MotoGP: Verschil Factory en Open klasse

Tijdens het 2014 MotoGP-seizoen wordt er gereden met fabrieksmotoren ('Factory') en met 'open klasse' motoren. Omdat er veel onduidelijkheid is over het verschil van deze klassen, zetten wij hieronder de verschillen neer. 

Fabrieks optie 
De fabrieksmotoren mogen maximaal 20 liter brandstof meenemen en mogen maximaal 5 motorblokken voor het gehele seizoen gebruiken. Deze motoren worden voor het seizoen start volledig gezegeld. Dit betekent dus dat deze motoren niet verder ontwikkeld mogen worden in de fabriek en dat onderdelen pas toegepast mogen worden op het moment dat een motor wordt vrijgegeven. Daarbij is het zo dat alle motorblokken van een merk identiek moeten zijn, dus er mag geen verschil gemaakt worden tussen bijv. de motoren van Dani Pedrosa en Marc Marquez. De fabrieksmotoren moeten de standaard Magnetti Marelli ECU en datalogger gebruiken, maar mogen wel een eigen software- en sensorpakket daarop ontwikkelen. 
Ook het testen van de motoren is gelimiteerd, zo kunnen zij alleen deelnemen aan de officiele testdagen en 5 dagen op een aangewezen circuit rijden.MotoGP

Open optie
De motoren mogen 24 liter brandstof en men mag 12 motorblokken voor het gehele seizoen gebruiken. Er zijn geen restricties in het ontwikkelen van de motorblokken, dus de 12 motorblokken kunnen compleet anders zijn en ieder team mag daarin hun eigen keuzes maken. De open teams moeten gebruik maken van de standaard Magnetti Marelli ECU, inclusief datalogger, sensor pakket en software. De rijders krijgen maximaal 120 banden per seizoen, waardoor testmogelijkheden beperkter zijn. Wel hebben zij een extra keuze van een zachtere compound band. De coureurs mogen wel zoveel testen als zij willen, mits het niet op een circuit is waar er binnen 15 dagen een race is. 

 Bron: Motomatters.com


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden