Op 2 maart is er een overleg geweest tussen de organisatie van de Dakar (ASO), verschillende teammanagers, rijders, fabrikanten en de FIM. Het hoofddoel van dit overleg was het vergroten van de veiligheid van verschillende motorcross rally's, waarbij er met name focus lag op de Dakar. In de afgelopen editie van de Dakar waren er nog twee tragische ongevallen met dodelijke afloop te betreuren van Paulo Gonçalves en de Nederlander Edwin Straver.
Tijdens het overleg zijn er verschillende oorzaken aangewezen die een groot risico voor de motorrijders vormen. Hierbij valt te denken aan oververmoeidheid, uitdroging, snelheid, maar ook een gecompliceerd roadbook. Dit laatste heeft tot gevolg dat er regelmatig fouten gemaakt worden met het navigeren, of er niet voldoende op de weg gelet wordt. Waardoor uiteindelijk obstakels over het gezien worden. Uit de gesprekken over bovenstaande onderwerpen zijn verschillende punten naar voren gekomen die als voorstel zijn ingediend.
De voorzitter van de FIM, Jorge Viegas, geeft aan blij te zijn met de behaalde resultaten tijdens het overleg. Het belangrijkste is het terugdringen van het aantal ongevallen in verschillende rally's vervolgt hij, met name in de Dakar. Tijdens de start van het seizoen zal er in verschillende rally's gestart worden met testen van eerder genoemde maatregelen en daar waar nodig zullen aanpassingen volgen. Daarnaast geeft hij aan dat hij blij is dat er een samenwerking is tussen de ASO, KTM, Honda, Husqvarna, Hero en Yamaha, maar ook de twee rijders Sam Sunderland en Adrien van Beveren. Door deze samenwerking kunnen de uitdagingen overwonnen worden om de duurzaamheid en de toekomst van de Dakar veilig te stellen zo sluit Jorge af.
Foto Credit: KTM / Sebas Romero