• Home
  • Motorsport
  • Achter de schermen: Triumph 765 motorblokken in Moto2

Achter de schermen: Triumph 765 motorblokken in Moto2

Het was een overgang die maar weinig mensen aan zagen komen, maar vanaf dit jaar is het niet Honda die haar 600cc viercilinder als standaard motorblok voor Moto2 levert, maar werd de driecilinder 765cc van het Britse merk Triumph Motorcycles de “spec-engine”. Voor het relatief kleine Triumph is dit een zéér prestigieus project, wat puur op marketing gericht is, het merk verkoopt immers zelf geen sportmotoren. De gang naar de GP’s moet dan ook vooral het merkimago versterken. Daarnaast is het voor Triumph een introductie terug in de wereld van de motorsport, waarbij er al gefluisterd wordt dat er ook “andere” kampioenschappen met de Triumph blokken uitgerust kunnen worden. Naast Triumph spelen nog twee partijen een rol: Magneti Marelli als leverancier van de electronica en Externpro als “onderhoudspartner” van de losse blokken.

Van Supersport viercilinder naar 765 triple
De grotere 765 cc cilinderinhoud en “maar” drie cilinders, zorgen voor een totaal andere, maar vooral sterkere motorfiets dan de 599cc viercilinder van de Honda CBR600RR. Het is dan ook zo dat coureurs en teams flink moesten wennen aan de nieuwe motorblokken, nadat de Honda’s negen jaar dienst gedaan hadden. Volgens MarcVDS teammanager en ex-coureur Joan Olivé zijn er qua rijstijl vooral veel minder slides de bocht in dan bij de Honda 600, maar is het nieuwe blok ingewikkelder om mee te rijden. Sam Lowes meldt desgevraagd dat hij dat toch anders ziet: het nieuwe blok is zoveel sterker onderuit dat het vooral om beheersing vraagt om de motor niet onderuit te trekken, al is het blok op andere plekken juist meer vergevingsgezind. Daarnaast meldt Lowes dat hij erg aan het werk is met de motorrem, zodat hij tijdens de wedstrijd al rijdend kan kiezen uit de drie beste standen die bij het circuit passen. Ook is er veel aandacht voor het aan/uit gevoel, iets wat op de straatversie door milieueisen steeds erger lijkt te worden, maar wat in de racerij vooral een kwestie van afstellen naar persoonlijke smaak is.

Meer dan 140 pk?
Als belangrijkste in de nieuwe Moto2 is er natuurlijk het motorblok zelf. Dit is een zwaar gemodificeerde versie van het blok uit de Triump Street Triple, waarbij vooral veel gewicht en onnodige "straatlegale" onderdelen bespaard werden en er, op de buitenkant na, niet enorm veel onderdelen uit de straatmotor zijn overgebleven. In de huidige vorm claimt Triumph met maximaal 14.000 toeren “meer dan 140 PK” , maar vanuit de teams wordt gemeld dat het topvermogen in werkelijkheid eerder rond de 130 PK ligt. Groot verschil is vooral het koppel, met “meer dan 80 Newtonmeter” is de Triumph zeer sterk onderuit, waardoor het openen van het gas vooral dus nòg preciezer moet. Alles bij elkaar neigt het blok dus vooral méér richting de MotoGP en is het minder simpel qua overstap uit de Moto3.

Keep it Simple
De driecilinders werken met standaard elektronica en een ECU van Magneti Marelli en daarvan zijn de mogelijkheden expres beperkt gehouden; er zijn zo’n 20 mappings waaruit gekozen kan worden, maar daarin mag niet veel zelf aangepast worden. Dit is deels om het geheel niet nodeloos gecompliceerd te maken, maar in deze beginfase vooral om alles heel te houden. Het zou desastreus geweest zijn als er problemen waren ontstaan bij de overstap, iets wat vooral voor Triumpg tegen iedere prijs vermeden moest worden. Als straks duidelijk is hoe de rijders met de nieuwe materie omgaan, bijvoorbeeld op het vlak van “overrevving” bij schakelmomenten, kan er mogelijk wat meer vrijheid op het elektronische vlak komen, of bij de airbox en de uitlaat. Dit om zo teams en rijders nog beter voor te bereiden op de MotoGP, door meer beïnvloedbare parameters te introduceren. Uitgangspunt zal echter altijd het uithoudingsvermogen van de motorblokken zijn, dus eerder voorzichtig dan een risicovolle jacht naar veel meer vermogen.

