In een officieel bericht heeft Yamaha Motor aangekondigd dat het Yamaha Factory Racing MotoGP-team vanaf 2021 zal bestaan uit Maverick Vinales uit Spanje en de Franse jonge sensatie Fabio Quartararo. Tot nu toe heeft Yamaha altijd maar twee rijders in haar fabrieksteam gehad, dus hiervan uitgaande ligt het voor de had dat er daar in ieder geval geen plaats meer is voor Valentino Rossi. Na besprekingen tussen Yamaha en Rossi zal de Italiaanse superster medio 2020 zelf de definitieve beslissing nemen of hij toch ook in 2021 in het MotoGP wereldkampioenschap zal blijven rijden, al geeft hij nu aan dat nog steeds wel te ambiëren. 

Rossi vroeg Yamaha uitstel voor een beslissing tot na de eerste zeven of acht races van 2020, zodat hij eerst kan bepalen of hij nog hard genoeg gaat in vergelijking met de rest van het MotoGP-veld. In het afgelopen jaar was Rossi zeker niet langzaam, maar twee tweede plaatsen aan het begin van het seizoen waren zijn enige podiumplaatsen, in een seizoen waarin hij als zevende eindigde. 

Valentino Rossi zegt hier zelf het volgende over: Om redenen die werden bepaald binnen de rijdersmarkt, vroeg Yamaha me aan het begin van het jaar om een beslissing te nemen over mijn toekomst. In overeenstemming met wat ik het afgelopen seizoen zei, bevestigde ik dat ik geen enkele beslissing wilde overhaasten en meer tijd nodig had. Yamaha heeft dienovereenkomstig gehandeld en de lopende onderhandelingen afgerond. Het is duidelijk dat na de laatste technische veranderingen en met de komst van mijn nieuwe crew chief, mijn eerste doel is om dit jaar competitief te zijn en mijn carrière als MotoGP-rijder ook in 2021 voort te zetten. Voordat ik dat doe, heb ik een aantal antwoorden nodig die alleen op de baan tijdens de eerste paar races van het jaar te vinden zijn Ik ben blij dat, mocht ik besluit door te gaan, Yamaha klaar staat om me in alle opzichten te ondersteunen, door me een fabrieksracemotor en een fabriekscontract te geven. In de eerste tests zal ik mijn best doen om samen met mijn team goed werk te doen en klaar te zijn voor de start van het seizoen."

Er zijn nu voor de Italiaanse 9-voudig wereldkampioen vier logische opties voor 2021: 

  1. Rossi stopt. Begin 2021 wordt hij 42. 
  2. Rossi krijgt een fabrieks-Yamaha M1 binnen het huidige SIC-team van Quartararo.
  3. Rossi krijgt een fabrieks-Yamaha M1 binnen zijn eigen VR46 Team, dat nu nog alleen in de Moto2 en Moto3 optreedt. 
  4. Rossi krijgt een derde fabrieks-Yamaha M1 binnen het Yamaha Factory Racing MotoGP-fabrieksteam. Officieel is dit niet mogelijk, maar gezien de status van Rossi zijn regels wijzigbaar.

Als Rossi door zou gaan staat het al vast dat hij op een fabrieksmotor met de hoogste specificaties kan blijven rekenen, zo blijkt uit een persbericht van Yamaha. Daarin belooft de Japanse motorfabrikant: "Mocht Rossi besluiten in 2021 door te gaan als MotoGP-rijder, verzekert Yamaha Rossi van de beschikbaarheid van een fabrieks-YZR-M1 motorfiets en volledige technische ondersteuning vanuit Yamaha Motor Co., Ltd".

Voor alle betrokkenen zou het vertrek van Valentino Rossi een enorme aderlating zijn, zowel sportief als economisch. Rossi is sinds 1996 -na 24 seizoenen- in het WK wereldwijd zó extreem populair, dat bij zijn vertrek gevreesd wordt voor een daling in de aandacht voor het belangrijkste motorracekampioenschap ter wereld. Ondanks de gestegen populariteit van Marc Marquez en de nieuwe generatie coureurs, is en blijft Valentino Rossi de grote publiekstrekker op zowel circuits als televisie. 

Valentino Rossi 2019 2021 YamahaRacingCom