België: motoren te weinig ingezet voor woon-werkverkeer

Meer motoren en scooters in het verkeer zorgen voor minder verkeersdruk. Dat stelt FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, met het oog op de nog steeds toenemende fileproblematiek in ons land. De gemotoriseerde tweewieler is in het woon-werkverkeer echter nog altijd eerder een uitzondering. 

“Het is vreemd dat motoren en scooters niet méér ingezet worden in woon-werkverkeer, zeker als je ziet dat de filedruk jaar na jaar toeneemt. Te meer omdat de overheid de afgelopen jaren een aantal voor gemotoriseerde tweewielers positieve maatregelen heeft doorgevoerd,” stelt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. Hij pleit er dan ook voor om de motor of scooter meer te gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen. Motor- en scooterrijders mogen immers bij fileverkeer de rijen auto’s inhalen op voorwaarde dat de file niet harder rijdt dan 50 kilometer per uur en dat het snelheidsverschil tussen de file en de gemotoriseerde tweewielers niet groter is dan 20 kilometer per uur. 

Minder kilometers per motor
De indruk bestaat dat in het huidige drukke woon-werkverkeer het aantal motoren en scooters sterk is toegenomen. Maar schijn kan soms bedriegen, zeker als je er harde cijfers tegenover zet. Per jaar leggen in ons land de weggebruikers met 7,1 miljoen voertuigen iets meer dan 100 miljard kilometer af (de meest recente cijfers daarover zijn van 2015). Personenauto’s namen dat jaar met 5,6 miljoen stuks 78 miljard kilometer voor hun rekening. Er waren in 2015 bijna 466.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 1,22 miljard kilometer aflegden. Dat is op jaarbasis slechts 2.600 kilometer per motor of scooter. Het aantal ingeschreven motoren en scooter neemt gestaag toe, maar het aantal afgelegde kilometers per motor of scooter daalt door de jaren heen. In 2000 waren er 278.000 motoren en scooters ingeschreven die samen 90 miljoen kilometer aflegden - dat is gemiddeld 3.600 kilometer per jaar.

Nog enkele cijfers. In een onderzoek uitgevoerd in Wallonië (2013) zei slechts 8% elke dag, enkele dagen per week of enkele dagen per jaar de motor of bromfiets voor de dagelijkse verplaatsingen te gebruiken. Vlaams onderzoek (2015) wees uit dat 0,86% van de respondenten dagelijks de motor voor woon-werkverkeer gebruikt en 1,39% de bromfiets of snorfiets (op basis van gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag).

Meer voertuigen op het wegennet
De ringwegen rond Brussel en Antwerpen zijn al enige jaren enkele uren per dag gesatureerd en afgelopen zomer (toen in principe de verkeersdrukte door vakanties kleiner was) was er op die wegen ook overdag veel fileleed Daarbij kwam ook nog dat het centrum van Antwerpen door de werken aan de Leien moeilijk bereikbaar was (en nog enige tijd zal blijven). Naast wegwerkzaamheden en ongevallen is de groei in het aantal voertuigen en de relatieve status quo van de lengte van wegen gemeten in kilometers een belangrijke oorzaak van de files. De lengte van het snelwegennet in ons land is tussen 2000 en 2010 van 1.702 kilometer naar 1.763 kilometer gegaan. Maar in die periode steeg het aantal voertuigen van 5,7 miljoen naar 6,7 miljoen. Inmiddels is het aantal gegroeid tot 7,1 miljoen.... Tussen 2000 en 2010 is het aantal verreden kilometers met 8 miljard gestegen. Er zijn méér voertuigen die samen méér kilometers afleggen op hetzelfde wegennet. Het is dus niet meer dan logisch dat er een saturatie optreedt. En dan is er nog niet gesproken over de files en de verkeersdruk op de gewestwegen nààr de snelwegen toe. Het aantal uren in een file (ook wel verliesuren genoemd) is groot: in Brussel is dat aantal op jaarbasis per auto 41,3 uur, met andere woorden één volle werkweek van 5 dagen van 8 uur! In Antwerpen is dat aantal 37 uur, nog altijd meer dan 4,5 werkdagen van 8 uur.

