewicht  365kg. Gold Wing Tour manueel: 379kg, DCT: 383kg 
   
VERING   
Type voor  Dubbele wishbone 
Type achter  Pro Link 
   
WIELEN   
Voorband  130 / 70R 18 Bridgestone Exedra
Achterband  200 / 55R 16 Bridgestone Exedra
Velgen voor  18 x MT 3.5 
Velgen achter  16 x MT 6.0 
   
REMMEN   
Remsysteem  Electronisch aangestuurde, gecombineerd ABS systeem 
Type voor  320mm x 4.5mm dubbele hydraulische zwevende schijven, met 6 zuiger remklauw 
Type achter  316mm x 11mm geventileerde schi+A1:B57jf met 3-zuiger remklauw  

Alle specificaties zijn voorlopig en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden.

Bron: Honda

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Minister: verruim juridische bevoegdheden voor opsporing 'straatracers'
Minister: verruim juridische bevoegdheden voor opsporing 'straatracers'
Naar aanleiding van een onboardfilmpje op social media, waarin motorfietsen met hoge snelheden over de A16 rijden, blijkt nu dat Minister Grap...
2021 Ducati Monster live presentatie vanavond: Monster 950?
2021 Ducati Monster live presentatie vanavond: Monster 950?
Ducati presenteert vanavond de nieuwe Monster voor 2021, door Ducati zelf omschreven als "compact, essentieel en licht, ontworpen met één doel voor...
Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L
Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L
Verhoogde cilinderinhoud voor Honda's populaire gereedschap voor dubbel gebruik, plus hertekende luchtinlaat, inlaatnokkenschakeling en uitlaatsyst...
Testmotor: eerste test + videotest 2021 Ducati Multistrada V4
Testmotor: eerste test + videotest 2021 Ducati Multistrada V4
Door de redactie van Testmotor.nl is de nieuwe Ducati Multistrada V4 adventure-motorfiets getest tijdens de offficiële presslaunch in België. Hiero...
2021 Kymco CV3 driewieler: concurrent voor Piaggio MP3
2021 Kymco CV3 driewieler: concurrent voor Piaggio MP3
Zoals reeds eerder voorspeld, heeft Kymco met de nieuwe CV3 voor het eerst een driewieler motorscooter ontwikkeld, waarmee met een autorijbewijs ge...

Motorsport

Eurosportplayer wordt Discovery Plus met MotoGP, WorldSBK, EWC, MXGP...
Eurosportplayer wordt Discovery Plus met MotoGP, WorldSBK, EWC, MXGP...
Eurosportplayer, de online streamingdienst van Eurosport, zal komend jaar opgaan in discovery+ van moederbedrijf Discovery Inc. Voor bestaande abon...
Motorsportbond FIM breidt uit: International Foundation for Motorcycling (IFM)
Motorsportbond FIM breidt uit: International Foundation for Motorcycling (IFM)
 De wereldwijde motorsportbond FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) heeft onlangs de International Foundation for Motorcycling (IFM...
Dakar 2021: Nederlandse deelnemers en titelfavorieten motorrrijders
Dakar 2021: Nederlandse deelnemers en titelfavorieten motorrrijders
Afgelopen week heeft de organisatie van de Dakar de route voor 2021 bekend gemaakt. De legendarische woestijnrally bestaat in 2021 uit twaalf etapp...
2021 Isle of Man TT wegraces nu al afgelast
2021 Isle of Man TT wegraces nu al afgelast
Na één overgeslagen TT wegens COVID-19, heeft het Department for Enterprise van het Isle of Man vandaag  aangekondigd dat de legendarische TT-...
WorldSBK Superbikes kalender 2021: openingsrace op TT-Circuit Assen
WorldSBK Superbikes kalender 2021: openingsrace op TT-Circuit Assen
Voor het eerst sinds 2004 start het FIM Superbike Wereldkampioenschap in 2021 in Europa en die openingsronde zal in Nederland plaatsvinden op het T...

Motorprijzen

AJP enduro prijslijst 2021
AJP enduro prijslijst 2021
AJP is een Portugals fabrikant van enduromotoren. Sinds 1987 ontwikkelt, produceert en verkoopt het bedrijf motoren, toegespitst op de recreatieve ...
Honda motoren prijslijst 2021
Honda motoren prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Honda motorfietsen zijn een aantal nieuwe modellen en vernieuwde modellen opgenomen. Nieuw zijn de Forza 125, 350 en 750 ...
Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...