230 motorblokken
Triumph heeft de blokken dan wel gebouwd, het volledige onderhoud en de logistiek daar omheen worden uitgevoerd door Externpro, een volledig dochterbedrijf van MotoGP-organisator Dorna. Trevor Morris van ExternPro laat ons zien hoe de samenwerking vooral draait om een bijna politieke manier van omgang tussen Triumph, Magneti Marelli en Dorna, maar dat zijn werk vooral een gecompliceerd logistiek proces is. Met 155 motorblokken in zijn beheer, draait de club van Morris met vier groepen van 32 blokken en nog wat losse motoren. Zo wordt na elke drie races het hele startveld doorgewisseld, waarna onderhoud plaatsvindt, waar zo’n zes weken voor nodig zijn. Verder zijn er dus nog een aantal blokken om in te zetten na een crash of als er problemen zijn. Naast deze officiële wedstrijdblokken, hebben de teams zelf nog zo’n 75 motorblokken gekocht voor de vriendenprijs van zo’n 8000 euro per stuk. Deze blokken zijn voor testen en trainingen en zijn in eigen beheer bij de teams zelf, al zijn er ook teams die deze blokken voor onderhoud toch weer naar Externpro brengen.

Triumph Motorcycles 765 Moto2 motorblok 3

Onderhoud
Het onderhoud gebeurt in Aragon en is nogal een ding, want naast het vervangen van zo’n 60% van de onderdelen bij groot onderhoud, wordt er veel gemeten. Compressie en vermogen moeten immers altijd binnen 1% blijven, om alle coureurs even veel vermogen te bieden, ongeacht of het om een nieuwe of gebruikte driecilinder gaat. Volgens Exterpro wordt er door coureurs wel eens gemeld dat een bepaald blok slechter of beter zou zijn, maar is dit op de vermogensbank nog nooit waar gebleken. Overigens wordt alle data van alle rijders binnengehaald en door een algoritme gecontroleerd, waardoor oplopende temperatuur, andere waarden van de lambda-sonde in de uitlaat of teveel toeren, direct opgemerkt worden.

Framebouwers
Tot slot vragen we Alex Baumgartner van Kalex naar de overstap. Hij meldt dat er met de 765 Triple met 4 ophangpunten per kant gewerkt wordt, waar de Japanse viercilinder er maar drie per kant nodig had. Overigens moesten teams wel verplicht worden al die ophangpunten te gebruiken, omdat ze daar anders mee wilden experimenteren. Ook zitten de ophangpunten van het nieuwe blok hoger, wat een volledig nieuwe benadering van het chassis nodig maakte. Nu is er maar één soort frame, maar kan er gekozen worden uit vier verschillende stijfheid voor de swingarm. Als laatste meldt “Alex van Kalex” dat de opvallende verstelbare torsiestang aan de voorkant nu is verdwenen.

Triumph in de Grand Prix
Voor Triumph was het van het allergrootste belang dat de nieuwe blokken heel zouden blijven, een geplofte driecilinder zou desastreus zijn. Er wordt dan ook zeer voorzichtig gewerkt qua tuning, met airbox en luchtfilter krijgen de teams nu geen kans daar zelf mee te experimenteren. Opvallend genoeg is het koelsysteem (radiateur) dan wel weer vrijgegeven. Het blok zou er makkelijk 20 pk bij kunnen krijgen, maar dat is misschien later aan de orde, als iedereen genoeg vertrouwen heeft opgebouwd om een dergelijke stap te maken. Dat vertrouwen groeit per weekend, want tot nu toe zijn alle partijen blij met de samenwerking. Op de coureurs na, die klagen over datgene waar ze altijd over klagen: always more power please!

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Terugroepactie Piaggio MP3 vanwege rem problemen
Terugroepactie Piaggio MP3 vanwege rem problemen
Piaggio heeft een terugroepactie ingezet op de Piaggio MP3. Er kan namelijk een probleem optreden met de remmen. Door een verkeerde behandeling van...
Nieuw: 2021 CF Moto 1250TR-G tourmotor met KTM motorblok
Nieuw: 2021 CF Moto 1250TR-G tourmotor met KTM motorblok
Zojuist heeft CF Moto, de Chinese partner van KTM, met de CF Moto 1250 TR G haar nieuwste vlaggenschipmodel onthuld. Het motorblok is afkomstig van...
Nieuw: 2021 Benelli 1200GT driecilinder tourmotor
Nieuw: 2021 Benelli 1200GT driecilinder tourmotor
Kort voordat concurrent CF Moto met een 1250cc tourmodel uitkomt, heeft concurrent Qianjiang nu onder merknaam Benelli nu een 1200GT onthuld tijden...
Testmotor: test 2020 Mash Motors X-Ride 650 Classic
Testmotor: test 2020 Mash Motors X-Ride 650 Classic
Door de redactie van Testmotor is de nieuwe 2020 X-Ride 650 Classic van Mash Motors getest tijdens de persintroductie in Zuid-Limburg. Hieronder vi...
Honderden motorrijders protesteren tegen afsluiting dijkwegen
Honderden motorrijders protesteren tegen afsluiting dijkwegen
Na een oproep op Facebook protesteerden vandaag zo'n 700  tot 1000 motorrijders tegen wegafsluitingen met een "Tourrit voor Vrije Wegen". ...

