Real Road Racing op 2 en 3 mei in Hengelo Gld

Gevarieerd programma
Ook dit jaar schotelt de HAMOVE u - de zeer gewaardeerde toeschouwers - tijdens de wegraces van dit weekend weer een zeer attractief en afwisselend racemenu voor. Vormden in een ver verleden de internationale klassen de hoofdmoot van het programma, toen die klassen minder interessant werden werd hun plaats overgenomen door de klassen die strijden om punten voor het ONK, het Open Nederlands Kampioenschap. Het ONK heeft wel eens betere tijden gekend dan momenteel. Door de introductie van nieuwe internationale klassen kan nog steeds een heel mooi programma worden geboden.
De Nederlandse motorbond KNMV heeft dit jaar samenwerking gezocht met de collega's van de Belgische BMB. Dat heeft geresulteerd in een gezamenlijk kampioenschap onder de naam BeNeCup, hierin rijden de klassen Superbike, Supersport en zijspannen.
De races van dit weekend zijn de tweede meetellend voor deze kampioenschappen. De eerste wedstrijd was drie weken geleden op het circuit van Croix in het noorden van Frankrijk.
Van een 'mager programma' kan dit weekend zeker niet worden gesproken. Naast de drie reeds genoemde klassen is er ook nog startgelegenheid voor het IRRC, de mede door de HAMOVE in het leven geroepen serie wedstrijden op stratencircuits. In IRRC-verband komen de Superbikes en de Supersport aan de start. Verder gaan de classics van start onverdeeld in de NK Classics & GP Classics. Nieuw is de samengestelde klasse voor Supertwins, Monobikes en Supermono. En altijd welkome en graag geziene gasten zijn de rijders van de 50cc Classic European Cup.
Kortom, een zeer attractief programma, dat garant staat voor boeiende races op zeer uiteenlopende motoren.
Omdat bij de HAMOVE de rijders altijd op de eerste plaats komen, mogen alle klassen twee wedstrijden rijden. Om het wedstrijdprogramma op zondag niet te overladen rijden de Classics en de 50cc Classic European Cup hun eerste wedstrijd op zaterdagmiddag, na afloop van de trainingen.

International Road Racing Championship
Als vervanging voor de vroegere internationale klassen (waarin destijds tal van GP-rijders van start gingen, maar door de toename van het aantal GP's en raceklassen die steeds minder aansloten bij de nationale raceklassen, nam de animo af) kwam de HAMOVE in samenwerking met twee buitenlandse organisatoren met het initiatief van de 3 Landen Cup, met wedstrijden in Nederland, België en Duitsland. Langzamerhand kwamen er ook coureurs uit andere landen bij, maar ook organisatoren uit andere landen wilden zich graag aansluiten bij de 3 Landen Cup. Dat maakte een naamswijziging wenselijk en zo ontstond het International Road Racing Championship, een serie wedstrijden op uitsluitend stratencircuits.
Ook dit jaar bestaat deze serie uit zes wedstrijden. Na de ouverture in Hengelo blijft het IRRC in Nederland om op 25 mei (Pinkstermaandag) op circuit Paalgraven in het Brabantse Oss de tweede wedstrijd te rijden. Daarna volgen twee races in België, één in Tsjechië en één in Duitsland.
Voor de SBK (Superbike) hebben zich vier Nederlanders aangemeld: Johan Fredriks, Rob van Eijs, Jochem van den Hoek en de weer van zijn zware blessure van bijna twee jaar geleden herstelde Branko Sdranov. Hun concurrenten komen uit België, Duitsland, Tsjechië, Frankrijk en Griekenland.
In de klasse SSP (Supersport) komt het merendeel van de deelnemers uit het buitenland. De belangstelling vanuit eigen land is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar: van twee naar vier deelnemers. Dat zijn Casper Voogt, Dennis Hoffer, Joey den Besten en Sjak van Dijk. Zij mogen het opnemen tegen rijders uit Oostenrijk, Duitsland, Zweden, België, Italië, Finland, Tsjechië en Frankrijk.
Omdat het de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen is, is het op voorhand moeilijk een beeld van de krachtsverhoudingen te schetsen. In de Supersport mag vuurwerk worden verwacht van Joey den Besten, want hij is de regerende kampioen in deze klasse. Bij de Superbikes is Didier Grams de uitgesproken favoriet. De Duitser won vorig seizoen zes van de elf wedstrijden en eindigde nooit lager dan de derde plaats. Op gepaste afstand werden Johan Fredriks en Frank Bakker tweede en derde.

