• Home
  • Motorsport
  • Achter de schermen: Triumph 765 motorblokken in Moto2

Achter de schermen: Triumph 765 motorblokken in Moto2

Het was een overgang die maar weinig mensen aan zagen komen, maar vanaf dit jaar is het niet Honda die haar 600cc viercilinder als standaard motorblok voor Moto2 levert, maar werd de driecilinder 765cc van het Britse merk Triumph Motorcycles de “spec-engine”. Voor het relatief kleine Triumph is dit een zéér prestigieus project, wat puur op marketing gericht is, het merk verkoopt immers zelf geen sportmotoren. De gang naar de GP’s moet dan ook vooral het merkimago versterken. Daarnaast is het voor Triumph een introductie terug in de wereld van de motorsport, waarbij er al gefluisterd wordt dat er ook “andere” kampioenschappen met de Triumph blokken uitgerust kunnen worden. Naast Triumph spelen nog twee partijen een rol: Magneti Marelli als leverancier van de electronica en Externpro als “onderhoudspartner” van de losse blokken.

Van Supersport viercilinder naar 765 triple
De grotere 765 cc cilinderinhoud en “maar” drie cilinders, zorgen voor een totaal andere, maar vooral sterkere motorfiets dan de 599cc viercilinder van de Honda CBR600RR. Het is dan ook zo dat coureurs en teams flink moesten wennen aan de nieuwe motorblokken, nadat de Honda’s negen jaar dienst gedaan hadden. Volgens MarcVDS teammanager en ex-coureur Joan Olivé zijn er qua rijstijl vooral veel minder slides de bocht in dan bij de Honda 600, maar is het nieuwe blok ingewikkelder om mee te rijden. Sam Lowes meldt desgevraagd dat hij dat toch anders ziet: het nieuwe blok is zoveel sterker onderuit dat het vooral om beheersing vraagt om de motor niet onderuit te trekken, al is het blok op andere plekken juist meer vergevingsgezind. Daarnaast meldt Lowes dat hij erg aan het werk is met de motorrem, zodat hij tijdens de wedstrijd al rijdend kan kiezen uit de drie beste standen die bij het circuit passen. Ook is er veel aandacht voor het aan/uit gevoel, iets wat op de straatversie door milieueisen steeds erger lijkt te worden, maar wat in de racerij vooral een kwestie van afstellen naar persoonlijke smaak is.

Meer dan 140 pk?
Als belangrijkste in de nieuwe Moto2 is er natuurlijk het motorblok zelf. Dit is een zwaar gemodificeerde versie van het blok uit de Triump Street Triple, waarbij vooral veel gewicht en onnodige "straatlegale" onderdelen bespaard werden en er, op de buitenkant na, niet enorm veel onderdelen uit de straatmotor zijn overgebleven. In de huidige vorm claimt Triumph met maximaal 14.000 toeren “meer dan 140 PK” , maar vanuit de teams wordt gemeld dat het topvermogen in werkelijkheid eerder rond de 130 PK ligt. Groot verschil is vooral het koppel, met “meer dan 80 Newtonmeter” is de Triumph zeer sterk onderuit, waardoor het openen van het gas vooral dus nòg preciezer moet. Alles bij elkaar neigt het blok dus vooral méér richting de MotoGP en is het minder simpel qua overstap uit de Moto3.

Keep it Simple
De driecilinders werken met standaard elektronica en een ECU van Magneti Marelli en daarvan zijn de mogelijkheden expres beperkt gehouden; er zijn zo’n 20 mappings waaruit gekozen kan worden, maar daarin mag niet veel zelf aangepast worden. Dit is deels om het geheel niet nodeloos gecompliceerd te maken, maar in deze beginfase vooral om alles heel te houden. Het zou desastreus geweest zijn als er problemen waren ontstaan bij de overstap, iets wat vooral voor Triumpg tegen iedere prijs vermeden moest worden. Als straks duidelijk is hoe de rijders met de nieuwe materie omgaan, bijvoorbeeld op het vlak van “overrevving” bij schakelmomenten, kan er mogelijk wat meer vrijheid op het elektronische vlak komen, of bij de airbox en de uitlaat. Dit om zo teams en rijders nog beter voor te bereiden op de MotoGP, door meer beïnvloedbare parameters te introduceren. Uitgangspunt zal echter altijd het uithoudingsvermogen van de motorblokken zijn, dus eerder voorzichtig dan een risicovolle jacht naar veel meer vermogen.

