België: motoren te weinig ingezet voor woon-werkverkeer

Meer motoren en scooters in het verkeer zorgen voor minder verkeersdruk. Dat stelt FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, met het oog op de nog steeds toenemende fileproblematiek in ons land. De gemotoriseerde tweewieler is in het woon-werkverkeer echter nog altijd eerder een uitzondering. 

“Het is vreemd dat motoren en scooters niet méér ingezet worden in woon-werkverkeer, zeker als je ziet dat de filedruk jaar na jaar toeneemt. Te meer omdat de overheid de afgelopen jaren een aantal voor gemotoriseerde tweewielers positieve maatregelen heeft doorgevoerd,” stelt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. Hij pleit er dan ook voor om de motor of scooter meer te gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen. Motor- en scooterrijders mogen immers bij fileverkeer de rijen auto’s inhalen op voorwaarde dat de file niet harder rijdt dan 50 kilometer per uur en dat het snelheidsverschil tussen de file en de gemotoriseerde tweewielers niet groter is dan 20 kilometer per uur. 

Minder kilometers per motor
De indruk bestaat dat in het huidige drukke woon-werkverkeer het aantal motoren en scooters sterk is toegenomen. Maar schijn kan soms bedriegen, zeker als je er harde cijfers tegenover zet. Per jaar leggen in ons land de weggebruikers met 7,1 miljoen voertuigen iets meer dan 100 miljard kilometer af (de meest recente cijfers daarover zijn van 2015). Personenauto’s namen dat jaar met 5,6 miljoen stuks 78 miljard kilometer voor hun rekening. Er waren in 2015 bijna 466.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 1,22 miljard kilometer aflegden. Dat is op jaarbasis slechts 2.600 kilometer per motor of scooter. Het aantal ingeschreven motoren en scooter neemt gestaag toe, maar het aantal afgelegde kilometers per motor of scooter daalt door de jaren heen. In 2000 waren er 278.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 90 miljoen kilometer aflegden - dat is gemiddeld 3.600 kilometer per jaar.

Nog enkele cijfers. In een onderzoek uitgevoerd in Wallonië (2013) zei slechts 8% elke dag, enkele dagen per week of enkele dagen per jaar de motor of bromfiets voor de dagelijkse verplaatsingen te gebruiken. Vlaams onderzoek (2015) wees uit dat 0,86% van de respondenten dagelijks de motor voor woon-werkverkeer gebruikt en 1,39% de bromfiets of snorfiets (op basis van gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag).

Meer voertuigen op het wegennet
De ringwegen rond Brussel en Antwerpen zijn al enige jaren enkele uren per dag gesatureerd en afgelopen zomer (toen in principe de verkeersdrukte door vakanties kleiner was) was er op die wegen ook overdag veel fileleed Daarbij kwam ook nog dat het centrum van Antwerpen door de werken aan de Leien moeilijk bereikbaar was (en nog enige tijd zal blijven). Naast wegwerkzaamheden en ongevallen is de groei in het aantal voertuigen en de relatieve status quo van de lengte van wegen gemeten in kilometers een belangrijke oorzaak van de files. De lengte van het snelwegennet in ons land is tussen 2000 en 2010 van 1.702 kilometer naar 1.763 kilometer gegaan. Maar in die periode steeg het aantal voertuigen van 5,7 miljoen naar 6,7 miljoen. Inmiddels is het aantal gegroeid tot 7,1 miljoen.... Tussen 2000 en 2010 is het aantal verreden kilometers met 8 miljard gestegen. Er zijn méér voertuigen die samen méér kilometers afleggen op hetzelfde wegennet. Het is dus niet meer dan logisch dat er een saturatie optreedt. En dan is er nog niet gesproken over de files en de verkeersdruk op de gewestwegen nààr de snelwegen toe. Het aantal uren in een file (ook wel verliesuren genoemd) is groot: in Brussel is dat aantal op jaarbasis per auto 41,3 uur, met andere woorden één volle werkweek van 5 dagen van 8 uur! In Antwerpen is dat aantal 37 uur, nog altijd meer dan 4,5 werkdagen van 8 uur.

Gemotoriseerde tweewielers: sneller en minder milieubelasting
Wie met de motor of scooter door de file ‘filtert’ wint veel tijd. Als een auto in de file 30 kilometer per uur kan rijden, legt die tien kilometer af op 20 minuten tijd. Een motor of scooter die dan 50 kilometer per uur kan rijden, legt die afstand af in 12 minuten en wint zo 8 minuten. Motor en scooter hebben nog meer voordelen. Omdat ze sneller door de file kunnen, is de milieubelasting in de tijd ook minder (zowel in als buiten de stad). En omdat ze makkelijker te parkeren zijn (de gemotoriseerde tweewieler is het enige voertuig dat van deur-tot-deur kan gaan) hoeven ze minder lang rond te rijden om een parkeerplaats te zoeken zodat ook zo de milieubelasting lager is.

