Alles over de 2016 Kawasaki ZX-10R superbike

In 2011 verbaasde het compleet nieuwe blok van de Kawasaki Ninja ZX-10R vriend en vijand. Het combineerde een verbluffend vermogen met handelbaarheid en maakte het mogelijk om na een bocht weer snel op het gas te kunnen gaan door het maximale koppel hoger in het toerenbereik te plaatsen. De nieuwe 2016 motor heeft dit specifieke karakter behouden, maar biedt een hoger koppel in het lage tot middenbereik voor een snellere acceleratie uit de bochten. De motor reageert bovendien alerter en klimt sneller in toeren dankzij de krukas met een lager traagheidsmoment. Dit komt ten goede aan zowel de acceleratie als vertraging en verbetert de prestaties in bochten. Verschillende andere wijzigingen, die zijn gebaseerd op feedback van de Kawasaki World SBK rijders, en de bijbehorende doorontwikkeling zorgen voor een groter vermogen zonder de strengere Euro 4-normen te overschrijden. 

2016 Kawasaki ZX 10R KRT Superbike

VERMOGEN EN ACCELERATIE
Viercilinder in lijn motor met 147,1 kW (200 pk)
- Maximaal vermogen beschikbaar binnen de Euro 4-normen
- Verbeterde cilinderkop (inlaatpoorten met andere hoek, grotere uitlaatkleppen, scherpere nokprofielen, geoptimaliseerde verbrandingskamer)
- Snellere acceleratie bij het uitkomen van de bocht
- Meer vermogen in het lage en middenbereik
Grotere airbox
- Geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen
- Motor klimt sneller in toeren (dankzij lager traagheidsmoment van de krukas)
- Elektronische geregelde gaskleppen: uiterst precieze afstemming van de inlaat
- Titanium uitlaatsysteem

STUREN
Lichtere krukas zorgt voor scherper (wendbaarder) stuurkarakter
- 20% lager traagheidsmoment
Verbeterd frame met gewijzigde positie van het balhoofd
- Meer gewicht op de voorkant voor meer gevoel en feedback (verbeterde bochtenstabiliteit)
Geoptimaliseerde stijfheidsbalans van de achtervork dankzij Kawasaki's geavanceerde dynamische stijfheidsanalyse
- Laterale en torsiestijfheid verhoogd met een minimale gewichtstoename
- 15,8 mm langer (voor meer stabiliteit in de bocht)
Aerodynamisch front met verbeterde bescherming tegen de rijwind
- De verminderde druk op de rijder maakt het verzitten voor het ingaan van de bocht makkelijker
- Verstelbaar balhoofd en achtervork (race kit)

VERING
Geavanceerde ‘’Balance Free’’ voorvork: technologie rechtstreeks van de World SBK fabrieksracer
- Primeur op een productiemotor, veruit de beste voorvork op de markt
- Exclusief ontwikkeld in de World SBK in samenwerking met Showa
- Hydraulisch circuit veroorzaakt geen schommelingen in de drukbalans (wat wel kenmerkend voor conventionele voorvorken)
- Demper is buiten de cilinder geplaatst
- Verbeterde demping zorgt voor veel grip en een betere schokabsorptie\
- Comfort bij lage snelheden op de weg, stabiliteit bij hoge snelheden op het circuit
Horizontale Back-link achtervering met nieuwe Showa BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) demper
- Lichte en compacte demper
- Verbeterde grip en schokabsorptie
- Hoog comfort bij lage snelheden, stabiliteit bij hoge snelheden

REMMEN
Brembo-remsysteem: meer remkracht, verbeterde doseerbaarheid en betere feedback
- M50 aluminium monobloc-remklauwen (Brembo’s hoogste kwaliteit)
- Grote semi-zwevende 330 mm remschijven
- Hoofdremcilinder met radiale pomp (minder vrije slag)
- Staalomvlochten remleidingen (voor en achter)

TECHNOLOGIE
Kawasaki's eigen dynamische design software + Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
- Aanvullende Bosch IMU werkt samen met Kawasaki's eigen dynamische design software voor een uiterst nauwkeurige bepaling van de frame meetpunten en – gegevens
- Werkt in 6 DOF (graden vrijheid): 5 gemeten + 1 berekend
- Verbeterde detectie van de chassis meetpunten en -gegevens was de belangrijkste doelstelling bij de verbetering van de Kawasaki-elektronica
- De Cornering Management-functie helpt rijders bij het vinden van de ideale lijn door de bocht

S-KTRC (Sport-Kawasaki Traction Control)
- Hybride proactief/feedbacksysteem
KLCM (Kawasaki Launch Control Mode)
KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System)
- Houdt rekening met de specifieke rijeigenschappen van supersportmachines
Kawasaki Engine Brake Control
- Meer controle bij het insturen van bochten op het circuit
KQS (Kawasaki Quick Shifter)
Öhlins elektronische stuurdemper
- Instellingen geoptimaliseerd voor het circuit en bochtige wegen
Power Mode-selectie

BELANGRIJKSTE KENMERKEN
Op circuitgebruik afgestemde 998 cm3 vloeistofgekoelde viertakt viercilinder in lijn motor. Levert een perfecte mix van vermogen en handling. De soepele vermogensafgifte maakt het mogelijk om uit de bocht weer snel op het gas te gaan, en technische aanpassingen zorgen voor nog meer koppel in het lage en middenbereik voor een snelle acceleratie uit de bocht. Een lichtere krukas resulteert in een gretiger motorkarakter en draagt bij aan een lichter, wendbaarder stuurgedrag. Dankzij de belangrijke feedback van onze World SBK coureurs, is het enorme vermogen van de motor toch beschikbaar binnen de Euro 4-normen.

Cassette versnellingsbak
De cassetteversnellingsbak om de overbrengingsverhoudingen eenvoudig en snel aan de circuitomstandigheden aan te kunnen passen.

Titanium uitlaatsysteem
Hittebestendige titanium uitlaatbochten en demper dragen bij aan betere prestaties, lange levensduur, laag gewicht en massacentralisatie.

Elektronische geregelde gaskleppen
Elektronische geregelde gaskleppen stellen de ECU in staat om de ideale hoeveelheid brandstof en lucht aan de motor te leveren. Het systeem maakt ook een nauwkeurigere regeling van S-KTRC mogelijk. De elektronisch geregelde gaskleppen maken ook de toepassing van systemen als KLCM en Kawasaki Engine Brake Control mogelijk.

Duidelijk afleesbaar instrumentenpaneel
Multifunctioneel instrumentenpaneel met staafdiagramweergave voor de LED toerenteller. De achtergrond lichtsterkte wordt automatisch geregeld met behulp van een ingebouwde lichtsensor.

Aluminium twin-spar-frame
Nieuwe geometrie met een dichter bij de rijder geplaatst balhoofd en een langere achtervork voor meer gewicht op de voorkant, wat een verbeterde stabiliteit bij het ingaan van de bochten oplevert.

Geoptimaliseerde stijfheid achtervork
De achtervork is ontworpen met Kawasaki's geavanceerde dynamische stijfheidsanalyse. De daarmee geoptimaliseerde stijfheid draagt bij aan een verbeterde wendbaarheid.

In het World SBK ontwikkelde Balance Free-voorvork
Deze zeer geavanceerde voorvork is in samenwerking met Showa ontwikkeld in het SBK en maakt op de Ninja ZX-10R zijn debuut op een seriemodel. Een superieure dempingsrespons resulteert in een verbeterde stabiliteit bij het ingaan van bochten op het circuit.

Horizontale Back-link-achtervering
De horizontale positie van de achterschokdemper zorgt voor een uitstekende vering en demping en draagt bij aan de massacentralisatie. De nieuwe veerverhoudingen geven een meer lineair gevoel. Daardoor zijn aanpassingen aan de vering makkelijker en beter voelbaar.

BFRC lite achterschokdemper
Showa's nieuwe BFRC lite (Balance Free Rear Cushion)-schokdemper is lichter en compacter dan zijn voorgangers. De nieuwe schokdemper levert superieure dempingsprestaties en draagt bij aan een verbeterde grip.

Brembo-remsysteem
Dubbele hoogwaardige Brembo M50 monobloc-remklauwen, grotere 330mm-remschijven.Hoofdremcilinder met radiale pomp en staalomvlochten remleidingen van racekwaliteit voor optimale remprestaties.

Aerodynamische kuip
De grotere topkuip snijdt efficiënter door de rijwind en biedt de rijder meer bescherming. Daardoor is het makkelijker is om snel van positie te veranderen bij het insturen van bochten op het circuit.