230 motorblokken
Triumph heeft de blokken dan wel gebouwd, het volledige onderhoud en de logistiek daar omheen worden uitgevoerd door Externpro, een volledig dochterbedrijf van MotoGP-organisator Dorna. Trevor Morris van ExternPro laat ons zien hoe de samenwerking vooral draait om een bijna politieke manier van omgang tussen Triumph, Magneti Marelli en Dorna, maar dat zijn werk vooral een gecompliceerd logistiek proces is. Met 155 motorblokken in zijn beheer, draait de club van Morris met vier groepen van 32 blokken en nog wat losse motoren. Zo wordt na elke drie races het hele startveld doorgewisseld, waarna onderhoud plaatsvindt, waar zo’n zes weken voor nodig zijn. Verder zijn er dus nog een aantal blokken om in te zetten na een crash of als er problemen zijn. Naast deze officiële wedstrijdblokken, hebben de teams zelf nog zo’n 75 motorblokken gekocht voor de vriendenprijs van zo’n 8000 euro per stuk. Deze blokken zijn voor testen en trainingen en zijn in eigen beheer bij de teams zelf, al zijn er ook teams die deze blokken voor onderhoud toch weer naar Externpro brengen.

Triumph Motorcycles 765 Moto2 motorblok 3

Onderhoud
Het onderhoud gebeurt in Aragon en is nogal een ding, want naast het vervangen van zo’n 60% van de onderdelen bij groot onderhoud, wordt er veel gemeten. Compressie en vermogen moeten immers altijd binnen 1% blijven, om alle coureurs even veel vermogen te bieden, ongeacht of het om een nieuwe of gebruikte driecilinder gaat. Volgens Exterpro wordt er door coureurs wel eens gemeld dat een bepaald blok slechter of beter zou zijn, maar is dit op de vermogensbank nog nooit waar gebleken. Overigens wordt alle data van alle rijders binnengehaald en door een algoritme gecontroleerd, waardoor oplopende temperatuur, andere waarden van de lambda-sonde in de uitlaat of teveel toeren, direct opgemerkt worden.

Framebouwers
Tot slot vragen we Alex Baumgartner van Kalex naar de overstap. Hij meldt dat er met de 765 Triple met 4 ophangpunten per kant gewerkt wordt, waar de Japanse viercilinder er maar drie per kant nodig had. Overigens moesten teams wel verplicht worden al die ophangpunten te gebruiken, omdat ze daar anders mee wilden experimenteren. Ook zitten de ophangpunten van het nieuwe blok hoger, wat een volledig nieuwe benadering van het chassis nodig maakte. Nu is er maar één soort frame, maar kan er gekozen worden uit vier verschillende stijfheid voor de swingarm. Als laatste meldt “Alex van Kalex” dat de opvallende verstelbare torsiestang aan de voorkant nu is verdwenen.

Triumph in de Grand Prix
Voor Triumph was het van het allergrootste belang dat de nieuwe blokken heel zouden blijven, een geplofte driecilinder zou desastreus zijn. Er wordt dan ook zeer voorzichtig gewerkt qua tuning, met airbox en luchtfilter krijgen de teams nu geen kans daar zelf mee te experimenteren. Opvallend genoeg is het koelsysteem (radiateur) dan wel weer vrijgegeven. Het blok zou er makkelijk 20 pk bij kunnen krijgen, maar dat is misschien later aan de orde, als iedereen genoeg vertrouwen heeft opgebouwd om een dergelijke stap te maken. Dat vertrouwen groeit per weekend, want tot nu toe zijn alle partijen blij met de samenwerking. Op de coureurs na, die klagen over datgene waar ze altijd over klagen: always more power please!



Laatste Nieuws

Motornieuws

2020 MV Agusta Brutale 1000RR - 208 PK / 186 kilo
2020 MV Agusta Brutale 1000RR - 208 PK / 186 kilo
Zojuist heeft MV Agusta vanuit de fabriek in Shiranna de nieuwe 2020 Brutale 1000RR nogmaals gepresenteerd. De 1000RR is de vierde generatie vierci...
Macron: geen 110 km/u maximumsnelheid in Frankrijk
Macron: geen 110 km/u maximumsnelheid in Frankrijk
De Franse president Emmanuel Macron heeft zojuist verklaard nu tegen een voorstel te zijn om in heel Frankrijk een maximumsnelheid van 110 kilomete...
Sena komt met eigen bluetooth systeemhelm: de Outrush motorhelm
Sena komt met eigen bluetooth systeemhelm: de Outrush motorhelm
Sena was tot nu in de motorbranche vooral bekend als fabrikant van communicatiesystem voor motorrijders, gemaakt voor montage in een motorhelm. Het...
Testmotor: test 2020 Yamaha Tricity 300 driewiel motorscooter
Testmotor: test 2020 Yamaha Tricity 300 driewiel motorscooter
Door de redactie van Testmotor is als eerste wereldwijd met de nieuwe Yamaha Tricity 300 driewieler voor autorijbewijs gereden. Deze Tricity is de ...
Duitse motorrijders gaan 4 juli demonstreren tegen motorverboden
Duitse motorrijders gaan 4 juli demonstreren tegen motorverboden
Op diverse plekken in Duitsland zal door motorrijders op 4 juli 2020 gedemonstreerd worden tegen de in hun ogen willekeurige afsluitingen van wegen...