De ervaring leert dat bij bedrijven meer en meer aparte parkeerplaatsen voor motoren en scooter voorzien worden. Alleen: die staan vaak leeg. Wat houdt de mensen tegen om op de motor te stappen? Er is de vrees dat je op een gemotoriseerde tweewieler meer risico loopt als je bij een ongevallen betrokken raakt. Verder vindt men het moeilijk om in motorkleding te verschijnen als je een representatieve functie hebt. Maar er is ook een financiële kwestie. Een deel van de automobilisten in de file heeft thuis een motorfiets staan maar nemen voor het woon-werkverkeer een bedrijfsauto. De motorfiets is privé en de woon-werk-kilometers die daarmee gereden worden, worden niet vergoed door het bedrijf. De overheid heeft al voorstellen voor een mobiliteitsbudget gemaakt. Als dat ingevoerd wordt, is in ieder geval één van de hinderpalen om met de motor naar het werk te gaan weggenomen. En dan kan de filedruk verminderen. FEBIAC heeft - op basis van onderzoek - er al meermaals op gewezen dat als 10% van de automobilisten in de file overstapt op een gemotoriseerde tweewieler de files 40% korter zouden zijn en het aantal verliesuren zou dalen.

Financiële voordelen
1) Motoren en scooters tot 250cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
2) De kosten voor het woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets zijn 100% aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping, ...).
3) De fiscale voordelen voor elektrische wagens zijn sterk beperkt. Elektrische 2-, 3-en 4-wielers zijn de enige voertuigen die nog kunnen genieten van een federale belastingvermindering (voor een motorfiets 15% belastingvermindering op de aankoopwaarde met een maximum van €3.010). Bovendien is een elektrische motorfiets vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en betaal je het basistarief van € 61,50 voor de BIV.

Test 2017 Kawasaki Vulcan S Rotterdam 8

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory
Naast de vandaag gepresenteerde supernaked Tuono V4 en V4 Factory heeft Aprilia ook de vernieuwde 2021 Aprilia RSV4 en RSV4 Factory geïntroduceerd....
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4 en V4 Factory
Na de Aprilia Tuono 660 en de Aprilia Tuono V4X komt Aprilia nu met de reguliere Aprilia V4 en Aprilia V4 Factory. Beide modelvarianten van de V4 z...
KNMV wil groots evenement op 11 en 12 september 2021
KNMV wil groots evenement  op 11 en 12 september 2021
Wat er precies te gebeuren staat, blijft nog even onduidelijk, maar de KNMV wil op 11 en 12 september 2021 een 'groots nieuw evenement' organi...
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
MV Agusta CRC designcentrum door zonder Castiglioni
Nadat Giovanni Castiglioni eerder deze week aankondigde een nieuwe designbedrijf te starten, komt MV Agusta nu met een persbericht waarin een nieuw...
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Harley-Davidson voltooit Rewire reorganisatie
Enige tijd geleden kondigde Harley-Davidson de reorganisatie plannen genaamd 'The Rewire' aan. Inmiddels laat Harley weten dat The Rewire is voltoo...

Motorsport

Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
Kevin Benavides (Honda) wint Dakar Rally 2021, Pierre Cherpin overleden
In de laatste etappe van de 2021 Dakar Rally is het Honda fabriekscoureur Kevin Benavides gelukt de leiding in het klassement vast te houden, de Ar...
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
Dakar 2021 motorrijders: nog extreem spannend na een-na-laatste dag
De 11e etappe van vandaag in de 2021 Dakar werd al voor de rally als zéér zwaar, met misschien wel de moeilijkste special aangeduid. Het scheelde w...
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
Dakar 2021 - Etappe 10: leider Cornejo out na crash, Honda domineert toch
 Ook vandaag moest er weer een grote naam de Dakar 2021 na een val verlaten, deze keer was het zelfs klassementsleider Nacho Cornejo, voluit J...
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
Dakar 2021 - Etappe 9: Honda wint, Toby Price out na crash
De 2021 Dakar Rally verloor vandaag twee belangrijke kanshebbers voor de overwinning: Toby Price (KTM) kwam ten val en de Yamaha van Ross Branch ga...
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Dakar 2021 - etappe 8: Cornejo wint, De Soultrait in ziekenhuis
Na de tweede dag van de marathonetappe leidt Jose "Nacho" Cornejo het klassement. Dat is voor een tweede dag op rij dat dezelfde motorrijder bovena...