Bosch IMU (Inertia Measurement Unit)
Compacte IMU werkt in 6 DOF (degrees of freedom, graden vrijheid): 5 gemeten + 1 berekend. In combinatie met Kawasaki’s eigen dynamische software biedt de informatie van de IMU een nog nauwkeurigere detectie van de frame meetpunten en -gegevens, waardoor de Kawasaki-elektronica naar een hoger niveau kon worden getild.

S-KTRC (Sport-Kawasaki TRaction Control)
Dit hybride proactieve/feedbacksysteem helpt rijders om de eigen prestaties een level hoger te brengen door de acceleratie te maximaliseren. Vijf standen stellen ervaren rijders in staat om nog sneller te zijn op het circuit.

KLCM (Kawasaki Launch Control Mode)
Launch control met drie standen dat de rijder helpt om zo snel mogelijk vanuit stilstand op te trekken. Het systeem regelt het motorvermogen zodanig dat wielspin van het achterwiel en omhoog komen van het voorwiel wordt voorkomen.

KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System)
Dit uiterst fijn regelend supersport ABS-systeem van Kawasaki maakt gebruik van een ongekend nauwkeurige regeling om de remdruk te moduleren bij een sportieve rijstijl.

Cornering Management-functie
De informatie van de nieuwe IMU heeft een nieuwe regelfunctie mogelijk gemaakt: Cornering Management. Dit systeem helpt rijder bij het vinden van de ideale lijn door bochten.

Kawasaki Engine Brake Control
Dit systeem stelt rijders in staat om het remvermogen van de motor aan de eigen voorkeur aan te passen.

KQS (Kawasaki Quick Shifter)
Maakt met volgas schakelen zonder gebruik van de koppeling mogelijk, voor een nog snellere acceleratie.

Elektronische stuurdemper
De speciaal door Öhlins ontwikkelde elektronische stuurdemper biedt precies de juiste hoeveelheid demping op basis van de rijsnelheid, acceleratie en vertraging. De nieuwe settings zijn geoptimaliseerd voor het circuit en bochtige wegen.

Power settings: Full, Middle en Low
Rijders kunnen de vermogensafgifte aanpassen aan de omstandigheden en/of hun voorkeur door te kiezen tussen de Full, Middle (80%) of Low (60%) stand.

VERMOGEN EN ACCELERATIE
De Ninja ZX-10R heeft zijn circuitcapaciteiten meer dan bewezen met zijn fantastische resultaten in het World SBK. Zowel in eerdere seizoenen (2e in 2012, 1e in 2013, 2e in 2014) als in het huidige seizoen, waarin Kawasaki rijder Jonathan Rea al vroeg afgetekend wereldkampioen werd. Omdat veel onderdelen zijn gebaseerd op de feedback en continue doorontwikkeling van het Kawasaki Racing Team, is de nieuwe Ninja ZX-10R nauwelijks te onderscheiden van de supergeavanceerde Kawasaki World SBK fabrieksmachines.

