Rij-impressie: Track T-800CDI dieselmotorfiets

Tien jaar geleden was een dieselblok in een motorfiets niet aan de orde. Simpelweg omdat ze te groot en zwaar waren. En ze leverden onvoldoende vermogen vanwege het ontbreken van een turbo. Dieseltechniek is echter drastisch en positief doorontwikkeld en dieselmotoren doen niet onder voor benzinemotoren. Het hart van de Track is de 800cc OM660 driecilinder turbodiesel van Daimler (Mercedes). Het motorblok wordt ook toegepast in industriële applicaties zoals airconditioning-generatoren, in boten en in de Smart auto. De belangrijkste aanpassing voor de Track dieselmotorfiets is de montage van een eigen motormanagementsysteem. Ook heeft E.V.A. Products een lager (platter) carter toegepast. In de Track levert het motorblok een vermogen van 45pk tussen de 3000 en 4000tpm. Het maximale koppel bedraagt 100Nm bij 1800tpm.

Track00

De Track klinkt, als je er naast staat, als een auto met dieselblok. Het geluid geeft de motorfiets een nieuw en eigen karakter, maar eenmaal op de motorfiets hoor je hier amper iets van. Stationair voel je de dieseltrilling, die bepaalt ook meteen een deel van het karakter van de Track, net als bij een Moto Guzzi of Harley-Davidson. En dat bepaalt deels het rijplezier dat je aan de Track beleeft. Als je met de motor op pad bent zijn de trillingen overigens nauwelijks voelbaar. Zeker niet meer dan op een van de eerder genoemde merken.

Track04

Rijden met de Track T-800 is apart, gaaf en leuk. Je weet en voelt gewoon dat je op iets bijzonders rijdt. Het vermogen wordt via een automaat met centrifugaalkoppeling, een in eigen huis ontwikkelde CVT en cardan naar het achterwiel overgebracht. De CVT zorgt dat het motorblok altijd het maximale koppel naar het achterwiel overbrengt, zodat je altijd de maximale trekkracht hebt. Tussen 60 en 120 km/h is het acceleratievermogen het hoogst, precies waar je het nodig hebt. Qua gevoel doet de Track niet onder voor zijn benzine-concurrenten. Je wordt niet afgeschoten als je optrekt, de acceleratie is vergelijkbaar met die van de KTM 690 Duke. Wheelies op de weg zijn door de CVT uitgesloten. Over een heuvel in het terrein is dat dan wel weer mogelijk. De topsnelheid van de Track ligt rond de 165km/h. Meer dan genoeg voor normaal rijden.

Track06

Het motorblok hangt in de lengterichting in het frame, het zwaartepunt van de motorfiets ligt laag. De Track ligt hierdoor als een blok op de weg en snijdt als een warm mes door de boter. Het rijgedrag is vergelijkbaar met een lichte off-road, zoals de KTM 350 EXC-F. Door de 'automatische versnellingsbak' gaat optrekken en afremmen naadloos. Geholpen door de instelbare WP ophanging en Michelin rubber is manoeuvreren op lage en hoge snelheid een peulenschil. Het van de KTM Adventure afkomstige zadel zit prima, de zithouding is rechtop. Er zijn motorfietsen waarop ik na verloop van tijd vermoeide onderarmen en handen krijg. Op de Track is dat in 500km niet voorgekomen.

Track07

Op de Track T-800CDI heb je het gevoel op een all-road waardige motorfiets te rijden, het is dan ook een reismotorfiets voor zowel de verharde- als onverharde weg. De Track stuurt en accelereert goed, ligt goed op de weg en veert goed. De standaard gemonteerde Brembo's doen waar ze voor gemaakt zijn. Als je rustig rijdt, doe je bijna 30km op een liter diesel. Met de 19 liter brandstof kan zo in theorie 570 km aan één stuk gereden worden. In de praktijk sta je niet vaker dan 1 keer in de 450km bij het tankstation. Een heel stuk verder dus dan het aantal kilometers wat de gemiddelde motorfiets op een tank aflegt.

Track09

Wat mij betreft is de Track T-800CDI een levensvatbaar alternatief, naast de bestaande benzine-aangedreven motoren, al zou het alleen maar zijn omdat het iets anders is dan het 'oude'. Je hebt in ieder geval iets heel aparts in handen. De Track is een Nederlands product waar we met recht trots op mogen zijn.

Track08

Meer informatie: http://www.dieselmotorfiets.nl


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form