Motorprijzen

KTM motoren prijslijst 2021
KTM motoren prijslijst 2021
Op de voorlopige prijslijst van KTM ontbreken begin 2021 nog een aantal modellen, waarvoor blijkbaar (nog) geen Euro5-versie beschikbaar is, maar d...
BMW Motorrad prijslijst 2021
BMW Motorrad prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van BMW Motorrad Nederland staan een aantal nieuwe modellen, waaronder de lichte G310R en G310GS adventure, de S1000R naked b...
SWM prijslijst 2021
SWM prijslijst 2021
De historie van SWM is roemrucht, met vele verschillende hoofdstukken. De meeste recente aflevering draait om een samenwerking tussen de overgeblev...
FB Mondial prijslijst 2021
FB Mondial prijslijst 2021
Ook FB Mondial is een Chinees product met een klassieke Europese naam, zoals meer merken van importorganisatie BW Import dat zijn. Vooral in België...
Orcal prijslijst 2021
Orcal prijslijst 2021
Feitelijk is Orcal nog nauwelijks aanwezig in Nederland, maar onder aanvoering van importeur BW Import wordt er vanuit België hard aan een dealerne...

Motorbranche

Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Lockdownmaatregelen showrooms motordealers verlengd
Het kabinet heeft besloten dat Nederland tenminste tot en met 9 februari 2021 in lockdown blijft. De geldende maatregelen voor de mobiliteitssector...
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
2020: wereldwijde verkoop motorfietsen daalde 18% tot 108,8 miljard
Volgens gegevens van de Italiaanse beursexperts van Finaria daalde de wereldwijde omzet van motorfietsen met 18% tot 108,8 miljard US dollar in 202...
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In 2020 verkocht BMW Motorrad 169.272 motorfietsen, min 3 procent
In het kalenderjaar 2020 heeft BMW Motorrad 169.272 motorfietsen en motorscooters aan klanten kunnen uitleveren, zo meldt de BMW Group. Hiermee daa...
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
MKC Moto +1: nu ook Motoreflex overgenomen
De motorkledingketen MKC Moto heeft bekend gemaakt dat zij per direct MotoReflex uit Kortrijk (B) hebben overgenomen. De bekende gezichten van het ...
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Proefritten motordealers mogen nu toch weer wel
Nadat BOVAG gisteren aan de bel trok bij de ministeries van I&W en EZK, is de tekst op de corona-site van de overheid aangepast, en de zinsnede...

Motorvacatures

MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
MotorVacature: Monteur Motor Centrum Roosendaal
Tijd voor een nieuwe route in 2021? Volg je de mbo-opleiding Motorfietstechnicus of ben je al een ervaren monteur? In beide gevallen nodigen wij je...
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
MotorVacature: Sales Engineer schokdempers motorfiets
Heb je iets met motorfietsen, ben je commercieel-technisch aangelegd en wou je altijd al van je hobby je werk maken, check dan deze vacature.Tracti...
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
MotorVacature: Logistics Engineer Tractive Suspension
Ben je een talent op logistiek gebied, heb je interesse in motorsport, check dan deze vacture. Tractive Suspension in Cuijk levert met bijna 30 med...
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising
Project opportunity within Clothing and Merchandising Kawasaki Motors Europe, located in Hoofddorp in the Netherlands. 6 months temporary proj...
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
MotorVacature: Commercieel binnendienst medewerker
Hoco Parts is gespecialiseerd in het importeren en distribueren van hoogwaardige producten voor de motorfiets after-market in Europa. Wij zijn een ...

Persberichten

Nieuw Stadler Treasure- en Quest Pro motorpak
Nieuw Stadler Treasure- en Quest Pro motorpak
Motorkledingspecialist Stadler uit Duitsland presenteert ‘s werelds meest ventilerende 3-laags Gore-Tex laminaat motorpak met een zeer innovatief v...
Ducati verkoopt 350.000 Monsters
Ducati verkoopt 350.000 Monsters
De Ducati Monster bereikt een belangrijke mijlpaal in zijn geschiedenis met de levering van het 350.000ste model. De Monster is het meest verk...
2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
2022 BMW Motorrad International GS Trophy in Albanië
‘Explore the unexpected’ is het motto van de achtste editie van de BMW Motorrad International GS Trophy. Die vindt tegen het einde van de zomer van...
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020
Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken mochten de Belgische motorwinkels in 2020 gedurende 2 periodes geen klanten ontvangen. Je zou e...
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Verkoop Ducati daalde 10% in 2020, Streetfighter V4 topmodel
Ondanks de complexe wereldwijde situatie en de zeven weken durende productiestop in de piekperiode van het seizoen die de eerste zes maanden zwaar ...

Plaats Reactie


{rsform 3}