Motor
- De motor biedt een lineaire vermogensopbouw tot aan het hoge piekvermogen. Voor maximale prestaties op het circuit is gezorgd voor een optimale handelbaarheid bij het complete bochtenwerk. Dus bij het minderen van het gas bij het ingaan van de bocht, het gas geven in het midden van de bocht en het openen van het gas bij het uitkomen van de bocht. Het maximale koppel ligt hoger in het toerenbereik, en de pieken en dipjes in de koppelkromme die voor een onzeker motorkarakter zorgen zijn gladgestreken.
- Aanpassingen voor meer vermogen met behoud van het topvermogen van het voorgaande model zonder de strenge Euro 4-normen te overschrijden.
- Voor de inlaatpoorten is gebruikgemaakt van state-of-the-art productie technologie. Op basis van feedback van het Kawasaki World SBK fabrieksteam zijn de uitlaatpoorten bewerkt in twee stappen (eerst samen met de klepzittingen, daarna nog eens onder een hoek) om een rechter pad voor het inlaatmengsel te creëren bij het binnenkomen van de verbrandingskamer. De nieuwe gepolijste inlaatpoorten zijn zowel rechter als breder geworden voor een verbeterde doorstroming en een groter volume aan lucht en brandstof, wat weer bijdraagt aan een hoger vermogen.
- De uitlaatpoorten zijn zowel rechter als breder uitgevoerd, wat bijdraagt aan het grotere vermogen. Ook de uitlaatpoorten zijn nu gepolijst, wat ook weer zorgt voor meer vermogen.
- Uitlaatkleppen met een grotere diameter (was 24,5 mm, nu 25,5 mm) dragen bij aan het hogere vermogen (vooral bij hoge toerentallen). De diameter van de inlaatkleppen is 31 mm gebleven.
- De in- en uitlaatkleppen zijn gemaakt van titanium, voor een grotere hittebestendigheid en lagere massatraagheid.
- Grotere koelvloeistofkanalen (mogelijk gemaakt door het gebruik van bougies met een langere schacht voor een verbeterde koeling. De efficiëntere koeling draagt op zijn beurt bij aan verbeterde motorprestaties.
- Iridium bougies met platina elektroden (dezelfde als op de Ninja H2/H2R) voor een optimale ontsteking, dragen bij aan de lineaire koppelkromme (vooral wanneer het gas plotseling wordt opengedraaid). De platina elektroden hebben bovendien een zeer lange levensduur, waardoor minder onderhoud nodig is.
- Herziene nokprofielen met een grotere overlap, wat bijdraagt aan het grotere vermogen (vooral bij hoge toerentallen).
- De nokkenassen zijn gemaakt van chroom-molybdeenstaal om gewicht te besparen. De assen hebben een speciale ‘’zachte’’ nitreerbehandeling ondergaan en de nokken zijn gehard om te zorgen dat de hogere toerentallen en zwaardere klepveren (vanwege de grotere kleplichthoogte) de levensduur niet negatief beïnvloeden.
- Traploos verstelbare nokkenaskettingspanner voor een stabielere kleptiming en minder mechanische geluid.
- De nieuwe vorm van de verbrandingskamer draagt bij aan de grotere inlaat-/uitlaatefficiëntie.
- Kortere zuigers (van 39,2 mm naar 37,7 mm) met nieuwe vorm van de zuigerbodem om de belasting van de krachtigere motor aan te kunnen. Elke zuiger is 5 gram lichter, wat bijdraagt aan de verbeterde respons op het gas. De zuigers zijn nu van een materiaal vervaardigd dat een superieure hittebestendigheid en een grotere ‘’taaiheid’’ biedt. Ten slotte reduceert een droge coating op de zuigermantels de wrijving bij lage toerentallen. Deze coating helpt ook bij het inloopproces.
- De krukas heeft een 20% lager traagheidsmoment. Deze aanpassing – een van de belangrijkste wijzigingen die is voortgekomen uit de feedback van Kawasaki’s World SBK fabrieksteam – komt ten goede aan de algemene prestaties van de machine: versnelling, vertraging en het bochtengedrag zijn allemaal verbeterd. De motorrespons is verbeterd doordat de motor sneller in de toeren klimt. Verlaging van het traagheidsmoment biedt ook voordelen voor het rijgedrag. (Zie het gedeelte Chassis hieronder.)
- Een enkele secundaire balansas draagt bij aan het verminderen van de motortrillingen. Door het toepassen van deze balansas konden een aantal andere trillingsdempende onderdelen worden vereenvoudigd om gewicht te besparen. (Onder andere konden de gewichten in de stuureinden kleiner uitgevoerd worden, waardoor ook de besturing directer werd.)
- De balansas is lichter (geoptimaliseerd voor de nieuwe krukas), wat bijdraagt aan de verbeterde motorrespons.
- De drijfstanglagers zijn gemaakt van een materiaal dat een grote duurzaamheid biedt bij hoge toeren en zijn voorzien van een nieuwe coating die het risico van vastlopen verkleint.
- In de cilinder bieden dikkere wanden (van 5 mm naar 6 mm) bij de cilinderboringen een verbeterde stijfheid, wat bijdraagt aan de grotere betrouwbaarheid.
- De plaatsing van de krukas en versnellingsbakassen (ingaande as van versnellingsbak boven de andere twee) resulteert in een hoger zwaartepunt en betere massacentralisatie, wat bijdraagt aan de wendbaarheid van de machine.
- Cilinderboringen zijn gehoond terwijl een dummy-cilinderkop op het blok is gemonteerd. Hiermee zijn perfect ronde en rechte cilinders gegarandeerd. Door de grote nauwkeurigheid konden zuigerveren met een lagere spanning worden gebruikt, waardoor de wrijvingsverliezen lager uitvallen.
- Door uit het midden geplaatste cilinders (ten opzichte van de krukas is het hart van de cilinderboringen 2 mm naar de uitlaatzijde van de motor verplaatst) toe te passen, is een verminderde laterale kracht op de zuigers op het moment van de maximale compressiedruk (waardoor wrijvingsverliezen worden verminderd) en een lagere belasting van de zuigers (waardoor lichtere zuigers kunnen worden gebruikt) gerealiseerd.
- Het oliecarter kreeg een aangepaste oliezeef. Door de nieuwe vorm kan er minder makkelijk lucht in het systeem komen bij sportief rijden, wat de betrouwbaarheid ten goede komt (vooral bij racen).
- De oliedruk is verhoogd voor een betere koeling. De openingsdruk van de bypass klep van het oliefilter is overeenkomstig aangepast voor een grotere betrouwbaarheid.
- Door een ander traject van het koelsysteem wordt koelvloeistof voor de koeling van de oliekoeler eerst naar de radiateur geleid en niet meer rechtstreeks naar de waterpomp. Deze nieuwe route (overgenomen van Kawasaki’s fabrieksracer) zorgt voor verbeterde koelprestaties.
- Europese modellen zijn voorzien van een EVAP-systeem dat is ontworpen om verdampte brandstof terug te voeren naar de brandstoftank. Het systeem helpt om aan de Euro 4-emissienormen te voldoen.
- Een nieuwe 32-bits ECU regelt de elektronische gaskleppen. Een harsvrije aluminium behuizing biedt een verbeterde warmteafvoer voor een grotere betrouwbaarheid.
- De hoofdbalken van het frame bevatten profielen die werken als resonantiekamers die het acceleratiegeluid helpen te verminderen. Dit slimme ontwerp maakte het mogelijk om het vermogen te vergroten op modellen voor Noord-Amerika en Azië.
Ram Air / elektronische gaskleppen / dubbele injectie
- De Ram Air-inlaat is dicht bij de voorkant van de machine geplaatst: daar is de luchtdruk hoger, wat bijdraagt aan een efficiënte vulling van de airbox.
- Grotere airbox (8 L - 10 L) maakt het mogelijk om een grotere hoeveelheid inlaatlucht aan de motor te leveren voor een verbeterde motorrespons en krachtigere acceleratie uit de bochten dankzij het grotere vermogen in het lage en middengebied.
- Voor de grotere airbox kreeg het luchtfilter een 1,6 keer groter oppervlak en 40% lagere luchtweerstand. Dit draagt ook bij aan de verbeterde motorrespons en het grotere vermogen in het lage en middengebied.
- De gevormde inlaatkanalen zijn afgestemd op de nieuwe motor, wat bijdraagt aan een soepele vermogensafgifte en hoog topvermogen. De kanalen hebben een ovale in plaats van een ronde vorm gekregen voor een naadloze aansluiting op de nieuwe elektronisch geregelde gasklephuizen.
- Kawasaki’s volledig elektronische gasklepsysteem zorgt dat de ECU zowel de brandstoftoevoer (via de injectoren) als de luchttoevoer (via de gaskleppen) naar de motor kan doseren. De geoptimaliseerde inspuiting en gasklepstand zorgen voor een soepele en natuurlijk aanvoelende motorrespons met een perfecte vermogensafgifte. Het systeem levert ook een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de uitlaatemissies. Het systeem maakt ook een nauwkeurigere aansturing van het S-KTRC mogelijk en opent de mogelijkheid voor toepassing van nieuwe elektronische systemen zoals KLCM en KEBC (zie hieronder). De gasklepdiameter is met 47 mm ongewijzigd gebleven.
- De secundaire verstuivers dragen bij aan een hoog vermogen en goede vermogensafgifte in het hoge toerenbereik. De primaire verstuivers werken continu, de werking van de secundaire verstuivers is afhankelijk van de gasklepstand en het toerental.
Uitlaatsysteem
- De uitlaatbochten zijn uitgevoerd in een hittebestendige titaniumlegering, hebben nagenoeg dezelfde lengte en diameter als die van de WSB racers. (Dit maakt het makkelijk om het uitlaatsysteem aan te passen voor circuitgebruik zodat niet het hele uitlaatsysteem vervangen hoeft te worden.)
- Uitlaatbocht 2 en 3 zijn voorzien van een verbindingsbuis, wat bijdraagt aan een soepele motorrespons.
- De 4 in 2 collectors zijn hydrostatisch geperst, een mooie lichtgewicht constructie methode.
- De grote centrale RVS collector bevat nu drie katalysatoren en heeft aan de uitlaatkant een tegendrukklep. Behalve voor een betere geluidsdemping en hogere prestaties zorgt de collector voor een betere massacentralisatie. De grotere katalysatorcapaciteit zorgt ervoor dat de Euro 4-emissienormen worden gehaald.
- Grotere uitlaatdemper reduceert het uitlaatgeluid, waardoor de Euro 4-normen worden gehaald.
- De demper is gemaakt van een zeer lichte titaniumlegering (in plaats van RVS zoals bij het voorgaande model) en draagt bij aan de massacentralisatie. Dankzij het lichtere materiaal kon de grotere demperinhoud worden gecompenseerd.
- De hoogwaardige titaniumlegering die Kawasaki voor zijn uitlaatcomponenten gebruikt biedt niet alleen een superieure hittebestendigheid, maar de onderdelen kunnen ook dunner worden gemaakt. Hierdoor is een lichtere constructie mogelijk dan met materiaal van mindere kwaliteit.
Close-ratio versnellingsbak / anti-hopkoppeling
- De overbrengingsverhoudingen van de Ninja ZX-10R zijn geoptimaliseerd voor circuitgebruik. Kortere stappen voor de 2e tot en met de 6e versnelling (vooral tussen de 1e, 2e en 3e versnelling) maken sneller optrekken uit de bocht mogelijk in het lage en middengebied. De kortere stappen dragen ook bij aan stabieler terugschakelen.
- Een droge smerende coating op bepaalde tandwielen van de versnellingsbak vermindert wrijving, waardoor de tandwielen makkelijker op hun plaats glijden voor sneller, zekerder schakelen.
- De voor racegebruik ontwikkelde cassetteversnellingsbak maakt het mogelijk om de overbrengingsverhoudingen aan de circuitomstandigheden aan te passen. De "cassette" is voldoende hoog geplaatst om deze te kunnen verwisselen zonder eerst de motorolie te hoeven aftappen.
- De primaire overbrenging en eindreductie zijn zo gekozen dat de onrust in het frame aan de achterzijde (duiken/omhoog komen) bij accelereren en afremmen tot een minimum beperkt blijft. De achterwielophanging biedt meer mogelijkheden voor het aanpassen van de kettingwielen.
- Primaire overbrengingsverhouding: 1,681 (79/47), eindreductie: 2,294 (39/17).
- Het primaire koppelingstandwiel is dunner (van 15,7 mm naar 11,7 mm) en lichter (van 984 g naar 763,9 g) uitgevoerd, wat bijdraagt aan de verbeterde respons.
- De eenvoudig instelbare anti-hopkoppeling zorgt voor soepel terugschakelen. Deze beproefde technologie voorkomt stempelen en draagt in belangrijke mate bij aan de stabiliteit van het achterwiel bij hard remmen.