Gemotoriseerde tweewielers: sneller en minder milieubelasting
Wie met de motor of scooter door de file ‘filtert’ wint veel tijd. Als een auto in de file 30 kilometer per uur kan rijden, legt die tien kilometer af op 20 minuten tijd. Een motor of scooter die dan 50 kilometer per uur kan rijden, legt die afstand af in 12 minuten en wint zo 8 minuten. Motor en scooter hebben nog meer voordelen. Omdat ze sneller door de file kunnen, is de milieubelasting in de tijd ook minder (zowel in als buiten de stad). En omdat ze makkelijker te parkeren zijn (de gemotoriseerde tweewieler is het enige voertuig dat van deur-tot-deur kan gaan) hoeven ze minder lang rond te rijden om een parkeerplaats te zoeken zodat ook zo de milieubelasting lager is.

De ervaring leert dat bij bedrijven meer en meer aparte parkeerplaatsen voor motoren en scooter voorzien worden. Alleen: die staan vaak leeg. Wat houdt de mensen tegen om op de motor te stappen? Er is de vrees dat je op een gemotoriseerde tweewieler meer risico loopt als je bij een ongevallen betrokken raakt. Verder vindt men het moeilijk om in motorkleding te verschijnen als je een representatieve functie hebt. Maar er is ook een financiële kwestie. Een deel van de automobilisten in de file heeft thuis een motorfiets staan maar nemen voor het woon-werkverkeer een bedrijfsauto. De motorfiets is privé en de woon-werk-kilometers die daarmee gereden worden, worden niet vergoed door het bedrijf. De overheid heeft al voorstellen voor een mobiliteitsbudget gemaakt. Als dat ingevoerd wordt, is in ieder geval één van de hinderpalen om met de motor naar het werk te gaan weggenomen. En dan kan de filedruk verminderen. FEBIAC heeft - op basis van onderzoek - er al meermaals op gewezen dat als 10% van de automobilisten in de file overstapt op een gemotoriseerde tweewieler de files 40% korter zouden zijn en het aantal verliesuren zou dalen.

Financiële voordelen
1) Motoren en scooters tot 250cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
2) De kosten voor het woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets zijn 100% aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping, ...).
3) De fiscale voordelen voor elektrische wagens zijn sterk beperkt. Elektrische 2-, 3-en 4-wielers zijn de enige voertuigen die nog kunnen genieten van een federale belastingvermindering (voor een motorfiets 15% belastingvermindering op de aankoopwaarde met een maximum van €3.010). Bovendien is een elektrische motorfiets vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en betaal je het basistarief van € 61,50 voor de BIV.

Test 2017 Kawasaki Vulcan S Rotterdam 8


Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Testmotor: test 2020 MV Agusta Superveloce 800
Testmotor: test 2020 MV Agusta Superveloce 800
Door de redactie is, als een van de eersten wereldwijd, de MV Agusta Superveloce 800 getest. De hele test is, inclusief veel zéér mooie foto's en d...
Dit is de nieuwe Harley-Davidson 350 voor de Aziatische markt
Dit is de nieuwe Harley-Davidson 350 voor de Aziatische markt
Op deze afbeeldingen ziet u de nieuwe, in China gebouwde Harley-Davidson met 338 cc. Dat lijkt op het eerste gezicht niet heel erg duidelijk, omdat...
Suzuki brengt modelnaam Bandit terug
Suzuki brengt modelnaam Bandit terug
Met de introductie van de Suzuki GSX150 Bandit, heeft de Japanse motorfabrikant de klassieke modelnaam Bandit teruggebracht in haar line-up. D...
2021 BMW Motorrad updates voor R1250RS, R1250R, S1000RR, S1000XR
2021 BMW Motorrad updates voor R1250RS, R1250R, S1000RR, S1000XR
BMW Motorrad meldt vandaag een aantal updates en nieuwe kleuren voor een paar 2021-modellen, wat ook betekent dat ze voor komend modeljaar niet ver...
Garmin slachtoffer cyberaanval met ransomware, servers gegijzeld
Garmin slachtoffer cyberaanval met ransomware, servers gegijzeld
Garmin bevestigt te zijn getroffen door een cyberaanval, waardoor ze niet meer in haar eigen computersystemen kon komen. Het bedrijf kwam met een v...

