• Home
  • Motornieuws
  • Royal Enfield Himalayan concurrent onderweg: Yezdi Adventure
Royal Enfield Himalayan concurrent onderweg: Yezdi Adventure

Royal Enfield Himalayan concurrent onderweg: Yezdi Adventure

In Nederland werden in 2021 door Royal Enfield 75 Himalayan's verkocht. De basis-adventure met 410 cc spreekt zo duidelijk een eigen publiek aan, waarbij het ruwe design een stoere uitstraling verzorgt. 

Royal Enfield komt al decennia uit India, waar ze worden gebouwd en verkocht door Eicher Motors. De Indiase markt is één van de grootste ter wereld, waardoor lokale merken als Royal Enfield, maar ook TVS en Hero, genoeg geld verdienen om Westerse merken over te nemen. Dat gebeurde bijvoorbeeld recent nog bij Norton, terwijl KTM al veel langer voor 49% eigendom is van het -eveneens Indiase- Bajaj

Dan ontbreekt er nog één naam: Mahindra, ook zo'n gigantisch bedrijf. Ook die zijn op het overnamepad, waardoor tegenwoordig Peugeot Scooters eigendom van Mahindra is. Maar, ze zijn ook eigenaar van de merknamen BSA en Jawa, waarbij ze voor de laatste recent een nieuw model presenteerden. En dat is niet alles, want nu is er ook Yezdi. 

In India was de naam Yezdi al tussen 1978 en 1996 aanwezig, als dochtermerk van Ideal Jawa, een Indiase aftakking die nu ook in handen is van Mahindra. Mahindra blaast dat 'klassieke' merk nu opnieuw leven in om een aanval op de succesvolle Royal Enfield Himalyan in te zetten. Yezdi wordt daarbij door Mahindra neergezet als een beetje brutaal merk, waarbij zelfs toespelingen naar religieuze zaken niet worden geschuwd; nogal een statement in India. 

De nieuwe Yezdi's hebben een motorblok van 334 cc, dat ook al onder de merknaam Jawa in de lichte Perak cruiser word verkocht. Qua prestaties is de Enfield sterker, maar de Adventure is dan ook zo'n 100 euro goedkoper dan de bijna € 2600 die de Himalayan 410 (omgerekend) in India kost. Verder zijn er vooral overeenkomsten: het utilitaire uiterlijk en de militaire accenten laten direct zien welk deel van de martkt de Yezdi Adventure wil veroveren. 

Over een komst naar Europa wordt niet impliciet gesproken, maar recente ontwikkelingen laten zien dat de meeste Indiase motoren tegenwoordig ook naar Europa worden gehaald. Vooral sinds de Indiase BS6-homologatie grote overeenkomsten vertoont met onze Euro5 emissienormen. Het ligt dan ook voor de hand dat Yezdi eraan komt, waarop niet alleen de Adventure, maar ook de tegelijk geïntroduceerde Scrambler en Roadster op hetzelfde technische platform kunnen meeliften. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form