WENDBAARDER STUURKARAKTER
De lichtere krukas en een aantal wijzigingen aan het frame hebben geresulteerd in een lichter sturende machine. De voelbaar verbeterde controle bij het insturen van bochten en de grotere wendbaarheid zorgen voor snellere rondetijden.
Lichtere krukas
- Naast de voordelen voor versnellen en vertragen biedt verlaging van het traagheidsmoment van de krukas voordelen voor het rijgedrag. Dankzij het gereduceerde gyroscopische effect van de draaiende krukas stuurt de machine lichter en is deze sneller bij het ingaan van de bochten. Het lagere gewicht van de krukas helpt ook om het zwaartepunt van de motor te verhogen, wat verder bijdraagt aan het lichtvoetige stuurkarakter.
Aluminium twin-spar-frame
- Het nieuwe twin-spar-frame biedt een rechte lijn van het balhoofd naar de achtervork as. Dit zorgt voor een evenwichtig rijgedrag en daardoor betere controle.
- Het frame biedt een uitmuntende bochtenstabiliteit en veel feedback.
- Het frame is opgebouwd uit slechts zeven aluminium gietdelen. Dit gaf de ontwerpers een grote mate van vrijheid. De wanddikte is geminimaliseerd zonder dat dit ten koste gaat van de vereiste sterkte en stijfheid.
- Minder constructiedelen betekent ook minder lasnaden. Dat komt niet alleen het uiterlijk ten goede, maar zorgt ook voor een constante productiekwaliteit.
- Het balhoofd is 7,5 mm dichter bij de rijder geplaatst, zodat er meer gewicht op de voorkant van de motor komt. Het verbeterde stuurgevoel zorgt voor meer stabiliteit en vertrouwen bij het ingaan van de bochten. Het helpt bij het remmen, insturen en snel omgooien van de machine.
- Omkeerbare kragen (onderdeel van de racekit) maken het mogelijk om het balhoofd +/-4 mm naar voren of naar achteren te verstellen ten opzichte van de standaardpositie. Met andere kragen kan de balhoofdhoek worden afgesteld. Hierdoor kunnen rijders de geometrie van de machine aanpassen aan het circuit of hun rijstijl.
- Omkeerbare kragen (onderdeel van de racekit) maken het mogelijk om de achtervorkas +/-2 mm omhoog of omlaag te verstellen ten opzichte van de middenpositie. Hierdoor kunnen rijders de geometrie van de machine aanpassen aan het circuit of hun rijstijl.
Aluminium achtervork
- Kawasaki is uitgegaan van de banden en heeft zijn dynamische software gebruikt om de belastingen te bepalen die op de achtervork worden uitgeoefend wanneer de banden op een circuit tot het uiterste worden belast. Vervolgens is geavanceerde dynamische stijfheidsanalyse gebruikt om nauwkeurig de vereiste wanddiktes en afmetingen te bepalen voor de ideale laterale en torsiestijfheid. De geoptimaliseerde torsiestijfheid van de achtervork draagt bij aan een grotere wendbaarheid van de machine. (Zie voor meer informatie over Kawasaki’s eigen dynamische software het gedeelte Elektronica hieronder.)
- De langere (+15,8 mm) achtervork draagt bij aan het hogere gewicht op de voorkant. De voordelen hiervan zijn voelbaar bij het remmen, insturen en snel omgooien van de machine.
Aerodynamisch bodywork
- Grotere topkuip verbetert de aerodynamische prestaties van de combinatie machine-rijder door een lagere cdA (weerstandscoëfficiënt) vergeleken met het voorgaande model. De verbeterde windbescherming maakt het makkelijker om van positie te veranderen voor het ingaan van de bochten bij het rijden op het circuit.
- De kuipruit wordt volledig ondersteund door de topkuip (was voorheen zwevend bevestigd). De bredere ruit biedt een grotere windbescherming in het schoudergebied en trilt minder bij hoge snelheden door de extra ondersteuning.
- Inlaten aan de zijkanten van de kuipruit laten de rijwind gecontroleerd binnenkomen, waardoor een vacuüm opbouw achter de kuipruit wordt vermeden. Dit gaat het schudden van de helm tegen.
- Het voorspatbord heeft een getrapt ontwerp dat helpt om de luchtstroom naar de radiateur te leiden, wat de koelprestaties verbetert en bijdraagt aan het actueel ogende design.

IN SBK ONTWIKKELDE VERING
De Ninja ZX-10R heeft een nieuwe voorvork die in samenwerking met Showa is ontwikkeld in het World SBK. Deze technologie heeft zich op Kawasaki's fabrieksracer bewezen op het allerhoogste niveau en is voor de eerste keer op een seriemotor in de nieuwe Ninja ZX-10R toegepast. De geavanceerde Showa Balance Free-voorvork is gecombineerd met Showa's nieuwste achterschokdemper, de BFRC lite. Dit is een lichtere, compactere versie van de Balance Free Rear Cushion-achtervering en maakt ook zijn debuut op de Ninja ZX-10R.

Geavanceerde Showa Balance Free-voorvork: Technologie uit het World SBK
- Showa’s geavanceerde 43-mm-Balance Free-voorvork brengt state-of-the-art SBK-racetechnologie naar een seriemodel. De hoogwaardige voorvork biedt diverse voordelen:
- verbeterd rijcomfort
- grotere remstabiliteit
- verbeterde feedback van de voorvork
- onafhankelijk instelbare in- en uitgaande demping
- De demping wordt buiten de vorkbuizen geregeld. Hierdoor kan het volledige oppervlak van de hoofdzuiger fungeren als een pomp die de olie door de kleppen drukt. Dit systeem helpt ook om verschillen in de drukbalans bij het in- en uitveren van de voorvork te onderdrukken.
- Externe compressiekamer met stikstofgas onder druk helpt om de druktoenames in de demper te beheersen, wat zeer stabiele druktoenames mogelijk maakt en zorgt voor een consistente demping.
- In- en uitgaande demping worden geheel onafhankelijk van elkaar geregeld en afgesteld. Dit hydraulische ontwerp voorkomt de pieken in drukbalans die kenmerkend zijn voor conventionele dempingssystemen. In combinatie met de uitwendig geplaatste demper zorgt dit voor soepele, geoptimaliseerde oliestromen.
- Verbeterde respons (in vergelijking met een conventionele voorvork) resulteert in een superieure grip en schokdemping. Dit biedt zowel comfort bij lage snelheden als stabiliteit bij hoge snelheden.
- De veervoorspanning kan aan de bovenzijde van elke vorkpoot worden ingesteld. De verstellers voor de in- en uitgaande demping bevinden zich op de demperkamer.

Horizontale Back-link-achtervering met nieuwe Showa BFRC lite (Balance Free Rear Cushion)
- Showa’s nieuwe BFRC lite- achterschokdemper is een lichtere, compactere versie van de eerdere BFRC-schokdemper. De hoogwaardige schokdemper biedt diverse voordelen:
- verbeterd rijcomfort
- verbeterde grip
- onafhankelijk instelbare in- en uitgaande demping
- lager gewicht.
- Net als bij de Balance Free-voorvork wordt de dempingskracht gegenereerd in een externe demper en worden de in- en uitgaande demping afzonderlijk geregeld.
- Bij de horizontale Back-link-achterschokdemper zijn de schokdemper en het hevelsysteem boven de achtervork geplaatst.
- De overbrengingsverhoudingen zijn herzien voor circuitgebruik en bieden een meer lineair gevoel en breder verstelbereik. Daarnaast zijn aanpassingen van de instellingen makkelijker voelbaar.
- Door toepassing van de Horizontal Back-link-achterschokdemper kwam de ruimte van de onderste stang van de Uni-Trak-achtervering vrij. Die ruimte is benut voor het vergroten van de uitlaatcollector, wat weer een kortere uitlaat mogelijk maakte en zo bijdraagt aan de betere massacentralisatie.
- In de nieuwe layout is de bovenste bevestiging van schokdemper (aan de bovenste dwarsbalk van het frame) verder van het achtervorkas verwijderd. Waar het gebied tussen de bovenste dwarsbalk en de achtervorkas eerst een concentratie van hoge stijfheid vertoonde, zorgt de grotere afstand tussen deze twee framedelen nu voor een spreiding van deze stijfheid. Dit zorgt weer voor een betere stijfheidsbalans en stabiliteit van het frame.
- De minimale blootstelling aan hitte van de motor en uitlaat zorgt voor constante dempingsprestaties.

Hoogwaardig Brembo-remsysteem
Voor een verdere verbetering van de prestaties van de Ninja ZX-10R op het circuit, zijn geavanceerde Brembo voorremmen toegepast. Het Brembo systeem, dat zeer veel lijkt op het systeem dat op de Ninja H2R wordt gebruikt, biedt de beste componenten die beschikbaar zijn voor een seriemodel. Dankzij speciale fijntuning in de Brembo-fabriek zelf, is het gehele systeem spelingsvrij gemaakt, zodat de remmen direct reageren wanneer ze in actie moeten komen.
- Het voorwiel is voorzien van een paar indrukwekkende semi-zwevende Brembo-remschijven met een diameter van 330 mm (was 310 mm) met een dikte van 5,0 mm die garant staan voor een fenomenale stopkracht. De roestvrijstalen rotors bieden een grote stijfheid en dragen bij aan het geweldige remgevoel.
- Vanuit het midden naar de buitenkant lopende groeven vergroten het oppervlak voor een verbeterde warmteafvoer.
- Dubbele, radiaal gemonteerde Brembo M50 monobloc-remklauwen van gietaluminium grijpen aan op de remschijven. De vier tegenoverliggende 30mm-zuigers leveren een belangrijke bijdrage aan de superieure remprestaties van de machine en onderstrepen daarnaast het kwaliteitsimago.
- De radiale hoofdremcilinder en het remvloeistofreservoir worden door Brembo nauwgezet gecontroleerd voordat ze naar Kawasaki worden verstuurd. Zo nodig wordt de afstelling aangepast om eventueel aanwezige onnodige vrije slag te elimineren. Het resultaat is een grote beschikbare remkracht vanaf het begin van de hendelslag. Na het eerste aangrijpen neemt de remkracht toe naarmate de hendel verder wordt ingeknepen.
- Het voorremsysteem is voorzien van staalomvlochten remleidingen van racekwaliteit om een directere overdracht van de remvloeistof te waarborgen, wat bijdraagt aan het directere remgevoel.
- Voor de achterrem is een 220mm-remschijf met enkelzuiger remklauw toegepast.
- Ook achter is gebruikgemaakt van een staalomvlochten remleiding, wat bijdraagt aan een beter remgevoel.
- Voor extra zekerheid in noodgevallen is de ZX-10R voorzien van ABS.
- De compacte Bosch ABS-eenheid is vlakbij het zwaartepunt van de machine gemonteerd.