BeNeCup Superbikes
Tijdens de eerste BeNeCup-wedstrijd in het Franse Croix werden twee wedstrijden verreden. De Belgische veteraan Sébastien Le Grelle (hij reed ooit Grands Prix) werd eerste en tweede en deed het daarmee net iets beter dan zijn landgenoot Vincent Lonbois, die derde en eerste werd. Beste Nederlander werd Koen Zeelen (tweede en vierde). Zeelen won de ONK-race in Assen, daarmee aantonend dat hij momenteel de sterkste Nederlander is. Zowel in Croix als in Assen eindigde Peter Schalken achter Zeelen als tweede Nederlander. Schalken is van mening dat hij nog harder moet kunnen en wil dat in Hengelo aantonen. Zeelen en de Belgen zijn dus gewaarschuwd.
Op de Varsselring komt een vol veld aan de start, want op de deelnemerslijst prijken dertig namen. Enkele van de deelnemers rijden ook nog in het IRRC, zodat zij maar liefst vier wedstrijden kunnen rijden.

BeNeCup Supersport
Een wedstrijd winnen levert de meeste punten op, maar het verlies van punten bij een keer uitvallen doet dat voordeel voor een groot deel weer teniet. Daarover kunnen Koen Meuffels en Chris Nobel meepraten. Beiden wonnen in Croix een wedstrijd, maar haalden in de andere race de finish niet. Ze staan nu op een gedeelde derde plaats achter de zeer verrassende koploper Tim van Ooijen, die in beide races als tweede over de finish kwam. De voorlopige tweede plaats is voor de Belg Sander Claessen, die tweemaal als derde eindigde.
IRRC-kampioen Joey den Besten rijdt ook in deze klasse mee, zodat ook hij vier keer aan de start komt. Voor Den Besten, uitkomend voor Performance Racing Achterhoek, zijn de races in Hengelo een thuiswedstrijd, want hij komt uit Halle. Ook Lesley ten Tusscher (Almelo) kan Hengelo beschouwen als een thuiswedstrijd.

BeNeCup Zijspannen
Ook de zijspannen kwamen in Croix twee keer aan de start. Omdat de tweede race voortijdig moest worden afgebroken, werd voor die wedstrijd de helft van het gebruikelijke aantal punten toegekend. Kees Kentrop en Jeffrey Verhagen kwamen in beide races als eerste over de finish en leiden dus met het maximale puntenaantal van 37,5. De tweede plaats is voor het Belgische duo Didier van Loo/Felix Charlot. En dan volgen er vier Nederlandse combinaties: Jarno Keppel/Freek Dirksen, Kees Endeveld/Jeroen Remmé, Wiggert Kranenburg/Gerard Daalhuizen en Marcel Ritzer/Jurgen Banda. Kees Endeveld mag de meest opvallende deelnemer worden genoemd, want hij was jarenlang de vaste passagier van rijder Bennie Streuer. Dit duo nam zelfs deel aan de wedstrijden voor het wereldkampioenschap.
Bennie Streuer rijdt nu met Geert Koerts. Voor het Drentse duo hebben de wedstrijden om het wereldkampioenschap prioriteit. Daarom konden ze in Croix niet aan de start verschijnen. Dit weekend is er geen WK-wedstrijd en daarom komen ze naar de Varsselring en vormen ze een zeer welkome aanvulling (en kwaliteitsimpuls!) van het deelnemersveld.

Classic 50cc Eurocup
De 50cc is de klasse die de Nederlandse wegrace in de jaren zestig en zeventig in internationaal verband op de kaart zette. Dat er optimaal werd gepresteerd blijkt wel uit de twee wereldtitels van Jan de Vries en de ene wereldtitel van Henk van Kessel. Een aantal Nederlandse en buitenlandse 50cc-rijders van vroeger heeft zich verenigd en treedt onder de naam Classic 50cc bij tal van wedstrijden aan. Ze strijden zelfs om een officieus Europees kampioenschap, de Classic 50cc Eurocup.
Begin april heeft deze klasse al de eerste wedstrijd gereden in Assen. Daar won Willem Heykoop; hij werd eerste en tweede. Verrassend was zijn zege niet, want hij is de kampioen van 2014. Heykoop was afgelopen jaar oppermachtig, want hij won acht van de tien wedstrijden en wist de Duitse kampioen van 2013 Thomas Müller ruim achter zich te houden.
Aalt Toersen verdeelt zijn aandacht tussen deze competitie en zijn poging het wereldsnelheidsrecord op zijn naam te schrijven. Hij probeert later dit jaar in zijn 'sigaar' een topsnelheid van 250 km/h te bereiken. De recordpoging zal in augustus plaatsvinden op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville.