Motorsport

Officieel: Valentino Rossi in 2021 naar Petronas Yamaha sattelietteam
Officieel: Valentino Rossi in 2021 naar Petronas Yamaha sattelietteam
Na weken onderhandelen, tijdrekken en vooral elke dag "bijna" aankondigingen is het dan nu eindelijk echt officieel: Valentino Rossi stopt aan het ...
MotoGP: Viñales wint voor Mir en Espargaro
MotoGP: Viñales wint voor Mir en Espargaro
Een superstart voor Jack Miller en hij komt als eerste door bocht één maar Viñales kan hem snel voorbij gaan en neemt de leiding. Aleix Espragaro s...
MotoGP: Morbidelli wint op Misano
MotoGP: Morbidelli wint op Misano
De zesde ronde van het MotoGP kampioenschap werd verreden op het circuit van Misano. Franco Morbidelli komt als eerste door bocht één en staat zijn...
Jeffrey Herlings onderweg naar huis na zware crash in Italië
Jeffrey Herlings onderweg naar huis na zware crash in Italië
Motorcrosser Jeffrey Herlings kwam vanmorgen hard ten val tijdens de vrije training van de MXGP Grand Prix van Faenza in Italië. Herlings, viervoud...
MTM Kawasaki MotoPort scoort 1 - 2 in World Supersport 300
MTM Kawasaki MotoPort scoort 1 - 2 in World Supersport 300
Jeffrey Buis en Scott Deroue zorgden voor een fantastische 1-2 voor MTM Kawasaki MotoPort in de tweede race van de Teruel ronde op Motorland Aragon...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Harley-Davidson stopt Europese verkoop Sportster en Street modellen
Harley-Davidson stopt Europese verkoop Sportster en Street modellen
Harley-Davidson zal bij de overgang naar de nieuwe Europese EURO5 typegoedkeuring in 2021 afscheid nemen van alle V-twins met 750 cc, 883 cc en 120...
Top Harley-Davidson verder vernieuwd: Gina Goetter wordt CFO
Top Harley-Davidson verder vernieuwd: Gina Goetter wordt CFO
Harley-Davidson kondigt aan dat Gina Goetter, nu financieel topvrouw bij Tyson Foods, met ingang van 30 september naar Harley zal komen als nieuwe ...
Het Salon - Brussels Motor Show 2021: nog moeilijke keuzes
Het Salon - Brussels Motor Show 2021: nog moeilijke keuzes
In een persbericht laat organisator Febiac weten dat rondom de Brussels Autoshow, beter bekend als Het Salon, voor de 2021-editie aan 'de ontwikkel...
Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen
Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen
Honda heeft de cijfers gepresenteerd van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2021. Het fiscale jaar in Japan loopt namelijk van 1 april tot 31...
Import tweedehands motorfietsen stijgt 70% in augustus 2020
Import tweedehands motorfietsen stijgt 70% in augustus 2020
Zowel de import als de export van tweedehands motoren daalde in het eerste halfjaar van 2020 hard, maar vooral de "grijze" import herstelt zich ext...

Motorvacatures

Motorvacature: Medewerker E-Commerce – Service & verkoopadviseur accessoires
Motorvacature: Medewerker E-Commerce – Service & verkoopadviseur accessoires
Wegens sterke groei zijn wij per direct op zoek naar versterking voor ons team. Heb jij benzine in je bloed? Zie je jezelf al in een motorzaak...
Motorvacature: eerste motorfietstechnicus
Motorvacature: eerste motorfietstechnicus
Ben jij die ervaren motorfietstechnicus die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Zoek niet verder, wij hebben ‘m voor jou. Wij bieden je een ...
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...

Persberichten

Nieuw: Husqvarna 2021 FS 450
Nieuw: Husqvarna 2021 FS 450
Husqvarna Motorcycles onderstreept de voortdurende toewijding van het merk aan het supermoto-segment en is verheugd de release aan te kondigen van ...
Nieuwe 2021 BMW Motorrad M1000RR Superbike: 212 PK, 40.000 euro en winglets
Nieuwe 2021 BMW Motorrad M1000RR Superbike: 212 PK, 40.000 euro en winglets
Het eerste M model van BMW Motorrad beleeft zijn wereldpremière: de nieuwe BMW M 1000 RR met technologie van de BMW motorfietsen uit het World Supe...
Hostettler nieuwe distributeur Leatt voor Benelux
Hostettler nieuwe distributeur Leatt voor Benelux
Sinds juli 2020 heeft Hostettler gmbh de distributie van het gehele Leatt programma gekregen voor de Benelux. Hostettler gmbh is een totaal le...
MyDucati App: de hele Ducati-wereld op je telefoon
MyDucati App: de hele Ducati-wereld op je telefoon
Ducati lanceert MyDucati App, de mobiele app waarmee alle fans te allen tijde in contact kunnen blijven met de Ducati wereld en alles op één plek k...
Alles over de 2021 Honda CB125F: verbruik 1 op 66
Alles over de 2021 Honda CB125F: verbruik 1 op 66
De CB125F, Honda’s razend populaire motorfiets voor beginners, kreeg een grondige opfrissing voor 2021. Het benzineverbruik daalde aanzienlijk dank...

Plaats Reactie


{rsform 3}