Ergonomie
- De rijpositie is geschikt voor zowel de weg als op het circuit en draagt bij aan de controle en het zelfvertrouwen van de rijder. Doordat het stuur 7,5 mm dichter bij de rijder is geplaatst (door de nieuwe positie van het balhoofd), is de rijpositie wat compacter. Dit biedt rijders meer vrijheid om hun houding op de machine te variëren.
- De brandstoftank biedt een uitstekende ergonomische pasvorm voor de onderarmen en dijen in de bochten.
Lichtgewicht wielen
- De gegoten driespaaks wielen van de Ninja ZX-10R behoren tot de lichtste op de markt. Ze bieden een uitstekende balans tussen laag gewicht en stijfheid, en dragen daarmee bij aan een geweldige grip in de bochten.
- Haaks geplaatste makkelijk bereikbare aluminium ventielen bieden gemak bij het controleren van de bandenspanning.

VERLEG JE GRENZEN: DE GEAVANCEERDE ELEKTRONICA VAN KAWASAKI HELPT
De kracht van de geavanceerde elektronica van Kawasaki is altijd de zeer slimme programmering geweest, die de ECU een nauwkeurig, actueel beeld geeft van wat het frame doet. Kawasaki’s eigen dynamische software maakt gebruik van het Magic Formula Tire Model bij het onderzoeken van veranderingen via meerdere parameters. Daardoor kan het rekening houden met veranderende weg- en bandomstandigheden. Door de toevoeging van een Bosch IMU (Inertial Measurement Unit) en de nieuwste versie van deze geavanceerde modelleersoftware maakt onze elektronische managementtechnologie de stap naar het volgende niveau. In plaats van afstelling gestuurde of reactie gestuurde systemen wordt nu een feedback gestuurd systeem gebruikt dat nog meer rijplezier biedt. De elektronische managementsystemen van de nieuwe Ninja ZX-10R bieden nog meer controle en helpen rijders om te ervaren wat het is om met een superbike de grenzen op te zoeken op een circuit.

Verbeterde detectie van de framestand: Bosch IMU (Inertial Measurement Unit)
Het gebruik van de compacte IMU van Bosch voegt extra nauwkeurigheid toe aan de toch al zeer geavanceerde S-KTRC, KLCM en KIBS.
- IMU meet traagheid in 6 DOF (graden vrijheid). Versnelling langs de longitudinale, transverse en verticale as, rolsnelheid en duiksnelheid worden gemeten. De gierhoek wordt berekend door de ECU met behulp van de eigen software van Kawasaki.
- Aanvullende feedback van de IMU biedt een nog duidelijker realtime beeld van de framestand dan de programmering van eerdere systemen kon voorspellen. Dit maakt een nog nauwkeuriger management mogelijk voor het rijden op de limiet.
- Door de toevoeging van de IMU is S-KTRC veranderd van een puur voorspellend systeem in een systeem dat ook gebruikmaakt van feedback. Het nieuwe hybride proactieve/feedbacksysteem biedt een nog nauwkeuriger management, zodat nog meer rijders het rijden op de limiet kunnen ervaren. De input van de IMU complementeert de talloze parameters die door het S-KTRC-systeem worden bewaakt.
- Het KLCM-systeem ontvangt informatie van de IMU en biedt zelfs nog meer geavanceerde controlemogelijkheden dan het systeem van de Ninja H2/H2R.
- Feedback van de IMU maakt toevoeging van een nieuwe functie mogelijk. De nieuwe bochtenmanagementfunctie gebruikt KIBS en S-KTRC om rijders te helpen hun ideale lijn door de bocht te vinden.
- De nieuwste IMU van Bosch is bijzonder compact en weegt slechts 40 gram.

Hybride proactief/feedback-tractiecontrolesysteem: S-KTRC (Sport-Kawasaki TRaction Control)
S-KTRC, Kawasaki's hybride proactieve/feedback-tractiecontrolesysteem, maakt het mogelijk om het acceleratievermogen op het circuit ten volle te benutten.
- Uiterst geavanceerd systeem gebaseerd op race technologie. Anders dan systemen die zijn bedoeld om zekerheid te bieden bij het rijden op glad wegdek is S-KTRC ontworpen om tegen de griplimiet aan te rijden waarbij de tractie maximaal is.
- Voor de snelste acceleratie is een zekere mate van wielspin vereist. Daarom laat het S-KTRC enige wielspin toe om de aandrijfkracht optimaal te kunnen benutten. De ideale balans tussen gripverlies en aandrijfkracht varieert al naar gelang de omstandigheden. Het systeem analyseert een aantal gegevens om een nauwkeurig realtime beeld te krijgen van wat er gebeurt: de snelheid van het voor- en achterwiel, het motortoerental, de gaskleppositie, wielslip, acceleratie etc.
- Omdat de geavanceerde software zijn dynamische analyse baseert op de framestand in relatie tot het wegdek (in plaats van het horizontale vlak), is deze in staat om rekening te houden met de straal en helling van de bocht en op basis daarvan aanpassingen uit te voeren. Het systeem voert ook automatisch aanpassingen uit voor de bandenslijtage, andere bandprofielen, banden met meer grip en talloze andere factoren die gewone, op instellingen gebaseerde systemen, behandelen als vaste parameters.
- Op basis van een complexe analyse wordt berekend wanneer de balans tussen gripverlies en aandrijfkracht ongunstig wordt. Door in te grijpen voordat de wielspin te groot wordt voor de tractielimiet, kan het verminderen van het motorvermogen tot een minimum worden beperkt. Dit resulteert in een zeer soepele acceleratie.
- S-KTRC controleert de omstandigheden elke 5 milliseconden. De regeling vindt plaats via de ontsteking (wat een extreem snelle reactie mogelijk maakt) en de elektronische gaskleppen.
- De rijder kan het systeem al naar gelang zijn voorkeuren (en ervaring) instellen op vijf verschillende modi (voorheen drie). Elke modus is geoptimaliseerd voor bepaalde rijomstandigheden. De twee nieuwe modi doen hun werk nog onopvallender dan die op het voorgaande model, waardoor ervaren rijders nog meer plezier kunnen beleven op het circuit. Natuurlijk kunnen rijders er ook voor kiezen om het systeem geheel uit te schakelen.
- Het systeem is daarnaast in staat om onderscheid te maken tussen zich geleidelijk opbouwende 'koppelwheelies' en ongwenste abrupte, spontane wheelies, die gevaarlijk kunnen zijn. Koppelwheelies zijn toegestaan zolang er een acceptabele versnelling plaatsvindt. Bij abrupte wheelies grijpt het systeem in.