Classics
In deze klasse komen over het algemeen niet echt rijders van naam aan de start, althans niet rijders die vroeger een naam hebben opgebouwd. Een uitzondering is Johan ten Napel. De namen van hun motoren kent iedere ouder wegraceliefhebber nog wel. Denk in dit verband maar eens aan de legendarische Britse Norton. Ga er overigens niet van uit dat de motoren oude afgeleefde beestjes zijn, het merendeel verkeert in een perfecte conditie. Er zijn zelfs nieuw gebouwde 'oude' motoren bij. Ga ze eens bekijken in het rennerskwartier. De berijder zal je graag iets uitleggen over zijn motor.

Supertwins, Monobikes en Supermono
Dit is een nieuwe klasse, die in Ierland is ontstaan. Na het verdwijnen van de tweetakten bestond er bij de Ieren behoefde aan een betaalbare raceklasse. Die is gevonden door de instelling van een nieuwe klasse, waarin wordt gereden met de 650cc-tweecilinders van Kawasaki en Suzuki, respectievelijk de ER650 en de SV650. In Nederland bestaat deze raceklasse nog niet, maar bij onze zuiderburen wel. Het - nu nog kleine - deelnemersveld bestaat naast Marcel Zuurbier en Olaf Romijn daarom nagenoeg uitsluitend uit Belgische rijders.

Voor de kleintjes
Net als altijd zorgt de HAMOVE ervoor dat ook de kleintjes, die misschien nog niet zo door de motoren zijn geboeid als hun ouders, zich prima kunnen vermaken. In het rennerskwartier (net achter de tribune) bevinden zich een draaimolen, een mini-crossbaan (waar onder goede en deskundige begeleiding kan worden gereden op een minimotor) en een springkussen. Voor geen van deze activiteiten hoeft te worden betaald!

HAMOVE Race Café
Niet meer weg te denken bij de jaarlijkse wegraces op de Varsselring. Het Race Café is het gehele weekend geopend en ingericht als een bruin café. Voor muziek, een glas bier, koffie of een broodje kun je hier het gehele weekend terecht.

Camping
Een heel weekend naar Hengelo komen? Dat kan! Naast het rennerskwartier is een camping ingericht voor bezoekers. Bezoekers met een tent betalen hiervoor geen extra kosten. Bezoekers met een caravan / camper betalen enkel tien euro voor de stroom.

Nevenactiviteiten
HAMOVE wil de bezoekers die een heel weekend komen wat extra's bieden. Zo is er de mogelijkheid om op zaterdag en zondag een toertocht te rijden. Dit is een gratis service voor de bezoekers die op de camping naast het rennerskwartier staan.
Ook is er de mogelijkheid om met een paramotor mee te vliegen boven het circuit.

Entreeprijzen
Ook dit jaar zorgt de HAMOVE weer voor heel redelijke entreeprijzen. Op zaterdag betaalt iedereen ouder dan 18 jaar tien euro (inclusief programmaboekje) en mag ieder jonger dan 18 gratis naar de trainingen kijken.
Op zondag is de entree voor 18 jaar en ouder 20 euro (inclusief programmaboekje), jonger dan 18 jaar betaalt vijf euro en onder de 12 jaar is er gratis entree.
Wie van plan is om zowel zaterdag als zondag naar de Varsselring te komen is voordeliger uit met een passe-partout. 18 jaar en ouder betaalt daarvoor 25 euro (inclusief programmaboekje). Op geen van de dagen wordt er een toeslag voor de tribunes gevraagd.

Tijdschema
Op zaterdag wordt er van 8.30 – 16.50 getraind. Na 17.00 uur volgen er twee wedstrijden .
Op zondag beginnen de wedstrijden om 9.00 uur en duren tot 17.40 uur. Bekijk het gehele programma op www.hamove.nl

Hengelo races


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form