Motorsport

Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Het moet de eerste elektrische crossmotor worden die zich kan meten met de huidige generatie van 250cc crossmotoren. Eind dit jaar moet het prototy...
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Organisator Infront Moto Racing en motorsportbond FIM moeten helaas melden dat de Monster Energy FIM Motocross of Nations 2020, die gepland stond v...
Nieuwe roadraces in 2021: Diamond Races op Isle of Wight
Nieuwe roadraces in 2021: Diamond Races op Isle of Wight
Waar op veel plekken de zogenaamde Road Races, wegraces op afgesloten openbare weg, onder druk staan, lukt het de organisatie van de nieuwe Diamond...
MotoGP: Quartararo wederom de snelste op Jerez
MotoGP: Quartararo wederom de snelste op Jerez
Voor het tweede achtereenvolgende weekend was het circuit van Jerez het toneel van de tweede ronde van het 2020 MotoGP kampioenschap. De race werd ...
Geen Marc Marquez tijdens de tweede MotoGP race
Geen Marc Marquez tijdens de tweede MotoGP race
Regerend wereldkampioen Marc Marquez liep tijdens race één van het 2020 seizoen van de MotoGP een flinke blessure op, na een highsider brak hij zij...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Verkoopcijfers motorfietsen juli 2020 plus 16 procent : Yamaha loopt uit
Verkoopcijfers motorfietsen juli 2020 plus 16 procent : Yamaha loopt uit
In de hard oplopende strijd om het Nederlandse marktleiderschap, heeft Yamaha enige afstand genomen van Kawasaki. BMW Motorrad heeft, na 10 jaar bo...
Jeroen Punt weg bij KTM Nederland, Oostenrijk gaat zelf sturen
Jeroen Punt weg bij KTM Nederland, Oostenrijk gaat zelf sturen
KTM AG is verheugd de benoeming van Andreas Stütz aan te kondigen als nieuwe general manager van haar Nederlandse dochteronderneming, met ingang va...
Harley-Davidson reorganisatie: 30% minder modellen
Harley-Davidson reorganisatie: 30% minder modellen
Harley-Davidson maakte gisteren haar resultaten van het tweede kwartaal van 2020 bekend, waarin de omzet met 47% daalde. Tegelijk met de aanko...
Omzet Harley-Davidson daalt 47% in tweede kwartaal 2020
Omzet Harley-Davidson daalt 47% in tweede kwartaal 2020
Harley-Davidson leed in het tweede kwartaal van 2020 een verlies van $ 92 miljoen, nadat het vorig jaar in dezelfde periode nog een winst van $ 196...
Perier Motorsport neemt distributie Pando Moto en Monimoto over
Perier Motorsport neemt distributie Pando Moto en Monimoto over
 Vanaf 1 juli 2020 heeft Perier Motorsport de distributie overgenomen van Pando Moto en Monimoto. Deze merken worden toegevoegd aan Stadler, T...

Motorvacatures

MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
Bihr is Europa’s grootste distributeur in accessoires, onderdelen en motorkleding voor motorfietsen, scooters en ATV’s. Het bedrijf is 1975 op...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer via telefoon, e-mail en post binnen. De vragen zijn van alle soorten en ma...

Persberichten

Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Zaterdag 22 augustus aanstaande organisereert MVS Motormakelaardij in Terschuur op de Veluwe, in samenwerking met Electric Motorbikes, CF Moto en V...
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Een wereldprimeur: Nederland krijgt vanaf deze week als eerste land ter wereld een digitaal overzicht van verkeersborden. De gegevens van de borden...
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo, de officiële vertegenwoordiger van Royal Enfield voor de Benelux sinds begin 2019, heeft deze maand de 1000e Royal Enfield mogen aflever...
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems, de wereldmarktleider op het gebied van draadloze communicatiesystemen voor motorrijders, heeft vandaag Packtalk Black aangekondigd, ...
Lazer RedClean: motorhelmen snel ontsmetten met UV-C lamp
Lazer RedClean: motorhelmen snel ontsmetten met UV-C lamp
Vandaag is Lazers slogan ‘Protect your Freedom” meer dan ooit toepasselijk. Om hun klanten beter te beschermen stelt Lazer de RedClean voor, een on...

Plaats Reactie


{rsform 3}