KLCM (Kawasaki Launch Control Mode)
Het KLCM-systeem is ontworpen om racers te helpen zo snel mogelijk vanuit stilstand op te trekken. Hiertoe regelt het systeem elektronisch het motorvermogen om wielspin van het achterwiel en omhoog komen van het voorwiel bij voluit accelereren tegen te gaan.
- De rijder heeft de keuze uit drie standen of modi die steeds een hoger niveau van ingrijpen bieden. Elke stand maakt het mogelijk vol op het gas vanuit stilstand weg te rijden.
- Met de koppelingshendel ingetrokken en het systeem geactiveerd is het motortoerental beperkt tot een ingestelde waarde (9.000 min-1 in modus 1; 8.000 min-1 in modi 2 en 3), zelfs met de gasgreep volledig open gehouden.
- Zodra het koppelingshendel wordt losgelaten om de koppeling te laten opkomen mag het toerental oplopen, maar het vermogen wordt afgeregeld om wielspin van het achterwiel te voorkomen en het voorwiel op de grond te houden.
- Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld bij 150 km/u of als de rijder naar de 3e versnelling opschakelt.
- Om het systeem te activeren moet de machine worden gestopt, moet de Power-modus op Full worden gezet en moet S-KTRC worden ingeschakeld. De KLCM-indicator gaat branden wanneer het systeem is geactiveerd.
- Om mogelijke schade aan de koppeling te voorkomen bij herhaalde launches kan bij koelvloeistoftemperaturen boven 40oC KLCM niet worden geactiveerd binnen 150 seconden na de laatste launch. Als de motortemperatuur meer bedraagt dan 100oC kan KLCM niet worden geactiveerd.
Uiterst fijnregelend supersport-ABS:KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System)

KIBS, het uiterst fijn regelende supersport-ABS-systeem van Kawasaki, maakt gebruik van een uiterst nauwkeurige regeling om de remdruk te regelen bij sportief rijden.
- KIBS is een multi-sensorsysteem dat gebruik maakt van een groot aantal verschillende inputsignalen. Behalve de informatie van de toerentalsensoren op het voorwiel en achterwiel (standaard bij elk ABS-systeem), bewaakt het KIBS ook de hydraulische druk in de voorremklauw en verschillende gegevens van het motormanagement (gaskleppositie, motortoerental, bediening koppeling en ingeschakelde versnelling). (De 2011 Ninja ZX-10R was het eerste seriemodel dat was voorzien van een motorfiets-ABS met communicatie tussen de motor-ECU en de ABS-ECU.)
- De uiterst nauwkeurige remdrukregeling voorkomt een verlies aan remvermogen als gevolg van overmatige drukvermindering. Andere voordelen zijn dat het gevoel in de remhendel behouden blijft wanneer het systeem actief is en dat de ABS-pulsen licht aanvoelen (geen heftig pulseren).
- De uiterst nauwkeurige remdrukregeling biedt ook belangrijke voordelen voor sportief rijden:
1. Onderdrukt omhoog komen van de achterzijde bij hard remmen
2. Minimaliseert terugslag bij ingreep
3. Houdt rekening met motorremeffect
- Supersportmodellen duiken bij hard afremmen sterker naar voren dan de meeste andere motorfietsen, waardoor de achterzijde ook eerder omhoog komt. Door het bewaken van de hydraulische druk in de voorremklauw kan het KIBS-systeem de druktoenames reguleren en zo de liftneigingen van de achterzijde beperken. Dit gebeurt in twee situaties: 1) Voordat de omstandigheden een systeemingreep noodzakelijk maken, voorkomt het KIBS dat de druk te snel toeneemt om zo liftneigingen van de achterzijde tegen te gaan. 2) Nadat het systeem de druk laat afnemen om blokkering van het wiel te voorkomen, zorgt het KIBS ervoor dat de druk niet te snel weer wordt opgebouwd omdat de achterzijde bij een te snelle toename omhoog zou kunnen komen. Het onderdrukken van deze neiging draagt bij aan een grotere remstabiliteit.
- Door nauwkeurige regeling van de druk in de voorremklauw minimaliseert het KIBS ook terugslag wanneer het in werking treedt. De druk wordt in kleine stappen opgevoerd waardoor doorslippen wordt beperkt en de ingreep uiterst subtiel aanvoelt. Dit zorgt voor een minimale afleiding van de rijder bij sportief rijden.
- Door rekening te houden met het motorremeffect blijft de achterrem bij terugschakelen beter bedienbaar. Het KIBS bewaakt onder andere de gaskleppositie, de bediening van de koppeling en de ingeschakelde versnelling, waardoor het systeem eerder herkent wanneer er op de motor wordt afgeremd bij terugschakelen of gas terugnemen bij hoge toerentallen. Doorslippen van het achterwiel door het motorremeffect veroorzaakt bij conventionele systemen vaak een ingreep van het ABS. Door in deze situaties onnodige ABS-ingrepen te voorkomen, zorgt het KIBS ervoor dat de achterrem bedienbaar blijft.
- Circuitrijders kunnen het systeem uitschakelen met een optionele dongle (onderdeel van de racekit). Met de dongle aangesloten zijn twee deactiveringsopties beschikbaar via het instelmenu:
R OFF – KIBS en ABS grijpen alleen op de voorremmen in
OFF – KIBS en ABS worden gedeactiveerd

Kawasaki Engine Brake Control
Het Kawasaki Engine Brake Control- systeem biedt rijders de mogelijkheid om de motorremkracht aan hun voorkeur aan te passen.
- Wanneer het systeem wordt ingeschakeld (door het selecteren van 'L' (Light) bij de KEBC-instellingen) wordt het motorremeffect beperkt, waardoor het minder van invloed is bij rijden op het circuit. Als het systeem is geactiveerd, brandt het 'KEBC'-controlelampje op het instrumentenpaneel.
- Om de rijdervoorkeur in te stellen, moet de machine worden gestopt. Na het instellen herinnert het systeem zich de laatste instelling, zodat de instelling ongewijzigd blijft wanneer de machine op wordt gestart.
- Als er een storing is in het systeem, wordt dit automatisch uitgeschakeld (normale motorremwerking).

KQS (Kawasaki Quick Shifter)
KQS is standaard aanwezig en helpt rijders om hun acceleratie op het circuit te maximaliseren door ze in staat te stellen om te schakelen met het gas vol open.
- Een contactloze quickshifter maakt snel opschakelen mogelijk voor een soepele acceleratie.
- Het systeem detecteert dat de versnellingshendel wordt bediend en stuurt een signaal naar de ECU om de ontsteking te onderbreken zodat naar de volgende versnelling kan worden geschakeld zonder de koppeling te bedienen. (Bij terugschakelen wordt aangeraden de koppeling te gebruiken.)
- Het systeem biedt een zeer grote betrouwbaarheid en is minder storingsgevoelig dan quickshifters van het contacttype.
- Met de ECU uit de racekit is ook terugschakelen zonder koppelen mogelijk. (Hiervoor hoeft de schakelsensor niet te worden verwisseld.)

Öhlins elektronische stuurdemper
Anders dan bij een mechanische stuurdemper, waarbij een vooraf bepaalde instelling alle rijomstandigheden en snelheden moet afdekken, wordt bij een elektronische stuurdemper de dempingskarakteristiek aangepast op basis van de rijsnelheid en de mate van versnelling of vertraging. Bij lage rijsnelheden is de dempingskracht zodanig dat deze geen afbreuk doet aan het lichtvoetige stuurkarakter van de motorfiets. Bij hoge snelheden neemt de dempingskracht toe om de stabiliteit te verhogen.
- Kawasaki’s elektronische stuurdemper is ontwikkeld in samenwerking met Öhlins, een van de bekendste en meest gerenommeerde fabrikanten van stuurdempers.
- De elektronische stuurdemper biedt precies de juiste demping op basis van wat de motorfiets doet. Op basis van informatie afkomstig van de toerentalsensor van het achterwiel (geleverd via de motorregeleenheid), bepaalt de regeleenheid van de elektronische stuurdemper de rijsnelheid en de mate van versnelling of vertraging van de motorfiets.
- Het basisdempingsniveau wordt bepaald op basis van de rijsnelheid. Bij zeer lage snelheden wordt het basisdempingsniveau op nul ingesteld om een negatieve invloed op het stuurgedrag te vermijden. Naarmate de rijsnelheid toe- of afneemt wordt de basisdemping overeenkomstig aangepast.
BIJ LAGE SNELHEDEN
- Bij het ingaan van langzame bochten is de besturing licht en neutraal.
- Bij het sturen door U-bochten of het wisselen van rijbaan is het stuurgedrag licht en gemakkelijk.
BIJ HOGE SNELHEDEN
- Bij het ingaan van snelle bochten verzekert een ideaal dempingsniveau dat de rijder de machine in de ideale lijn kan brengen.
- Het verbeterde stabiliteitsgevoel dat de elektronische stuurdemper levert, stelt rijders in staat om zich meer te ontspannen. Dat draagt weer bij tot verminderde vermoeidheid na langere ritten op de snelweg.
- Bij snelle acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld bij een snelle verandering van de rijsnelheid) wordt de demping vergroot om meer stabiliteit te bieden.
- Voor het circuit en bochtige wegen geoptimaliseerde instellingen zijn afgestemd op de nieuwe afmetingen en rijeigenschappen.
- Het speciale Öhlins-ontwerp met dubbele buis staat garant voor stabiele dempingsprestaties, ook op het circuit, en biedt een superieure absorptie van terugslag.
- De zeer nauwkeurige constructie van de demper en het gebruik van een geïntegreerde klem minimaliseren de wrijving van de demperzuiger. Hierdoor verloopt de demping bijzonder soepel.
- Het stuurdemperhuis is afgewerkt met een zeer krasbestendige alumite1 coating.

Power-modi: Full, Middle en Low
- Naast de modus voor maximaal vermogen (Full) biedt de Ninja ZX-10R twee aanvullende modi (Middle en Low), zodat rijders de vermogensafgifte kunnen instellen al naar gelang de rijomstandigheden of hun voorkeur.
Full (maximaal): Volledig vermogen is beschikbaar
Middle: Beperkte vermogensafgifte (ongeveer 80% van totaal)
Low: Beperkte vermogensafgifte (ongeveer 60% van totaal)
Voorbereid voor datalogger
- Ter voorbereiding voor een aftermarket-datalogger is een CAN-stekker in de kuip geplaatst.

KRACHTIGE RACE-UITSTRALING
De krachtige nieuwe styling van de Ninja ZX-10R is grotendeels gebaseerd op de slanke lijnen van zijn voorganger. Een vollere topkuip, een nieuwe kuipruit en een wat forser bemeten achtergedeelte verlenen de machine een compact, naar voren gericht silhouet dat sterk doet denken aan Kawasaki’s WSB fabrieksracer. Een hoogwaardige afwerking en grote aandacht voor details staan garant voor een indrukwekkende verschijning. Als verwijzing naar de verbeterde prestaties van de Ninja ZX-10R dankzij de feedback van de fabrieksmachines, zijn twee van de drie kleuren- en graphics opties gebaseerd op de fabrieksstijl voor het Wereldkampioenschap Superbike 2016.

Stroomlijn
- Vollere, meer aerodynamische topkuip draagt bij aan krachtige race-uitstraling met behoud van de identiteit van het voorgaande model.
- Compactere 'line-beam' koplampunits sluiten aan bij het topkuipontwerp en onderstrepen het imposante imago van de machine.
- De LED-strip voor het stadslicht (drie lampen) boven de Ram Air-inlaat draagt verder bij aan de agressieve styling.
- De LED-richtingaanwijzers (twee lampen) zijn geïntegreerd in de op de kuip gemonteerde spiegels. De richtingaanwijzers zijn aangesloten met stekkers, zodat ze voor circuitdagen makkelijk kunnen worden verwijderd.
- De machinaal bewerkte bar ends hebben een fraai ontwerp dat doet denken aan custom-onderdelen – een voorbeeld van de grote aandacht voor details bij de Ninja ZX-10R.
- De tank is voorzien van een hoogwaardige rubber tankpad ter bescherming van het glanzende lakwerk.
- De grote openingen in de kuip maken een goede afvoer van hitte mogelijk.
- De uitgebreide afwerking van het kettingwieldeksel vormt een fraai detail.
- Breder, voller achtergedeelte draagt bij aan het sportieve imago.
- Het achterzadel heeft een sportievere vormgeving die aansluit bij het achtergedeelte.
- De optionele duozadelcover versterkt het race-uiterlijk van de machine. De cover is voorzien van een pad die steun biedt aan de rijder.
- LED-achterlichtontwerp verleent de achterzijde een agressiever uiterlijk.
- Compacte richtingaanwijzers achter aan de kentekenplaathouder zijn voorzien van heldere lenzen voor een actueel design.
- Het ontwerp van de kentekenplaathouder draagt bij aan het fris ogende design. De houder kan eenvoudig worden verwijderd voor circuitdagen.
- In het achterspatbord is op subtiele wijze een geleider voor de achterremleiding geïntegreerd, wat bijdraagt aan de strakke belijning aan de achterzijde van de machine.
- De kleuren en graphics van het model in Lime Green (groen) zijn gebaseerd op de fabriekskleuren voor het Wereldkampioenschap Superbike 2016.
- Op het World SBK Tribute-model heeft de alumite* coating op de compressiekamer en dempingsversteller van de voorvork en de dempingsversteller van de achterschokdemper dezelfde kleur als bij Kawasaki's fabrieksmachine: rood aan de voorzijde en zwart aan de achterzijde. (Op het model in Metallic Matte Carbon Gray (grijs) is de alumite coating van zowel de veringscomponenten voor als achter groen.)
*Alumite: corrosiebestendige en krasvaste coating voor aluminium die wordt aangebracht door middel van een anodische oxidatie.

Instrumentenpaneel
- De blikvanger van het instrumentenpaneel van de Ninja ZX-10R is de zeer goed afleesbare LED-toerenteller met staafdiagramweergave en achtergrondverlichting, een primeur op een seriemodel bij de introductie in modeljaar 2011.
- De toerenteller werkt ook als schakelindicator: de LED's gaan knipperen wanneer het ingestelde toerental wordt bereikt. Rijders kunnen de toerentallen voor de schakelindicator naar hun eigen voorkeuren instellen.
- Het digitale display is aangepast en omvat nu de nieuwe KLCM, Kawasaki Engine Brake Control en KQS-functies, evenals een indicator voor de IMU.
- Aanvullende functies van de multifunctionele meter zijn: schakelstandindicator, kilometerteller, dubbele ritteller, aanduiding gemiddeld brandstofverbruik, aanduiding huidige brandstofverbruik, Power-modus (3 modi), S-KTRC (5 modi + OFF), aanduiding laag brandstofniveau, indicator voor zuinig rijden (zie hieronder), aanduiding watertemperatuur/inlaatluchttemperatuur en een scala aan controlelampjes. De diverse modi en functies worden geregeld met de multifunctionele knop op de linker stuurhelft.
- De indicator voor zuinig rijden geeft aan wanneer het brandstofverbruik relatief laag is. Door te letten op de omstandigheden waarin deze indicator op het display verschijnt, kunnen rijders zich een zuinige rijstijl aanmeten. Deze praktische functie is altijd actief, maar om daadwerkelijk resultaat op te leveren moet de rijder zich houden aan de volgende vuistregels: toerental lager dan 6.500 min-1, gas niet verder open dan 10%.
- De lichtsterkte van de LED's en de LCD-displays wordt automatisch geregeld met behulp van een lichtsensor in het instrumentenpaneel.
              Overdag – Schemering – Nacht
LED:       100% - 20% - 8%
Displays: 100% - 100% - 40%
De lichtsterkte van de leds kan ook handmatig worden ingesteld op 100%, 75% of 50%.

VERBETERDE CIRCUITPRESTATIES
Voor sportieve rijders die ook op het circuit willen rijden is een aantal racekit-onderdelen beschikbaar voor hogere prestaties, een lager gewicht en overeenstemming met circuit veiligheidseisen.

Onderdelen in de 2016 racekit: racekit-kabelboom moet ook worden gemonteerd.
- Racekit-ECU: naast de mogelijkheid om de brandstof- en ontstekingskenvelden aan te passen, biedt de race kit-ECU uitgebreidere instellingen voor:
- Voor ieder van de vijf modi van S-KTRC kunnen de tractiecontrole en wheeliecontrole (meestal gekoppeld) afzonderlijk worden ingesteld
- De instellingen van Kawasaki Engine Brake Control kunnen worden aangepast voor elke versnelling afzonderlijk
- Terugschakelregeling voor KQS ook mogelijk
- Verstelbare balhoofdkragen: maken het mogelijk om de stuurbuis +/-4 mm naar voren of naar achteren te verstellen ten opzichte van de standaardpositie (standaard: +0 mm). Met andere kragen kan de balhoofdhoek worden afgesteld.
- Verstelbare kragen voor achtervorkas: maken het mogelijk om de achtervorkas +/-2 mm naar boven of naar beneden te verstellen ten opzichte van de middenpositie (standaard: +1 mm).
- ABS-dongle: met de dongle aangesloten zijn twee de-activeringsopties beschikbaar via het instelmenu:
R OFF – KIBS en ABS grijpen alleen op de voorremmen in
OFF – KIBS en ABS worden gedeactiveerd
Let op: ABS-dongle niet vereist wanneer Race kit-ECU is gemonteerd.
- Tot de overige motoronderdelen uit de racekit behoren: alternatieve koppakkingen; olie opvangtank; kettingspanner; drijfstang- en krukaslagers (4 diktes beschikbaar); koppeling; tandwielen; motordekselpakkingen.
- Tot de overige chassisonderdelen uit de race kit behoren: kettingbeschermer; alternatieve/vervangende voorvorkveren; afstandsstukken voor de rijhoogte achter; racekabelboom.

