• Home
  • Motornieuws
  • Grote motorfabrikanten blijven worstelen met elektrische aandrijving
Grote motorfabrikanten blijven worstelen met elektrische aandrijving

Grote motorfabrikanten blijven worstelen met elektrische aandrijving

Ondanks alle goede bedoelingen en klinkende toezeggingen, hebben de grote motormerken tot op heden nog geen serieuze elektrische modellen op de markt gebracht. Dat is op zich bij motorfietsen niet zo heel gek, omdat de verhouding tussen accugewicht en actieradius nog niet passend is, maar bij 50cc- en motorscooters is ook geen enkele beweging uit die hoek te zien, op de recente EC-04 van BMW en de -toch maar afgesplitste- LiveWire na. Daarbij lijken de grote merken vooral te wachten op de opkomende (en dus kleine) nieuwe merken, maar wordt er ook op veel verschillende paarden gewed qua samenwerkingen. De presentatie van een 'eigen' elektrische Yamaha "EMF" scooter geeft aardig weer hoe de situatie er nu voor staat. 

Yamaha Motor introduceert in maart 2022 in Taiwan weliswaar een tweede elektrische scootermodel, maar dat zit in werkelijheid iets anders in elkaar. Het eerste EC-05 model was namelijk een ‘rebadged’ Gogoro, dus een omgestickerd extern product. Nu komen ze met de, volgens eigen zeggen, zelf ontwikkelde en zelf gebouwde EMF (foto's), maar die gebruikt nog wel de accuwisseltechniek van de GoGoro "GoStation" batterijwisselstations. Gogoro heeft overigens in Taiwan een dekkend systeem voor het eenvoudig wisselen van scooteraccu’s, waardoor veel fabrikanten wel zaken met ze moéten doen.

Toch viel het indertijd op dat het eerste elektrische model van het ‘machtige’ Yamaha feitelijk een Taiwanese Gogoro met andere stickers was. Nu dit model wordt opgevolgd door de EMF, gaat Yamaha zich dan ook iets meer beroepen op haar eigen input. Zo claimen ze dat de EMF “een model is dat je een speels en leuk gevoel geeft met zijn unieke stijl, die verschilt van conventionele EV's, met uitstekende acceleratieprestaties door wielen met een kleine diameter”.

Yamaha blijft verder echter vooral onduidelijk over hoeveel techniek van Gogoro in de scooter zit. Het kan dus gaan om het accusysteem, maar net zo goed over de volledige elektrische aandrijflijn. Dat de omschrijving hiervan ontbreekt, zegt misschien genoeg, vooral omdat Yamaha qua PR recent nog groots uitpakt over de eigen elektrische aandrijving, die ze dus al wel hebben, maar die (vreemd genoeg) dan weer niet bedoeld is voor tweewielers

De samenwerking met Gogoro is nog opvallender, als bedacht wordt dat Yamaha met een groot aantal andere motorfabrikanten ook aan eigen "swappable batteries" samenwerkt in twee consortia, waarvan dan weer twee versies zijn: een Europees/Japans consortium en een bijna gelijk consortium (met zelfs dezelfde naam) voor de Japanse motormerken

De situatie rondom de Yamaha EMF is ongeveer hetzelfde bij alle grote motormerken. Vraag is nu of ze de boot niet gaan missen qua electrificatie, of dat ze op deze manier alleen maar de vinger aan de pols omdat ze toch gokken op waterstof. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form