Motorbranche

Markt tweedehands motorfietsen 2020 blijft pieken
Markt tweedehands motorfietsen 2020 blijft pieken
In de maand november van 2020 wisselden er 12.029 motorfietsen van eigenaar, dat is 13,9% meer dan de 10.562 occasions die in dezelfde maand van 20...
Verkoopcijfers november 2020: spannende strijd Yamaha en BMW
Verkoopcijfers november 2020: spannende strijd Yamaha en BMW
Na een maand november waarin BMW weer een forse sprint inzette, is de strijd om het marktleiderschap voor 2020 spannender dan ooit: Yamaha staat op...
Motormarkt België: 3,4% groei in november 2020
Motormarkt België: 3,4% groei in november 2020
De Belgische motormarkt weet de groei van de afgelopen paar maanden vast te houden. In november zijn 3,4% meer motorfietsen verkochten dan over dez...
MotoPlus neemt klassieker-motorblad Het Motorrijwiel over
MotoPlus neemt klassieker-motorblad Het Motorrijwiel over
Vanaf 1 januari 2021 komt Het MotorRijwiel in andere handen: het team dat ook verantwoordelijk is voor de uitgave van MotoPlus, MotoPlus XL en Nopp...
Powersports Distribution Group (Hoco Parts UK) neemt Neo Distribution over
Powersports Distribution Group (Hoco Parts UK) neemt Neo Distribution over
Powersports Distribution Group (PDG) meldt dat het de aankoop van het volledige aandelenpakket van Neo Distribution in het Verenigd Koninkrijk heef...

Motorvacatures

MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets after-market in Europa. Wij zijn een ...
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus
MotorVacature: Eerste Motorfietstechnicus
Bleeker Motoren is al 35 jaar de grootste aanbieder in Bovag occasions in Noord-Holland. Wij verkopen voornamelijk zeer recente motoren van BMW, Tr...
MotorVacature: Motorverkoper MotoPort Veldhoven
MotorVacature: Motorverkoper MotoPort Veldhoven
MotoPort Veldhoven is een grote Yamaha exclusief dealer in het zuiden van het land en verkoopt naast de nieuwe Yamaha’s ook gebruikte motoren van a...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur Combi Motors Verzekeringen
MotorVacature: Verzekeringsadviseur Combi Motors Verzekeringen
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer van Combi Motors Verzekeringen BV via telefoon, e-mail en post binnen. De ...
MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
MotorVacature: Harley-Davidson receptiewerkplaats medewerk(st)er
Motor Saloon B.V. is officieel Harley-Davidson dealer en sinds 1969 gevestigd in Amersfoort, met in onze grote showroom altijd meer dan 100 nieuwe ...

Persberichten

Nieuw: Husqvarna 2021 FC 450 Rockstar Edition
Nieuw: Husqvarna 2021 FC 450 Rockstar Edition
Met een opvallende, gloednieuwe look en toonaangevende prestaties, is Husqvarna Motorcycles verheugd om de 2021 FC 450 Rockstar Edition te onthulle...
TLM Nijmegen nieuwe Triumph dealer
TLM Nijmegen nieuwe Triumph dealer
Triumph Benelux is verheugd om aan te kondigen dat per 1 januari 2021 een nieuwe Triumph dealer in Nijmegen zal starten. Na enkele maanden van voor...
KNMV lanceert plan voor behoud motocrosscircuits
KNMV lanceert plan voor behoud motocrosscircuits
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) introduceert een masterplan om de toekomt van motocrossaccommodaties in Nederland veilig ...
Dossier: Alles over de 2021 Ducati Monster
Dossier: Alles over de 2021 Ducati Monster
Alle essentie van Ducati in een moderne motorfiets. Hier is de nieuwe Monster in de meest compacte, essentiële en lichtst mogelijke vorm. Een proje...
Nieuw: 2021 KTM 450 SX-F Factory Edition
Nieuw: 2021 KTM 450 SX-F Factory Edition
De nieuwe KTM 450 SX-F Factory Edition is ontwikkeld op basis van feedback die rechtstreeks afkomstig is van de topracers van Red Bull KTM Factory ...

Plaats Reactie


{rsform 3}