Accessoires
- Beschikbare accessoires voor de nieuwe Ninja ZX-10R:
- Afdekkap duozitting
- Kniepads
- Crash pads
- Asbeschermers

KLEUR(EN)
- Lime Green (KRT Edition) (groen)
- Metallic Matte Carbon Gray (grijs

TECHNISCHE GEGEVENS 2016 KAWASAKI ZX-10R (ZX1000SGF)

MOTORBLOK  
Type Vloeistofgekoelde, viertakt viercilinder lijnmotor
Cilinderinhoud 998 cm3
Boring x slag 76,0 x 55,0 mm
Compressieverhouding 13,0:1
Klepbediening DOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: φ47 mm x 4 met dubbele injectie
Ontsteking Digitaal
Startsysteem Elektrisch
Smering Geforceerde smering, oliecarter met oliekoeler
   
AANDRIJFLIJN  
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindaandrijving Ketting
Primaire overbrengingsverhouding 1,681 (79/47)
Overbrengingsverhoudingen: 1e 2,600 (39/15)
2e 2,214 (31/14)
3e 1,944 (35/18)
4e 1,722 (31/18)
5e 1,550 (31/20)
6e 1,391 (32/23)
Eindreductie 2,294 (39/17)
Koppeling Natte platenkoppeling, handbediend
   
FRAME  
Type Twin spar, gegoten aluminium
Veeruitslag: voor 120 mm
achter 114 mm
Banden: voor 120/70ZR17M/C (58W) Bridgestone RS10
achter 190/55ZR17M/C (75W) Bridgestone RS10
Balhoofdhoek 25°
Naspoor 107 mm
Stuurhoek (links/rechts) 27° / 27°
   
VERING  
Voor φ43 mm upside-down Balance Free-voorvork met externe compressiekamer, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveren
Achter Horizontale Back-link met BFRC lite gasgevulde schokdemper, piggybackreservoir, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveer
   
REMMEN  
Voor: Type Dubbele semizwevende 330mm-schijven 
Remklauw Dubbele radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw 
Achter: Type Enkele 220mm-schijf 
Remklauw Enkelzuiger remklauw
   
AFMETINGEN  
Totale lengte 2.090 mm
Totale breedte 740 mm
Totale hoogte 1.145 mm
Wielbasis 1.440 mm
Bodemvrijheid 145 mm
Zithoogte 835 mm
Rijklaar gewicht 206 kilo
Tankinhoud 17 liter
   
PRESTATIES  
Maximaal vermogen 147,1 kW {200 pk} / 13.000 min-1 
Maximaal vermogen met Ram Air 154,4 kW {210 pk} / 13.000 min-1 
Maximaal koppel 113,5 Nžm {11,6 kg¦žm} / 11.500 min-1 

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Piek occasionverkopen motorfietsen vlakt af in juli 2020
Piek occasionverkopen motorfietsen vlakt af in juli 2020
Na de grote piek in de verkoop van tweedehands motorfietsen, bleef het aantal van eigenaar gewisselde motoren in juli 2020 hoger dan vorig jaar, ma...
Nieuw: 2020 Honda CBR600RR supersport
Nieuw: 2020 Honda CBR600RR supersport
Onverwachts heeft Honda in Japan het doek van een nieuwe CBR600RR supersportmotorfiets voor 2020 getrokken. Op vrijgegeven afbeeldingen is het...
Testmotor: test 2020 Ducati Scrambler 1100 Sport Pro
Testmotor: test 2020 Ducati Scrambler 1100 Sport Pro
Door de redactie van Testmotor.nl is de nieuwe 2020 Ducati Scrambler 1100 Sport Pro getest tijdens de officiële persintroductie in de Bel...
Testmotor: test 2020 MV Agusta Superveloce 800
Testmotor: test 2020 MV Agusta Superveloce 800
Door de redactie is, als een van de eersten wereldwijd, de MV Agusta Superveloce 800 getest. De hele test is, inclusief veel zéér mooie foto's en d...
Dit is de nieuwe Harley-Davidson 350 voor de Aziatische markt
Dit is de nieuwe Harley-Davidson 350 voor de Aziatische markt
Op deze afbeeldingen ziet u de nieuwe, in China gebouwde Harley-Davidson met 338 cc. Dat lijkt op het eerste gezicht niet heel erg duidelijk, omdat...

Motorsport

MotoGP: Brad Binder schrijft geschiedenis
MotoGP: Brad Binder schrijft geschiedenis
Na twee raceweekenden op het zeer warme asfalt van Jerez stond dit weekend de grote prijs van Tsjechië op het programma. Met een iets 'mildere' luc...
Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Het moet de eerste elektrische crossmotor worden die zich kan meten met de huidige generatie van 250cc crossmotoren. Eind dit jaar moet het prototy...
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Organisator Infront Moto Racing en motorsportbond FIM moeten helaas melden dat de Monster Energy FIM Motocross of Nations 2020, die gepland stond v...
Nieuwe roadraces in 2021: Diamond Races op Isle of Wight
Nieuwe roadraces in 2021: Diamond Races op Isle of Wight
Waar op veel plekken de zogenaamde Road Races, wegraces op afgesloten openbare weg, onder druk staan, lukt het de organisatie van de nieuwe Diamond...
MotoGP: Quartararo wederom de snelste op Jerez
MotoGP: Quartararo wederom de snelste op Jerez
Voor het tweede achtereenvolgende weekend was het circuit van Jerez het toneel van de tweede ronde van het 2020 MotoGP kampioenschap. De race werd ...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Yamaha Motor ziet inkomsten wereldwijd fors dalen in 1e halfjaar 2020
Yamaha Motor ziet inkomsten wereldwijd fors dalen in 1e halfjaar 2020
In de eerste zes maanden van 2020 verkocht Yamaha Motor wereldwijd 1.709.000 motorfietsen, een daling van 32 procent in vergelijking met 2019 toen ...
Oproep motorfabrikanten Europa: verleng verkoop Euro4-motorfietsen
Oproep motorfabrikanten Europa: verleng verkoop Euro4-motorfietsen
Tussen januari en juni 2020 werden in de vijf grootste Europese markten (d.w.z. Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en UK, d.w.z. ongeveer 80% van...
BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet
BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet
BMW Motorrad leverde in de eerste helft van 2020 wereldwijd 76.707 motorfietsen en maxiscooters aan klanten uit, een daling van 17,7% ten opzichte ...
Motormarkt België: 38,5% groei in juli 2020
Motormarkt België: 38,5% groei in juli 2020
Evenals in juni (+53%) is het aantal inschrijving van nieuwe motorfietsen ook in juli positief afgesloten ten opzichte van juli 2019. In totaal zij...
Verkoopcijfers motorfietsen juli 2020 plus 16 procent : Yamaha loopt uit
Verkoopcijfers motorfietsen juli 2020 plus 16 procent : Yamaha loopt uit
In de hard oplopende strijd om het Nederlandse marktleiderschap, heeft Yamaha enige afstand genomen van Kawasaki. BMW Motorrad heeft, na 10 jaar bo...

Motorvacatures

MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
Bihr is Europa’s grootste distributeur in accessoires, onderdelen en motorkleding voor motorfietsen, scooters en ATV’s. Het bedrijf is 1975 op...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer via telefoon, e-mail en post binnen. De vragen zijn van alle soorten en ma...

Persberichten

Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Zaterdag 22 augustus aanstaande organisereert MVS Motormakelaardij in Terschuur op de Veluwe, in samenwerking met Electric Motorbikes, CF Moto en V...
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Een wereldprimeur: Nederland krijgt vanaf deze week als eerste land ter wereld een digitaal overzicht van verkeersborden. De gegevens van de borden...
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo, de officiële vertegenwoordiger van Royal Enfield voor de Benelux sinds begin 2019, heeft deze maand de 1000e Royal Enfield mogen aflever...
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems, de wereldmarktleider op het gebied van draadloze communicatiesystemen voor motorrijders, heeft vandaag Packtalk Black aangekondigd, ...
Lazer RedClean: motorhelmen snel ontsmetten met UV-C lamp
Lazer RedClean: motorhelmen snel ontsmetten met UV-C lamp
Vandaag is Lazers slogan ‘Protect your Freedom” meer dan ooit toepasselijk. Om hun klanten beter te beschermen stelt Lazer de RedClean voor, een on...

Plaats Reactie


{rsform 3}