• Home
  • Motorsport
  • Organisatie wil Isle of Man TT (iets) veiliger maken
Organisatie wil Isle of Man TT (iets) veiliger maken

Organisatie wil Isle of Man TT (iets) veiliger maken

In een speciale online persconferentie legde Paul Phillips, als TT Business Development Manager de zakelijke organisator van de TT op het Isle of Man, aan een klein aantal journalisten een groot aantal nieuwe maatregelen voor, waarmee men de beroemde (en beruchte) Isle of Man TT veiliger wil maken. Geen makkelijk verhaal, want de Isle of Man TT staat bekend als de gevaarlijkste motorrace ter wereld, waarbij alle deelnemers en fans precies daarvoor komen. Denk dan ook niet aan extreme maatregelen op het parcours of beperking van de snelheid, maar meer aan het finetunen van alle zaken om de daadwerkelijke races heen. Dit alles vult de eerder onthulde plannen al aan, waarmee de overheid op het Isle of Man de races naar een hoger niveau wil tillen. 

Vooral in de organisatiestructuur wil men een betere communicatie tussen de verschillende disciplines, maar er zijn ook meer praktische vernieuwingen gepland. Zo komt er een elektronisch vlagsysteem met digitale rode vlaggen op 30 posten, vergelijkbaar met wat F1- en MotoGP-leveranciers nu op alle circuits geplaatst hebben. Daarnaast komt er een speciaal GPS-volgsysteem voor elke deelnemer en worden er veel meer camera's opgehangen op het hele circuit.

Ook kijkt de organiserende overheidsinstantie naar zaken als opleidingen voor alle betrokkenen en betere medische faciliteiten, zowel in de vorm van een mobiel ziekenhuis als van betere uitrusting en opleiding van alle betrokken hulpdiensten. Voor de rijders komen er hogere eisen aan hun uitrusting, waarbij de nieuwe FIM helmkeuring ook verplicht wordt. Daarnaast krijgen ze te maken met strengere eisen qua alcohol- en drugsgebruik, terwijl coureurs ook aan steeds meer eisen aan nieuwe medische codes moeten voldoen qua fysieke fitheid

Opvallende afwezige in de genomen maatregelen zijn de airbagpakken, die in alle klassen van de MotoGP en World Superbikes al verplicht zijn. Volgens Philips wordt hier wel aan gewerkt, maar is de TT nog te lastig voor de makers van de airbagpakken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de sprong over Ballaugh Bridge, of de vele klappen, schokken en extreme koerswijzigingen die de rijders op het eiland ondergaan. Volgens Philips moet dit in de toekomst wel tot een airbagverplichting gaan leiden, maar een jaargang noemde hij niet.

Zeker niet onbelangrijk is dan de gewenste alomvattende verandering in de cultuur van ongevallenonderzoek. Die moet zorgen voor een verbeterde reactie op alle externe vragen. Te denken valt aan betere ongevallenregistratie, met meer vastlegging van factoren om het ongeval zelf heen.
Verder zijn er nog aanpassingen aan de weekend- en raceplanning. Zo mogen er minder rijders per race starten, zijn trainingen anders ingedeeld en komt er een warm-up lap aan het begin van de racedag.

Last but not least wordt er onderzocht hoe de coureurs beter met de uitdagingen van de races kunnen omgaan. Daarbij wordt gedacht aan "mentale gezondheid", maar doet bijvoorbeeld ook de lokale universiteit onderzoek naar zaken als genoeg vocht binnenkrijgen om de concentratie te behouden, geen overbodige luxe bij races waarin zes ronden over het 60 kilometer lange circuit worden gereden. 

De Isle of Man TT Races vinden in 2022 plaats tussen 29 mei en 10 juni. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form