Ook in 2021 erg weinig boetes geluidshinder

Ook in 2021 erg weinig boetes geluidshinder

In 2021 deelde politieagenten 382 bekeuringen uit voor het 'overschrijden van het toegestane geluidsniveau door een voertuig', zo meldt De Telegraaf vandaag. In 2020 gebeurde dat nog 167 keer. Het gaat dus om een verdubbeling, maar in feite is het nog steeds een extreem laag aantal, vooral als je ze afzet tegen de ongeveer 8 miljoen bekeuringen die jaarlijks worden uitgedeeld. 

De genoemde bekeuringen gaan dan ook bijna altijd over een situatie waarbij de uitlaat niet in orde is, wat in de meeste gevallen door een meting geconstateerd moet worden. Dit is lastig en tijdrovend, waardoor er relatief zo weinig voor bekeurd wordt. Daar komt bij dat de marges bij dergelijke metingen enorm zijn. Resultaat is dit lage aantal bekeuringen, vooral gezien de vele klachten die er zijn rondom het gebruik van 'illegale' uitlaten door (vooral) motorrijders. 

Die cijfers, veroorzaakt door een 'technische' oorzaak vallen dan ook in het niet bij die van bekeuring door het gedrag van verkeersdeelnemers, zoals herrie door gierende banden bij het optrekken, veel te veel gas geven of het laten knallen van de uitlaat. Dit is namelijk zonder meting door een opsporingsambtenaar te constateren en leidde daardoor maar liefst 2927 keer tot een bon. Ook daar was een verdubbeling te zien, maar dan werd vergeleken met 2018, toen datzelfde nog 1482 maal gebeurde. 

Het artikel specificeert helaas niet welke soort voertuigen de overtredingen veroorzaken, maar op de foto wordt (vreemd genoeg) een enduromotor getoond, ogenschijnlijk voorzien van de standaard (goedgekeurde) uitlaat. De politie laat weten dat ze 'diverse belangenverenigingen voor motorrijders, de Nefom en de pers uitgenodigd voor een kennisdag Geluidmeten Motoren' hadden uitgenodigd. De Nefom is de anti-geluidsclub die op zeer veel locaties probeert motorrijden te verbieden, met de pers wordt alleen De Telegraag bedoeld en de belangenverenigingen waren de KNMV en MAG. 

Op deze dag, die georganiseerd werd vanuit de Nationale Politie en de Politieacademie, werden de genodigden "meegenomen in de juiste procedure, de passende wetgeving en natuurlijk een workshop waarin ze zelf aan de slag mochten". In het Telegraaf-artikel komt daar, afgezien van bovenstaande, niks van terug, behalve dat de recent vaker genoemde 'geluidsflitspaal' zowel technisch als juridisch onmogelijk is. 

Foto: LinkedIn D de Groot

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form