Mede vanwege het tragische ongeval met Ducati-coureur Carlin Dunne in de laatste editie van Pikes Peak International Hillclimb afgelopen juni, heeft de organisatie besloten dat er in 2020 geen motoren deel zullen nemen aan Pikes Peak. Daarnaast is het zo dat de snelheden de afgelopen jaren flink hoger liggen dan voorgaande edities. Sinds 2012 is de weg namelijk volledig geasfalteerd. Sinds het asfalteren zijn er ook in de jaren 2014 en 2015 dodelijk ongelukken gebeurd met coureurs, waarbij Carl Sorensen en Bobby Goodin het leven lieten. In totaal hebben drie van de zeven dodelijke ongelukken plaats gevonden sinds de weg volledig geasfalteerd is, dit in een zeer korte periode. Het laatste dodelijke ongeval met motoren voor het volledig asfalteren dateert namelijk van 1982, waarbij coureur Bill Gross het leven liet. De organisatie wil aankomend jaar gebruiken om te evalueren of motoren op de lange termijn nog wel toekomst hebben op de legendarische heuvelklim. Aankomend jaar wil de organisatie van Pikes Peak de data en gegevens analyseren van 2019 en afgelopen jaren om te kijken wat de impact is wanneer motoren niet meer deelnemen aan het evenement. Voorzitter van de Pikes Peak Hillclimb Tom Osborne zegt in een verklaring dat motoren de afgelopen 29 jaar onderdeel zijn het van programma. Hierbij geeft hij echter ook aan dat motoren sinds 1916 41 keer onderdeel geweest zijn van het programma en dat, het ondanks de laatste 29 jaar, geen vast onderdeel geweest is. Hij vervolgt dat de organisatie ieder onderdeel van het evenement scherp tegen het licht zal houden, dus ook het onderdeel waarbij motoren deelnemen. De organisatie verwacht tegen het einde van 2020 een antwoord te kunnen op de vraag of motoren een toekomst hebben binnen Pikes Peak.

Pikes Peak 1200x800

Foto: Wijlen Carlin Dunne Pikes Peak editie 2018