• Home
  • Motornieuws
  • Koninklijke Marechaussee start marktconsultatie voor nieuwe dienstmotoren
Koninklijke Marechaussee start marktconsultatie voor nieuwe dienstmotoren

Koninklijke Marechaussee start marktconsultatie voor nieuwe dienstmotoren

De inkooporganisatie van de Landmacht heeft een marktconsultatie aangekondigd rondom compleet opgebouwde nieuwe 'patrouillemotoren' voor de Koninklijke Marechausse. De marktconsultatie is de eerste stap in een aanbestedingsproces voor levering en onderhoud van 184 nieuwe motoren. De aanbesteding voor militaire surveillancemotoren volgt op een serie overheidstenders, waaronder vorig jaar nog eentje voor nieuwe motorkleding voor de Marechaussee

'De aanbestedende dienst wil met deze marktconsultatie een goed beeld krijgen van de mate van interesse en de mogelijkheden in de markt en welke optie het meest passend is voor de behoefte'.

Programma van eisen

Als start van de marktconsultatie heeft het inkoopcentrum een voorlopig programma van eisen (PVE) gemaakt, waarop ze nu dus reacties 'vanuit de markt' willen. Het PVE meldt dat de hoofdtaken voor de nieuwe motorfiets zullen bestaan uit surveillance, begeleiding, mobiel verkeerstoezicht, verkeersescortes, rijopleiding en een algemene noodhulptaak. De motor moet daarvoor 5 jaar meegaan, met een mogelijke verlenging van 2 jaar, waar in een jaar tenminste 10.000 kilometer afgelegd kan worden zonder 'overmatige slijtage en/of onderhoudsconsequenties'.

De motorfiets op inzetgewicht, voorzien van alle apparatuur is dat maximaal een zeer forse 472 kilo, moet in 4,5 seconde van 0 tot 100 km/h gaan en in staat zijn een snelheid van 220 km/u te bereiken en te handhaven. De motorfiets moet daarbij over het gehele snelheidsbereik een stabiel weggedrag vertonen. Er mogen geen vormen van wobble (snelle 4-10 Hz slingering) en weave (langzame 0 – 4 Hz slingering) optreden die door een goed getrainde, KMar opgeleide motorrijder niet beheerst kunnen worden, maar dat geldt ook voor meer onervaren berijders. 

Daarnaast mogen, bij normale inzet, geen andere onderdelen dan de banden de grond raken (grondspeling) en moet de motorfiets zowel zeer wendbaar als stabiel zijn. Geen makkelijke opgave gezien de eerdergenoemde eisen en het gewicht. Gevraagde opties zijn verder een elektrisch bedienbare ruit met weinig windgeruis, handvatverwarming, elektronische actieve vering, Motor Stability Control (MSC), onderhoudsvrije eindaandrijving (cardan), quickshifter/blipper, uitschakelbare traction control, autmatisch uitschakelende knipperlichten, adaptieve- en bochtenverlichting, bandenspanningsindicatie, valbeugels, koffers, 12V aanluitingen voor verwamde kleding en een navigatiesysteem. Daar komen dan nog zwaailichten, sirene, Sepura SGR3900 GPS mobilofoon(s) en matrix (stop)borden bij. 

Daarnaast stelt het leger hoge eisen qua temperaturen: De motorfiets moet tot een temperatuur van –12 ºC gestart kunnen worden zonder externe hulpmiddelen, tussen -12 °C en -18 °C mèt externe hulpmiddelen en bij een temperatuur tussen -30 °C en +44 °C 'zonder nadelige gevolgen' gestald kunnen worden. Qua onderhoud moet er een onderhoudssystematiek tot 7 jaar na levering komen, met mogelijk nog twee jaar verlenging, waarin ook de levering van reserve-onderdelen gegarandeerd wordt. 

Keuze?

Sinds 2006 rijdt de Marechaussee al op de Yamaha FJR1300, maar Yamaha heeft dit model niet voor de Euro5 emissie-eisen gehomologeerd, wat ervoor zorgt dat de FJR niet meer als nieuw verkocht mag worden. Dit betekent automatisch dat er door de "KMar" nu naar een nieuwe dienstmotor gezocht moet worden. Als er gekeken wordt naar een soortgelijke lage tourmotor als de Yamaha, lijkt er eigenlijk nog maar één model geschikt: de BMW R1250RT, met de K1600 van hetzelfde merk als -minder waarschijnlijk- alternatief. Alle andere 'zware tourmotoren' (Honda Pan European ST1300, Kawasaki 1400GTR, Triumph Trophy) zijn immers van de markt gehaald. Sommige gebruikte tekst in het eisenpakket van de marktconsultatie lijkt dan ook eigenlijk maar naar één merk te wijzen. 

Mogelijk volgt uit de martkconsultatie dat de overheidsdiensten eigenlijk de markt moeten volgen, wat zou betekenen dat er gekeken gaat worden naar adventuremodellen. Groot nadeel van die, bij 'gewone' motorrijders zo populaire, modellen is dat ze veel hoger zijn. Het forse extra gewicht van de benodigde apparatuur (verbindingsmiddelen, zwaailichten/sirene, extra accu, ander werkmateriaal) zorgt er dan voor dat de dienstmotor topzwaar zou worden, wat daardoor eigenlijk geen reële optie is. Wel bestaat de kans dat de Marechaussee kijkt naar de daadwerkelijke inzet, waarbij mogelijk ook lichtere modellen inzetbaar zijn, zoals ook bij de politie gebeurt

Modelpolitiek Yamaha FJR1300

Het is onduidelijk waarom Yamaha de FJR1300 niet van een Euro5-homologatie heeft voorzien, de sportieve tourmotor wordt in het buitenland immers nog steeds verkocht. Een logisch antwoord is dat de kosten van een dergelijke motorische upgrade blijkbaar niet opwegen tegen de te verwachten verdiensten. Niet vreemd, want de markt voor klassieke tourmotoren is volledig ingestort, nadat motorrijders massaal overstapten op adventures en crossovers. Wat dan wel weer vreemd is, is dat Yamaha nog in 2016, na 15 jaar van oproepen vanuit klanten, eindelijk een model met zes versnellingen uitbracht; een enorm kostbare upgrade die ook nog eens rijkelijk laat kwam. Dat het model dan vijf jaar later alsnog uitloopt, is dan helemaal lastig te begrijpen. 

In theorie zijn er misschien nog mogelijkheden voor Yamaha; de motoren van de Koninklijke Marechaussee worden immers niet voorzien van een kenteken en zijn als zodanig niet -direct- verplicht aan homologaties te voldoen. Het lijkt echter uiterst onwaarschijnlijk dat Defensie hiervoor zal kiezen. Zo wordt er nu al gevraagd om een typegoedkeuring door de RDW, al is dat niet hetzelfde. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form