Motorsport

Officieel: Michael van der Mark vanaf 2021 bij BMW Motorrad WorldSBK Team
Officieel: Michael van der Mark vanaf 2021 bij BMW Motorrad WorldSBK Team
Michael van der Mark wordt de nieuwe rijder van het BMW Motorrad WorldSBK Team in het FIM Superbike Wereldkampioenschap. Het team rijdt al sinds 20...
Michael van der Mark in 2021 van Yamaha naar BMW WorldSBK Superbikes
Michael van der Mark in 2021 van Yamaha naar BMW WorldSBK Superbikes
De Nederlandse World Superbikes coureur Michael van der Mark (27) zal in 2021 niet meer op een Yamaha rijden. Daarmee beëindigt Van der Mark e...
Motorsport en races vanaf 1 juli weer toegestaan
Motorsport en races vanaf 1 juli weer toegestaan
Door de vanavond aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen zal motorsport in wedstrijdverband al vanaf 1 juli ( "july") 2020 weer toegest...
2021 KTM crossmotoren modellaunch
2021 KTM crossmotoren modellaunch
KTM toont de digitale presentatie van het KTM motocross-modellengamma van 2021. De 2021 KTM SX-modellenreeks is gebaseerd op feedback van race...
Toch WorldSBK Superbikes in 2020 op TT-Circuit Assen?
Toch WorldSBK Superbikes in 2020 op TT-Circuit Assen?
Vandaag heeft de organisatie van WorldSBk World Superbikes een nieuwe kalender uitgegeven voor races in 2020 "na corona", waarop vreemd genoeg het ...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Nieuw management Motoshare motorverhuursite zoekt investeerder
Nieuw management Motoshare motorverhuursite zoekt investeerder
Jos Huisman is per 1 april 2020 afgetreden als directeur en mede-eigenaar van MotoShare. Huisman begon MotoShare in 2015 en was sindsdien alge...
Verkoopcijfers motormarkt 2020: Stijgers en dalers in detail
Verkoopcijfers motormarkt 2020: Stijgers en dalers in detail
Zoals voor vele branches geldt, is ook voor de motorbranche het eerste halve jaar van 2020 een bijzondere geweest in verband met de Corona-crisis. ...
Verkoopcijfers motorfietsen groeien 22% in jui 2020, hard gevecht om marktleiderschap
Verkoopcijfers motorfietsen groeien 22% in jui 2020, hard gevecht om marktleiderschap
In de maand juni van 2020 werden er 1698 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet, een stijging van 22% ten opzichte van de 1393 in dezelfde maand van...
Bajaj blijft produceren na corona uitbraak in grootste fabriek
Bajaj blijft produceren na corona uitbraak in grootste fabriek
Bajaj Auto, partner en voor 49% eigenaar van KTM, heeft in haar grootste fabriek in India meer dan 200 besmettingen met het coronavirus waarvan er ...
EICMA motorbeurs Milaan 2020 afgelast
EICMA motorbeurs Milaan 2020 afgelast
De organisatie van de EICMA in Milaan, de belangrijkste jaarlijkse motorshow ter wereld, laat weten dat de editie van 2020 die gepland stond van 3 ...

Motorvacatures

MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
Bihr is Europa’s grootste distributeur in accessoires, onderdelen en motorkleding voor motorfietsen, scooters en ATV’s. Het bedrijf is 1975 op...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer via telefoon, e-mail en post binnen. De vragen zijn van alle soorten en ma...

Persberichten

Recall: Husqvarna Vitpilen 701 en Svartpilen 701
Recall: Husqvarna Vitpilen 701 en Svartpilen 701
Husqvarna Motorcycles kondigt de terugroepactie aan van de 2018-2020 Vitpilen 701, de 2019 en 2020 Svartpilen 701 en de 2019 Svartpilen 701 Style-m...
Korting en promoties op 2020 Triumph Motorcycles modellen
Korting en promoties op 2020 Triumph Motorcycles modellen
Het gaat een hete zomer worden met de Triumph Summer Deals. Aantrekkelijke aanbiedingen op verschillende Triumph modellen bij de Triumph dealer. On...
Nieuw: BMW Motorrad Active Cruise Control (ACC)
Nieuw: BMW Motorrad Active Cruise Control (ACC)
Active Cruise Control (ACC) is bij auto’s al jaren gemeengoed, maar tot dusver nog niet toegepast op een motorfiets. BMW Motorrad introduceert deze...
CF Moto geeft 3 jaar garantie op nieuwe motorfietsen
CF Moto geeft 3 jaar garantie op nieuwe motorfietsen
Een aantal motormerken heeft vanwege de corona-maatregelen een verlenging van de garantieperiode met een aantal maanden voorzien. CFMoto pakt nog s...
Nieuw: Michelin Power 5, Power GP, Power Cup2 en Power Slick 2 motorbanden
Nieuw: Michelin Power 5, Power GP, Power Cup2 en Power Slick 2 motorbanden
Michelin Power 5:  De Michelin Power 5 is op de eerste plaats bestemd voor sportieve rijders die hun motor intensief gebruiken op de weg. De ...

Plaats Reactie


{rsform 3}