In België is het voor bezitters van een autorijbewijs mogelijk hieree motor te rijden op een 125cc motorfiets. Houders van het rijbewijs B mogen in België sinds 1998 ook met een 125 cc-motor- of scooter de weg op, op voorwaarde dat ze minstens twee jaar het rijbewijs B op zak hebben én dat de 125 cc’er een vermogen heeft dat niet groter is dan 11kW/15 pk. Wie na 2011 het rijbewijs B gehaald heeft, moet tegenwoordig wel verplicht vier uur scholing volgen (zonder examen). Jongeren die op hun 18-de jaar willen starten met motorrijden, moeten na een examen voor het rijbewijs A1 de eerste twee jaar met een 125 cc motor of scooter rijervaring op doen. Nederland verzuimde deze optie toe te voegen bij de overname van de Derde Rijbewijsrichtlijn, waardoor Nederlandse autobestuurders niet op een makkelijke manier met motorrijden in aanraking kunnen komen. De Belgische branche-organisatie Febiac is nu begonnen met een actieve campagne om meer autobestuurders over te laten stappen op een A1 motorfiets, met als doel de mobiliteit te stimuleren en files te voorkomen. Hieronder vindt u het persbericht  waarmee de Belgische campagne wordt geopend.

125cc-categorie stimulert mobiliteit
Mooi weer levert bij het begin van een - lang - weekend fileverkeer op. De ellenlange files op de dag voor Hemelvaart vorige week zijn er een bewijs van. Op die momenten is volgens FEBIAC (de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie) een 125 cc-motorfiets of scooter een interessant mobiliteitsalternatief voor weinig geld. Ook voor degenen die wel een rijbewijs B hebben, maar - nog - geen specifiek motorrijbewijs (A). Het lange Hemelvaartsweekend én het vooruitzicht van zomerse dagen zorgden vorige week voor monsterfiles op de Belgische wegen. Naast het gewone woon-werkverkeer trokken toen ook veel verkeersdeelnemers naar de kust, de Ardennen en andere toeristische attracties. Wie op zo’n moment met een motor of scooter op pad is, heeft daar dan minder last van en kan tussen de rijen auto’s door laveren en zo mobiel blijven. Een deel van de automobilisten die vast zaten in het verkeer, zou - zeker bij mooi weer - ook met een gemotoriseerde tweewieler op pad kunnen. Maar de stap naar het rijbewijs A is voor velen een hindernis. Motoren in de 125 cc-categorie zijn dan een interessant alternatief. Immers, alle houders van het rijbewijs B mogen sinds 1998 ook met een 125 cc-motor- of scooter de weg op, op voorwaarde dat ze minstens twee jaar het rijbewijs B op zak hebben én dat de 125 cc’er een vermogen heeft dat niet groter is dan 11kW/15 pk. Wie na 2011 het rijbewijs B gehaald heeft, moet tegenwoordig wel verplicht vier uur scholing volgen (zonder examen). Jongeren die op hun 18-de jaar willen starten met motorrijden, moeten na een examen voor het rijbewijs A1 de eerste twee jaar met een 125 cc motor of scooter rijervaring op doen.
Makkelijk te sturen
Wat maakt de 125 cc categorie zo interessant voor rijbewijs B-houders? Motoren en scooters met een inhoud van 125 cc of minder zijn licht van gewicht (doorgaans tussen 100 en 150 kilo) en daarom gemakkelijk te besturen, zeker in stads- en fileverkeer. Bovendien is het vermogen van 15 pk voor neofieten goed in de hand te houden. Het grote voordeel van scooters is daarenboven de automatische versnellingsbak (‘twist & go’). Motoren van 125 cc hebben vijf of zes versnellingen wat in het begin enige gewenning vraagt. “In fileverkeer is een scooter met automatische transmissie handig, maar het voordeel van een 125 cc-motor met versnellingen is dat als je overstapt naar een zwaardere motor je die eerste horde - de versnellingen - al genomen hebt,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. “Het 125 cc-segment is er ook een voor ‘opstappers’. We hopen dat die mensen zo de smaak van het motorrijden te pakken krijgen en dan doorgroeien naar het motorrijbewijs A.”
In fileverkeer is snelheid niet van belang, wel handelbaarheid. Maar ook buiten de files is het een 125 cc vlot rijden. De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 kilometer per uur, net voldoende om even een stukje snelweg mee te nemen. Met sommige modellen zijn zelfs lange ritten op autosnelwegen doenbaar. Vorig jaar reed bijvoorbeeld een journalist met een 125 cc-scooter van Leuven naar Lelystad in Nederland en terug, goed voor zo’n 500 kilometer op iets meer dan 5 uur. Op veel wegen in de Randstad in Nederland is een snelheidsbeperking tot 100 kilometer per uur. De vele ’30-50-70’-gewestwegen in ons land zijn ook interessant voor de 125 cc-scooter of motor. De acceleratie van de die modellen is over het algemeen gelijk aan of zelfs beter dan de gemiddelde auto. Dat betekent dat je met een 125 cc’er vlot aan het normale verkeer kunt deelnemen.
Financiële voordelen
Een ander groot voordeel van 125 cc’ers is de financiële kant van de zaak. Ze zijn prettig geprijsd: de bedragen voor zo’n tweewieler variëren grosso modo van 1.500 euro voor budgetmodellen tot 4.500 euro voor de luxueuzere uitgevoerde exemplaren. Vancuyck wijst ook op de fiscale voordelen van een motor of scooter, dus ook van 125 cc’ers: woon-werkverplaatsingen en andere beroepsmatige verplaatsingen zijn fiscaal aftrekbaar en gebruikskosten zoals belasting op inverkeerstelling en verzekering, de intresten van de financiering en de kosten voor brandstof en herstellingen en de uitrusting (helm en kleding) zijn eveneens in te brengen. Bijkomend financieel voordeel is dat een 125 cc motor of scooter vrijgesteld is van verkeersbelasting. “Dat stimuleert de mobiliteit,” aldus Vancuyck. De 125 cc’ers zijn verder goedkoop in het gebruik: een benzineverbruik van 2,5 tot 3 liter per 100 kilometer is normaal. Tenslotte is de 125 cc klasse interessant qua aanbod. Bij de scooters zijn er modern vormgegeven modellen en retro-exemplaren. Bij de motorfietsen zijn exemplaren van zowat alle beschikbaar segmenten te koop: supersport, naked/roadster, trail, enduro, custom, zowel in moderne als retro-uitvoeringen.

2013 Yamaha YBR125 EU Mistral Grey Static 001

Bron: Febiac Foto: Yamaha Motor